پرینتر سه بعدی و نمونه سازی قطعات

پرینتر سه بعدی و نمونه سازی قطعات

چه زمانی می توان پرینتر سه بعدی را برای نمونه سازی قطعات بکاربرد.

برای ساخت چه تعداد قطعه از فن آوری پرینت سه بعدی استفاده کنیم ؟ ابعاد واندازه قطعاتی که ساخت آنها با پرینترهای سه بعدی اقتصادی است چقدر است قطعات پرینت شده از نظر عملکرد و قابلیت چه خصوصیاتی دارند پیچیدگی قطعاتی که می خواهیم چاپ کنیم چقدر می تواند باشد؟

این سوألات عموما” درنمونه سازی سریع قطعات و یا تولید با تیراژهای نه چندان زیاد زمان بر هستند.

اندازه قطعات:

معمولا” هزینه اصلی در پرینت سه بعدی قطعات را میزان مواد مصرفی و مدت زمان پرینت سه بعدی تشکیل می دهد. اکثر چاپگرهای سه بعدی صنعتی دارای میزی با ابعاد 250*250 میلیمترمی باشند. در صورتی که اگرابعاد قطعه به اندازه ای باشد که بتوان تعدادی از آن را در یک میزجا داد، مدت زمان چاپ سه بعدی تا حدی کاهش یافته و هزینه پرینت کم می شود. از طرفی جهت پرینت سه بعدی قطعات بزرگ، باید آنها را در نرم افزار طراحی سه بعدی برش داده و هر جز را جداگانه نمونه سازی کرد و سپس اجزا را بهم متصل نمود که مسلما” این عمل کمی زمان بر خواهد بود. با در نظرگرفتن این موارد به عنوان یک قانون کلی می توان گفت عموما” چاپ سه بعدی قطعاتی که سایز آنها در حد یک توپ فوتبال است اقتصادی می باشد.

پیچیدگی قطعات:

یکی از مهمترین مزایای چاپ سه بعدی و استفاده از چاپگر سه بعدی قابلیت ساخت قطعات بسیار پیچیده است. ساخت قطعات پیچیده با جزئیات بسیار و زوایای منفی به کمک روشهای تولید گذشته مثل ماشینکاری، اگر نگوییم امکان پذیر نیست اما بسیار دشوار، زمان بر و پر هزینه است در حالیکه هیچ محدودیتی از نظر پیچیدگی قطعات در روش پرینت سه بعدی وجود ندارد.

3- هزینه پروژه:

گاهی میزان هزینه ای که شما حاضر هستید برای پرینت سه بعدی محصول خود بپردازید تعیین کننده است.پرینت سه بعدی یک محصول قبل از تولید آن می تواند با افزایش کیفیت قطعه و کاهش زمان پروژه

( Time To market ) منجر به تولید محصول با ارزش و کاهش هزینه های اصلاحی شود لیکن در صورتیکه چنین اتفاقی نیافتد، موجب افزایش هزینه پروژه شما خواهد شد.

لذا استفاده یا عدم استفاده از فن آوری چاپگر سه بعدی برای محصولاتی که قیمت آنها باید بسیار رقابتی باشد، دارای حساسیت زیادی است. ولی برای محصولاتی که حاشیه تعیین قیمت آن زیاد است و کیفیت محصول چه از نظر عملکردی و چه از نظر موارد دیگر مهم می باشد استفاده از پرینتر سه بعدی گزینه بسیار مناسبی است.

4-تعداد قطعات:

این که ساخت چه تعداد قطعه با پرینتر سه بعدی مقرون به صرفه است ، از قطعه ای به قطعه دیگر بسیار متفاوت است. آنچه مسلم است در چاپ سه بعدی هزینه ثابتی مثل تهیه قالب و ابزار و فیکسچر وجود ندارد تا بر هزینه پرینت قطعه تأثیر بگذارد. صرفنظر از تعداد، هزینه پرینت هر قطعه ثابت می باشد. نسبت تعادل حجم برقیمت بستگی دارد به 4 مورد دیگر ذکر شده در این فهرست. به عنوان مثال اگرچه هزینه پرینت با افزایش تعداد قطعه کاهش پیدا نمی کند، امکان دارد تولید سری قطعات بزرگ نسبتا” بر هزینه پرینت تأثیر داشته باشد چون در واقع مجموعه یک واحد کامل از چندین قطعه می باشد. در نهایت به عنوان مثال به کمک پرینتر سه بعدی شما امکان تولید یک قطعه که خود شامل 5 قطعه کوچکتر است را دارید.

5-هدف:

هدف شما از پرینت سه بعدی یک محصول چیست آیا تصمیم دارید عملکرد آن را امتحان کنید یا شکل ظاهری آن اهمیت دارد یا هردو مورد

امروزه عملیات پرداخت کاری سطحی و افزایش کیفیت سطح قطعات چاپ شده آسان تر شده است. عملیاتی مثل رنگ کردن قطعه، آبکاری و …

قانون هرقدر بیشتر بخواهید باید بیشتر هزینه کنید در اینجا نیز صادق است !

مقایسه این پارامترها و ارزش وزنی هریک از آنها در پروژه شما در نهایت مشخص خواهد کرد که آیا استفاده از چاپگر سه بعدی در پروژه شما برای پرینت سه بعدی قطعات و نمونه سازی آنها گزینه مناسبی است یا خیر؟ امروزه این پرسش در اکثر پروژه ها برای مهندسان مطرح است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا