چرا در کنار اعداد لنز ها ، شما دیافراگم هم نوشته میشه؟

transformer

New Member
سلام

یه سوال مبتدیانه دارم . چرا در کنار لنز های جدا که واسه دوربین فروخته میشه (مثلا لنزهای کانن) ، عدد دیافراگم هم نوشته میشه ؟

مثلا 70-200 / f 4
یا 70-200 /f 2.8

مگه دیافراگم رو به صورت جدا نمیشه روی دوربین تنظیم کرد؟

اگر اینطور باشه که ما بخوایم واسه هر دیافراگم یه لنز جدا بخریم که 10 برابر پول دوربین باید پول لنز بدیم؟!!

پس این کیت های روی خود دوربین که نوشته لنز همه کاره جریانش چی هست ؟ مثلا رو 5D فکر کنم 24-105 باشه . این اسباب بازیه یعنی؟
 

Shahryar Mirbozorgi

Well-Known Member
دوست عزیز این عدد معنیش اینه که دیافراگم تا این حد قابلیت باز شدن داره نه اینکه روی این عدد ثابت باشه . هر چی این عدد کوچکتر باشه میزان باز شدن دریچه ی دیافراگم بیشتره و البته قیمت لنز هم بالاتر میره!
 

transformer

New Member
ممنون دوست عزیز . واقعا سوال شده بود برام!

حالا اگر ما لنزی بخریم که گستره ی خیلی زیادی رو پوشش بده ، نسبت به اینکه چندتا لنز با گستره های کمتر بخریم ، کیفیت کار میاد پایین ؟
 

transformer

New Member
منظورم از گستره ، گستره ی فاصله کانونی بود . مثلا فکر کنم لنز 70 - 300 هم داشته باشیم . حتی گستره های بزرگتر هم شاید باشه .
اما بعضی لنز ها هم هستند گستره شون خیلی کمتره مثلا 18-22
 

transformer

New Member
من الان که نگاه میکردم ، مثلا یه لنزی هست از 70 تا 300 و با دیافراگم 4 تا 5.6 در حالی که یه لنز دیگه روی 50 دیافراگم 1.4 میده . طبق فرمایش شما یعنی اون لنز 70-300 نمیتونه دیاف کمتر از 4 بده در حالی که جا داره تا 1.4 هم بده . پس یعنی خیلی میتونه توی کیفیت نهایی کار تاثیرگذار باشه .

حالا اگر آدم بخواد بهترین و مقرون به صرفه ترین لنزهارو بخره چه ترکیبی رو باید انتخاب کنه ؟

ضمن اینکه این حروف l یا ls یا lsi یا vr و ... که کنار لنز مینویسند به چه معناست و تفاوت ها در چی هست؟

با تشکر فراوان
 

transformer

New Member
دستت درد نکنه ولی من دوره ی همه ی اینارو گذروندم . اما هیچوقت وارد جزییاتش نشده بودم و با هر دوربینی که دستم میومد کارمو میساختم . الان چون تصمیم به خرید دوربین دارم وارد جزییات شدم و فقط همین قسمتی که پرسیدم برام سوال بود .
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
خواستم یه جواب کوتاه بدم ولی پستاتو که دنبال کردم دیدم قصه ی شما انگار سر درازی داره.. من فکر می کنم کلا شما نیاز داری که یه مطالعاتی رو عدد دیافراگم.. عمق میدان.. رابطه ی شارپنس و عمق میدان با عداد دافراگم. سرعت شاتر و ... داشته باشی چون پاسخ به هر کدوم از سوالات شما باز یه سوال جدید تو ذهنت درست می کنه
اما در کل لنزهایی که گستره ی زیادی از واید تا تله رو تحت پوشش می دن (لنزهای زوم) نیازمند مکانیزمی هستند تا عدسی ها در کسری از زمان به فاصله ی کانونی مورد نیاز برسن برا همین مصرف بالای انرژی در زوم اوپتیکال دیگر دیافراگم های خیلی باز عملا کار رو سخت می کنه مگر با متریال های خیلی قوی که نتیجه ایی چون افزایش قیمت لنز نداره.. مثلا ما کمتر لنز زومی داریم که بیشینه ی دهانه دیافراگمی کمتر از عدد 2 داشته باشه... ولی لنزهای پرایمی مثل 85 یا 50 یا 24 و غیره با عددهای دیافراگم پایین مثل 1.8 1.4... 1.2 هم تولید میشن.. . اون عدد دیافراگمی که شما در دوربین کم و زیاد می کنی هم بستگی به مشخصات لنزی داره که به دوربینت نصبه . (حتی لنزهای کیتی که از بدنه جدا نمی شن مثل دوربین pd 150 .

معمولا هرچی لنز گستره ی کمتری از فواصل کانونی رو تحت پوشش بده شارپنس و کیفیت بهتری داره.. (البته این همیشه نیست) ولی در کل خروجی لنزی مثل canon 85 f1.2 ll مقایسه کن با عکسی که در همین فاصله کانونی 85 با یه لنز زوم گرفته شده باشه.. در شرایط نوری یکسان و تنظیمات مشابه... خروجی تفاوت های زیادی داره که اگه غیر از این بود یه لنز 18 -200 می خریدیم مینداختیم رو دوربین می گفتیم حله دیگه همه فواصل رو داریم.

باز بودن دهنه ی دیافراگم یه مزیته ولی به تنهایی نقطه قوت نیست.. متریال شاید از هرچیزی مهمتر باشه... پروژه اخری که شوتینگ کردم به خاطر حساسیت کار مجبور شدم از لنزهای cp2 استفاده کنم. در دیافراگم های یکسان با لنزهای کنون تصاویر زمین تا اسمون فرق داره.. نمونه زیاد دیده بودم ولی وقتی خودت ریکورد می کنی متوجه این تفاوت ها بیشتر می شی . و قطعا نمی شه یه لنز 15 میلیون تومنی cp2 رو با لنز مثلا 70-200 شیش ملیونی مقایسه کنی.

اون is که کنار لنز می زنن مخفف لرزشگیر تصویره... Image Stabilizer
حرف L هم فقط روی لنزهای کنونی هست که کیفیت ساخت و عدسی بهتری از لنزهای معمولی خود کنون دارند و سریع تر هم هستند. این لنزها با یه نوار فرمز دور لنز قابل شناساییه.. مثل همون 24-105 که خودت اسم بردی.
اختصار VR هم همون لرزشگیره اما روی لنزهای نیکون نوشته می شه.. نیکون به جای IMAGE STABILIZER از مخفف Vibration Reduction استفاده می کنه.
اما اون مخفف lsi که نوشتی تا حالا حتی به گوشمم نخورده.
 
آخرین ویرایش:

transformer

New Member
ممنون دوست عزیز . شما هر نکته ای به نظرتون رسید بگین مطمئنا باعث سردرگمی نمیشه
من خودم هم دقیقا به این جمع بندی ای که کرده بودید رسیده بودم و همین حرفهای شمارو تیکه تیکه تو پستهام نوشتم و منتظر تایید دوستان باتجربه بودم .

البته باید بگم کار من فیلمبرداری نیست و قرار هم نیست که باشه (مگر مجبور بشم به خاطر بودجه) ولی چون میخواستم دوربین بخرم ، دیدم این دوربین ها چقدر لنزهای متفاوتی دارند و دیروز برا اولینبار وارد جزییات لنزها شدم که این سوالها واسم پیش اومد و پرسیدم .

درباره اون مفاهمیم هم که فرمودید ، این جمله یادمه که هرچفدر دیاف رو باز کنیم عمق میدانمون کم میشه و درعوض تصویر شارپتری داریم . سرعت شاتر هم که بیشتر توی عکاسی به کار میاد و هرچی پایین تر باشه ، اگه سوژه متحرک باشه blur میشه و اگر ثابت باشه شارپنس بالتر میره . اینا از 2-3 سال پیش یادم مونده که کلاس میرفتیم توی سینمای جوان .
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
هرچی دیاف رو بازتر کنید عمق میدان کم می شه اما شارپنس بهتر نمی شه. یک قانون کلی می گه لنزها در دیاف 8 شارپ ترین خروجی رو دارن و هرچی از 8 پایین تر و بالاتر بریم از میزان شارپنس کم می شه. ولی این قانون همیشگی نیست و گاهی بعضی لنزها در تنظیمات متفاوت در دیاف های متفاوت تری شارپنس بالا دارن.. ولی در دیاف های خیلی باز مثل دیاف 1.2 شارپنش اتفاقا پایینه. و حتی لنزهای ارزون تر در دیاف های خیلی باز تاثیر مخربی روی رزولیشن عکس می ذارن. چون میزان زیادی نور از دیاف باز وارد می شه و بعضی لنزها توانایی مدیریت نور بالا روی ثبت از دست می دن که نتیجش این می شه لنزی مثل 50f1.8 در دیاف 2.8 مثلا تصویر بهتری نصبت به دیاف 1.8 خودش می ده.

سرعت شاتر هم تو عکاسی به کار میاد هم تو فیلمبرداری ... رعایت نکردن هماهنگی سرعت شاتر با فریم ریت فیلمبرداری نتیجه بدی روی فیلم می ذاره.. به خصوص در فیلمبرداری اسلوموشن که سرعت شاتر از هر چیزی مهمتره.

هرچی سرعت شاتر بالاتر باشه سوژه شارپتره هرچی هم کمتر باشه سوژه fast blur می گیره.
 

transformer

New Member
البته همه ی شرایطی که فرمودید بسته به نور محیط و حساسیت دوربین و ... داره .
در مورد باز کردن دیاف هم من نسبی گفتم و این هم باز به شرایط نوری محیط بستگی داره و اصلا دیافراگم کارش همینه که ورود نور برای تصویر بهتر رو کنترل کنه . البته بستگی به هدف و سوژه ما هم داره .

تا حالا دقت نکردم ببینم دوربین فیلمبرداری سرعت شاتر داره یا نه ، ولی احتمال میدم به طور غیرمستقیم با همون تغییر فریم ریت ، سرعتش اتومات تنظیم بشه .

** اگر سوژه و دوربین ثابت باشه ، سرعت شاتر هرچی پایینتر باشه سوژه شارپ تر میشه !
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
نه همه ی اون شرایط به نور محیط و حساسیت دوربین ارتباط نداره.. تحت هر شرایط نوری سرعت شاتر بالا باعث بالا رفتن شارپنس در حرکت می شه که تصویر رو خشک و خشن می کنه و بر عکس پایین اومدن سرعت شاتر باعث فست بلر. و باز در هر شرایط نوری و هر عدد iso تاثیرات مخربی در بازترین عدد دیافراگم روی تصویر دیده می شه که بسته به کیفیت لنز این تاثیرات کمتر می شه.
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
وقتی سوژه و دوربین هر دو ثابتند سرعت شاتر هیچ تاثیری روی شارپنس نداره..
 

transformer

New Member
نمیدونم شاید توی دوربین های دیجیتال اینطوری باشه ولی توی آنالوگ(اونایی که فیلم نگاتیو میخورن) میدونم حرفم 100% درست هست .
 

Ali 59

Well-Known Member
.. پروژه اخری که شوتینگ کردم به خاطر حساسیت کار مجبور شدم از لنزهای cp2 استفاده کنم. در دیافراگم های یکسان با لنزهای کنون تصاویر زمین تا اسمون فرق داره.. نمونه زیاد دیده بودم ولی وقتی خودت ریکورد می کنی متوجه این تفاوت ها بیشتر می شی . و قطعا نمی شه یه لنز 15 میلیون تومنی cp2 رو با لنز مثلا 70-200 شیش ملیونی مقایسه کنی.

دوست عزیز سلام
این لنزهای cp2 رو از کجا تهیه کردی؟ سمپل و مقایسه ای وجود داره از این اختلاف زمین تا آسمونی؟
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
بله در سایت هایی مثل vimeo مقایسه هست
 

جدیدترین ارسال ها

بالا