نور پردازی در پرده سبز

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
از اونجایی که مشکل خیلی از بچه هاست نور پردازی در پرده سبز
بران شدم تا اطلاعات خودم رو بنویسم

اگه درسته که تایید بشه و اگه هم که غلطه اصلاح بشه تا هم من به اشتباهاتم پی ببرم و همه کسانی که زیاد مطلع نیستند مطلع شن.

دوستانی که کار کردن بشتابند

توی این عکس نحوه اجرای عملی نورپردازی توی پرده سبز رو میبینید.

نور اصلی با زاویه 45 درجه از کاراکتر با بیشترین شدت و اگه شد با اسپنگلاس یا سافتر های دیگه

نور پوششی برای از بین بردن سایه ی بینی و زیر چانه کاراکتر با زاویه 90 درجه از نور اصلی و یک استپ پایین تر

نور بک یا جدا کننده با دو استپ پایینتر از اصلی

نور بگراند برای ایجاد یکنواختی در پرده

نور s که خودم معمولا استفاده میکنم اما جایی نوشته نشده که باید همچین نوری داد

سعی کنید از سافت ها زیاد استفاده کنید که نور تیز نداشته باشید

کلوین سنج برای اینکه متوجه بشیم دور تا دور کاراکترمون یکنواختی رنگی داریم
کلوین سنج رو باید به سمت لنز دوربین نگه دارید نه نور
یه غیر از نور بگراند که باید به شمت پرده نگه دارید.
سعی کنید چندتا مارکر هم بزارید تو پرده سبز شاید بعدا بخواهید ترک کنید مارکر ها هم دو استپ روشنتر از خود پرده
جنس چرده هم تو ایران به اسم پرده سیدی معروفه که لمبرت باشه یعنی مات باشه نه براق

البته اینا تماما به صورت کالجی هست خود من معمولا از روش بیلیاردی تو نور پردازی پرده سبر اسنفاده میکنم

در ضمن اگه موقع جدا سازی زیاد خوب در نیومد اضلا نگران نباشید

توی افتر افکت با کرو میشه دستکاری کرد حذف کرد و پلاگین رو دوباره ریست کرد تا نور دلخواه رو بدست اوورد.

بهترین پلاگیم هم به نطر من برای جدا سازی key light 1/2
دوستان اطلاعات عملی خوذشون رو قرار بدن لذتشو ببریم.
 

پیوست ها

  • maya new.jpg
    maya new.jpg
    107.6 کیلوبایت · بازدیدها: 488
  • maya 2 ++.jpg
    maya 2 ++.jpg
    109.6 کیلوبایت · بازدیدها: 457

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
چندتا نکته دیگه

کاراکتر باید یا پرده یه چیزی حدود 2 متر ( نسبت به نور ) قرار داده بشه که سایش رو دیوار نیفته

اگه سایشو میخواهید تو افتر راحت میشه درست کرد

در ضمن باید سعی کرد از دیاف پایین استفاده کرد که دامنه ی فوکوس پایینی داره که بافت پرده معلوم نشه

موقعی که از دیاف پایین استفاده میشه نوری که تو لنز میاد زیاد میشه
برای جبران شاترو زیاد کنید تا به نور متعادلی برسید
مثلا دیاف 4 شاتر بالای 60
 

پیوست ها

  • maya 3++.jpg
    maya 3++.jpg
    43.3 کیلوبایت · بازدیدها: 242

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
چندتا نکته دیگه

این اسپنگلاسی که بالا گفتم به نوع سافتره
که بهش اسپن میگن تو عامیانه
این چترها رو دید که روش یه پارچه سفید میبندند به این پارچه میگن اسپن که نور رو نرم میگنه و خیلی هم موثره

اگه میخواهید توی فضای حارجی از پزده سبز استفاده کنید یادتون باشه که برای تطابق نور ها فقط یک ساعت فرصت دارید وگرنه کلوین عوض میشه
از نور خورشید هم هیچ وقت به شکل مستقیم استفاده نکنید
نور خورشید رو بزارید رو بک و از رفلکتور برای چهره پردازی استفاده کنید
رفلکتورتون بزرگ باشه خواهشن که نور یکنواخت بده
در ضمن یادتون نره که پرده سبز فلو یعنی بک فلو با دیاف پایین که پرده راحت حذف شه
دردسر سازه که بافت رو بخواهید حذف کنید
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
یک نکته دیگر

من یه بار از زبرا استفاده کردم خوب در نیومد چونکه یکم رو کانتراست تاثیر دارد
ولی حتما رو یه کاغذ سفید آ 4 یه واید بالانس ردیف بزنید که رنگهاتون قشنگ در بیاد.
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
یک نکته دیگه

روش نور پردازی بیلیاردی که بالا نوشتم یه جورایی کار ارحت تریه نور یک دستو زیاد
توی ایت روش نور رو مثل توپ بیلیارد میرنیم به سقف یا دیوار و بعدش نور مثل توپ بیلیارد میخوره به کاراکتر و پرده که خیلی راحتتره و خیلی جاها بیشتر میشه روش کار کرد من برای این کار 3 تا نور 800 دیمر دار با پایه پیشنهاد میکنم البته با سافتر اگه سافتر نداشتید با ورق آ 4 کار کنید اونارو با گیزه به شیدره کاسه نوری وصل کنید و بعدش با کلوین سنجی که به سمت لنر میگیرید نور رو کنترل کنید.
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
یک نکته دیگه

شرمندما من تیکه تیکه یادم میاد اینارو البته من فقط برای یاد آوری میگم اکثر دوستان میدونن اینارو

یه چیزی هست توی نور پردازی پرده سبز که اتوماتیک نور پردازی میکنه یه جورایی و کیفیت بالایی هم داره
اسمش هست رینگ نور چندتا عکس گذاشتم برای دوستان میتونید ببینیدشون
این رینگ نور روی دوربین سوار میشه و رنگ پرده رو میتابونه روی کاراکتر البته این رینگ برای فیزیک پلانهای بالای مدیوم شات کاربرد داره
مثل کلوز آپ . .....
قیمتش توی ایران با کانورتور و پایه و یه تیکه پرده همرنگ رینگ با یه کیف و چیزای پرتابل دیگش یک میلیون تومنه
 

پیوست ها

  • 1111.jpg
    1111.jpg
    27.6 کیلوبایت · بازدیدها: 257
  • 22222.jpg
    22222.jpg
    22.5 کیلوبایت · بازدیدها: 255
  • 33333.jpg
    33333.jpg
    35 کیلوبایت · بازدیدها: 256

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام دوستان یه روش پرده سبز دیگه هم هست که توش دیوارهارو رنگ میزنن که فکر کنم اولین بار توی فیلم ماتریکس استفاده شد

توی این مدل و روش دیوارهار یه نور یکنواخت بدیم و با کلوین سنج کنترلش کنیم چیز خوبی در میاد

مارکر فراموش نشه
 

پیوست ها

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    58.8 کیلوبایت · بازدیدها: 301

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام دوستان به این عکس دقت کنید سایش افتاده روی پرده ولی اشکال نداره چونکه الان دبگه راحت میشه جدا کرد و ملاک پرده سبز فقط و فقط دور تا دور کارکتره
 

پیوست ها

  • 1111111.jpg
    1111111.jpg
    52.3 کیلوبایت · بازدیدها: 273

FARIDNAJAFY

Member
سلام مهرداد جون.کلا مساله کروماکی یا پرده سبز و آبی یا همون chroma key خیلی مسله جالبیه

من دارم به صورت عملی روی این مسله کار می کنم تا یه مراحلی جلو رفتم . ایشالا وقتی که کارم تموم شد از پروژه عکس میگیرم و نور پردازی و کار کردن توی افتر افکت و پرمیر رو در حد دانشم توضیح میدم.
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام داداش جون
چرا نمیشه؟
شما جون بخواه

البته فکر کنم یه ذره رفتم توی سکرت بازی و از اینجور حرفا اما یه روش هست که میدونی توی افتر افکت میتونی نور قمتهای مختلف پرده رو دستکاری کنی و یه روش دیگه هست که میشه دیگه کار رو راحت کرد به این شکل که یه چیزی وجود داره به اسم نور سنج یا کلوین سنج اما خیلی ها کار با این دسنتگاه کوچولو موچولو رو بلد نیستن
البته کار درست انجام دادن باهاشم سخته

یه موجودی کوچولوی توی دوربین زندگی میکنه به اسم zebra
این زبرا نور رو کنترل میکنه و جاهای که نور زیاد و کمه کنترل میشه
به طوری که جاهایی که نور زیاد وجود داره زبرا نمیخوره
همین
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
بعد نور را با کلوین تنظیم میکنی و از زبرا نهایت استفاده می بری درست ؟
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
آره درسته
اما ا
اگه بلد باشید با کلوین سنج کار کنید دیگه اصلا احتیاجی به زبرا نیست

اما اگه بلد نیستید زبرا نقاطی که نور کم داره رو هاشور میزنه
شما هم میتونید به اون نقاط سافتر بزنید
همین

مخلصیم
 

narciso50

Member
من تشکر میکنم از مهرداد جان
توضیحات کامل بود اما ما در اصول نور پردازی یه اصل کلی داریم که کی لایت باید بیشتر از فیل لایت باشه ونور اج لایت یا لبه ای باید
در حدی باشه که فورگراند رو از بکگراند جدا کنه ونور بکگراند که همون پرده سبز یا آبی هستش باید کاملا یکدست باشه
اما من لزوم کلوین متر رو نفهمیدم
ما وقتی با نگاتیو 35 یا 16 کار میکنیم استفاده میکنیم چون رنگ رو از داخل ویزور نمیشه تشخیص داد اما با ویدیو که این مشکل رو نداریم و
با مونیتور رنگ رو کامل میبینیم پس لزومش چیه؟
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد

خوب در رابطه با دو سه خط اول که دقیقا توی چند پست اول نوستم

این فقط ادبیاتش فرق میکنه

اما کلوین متر نمیگن معمولا به کلوین سنج
و اینکه معمولا برای پرده سبز با نگاتیو نمگیرن
و اگه هم بخوان بگیرن از آبی استفاده میکنن اما بازم دیجیتال رو کانورت میکنن رو نگاتیو

کلوین سنج برای همین یه دستیه پرده است که خودتون هم بهش اشاره داشتید

این دو خط آخر رو هم اصلا نفهمیدم منظورتون چیه

یه ذره بیشتر توضیح میدی پرده سبز چه ربطی به
ویزور مانیتور و 35 و 16 داره؟
 

narciso50

Member
سلام
قصد من اصلا ایراد گرفتن یا رد حرفای شما نبود قربان و اگر هم دقت میکردین قبل از هر صحبتی کلی تشکر کردم و یه سوال پرسیدم
من حرفم رو پس میگیرم ببخشید اگر سو تابیر شد از حرفم و شما هم عنایت بفرمایید به بزرگی خودتون عفو کنید و اراجیف بنده رو نادیده بگیرید
من واقعا همچنان دوست دارم از شما اساتید استفاده کنم ولا غیر.
مرسی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا