چگونه صفحات 404 خود را برای کاربران بهینه سازی کنیم

Cyletech

Member
درود بر شما،

منبع: حاشیه وب

صفحه 404 چیزی است که وقتی کاربر تلاش می کنه تا صفحه ای که وجود ندارد را باز کند به او نمایش داده می شود. به سه دلیل امکان دارد این صفحه به کاربر شما نمایش داده شود، 1. وقتی روی لینک خرابی که به سایت و بلاگ شما ختم می شده کلیک کرده باشه 2. وقتی اون صفحه حذف شده باشه 3. زمانی که کاربر آدرس رو اشتباهی وارد کرده باشه

خیلی از سرور ها صفحه 404 درست و حسابی ندارند. وقتی کاربر با این صفحه مواجه می شود باید همه در اختیارش قرار گیرد تا به راحتی به جایی که تمایل دارد با یک کلیک برود در غیر اینصورت خیلی از کاربر ها همینطوری از دست می روند. ما باید تلاش کنیم تا کاربران را به سمت سایت/بلاگ خودمون بکشونیم. و 73% این مورد هم با بهینه سازی صورت می گیرد. 27% باقی مانده هم مربوط به نحوه کار نویسنده/نویسندگان و محتوا دارد که باید برای خوانندگان جالب باشد.

من توصیه می کنم اگر به سرور دسترسی دارید یک صفحه 404 خوب برای کاربرانتان بسازید تا فکر ننکند که به فکر آنها نیستید. در حقیقت یک صفحه 404 خوب به مردم کمک می کند تا خیلی آسوده آن چیزی که دنبالش هستند را پیدا کنند. مثلاً بتوانند محتوا را جستجو کنند و به بخش های مختلف دیگه سایت بروند.

یک صفحه 404 باید از استاندارد ها هم پیروی کند اما من در این مقاله فقط قصد دارم به شما بگویم یک صفحه 404 خوب چه صفحه ای است و چه ویژگی هایی دارد که کاربران را هم خوشحال می کند.

به کاربران خیلی واضح بگویید که صفحه ای که تلاش می کنید تا باز کنید پیدا نشد. برای این از زبانی استفاده کنید که شخصی که به اون صفحه برخورده راحت منظور شما را بفهمد.

  • مطمئن باشید از اینکه قالب صفحه 404 مثل همون قالب صفحه اصلی هست. مثلاً اگر در صفحه اصلی navigation در بالای صفحه است، در صفحه 404 هم بالای صفحه باشد.
  • بخشی را اختصاص بدید به مطالب یا صفحات محبوب (منظور پر بازدید است). صفحه خانگی که می دونید محبوب ترین هست همیشه! پس فراموشش نکنید.
  • راهی هم جلوی پای اون کاربر بگذارید تا بتونه صفحه خراب را به شما گزارش دهد. اینطوری کاربر هم به شما لطف می کند و هم شما به او.
  • صفحه 404 برای خزنده ها نیست! پس سعی نکنید برای آن ها طراحی کنید و کلیدواژه و توضیخ در آن بکار ببرید. سعی هم کنید این صفحه را از دسترس آنها خارج کنید تا ایندکس نشوند.
  • یک بخشی هم به جستجو اختصاص دهید که کاربر هم بتواند کل وب را جستجو کند و هم وب شما را. اینطوری خیلی بهتر میشه و کاربر به چیزی که می خواست خیلی راحت از طریق صفحه 404 شما می رسد.
  • این بخش هم اضافه می کنم و در مقاله های بعدی بیشتر در موردش توضیح میدم. از بخش Change of Address وبمستر گوگل برای گزارش دادن عوض شدن آدرس صفحه ای استفاده کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا