گمرک منطقه ویژه اقتصادی سهلان

karen-system

New Member
گمرک منطقه ویژه اقتصادی سهلان به دلیل موقعیت استراتژیک این روستا در آذربایجان شرقی راه‌اندازی شده است. سهلان علاوه بر موقعیت تجاری روستایی زیارتی در این منطقه نیز محسوب می‌شود. راه‌ها و محورهای ارتباطی زیادی در این منطقه وجود دارند که کار را برای تجارت و کسب و کار راحت می‌کند. کارن سیستم اطلاعات بیشتری درباره این گمرک در ادامه این مطلب ارائه خواهد کرد.

0001-5.jpg

موقعیت منطقه سهلان​

سهلان روستایی در 10 کیلومتری تبریز و در استان آذربایجان شرقی است. نزدیکی به تبریز یکی از امتیازات مهم این روستای زیبا و استراتژیک به حساب می‌آید. همچنین خط راه‌آهن تبریز- مرند از سهلان عبور کرده که برای جابه‌جایی کالا کار را بسیار تسریع می‌کند. علاوه بر راه‌‌آهن در این منطقه اتوبان تبریز مرند هم از نزدیکی سهلان عبور می‌کند. به همین خاطر این منطقه از حالت متروکه و دور افتاده‌ خارج شده و رونق زیادی پیدا کرده است. تمام این محورهای ارتباطی پتانسیل سهلان را برای تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی افزایش داده است. به همین خاطر از سال 1354 این منطقه به عنوان یکی از مناطق آزاد تجاری در کشور معرفی شد. گمرک منطقه ویژه اقتصادی سهلان نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارد.

فعالیت سهلان به عنوان منطقه ویژه اقتصادی​

بعد از اینکه گمرک این منطقه تاسیس و فعال شد سهلان به عنوان منطقه‌ی آزاد تجاری در کشور معرفی گردید. یکی از دلایل این تصمیم نزدیکی سهلان به تبریز می‌باشد. تبریز از نظر وسعت چهارمین شهر بزرگ در کل کشور محسوب می‌گردد. به همین خاطر از دیرباز پایگاه بسیاری از تجار بزرگ کشور بوده و بازرگانی در آن رواج داشته است. گمرک سهلان امکانات و شرایط مناسبی برای تجار این ناحیه فراهم رده است. از این طریق امکان دپو کردن کالاها برای صادرات آن به سایر کشورها وجود دارد. پس از اجرایی شدن این تصمیم در خصوص سهلان احداث زیرساخت‌های لازم در این منطقه آغاز شد. به همین خاطر منطقه ویژه اقتصادی سهلان در طول این سال‌ها پیشرفت و رشد چشمگیری را نشان داده است. امروزه بسیاری از بازرگانان داخلی و خارجی از این ناحیه برای انجام فعالیت‌های تجاری خود استفاده می‌کنند.

گمرک منطقه ویژه اقتصادی سهلان​

گمرک فعال در این منطقه سابقه و قدمت زیادی دارد و همیشه از جمله گمرکات مورد توجه بوده است. نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی یکی از امتیازات این گمرک به شمار می‌رود. همچنین محورهای ارتباطی قوی بین منطقه آزاد تجاری سهلان کار ترانزیت کالا از این گمرک را ساده‌تر می‌کند. گمرک سهلان در محور ترانزیتی بین‌المللی ایران و آسیای مرکزی قرار دارد. همچنین این منطقه در مسیر ترانزیتی ایران به اروپا نیز واقع شده است. به همین خاطر توجه ویژه‌ای روی این گمرک و منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد. گمرک سهلان از امتیاز نزدیکی به راه‌‌آهن نیز برخوردار می‌باشد. به همین خاطر پتانسیل بسیار زیادی برای فعالیت‌های اقتصادی و رویه‌های گمرکی دارد. بعد از اینکه در این گمرک مجوز لازم برای انبارهای عمومی صادر شد انبارهای مسقفی احداث گردید. این انبارهای مسقف کامل مجهز بوده و برای نگهداری و دپو محصولات و کالاهای صادراتی و وارداتی کارآمد هستند.. همچنین در گمرک منطقه ویژه اقتصادی سهلان با قبوض انبار امکان دریافت تسهیلات نیز وجود دارد. این مورد به دلیل اعتبار بالای قبض انبار در گمرک سهلان اجرایی شده است. خوشبختانه این گمرک امروزه بین تجار ایرانی و غیرایرانی جایگاه بسیار خوبی را به دست آورده است.

چرا منطقه آزاد تجاری سهلان مشهور است؟​

گفتیم که تجار داخلی و خارجی به این منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجه زیادی دارند. اما آنچه دلیل این جایگاه شده شرایط و موقعیت سهلان در بین مناطق آزاد تجاری است. میزان مبادلاتی که دراین منطقه انجام می‌گیرد بسیار بالا است. انبارهای مسقف و مجهزی در گمرک سهلان برای پاسخگویی به این حجم مبادلات کالا در نظر گرفته شده است. یکی دیگر از دلایل شهرت این منطقه سابقه زیاد گمرک سهلان است. ساختمان اداری این گمرک تقریبا 80 سال قدمت دارد که نشان از سال‌ها تجربه می‌باشد. البته سهلان حتی پیش از احداث و تاسیس گمرک آن نیز محلی برای مبادلات تجار به حساب می‌آمد. چرا که سهلان در استان آذربایجان شرقی موقعیت استراتژیک بسیار خاصی دارد.

شرایط اقتصادی گمرک منطقه ویژه سهلان​

با وجودی که این منطقه همیشه از رونق اقتصادی و تجاری برخوردار بوده اما تحریم‌ها روی آن اثرگذار گذاشته است. شیوع بیماری کرونا نیز روند تجارت و مبادلات از این گمرک را به شدت تحت تاثیر قرار داد. به طوری که منطقه ویژه اقتصادی سهلان و گمرک آن با مشکلات فراوانی موجه شد. اما تدابیر و تصمیمات مناسبی برای بهبود شرایط اقتصادی و تجاری در این منطقه آزاد تجاری اتخاذ گردید. خوشبختانه نتایج مثبتی نیز از این سری تصمیمات عاید گمرک سهلان شد و رونق دوباره به آن باز گشت. در قیاس با دیگر مناطق آزاد تجاری نظیر ارس پتانسیل‌های سهلان بیشتر است. به همین دلیل جا دارد تا همچنان رونق و رشد بیشتری در این منطقه تجاری آزاد داشته باشیم.

ترخیص تخصصی کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی سهلان​

به منظور ترخیص سریع‌تر برخی از کالاهای وارداتی از این گمرک پروسه ترخیص تخصصی در آن اجرا می‌شود. گمرک سهلان کارنامه درخشانی در زمینه ترخیص تخصصی کالاهای مختلف دارد. برخی از کالاهایی که در این گمرک به صورت تخصصی ترخیص می‌شوند عبارتند از:
  • تجهیزات پزشکی
  • دخانیات و سیگار
  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • خودرو
  • طلا
  • پارچه
  • لوازم خانگی بزرگ
  • اسباب بازی
  • فرش‌های ماشینی
  • چسب
  • شیرآلات بهداشتی
  • ماشین‌آلات راهسازی
  • لاستیک
  • کالاهای مربوط به سفارتخانه‌ها
می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترخیص کالا از گمرک سهلان با کارشناسان کارن سیستم تماس بگیرید. کارن سیستم پیشرو در واردات و صادرات تجهیزات و دستگاه‌های خط تولید در کشور است. برای مشاوره در زمینه احداث کارخانه و راه‌اندازی خط تولید می‌توانید با مشاوران ما از طریق سایت در ارتباط باشید.

کلام آخر​

گمرک منطقه ویژه اقتصادی سهلان در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی تبریز قرار دارد. این منطقه آزاد تجاری نسبت به بسیاری از مناطق تجاری آزاد دیگر در کشور پتانسیل بالاتری دارد. به همین خاطر از دیرباز مورد توجه تجار و بازرگانان داخلی و خارجی قرار داشته است. امیدواریم این مطلب از کارن سیستم در خصوص گمرک سهلان برای شما مفید واقع شده باشد.

منبع : کارن سیستم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا