fidnah

New Member
تاریخچه ی طراحی بسته بندی
اگر به صورت خلاصه بخواهیم تجربه ی اولین استفاده از هر نوع طراحی بسته بندی را شرح دهیم لازم است بدانید که بسته بندی های فلزی غذاهای کنسرو شده برای اولین بار در سال 1805 و توسط نیکولاس پپر برای ارتش ناپلئون بناپارت طراحی گردید. چند سال بعد از روی کار آمدن و طراحی بسته بندی فلزی، در سال 1817 بسته بندی های کاغذی و مقوایی در انگلستان ایجاد شدند. صنعت چاپ و زیبا تر شدن طراحی بسته بندی کاغذی و مقوایی با روی کار آمدن پرینترهای چرخشی در سال 1847 توسط ریچارد مارک هو دچار تحول زیادی شد و این روند ادامه داشت تا اینکه جعبه های مقوایی تاشو که امروزه کاربرد زیادی دارند را رابرت گیر در سال 1879 معرفی کرد. جالب است بدانید که شرکت بیسکویت ملی یا NABISCO اولین شرکتی بود که از کارتن های تاشو برای طراحی بسته بندی محصولات خود استفاده نمود. رشد و استقبال از صنعت طراحی بسته بندی هر روز بیشتر شد به طوریکه در سال 1952 مدرسه ی ایالتی میشیگان تصمیم به معرفی رشته ی تحصیلی جدید به نام طراحی بسته بندی گرفت و نظم خوبی به این صنعت داده شد. با رشد صنعت و روی کار آمدن دستگاه های تزریق پلاستیک و استفاده از پلی پروپولین، بازار هر روز شاهد معرفی و طراحی بسته بندی های جدید بود.
تعریف طراحی بسته بندی
موسسه ی تحقیقات و استاندارد صنعتی ایران، بسته بندی را تهیه ی ظرف یا محافظی می داند که محافظت از کالا را از لحظه ی تولید تا مصرف تضمین کند. منظور از محافظت در این تعریف جلوگیری از آسیب کالا در برابر ضربه، لرزش، نور، رطوبت، فشار و ارتعاش می باشد. البته با توجه به نقش و اهمیت طراحی بسته بندی در صنعت و بازار این تعریف نیاز به تغییر دارد و می توان اینگونه بیان کرد که طراحی بسته بندی علاوه بر محافظت از محصولات، به نوعی با فرهنگ ارتباطی و اطلاع رسانی عجین شده است.
تاثیر طراحی بسته بندی بر تبلیغات و میزان فروش
شاید در روزهایی که انسان تنها برای حفاظت و حمل و جا به جایی کالا به سمت طراحی بسته بندی گرایش پیدا کرد گمان نمیکرد که این روزی برسد که نوع طراحی بسته بندی بر میزان فروش کالا نیز اثر داشته باشد. برای پی بردن به اهمیت نوع و طراحی بسته بندی کافیست اینبار که به فروشگاه رفتید به قفسه های مختلف دقت کنید و عکس و العمل افراد را در برابر هر بسته بندی تجزیه و تحلیل کنید. آنچه در دنیای امروز در مورد طراحی بسته بندی به اثبات رسیده است، ارتباط مستقیم در میزان فروش کالا و نوع بسته بندی و خاص و خلاقانه بودن آن می باشد. هر اندازه طراحی بسته بندی حرفه ای و خلاقانه باشد به همان اندازه میتواند مخاطب بیشتری را جذب کند و این مهم ترین اثر و مزیت در طراحی بسته بندی می باشد. پیشنهاد می کنیم مطلب تاثیر طراحی بسته بندی بر میزان فروش و تبلیغات را مطالعه نمایید.
نکات مهم در طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی
ایده آل و مطلوب مانند هر عنصر تبلیغاتی دیگر نیاز به رعایت برخی نکات و اصول مهم را دارد و می توان گفت زمانی از طراحی بسته بندی باید انتظار جذب مخاطب را داشت که بر اساس اصول مهم در طراحی بسته بندی پیش رفته باشید. از مهم ترین نکات در طراحی بسته بندی می تواند به موارد زیر اشاره نمود
انتخاب قالب مناسب در طراحی بسته بندی
اولین چیزی که قبل از شروع طراحی بسته بندی به صورت گرافیکی و طراحی لیبل باید توجه داشت، انتخاب قالب مناسب و استاندارد می باشد. همان طور که در تعریف بسته بندی اشاره کردیم، برای محافظت، حمل آسان، انبار کردن اجناس و جذب مخاطب، طراحی بسته بندی به دنیای پر از رقابت پا گذاشت. در نتیجه باید قالبی را برای بسته بندی انتخاب نمود که بتوان مواد غذایی یا سایر محصولات را براحتی در آن نگهداری نمود و از آسیب های فیزیکی خودداری کرد. یکی از مهم ترین مسائل در انتخاب و طراحی قالب بسته بندی، در نظر گرفتن به فضای مورد نیاز آنها در انبار می باشد. گاهی شاهد این هستیم که طراح گرافیک با زحمت زیاد موفق به طراحی بسته بندی کاملا خلاقانه شده است اما جاگیر بودن آن باعث میشود چیدمان راحتی در انبار نداشته باشند و همین امر مانع از فروش بالای کالا می گردد.
انتخاب جنس مناسب در طراحی بسته بندی
هر نوع محصول و کالا نیاز به جنس خاصی برای بسته بندی دارد و دانش انتخاب جنس مناسب برای بسته بندی تنها با تجربه بدست خواهد آمد. لازم به ذکر است که جنس مورد استفاده برای بسته بندی بر میزان مقاومت در برابر فشار و آسیب های فیزیکی اثر مستقیم دارد. با دقت به قفسه های فروشگاه ها متوجه خواهید شد که برای هر محصول چه نوع جنسی را برای بسته بندی باید انتخاب نمود. طراحی بسته بندی برای ظروف و جعبه ها با جنس های مختلف با هم فرق داشته و ک طراح باید در زمان انتخاب رنگ و طرح به نوع جنس بسته ها دقت کافی داشته باشد.
طراحی گرافیکی بسته بندی
وقتی صحبت از طراحی بسته بندی میشود باید بدانید که بسته بندی شامل دو بخش می باشد؛ طراحی جعبه و طراحی گرافیکی لیبل و طرح روی بسته بندی و هر یک از این دو بدون یکدیگر بی معنا خواهند بود. به عبارت دیگر، به همان اندازه که در طراحی و انتخاب نوع بسته بندی دقت می کنید، به همان اندازه نیز باید به طراحی گرافیکی بسته بندی توجه نمود. انتخاب رنگ، طرح، فونت و سایر عوامل می توانند در رسیدن به موفقیت در طراحی بسته بندی گام های مهمی باشند.
نکات مهم در طراحی لیبل و بسته بندی
آنچه که یک طراح گرافیک باید در طراحی بسته بندی و لیبل توجه داشته باشد یک یا دو مورد نیست و یک مجموعه از عوامل و فاکتورها می توانند طراح گرافیک را در طراحی بسته بندی به موفقیت برسانند. در حالت کلی می توان گفت نکات مهمی که در طراحی بسته بندی و طراحی لیبل باید رعایت شوند عبارتند از:
انتخاب فونت مناسب در طراحی بسته بندی
اطلاعات کاربردی و مهم بر روی بسته بندی باید کاملا واضح و خوانا باشند. مخاطب باید بتواند بدون باز کردن محصول تا حد زیادی ویژگی های کالای مورد نظر را درک کند. فونت، سایز متن و نوع اطلاعات از جمله موارد مهم در این زمینه می باشند که علاوه بر کاربردی بودن با زیبایی طراحی بسته بندی نیز ارتباط دارند.
انتخاب عکس در طراحی بسته بندی
بیشتر از آنکه یک متن و نوشته روی طراحی بسته بندی بتواند ذهن مخاظب را به خود مشغول کند، انتخاب تصاویر با کیفیت بالا تاثیر دارند. تصاویر متناسب با نوع کالا و فرهنگ مردم هر منطقه باید به صورت کاملا هوشمندانه انتخاب شوند.
انتخاب رنگ مناسب برای طراحی بسته بندی
همان طور که بارها در مطالب قبلی اشاره کردیم، یک طراح گرافیک علاوه بر داشتن دانش و علم استفاده از نرم افزارهای ادیت و طراحی، باید بر روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر تبلیغات و ذهن مخاطب نیز آگاهی کامل داشته باشد. رنگ ها از اثرگذارترین عوامل در طراحی بسته بندی می باشند و به کار بردن هر یک می تواند حس خاصی را در مخاطب ایجاد نماید. از جمله تاثیرات هر رنگ بر ذهن مخاطب می توان به موارد زیر اشاره نمود:
نکات مهم در طراحی بسته بندی مواد غذایی
یکی از نکات بسیار مهم در طراحی بسته بندی مواد غذایی توجه به نوع محصول می باشد، به طوریکه نه تنها باعث محافظت از آن در شرایط مختلف شود بلکه در میزان فروش نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. مسلما طراحی بسته بندی زعفران با طراحی بسته بندی سبزیجات تفاوت زیادی با هم داشته و یک طراح گرافیک با هنر و دانش ویژه می تواند بین هر طراحی بسته بندی تمایز قائل شود و به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کند.
طراحی بسته بندی زعفران
با توجه به اهمیت زعفران در ایران و تولید بهترین نوع این محصول در مزارع خراسان، طراحی بسته بندی آن اهمیت و حساسیت بالایی داشته و باید به تمام موارد مهم در ان توجه ویژه داشت تا انتظار بازخورد مثبت را داشت. از جمله موارد بسیار مهم در طراحی بسته بندی زعفران می توان به انتخاب فونت، رنگ، تصویر و نوع طراحی گرافیکی آن اشاره نمود. در طراحی بسته بندی زعفران باید از رنگ هایی که نشان دهنده ی زعفران باشند را استفاده نمود، برای مثال بنفش و قرمز با درجه ی روشنایی مناسب در اکثر بسته بندی های این محصول به چشم میخورد. البته در کنار رنگ مناسب نباید از اهمیت تصویر روی بسته بندی غافل شد و جایگاه مناسب برای قرار دادن تصویری با کیفیت از زعفران را بر روی جعبه ی آن انتخاب نمود. نوع طراحی بسته بندی زعفران باید به گونه ای باشد که علاوه بر اینکه مخاطب براحتی آنرا در میترین مغازه ها و از دور تشخیص دهد، احساس فاخر بودن این محصول را نیز در ذهن تداعی کند.
طراحی بسته بندی حبوبات
طراحی بسته بندی حبوبات
نیز مانند زعفران نکات مهم خاص خود را دارد که می تواند در افزایش فروش و تاثیر مثبت در تبلیغات اهمیت بالایی داشته باشد. علاوه بر دقت در انتخاب رنگ، فونت و تصویر، یک طراح گرافیک باید به گونه ای طراحی را انجام دهد تا حدالامکان بخشی از محصول داخل بسته براحتی قابل مشاهده باشد. به رعایت این نکته مخاطب از دور متوجه نوع حبوبات داخل بسته شده و با اطمینان بیشتر محصول مورد نظر خود را انتخاب می نماید.
نمونه کارهای طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی زعفران
upload_nNWVHea3.jpg


طراحی بسته بندی حبوبات
upload_qyv66DvN.jpg


طراحی بسته بندی نبات
upload_iWLt05w0.jpg


تیم طراحی بسته بندی ظریف گرافیک با تلفیق دانش و تجربه و علم بر زیبایی شناسی موفق به طراحی بسته بندی های فاخر برای برندهای نام آشنا شده که در بخش نمونه کارهای طراحی بسته بندی ظریف گرافیک می توانید مشاهده کنید.
منبع: ظریف گرافیک
 

جدیدترین ارسال ها

بالا