غیره پرنده ، مجسمه ای برای مرگ

samkurd

New Member
چند سال پیش از این در دانشگاه، استاد نکته سنجی داشتیم که عنوان یکی از پروژه هایی که برای طراحی به ما داد این بود: “آرامگاه خود را طراحی کنید”. این موضوع برای من که همیشه دنبال ایده های چالشی و جالب برای طراحی بودم، به اندازه کافی وسوسه انگیز بود که ذهنم را درگیر خود کند. این موضوع دقیقا قرار بود دیدگاه ما نسبت به زندگی ، مرگ و پس از آن را آشکار کند.

جلسه ی بعدی انواع مختلفی از دیدگاهها و طرحهای معماری روی اتاق آتلیه نصب شده بود. از دیدگاههای سطحی و ساده انگارانه تا کارهای جیغ و عجیب و غریب ( و گاها دوست داشتنی ) و حتی چند آرامگاه سنگین و کلاسیک در حد آرامگاه کوروش نیز در میان کارها دیده می شد. این طرحها همه و همه نشانه هایی بود از تفکر بچه ها نسبت به زندگی شان ، اینکه که هستند ، وزن اجتماعیشان چقدر است ، اینکه چه می خواهند بشوند ، مرگ را چطوری تصور می کنند و پس از مرگشان انتظار چه واکنشی از خانواده و دوستانشان دارند.

کار من بسیار مینیمال و ساده بود، پله هایی به عرض تابوت ، بازدیدکننده را به زیر فبر من هدایت می کرد و آنجا خلوت ، تاریکی و خلوص را تجربه می کرد و این نکته که من دیگر آنجا نیستم. بالا روی زمین روی سنگی مندرس و ساده این چنین حک شده بود : “مرغ از قفس پرید”.

زمانی که برای ارائه کارم رفتم، کنار شیت طراحی ام، یک شیت خالی را هم کنارش به دیوار زده بودم. کار اولیه را توضیح دادم ، اما در نهایت گفتم که این کاری نیست که دوستش داشته باشم و کاری که قصد ارائه اش را دارم همین شیت خالیست. جواب سوالشان که چرا؟ این بود که آن پله ها، آن تاریکی ، آن سنگ ، آن حروف و کلمات هنوز نشانی از حضور من داشتند ولی من بعد از مرگم دیگر نیستم ، هیچ چیز ! درست به همان اندازه هیچ که انگار هیچ وقت نبوده ام، آن شیت خالی را به نشان نبودنم ارائه دادم.

امروز ( چند ماه قبل از انتشار این مطلب ) ، بعد از این چند سال که دوباره به این موضوع فکر کردم، دیدم بخشی از این توضیح من جامانده ، یا شاید بهتر بگویم متوجه شدم که بخشی از آن دیدگاه من دچار کمبود و نقصان است. در این مطلب کوتاه قصد ندارم دیدگاهم را در مورد مرگ و زندگی تشریح کنم که طولانی تر از حوصله این موضوع است. اما مهمتر از اینکه من مرگ را چگونه می بینم و زندگی را چگونه در برابرش تعریف میکنم ، این است که ، پس مسوولیت من در قبال دیگران چه می شود. طی طریق من در این زندگی ، هر چه که هست ، از هر راهی که هست و به هر سمتی که هست باید نتایجی غیر از آنچه برای خودم دارد برای دیگران نیز داشته باشد. این مهم است که غیر از خودمان به غیر از خودمان نیز بیندیشیم و بفهمیم مسولیت ما در برابر دیگران و آینده ی دیگرانی که پس از ما می آیند ، آنچنان که به ظاهر دیده می شود ، کم اهمیت و ناچیز نیست. چیزی که در دیدگاه من دیده نشده بود ، مسوولیت من بود در قبال دیگران ، این که حاصل من از زندگی چه بود و یادگاری که برای انسانهای پس از خودم می گذارم چیست. من به هیچ وجه تنها نیستم و انچه در زندگی انجام می دهم بر زندگی دیگران هم تاثیر می گذارد ، حتی اگر تنهایی را انتخاب کرده باشم.

این روزها به این باور رسیده ام که به عنوان گام اول باید خود را بشناسیم ، خود را بسازیم و راه زندگی خویش را با آگاهی و شهامت انتخاب کنیم ، آنگاه موظفیم که مسولیت خود را در برابر آنچه غیر از ماست ، جامعه ، نسل امروز و آینده ، و همچنین تاریخ مان ترسیم کنیم و قدم به ایفای آن نقش بگذاریم. این برایم مهم است که در لحظه مرگم در برابر این پرسش وجدانم که می گوید در زندگی کوتاهت چقدر انسان بودی ، چه چیزی به انسانیت و زندگی بشری اضافه کرده ای؟ لااقل اگر سکوت نکنم ، عرق سرد شرمساری هم از خودخواهی و خودپرستی محض بر پیشانی ام نباشد.

اینکه من چه می کنم ، به چه چیزهایی می رسم یا نمی رسم زیاد مهم نیست ، چون فراموش می شوم ، تمام می شوم. اما این مهم است که بدانم و برایش قدمی بردارم ، اینکه برای آیندگان ، برای انسانهایی که قرنها پس از من در این زندگی خواهند بود ، منشاء اثری هر چند بسیار بسیار کوچک باشم و چیزی به این مسیر دشوار و لذت بخش افزوده باشم تا بلکه انسانهای بیشتری در عدالت و آزادی زندگی کنند.

مجسمه “پرنده” جدا از اینکه سنگ قبر یا آرامگاه من باشد ، تمرینی است از این دیدگاه ، که تا وقتی در بند اسارت خودخواهی و خودپرستی صرف هستم ، نه برای خود و نه برای دیگران دست آوردی ارزشمند و انسانی نخواهم داشت. تا وقتی اسیر ترسها ، غمها و ارزوهای خویش ، آن جهان آرمانی تنها برای خودم باشم ، هیچ چیزی برای ادعای انسان بودنم ندارم.

گام اول برای آزادی ، رهایی از بند خویشتن است.

سامان زارعیان

برای دیدن این پست در وبلاگم لطفا به این لینک مراجعه فرمایید
http://samkurd.wordpress.com/2010/11/28/the-bird-sculpture/
 

پیوست ها

  • SK-The-Bird-Sculpture-Photoshop-Present-01.jpg
    SK-The-Bird-Sculpture-Photoshop-Present-01.jpg
    61.8 کیلوبایت · بازدیدها: 51
  • SK-The-Bird-Sculpture-Photoshop-Present-02.jpg
    SK-The-Bird-Sculpture-Photoshop-Present-02.jpg
    79.6 کیلوبایت · بازدیدها: 50
  • SK-The-Bird-Sculpture-Photoshop-Present-04.jpg
    SK-The-Bird-Sculpture-Photoshop-Present-04.jpg
    70.3 کیلوبایت · بازدیدها: 52
  • SK-The-Bird-Sculpture-Photoshop-Present-07.jpg
    SK-The-Bird-Sculpture-Photoshop-Present-07.jpg
    102.8 کیلوبایت · بازدیدها: 58
  • SK-The-Bird-Sculpture-Photoshop-Present-08.jpg
    SK-The-Bird-Sculpture-Photoshop-Present-08.jpg
    89 کیلوبایت · بازدیدها: 50

FATEMEH

همسفر قاصدک ها
ممنون بابت تاپیک متفاوت که زدی
ممنون بابت صحبتای خوبت
و کارت

که فکر میکنم جای ایراد گرفتن نداره چون کاریه که برای خودت و عقیدت بوده و جای احترام داره

موفق و آزاد باشی دوست من
 

samkurd

New Member
ممنون بابت تاپیک متفاوت که زدی
ممنون بابت صحبتای خوبت
و کارت

که فکر میکنم جای ایراد گرفتن نداره چون کاریه که برای خودت و عقیدت بوده و جای احترام داره

موفق و آزاد باشی دوست من


با سپاس از شما دوست گرامی بابت لطفتون و همچنین بقیه دوستان
دلیلم برای اشتراک این کار در مجید آنلاین بیشتر این بود که از نظر فنی و تکنیکی و حتی شاید خود ایده کار ، نظر دوستان رو بدونم
به هر حال همه کنار هم مشغول آموختن هستیم
 

nitroxy

Member
صحبتهای خیلی قشنگی کردی دوست عزیز .
امیدوارم بتونی اون چیزی که میخای باشی ، بشی و حتما میشی.
به امید اون روز :rose:
 

samkurd

New Member
نیتروکسی جان سپاس ، امین جان سپاس
بازهم از نظر لطف بچه ها تشکر می کنم

خیلی دوست دارم اگه نکته ای به ذهنتون میرسه ، در میون بگذارید
 

3D Art

Member
درود دوست نازنین
صحبت هات منو چند دقیقه تو فکر فرو برد...
اگر زندگی همه ما متاثر از این باشه که تاثیر مثبتی توی زندگی دیگران بگذاریم نه اینکه فقط با خود خواهی به خودمون فکر کنیم دنیای رویایی انسانها شکل میگیره......
ولی این مسیر, مسیر راحتی نیست توی این مسیر بارها و بارها باید از خودگذشتگی کرد بارها و بارها باید از خواسته ها گذشت ...
ولی با این راهی که انسانها پیش گرفته اند چیزی جز ........!!!
 

samkurd

New Member
درود دوست نازنین
صحبت هات منو چند دقیقه تو فکر فرو برد...
اگر زندگی همه ما متاثر از این باشه که تاثیر مثبتی توی زندگی دیگران بگذاریم نه اینکه فقط با خود خواهی به خودمون فکر کنیم دنیای رویایی انسانها شکل میگیره......
ولی این مسیر, مسیر راحتی نیست توی این مسیر بارها و بارها باید از خودگذشتگی کرد بارها و بارها باید از خواسته ها گذشت ...
ولی با این راهی که انسانها پیش گرفته اند چیزی جز ........!!!

دوست عزیزم ، گمان می کنم تصور یافتن آن دنیای آرمانی این روزها چیزی شبیه یک شوخی باشه ، اما یادمون نره که شاید همین کافی باشه که خودمون ، درست باشیم ، خوب باشیم یا لااقل برای آن تلاش کنم

گرچه مایل نیستم اینجا به خاطر اینکه فورومی تخصصی است از این دست صحبتها زیاد بکنم ، اما واقعا از نظر لطف دوستان و کامنتها خیلی خوشحال شدم و سپاسگذارم از همگی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا