چطوری از سرمایه مون حفاظت کنیم؟

nilojahani

New Member
handmade-carpet-imerdas.com-09-660x380.jpg

فرش دستباف کاشان

یادمه یه زمانی یکی از دوستام فرش دستبافش رو که خیلی هم گرون خریده بود، وقتی شست همه رنگاش قاطی شد و از بین رفت و تقریبا دیگه قابل استفاده نبود. ترس از این موضوع که هزینه خرید فرش دستباف کاشان رو بدم و به هر دلیلی خراب بشه باعث شد که هیچوقت به فکر خریدش نباشم. اما یه روز که شروع کردم به تعویض وسایل خونه و دنبال خرید و قیمت فرش ماشینی کاشان بودم که وسوسه خرید یه فرش کوچیک و دستباف افتاد به سرم اما از طرفی*ام ترس خراب شدنش و هدر رفتن پولم رو داشتم این شد که تصمیم گرفتم یه مطالعه در مورد روش نگهداری فرش دستباف کاشان داشته باشم.

شاید شمام نگرانی*های منو داشته باشین پس بد نیست آموخته*هامو به شمام منتقل کنم.
نور، دشمن فرش شماست!

فرش دستباف کاشان

اگه شما هم مثل من دوست دارین خونتون توی روز با نور آفتاب روشن و گرم بشه باید بدونین که بهتره این موضوع رو از سرتون بندازین و اجازه ندین نور، مستقیما به فرش تون بخوره. یا یه پرده ضخیم نصب کنین یا روی فرش رو با روفرشی بپوشونین.نور آفتاب رنگ فرشتون رو از بین میبره و بی*روحش میکنه.

جاروبرقی یا جارو دستی؟

برخلاف تصورم که همیشه فکر می*کردم جارو دستی برای نظافت فرش دستباف کاشان بهتره و جاروبرقی پرزای فرش رو از بین میبره اما فهمیدم اینجوری نیست. جارو دستی به خاطر نی*های نازک و تیزش به بافت و الیاف فرش آسیب میزنه. خاک و غبار فرش رو باید با دور تند جاروبرقی از بین برد.

آفتاب برای پشت فرش خوبه

هرازگاهی به پشت فرش تون آفتاب بدین! پشت فرش به خاطر تاریک بودنش جای خوبی برای رشد بید و کپک و زندگی موریانه هست. گاهی اوقات برای سلامت و طول عمر فرشتون به پشت فرش آفتاب بدین.
خشک کردن فرش

فرش دستباف کاشان

فرش رو بعد از شستن، زیر نور مستقیم آفتاب آویزون نکنین و تحت حرارت مستقیم شومینه و شوفاژ هم نذارین چون الیاف اون آسیب میبینه و از بین میره.
شستشوی فرش دستباف

اگر قراره خودمون فرش رو بشوریم نباید از مواد شوینده شیمیایی و اسیدی قوی استفاده کنیم که تار و پود فرش خراب بشه و عمرش کم بشه. از یه صابون و مواد کم اسید باید استفاده کنیم.

آب و هوا و جنس فرش

شمایی که خونتون توی آب و هوای گرم و مرطوبه حتما یه فرش تمام پشم بخرید که روطوبت کمتری جذب کنه و پوسیده نشه.

چسب نزنید!

کار اشتباهی که من با فرشتی قبلیم کردم این بود که به ریشه هاش چسب زدم تا کثیف نشه اما اون چسبارو حتی قالیشویی هم نتونست پاک کنه. از مطلبایی که خوندم فهمیدم بهتره ریشه*هارو داخل پارچه یه چرم قرار داد.

فرش رو کجا نگه داریم؟

اگه قراره مثل من فرشای سابقتون رو بازم نگه دارین پس بدونین که انبار یا اون فضایی که قراره فرش رو اونجا قرار بدین از قبل سمپاشی بشه تا حشره و بید داخلش رشد نکنه، وجود پنجره برای ورود کمی نور و یه دریچه برای عبور هوا و تهویه هم لازمه.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا