مراحل طراحی سایت

mamerz

New Member
برنامه ریزی برای راه اندازی یک سایت جدید باید به درستی انجام شود و تمامی مراحل گام به گام طبق برنامه پیش رود. با یک برنامه دقیق و حساب شده هم در وقتتان صرفه جویی میشود و هم نظارت بهتری بر روند انجام کار خواهید داشت تا در مراحل بعد هنگام پیاده سازی پروژه چیزی از قلم نیافتد و تمام و کمال به هدف خود از ساخت این سایت جدید برسید. ما در اینجا چند گام کلی را بیان میکنیم که شما بسته به نیازهای خود میتوانید مواردی را به آن اضافه یا کم کنید.

هدف خود را از راه اندازی سایت مشخص کنید
لازم است که از همان ابتدا و شروع کار مشخص کنید که برای چه میخواهید یک سایت داشته باشید؟ خدمات یا تجارت شما چیست؟ آیا میخواهید یک برنامه تعاملی داشته باشید، یک سرویس ارائه دهید یا فقط اطلاعات تماس‌تان را میخواهید به بازدیدکننده ارائه دهید. در کل از یک سایت چه میخواهید و قرار است در آینده سایت شما چه جایگاهی داشته باشد؟! با دانستن اهداف و ترسیم آینده سایت میتوان بهترین روش را انتخاب نمود و یک مسیر خوب برای رسیدن به هدف ترسیم کرد.

اولویت های خود را در طراحی سایت مشخص کنید
منظور ظاهر و گرافیک سایت است. شما باید تعیین کنید که چه رنگهایی بهتر است در رنگبندی سایت به کار رود (از رنگهای لوگو استفاده شود، رنگهای صنعتی استفاده شود یا ...). شما میتوانید سایتهایی را که از نظر ظاهری آنها را میپسندید معرفی کنید تا هنگام طراحی سایت از آنها الهام گرفته شود و خروجی نهایی به سلیقه شما باشد. البته سعی کنید در این مورد بیش از حد به نظر خود اصرار نکنید چون ممکن است برخی از اصول طراحی وب سایت در این بین قربانی سلیقه شما شود و در نهایت شما از خروجی کار راضی باشید اما بازدیدکننده های سایتتان نه!

سئو سایت را حتما در نظر بگیرید
بهتر است موازی با راه اندازی سایت، سئو سایت و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو هم انجام شود. ممکن است کمی زمانبر باشد اما وقتی سایت خود را در صفحات اول گوگل ببینید از اینکه کمی صبر داشتید احساس رضایت میکنید.

مشتری از سایت جدید خود چه میخواهد؟
از مشتری بخواهید که خواسته ها و ذهنیت خود را از ظاهر و امکانات سایت به صورت کامل برای شما توضیح دهید. اگر بدانید او چه تصوری از ظاهر سایت خود دارد، طراحی ظاهر و ساختار کلی سایت بسیار به نظر مشتری نزدیکتر خواهد بود.گاهی مشتری کل خلاقیت لازم در پیاده سازی گرافیک سایت را بر عهده طراح میگذارد و گاهی یک ایده در ذهن خود دارد که میتواند نقطه ی خوبی جهت آغاز پروژه باشد.

محدوده ی پروژه را حتما مشخص کنید
گاهی با مشتریانی برخورد میکنید که از شما میخواهند یک بخش کوچک دیگر به سایت اضافه کنید و … در نهایت متوجه میشوید که پروژه آنها بدون داشتن سود مناسب، تنها وقت و هزینه شما را تلف کرده است. هنگامی که دامنه پروژه به وضوح مشخص شود به توسعه دهنده توانایی کنترل بر پروژه را میدهد و مشتری هم میداند که در نهایت قرار است چه چیزی را تحویل بگیرد با چه امکناتی با چه ظاهری و …، در صورتی که کارفرما بخواهد بخشی را به سایت اضافه کند شما میتوانید یادآور شوید که این امکان خارج از محدوده تعریف شده است و اجرای آن درخواست، نیاز به صرف وقت و هزینه بیشتری دارد.

در پایان جدا از مراحل بالا که مربوط به تعامل بین طراح سایت و کارفرما است، یک نگاه کلی و مختصر به مراحل طراحی سایت می اندازیم :



1. شما ابتدا باید یک دامنه یا آدرس برای سایت خود انتخاب کنید. در صورتی که آن نام آزاد باشد آن را برای خود ثبت کنید. این کار را هم خودتان می توانید انجام دهید وهم به طراح سایت بسپارید.

2. تمامی امکاناتی که مدنظر دارید را بنویسید و در اختیار طراح قرار دهید تا با توجه به امکانات و خدماتی که می خواهید، ساختار گرافیکی را با مدنظر قرار دادن سلیقه شما و رنگ بندی و ... برای شما طراحی کند.


3. طرح گرافیکی باید توسط یک توسعه دهنده وب پیاده سازی و به psd به html تبدیل شود و پس از تبدیل psd به html و قرار دادن آن روی هاست (هاست فضایی است که بر روی یک سرور قرار دارد تا همه از تمام نقاط جهان به سایت شما دسترسی داشته باشند و حجم آن بستگی به نیاز شما دارد مثلا یک هاست 1 گیگابایتی یا ...) تقریبا سایت شما آماده است.


4. در پایان اگر اصلاحی نیاز بود که انجام می شود و در غیر این صورت و با تایید کارفرما سایت راه اندازی خواهد شد و همه به آن دسترسی خواهند داشت. معمولا در مرحله آخر آموزش کار با سایت و پنل مدیریتی آن هم به کارفرما ارائه می شود.


5. و در نهایت پشتیبانی از سایت در صورت بروز مشکل.


تعرفه طراحی سایت هم با توجه به گرافیک سایت، میزان فضای هاست، امکانات درخواستی کارفرما، نحوه پیاده سازی سایت و ... ارزیابی می شود. هیچ وقت طراحی سایت 50 هزار تومانی با 1 میلیون تومانی برابر نخواهد بود، همانطور که از قدیم گفتن هرچقدر پول بدی... پس اگر یک سایت حرفه ای و کامل و بهینه می خواهید لازم است کمی بیشتر پول خرج کنید و به این نکته توجه داشته باشید که سایت شما هویت و شخصیت مجازی شرکت و برند شماست پس آن را به خوبی برای همگان به نمایش بگذارید. اما اگر نیازی به سرمایه گذاری چندان زیادی در حوزه وب و فضای مجازی ندارید می توانید سایتی با کیفیت پایین تر راه اندازی کنید که این گزینه پیشنهاد نمی شود. متاسفانه ما ایرانی ها هنگام خرید دنبال ارزان تر هستیم نه با کیفیت تر و همین باعث می شود که پس از خرید کالا یا خدماتی ارزان تر از حد معمول، با مشکلاتی روبه رو شویم که تجربه ما در استفاده از آن کالا یا خدمات را تیره و تار میکند!

منبع : مقالات طراحی سایت
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا