اولین بار این سیستم در سال 1978 در خودرو بنز مورد استفاده قرار گرفت. در بیان ساده ترمز ABS دستگاهی الکترونیکی هستند که در هنگام ترمز گیری، زمانی که پدال گاز فشرده می شود در کسری از ثانیه ارتباط لنت با دیسک یا کاسه را برقرار می کند وتکرار سریع این حرکت باعث از بین رفتن قفل کردن ترمزها میشود. به همین خاطر هدف ازطراحی و پیشنهاد ترمز ABS این بوده که هنگام ترمزگیری، کنترل خودرو از دست راننده خارج نشود.
با این سیستم دیگر لازم نیست پدال ترمز را چندین بار فشار دهید چرا که سیستم ABS خودکار این کار را انجام می دهد. از مزایای ترمز ABS میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کاهش خط ترمز و افزایش پایداری خودرو درجاده های لغزنده
افزایش کنترل فرمان
کاهش اندازه لرزش لاستیک ها
سیستم تعلیق در ترمز پایداری خودرو در جاده های ناهمگن به هنگام ترمز شدید
از معایب ترمز ABS هم میتوان به صدای نسبتا شدیدی که هنگام ترمز گیری در جاده های لغزنده میکند اشاره کرد چون باعث میشود صدایی داخل کابین خودرو بپیچد و راننده به اشتباه بیافتد و پای خود را از روی پدال ترمز بردارد در حالیکه نیازی به این کار نیست.
در کل می توان گفت ترمز ABS از چهار بخش تشکیل شده پمپ- سوپاپ ها- سنسورهای سرعت- کنترل کننده ها
نحوه ی کار کردن ترمز ABS به چه صورت است؟
کنترل کننده همیشه درحال بررسی سنسورهای سرعت است و به دنبال کاهش سرعت در چرخ ها می گردد، یعنی پیش از قفل شدن یک چرخ کاهش شدید چرخ دیگر را شاهدیم در این شرایط سرعت توقف چرخ در برابر توقف خودرو بیشتر است.
خودروهایی که فاقد ترمز ABS میباشند وقتی راننده در هوای بارانی و جاده ی لغزنده پای خود را بطور ناگهانی روی پدال ترمز می گذارد چرخ های خودرو قفل میشوند و راننده کنترل خودرو را ازدست میدهد و همهی رانندگانی که این شرایط برایشان بوجود آمده میدانند چقدر کنترل کردن خودرو دشوار و خطرناک است چون ممکن است خودرو به بیرون جاده پرتاب شود.
رانندگان باتجربه می دانند که برای اینکه چرخ های ماشین روی زمین سر نخورد باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند تا مجبور به ترمزگیری شدید نباشند و اگر ناچار به ترمزگیری شدند باید پدال ترمز را چند بار فشار داده و رها کنند تا چرخ خودرو قفل نشود.
منبع: اجاره خودرو