پیوت تیبل (Pivot Table) چیست؟

Excelpedia

Member
منبع آموزش:
گروه تخصصی اکسل پدیا | توابع اکسل | اکسل چیست

پیوت تیبل (Pivot Table) چیست؟

چرا باید با پیوت تیبل (Pivot Table) کار کنیم؟
جداول پاشنه‏ ای (Pivot Table) در اکسل، ابزاری بسیار قدرتمند در تحلیل داده‏ ها بشمار می‏رود. شما می‏توانید با صرف چند دقیقه و بدون هیچ تجربه قبلی و فرمول نویسی‏های پیچیده، گزارشی زیبا و جذاب از خلاصه‏ای از هزاران داده خام تهیه کنید.

استفاده از این جداول، راهی سریع برای قطعه قطعه کردن حجم عظیمی از داده‏ هاست. با این ابزار می‏توانید داده‏ ها را به اشکال مختلف کنار هم قرار دهید تا در کمترین زمان دریابید که اوضاع کسب و کار شما چگونه است. ‏می‏توانید مشابهت‏ ها، تفاوت‏ ها، کم و زیادها را پیدا کنید. با یک مثال کوچیک قطره ای از دریا رو با هم خواهیم دید:

در شکل 1 اطلاعات مربوط به میزان فروش فروشنده ها در شعب مختلف رو می بینید.

database.png


شکل 1- بانک اطلاعاتی موجود جهت گزارشگیری​

با 2 تا 3 کلیک، میتونیم مثلا دو گزارش زیر رو تهیه کنیم:

Report1.png


شکل 2- میزان فروش به تفکیک فروشنده

Report2.png


شکل 3- میزان فروش هر فروشنده به تفکیک کد محصول​

report3.png


شکل 4- گزارش فروش هر محصول به تفکیک تاریخ و نام فروشنده​

خب می بینید که گزارش های خیلی کاربردی رو میتونیم با پیوت تیبل (Pivot Table) تهیه کنیم، جالب اینجاست که این گزارش ها فقط با چند کلیک و بدون حتی یک فرمول نویسی تهیه میشه و این تیپ گزارش ها ساده ترین و پیش پا افتاده ترین انواع گزارش های پیوت تیبل هستند.

یکی از ویژگی های بسیار عالی Pivot Table اینه که شما میتونید داده های مرتبط با نتیجه هر گزارش رو مشاهده کنید. مثلا در شکل 2 میخواید جزئیات فروش آقای سمیعی که 40500 تومان هست رو ببینید. برای این کار کافیه روی عدد 40500 دو بار کلیک کنید. با این کار یک شیت جدید ایجاد میشه و ریز اطلاعاتی که مربوط به فروشنده (آقای سمیعی) هست فراخوانی میشه. در شکل 5، جمع ستون E برابر است با 40500 تومان.

حتما بخوانید: چهار روش تبدیل متن به عدد
detail.png


شکل 5- مشاهده جزئیات یکی از آیتم های محاسبه شده​

خب تا اینجا با این موضوع که ماهیت کار پیوت تیبل چی هست و بصورت کلی چه کاری انجام میده، آشنا شدیم. حالا اینکه چطور پیوت تیبل (Pivot Table) رو ایجاد کنیم و گزار شهای مورد نظر خودمون رو بسازیم رو در مراحل بعد میبینیم.


منبع آموزش:
گروه تخصصی اکسل پدیا | توابع اکسل | اکسل چیست

پیوت تیبل (Pivot Table) چیست؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا