ویژگی های فرش ماشینی کاشان

sepehriyani

New Member
imerdas-010101-660x400.jpg

شهرت فرش ماشینی کاشان بر هیچ کس پوشیده نیست. شهری که سوابق مطرح و درخشانی در تولید فرش داره و به سبب همین سابقه، صدای معروفیتش تا هزاران کیلومتر دورتر از سرزمین ایران هم رسیده. درسته که ایران توی صنایع دستی حرف اول رو میزنه و خیلی از شهرها ، بافنده ها و تولید کننده های ماهری توی صنعت فرش داره اما کاشان تونسته اولین جایگاه رو به خودش اختصاص بده و یکه تاز صنعت فرش ایران به خصوص فرش ماشینی کاشان باشه.

خصوصیات فرش ماشینی کاشان

چرا میگن فرش ماشینی کاشان ؟ اصلا چه ویژگی به خصوصی داره که باعث شده معروف بشه و توی بازار حرف اول رو بزنه؟ این سوالی هست که برای خیلی ها به وجود اومده و ذهنشون رو درگیر کرده. یکی از اصلی ترین مشخصه های فرش کاشان ، بافت ریز و ظریف اون هست. ظرافت بی مانندی که باعث میشه فرش در بعضی جاها برجسته نمایان بشه و زیبایی اش دو چندان بشه. زمینه لاکی با حاشیه های سرمه ای از مواردی هست که توی فرش کاشان به وفور دیده میشه و حالا دیگه مختص خودش شده. سجاده های کاشان یکی دیگه از هنرهای این شهر در صنعت فرش بافی هست.

چه طرح هایی در فرش ماشینی کاشان دیده میشه؟

فرش کاشان از نظر طرح و نقشه به فرش اصفهان شباهت داره. در زمان های قدیم، در حاشیه ها و لچک و ترنج های فرش کاشان از نقش های پرنده استفاده میشد اما حالا از گل های شاه عباسی توی باف های فرش کاشان به کار میره. معروف ترین طرح هایی که در این فرش ها قابل مشاهده هست شامل: شکارگاه، بته جقه، ترنج، محراب، گلدان و درخت، شاه عباسی و سجاده ای بوده که بیشتر این طرح ها مناسب دکوراسیون سبک کلاسیک هستن.

فرش اصل کاشان را تشخیص دهید

شهر های زیادی در گروه تولید کنندگان فرش ماشینی و فرش دستباف هستن اما بیشتر مردم، فرش کاشان رو به رسمیت میشناسن. چه بسا بسیاری از تولید کنندگان شهرهای دیگه که نخ ها و الیاف مورد نیازشون رو از کاشان تهیه میکنن. یکی از بهترین الیاف موجود در این فرش ، اکریلیک هست که در اینجا چند مورد رو برای تشخیص اکریلیک اصلی از تقلبی برای شما میگیم:

فرش با جنس اکریلیک ، روشن تر و براق تر از بقیه جنس های فرش هست.
با لمس فرش اکریلیک ، دست شما روی اون نمیچسبه و به راحتی سر میخوره.
نخ های اکریلیک رو اگر لمس کنین، گره ها رو حس میکنین و تار و پود اون توی هم گره نمیخوره.

قابلیت شستشو و پاخور بودن فرش اکریلیک بالاست و همچنین در برابر حرارت مستقیم مثل اتو یا قابلمه به راحتی نمیسوزه. مورد مهم دیگه برای تشخیص فرش اصل کاشان ، ضمانتنامه و شناسنامه فرش هست و برند و نام تولید کننده که بعضا با دقت خاصی پشت فرش قرار میگیره.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا