نرخ پرش یا Bounce Rate چیست و بر سئو سایت چه تأثیری دارد؟

wikidemy

New Member
سلام عرض می‌کنم خدمت شما دوستان عزیز. در ادامه پست های آموزش سئو و همچنین بهینه سازی سایت آکادمی مهارت آموزی آنلاین ویکی دمی در انجمن مجید آنلاین امروز در خدمت شما عزیزان هستیم با موضوع نرخ پرش یا Bounce Rate که بدلیل آنکه یکی از سیگنال‌هایی است که الگوریتم گوگل RankBrain از آن برای رتبه بندی سایت ها استفاده می‌کند بسیار مهم و حائز اهمیت است و همواره باید حواسمان به آن باشد. اما نرخ پرش یا BounceRate چیست؟

معنی bounce rate چیست؟

برای اینکه بدانید bounce rate چیست، ابتدا به صورت کلمه به کلمه آن را برای شما ترجمه می کنیم. در انگلیسی کلمه بانس “bounce” به معنی پرش یا پریدن است و “rate” هم به معنی نرخ! این دو کلمه در کنار هم به معنی نرخ پرش می باشد. اما اصلاً نرخ پرش چیست؟ چه زمانی نرخ پرش زیاد می شود و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ عجله نکنید همه ی این موارد را به شما خواهم گفت. از اینجا به بعد مقاله رو من با ادبیات خودمونی میگم که درک این مفهوم براتون ساده تر باشه!

خب بریم سراغ اینکه bounce rate چگونه اتفاق می افته؟

زمانی که کاربری لینک شمارو در نتایج جستجو میبینه و روی اون لینک کلیک می کنه و وارد سایت شما میشه، گوگل اون کاربر رو زیر نظر میگیره که در سایت شما در حال چه کاری هستش، چقدر در صفحه ی شما باقی میمونه، چند صفحه ی دیگه از سایت شمارو بررسی میکنه، چه قدر از صفحه ی شما رو به سمت پایین اسکرول میکنه و … . اگر کاربری که وارد صفحه ای از سایت شما میشه، از اون صفحه وارد صفحه ی دیگه ای نشه و صفحه رو ببنده، در حقیقت از سایت شما bounce (پرش) انجام داده. اما عدد بانس ریت رو شما هرجا که ببینید بصورت درصدی هستش، حالا این عدد چطور محاسبه میشه؟بانس ریت یک درصد است که برای هر سایت از 0 تا 100% متغیر است. هرچه این درصد بیشتر باشه به ضرر شماست چراکه نشون می ده تعداد افراد بیشتری از سایت شما خارج شدند (به اصطلاح پرش داشتن) بدون اینکه صفحه دیگه ای از سایت شما رو ببینند. فرض کنیم که ۱۰۰ نفر از گوگل به این مقاله ی ما وارد می شوند. ما در این مقاله لینک های مختلفی رو قرار داده ایم که شما رو به صفحات دیگه ای از سایت منتقل میکنه. از بین ۱۰۰ نفری که وارد این صفحه میشن، ۴۰ نفر وارد صفحات دیگه میشن و ۶۰ نفر این صفحه رو میبندن. گوگل برای این صفحه ی ما بانس چند درصد رو نشون میده؟ بله دقیقاً درست حدس زدید، bounce rate صفحه ی ما 60% هست.یک نکته ی خیلی مهم، اصلاْ مهم نیست که کاربران ما چه مدتی در صفحه ما باقی موندن و بعد از سایت ما خارج شدند، فقط مهم اینه که بدون اینکه صفحه ی دیگه ای رو از سایت ما باز کنن، از سایت رفتن. یعنی اگر یه کاربر ۲۰ دقیقه هم در یک صفحه معین از سایت ما باشه بعد به صفحه ی دیگه ای نره و اون صفحه رو ببرنده باز هم گوگل برای ما bounce rate در نظر میگیره!

اگر با ابزار هایی مثل گوگل آنالیتیکس و الکسا کار کرده باشید، حتماً واژه ی bounce rate (نرخ پرش) و یا ضریب بازگشت را در این ابزار ها دیده اید. تعاریف بسیار اشتباهی از bounce rate نزد سئوکاران و سایر افراد فعال در این حوزه وجود دارد. ما در این مقاله سعی کرده ایم که به ساده ترین حالت ممکن بیان کنیم که bounce rate چیست. همچنین به این مورد هم اشاره خواهیم کرد که آیا bounce rate (نرخ پرش) و یا نرخ بازگشت بر سئو تاثیر گذار است یا خیر! علاوه بر این خواهیم گفت چه عواملی باعث افزایش نرخ پرش می شود و در ادامه 10 راه برای کاهش بانس ریت معرفی می کنیم.

تاثیر bounce rate بر سئو

اینکه bounce rate بصورت مستقیم برروی سئو سایت ما تاثیر داره و یا اینکه یکی از فاکتور های سئو شناخته میشه برای من زیاد مهم نیست و برای شما هم زیاد مهم نباشه! توجه زیاد به این موارد باعث میشه که شما یا یه چیزی رو خیلی زیاد جدی بگیرید و اون چیز از نظر گوگل مهم نباشه و برعکس ممکنه یک چیزی رو زیاد جدی نگیرید و اون چیز از نظر گوگل مهم باشه! برای همین زیاد وارد بحث مستقیم و غیر مستقیم نشید!

bounce rate چگونه بر سئو تاثیر گذار است؟
ما به شما گفتیم که خیلی در غید و بند این نباشید که bounce rate بطور مستقیم یا غیر مستقیم برروی سایت شما تاثیر داره ولی این را بدانید که نرخ پرش برروی سئو سایت شما بسیار تاثیر گذار است اما چگونه؟ خب گوگل برای اینکه متوجه بشه که مطالبی که در سایت شما هست برای کاربر مفیده یا نه باید چه کاری انجام بده؟ بله گوگل با مشاهده bounce rate سایت شما متوجه این موضوع میشه که آیا عنوانی که شما انتخاب کرده بودید با آن چیزی که کاربر بدنبالش بود یکسان است؟ زمانی که میبیند کاربران زیادی بعد از اینکه وارد این صفحه می شوند آن را می بندند متوجه می شود که از آن سایت خوششان نیامده، و زمانی که کاربری بعد از اینکه وارد صفحه شد چند صفحه ی دیگر از آن سایت را هم باز کرد مشخص است که موضوعات آن سایت برایش جذاب بوده.ربات های گوگل هر روز و هر ساعت و هر دقیقه این موارد را بررسی می کنند تا متوجه شوند که کاربران با هر جستجویی بدنبال چه موضوعی هستند و چه سایت هایی را بیشتر دنبال می کنند.
در ادامه ما برای شما عزیزان عوامل افزایش نرخ پرش و همچنین راه حل‌هایی برای کاهش bounce Rate را نیز ذکر کرده ایم که می‌توانید در لینک زیر آن را بخوانید:
بانس ریت (bounce rate) یا نرخ پرش چیست؟| 10 راه کاهش نرخ پرش - ویکی دمی
بعد از خواندن این مقاله اگر سؤالی داشتید میتوانید بپرسید، با افتخار در خدمت شما عزیزان هستیم.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا