وضوح تصوير در عکاسی

novindoc

New Member
[h=1]وضوح تصوير[/h]وضوح تصوير، يعني تنظيم عدسي دوربين؛ به منظور ارائه شفاف ترين تصوير ممكن از موضوع مورد نظر.
غيرممكن است بتوان از جسمي كه نقطه هاي مختلف آن داراي فواصل متفاوتي در عمق است تصويري صددرصد واضح بدست آورد. معمولاً وقتي تنظيم فاصله براي نقطة خاصي صورت مي گيرد، تنها تصوير همان نقطه كاملاً واضح خواهد بود. تصاوير مربوط به نقاط جلو و عقب نقطه اصلي واضح نيستند. هرچه فاصله نقاط مذكور از نقطه اصلي بيشتر باشد ناواضحي آنها بيشتر خواهد بود. اما براي چشم انسان، تحت شرايط خاصي تا حدودي ناواضحي تصاوير نقاط جلو و عقب قابل تشخيص نيست و آنها را نيز واضح خواهد ديد.
تصوير، زماني در كانون عدسي تشكيل مي شود كه جسم در بي نهايت باشد. در فواصل نزديك تر، تصوير رفته رفته از سطح كانوني يا به عبارتي از سطح ماده حساس فيلم – در دوربين هاي ويدئويي از سطح ماده حساس فيلم – در دوربين هاي ويدوئي از سطح لامپ تصوير دوربين – دور مي شود. جهت انطباق مجدد تصوير بر فيلم (يا لامپ دوربين) بايد فاصله عدسي تا سطح فيلم – لامپ – را افزايش دهيم اين عمل در اصطلاح به «فوكوس» كردن يا فوكوس كشيدن متداول است.
تغيير فاصلة عدسي؛ جهت كانوني يا وضوح كردن تصوير، حركت مكانيكي كمابيش ساده اي است كه به روشهاي گوناگون صورت مي گيرد. در دسته اي از دوربين ها، اين كار به كمك حلقه، واضح سازي روي عدسي انجام مي شود.
در گروهي ديگر، عدسي برروي ريل و يا وسيله اي نظير آن جلو و عقب مي رود و در گونه اي مشخص از دوربين هاي عكاسي، كانوني كردن تصوير يا ثابت ماندن عدسي و تغيير مكان فيلم صورت مي گرد. اين شيوه در اكثر دوربين هاي تلوزيوني نيز اعمال مي شود منتها در اين دوربينها به جاي فيلم، لامپ تصوير جابجا مي شود. در عدسي فاصله كانوني ثابت، تنظيم وضوح تصوير مستلزم تغيير فاصله عدسي و لامپ دوربين است، در حاليكه در عدسي زوم، تنظيم وضوح با جابجايي و تنظيم عناصر داخل عدسي انجام مي شود.
در سالهاي اخير، پاره اي از شركتهاي توليد كنندة عدسي و دوربين ها موفق به عرضه عدسيهاي خودكانوني كننده شده اند. در اين عدسيها مي توان تصوير را به صورت خودكار واضح كرد.
در دوربين هاي ويدئويي نيز وضوح تصوير بطور اتوماتيك و دستي قابل تنظيم است به اين شكل كه توسط كليد راهنماي “Focuse”، وضعيت وضوح راد در حالت دستي «منوعل» قرار مي دهيم و سپس با بيشترين فاصله كانوني ممكن عمل واضح سازي را توسط چشم انجام مي دهيم و زاوية لنز را به اندازه اي كه براي ضبط تصوير مورد نياز است باز مي كنيم، البته مي دانيم كه در اين حالت تا كمترين فاصله كانوني وضوح تصوير ثابت خواهد ماند و با عمل زوم به جلو يا عقب، وضوح تصوير از بين نخواهد رفت. مشكل وضوح دستي در اين است كه به محض جابجا شدن موضوع يا دوربين، وضوح از بين خواهد رفت و بايد براي موقعيت جديد مجدداً عمل واضح سازي را انجام دهيم.
وضعيت ديگر دوربين هاي ويدئويي وضوح خودكار (AUTO) آنهاست. در اين حالت، دوربين توسط سيستم الكترونيكي هدايت شده و برحسب اينكه موضوع مورد در چه بخشي از چشمي دوربين واقع شده باشد، وضوح تصوير برروي همان بخش از موضوع صورت خواهد گرفت. در واقع وضوح اتوماتيك دوربين هاي ويدئويي نيازي به هيچ يك از مراحل وضوح دستي ندارد و خود دستگاه قادر به وضوح تصوير خواهد بود. در اين حالت نيازي به عمل تنظيم فاصله هنگام حركت عمقي موضوع يا دوربين نخواهد بود چرا كه با تغيير فاصله، دوربين مجدداً وضوح تصوير را با فاصله جديد منطبق خواهد كرد و موضوع در حال حركت، همواره واضح ديده خواهد شد. البته به اين نكته توجه داشته باشيد كه دوربين به مدت زمان كوتاهي نياز دارد تا وضعيت جديد را واضح سازد. هنگامي كه عدسي در حالت تله فتو باشد، امكان دارد هنگام حركت دوربين يا موضوع. براي لحظه اي كوتاه تصوير تار شود. جهت حل اين مشكل بهتر است در اينگونه مواقع، حركت به آرامي صورت پذيرد تا دوربين فرصت كافي جهت وضوح تصوير را داشته باشد. يكي ديگر از خطاهاي وضوح خودكار، هنگام حركت ناگهاني موضعي فرعي در جلو دوربين بصورت عرضي و در فاصله اي نزديكتر از موضوع اصلي است، در اين حالت، دوربين به اشتباه موضوع فرعي را به جاي موضوع اصلي مي پندارد و سريعاً عدسي را براي وضعيت جديد تغيير مي دهد و در اين فاصله پس از رد شدن موضوع فرعي از جلوي دوربين، تصوير مجدداً براي لحظه اي تار است تا وضوح جديد شكل گيرد. اين مورد در محيط هاي شلوغ و غيرقابل كنترل بسيار به چشم مي خورد و راه حل آن، قفل كردن سيستم وضوح در حالت دستي است تا احياناً با حركت موضوعات ديگر، وضوح تصوير به هم نخورد.
اشكال ديگر وضوح خودكار، گم كردن موضوع اصلي است. در برخي مواقع، دوربين دو موضوع در فاصله هاي مختلف را به عنوان موضوع اصلي فرض مي كند و چون قصد واضح سازي برروي هر دو موضوع را دارد عدسي را مرتباً در فاصله هاي مختلف گردش مي دهد و لذا وضوح هيچكدام از دو موضوع ثابت نخواهد ماند. اين عمل، آنقدر تكرار خواهد شد تا دوربين با يكي از دو موضوع حركت كرده و تصوير جديدي در ديد دوربين قرار گيرد. براي مورد اخير راه حل كلي وجود ندارد، به جز اينكه توصيه مي شود در چشمي دوربين حالت مستطيل وضوح مد نظر باشد و همواره موضوع اصلي، درون مستطيل قرار گيرد.
توصيه مي شود در حالتهاي زير از وضوح خودكار استفاده نشود زيرا نتيجه مطلوبي به دست نخواهد آمد، و بجاي آن بهتر است از وضوح دستي استفاده نمود.
1- هنگامي كه از پشت شيشه يا اجسام شفاف و بلوري فيلمبرداري مي كنيد.
2- هنگامي كه از موضوعاتي با سطح درخشان فيلمبرداري مي كنيد.
3- هنگامي كه از موضوعاتي فيلمبرداري مي كنيد كه داراي طول زياد بوده و يا از قسمتهاي مشابه و موازي تشكيل شده اند، مثلاً از پشت نرده هيا يك پل.
4- سطح كاملاً سفيد يا كاملاً سياه نيز وضوح خودكار دوربين را دچار آشفتگي مي كند.
5- هنگام استفاده از لنزهاي مخصوص مانند ماكروفيلترها.
6- موضوعاتي كه جابجايي سريع دارند نيز وضوح خودكار را دچار آشفتگي مي كنند.
7- موضوعي كه يك طرف آن نزديك به دوربين و طرف ديگر آن از دوربين فاصله دشاته باشد، وضوح مناسبي نخواهد داشت.
[h=2]* نكته[/h]زماني كه عدسي زوم در بسته ترين زاويه يا بلنمدترين فاصله كانوني خود واضح شود. در وضعيتهاي ديگر، وضوح تصوير خود را حفظ خواهد كرد. بنابراين در فيلمبرداري و تصوير برداير بهتر است هميشه اين اصل مورد توجه قرار گيرد و وضوح در بلندترين فاصله كانوني عدسي زوم تنظيم شود. اگر عدسي در وضعيت هاي ديگر كانوني شود ممكن است وقتي از نميا باز به نماي بسته تغيير زاويه يا تغيير فاصله كانوني مي دهيم؛ در انتها، تصوير وضوح تصوير خود را از دست بدهد. در ضمن، هنگام زوم كردن، تصوير جابجا مي شود. مثلاً اگر تصوير در وسط كادر باشد هنگام “Zoom In” به كناره ها كشيده مي شود. بنابراين توجه به اين نكته و اصلاح كادر ضروري است. شما نيازمند آن هستيد كه بتوانيد براي دسترسي به بهترين كيفيت تصوير، كنترلي بر اعمال دوربين داشته باشيد. براي اين منظور، بايد بتوانيم نسبت به وضوح تصوير، توازن و تصحيح رنگ ها و نورها و شرايط نوري متفاوت، اعمال نظر كرده و بهترين شرايط را براي ضبط تصوير فراهم كنيد.
تقريباً در همه دوربين هاي امروزي سيستمي براي كنترل اعمال اصلي دوربين وجود دارد.
بسياري از كنترل هاي تصاوير توسط دوربين هاي ويدئويي بطور خودكار انجام مي شود و مشكل ما را آسان مي كند اما اين مكانيسم خودكار، به معناي آن نخواهد بود كه توجه به شرايط ضبط براي ما بي اهميت است، بلكه بايد بتوانيم شرايط بهينه از اعمال خودكار دوربين را فراهم كنيم. قبل از انجام هرگونه دخالت در كيفيت تصوير ابتدا نتيجه را در ذهن خود بررسي كنيد و سپس مبادرت به انجام آن كنيد. شما هميشه قادر به تكرار يك موضوع نيستيد.
1-براي آنكه تصوير بصورت خودكار واضح شود كليد را در حالت “AUTO” قرار دهيد.
در اين حالت دوربين را به سمت موضوع اصلي نشانه گيري كنيد تا تصوير واضح شود. از آنجائيكه محل وضوح، خودكار توسط ارسال سيگنالها (تك موج ها) انجام مي گيرد، ممكن است گاهي وضوح تصوير بر اساس ارسال تك موجها (سيگنالها) با وضوح تصوير بر اساس حلقه، مدرج روي لنز، دقيقاً همخوان نباشد، اين موضوع دليل ضعف و يا اختلال سيستم وضوح اتوماتيك نيست و به آن توجه نكنيد. هنگام استفاده از وضوح خودكار،: دقت كنيد كه مانعي از حركت لنز جلوگيري نكند. براي آنكه وضوح بخصوص در هنگام تعقيب موضوعات متحرك به بهترين صورت انجام گيرد، سيستمي تعبيه شده است كه بر اساس آن، در محدوده تصوير چشمي، كادر كوچكتري بعنوان مركز اصلي وضوح نمايان مي شود. كافي است هنگام حركت دوربين و يا موضوع، سعي مي كنيم كه موضوع اصلي در اين محدوده قرار گيرد تا از وضوح كافي و دقيق برخوردار باشيم. اين عمل با فشار كليد “SELECT ZONE” انجام مي گيرد. اين سيستم، فقط هنگام وضوح خودكار عمل مي كند.
هنگام استفاده از وضعيت دستي “MANUAL”، وضوح تصوير بصورت دستي و از طريق چرخاندن حلقه، وضوح انجام مي‌گيرد.
اگر از وضوح دستي استفاده مي كنيد، مي توانيد با فشار كليد، “PUSH AUTO” وضوح خودكار را براي لحظه يا كوتاه بكار اندازيد و تصوير را واضح شده ببينيد. توجه داشته باشيد كه وضوح خودكار هميشه قادر به عمل نيست. در مواردي مناسب تر است كه از وضوح دستي استفاده كنيد: (در اين مورد، بخش وضوح را مطالعه كنيد)
لنز دوربين هاي ويدئويي، يك لنز زوم مي باشد. چنانچه مي باشد. چنانچه مي دانيد؛ لنز زوم امكان انتخاب فاصله هاي كانوني متفاوت را برروي خود داراست. شما با استفاده از دو كليد روي دسته، دوربين “W.T” مي توانيد بطور خودكار فاصله هاي كانوني را اختيار كنيد و يا از علم زوم خودكار استفاده كنيد.
همچنين مي توانيد همين عمل را به صورت دستي، با چرخاندن دسته زوم در روي لنز انجام دهيد.
لنز دوربين شما قابليت تبديل به لنز ماكرو دارد. شما مي توانيد از فاصله، بسيار نزديك، از اشياي كوچك، تصويربرداري كنيد. توجه داشته باشيد هنگام استفاده از لنز ماكرو؛ وضوح و وايت بالانس نبايد در حالت “AUTO” قرار بگيرند.
2-براي آنكه دوربين تصويربرداري بتواند كيفيت مطلوب و طبيعي به لحاظ ضبط رنگها و نورها داشته باشد، معمولاً مجبور خواهد بود كه در شرايط مختلف نوري، آب و هوايي و زمان، از تصحيح كننده هاي نوري استفاده كند تا هميشه ترجمة دقيقي از رنگهاي طبيعت داشته باشد. به اين توازن نوري “WHITE BALANCE” گويند.
اگر كليد ويژة “W.B” را برروي حالت “AUTO” قرار دهيد، سيستم خودكار دوربين تصحيحات و توازن نوري را انجام خواهد دارد. در بعضي شرايط مجبور خواهيم بود از وايت بالانس دستي استفاده كنيم.
وضعيت “IN DOOR” در مواقعي كه از نور لامپ هاي هالوژن و يا الكتريكي سفيدرنگ استفاده مي كنيم و وضعيت “AUTO DOOR” در شرايط استفاده از نور خورشيد مناسب مي باشد.
-در برخي از دوربين ها وايت بالانس دستي به روش زير انجام مي شود.
ابتدا دوربين را به حالت دستي (MANUAL) قرار دهيد. سپس دوربين را به سمت موضوع مورد نظر گرفته و لنز را توسط فشار بر كليد TETE به بالاترين حد فاصله كانوني برسانيد.
سپس درپوش سفيد لنز را برروي آن گذاشته و يا آنكه يك سطح كاملاً سفيد در محل قرارگيري موضوع قرار دهيد. در صورتيكه از سطح سفيد استفاده مي نماييد.، بايد دقت كنيد كه حتماً سطح سفيد، نماي تصوير شما را بپوشاند. در دوربين هايي كه درپوش سفيد دارند، بهتر است از همان درپوش سفيد جهت رايت بالانس استفاده كنيد. سپس كليد W.B را فشار دهيد.
علامتي شبيه بر صفحه چشمي دوربين ظاهر شده و شروع به چشمك زدن مي كند. پس از 3 يا 4 بار چشمك زدن علامت براي لحظه يا ثابت مي شود. به محض ثابت شدن دست خود را از روي كليد W.B برداريد در اين هنگام عمل وايت بالانس انجام شده است.
توجه داشته باشيد كه اگر فشار دست شما برروي كليد W.B ادامه پيدا كند، علامت مجدداً به حالت چشمك زن درخواهد آمد.
به ياد داشته باشيد كه وايت بالانس براي هر مكان نوري جديد، يا هر بار كه دوربين را خاموش مي كنيد بايد مجدداً انجام شود.
[h=3]كلوين[/h]چنانكه مي دانيد؛ هر جسمي هنگام حرارت ديدن، از خود نور توليد مي كند و رنگ نور توليد شده نيز مناسب با حرارت تغيير مي كند. محققان متوجه شده اند كه اگر به اجسام، حرارت داده شود آنها مي توانند تمام رنگ نورهاي طيف نور خورشيد را از خود توليد كنند.
محققان به يك جسم ويژه تحت شرايط آزمايشگاهي حرارت دادند و متوجه شدند كه اين جسم ويژه در حرارت هاي مختلف مي تواند تمامي طيف مرئي نور خورشيد را از خود توليد كند. ميزان حرارت داده شده با واحدي بنام «كلوين» اندازه گيري شده كه با واحد اندازه گيري سانتيگراد نسبت دارد 273=O
آنها در ادامه آزمايشات، به اين نتيجه رسيدند كه جسم ويژه در حدود دماي 5600 درجه كلوين از خود نور سفيد، آبي مشابه نور خورشيد توليد مي كند، و در دمائي حدود 3200 درجه كلوين از خود نوري شبيه نور چراغهاي تنگستن توليد شده و در دماهاي ديگر نيز بقيه رنگ نورها توليد شد.
بر اين اساس، قراردادي گذاشته شد و هر يك از رنگ نورهاي طيف خورشيد با يك مشخصه به نام دماي رنگ يا حرارت رنگي معين شد. مثلاً به نوري برنگ نارنجي گفته مي شود كه دماي رنگي آن 3200 درجه كلوين است. دماي رنگي نور، كيفيتي است كه به شدت نور بستگي ندارد. در حقيقت شدت نور هرچه قدر كم يا زياد باشد، دماي رنگي آن تغييري نمي كند. دوربين هاي ويدئويي بر خلاف چشم انسان، نمي توانند بر اساس همه دماهاي رنگي تصاويري درست و صحيح از موضوعات ارائه دهند. دوربين ها بر اساس يك دماي رنگي تنظيم مي شوند و تنها بر اساس همان دماي رنگي در محيط، رنگ موضوعات را درست و صحيح ثبت مي كند در غير اين صورت رنگ موضوعات تغيير خواهد كرد. شايد تابحال هنگام عكاسي در شب و بدون نور فلاش، متوجه شده باشيد كه رنگ نارنجي بر همه عكس شما حاكم مي شود.
بنابراين براي آنكه هميشه تصاويري با رنگهاي طبيعي موضوع داشته باشيد بايد دو عمل انجام شود:
محاسبه دماي رنگي نور محيط، كه توسط دستگاهي به نام كلوين متر انجام مي شود.
انتخاب فيلتر رنگي مناسب، تا دماي رنگي نور محيط را متناسب با دماي رنگي كه دوربين با آن تنظيم شده تغيير دهد.
معمولاً در دوربين هاي ويدئويي كلوين متر در خود دوربين قرار داده شده و با استفاده از كليد وايت بالانس مي توان آنرا به كار انداخت. سپس خود دوربين نيز فيلتر مناسب را محاسبه كرده و رنگ نور موجود را تبديل به رنگ نور مناسب مي كند. به عنوان مثال، اگر دوربين بر اساس دماي رنگي 3200 درجه كلوين تنظيم شده باشد ولي در محيطي تصويربرداري كنيم كه با نور خورشيد يعني نوري با دماي رنگي 5600 درجه كلوين روشن شده باشد، براي تصويربرداري بايد از يك فيلتر نارنجي استفاده كرد كه بتواند دماي رنگي 5600 درجه نور خورشيد را به دماي رنگي 3200 درجه كلوين تغيير دهد تا رنگ موضوع صحيح ثبت شود.
3-كليد GAIN مي تواند حساسيت نوري دوربين را بالا برده و در شرايط نوري ضعيف شدت قابليت تصويربرداري را فراهم كند.
معمولا در شرايطي كه نور موجود كمتر از 200LUX باشد بايد از وضعيت UP استفاده كرد. در شرايط عددي، كليد بايد در وضعيت STD قرار گيرد.
4-غالباً نورسنج دوربينها، در برخورد با موضوعي كه از درخشندگي زياد برخوردار باشد. (يا انعكاس شديد نور) و يا هنگاميكه پشت آن توسط نور زياد (بك لايت قوي) روشن شده باشد، به خوبي عمل نمي كند و دچار اشتباه مي شود. براي جبران خطاهاي نورسنج، مي توان از كليد ويژه IRIS استفاده كرد.
كليد IRIS با باز و يا بسته كردن ديافراگم، تصاوير را اصلاح مي كند.
اگر موضوع شما در يك زمينه، كاملاً روشن و يا سفيد قرار گرفته و يا پشت موضوع توسط يك نور بك لايت قوي روشن شده باشد، (اصطلاحاً ضد نور) كليد ويژه، IRIS را در حالت OPEN قرار دهيد و از طريق چشمي وضعيت مناسب را كنترل كنيد.
اگر موضوع شما از درخشندگي زياد برخوردار و يا در يك زمينة تاريك قرار گرفته باشد.
كليد IRIS را در وضعيت CLOSE قرار دهيد تا به وضعيت مطلوب دست پيدا كنيد.
با توجه به نوع دوربيني كه استفاده مي كنيد، ممكن است سيستم هايي براي كنترل برخي از اعمال ويژه برروي تصوير تعبيه شده باشد.
الف-اگر تشخيص دهيد كه موضوع شما رنگمايه زرد يا قرمز دارد، با يك كليد ويژه كنترل رنگ مي توانيد مقدار رنگمايه را به دلخواه كم كنيد و يا برعكس بر مقدار رنگمايه را به دلخواه كم كنيد و يا برعكس بر مقدار آن بيفزائيد.
در صورتيكه موضوع، رنگمايه قرمز داشته باشد، كليد را به سمت YELLOW بچرخانيد.
ب-محو تدريجي تصوير، با فشار بر كليد FADE انجام مي شود و تا زماني كه دست شما بر كليد، فشار وارد مي كند، تصوير به سمت سياهي پيش مي رود (FADE OUT). معمولاً اين عمل در زماني حدود 3 ثانيه انجام مي شود هنگامي كه تصوير كاملا محو شد، اگر فشار بر دكمه را قطع كنيد، تصوير به صورت تدريجي محو خواهد شد. (FADE IN)
البته به اين نكته توجه داشته باشيد كه عملكرد كليد FADE در دوربين هاي مختلف، متفاوت است.
ج-با فشار چندباره بر كليد HIGH SPEED SHUTTER، مي توانيد امكان انتخاب وضعيت‌هاي مختلف سرعت شاتر را ايجاد كنيد. سرعت هاي بالاتر شاتر، براي جلوگيري از كشيدگي تصوير و در شرايطي كه موضوع با دوربين حركت سريع داشته باشد، استفاده مي شود.)
د-گاهي ضرورت دارد كه تاريخ و ساعت تصويربرداري را نيز ثبت كنيم. در اين هنگام مي توانيد با استفاده سيستم هاي تاريخ و ساعت (كليد DATE-TIME)؛ زمان و تاريخ تصويربرداري را برروي نوار ضبط نمائيد. براي تنظيم ساعت و تاريخ، طبق دستور زير عمل كنيد.
1-ابتدا از قرارگرفتن باطري بكاراندازي ساعت و تاريخ، در داخل دوربين مطمئن شويد.
2-كليد DATE-TIME را فشار دهيد. زمان و تاريخ روي صفحه چشمي ظاهر مي شود.
3-كليد SHIFT را فشار دهيد، اعداد قسمتي كه چشمك مي زند با فشار بر كليد شيفت به ترتيب تغيير مي كند.
5
4
3
2
1
دقيقه
ساعت
روز
ماه
سال

4-كليد شيفت را فشار دهيد، اعداد قسمتي كه چشمك مي زند تغيير مي كند و مي توانيم تاريخ و زمان مورد نظر را تنظيم كنيم. مي توانيد با فشار چند باره بر كليد DATE-TIME زمان و تاريخ را همزمان و يا جداگانه برروي صفحه نمايش دهنده، در اختيار داشته باشيد. با فشار بر اين كليد، زمان و تاريخ همزمان بر صفحه، چشمي ظاهر مي شوند و با فشار مجدد، ساعت حذف شده و تنها تاريخ باقي مي ماند. با فشار مجدد؛ هر دو از صفحه چشمي حذف مي شوند.
-اگر دوربين شما مدل جديدي باشد، در روز خوددو كليد براي رفع “TRACK” خواهد داشت. با فشار آنها مي توانيد پيچيدگي تصوير را بخصوص در هنگام
“play back” رفع كنيد.
-در صورتيكه بخواهيد قسمتي از تصويري را كه در حال ضبط هستيد بلافاصله پس از ضبط مشاهده كنيد مي توانيد با استفاده از كليد REWIEW چند دقيقه قبل را ببينيد. در برخي دوربين ها كليدي به نام CAMERA SEARCH وجود دارد كه به وسيله آن مي توان در هنگام ضبط، تصاوير قبل يا بعد را مشاهده نمود.
-دوربين هاي ويديويي VHS جديد به عنوان يك دستگاه ضبط و پخش ويدئويي نيز محسوب خواهند شد، كه به وسيله آن اعمالي چون پخش نوار، ضبط يك تصوير از طريق تلوزيون يا يك دستگاه ويدئويي ديگر، ضبط صدا و اديت را هم انجام داد. براي راه اندازي اين سيستم ها، پوشش انتخاب گر CAMERA-VTR را باز كنيد تا قادر به انجام اين عمليات باشيد.
با توجه به نوع دوربين در سيستم VTR اين كليدها برروي آن، نصب شده است
1- ضبط 2- عقب برنده 3-پخش 4- جلوبرنده
5-توقف 6-Pause 7-ضبط تصوير 8- ضبط صدا
مي توان براي كپي كردن يك نوار يا قسمتهايي از يك رويداد، از يك دوربين بعنوان پخش كننده، از يك دستگاه ويديو بعنوادن ضبط كننده استفاده كرد. البته به اين نكته توجه خواهيد كرد كه تمامي دستگاههاي ويدئو داراي هد ضبط نيستند.
جهت اين كار، دوربين را توسط كابلها و اتصالهاي مربوط به ويديو، متصل نماييد. سپس نواري را كه مي خواهيد برروي آن تصوير ضبط كنيد درون دستگاه ويدئو قرار دهيد و در نقطه دلخواه آنرا آماده كنيد. كليد REC و PAUSE را همزمان فشار دهيد؛ كاستي را كه مي خواهيد تصاوير آنرا كپي كنيد از نقطه دلخواه درون دوربين آماده كنيد و سپس كليدهاي PLAY و PAUSE دوربين را همزمان فشار دهيد. در يك زمان هر دو كليد PAUSE دوربين و ويديو را فشار دهيد تا عمل ضبط صورت گيرد.
توجه كنيد كه ضبط به اين طريق كيفيت بسيار مطلوبي نخواهد داشت. در صورتيكه دستگاه ويديو شما داراي سرعتهاي مختلف ضبط است، در اين هنگام، از سرعت نرمال استفاده كنيد تا نتيجه بهتري بدست آوريد.
-شما مي توانيد برروي تصاوير ضبط شده صدايي جديد را به وسيله يك منبع صوتي ديگر ضبط كنيد؛ بدون اينكه تصاوير پاك شود و يا به آنها آسيبي وارد شود. براي اين كار، نوار مربوطه را داخل دوربين قرار دهيد در نقطه دلخواه آماده كنيد. دقت كنيد كه نوار شما محافظ پاك كنندگي داشته باشد. مي توانيد از يك ميكروفن جديد و يا ميكروفن خود دوربين استفاده كنيد. كليد ADUB را فشار دهيد. صدايي را كه مي خواهيد ضبط كنيد، آماده كرده، به طور همزمان منبع صدا را راه اندازي كنيد و كليد PAUSE دوربين را فشار دهيد صداي جديد، جايگزين صداي نوار خواهد شد. پس از پايان ضبط، كليد STOP را فشار دهيد. پس از پايان ضبط، كليد STOP را فشار دهيد. به اين نكته توجه كنيد، حساسيت ميكروفن روي دوربين با قرار دادن كليد حساسيت آن در حالت HIGH افزايش مي يابد. اگر در هنگام ضبط كليد را از حالت نرمال به HISH تغيير دهيد، ضبط صدا براي چند ثانيه، متوقف مي شود.
-فرض كنيد كه شما مي خواهيد يكي از تصاوير ضبط شده قبلي را كه در ميان مجموعة ديگر تصاويرتان است پاك كرده و تصوير ديگري را رو.ي آن جايگزين كنيد. جهت اين كار (در صورتيكه دوربين شما امكانات جاگزيني را دارد) به روش زير عمل كنيد:
ابتدا تصويري را كه مي خواهيد پاك كنيد و تصوير ديگري جايزگين ”ن نمايند، انتخاب كرده و در انتهاي تصوير كليد PAUSE را فشار دهيد. با فاشر بر كيلد RESET، MEMORY حرف M و شمارنده را برروي صفحه، چشمي، ظاهر كنيد. مدت اين تصوير به حافظه دوربين سپرده مي شود. حال تصوير را به ابتداي خود بازگردانيد، كليد INSERT را فشار دهيد و در حالت PAUSE تصوير را نگهداريد. سپس موضوع جديد را آماده نموده، پس از فشار دادن كليد PAUSE از آن تصويربرداري كنيد. زماني كه به شماره M0000 رسيد، عمل ضبط متوقف مي شود.
-با استفاده از وسايل و ملحقاتي كه به دوربين متصل مي كنيد، شما قادر خواهيد بود كه بهترين شرايط ممكن را جهت ضبط تصوير فراهم كنيد.
-با استفاده از يك گوشي مي توانيد صداي ضبط شده برروي تصاوير را همزمان بشنويد و يا مي توانيد يك ميكروفن اضافي به دوربين متصل كنيد و براي بالا بردن كيفيت ضبط صدا، آنرا نزديك موضوع و در نقطه دلخواه قرار دهيد.
- با استفاده از يك كنترل از راه دور مي توانيد فاصله خود را از دوربين زياد كنيد. در عين حال قادر خواهيد بود عمل ضبط را در لحظه دلخواه انجام دهيد. اين كار در هنگام تصويربرداري از حيوانات مورد استفاده قرار مي گيرد.
- همچنين از انواع رابط ها و اتصالها مي توانيد براي اتصال سيستم هاي ديگري مثل ويديو، تلوزيون، ماتيتور و ... همزمان با ضبط تصوير بهره ببريد.
- چشمي (VISURE)
- جهت ديدن تصاوير و كنترل آنچه در حال ضبط است برروي دوربين هاي تصوير برداري يك چشمي الكترونيكي تعبيه شده كه همانند سيستم يك گيرنده تلوزيون اقدام به توليد تصوير الكترونيكي مي نمايد چشمي دوربين هاي مختلف، داراي مشخصات متفاوتي است. در نوع حرفي چشمي كليدهايي جهت تنظيم، روشنايي و كنتراست نوري تصوير، نصب شده. در انواع جديد آن، ضمن بالا رفتن كيفيت تصوير درون چشمي، قابليت حركات و زوايايي ديد متفاوت و متنوعي براي ويزر (چشمي) ايجاد شده ايت. همچنين برخي ويزورها به يك مونيتور كوچك رنگي تبديل شده كه علاوه بر كاربردهاي قبلي، مي توان رنگ درون صحنه را نيز كنترل كرد.
يك ويزور دوربين مي تواند به طور معمول وظايف زير را انجام دهد:
1-امكان ديد تصاوير و نمايش دقيق آنچه دوربين ضبط مي كند.
2-بررسي و كنترل عملكردهاي دوربين مانند FADE فيد، وايپ WIPE
3-نمايش علائم اطلاعاتي و هشداردهنده
برروي صفحه تصوير چشمي با دو دسته علائم روبرو خواهيد شد:
1-علائم اخطاردهنده
2-علائم اطلاعاتي
1-علائم اخطاردهنده: شكل بيان علائم اخطاري و اطلاعاتي در دوربين هاي مختلف با هم اندكي متفاوت است. اين علائم به شكل نوشتاري، گرافيكي يا نوري است كه با كمي دقت مي توانيد آنها را تشخيص دهيد.
-DEW نمايانگر شرايط نامساعد آب و هوايي است. بخصوص در زمانيكه دوربين با تغييرات شديد دما و رطوبت روبرو شود.
-علامت نمايانگر كثيف بودن هد
-نمايانگر تمام شدن نيروي باطري است. پس از چند لحظه دوربين خاموش مي شود.
-زمانيكه نوار مغناطيسي شما به هر دليل دچار مشكل شود اين علامت نمايان مي شود.
-زمانيكه باطري ساعت و تاريخ تمام شده باشد، اين علامت نمايان ميشود.
-END به معناي نزديك شدن به پااين نوار مغناطيسي است، و پس از چند ثانيه از ظاهر شدن اين علامت نوار به پايان خواهد رسيد و دوربين به طور خودكار قطع خواهد كرد.
-INDEX به معني آن است كه ضبط برروي نوار مغناطيسي صورت مي گيرد كه قبلاً برروي آن چيزي ضبط شده است.
علائم فوق ممكن است در بعضي از دوربين ها بصورت هاي ديگري ظاهر شود. به نماياندن هرگونه علامتي دقت نموده، سعي كنيد آنرا شناسايي نماييد. در صورت ظاهر شدن هر علامت عمل ضبط را قطع كرده و شرايط صحيح دوربين را بررسي كنيد.
علائم اطلاعاتي:
1-F…E نمايانگر كنترل ميزان مصرف باطري است. هنگامي كه هر چهار خط تيره در فاصله F و E باشد باطري در بالاترين ميزان قدرت دهي است، به مرور كه از باطري استفاده مي شود از قدرت باطري كم شده و خط هاي تيره يكي يكي كم مي شوند. دقت كنيد كه هيچگاه از تمام خطوط استفاده نشود و بعد از كم شدن 2 يا 3 خط باطري را خارج كرده آنرا شارژ كنيد. در غير اينصورت از عمر مفيد باطري كم خواهد شد.
2-0000 نمايانگر ميزان مصرف شمارش معكوس از 9999 آغاز شده، يا بصورت ثانيه – دقيق – ساعت انجام مي شود.
3-با فشار بر كليد DATE/TIME برروي دوربين مي توانيد ساعت و تاريخ زماني را كه در حال فيلمبرداري هستيد برروي صفحه چشمي ديده ضبط كنيد.
4-REC نمايانگر عمل ضبط است.
5-اگر دوربين شما داراي سيستم S-VHS نيز باشد هنگامي كه از اين سيستم استفاده مي كنيد، علامت S برروي صفحه ظاهر مي شود.
6-سرعت شاتر بصورت 1/120 و 1/150 و 1/500 و 1/1000، يا بيشتر است با فشار بر كليد شاتر اين اعداد، بر صفحه ظاهر مي گردند، و شاتر مورد استفاده را نشان مي دهند.
7-هنگامي كه از WHITE BALANCE دستي استفاده مي شود، علامتي در روي صفحه، چشمي به شما اطلاع خواهد داد كه آيا وايت بالانس صحيح انجام شده است يا خير، علامت به صورت چشمك زن برروي صفحه ظاهر مي شود و هنگامي كه وايت بالانس انجام شد، ثابت مي ماند.
8-با فشار بر كليد IRIS، اعداد ديافراگم انتخابي شما، درون چشمي ظاهر مي شود. (حالت دستي).
9-قدرت بزرگنمايي لنز نيز هنگام كار با دوربين توسط اعدادي در چشمي ظاهر مي گردد. با فشار بر كليد T يا W اين اعداد تغيير مي كند.
10-در صورتيكه از قسمت ديجيتال دوربين استفاده مي كنيد با فشار برروي هر كليد، علامت مخصوص آن درون چشمي ظاهر مي شود.
علائم ديگري نيز بر حسب مدل دوربين هاي مختلف، برروي صفحه ظاهر مي شود.
لازم به ذكر است هنگام ضبط يك چراغ به نام آندير در قسمت خارجي چشمي روشن مي شود و نشان مي دهد كه دوربين در مرحله ضبط است افراد مقابل دوربين از طريق اين چراغ، از چگونگي ضبط مطلع مي شوند. در بعضي از مدل هاي دوربين مي توانيد اين چراغ را به دلخواه خاموش كنيد.
منبع : www.novindoc.com
 

جدیدترین ارسال ها

بالا