rezvaneh29

New Member
نوشته پیش رو توسط وکیل خانواده در خصوص نحوه مطالبه مهریه و مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده جهت آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است.

نحوه مطالبه مهریه
نحوه مطالبه مهریه به این شکل است که زن می تواند هم از طریق دادگاه خانواده و هم مراجع ثبتی برای وصول مهریه اقدام نماید. مهریه مالی است که به هنگام نکاح مرد ملزم و متعهد می شود که به همسر خود بپردازد. مهریه می تواند وجه رایج کشور، سکه، اموال غیر منقول ( ملک ، زمین ) باشد و زوجه به محض وقوع عقد مالک مهریه می شود و می تواند نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید

نحوه مطالبه ی مهریه از طریق دادگاه خانواده
نحوه مطالبه مهریه از طریق دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست از سوی زوجه است و زوجه می تواند بدوا دادخواست توقیف و تامین اموال را تقاضا نموده و متعاقبا در خواست وصول مهریه را با توجه به قرار تامین مطرح نماید و یا به صورت توأمان تقاضای صدور قرار تامین و مطالبه ی مهریه و همچنین در صورت عدم تمکن در پرداخت هزینه ی دادرسی اعسار آن را هم زمان از دادگاه درخواست نماید.
در صورت فوت شوهر زن می تواند تقاضای توقیف ترکه را نیز بنماید و در این صورت دعوای مطالبه ی مهریه باید به طرفیت ورثه متوفی که ترکه ( اموال به جا مانده ) متوفی را پذیرفته اند در دادگاه طرح و اقامه نماید. هزینه ی دادرسی در مهریه بر اساس نرخ مهریه اخذ می گردد که میزان سه و نیم درصد از مجموع ارزش مهریه است.
اگر مقدار مهریه مطالبه شده کمتر از 20 میلیون تومان باشد شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی است و اگر مقدار مهریه مطالبه شده بالای 20 میلیون تومان باشد، دادگاه صالح به رسیدگی می باشد. ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می گیرد.

پس از ثبت دادخواست، پرونده به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد. مطابق قانون همزمان با دادخواست مطالبه مهریه و یا حتی قبل از آن می توان قرار تامین خواسته از دادگاه تقاضا کرد. با این توضیح که زوجه یا وکیل او به جهت جلوگیری از نقل و انتقال اموال می توانند از دادگاه تقاضای توقیف اموال به صورت اجرا قبل از ابلاغ کند، بدین صورت که اول اموال توقیف شود و سپس زوج مطلع شود و در ادامه دادگاه وقت رسیدگی برای دادخواست مهریه تعیین کند و توجه داشته باشید که اگر ظرف مدت 10 روز از زمان صدور قرار تامین خواسته توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف، دادخواست اصلی مطالبه مهریه ثبت نشود، با درخواست زوج اموال از توقیف آزاد می شود. جهت اطلاعات بیشتر بر روی نحوه مطالبه مهریه کلیک نمایید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا