چهار گام ایجاد پیوت تیبل (Pivot Table)

Excelpedia

Member
منبع آموزش:
گروه تخصصی اکسل پدیا | توابع اکسل | اکسل چیست

چهار گام ایجاد پیوت تیبل (Pivot Table)



برای ایجاد پیوت تیبل (Pivot Table) باید چه کنیم؟

همونطور که در معرفی پیوت (Pivot Table) گفتیم پیوت تیبل (Pivot Table) حجم زیادی از داده ها رو به گزارش هایی قابل درک تبدیل میکنه. پس اگر کار شما به گونه ای هست که با داده های زیادی سر و کار دارید و روزانه اونها رو بررسی و تحلیل میکنید، پیوت تیبل میتونه خیلی به شما کمک کنه.

برای ایجاد یک پیوت تیبل ساده مراحل زیر رو طی میکنیم:

insert-pivottable.jpg

  1. انتخاب داده هایی که به عنوان بانک اطلاعاتی در یکی از شیت های اکسل ذخیره شده اند. شما میتونید محدوده داده ها رو انتخاب کنید و یا اینکه کل داده ها رو به Table تبدیل کرده و فقط بر روی یک سل کلیک کنید.
  1. بر روی گزینه Pivot Table از تب Insert کلیک کنید.
  2. با زدن این گزینه پنجره ای ظاهر میشه که میتونید یک سری تنظیمات رو انجام بدید. مثلا اینکه جداول پیوت تیبل در کدوم شیت ایجاد بشه، اصلاح محدوده بانک اطلاعاتی مورد نظر و یا استفاده از بانک اطلاعاتی خارج از فایل اکسل و …. از این قسمت (شکل 1) قابل تنظیم هستند.
Pivot-table-data-source.png


شکل 1- انتخاب محدوده ایجاد گزارش در پیوت تیبل (Pivot Table)​

حالا با زدن Ok شیت جدید ایجاد میشه و صفحه ای مطابق شکل 2 ظاهر میشه که در قسمت بالا، فیلدهای بانک اطلاعاتی و در قسمت پایین 4 قسمت رو میبینید که از طریق اونها میتونید چیدمان گزارشتون رو تعیین کنید.

Pivot-table-report-sheet.png


شکل 2- صفحه ایجاد گزارش پیوت تیبل (Pivot Table)​

  1. در این مرحله باید چیدمان گزارش رو بسازید. این کار با درگ کردن Drag & Drop امکان پذیر است. به شکل 3 دقت کنید. کافیست فیلدهای مورد نظر رو با موس به هر یک از قسمت های چهارگانه گزارش منتقل کنید.
Pivot-table-report1.png

شکل 3- نحوه تعیین چیدمان گزارش در پیوت تیبل (Pivot Table)​

در شکل 3 در قسمت Values نوع محاسباتی که بر روی فیلد مورد نظر باید انجام بشه رو مشاهده میکنید. در قسمت Row ردیف های گزارش و در قسمت Column ستون های گزارش قرار میگیرند. قسمت Filter هم که برای اعمال فیلتر بر روی گزارش تهیه شده است.

نکته:
اساس ایجاد گزارش با استفاده از پیوت تیبل همین 4 مرحله است. اینکه ما بدونیم چه گزارشی با چه آرایشی به ما در تحلیل داده ها کمک میکنه خیلی مهمه. پس اصل کار قراردادن فیلدهای مورد نظر در جای مناسب هست. اما در اینکه پیوت تیبل نکات ریز فراوان داره شکی نیست. هر نکتش میتونه در درک و فهم بهتر گزارش بسیار راهگشا باشه. پس حتما وقت بذارید و ریزه کاری ها و نکات و ترفندهای این ابزار جادویی اکسل رو مطالعه کنید.


منبع آموزش:
گروه تخصصی اکسل پدیا | توابع اکسل | اکسل چیست

چهار گام ایجاد پیوت تیبل (Pivot Table)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا