مای پروژه.اند آو مای بدبختی '~'

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
شاید بی ربط باشه

انواع نوار هاي خود چسب

OPP نوار چسب بسته بندي

نوار چسب كاغذي كرافت

نوار چسب مسكينگ (كرپ)


انواع فيلم و كاغذ پشت چسبدار ليبل (اتيكت )

پشت چسبدار بصورت رول
پشت چسبدار بصورت ورق
[Lable Printer]ليبلهاي دايكاتي بصورت رول مخصوص
ليبل هاي دايكات شده ، ليبل ورق A4
(مخصوص پرينترهاي ليزري و اينكجت )
ليبل هاي چاپدار دايكاتي (طبق سفارش مشتري )



انواع كاغذ هاي نچسب

نوار سيليكوني مخصوص نوار بهداشتي
نچسب با كاغذ شيشه اي
نچسب با كاغذ كرافت
نچسب با كاغذ كرافت پلي اتيلن
نچسب با فيلم ترانسپارنت OPP

واع نوار چسب كاغذي آب چسب



نوار چسبهاي كرافت قهوه اي و سفيد و چاپدار

كاغذ ديواري خود چسب حاشيه (Border)
 

galagoola

Active Member
وااااااااااااااااو
این تاپیک چرا یهو واترقید
یه تنکسه مخصوصه گنده به مهسافت عزیز
یه تشکر غول پیکر هم به خانم ماندانا بابته باز کردن این مبحث
و یه تشکره دسته جمعی از دوستانی مثله سارا مهدی شادی و بقیه دوستانی که بعد از ورق زدن این همه صفحه دیگه اسامیشون یادم رفت

خیلی بحثه عالی ای هستش سر فرصت باید بشینم کلشو بخونم
من که واقعا کفم برید حرفی بره گفتن ندارم
فقط خواستم یه تشکر اساسی کرده باشم چون با کلیک رویه تشکر نمی شد از این همه اطلاعات قدر دانی کرد

فک کنم منم بخوام بره دانشگام پروجه بدم بشه روی بچه های مجید آنلاین حساب کنم ( یه شوخی بی مزه بود جدی نگیرید)

ببخشید یه خورده اسپمی شد...
فلن
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
شيوه مصرف‌‌، عاملي تعيين‌كننده در انتخاب روش بسته‌بندي


تقريبا هر بار كه به دليلي به صحبت در باره بسته‌بندي مي‌پردازم ناچار هستم بر يك اصل مهم تاكيد كنم:
بسته‌بندي يك مفهوم مطلق نيست
بسته‌بندي يك مفهوم نسبي است
يعني ذات و كيفيتش وابسته‌ به چيز ديگري است
گــاهــي در بعضـي جلسـات مـربـوط بـه پروژه‌هاي بسته‌بندي بخصوص جلسات مشاوره مـجبور مي‌شوم اين اصل را چندين بار و به بيان‌هاي گوناگون تكرار كنم تا در ذهن مخاطبم نهادينه و ماندگار شود
.
مـوارد بسياري پيش آمده كه پرسش‌كننده خود ايده‌آلي از بسته‌بندي را در ذهن تصور كرده و پيوسته‌ در حال تطبيق همه چيز با آن است. بدون آن كه واقعيت و امكانات موجود را در نظر بگيرد و يا ببيند اصولا چنين چيزي لازم است.
بـسـيـاري از پـرسـشـگـران بـسـته‌بندي كه صاحبان پروژه‌ها نيز در بخشي از آنها هستند براي انتخاب بسته‌ مناسب كالاي خود سرگردانند. مشكل اغلب ايشان اين است كه نمي‌دانند اصولا از كجا بايد شروع كرد.
جامعه از اظهار نظرهاي گوناگون كه گاهي متضاد يكديگر هم هستند پر است. هر كس بسته‌بندي را از منظري ديده و تفسير مي‌كند.

هر كسي از ظن خود شد يار من
از درون من نجُست اسرار من

صاحبان كالا و پرسشگران بسته‌بندي در ميان نكته‌هاي حكيمانه‌اي كه از چپ و راست در خـصـوص مهمترين اصل و محور طراحي يا انتخاب بسته‌ مطرح مي‌شود تاب خورده و بالاخره كـسـي نـمـي‌دانـد كـه مـحور اصلي براي يك بسته‌بندي اصولي كدام است
.
به طور كلي در ميان توصيه‌هاي حكيمانه متخصصان يا متخصص‌نماها دو نظريه از بقيه بيشتر مورد اعتنا قرار مي‌گيرند.
يك نظريه بر تغيير ذائقه بازار و مصرف‌كننده تاكيد داشته‌ و معتقد است بسته‌بندي بايد مانند يك مصلح اجتماعي وارد عمل (بازار) شده و بسياري از كج سليقگي‌ها را اصلاح كند.
امـا گـروه ديگـر اول و آخـر همه چيز را مصرف‌كننده مي‌دانند. من از اين گروه هستم و البته‌ به طرفداران گروه اول نيز احترام مي‌گذارم. چون بخشهاي واقعي و قابل توجه آن نظريه را در دل نظريه دفاع از مصرف‌كننده مي‌بينم.
اما تفاوت اين دو نظريه مطرح در دنبال كردن واقعيات و منطق است كه بيشتر نزد گروه دوم يافت مي‌شود.
بـسـتــه‌بـنــدي بـراي مصـرف‌كننـده اسـت. بسته‌بندي نمي‌تواند و نبايد عليه مصرف‌كننده وارد عمل شود. هر گاه با بسته‌اي روبرو شديد كه واقعا شما را دچار مشكل كرد مطمئن باشيد آن بسته‌ ايراد دارد. بسته‌اي كه براي مصرف توسط افراد عادي و در مواقع عادي تهيه و عرضه شده اگر به راحتي باز نشود يعني مشكل دارد. حتي اگر توليدكننده آن به اين بهانه متوسل شود كه سخت باز شدن آن به دليل حفاظت بيشتر از كالا و سلامت آن مي‌باشد!
هـمـان طور كه سختگيري‌ها و مراقبتهاي بي‌مورد و زياده از حد در تربيت افراد نتيجه مـعكوس دارد يك بيسكويت يا شكلات نيز نمي‌تواند به بهانه سلامت چنان بسته‌بندي شود كه براي باز كردن آن به قيچي و چاقو و يا دندان نياز باشد.
همچنين است كه نمي‌توان در بسته‌بندي هر چيزي نيز به دنبال ظرافت و زيبايي بود. هيچ كس يك تكه گوشت را كادوپيچي نمي‌كند.
آن چيز كه اين روزها كمتر يافت شده و كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد تناسب و تعادل است. زيبايي در تناسب است. تناسب، عقل و منطق را نـوازش كـرده‌ و بـاعـث اسـتـراحت مغز انسان مي‌شود. حتي آنان كه بيشتر انتخاب‌هايشان از روي احساس است تناسب را درك كرده و جذب آن مي‌شوند. البته‌باز هم از روي احساس.

وجـه اشتـراك تنـاسب و مصرف‌كننده در منـطـق اسـت. واكنشهـاي نهايي مصرف‌كننده نسبت به كالاهاي خريداري شده از بازار بر پايه منـطـق اسـت. اگر مصرف‌كننده‌ از طعم، بو، عملكرد، دسترسي يا ظاهر يك كالا راضي نباشد ديگر آن را نخواهد خريد و يا به سراغ نام تجاري ديگري خواهد رفت.
احساسي‌ترين انتخابها نيز اگر نتيجه دلخواه و منطقي نداشته‌باشد ممكن است به شكست و نفرت از آن انتخاب منجر شود.
يكي از كليدهاي رسيدن به منطق و تناسب در بسته‌بندي كالا مطالعه در روش مصرف كالاي مورد نظر توسط مصرف‌كنندگان اصلي آن است.
بررسي روش مصرف داروها، خوراكي‌ها، قطعات صنعتي، پوشاك و تقريبا همه كالاهاي مصـرفي يكي از عوامل تعيين‌كننده در برنامه بستـه‌بنـدي كـالا اسـت. حتي رعايت الزامات حفاظتي كالا در حمل و نقل و بارگيري و تخليه نيـز نمـي‌تـوانـد بهـانـه‌اي بـراي نـاديـده گرفتن چگـونگي مصرف كالا باشد. روش باز كردن بسته، حجم و تعداد دفعات مصرف، نوع مصرف (خوردن، ريختن، پوشيدن ...) و به طور كلي آن چه كه به مصرف كالا مربوط مي‌شود پاسخهايي هستند به پرسشهاي ما در زمينه چگونگي خلق يك بسته‌ موفق.
ساير اصول و روشها و نظريات در زمينه بستـه‌بنـدي در واقـع وظيفـه تكميـل كـردن و پـشتيباني حركتي را دارند كه بر پايه رضايت خيال‌انگيز مصرف‌كننده از مصرف كالا شكل گرفته‌است.
هدف رضايت مصرف‌كننده است. كودك، جوان، پير، باسواد و بي‌سواد، كشوري و لشگري، سياستمدار و عامي‌ و دانشمند و خلاصه همه اقـشار جامعه مصرف‌كننده كالاهاي مورد نياز خود هستند و در اين راستا وظيفه بسته‌بندي خدمت توام با جلب رضايت است
.
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
درباره بسته‌بندي در ايران


اعتبارات
بخش بسته‌بندي در كشور ايران از جمله بخشهايي از صنعت و خدمات است كه هيچ اداره و بخش خاصي در دولت به طور مستقيم به امور آن نمي‌پردازد. از اين جهت همواره نوعي جفا در حق اين بخش روا مي‌شود. در دعواي بودجه و يا هنگام تبيين استراتژي‌هاي خاص توسعه كشور چيز مشخصي براي بخش بسته‌بندي كنار گذاشته‌نمي‌شود. اگر بودجه يا كمكي نيز براي توسعه بخش بسته‌بندي اختصاص يابد كسي نمي‌داند اين بودجه را چگونه بايد توزيع يا خرج كرد. زيرا بخش بسته‌بندي در كشور ما پراكنده و متنوع است.

تشكل‌هاي صنفي
فقدان تشكلهاي صنفي مربوط به بسته‌بندي باعث غير قابل دفاع شدن درخواستهاي بخش بسته‌بندي است. در واقع به دليل نبود يك صداي رسا مانند يك انجمن يا اتحاديه صداي بخش بسته‌بندي آن طور كه بايد به گوش مسئولان نمي‌رسد.در روزگاري كه گوش مسئولان براي شنيدن صداي غريبه‌ها سنگين است و فقط نجواهاي آشنا را مي‌شنود براي رساندن صدايي كه پيش از اين شنيده نشده بايد با صداي بلند صحبت كرد و اين صداي بلند صداي يك تشكل صنفي آگاه و منسجم است.
با توجه به پراكندگي موضوعي بخش بسته‌بندي امكان ظهور يك تشكل كلي براي بسته‌بندي كه هر يك از اعضاي آن نماينده‌يك واحد صنعتي يا خدماتي باشند و در ضمن با يكديگر نيز منافع مشترك داشته‌باشند به صفر نزديك است. زيرا منافع صنفي بعضي از صنايع زيرمجموعه بخش بسته‌بندي اصلا در تضاد با يكديگر است و يا حرف مشتركي با يكديگر ندارند. براي مثال دغدغه‌ها و ايده‌آلهاي صنف كارتن نه تنها هيچ شباهتي به تمايلات بخش پلاستيك ندارد بلكه در بعضي مسائل نيز در تضاد و رقابت با يكديگر هستند. بهترين كار ايجاد تشكلهاي صنفي در صنوف و صنايع جزء است. مانند صنعت كارتن، صنعت توليد لفاف بسته‌بندي، صنايع چاپ لفاف بسته‌بندي، ماشين‌سازان بسته‌بندي، جعبه‌سازان، سازندگان ظروف پلاستيكي، فلزي يا شيشه‌اي و...
با تشكيل چنين تشكلهايي زمينه براي ايجاد يك كنفدراسيون يا تشكلي كه اعضاي آن نمايندگان تشكلهاي صنفي مربوط به بسته‌بندي باشند عملي‌تر خواهد بود. آن گاه چنين تشكلي به مسائلي كلي چون جذب اعتبارات كشوري، تقسيم منابع و امكانات، توسعه ارزشهاي افزوده و مسائلي شبيه آن خواهد پرداخت.

مديريت
در حال حاضر و با ساختارهاي دولتي و صنفي كنوني امكان مديريت بخش بسته‌بندي در كشور ايران وجود ندارد. بسته‌بندي در ايران هنوز در حد موج است و با آن كه ضرورت آن كم و بيش در ميان مديران و عامه مردم جا افتاده اما استراتژي مشخص و هدفمند براي آن تبيين نشده است. دولت به تنهايي و با ابزار و عوامل كنوني خود هرگز قادر نخواهد بود اين موج را تحت كنترل درآورد. در حال حاضر بار اين مسئوليت ناخواسته‌بر دوش مطبوعات تخصصي، ‌چند موسسه و سازمان محدود دولتي و غير دولتي و بعضي مديران متخصص در چند واحد صنعتي مربوط به بسته‌بندي قرار دارد. مطبوعات تخصصي پتانسيل خوبي براي منظم كردن و تثبيت موج كنوني دارند كه اگر دولت از آن استفاده كند مي‌تواند از بسته‌بندي كه در حال حاضر تنها به صورت يك موج است به عنوان عاملي درآمدزا و ارزآور بهره‌برداري كند. نبايد از نظر دور داشت كه بسته‌بندي به تدريج سهم بيشتري را در سبد هزينه خانوارهاي ايراني به خود اختصاص خواهد داد. البته‌اين سهم به طور ناخواسته‌ به وجود خواهد آمد. بنا بر اين بخش بسته‌بندي نيازمند توسعه‌اي است كه به كاهش هزينه‌هاي بسته‌بندي منجر شود. اين مهم به دست نخواهد آمد مگر در ديدگاه برنامه‌ريزان توسعه بخش بسته‌بندي حداقل در وسعت منطقه‌اي مد نظر قرار گيرد تا هزينه توليد كاهش يافته‌ و كيفيت آن نيز مورد قبول مصرف‌كننده قرار گيرد.

تنوع و پراكندگي
از آن جا كه بسته‌بندي يك پديده نسبي است و موجوديت آن وابسته‌به وجود كالا مي‌باشد انتظار مي‌رود تجمع واحدهاي توليدي در يك مكان منجر به ايجاد واحدهاي مربوط به بسته‌بندي در آن مكان شود. بدين صورت به طور طبيعي استانهايي كه بيشترين سهم توليد را دارند خود به خود سهم بيشتري از صنايع بسته‌بندي را به خود اختصاص داده‌اند. در اين ميان توليدات غذايي به دليل حجم بالاي توليد و شرايط خاص حمل و نگهداري بخش زيادي از صنعت بسته‌بندي كشور را به خود مشغول كرده‌اند. صنايع كارتن‌سازي از جمله پراكنده‌ترين بخش بسته‌بندي است. از آن جا توليد كارتن كاري نسبتا ساده است و از طرفي حمل و نقل آن در مسيرهاي دور چندان به صرفه نيست به طور عمومي‌واحدهاي كارتن‌سازي تمركز نداشته‌ و در مناطقي احداث مي‌شوند كه به صنايع همان منطقه سرويس بدهند. گفته‌مي‌شود بيش از چهار هزار واحد تبديل ورق به كارتن در سراسر ايران پراكنده‌ هستند كه البته‌هنوز هيچ مركزي حتي ماهنامه صنعت بسته‌بندي تاكنون قادر به جمع‌آوري آمار و مشخصات همه آنها نشده است. بسياري از اين واحدها‌ بومي‌و محلي هستند و بعضي از آنها را حتي مي‌توان در روستاها پيدا كرد.
توليد كيسه پلاستيكي يعني آن چه كه نزد عوام به سلفون، نايلون و نايلكس معروف است از ديگر مشاغل بخش بسته‌بندي است كه بعد از كارتن داراي تنوع و پراكندگي زيادي است. مصرف روزافزون كيسه‌هاي پلاستيكي و رقابت آن با مصنوعات مشابه كاغذي و مقوايي اين پراكندگي را در آينده‌ بسيار بيشتر خواهد كرد.
هر چه ماشين‌آلات و روشهاي مورد استفاده براي توليد ملزومات بسته‌بندي پيچيده‌تر يا گرانتر باشند به طور طبيعي گستردگي سرمايه‌گذاري و تعدد واحدهاي توليدي آنها كمتر است. از اين رو واحدهاي كه به توليد ظروف پلاستيكي مي‌پردازند نسبت به واحدهايي كه ظروف مقوايي توليد مي‌كنند محدودتر هستند.
ميزان توليد، ميزان مصرف، سرمايه اوليه و دانش فني مورد نياز باعث شده كه كارتن‌سازي و توليد كيسه پلاستيكي بيشترين تعداد واحد مربوط به بسته‌بندي را به خود اختصاص دهد‌‌و در نقطه مقابل آن توليد لفاف‌هاي خاص چون BOPP‌‌ يا CPP‌‌ و ظروفي از جنس فلز و شيشه كمترين تعداد واحدهاي توليدي را در كشور داشته‌باشند. در اين ميان نمودار مصرف و كيفيت ظروف فلزي و شيشه‌اي به دليل مقتضيات حمل و نقل از يكنواختي در سطح كشور برخوردار نيست. اين موضوع گاهي حتي به طور معكوس عمل كرده و نقش تعيين كننده در توليد دارد. يعني توليدكننده‌اي كه از سازنده قوطي فلزي بسيار دور باشد هرگز به فكر توليد كالايي كه بايد در قوطي فلزي بسته‌بندي شود نمي‌افتد. اين معضل اگر جلوي توليد را نگيرد به طور قطع توليدكننده را مجبور به فله‌فروشي مي‌كند. ابتدايي‌ترين دستورالعمل در خصوص برنامه‌ريزي براي بسته‌بندي كشور بررسي وضعيت تقسيم امكانات بسته‌بندي در سطح كشور است. در حال حاضر به دليل مركزنشيني بسياري از سرمايه‌داران ايراني بسياري از صنايع از جمله صنايع بسته‌بندي در منطقه استان تهران قرار دارند. مسير تهران تا قزوين در ادامه آن رشت و تبريز، محل فعاليت تعداد زيادي از واحدهاي توليدي مهم صنعت بسته‌بندي كشور است.
مناطق جنوب كشور با وجود برخورداري از توليد قابل توجه در بخش كشاورزي سهمي درخور از توزيع امكانات و سرمايه‌گذاري بسته‌بندي ندارند. البته‌ نوع سرمايه‌گذاري بخش بسته‌بندي براي اين منطقه با نيمه شمالي كشور تفاوتهايي دارد كه همين امر بايد مديريت شود.
برخي ملزومات بسته‌بندي همچون فيلم BOPP‌‌ به طور كلي در نيمه جنوبي كشور توليد نمي‌شوند اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از مواد مصرفي آنها از جنوب كشور حمل مي‌شود و در مقابل بخش اصلي بازار مصرف آنها نيز تنها در نيمه شمالي كشور است.
پرنام و نشان‌ترين منطقه كشور از نظر صنايع بسته‌بندي يك چهارم شمالي كشور است كه شمال خراسان، استانهاي شمالي، تهران و شمال آذربايجان را شامل مي‌شود. در مقابل كم نام و نشان‌ترين منطقه، جنوب شرقي كشور است كه گويي به طور كلي فراموش شده و به حال خود رها شده است. منطقه شمال غرب كشور به دليل همسايگي با كشور تركيه از شتاب خوبي در پيشرفت بسته‌بندي برخوردار است. در مقابل منطقه شمال شرق كشور با توجه به داشتن امكانات تحقيقاتي وسيعتر، جذب سرمايه بيشتر و آب و هواي معتدل‌تر از روند كندي در توسعه بسته‌بندي برخوردار است. وضعيت كمي و كيفي بسته‌بندي در شمال شرقي كشور با قطبيت زعفران و امكانات كشاورزي در اين منطقه همخواني ندارد و به نظر مي‌آيد اين منطقه از مزيتهاي نسبي خود كه در بالا گفته‌شد به قدر كافي استفاده نكرده است. وجود برخي واحدهاي صنعتي بزرگ مربوط به بسته‌بندي با مالكيت‌هاي غيرخصوصي يا مديران غيرمالك در اين منطقه تا حدي در توقف و يا كندي پيشرفت صنعت بسته‌بندي آن تاثير داشته‌ و دارد.
نكته‌ مهم ديگر درباره كيفيت پراكندگي بخش بسته‌بندي در كشور مربوط به پايگاه‌هاي بسته‌بندي است. در خصوص كميت و كيفيت پايگاه‌هاي بسته‌بندي به دليل آميخته‌ بودن آنها با واحدهاي توليدي نمي‌توان اظهار نظر خاصي كرد. منظور از پايگاه‌هاي بسته‌بندي واحدهاي خدماتي يا صنعتي است كه تنها به عمليات بسته‌بندي مي‌پردازند. چنين واحدهايي اگر تنها به قصد ارائه خدمات به توليدكنندگان تاسيس شده باشند در مناطقي نزديك به واحدهاي توليدي يا كشاورزي احداث مي‌شوند و اگر محصولات را گرفته‌ و پس از بسته‌بندي به نام خودشان به بازار عرضه كنند ممكن است كارگاه خود را در منطقه مصرف احداث كنند. البته‌ اين امر قطعي نيست. كيفيت و كميت پراكندگي پايگاه‌هاي خدمات بسته‌بندي از جمله موارد بسيار مهم در توسعه بخشهاي توليدي از جمله بخش كشاورزي است. در اين مورد بايد روي دولت حساب كرد. به عبارتي برنامه‌ريزي و راهبري اين حوزه از صنعت بسته‌بندي تنها از نهادي عمومي‌ بر مي‌ا~يد. اين نهاد مي‌تواند دولت يا
يك تشكل صنفي قوي باشد. در كشور هنوز سازماندهي‌ براي توزيع خدمات بسته‌بندي صورت نگرفته‌و البته‌ اين كار نيازمند همگرايي بين طرفهاي ذي‌نفع است.

چاپِ بسته‌بندي در ايران
چاپ بسته‌بندي از جمله رشته‌هايي در صنف چاپ است كه طي سالهاي اخير توسعه كمي و كيفي خوبي داشته‌است. با اين حال با وجود به خدمت گرفته شدن ماشين‌ا~لات پيشرفته‌ هنوز درصد قابل توجهي از آثار چاپي بسته‌بندي قابل رقابت با نمونه‌هاي غربي خود نيستند. مطالعات ماهنامه صنعت بسته‌بندي نشان داده توسعه چاپ بسته‌بندي در سطح، بيشتر از عمق بوده است. به اين معني كه بسياري از سرمايه‌گذاران و به طور كلي نسل جديد صنعت چاپ كشور (چه از نظر سني و چه سابقه در صنف) بيشتر به تهيه فن‌آوري جديد و توانايي‌هاي اسمي آن پرداخته‌اند. در حالي كه اركاني چون دانش، تجربه، اخلاق و وجدان صنفي، بازارشناسي و بسياري عوامل مهم و تاثير گذار كه با اسكناس قابل معامله نيستند و با خط‌كش قابل اندازه‌گيري نمي‌باشند مورد توجه قرار نگرفته‌اند. اين معضل اگر حل نشود عامل باخت سنگين صنعت چاپ ايران در آينده خواهد شد.
تعداد ماشين‌آلات چاپ فلكسو و روتوگراورهاي مطابق با تكنولوژي روز در ايران آن قدر هست كه بازار توقع داشته‌ باشد حتي در بخش صادرات نيز رقابت با غرب با موانع مهمي برخورد نكند. همچنين نرخ و شتاب ورود تجهيزات چاپ ليبل و شرينك اسليو در حدي است كه مي‌توان در طول يك سال شاهد تفاوتهاي قابل ملاحظه‌اي در بازار ليبل بود. با اين حال نسبت پيشرفتهاي كيفي چاپ به ميزان ماشين‌آلات و فن‌آوري‌هاي وارد شده به كشور نسبتي منطقي نيست.
چاپ شرينك اسليو بارزترين مثال اين عدم توازن است. بسياري از دارندگان تجهيزات چاپ شرينك اسليو به دليل نداشتن اطلاعات كافي از مواد و سطوح چاپي مورد استفاده در اين روش با مشكلات زيادي مواجه شده‌اند. بعضي خسارات زيادي به خود و بعضي به مشتريان خود زده‌اند. تمام اينها تنها به دليل عدم درك صحيح از موضوعي به نام فن‌آوري است. يعني اين كه بعضي فكر كرده‌اند با خريد يك سيستم پيشرفته كار تمام شده و سيستم خود همه كارها را انجام مي‌دهد. درست مانند دوراني كه اسكنرها تازه وارد حرفه ليتوگرافي ايران شده بودند و عده‌اي تصور مي‌كردند ابزاري به نام اسكنر يا كامپيوتر به خودي خود مي‌تواند برتري مطلق ايجاد كند. حدود يك دهه طول كشيد تا اين تفكر غلط به طور كامل از بين رفت و اكنون توانايي اپراتورها و كيفيت برخورد با مشتري در مراكز پيش از چاپ نقش تعيين‌كننده‌تري در بازار دارد.
اولين عامل عدم درك كافي از فن‌آوري‌هاي جديد احساس بي‌نيازي به مطالعه كتابها و مقالات تخصصي است كه نزد مديران بخش چاپ و بسته‌بندي كشور وجود دارد. عامل دوم در اين مشكل نوع اطلاعاتي است كه فروشندگان تجهيزات و فن‌آوري‌ها در اختيار خريداران مي‌گذارند. ايشان عموما درباره خروجي سيستم صحبت مي‌كنند و از بيان الزامات رسيدن به اين خروجي اطلاعاتي نمي‌دهند و يا اصولا از آن اطلاعي ندارند. بخصوص در مواردي كه طرح اين مطالب هيچ سودي براي ايشان نداشته باشد.
در اين ميان آن چه كه همچنان باعث عقب‌ماندگي و نرسيدن به توقعات كـيـفــي مـشتـريـان از چـاپ اسـت دوري از فـرهنـگ مشتـري‌مـداري، خودبزرگ‌بيني و كوچك‌انگاري عملي امر تحقيقات است. بازار برخوردهاي بزن و دررو در بازار چاپ ايران به‌ اندازه رشد تكنولوژيك آن رشد كرده است. بعضي از دست‌اندركاران چاپ به توانايي‌هاي عجيبي در توجيه بي‌دقتي‌ها و كم‌كاري‌هاي خود دست يافته‌اند و مسائل حقوقي آن قدر پيچيده شده‌اند كه توقف براي پيگيري دعوا ممكن است باعث بحرانهاي سخت براي يكي از طرفين يا هر دو در بازار كار شود. بدين سان بسياري از سفارشات آن طور كه بايد مورد مطالعه قرار نمي‌گيرند.
سازمانهاي ناظر يا موثر در چاپ در طول زمان گذشته‌ هرگز آن طور كه بـايـد نـتـوانسته‌اند نظام موثر و پايداري كه امنيت بازار چاپ را براي سفارش‌دهنده و مجري تامين ‌كند پايه‌ريزي كنند. معدود دست‌اندركاران چاپ كه با وسواس و علاقه كار خود را انجام مي‌دهند نيز اوضاع فعلي ناشناخته‌مي‌مانند و متضرر مي‌شوند زيرا مشتري دانش كافي براي تفكيك بد و خوب را ندارد.
سـفـارشـات چـاپـي حـوزه بـسـتـه‌بـندي از حساسيت بسيار زيادي برخوردارند. چاپ از نظر سرمايه‌گذاري و هزينه تمام شده‌ و يا پروسه تحقيقات و توليد براي بسياري از توليدكنندگان، موضوعي فرعي است و به آن به عنوان تكميل‌كننده نگاه مي‌كنند. با اين حال بسياري از اوقات سرنوشت تمام فعاليتهاي بخش توليد و فروش يك واحد توليدي به ميزان دقت و دلسوزي چاپخانه وابسته است. در اين ميان صنعت چاپ كشور داراي درجه‌بندي اعلام‌شده‌اي نيست تا سفارش‌دهنده بتواند براحتي مجري پروژه‌ چاپ خود را ارزيابي كند. در چنين وضعي همه چيز به هوش و تجربه و وجدان دوطرف باز مي‌گردد كه كم و زياد هر كدام آن در هر يك از طرفين نتايج متفاوتي خواهد داشت. از طرفي مطالعات كارشناسي ماهنامه صنعت بسته‌بندي حكايت از اين نكته دارد كه درصد بسيار زيادي از كانون‌هاي تبليغات و انتشارات كه مديريت يا اجراي پروژه‌هاي چاپي توليدكنندگان را بر عهده مي‌گيرند از فنون كار بي‌اطلاع هستند. متاسفانه ديده شده بعضي از طراحان يا مجريان پروژه‌هاي چاپي بسته‌بندي به طور كلي از الزامات طراحي يك جعبه در رابطه با امكانات برش و خط تا بي‌اطلاع هستند. در مواردي ديده شده كه مجري پروژه حتي از تفاوت خروجي فايل آر‌جي‌بي با سي‌ام‌واي‌كي بي‌اطلاع است. آمار اين معضل را براحتي مي‌توان از هر واحد فعال پيش از چاپ (ليتوگرافي) گرفت. زيرا واحدهاي پيش از چاپ بخصوص نوع ديجيتالي آن مدتها است كه با معضلي به نام اصلاح فايلهاي مشتريان روبرو هستند. اصلاحاتي كه اگر انجام نشود ميليونها تومان خسارت ببار مي‌آورد و ليتوگرافي را در عين بي‌گناهي درگير خود مي‌كند.
با اين حال تفكرات مديران شركتهاي سفارش‌دهنده مبين آن است كه علاج اين مشكل آن طور كه چاپخانه‌داران مي‌گويند در حذف واسطه‌ها يا ناظران چاپ نيست زيرا بسياري از صاحبان اصلي سفارشات به هر دليلي كانون تبليغاتي يا ناظر چاپ منتخب خود را وكيل خود دانسته و براي انجام كارهاي چاپي متفاوت خود علاقه‌اي به تماس مستقيم با چاپخانه‌ها يا ساير مراكز مربوطه ديگر ندارند. از طرفي اصولا واسطه‌گري در پروژه‌هاي چاپ امري پذيرفته شده و رو به توسعه در جهان است كه ايران هم از همين سير پيروي مي‌كند. در اين ميان بحرانهاي موجود در بازار صنف چاپ باعث شده در حال حاضر بعضي چاپخانه‌داران براي گرفتن سهم خود از بازار و اثبات توانايي خود در مديريت پروژه‌هاي چاپي سفارش‌دهندگان به جاي توسعه عمقي كارگاه خود، اقدام به سرمايه‌گذاري در خطوط پيش و پس خود كنند و به عبارتي توسعه در سطح را مد نظر قرار دهند. معدودي نيز اصولا واسطه‌هاي پروژه‌هاي چاپي هستند كه با راه‌اندازي كارگاه كوچكي براي انجام بخشي از پروژه در كارگاه خود بقيه كار را نيز در كارگاه‌هاي ديگران به انجام مي‌رسانند. اين نوع آخر عموما در حوزه چاپ افست روي داده است.
در مجموع صنعت چاپ بسته‌بندي در ايران با داشتن امكانات مناسب كه مطابق با تكنولوژي روز است هنوز اعتماد كافي جامعه توليدي كشور را در رابطه با دقت، توانايي و بخصوص مشتري‌مداري به دست نياورده است. از اين رو است كه‌ واحدهاي توليدي كشور مدام در ميان چاپخانه‌ها سرگردانند و بعضي دلالان نيز در اين ميان با دادن وعده‌هاي آنچناني از اين وضع سود مي‌برند. بازنده اصلي اين اوضاع خود چاپخانه‌داران هستند. زيرا صاحبان سفارش با وجود تكنولوژي پيشرفته‌ موجود در كشور همواره به انجام سفارش خود در خارج از كشور فكر مي‌كنند. با اندكي تغيير در قوانين و يا جهاني شدن، اين افكار به سرعت تجسم مي‌يابد و آن روز، روز خوبي براي صنعت چاپ كشور نخواهد بود.

بازرگاني مواد و ماشين‌‌آلات بسته‌بندي در ايران
تهيه آمار از بخشهاي بازرگاني همواره كاري دشوار است. زيرا اين بخش بر خلاف بخشهاي توليدي استعداد زيادي براي تغييرات دارد.
هر ماه تعدادي واحد بازرگاني كار خود را در موضوعي آغاز مي‌كنند و تعدادي ديگر دست از موضوع قبلي بازرگاني خود كشيده و به موضوعي ديگر روي مي‌آورند. البته‌ نمايندگان شركتهاي بزرگ جهاني از اين قائده جدا هستند و پايداري و قدمت بيشتري دارند. از آن جا كه بسته‌بندي نهالي نوپا در كشور ايران است و باز از آن جا كه نرخ رشد و توسعه سريعي نيز دارد مورد توجه بسياري از بازرگانان مواد و ماشين‌آلات قرار گرفته‌است. اكنون تهيه و عرضه مواد و تجهيزات بسته‌بندي بستري سودآور براي عده‌اي از تجار به نظر مي‌آيد.
اشتياق توليدكنندگان ايراني براي به روز كردن تجهيزات توليد و به كارگيري مواد بهتر روز به روز بر آمار خريد و فروش در بخش بسته‌بندي مي‌افزايد كه سهم قابل توجهي از آن نيز متعلق به مواد و تجهيزات خارجي است. در اين ميان بايد بين عرضه‌كنندگان محصولات خارجي تفاوتهايي قايل شد.
عده‌اي تنها به كار تجارت مي‌پردازند و كسب و كار آنها فقط فروش و خدمات پس از فروش است. ايشان تمام تبليغات و سيستم اداري خود را در جهت فروش كالاي شركت ديگري به كار مي‌گيرند و اغلب نيز به نام شركتهاي مرجع شناخته‌مي‌شوند.
عده‌اي ديگر خود توليدكننده مواد، ماشين‌آلات و لوازم بسته‌بندي هستند اما بنا به دلايلي خاص چون كنترل بازار مصرف يا سودآوري بيشتر اقدام به واردات كالاهاي مشابه يا مكمل خود از خارج مي‌كنند. در اين دسته‌ از واردكنندگان امكان انحراف از مسير اصلي يعني توليد داخلي وجود داشته‌ و در صورتي كه قدرت كنترل بازار مصرف را نداشته‌باشند بازار را به نفع كالاي وارداتي از دست خواهند داد. ضمن آن كه مرجع اصلي كالا نيز ممكن است پس از مدتي عهد و پيمان خود با اين شركتها‌را با دلايلي ساختگي يا واقعي نقض كرده و خود به شكلي مستقل در داخل كشور به فعاليت ادامه دهد.
دسته‌ سوم واحدهاي توليدي هستند كه براي تامين‌نيازهاي خود به طور مستقيم از خارج خريد مي‌كنند. اما ميزان خريد آنها به حدي است كه به هر دليل بخشي از كالاي وارداتي را در داخل به فروش مي‌رسانند. براي مثال مي‌توان به يك شركت نوشابه‌سازي داخلي اشاره كرد كه چند سال پيش براي تامين ‌نياز خود مقداري درب بطري وارد كرد اما بخشي از آنها را در بازار مصرف به فروش رساند. بعضي از شركتهايي كه در اين دسته‌ قرار دارند اقدام به گرفتن نمايندگي شركت مرجع مي‌‌كنند و بدين سان ضمن آن كه خيال خود را از تامين‌كالاي مورد نياز با قيمت مناسب راحت مي‌كنند كنترل فروش و آمار مصرف آن كالاي خاص در داخل كشور را نيز به دست مي‌آورند

موج مخرب در بازرگاني مواد و ماشين‌آلات
عطش دسترسي به فن‌آوري پيشرفته نزد توليدكنندگان داخلي عرصه‌اي را براي برخي اشخاص منفعت‌طلب نيز فراهم كرده تا به لطف برخي جاذبه‌هاي كاذب نظير دفتر و تشكيلات و ظاهر آراسته و نفوذ كلام يا بعضي سوابق كم‌اهميت و يا بعضي روابط، دست خود را در تجارت وارد كرده و صنعت بسته‌بندي و چاپ كشور را به كلاسي براي تجربه كردن خود تبديل كنند. بعضي از شركتهايي كه در ايران ادعاي نمايندگي توليدكنندگان اروپايي يا آسيايي را دارند نه‌تنها هيچ نوع نمايندگي رسمي در اين رابطه ندارند بلكه حتي بخوبي شركت مذكور را نمي‌شناسند. ايشان مانند بعضي آژانس‌هاي معاملات مسكن حتي موردي را كه پيشنهاد مي‌دهند نديده‌اند و همپاي خريدار با آن آشنا مي‌شوند اما با انواع روشها اين موضوع را از خريدار پنهان نگه مي‌دارند. در همين راستا به تدريج ورود نامهاي تجاري ناشناخته به صنايع كشور در حال افزايش است و از برخي نامهاي تجاري تنها يك محصول (دستگاه) در كشور يافت مي‌شود.
جو فعلي در صنايع كشور كه بسياري حتي صنعتگران را به سوي بازرگاني محصولات خارجي كشانده باعث شده نكات مثبت بازرگاني خارجي يعني ورود فن‌آوري مورد نياز كشور و در ادامه آن رشد كيفي توليدات ايراني جاي خود را به فعاليتي صرفا سودجويانه زير نام بازرگاني دهد. پيروان اين روند خود را در تجارت اقلامي‌ ‌كه نياز به دانش بالا و ارائه توضيحات فني داشته باشد درگير نمي‌كنند. به همين دليل متاسفانه بازرگاني صنعتي بخش بسته‌بندي و چاپ كشور از نظر تجارت مواد و تجهيزات و فن‌آوري‌هاي مربوط به نمونه‌گيري، كاليبراسيون، لوازم آزمايشگاهي و امثال اينها فقير است. در بازرگاني مربوط به بسته‌بندي و چاپ در ايران بسياري به دنبال سوژه‌هاي آسانتر هستند و كسي روي موارد فوق كه موجب توسعه در عمق مي‌شوند كار نمي‌كند. به همين دليل توسعه بيشتر در سطح انجام مي‌شود كه ايجاد تكثر كرده و رقابتهاي مخرب به وجود مي‌آورد. يك عامل پديد آورنده اين معضل را مي‌توان در موج موجود در بازرگاني مواد و ماشين‌آلات دانست.
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
سرمايه‌گذاران توجه كنند
بسته‌بندي همان توليد است


متني كه در ادامه مي‌آيد به عنوان سرمقاله شماره‌ 84 ماهنامه صنعت بسته‌بندي به چاپ رسيده است


بسيار باعث خوشوقتي است كه هر روز در دفتر ماهنامه صنعت بسته‌بندي خبري از ابـراز علاقه دارندگان سرمايه نسبت به سرمايه‌گذاري در صنعت بسته‌بندي مي‌شنويم. بسياري از اين عزيزان كه در دفتر ماهنامه حضور مي‌يابند با طرح‌هايي در سر صحبت از ورود به صنعت بسته‌بندي مي‌كنند.
در ميان ايشان از سرمايه سه ميليون توماني تا نيم ميلياردي وجود دارد. همه ايشان با جديت و اميد‌بسيار راجع به طرح خود صحبت مي‌كنند و اطلاعات تكميلي خود را از من مي‌خواهند. صرف نظر از معدود سرمايه‌گذاراني كه علاقمند به ورود در بخش توليد مواد و لوازم بسته‌بندي هستند (ايشان تا حدي با صنعت بسته‌بندي آشنايي دارند) وجه مشترك بسياري از داوطلبان سرمايه‌گذاري، بسته‌بندي كالاهاي عمومي‌ بخصوص مواد غذايي و خشكبار است.
نكته‌اي كه اغلب اين عزيزان از آن غافل مي‌شوند اين است كه وقتي كالايي را بسته‌بندي كرده و به بازار ارائه مي‌كنيم در واقع وارد چرخه توليد و عرضه شده و بايد تابع تمام قوانين توليد و عرضه باشيم. بخشي از اين قوانين همان مجوزها و پروانه‌هايي است كه اگر آنها را نداشته‌باشيم درب كارخانه‌مان را مي‌بندند و خودمان نيز بايد در دادگاه جوابگو باشيم. براي مثال جمعي از علاقمندان به سرمايه‌گذاري در بخش بسته‌بندي مواد غذايي از الزامات بهداشتي و لزوم اخذ پروانه بهداشت براي محصول نهايي خود غافل هستند. جمعي به طور جدي در خصوص محاسبات توليد مشكل دارند و از نحوه تامين‌مواد اوليه مورد استفاده در بسته‌بندي كالاي خود شناخت و اطلاعي ندارند و البته‌ متاسفانه تحقيقي هم نكرده‌اند.
اين موضوع درباره شناخت از قوائد بازار و چارچوبهاي عرضه كالا نيز صدق مي‌كند. عزيزي كه با سرمايه چندصد ميليوني در حال ورود به صنعت توليد مواد غذايي بسته‌بندي شده بود پس از مطلع شدن از واقعيتهاي مربوط به چرخه عرضه كالا و دريافت پول آن كه در مجموع آن را سرمايه درگردش مي‌ناميم‌ به طور جدي تصميم به مطالعه مجدد پروژه گرفت. زيرا متوجه شد به دليل نوع كالايي كه انتخاب كرده بود مي‌بايد مبلغي معادل اصل سرمايه خود را تنها در گردش داشته‌باشد تا بتواند خود را در بازار نگه دارد.
در مجموع به عزيراني كه با علاقه و صداقت تصميم دارند بخشي از نعمات موجود در كشور را به نظم دراورده و با رعايت اصول و زيبايي‌هاي بسته‌بندي به بازار داخل يا خارج عرضه كنند يادآوري مي‌كنيم به محض حضور در بازار به عنوان صاحب كالا و توليدكننده آن شناخته‌شده و تمامي‌تبعات خوب و بد آن را بايد جوابگو باشند همان طور كه ساير نامهاي شناخته‌شده در بازار به اين موضوع تن داده‌اند.
تصميم‌گيري در باره نام تجاري، اخذ مجوزهاي بهداشتي و صنعتي و بازرگاني مربوط به واحد توليدي و كالاي آن، تبليغات موثر و كافي در بازار، توان پاسخگويي به شبكه‌هاي پخش و توزيع كالا، توان پاسخگويي در برابر هر نوع مشكل كيفي احتمالي و اختصاص مبلغي به عنوان سرمايه در گردش تنها الزامات برجسته‌ و مشهود چنين سرمايه‌گذاري‌هايي است. براي ورود به اين عرصه‌ها هدف و برنامه دقيق لازم است.
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
روزهاي بهتر براي صنعت چاپ ايران


چند سالي است كه وقتي ايام شهريور را سپري مي‌كنيم ذهن ما مشغول چاپ مي‌شود. البته تمام كساني كه كار و كسب آنها با چاپ سر و كار دارد تمام ايام سال با چاپ و اهالي آن حشر و نشر دارند. اما شهريورماه به دليل قرار گرفتن روز ملي چاپ فرصتي را فراهم مي‌كند كه عميقتر به چاپ و مسائل پيرامون آن نگاه كنيم.

بايد اعتراف كرد كه چاپ ديگر آن شكل قبلي را كه همه حرفها، مراسم و آدمهايش تكراري و كليشه‌اي بودند يدك نمي‌كشد. طي سالهاي گذشته صنعت چاپ كشور تا حدي از سطح به عمق رفته و از درون مشغول بازسازي خود شده است. اين جا منظور از درون، روابط درون صنفي نيست كه البته توسعه در عمق نه در كوتاه‌مدت كه در مدتي بيشتر باعث اصلاح روابط درون صنفي هم خواهد شد. منظور اين است كه چاپخانه‌ها به تدريج فرافكني را كنار گذاشته و به سمت اصلاح و تقويت اصولي واحد چاپي خود حركت كرده‌اند. فرافكني سياست سنتي بعضي افراد در صنف چاپ بوده و هست كه سالياني است روند توسعه صنعت چاپ كشور را كند كرده است. اين كه هر مشكلي در صنعت چاپ را نتيجه عملكرد ديگران در بيرون صنف بدانيم به طور طبيعي صنعت چاپ را طوري پروراند كه ديگر حتي تحمل همكاران درون صنفي خود را هم نداشته باشند.

وقتي يك دستگاه ريسوگراف تهديد محسوب شود. وقتي ناظر چاپ تهديد محسوب شود. وقتي وزارت ارشاد و صنايع هر دو تهديد محسوب شوند. وقتي هر كسي به جز آن كه ماشين چاپ افست دارد غيرخودي محسوب شود. وقتي عده‌اي با تفكر و ادراك صنفي اصرار دارند خود را به عنوان تصميم‌سازان و سياستگزاران ملي يك صنعت بزرگ و متنوع جلوه دهند و به اين هم بسنده نكرده علوم و صنايع همكار خود را هم زيرمجموعه خود بخوانند نتيجه چيزي جز تضاد دروني نخواهد بود. از يك سو خدمات چاپ را در ميان هزاران حرفه و تخصص چنان مهم و تاثيرگذار عنوان مي‌كنند كه كودك تازه به دنيا آمده را هم مديون صنعت چاپ مي‌دانند و از سويي ديگر دستگاه كپي و ريسوگراف را تهديد قلمداد مي‌كنند. اگر به راستي اين همه امور به دست چاپ انجام مي‌شود و چاپ اين همه بهره‌ور و عناصر مرتبط دارد چرا تصميم‌گيري در اين عرصه فقط به دست مجريان چاپ است؟

با اين حال به نظر مي‌آيد اهالي چاپ ديگر از حرفهاي تكراري خسته شده‌اند. تعداد واحدهايي كه در كار چاپ وارد مي‌شوند و اصرار دارند كه با رهبران صنف خود برخورد نداشته باشند رو به توسعه است. اين حركت بخصوص در بخش بسته‌بندي بسيار به چشم مي‌خورد. نگاه محدود و موضع‌گيري‌هاي غير تخصصي بعضي از رهبران صنفي چاپ نه به ايشان توان مديريت پهنه وسيع تخصصهاي موجود در چاپ را مي‌دهد و نه خيل متنوع روزي‌خوران سفره چاپ علاقه‌اي به تمكين در برابر ايشان دارند.

اوضاع به سمت بهبودي است. امروز متولي دولتي چاپ بيش از هر زماني موضع‌گيري‌ها و عملكردهاي مثبت و سازنده دارد. اين به معني تاييد همه چيز در دفتر امور چاپ وزارت ارشاد نيست. اما ساقه‌اي كه بذرش از چند مديريت قبلي در خاك جا گرفته بود و از دوران مديريت جامي‌ سر از خاك براورد رشد خود را ادامه داده و كم كم به ميوه‌دادن نزديك شده است. شهرك چاپ از جمله اين ميوه‌ها است. اگر به شعار شهرك چاپ يعني ”همگرايي با هدف هم‌افزايي“ دقت كنيم خواهيم دريافت كه اين همان عامل مثبتي است كه در گذشته نبوده و امروز زمينه‌اش فراهم شده و شهرك چاپ مي‌تواند آن را عيني كند.

ذات فرافكني، روح همگرايي و اعتماد به ديگران را از بين مي‌برد. اين كه همواره تقصيرها را به گردن ديگران بياندازيم و غير خودي‌ها را مزاحم و مداخله‌گر معرفي كنيم هيچ جايي براي ”اتحاد“ در عرصه توليد باقي نمي‌گذارد. زيرا از چشم داروغه همه مجرم هستند مگر خلاف آن ثابت شود. اما در منظر شيخ همه پاك هستند مگر غير آن اثبات شود. حركتي چون ايجاد شهرك چاپ به دليل تقويت همزيستي حرفه‌اي و آموختن اين كه در يك حرفه و در كنار يكديگر كار كنيم موجب بهبود ادبيات و باورها در اهالي چاپ شده و دست‌اندركاران حرفه‌هاي گوناگون مرتبط با چاپ را به صورت يك توليدكننده واحد در مي‌آورد.

مي‌توان مدعي شد ارزشهايي مثبت اين همگرايي و هم‌افزايي مدنيت جديدي است در ميان اهالي چاپ كه اگر به درستي شكل بگيرد در حد ايجاد يك تشكل چاپي جديد در تاريخ چاپ ايران ثبت خواهد شد. با اين تفاوت كه اين تشكل جديد بر خلاف بسياري از تشكلها از طريق بازدهي بالاي خود شناخته خواهد شد نه از راه درخواستها و اعتراضاتش.

چاپ عرصه‌اي بزرگ است و شايد با راه‌اندازي شهرك چاپ فرصتي پيش بيايد تا بسياري از صنايع و حتي خود مدعيان توليت چاپ با عرض و طول واقعي آن و با حرف متعددي كه در اين عرصه فعاليت مي‌كنند بيشتر آشنا شوند. شايد فرصتي جديد براي سازماندهي و طبقه‌بندي دقيقتر و صحيح‌تر مشاغل فعال در صنف و صنعت چاپ نيز فراهم شود.
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
آسيب‌هاي رايانه براي صنعت چاپ‌

284_Rayane.jpg


نويسنده : مرتضي تفرشي
04-بهمن-1383
[email protected]

ترديدي نيست كه كاربرد رايانه و نرم‌افزارهاي گوناگون در همه عرصه‌هاي زندگي و فعاليت‌هاي صنعتي، هنري، اقتصادي و اجتماعي، توليدي و خدماتي و حتي زندگي شخصي و سرگرمي‌ها، تحول چشمگير ايجاد كرده و آساني و سرعت‌عمل فوق‌العاده‌اي را به ارمغان آورده است. از خدمات بانكي تا بيمارستاني، از كارهاي مهندسي تا هنري و در هر حوزه‌اي كه فكرش را بكنيد، رايانه به ابزاري معمولي بدل شده است.
اما بخت و اقبال گرافيك و صنعت چاپ در اين ميان قابل تأمل است. زيرا در اين رشته‌ها استفاده‌هاي غيرحرفه‌اي توسط افراد بي‌‌تجربه و آموزش نديده، موجب افت كيفيت، هدر رفتن منابع و مشكلات فراوان مي‌‌شود.

بي‌‌شك نرم‌افزارهاي گرافيك، پديده‌هايي بسيار ارزشمند هستند و امكانات روتوش و پردازش تصوير با آن‌ها، شگفتي و تحسين هر ليتوگرافي را برمي‌انگيزد و سرعت عمل اديت و فرم‌بندي و گرفتن خروجي، با سال‌هاي گذشته قابل مقايسه نيست، اما استفاده‌هاي نابه‌جا از اين نرم‌افزارهاي ارزشمند و اجراهاي غيرحرفه‌اي در حروفچيني و طراحي كه به خاطر سهولت استفاده از آن‌ها رواج يافته، به جاي خود آسيب‌هاي جدي به گرافيك و چاپ وارد ساخته است. چنين استفاده‌هاي نابه‌جا و خودسرانه و بي‌‌محابا را در هيچ رشته‌ و حرفه‌ ديگري نمي‌‌توان سراغ گرفت. آيا تا به حال ديده‌ايد كه مثلاً برنامه‌هاي حسابداري، بانك‌ها، مراكز درماني، دفاتر مهندسي و ... به اين آساني توسط افراد غيرحرفه‌اي مورد استفاده يا بهتر است بگوييم دستبرد واقع شوند؟ تنها در اين عرصه است كه همه مي‌‌توانند متن‌ها را تايپ كنند، قلم انتخاب كنند، عكس‌ها را هر طور خواستند با متن ادغام كنند و سپس طرح‌هاي خود را به هر شكلي كه هست، روانه چاپ و تكثير كنند.

البته همه حق دارند از مزاياي كامپيوتر بهره‌مند شوند؛ براي كارهاي روزمره خود تايپ كنند؛ با اين نوشته‌ها چت كنند و يادداشت‌هاي شخصي بنويسند؛ اما وقتي قرار باشد يك كتاب تهيه شود كتاب را مثال مي‌‌زنيم كه يك كار ساده و به نظر بسيار آسان است در آن صورت ديگر بايد چيدن حروف براساس معيارهاي حرفه‌اي باشد. قبول داريم كه حروفچيني و فرم‌بندي حروف سربي برچيده شده‌اند ولي قواعد تايپوگرافي كه زايل نشده‌اند. تعيين قلم تيتر، ميان‌تيتر، متن، زيرنويس و توضيحات و نيز فاصله سطر و فاصله بين حروف و رعايت حاشيه‌هاي عطف و برش و ده‌ها نكته ديگر، مواردي هستند كه بايد مورد توجه‌ قرار گيرند.

درسنامه‌هاي گرافيك و چاپ نكات هنري و فني دقيقي در اين باره دارند كه متأسفانه حالا كم‌تر مورد عنايت قرار مي‌‌گيرند. حاصل آن‌كه بازار نشر پر است از كتاب‌هاي چشم‌آزار كه خواندن آن‌ها دشوار است و چشم خواننده خيلي زود خسته مي‌‌شود؛ مطالب را به درستي نمي‌‌يابد؛ به يادسپاري و بازيابي آن‌ها دشوار است و خلاصه از نظر كتاب‌آرايي، نمره خوبي نمي‌‌گيرند، هر چند كه اغلب ورني براق و يا سلفون مات جلد آن‌ها فراموش نمي‌‌شود!

آن‌چه گفتيم مربوط به يك كتاب ساده خطي و فاقد عكس و رنگ بود. وقتي پاي عكس و رنگ به ميان آيد، يعني جايي كه سطح بالاتر از تخصص گرافيك، ليتوگرافي و چاپ در ميان باشد، ندانم‌كاري‌ها و خامي‌ها زيانبارتر و آزاردهنده‌تر خودنمايي مي‌‌كنند.

استفاده از رنگ‌هاي نامناسب و تركيب‌هاي ناساز و آغشته كردن كل صفحات به رنگ‌هاي نابه‌جا، استفاده افراطي از رنگ و جاگذاري عكس‌ها در ابعاد و جايگاه نامناسب و ... از جمله آسيب‌هاي رايج در كارهاي بازاري است.

نرم‌افزاري مثل فتوشاپ كه از معجزه‌هاي عالم گرافيك و چاپ به شمار مي‌‌رود، در دست كساني كه با معيارهاي زيبايي‌شناسي آشنايي ندارند و با ويژگي‌هاي چاپ بيگانه‌اند، به ابزاري براي بوالهوسي و تفنن تبديل مي‌‌شود كه بي‌‌محابا فيلترهاي گوناگون را خرج مي‌‌كند و نوانس‌ها و سايه‌ها و افكت‌هاي رنگارنگ را بدون هيچ منطق زيبايي‌شناسانه و حرفه‌اي به خدمت مي‌‌گيرند. حاصل چنين اقداماتي، كارهاي فراواني است كه در انواع پوسترها، جعبه‌ها، بروشورها، كارت‌ ويزيت‌ها و ... به فراواني ديده مي‌‌شود. بسياري از اين كارها آلودگي‌هاي بصري به حساب مي‌‌آيند و در واقع نتيجه مطلوبي براي ناشر و صاحب اثر و كارفرما به بار نمي‌‌آورند و چه بسا به جاي جاذبه، دافعه ايجاد كنند.

شمار قابل توجهي از مرتكبين آلوده‌سازي كارهاي چاپي، ادعايي ندارند و به عنوان يك كار اداري برخي كارها را انجام مي‌‌دهند. عده‌اي نيز به خاطر گذران زندگي به عنوان يك حرفه و به انگيزه كسب درآمد، چنين كارهايي را انجام مي‌دهند، اما در اغلب موارد، مسؤوليت را بايد متوجه كارفرما يا سفارش‌دهنده دانست كه به خاطر به حداقل رساندن هزينه‌ها و با بي‌‌ارزش دانستن فكر و خلاقيت و تخصص، كار خود را به آماتورهاي بي‌‌اطلاع از قواعد گرافيك و چاپ سفارش مي‌‌دهند.

آن‌ها بهاي همه عوامل توليد از جمله كاغذ، چاپ و صحافي و جعبه‌چسباني و ... را مي‌‌پردازند ولي از پرداخت هزينه‌هاي طراحي به خاطر اين‌كه مانند كاغذ جسم و وزن آن را حس نمي‌‌كنند اكراه دارند.

آثار اين كج سليقگي‌ را در هر گوشه از شهر و در آثار چاپي كوچك و بزرگ مي‌‌توان ديد. از تابلو سردر مغازه‌ها گرفته تا منو رستوران و انواع پوستر و بروشور و بيلبورد و ... ردپاهاي ناشيگري را مي‌‌توان يافت.

جاي تعجب است كه اين كارفرمايان كسي را كه چند سال مباني گرافيك و رنگ‌شناسي و تركيب‌بندي، طراحي نشانه و جعبه و قلم و غيره و غيره را زير نظر استادان خود گذرانده و بارها كارهاي خود و ديگران را در معرض صاحب‌نظران محك زده است، صاحب هيچ حقي نمي‌‌دانند و بين او و يك اپراتور بي‌‌اطلاع از همه قواعد و معيارهاي گرافيك و هنرهاي تجسمي، هيچ فرقي نمي‌‌گذارند.

دفاع بلامنازع از طراحان و سيستم آموزشي گرافيك در دانشگاه‌ها نيز جايز نيست، زيرا آن‌ها نيز در ارتباط با مراحل بعدي توليد، مشكلات خود را دارند. دانشگاه به‌طور معمول به آموزش مباني و كليات بسنده مي‌‌كند و از دنياي حرفه‌اي قدري فاصله دارد. اين چنين است كه اغلب فارغ‌التحصيلان از جنبه‌هاي فني و تخصصي نرم‌افزارهاي گرافيك، اطلاع جامعي ندارند و اغلب كارهاي اوليه آن‌ها در مرحله خروجي با مشكلات گوناگون روبه‌رو مي‌‌شود و چه بسا به باطله شدن كارها مي‌‌انجامد.

بسياري از فارغ‌التحصيلان، از ايستگاه‌هاي بين مونيتور تا ماشين چاپ بي‌‌اطلاع‌اند، كم نيستند كساني كه سابقه چاپ چندين كار متنوع را دارند ولي هنوز از آماده ساختن يك فايل دورنگ عاجزند يا طريقه ساخت يك كار پنج رنگ را نمي‌‌دانند و از روش كنترل رنگ‌ها در تبديل RGB به CMYK بي‌‌اطلاع هستند؛ از ابعاد كاغذها و رعايت لب پنجه و برش نهايي كار در صحافي بي‌‌خبرند. همه اين كاستي‌ها در مراحل بعدي مشكل‌ساز، وقت‌گير، پرهزينه و خطرآفرين است.

البته بسياري از اين موارد در تجربه عملي و طي مدت كوتاهي پس از وارد شدن در بازار كار حل مي‌‌شوند، اين كاستي‌ها تا حدودي قابل قبول هستند. اما نمِي‌توان ضعف بعضي از دانش‌آموختگان را در مباني گرافيك و رعايت تناسب‌ها و نوع حروفچيني و انتخاب قلم و تركيب‌بندي كلمات و نيز كاربرد رنگ‌ها ناديده گرفت. واقعيت اين است كه مراكز آموزشي نيز آنچنان كه بايد، دانشجويان را براي كار در شرايط حرفه‌اي بار نمي‌‌آورند و از آن‌ها كار و تحقيق و ابتكاري در خور يك فارغ‌التحصيل، طلب نمي‌‌كنند.

رايانه در دست چنين كساني ابزاري است براي آزمون و خطا و كارهاي نسنجيده كه به ضرب مدرك تحصيلي انتظار پذيرفته شدن آن‌ها را دارند. رايانه ابزاري براي آساني و سرعت عمل و تجربه‌هاي خلاقانه است كه در صورت ناآشنايي و بي‌‌سليقگي مي‌‌تواند به ابتذال آسان، انحطاط سريع و تقليدهاي كوركورانه بيانجامد
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
چاپ‌ استاندارد‌ در ايران‌; فاصله روياها تا حقايق‌

692_marghob1.gif

نويسنده : مرتضي تفرشي
01-شهريور-1385
[email protected]

مرغوبيت‌ يك‌ كار‌ چاپي،‌ آنچنان‌ كه‌ روال‌ معمول‌ فرآيندهاي‌ صنعتي‌ است،‌ داراي‌ روش‌ها‌ و‌ استانداردهاي‌ معيني‌ است‌ كه‌ دقت‌ و‌ صحت‌ انجام‌ كار‌ در‌ مراحل‌ مختلف‌ آماده‌سازي‌ و‌ چاپ‌ را‌ تضمين‌ مي‌‌كند‌ و‌ در‌ هر‌ مرحله‌ به‌ كمك‌ دستگاه‌ها‌ و‌ اندازه‌گيري‌ شاخص‌هاي‌ مختلف‌ قابل‌ كنترل‌ باشد،‌ اما‌ اين موارد در‌ كشور‌ ما‌ به‌طور‌ معمول‌ با‌ حس‌ و‌ سليقه‌ شخصي‌ تشخيص‌ داده‌ مي‌‌شود‌ و‌ به‌ جاي‌ صحبت‌ درباره‌ روش‌ها،‌ ابزار،‌ اعداد‌ و‌ ارقام،‌ از‌ مهارت‌ و‌ فوت‌ و‌ فن‌ استادكار‌ و‌ ماشين‌چي‌ صحبت‌ به‌ ميان‌ مي‌‌آيد.‌ به‌ نظر‌ مي‌‌رسد‌ كه‌ اين‌جا‌ حس‌ و‌ حال‌ را‌ بر‌ قيل‌ و‌ قال‌ روش‌هاي‌ كنترل‌ كيفيت‌ و‌ اعداد‌ و‌ ارقام‌ و‌ اندازه‌گيري‌ ترجيح‌ مي‌‌دهند.

بدين‌ ترتيب‌ شايد‌ ما‌ كارهاي‌ مرغوبي‌ هم‌ چاپ‌ كنيم،‌ ولي‌ در‌ برقراري‌ ارتباط‌ با‌ جهان‌ خارج‌ و‌ تعيين‌ دقيق‌ شرايط‌ توليد‌ و‌ تضمين‌ ثبات‌ كيفيت‌ و‌ همزباني‌ و‌ تعامل‌ با‌ سفارش‌دهندگان‌ كارهاي‌ مرغوب‌ خارجي‌ دچار‌ مشكل‌ مي‌‌شويم.‌ راستي‌ آيا‌ چاپ‌ مرغوب‌ و‌ بر‌ اساس‌ استانداردهاي‌ حرفه‌اي‌ و‌ تخصصي‌ در‌ ايران‌ امكان‌پذير‌ است؟





شرقي‌ها‌ به‌ احساس‌گرايي‌ و‌ غربي‌ها‌ به‌ اثبات‌گرايي‌ معروف‌ هستند.‌ اين‌ نگرش‌ را‌ كم‌ و‌ بيش‌ در‌ رفتارهاي‌ اجتماعي‌ و‌ حتي‌ حرفه‌اي‌ و‌ تخصصي‌ ‌ نيز‌ مي‌‌توان‌ ديد.‌ در‌ كشور‌ ما‌ و‌ به‌ويژه‌ در‌ صنعت‌ چاپ‌ به‌ دلايل‌ مختلف-‌ و‌ بيشتر‌ به‌ دليل‌ بي‌‌اطلاعي‌ از‌ روش‌هاي‌ علمي‌ و‌ استاندارد-‌ حس‌گرايي‌ و‌ رويه‌هاي‌ فردي‌ جاي‌ منطق‌ علمي‌ و‌ رويه‌هاي‌ استاندارد‌ را‌ گرفته‌ است.

شايد‌ شما‌ هم‌ ديده‌ باشيد‌ وقتي‌ به‌ يك‌ چاپكار‌ در‌ مورد‌ كيفيت‌ چاپ‌ او‌ انتقادي‌ داشته‌ باشيد،‌ بگويد‌ كه‌ <اين‌ كار‌ با‌ شما‌ حرف‌ مي‌‌زند>‌ البته‌ اين‌ جمله‌ قابل‌ ترجمه‌ نيست.‌ يعني‌ اگر‌ ما‌ با‌ يك‌ مشتري‌ خارجي‌ طرف‌ باشيم‌ و‌ او‌ نسبت‌ به‌ كيفيت‌ كار‌ گلايه‌ و‌ شكايتي‌ داشته‌ باشد،‌ به‌ هيچ‌ وجه‌ درك‌ نمي‌‌كند‌ كه‌ حرف‌ زدن‌ كار‌ چاپي‌ چه‌ ربطي‌ به‌ شكايت‌ او‌ دارد.‌ در‌ اين‌ مورد‌ بايد‌ استدلال‌هاي‌ محكمه‌پسند‌ و‌ قابل‌ قبول‌ ارايه‌ داد،‌ يعني‌ روش‌ها‌ و‌ مشخصات‌ فني‌ استانداردي‌ را‌ ارايه‌ داد‌ كه‌ براي‌ دست‌اندركاران‌ فن،‌‌ قابل‌ تشخيص‌ و‌ ارزيابي‌ باشد.

فوت‌ وفن‌ يك‌ كار‌ چاپي‌ مرغوب،‌ اغلب‌ در‌ هاله‌‌اي‌ از‌ رمز‌ و‌ راز‌ پوشيده‌ مي‌‌شود‌ و‌ به‌ مهارت‌هاي‌ فوق‌العاده‌ اين‌ يا‌ آن‌ ماشين‌چي‌ نسبت‌ داده‌ مي‌‌شود.‌ در‌ حالي‌ كه‌ اگر‌ استانداردهاي‌ اين‌ حرفه‌ مورد‌ نظر‌ باشد،‌ همه‌ اين‌ فوت‌‌ و‌ فن‌ها‌ قابل‌ يادگيري‌ و‌ اجرا‌ هستند.‌ كافي‌ است‌ امكانات‌ لازم‌ فراهم‌ شود‌ و‌ روش‌هاي‌ درست‌ به‌كار‌ گرفته‌ شوند،‌ در‌ آن‌ صورت‌ بسياري‌ از‌ چاپكاران‌ قادر‌ خواهند‌ بود‌ كارهاي‌ چاپي‌ مرغوبي‌ ارايه‌ دهند.

توليد‌ يك‌ كار‌ مرغوب‌ چاپي‌ تابعي‌ است‌ از‌ متغيرهاي‌ مختلف‌ كه‌ در‌ صورت‌ انتخاب‌ مطلوب‌ آن‌ها‌ مي‌‌توان‌ به‌ نتيجه‌ مطلوب‌ نيز‌ اميدوار‌ بود.



متغيرها‌ و‌ عوامل‌ مؤثر‌ در كيفيت‌ محصول‌ چاپي‌

به‌طور‌ كلي‌ كيفيت‌ كار‌ چاپي‌ وابسته‌ به‌ مشخصات‌ فني‌ مواد‌ مصرفي‌ و‌ عمليات‌ مختلف‌ است.‌ اگر‌ از‌ طراحي‌ بگذريم،‌ در‌ حوزه‌ آماده‌سازي‌ و‌ چاپ،‌ عوامل‌ مختلفي‌ در‌ تدارك‌ يك‌ پروژه‌ چاپي‌ مؤثر‌ هستند‌ كه‌ تغييرات‌ آن‌ها،‌ تأثير‌ معيني‌ در‌ كيفيت‌ كار‌ به‌ جا‌ مي‌‌گذارد.‌ براي‌ مثال‌ انتخاب‌ اين‌ يا‌ آن‌ ماشين‌ چاپ،‌ جايگزين‌ كردن‌ كاغذ‌ و‌ يا‌ تغيير‌ مركب‌ و‌ حتي‌ اپراتور‌ ماشين‌ چاپ‌ مي‌‌تواند‌ تأثيري‌ محسوس‌ در‌ كيفيت‌ كار‌ چاپي‌ داشته‌ باشد.

مراحل‌ مؤثر‌ در‌ كيفيت‌ كار‌ چاپي‌ عبارتند‌ از:‌

طراحي،‌ پيش‌از‌چاپ،‌ چاپ‌ و‌ پس‌ از‌ چاپ.

هر‌ كدام‌ از‌ اين‌ ايستگاه‌ها،‌ خود‌ داراي‌ چندين‌ مرحله‌ عمليات‌ و‌ موارد‌ قابل‌ كنترل‌ است.‌



سه‌ نكته‌

يك‌ نكته‌ قابل‌ توجه‌ در‌ مورد‌ كنترل‌هاي‌ مراحل‌ مختلف‌ اين‌ است‌ كه‌ برخي‌ از‌ مراقبت‌ها‌ به‌ خاطر‌ پايين‌ آوردن‌ ريسك‌ كارهاست.‌ هر‌ چند‌ كه‌ از‌ نظر‌ تئوري،‌ رعايت‌ آن‌ها‌ الزامي‌ نيست.‌ در‌ واقع‌ رعايت‌ آن‌ها‌ از‌ باب‌ احتياط‌ است‌ و‌ احتمال‌ ايجاد‌ اشكالات‌ چاپي‌ را‌ پايين‌ مي‌‌آورد.

براي‌ مثال‌ پرهيز‌ از‌ به‌كار‌ بردن‌ قلم‌ ريز‌ و‌ خطوط‌ بسيار‌ نازك‌ در‌ زمينه‌هاي‌ رنگي،‌ كاري‌ محتاطانه‌ است،‌ در‌ حالي‌ كه‌ ممكن‌ است‌ از‌ نقطه‌ نظر‌ طراحي،‌ كاري‌ ظريف‌ و‌ زيبا‌ باشد.‌ در‌ واقع‌ يك‌ چاپ‌ درست‌ و‌ دقيق‌ بايد‌ بتواند‌ چنين‌ كاري‌ را‌ با‌ دقت‌ و‌ وضوح‌ كامل‌ به‌دست‌ دهد،‌ ولي‌ بر‌ اساس‌ تجربه‌ و‌ به‌ منظور‌ رعايت‌ تولرانس‌ خطا‌ و‌ مجموعه‌ مشكلاتي‌ كه‌ در‌ عمل‌ ممكن‌ است‌ پيدا‌ شوند،‌ شرط‌ احتياط‌ آن‌ است‌ كه‌ چنين‌ مواردي-‌ كه‌ ريسك‌ كار‌ را‌ بالا‌ مي‌‌برند-‌ هر‌ چه‌ كم‌تر‌ باشند.

و‌ نكته‌ دوم‌ اين‌كه‌ علاوه‌ بر‌ كنترل‌ كيفيت‌ و‌ مراقبت‌هاي‌ ضروري‌ در‌ هر‌ مرحله‌ از‌ كار،‌ ضروري‌ است‌ كه‌ از‌ ابتدا‌ (يعني‌ در‌ مرحله‌ برنامه‌ريزي‌ و‌ طراحي)‌ همه‌ مراحل‌ بعدي‌ تا‌ آخرين‌ مرحله‌ مورد‌ نظر‌ باشند‌ و‌ با‌ در‌ نظر‌ داشتن‌ چشم‌انداز‌ انتهايي‌ كار‌ و‌ اطلاع‌ از‌ ايستگاه‌هاي‌ مياني،‌ گام‌ اول‌ برداشته‌ شود‌ و‌ ريز‌ همه‌ عمليات‌ تكميلي‌ پس‌ از‌ چاپ‌ نيز‌ در‌ مرحله‌ طراحي‌ مشخص‌ باشد.

براي‌ مثال‌ در‌ مورد‌ به‌كار‌ بردن‌ ورني‌ تكه‌اي‌ يا‌ طلاكوب‌ و‌ يا‌ استفاده‌ از‌ سلفون‌‌ يا‌ پوشش‌هاي‌ ديگر،‌ از‌ ابتدا‌ تصميم‌گيري‌ شود،‌ زيرا‌ انتخاب‌ هر‌ يك‌ از‌ گزينه‌ها‌ در‌ انتخاب‌ مواد‌ مصرفي‌ و‌ برخي‌ عمليات‌ چاپ‌ مؤثر‌ هستند.‌ حسن‌ ديگر‌ اين‌ پيش‌بيني‌ها،‌ رعايت‌ دقيق‌ زمان‌بندي،‌ جلوگيري‌ از‌ اتلاف‌ وقت‌ و‌ دوباره‌ كاري‌ است.

نكته‌ سوم‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ رعايت‌ استانداردها‌ و‌ كنترل‌ كيفيت‌ در‌ اغلب‌ موارد‌ هزينه‌ بيشتري‌ ايجاد‌ نمي‌‌كند‌ و‌ برعكس،‌ در‌ اغلب‌ موارد‌ به‌ خاطر‌ جلوگيري‌ از‌ خطاها،‌ مانع‌ از‌ ضرر‌ و‌ زيان‌هاي‌ احتمالي‌ شده‌ و‌ از‌ نظر‌ اقتصادي‌ نيز‌ به‌ صرفه‌ است،‌ ضمن‌ اين‌كه‌ با‌ رضايت‌ بيشتري‌ تداوم‌ فعاليت‌ و‌ كسب‌ درآمد‌ را‌ تضمين‌ مي‌‌كند.>

پس‌ از‌ اين‌ مقدمه‌چيني‌ها،‌ اينك‌ به‌ اختصار‌ به‌ برخي‌ موارد‌ كنترل‌ كيفيت‌ در‌ مراحل‌ مختلف‌ اشاره‌ مي‌‌كنيم:



ملاحظات‌ طراحي‌

از‌ آن‌جا‌ كه‌ طراحي‌ جنبه‌ هنري‌ كار‌ محسوب‌ مي‌‌شود،‌ رعايت‌ معيارهاي‌ زيباشناسي‌ و‌ اصول‌ گرافيك‌ و‌ مباني‌ رنگ‌ در‌ آن‌ جنبه‌ حياتي‌ دارد.‌ به‌ راستي‌ كه‌ زيبايي‌ يك‌ كار‌ قبل‌ از‌ هر‌ چيز‌ مرهون‌ طراحي‌ آن‌ است.‌ اما‌ چون‌ اين‌ جنبه‌ از‌ كار‌ به‌ طور‌ مستقيم‌ به‌ صنعت‌ چاپ‌ مربوط‌ نمي‌‌شود،‌ در‌ اين‌جا‌ تنها‌ به‌ چند‌ نكته‌ مهم‌ در‌ مرحله‌ طراحي‌ اشاره‌ مي‌‌شود:

انتخاب‌ كاغذ‌ يا‌ سطح‌ چاپي،‌ تعيين‌ تعداد‌ رنگ،‌ رعايت‌ دقيق‌ ابعاد‌ كار‌ متناسب‌ با‌ كاغذ‌ و‌ مقواي‌ مصرفي،‌ انتخاب‌ عكس‌ها‌ و‌ اريژينال‌هاي‌ مرغوب،‌‌ رعايت‌ بزرگنمايي‌ تصاوير‌ در‌ حد‌ مجاز‌ با‌ در‌ نظر‌ گرفتن‌ رزولوشن‌ و‌ ابعاد‌ تصوير،‌ كنترل‌ دقيق‌ و‌ اصلاح‌ رنگ‌ و‌ رتوش‌ تصاوير،‌ انتخاب‌ رنگ‌هايي‌ كه‌ در‌ كار‌ چاپ‌ چهار‌ رنگ‌ و‌ با‌ روش‌ چاپي‌ مورد‌ نظر‌ قابل‌ دستيابي‌ باشند،‌ انتخاب‌ فونت‌ها‌ و‌ قلم‌ها‌ متناسب‌ با‌ زمينه‌ رنگي،‌ رعايت‌ حجم‌ مركب‌ مجاز‌ بر‌ روي‌ كاغذ‌ يا‌ مقواي‌ مصرفي،‌ مشورت‌ در‌ مورد‌ عمليات‌ پس‌ از‌ چاپ‌ و‌ رعايت‌ موانع‌ و‌ محدوديت‌هاي‌ آن‌ها‌ و‌ ...



ليتوگرافي‌ پيش‌از‌چاپ‌

آماده‌سازي‌ يا‌ عمليات‌ پيش‌از‌چاپ،‌ به‌ عنوان‌ پايه‌گذار‌ سرنوشت‌ كار‌ چاپي،‌ از‌ اهميت‌ بسيار‌ بالايي‌ برخوردار‌ است.‌ اگر‌ پليت‌ آماده‌ چاپ،‌ هرگونه‌ اشكال‌ و‌ ايرادي‌ داشته‌ باشد،‌‌ بهترين‌ مركب‌ها‌ و‌ ماشين‌آلات‌ چاپ‌ هم‌ نمي‌‌توانند‌ آن‌ را‌ جبران‌ كنند.

به‌طور‌ كلي‌ چهار‌ جنبه‌ در‌ مرحله‌ پيش‌از‌چاپ‌ حائز‌ اهميت‌ است:‌

اول‌ اين‌كه‌ با‌ توجه‌ به‌ شناختي‌ كه‌ ليتوگراف‌ ماهر‌ از‌ شرايط‌ چاپ‌ دارد،‌ برخي‌ اصلاحات‌ ضروري‌ را‌ روي‌ تصاوير‌ و‌ رنگ‌ها‌ انجام‌ دهد‌ و‌ مواردي‌ را‌ كه‌ احتمال‌ ايجاد‌ دردسر‌ و‌ خطاي‌ چاپي‌ را‌ بالا‌ مي‌‌برند،‌ گوشزد‌ كرده،‌ تا‌ حد‌ امكان‌ برطرف‌ سازد.

دوم‌ اين‌كه‌ با‌ روش‌هاي‌ استاندارد،‌ دقت‌ عملكرد‌ دستگاه‌ها‌ ارزيابي‌ شود‌ و‌ عمليات‌ مختلف‌ به‌ دقت‌ انجام‌ شوند.

سوم‌ اين‌كه‌ دستگاه‌ها،‌ تجهيزات‌ و‌ مواد‌ مصرفي‌ مرغوب‌ به‌كار‌ گرفته‌ شود‌ و‌ در‌ هر‌ يك‌ از‌ فيلم‌ها،‌ پليت‌ها،‌‌ داروها‌ و‌ منبع‌ نورهاي‌ مورد‌ استفاده،‌‌ مطابق‌ دستورالعمل‌ و‌ مشخصات‌ فني‌ توصيه‌ شده‌ توسط‌ كارخانه‌ سازنده‌ و‌ در‌ شرايط‌ محيطي‌ استاندارد‌ عمل‌ شود.

چهارم‌ اين‌كه‌ با‌ وجود‌ همه‌ مراقبت‌ها‌ با‌ يكي‌ از‌ رو‌ش‌هاي‌ استاندارد‌ نمونه‌گيري‌ قبل‌ از‌ چاپ،‌ از‌ كيفيت‌ كار‌ اطمينان‌ حاصل‌ شود‌ و‌ با‌ ملاحظه‌ دقيق‌ و‌ تخصصي‌ نمونه‌گيري،‌ ضمن‌ گرفتن‌ تأييد‌ مشتري،‌ آخرين‌ اصلاحات‌ و‌ بازبيني‌ها‌ به‌ عمل‌ آيد‌ و‌ نمونه‌ پيش‌از‌چاپ‌ به‌ عنوان‌ راهنماي‌ عمل‌ چاپكاران،‌ به‌ همراه‌ پليت‌ ارسال‌ شود.

هر‌ چهار‌ نكته‌ در‌ مورد‌ مرحله‌ پيش‌از‌چاپ‌ در‌ همه‌ روش‌هاي‌ چاپي‌ صدق‌ مي‌‌كند،‌ چه‌ كليشه‌سازي‌ براي‌ چاپ‌ فلكسو‌ باشد،‌ چه‌ سيلندرسازي‌ براي‌ چاپ‌ هليوگراور‌ و‌ چه‌ تهيه‌ پليت‌‌ براي‌ چاپ‌ افست.‌ در‌ اين‌ رابطه‌ انجام‌ عمليات‌ توسط‌ افراد‌ كاردان‌ و‌ سطح‌ معيني‌ از‌ دانش‌ فني‌ و‌ تجربه‌ حرفه‌اي،‌ بديهي‌ قلمداد‌ شده‌ است.

اگر‌ به‌ اختصار‌ وضعيت‌ موجود‌ ليتوگرافي‌ها‌ و‌ مراكز‌ آماده‌سازي‌ پيش‌از‌چاپ‌ ايران‌ را‌ از‌ نظر‌ بگذرانيم،‌ با‌ اشكالات‌ جدي‌ در‌ هر‌ چهار‌ مورد‌ مواجه‌ مي‌‌شويم.‌ همين‌ جا‌ اين‌ نكته‌ روشن‌ شود‌ كه‌ ريشه‌ بسياري‌ از‌ اين‌ مشكلات‌ در‌ آموزش‌ها‌ و‌ رويه‌هاي‌ معمول‌ وعادت‌ها‌ و‌ سنت‌هاي‌ دست‌اندركاران‌ است‌ و‌ تنها‌ به‌ خريد‌ و‌ نصب‌ دستگاه‌هاي‌ جديد‌ مربوط‌ نمي‌‌شود.

در‌ مورد‌ اول،‌ ليتوگرافان‌ با‌ تجربه،‌ عملكرد‌ بهتري‌ دارند.‌ اما‌ برخي‌ از‌ كارها‌ كه‌ در‌ مرحله‌ طراحي‌ انجام‌ گرفته،‌ در‌ اين‌جا‌ بدون‌ هشدار‌ و‌ توجه‌ خاصي،‌ از‌ زيردست‌ ليتوگراف‌ رد‌ مي‌‌شوند.‌ يكي‌ از‌ اشكالات‌ معمول،‌ استفاده‌ از‌ چهار‌ رنگ‌ تنپلات‌ يا‌ درصد‌ بالا‌ از‌ چهار‌ رنگ‌ است.‌ در‌ حالي‌ كه‌ هر‌ كاغذي‌ تحمل‌ حجم‌ معيني‌ از‌ مركب‌ را‌ دارد‌ و‌ استفاده‌ بيشتر‌ از‌ آن‌ حد،‌ تنها‌ ريسك‌ كار‌ را‌ بالا‌ مي‌‌برد.

وظيفه‌ ليتوگراف‌ تنها‌ گرفتن‌ خروجي‌ نيست،‌ بلكه‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ كيفيت‌ مطلوب،‌ اعمال‌ كنترل‌ها‌ در‌ تمام‌ مراحل‌ خطرآفرين،‌ در‌ كار‌ چاپي‌ ضروري‌اند.

كنترل‌ حروف،‌ موارد‌ اور‌ پرينت،‌ لب‌پوشاني‌ رنگ‌ها‌ و‌ جلوگيري‌ از‌ سفيدك‌‌ زدن،‌‌ ده‌ها‌ نكته‌ ظريف‌ ديگر،‌ به‌ عهده‌ ليتوگراف‌ است.

يكي‌ از‌ ساده‌ترين‌ كارهايي‌ كه‌ ليتوگراف‌ با‌ تجربه‌ بايد‌ در‌ ارتباط‌ با‌ آماده‌سازي‌ سفارش‌‌ براي‌ خروجي‌ انجام‌ دهد،‌ تذكر‌ به‌ سفارش‌دهنده‌ و‌ طراح‌ در‌ مورد‌ رنگ‌هايي‌ است‌ كه‌ در‌ سيستم‌ چاپ‌ مورد‌ نظر‌ (مثلاً‌ در‌ دستگاه‌ افست)‌ به‌دست‌ نمي‌‌آيند‌ و‌ هدايت‌ آن‌ها‌ براي‌ اصلاح‌ رنگ‌ و‌ يا‌ استفاده‌ از‌ رنگ‌ پنجم‌ و‌ ششم‌ و‌ ...‌ است.

جالب‌ است‌ كه‌ نرم‌افزار‌ جديدي‌ كه‌ به‌ همراه‌ دستگاه‌هاي‌ ايميج‌ستر‌ و‌ به‌ويژه‌ پليت‌ستر‌ عرضه‌ مي‌‌شوند،‌ بسياري‌ از‌ اين‌ كنترل‌ها‌ را‌ انجام‌ مي‌‌دهند‌ ولي‌ كم‌ نيست‌ مواردي‌ كه‌ خريداران‌ اين‌ دستگاه‌ها‌ از‌ خريد‌ سيستم‌ ورك‌ فلو‌ يا‌ گردش‌كار‌ اجتناب‌ ورزيده‌اند‌ و‌ حتي‌ بعضي‌ از‌ آنهايي‌ كه‌ سيستم‌ گردش‌كار‌ ديجيتال‌ را‌ خريداري‌ كرده‌اند،‌ مهارت‌هاي‌ خود‌ را‌ بر‌ استفاده‌ از‌ آن‌ها‌ ترجيح‌ داده‌اند.‌ بدين‌ ترتيب‌ ضمن‌ هدر‌ دادن‌ منابع‌ و‌ بلا‌استفاده‌ گذاشتن‌ سرمايه‌گذاري،‌ به‌ كيفيت‌ كارها‌ نيز‌ آسيب‌ مي‌‌رسانند.

در‌ مورد‌ سه‌ نكته‌ ديگر‌ بايد‌ گفت‌ كه‌ استفاده‌ از‌ تجهيزات‌ و‌ روش‌هاي‌ استاندارد‌ در‌ ليتوگرافي‌هاي‌ ايران‌ چندان‌ شناخته‌ شده‌ نيست‌ و‌ به‌ جز‌ معدودي‌ از‌ آن‌ها،‌ ضرورت‌‌ آن‌ را‌ جدي‌ نگرفته‌اند.

تست‌هاي‌ استانداردي‌ كه‌ از‌ طرف‌ مؤسسات‌ تحقيقاتي‌ معتبر‌ (مانند‌ فوگرا)‌ ارايه‌ مي‌‌شوند،‌ در‌ اين‌جا‌ كم‌تر‌ شناخته‌ شده‌اند.‌

كاليبراسيون‌ دستگاه‌ها،‌ از‌ اسكنر‌ و‌ مونيتور‌ گرفته‌ تا‌ ايميج‌ستر،‌ پروسسور‌ و‌ قيدكپي،‌ داراي‌ روش‌‌هاي‌ نرم‌افزاري‌ و‌ سخت‌افزاري‌ استانداردي‌ هستند‌ كه‌ در‌ ليتوگرافي‌هاي‌ ما‌ مورد‌ اعتنا‌ قرار‌ نمي‌‌گيرند.

چند‌ ليتوگرافي‌ را‌ مي‌‌شناسيد‌ كه‌ از‌ دنسيتومتر‌ استفاده‌ كنند؟‌ چه‌ تعداد‌ از‌ مراكز‌ پيش‌از‌چاپ‌ شرايط‌ ظهور‌ و‌ ثبوت‌ فيلم‌هاي‌ خود‌ و‌ وضعيت‌ داروي‌ پروسسور‌ را‌ هر‌ روز‌ صبح‌ با‌ تست‌ خروجي‌ كنترل‌ مي‌‌كنند؟

چند‌ ليتوگرافي‌ از‌ روش‌ كنترل‌ كيفيت‌ نور‌ استاندارد‌ در‌ قيدكپي‌ اطلاع‌ دارند‌ و‌ ابزار‌ و‌ روش‌هاي‌ مناسب‌ آن‌ را‌ به‌كار‌ مي‌‌گيرند؟

چند‌ كارگاه‌ ليتوگرافي‌ مي‌‌شناسيد‌ كه‌ از‌ نظر‌ ‌ دما‌ و‌ رطوبت‌ محيط‌ داراي‌ شرايط‌ مناسب‌ باشد؟

چند‌ مدير‌ فني‌ ليتوگرافي‌ سراغ‌ داريد‌ كه‌ دستورالعمل‌هاي‌ هر‌ يك‌ از‌ فيلم‌ها‌ و‌ پليت‌ها‌ و‌ داروها‌ را‌ به‌ درستي‌ مطالعه‌ كند‌ و‌ بر‌ آن‌ اساس‌ از‌ آن‌ها‌ استفاده‌ كند؟‌ چند‌ ليتوگرافي‌ با‌ انواع‌ نمونه‌گيري‌ آشنا‌ هستند‌ و‌ به‌ درستي‌ از‌ آن‌ استفاده‌ مي‌‌كنند؟‌ چند‌ ليتوگراف‌ سراغ‌ داريد‌ كه‌ براي‌ تنظيمات‌ شرايط‌ خروجي،‌ پروفايل‌ ماشين‌ چاپ‌ مورد‌ نظر‌ را‌ بپرسد‌ و‌ آن‌ها‌ را‌ رعايت‌ كند؟‌ چند‌ ليتوگرافي‌ انواع‌ ترام‌ها‌ را‌ متناسب‌ با‌ ماهيت‌ طرح‌ و‌ اريژينال،‌ به‌ شما‌ پيشنهاد‌ مي‌‌كنند؟

متأسفانه‌ در‌ حالي‌ كه‌ اين‌ موارد‌ پايه‌اي‌ كم‌ و‌ بيش‌ در‌ اغلب‌ ليتوگرافي‌ها‌ با‌ اشكال‌ مواجه‌ است،‌ با‌ صحبت‌ درباره‌ ترام‌‌FM و‌ موارد‌ مشابه‌ اين‌ كاستي‌ها‌ لاپوشاني‌ مي‌‌شود.

جا‌ دارد‌ به‌ مصداق‌ <عيب‌ آن‌ جمله‌ بگفتي،‌ هنرش‌ نيز‌ بگوي>‌ گفته‌ شود‌ كه‌ بسياري‌ از‌ اين‌ نارسايي‌ها‌ ناشي‌ از‌ فقدان‌ نظام‌ آموزشي‌ و‌ كوتاهي‌ كردن‌ برخي‌ فروشندگان‌ دستگاه‌ها‌ و‌ تجهيزات‌ نسبت‌ به‌ انتقال‌ دانش‌ فني‌ و‌ روش‌هاي‌ كنترل‌ است‌ و‌ در‌ اغلب‌ موارد‌ آن‌چه‌ موجب‌ كاهش‌ ريسك‌ها‌ و‌ دستيابي‌ به‌ كيفيت‌ نسبي‌ كارها‌ مي‌‌شود،‌ همانا‌ تجربه‌ اپراتورها‌ و‌ استادكاراني‌ است‌ كه‌ با‌ رنج‌ و‌ مرارت‌ و‌ پس‌ از‌ آزمون‌ و‌ خطاي‌ بسيار،‌ پاره‌اي‌ از‌ مشخصات‌ فني‌ را‌ در‌ عمل‌ دريافته‌اند‌ و‌ به‌ راه‌حل‌هايي‌ متناسب‌ با‌ شرايط‌ چاپخانه‌ها‌ رسيده‌اند.

و‌ بي‌‌انصافي‌ است‌ اگر‌ همه‌ گناه‌ها‌ به‌ گردن‌ كاركنان‌ ليتوگرافي‌ها‌ انداخته‌ شود.‌ در‌ اين‌ مورد‌ مسؤولان‌ دولتي،‌ نهادهاي‌ صنفي،‌ فروشندگان‌ كالاها‌ و‌ تجهيزات‌ و‌ مديران‌ كارگاه‌ها‌ هر‌ كدام‌ به‌ سهم‌ خود‌ مسؤول‌ هستند.‌ بر‌ اين‌ فهرست‌ بايد‌ نام‌ مشتري‌ و‌ سفارش‌دهنده‌ نيز‌ افزوده‌ شود‌ كه‌ سطح‌ انتظار‌ او‌ موجب‌ ارتقاي‌ كيفيت‌ نمي‌‌شود‌ و‌ در‌ صورتي‌ كه‌ توقع‌ رعايت‌ استانداردها‌ را‌ داشته‌ باشد،‌ حاضر‌ به‌ پرداخت‌ هزينه‌هاي‌ آن‌ نيست،‌ در‌ صورتي‌ كه‌ رعايت‌ اين‌ استانداردها‌ مستلزم‌ صرف‌ وقت‌ و‌ هزينه‌ براي‌ آموزش،‌ خريد‌ تجهيزات‌ و‌ استفاده‌ از‌ مواد‌ مصرفي‌ مرغوب‌ و‌ به‌كارگيري‌ نيروي‌ انساني‌ ماهر‌ است.‌ چنين‌ امكانات‌ و‌ خدماتي‌ البته‌ مي‌‌بايست‌ با‌ پرداخت‌ هزينه‌ از‌ سوي‌ مشتريان‌ جبران‌ شود.



مرحله‌ چاپ‌

چاپ‌ عمل‌ بسيار‌ دقيقي‌ است،‌ به‌ويژه‌ وقتي‌ صحبت‌ از‌ چاپ‌ رنگي‌ مرغوب‌ در‌ ميان‌ است،‌ ده‌ها‌ نكته‌ فني‌ و‌ تخصصي‌ در‌ كيفيت‌ آن‌ دخيل‌اند.

براي‌ اهميت‌ دقيق‌ بودن‌ چاپ‌ كافي‌ است‌ توجه‌ كنيم‌ كه‌ نقاط‌ رنگي‌ بسيار‌ ريزي‌ كه‌ با‌ ذره‌بين‌ قابل‌ ديدن‌ هستند،‌ با‌ سرعت‌ حدود‌ 10‌ هزار‌ برگ‌ در‌ ساعت‌ روي‌ سطح‌ چاپي‌ كنار‌ يكديگر‌ مي‌‌نشينند‌ و‌ حتي‌ انحراف‌ چند‌ ميكروني‌ هم‌ مي‌‌تواند‌ كيفيت‌ كار‌ را‌ مخدوش‌ سازد.‌ در‌ اين‌ مورد‌ البته‌ ماشين‌ چاپ‌ و‌ امكاناتي‌ كه‌ روي‌ ماشين‌هاي‌ جديد‌ گذاشته‌ مي‌‌شود،‌ در‌ كيفيت‌ و‌ دقت‌ كار‌ مؤثر‌ است،‌ اما‌ علاوه‌ بر‌ ماشين،‌ تجربه‌ اپراتور‌ و‌ دانش‌ فني‌ او،‌ بيشترين‌ نقش‌ را‌ در‌ كيفيت‌ كار‌ چاپي‌ دارد.‌ زيرا‌ او‌ مي‌‌بايست‌ به‌ سرعت‌ نسبت‌ به‌ تغييرات‌ و‌ يا‌ اشكالات‌ احتمالي‌ واكنش‌ نشان‌ دهد‌ و‌ با‌ تشخيص‌ علت‌ آن‌ راه‌حل‌ مناسب‌ را‌ به‌ كار‌ بندد.

شناخت‌ استانداردهاي‌ ماشين‌ چاپ‌ از‌ نظر‌ سلامت‌ سيستم‌ تغذيه‌ مركب،‌ خواص‌ آب،‌ انواع‌ لاستيك،‌ ترتيب‌ رنگ‌ها‌ در‌ هنگام‌ چاپ،‌ استفاده‌ از‌ داروها‌ و‌ مواد‌ مصرفي‌ مرغوب‌ مطابق‌ دستورالعمل‌ سازنده،‌ شناخت‌ اشكالات‌ چاپي‌ و‌ در‌ دسترس‌ بودن‌ راهنماي‌ عيب‌يابي،‌ استفاده‌ از‌ تجهيزاتي‌ مثل‌ دنسيتومتر‌ و‌ اسپكتروفتومتر،‌ شناخت‌ دقيق‌ نوار‌ كنترل‌ رنگ‌ (بر‌ اساس‌ استاندارد‌ فوگرا‌ يا‌ مشابه‌ آن)،‌ اطلاع‌ نسبي‌ از‌ خواص‌ كاغذ‌ و‌ مقوا‌ و‌ فيلم‌هاي‌ چاپي‌ و‌ نيز‌ انواع‌ مركب‌ها‌ و‌ ...براي‌ دستيابي‌ به‌ يك‌ چاپ‌ خوب،‌ ضروري‌ هستند.‌ به‌ موارد‌ گفته‌ شده‌ مي‌‌توان‌ چندين‌ مورد‌ ديگر‌ افزود.‌ مهم‌ اين‌ است‌ كه‌ شرايط‌ رعايت‌ استانداردها‌ در‌ چاپخانه‌ فراهم‌ باشد.

وقتي‌ محيط‌ قريب‌ به‌ اتفاق‌ چاپخانه‌هاي‌ ما‌ از‌ نظر‌ ميزان‌ دما‌ و‌ رطوبت‌ در‌ فصول‌ مختلف‌ سال،‌ درحد‌ استاندارد‌ ثابت‌ نگه‌ داشته‌ نمي‌‌شود‌ و‌ سيستم‌ كنترل‌ و‌ تنظيم‌ دما‌ و‌ رطوبت‌ در‌ چاپخانه‌ وجود‌ ندارد،‌ به‌طور‌ پايه‌اي،‌ زمينه‌ براي‌ بروز‌ مشكلات‌ چاپي‌ مهياست.

اغلب‌ اپراتورهاي‌ چاپخانه‌ انس‌ و‌ الفتي‌ با‌ نوار‌ كنترل‌ رنگ‌ در‌ لبه‌ فرم‌ چاپي‌ ندارند‌ و‌ به‌طور‌ كلي‌ با‌ تست‌ شيت‌ استاندارد‌ ماشين‌ چاپ‌ آشنا‌ نيستند.

پانچ‌ پليت‌ها‌ اغلب‌ با‌ دستگاه‌هاي‌ دقيق‌ پانچ‌ صورت‌ نمي‌‌گيرد.‌ پ.هاش‌ آب‌ به‌ درستي‌ كنترل‌ نمي‌‌شود،‌ افزودني‌ها‌ و‌ شوينده‌هاي‌ استاندارد‌ استفاده‌ نمي‌‌شود‌ و‌ همه‌ توصيه‌ها‌ براي‌ خودداري‌ از‌ مصرف‌ نفت‌ و‌ بنزين‌ و‌ نيز‌ اس.پي.آ‌ مورد‌ بي‌اعتنايي‌ قرار‌ مي‌‌گيرد.

كم‌تر‌ پيش‌ مي‌‌آيد‌ كه‌ نوع‌ لاستيك‌ مصرفي‌ متناسب‌ با‌ كار‌ چاپي‌ تعويض‌ شود.‌ انتخاب‌ كاغذ‌ و‌ مركب‌ كه‌ با‌ محدوديت‌ فراوان‌ همراه‌ است‌ و‌ معمولاً‌ هر‌ نوآوري‌ و‌ تغيير‌ كاغذ‌ و‌ مركب‌ در‌ چاپخانه‌هاي‌ ما‌ با‌ مقاومت‌ ماشين‌چي‌ روبه‌رو‌ مي‌‌شود‌ و‌ ريسك‌ كار‌ بالا‌ مي‌‌رود.

در‌ اين‌ مورد‌ نيز‌ همانند‌ آن‌چه‌ در‌ مورد‌ ليتوگرافان‌ گفته‌ شد،‌ بايد‌ ضمن‌ انتقاد‌ به‌ روش‌هاي‌ سنتي‌ و‌ سيستم‌‌ آموزش‌ استاد-شاگردي،‌ سپاسگزار‌ اپراتورها‌ و‌ ماشينچي‌هاي‌ باتجربه‌اي‌ بود‌ كه‌ علي‌رغم‌ همه‌ كاستي‌هاي‌ اجرايي،‌ سطح‌ نسبتاً‌ مطلوبي‌ از‌ كيفيت‌ چاپ‌ را‌ حفظ‌ كرده‌اند‌ و‌ همچنان‌ انتقادها‌ را‌ به‌طور‌ عمده‌ متوجه‌ مديريت‌ كلان‌ صنعت‌ چاپ،‌ برنامه‌ريزان‌ و‌ مسؤولان‌ و‌ مديران‌ دانست.



پس‌ از‌ چاپ‌

‌ پس‌ از‌ چاپ،‌ دنياي‌ وسيعي‌ است‌ كه‌ صحافي،‌ صنايع‌ تبديلي‌ و‌ عمليات‌ تكميلي‌ را‌ شامل‌ مي‌شود.‌ رايج‌ترين‌ و‌ شناخته‌شده‌ترين‌ عمليات‌ پس‌ از‌ چاپ‌ كه‌ در‌ چاپخانه‌ها‌ انجام‌ مي‌شود،‌ صحافي،‌ جعبه‌ چسباني،‌ ورني‌زني‌ و‌ سلفون‌كشي‌ است.‌ تقريباً‌ تمام‌ اشكالات‌ مربوط‌ به‌ آموزش‌ فني،‌ كاليبره‌ بودن‌ دستگاه‌ها،‌ استفاده‌ از‌ مواد‌ مصرفي‌ مرغوب‌ و‌ در‌ اين‌ رشته‌ها‌ نيز‌ كم‌ و‌ بيش‌ به‌ چشم‌ مي‌خورد.

در‌ اين‌ مورد‌ گاه‌ اشكالات‌ در‌ ساده‌ترين‌ كارها‌ رخ‌ مي‌دهد‌ و‌ حتي‌ نسبت‌ به‌ دقت‌ و‌ تيزي‌ تيغ‌ برش‌ توجه‌ كافي‌ مبذول‌ نمي‌شود‌ و‌ چه‌ بسا‌ كه‌ نسبت‌ به‌ انحراف‌ 1‌ ميلي‌متري،‌ حساسيتي‌ وجود‌ ندارد.

فقر‌ تجهيزات‌ و‌ مواد‌ مصرفي‌ مرغوب‌ نيز‌ در‌ اين‌ حوزه‌ها‌ معمولاً‌ چشمگيرتر‌ است.‌ اين‌ در‌ حالي‌ است‌ كه‌ كارگران‌ و‌ نيروي‌ انساني‌ شاغل‌ در‌ اين‌ بخش‌ها‌ اغلب‌ شرايط‌ كار‌ و‌ درآمد‌ نامناسبي‌ دارند.



نتيجه‌گيري‌

با‌ توجه‌ به‌ مطالبي‌ كه‌ گفته‌ شد‌ تنها‌ معدودي‌ از‌ مراكز‌ آماده‌سازي‌ و‌ چاپ‌ قابليت‌ اجراي‌ چاپ‌ در‌ شرايط‌ استاندارد‌ را‌ دارند،‌ اما‌ در‌ سطح‌ وسيع‌ به‌ خاطر‌ محدوديت‌هاي‌ آموزشي،‌ مديريتي،‌ مواد‌ مصرفي‌ و‌ تجهيزات‌ و‌ نيز‌ رويه‌هاي‌ كاري،‌ صنعت‌ چاپ‌ در‌ كشور‌ ما‌ از‌ شرايط‌ چاپ‌ استاندارد‌ فاصله‌ دارد.

اين‌ در‌ حالي‌ است‌ كه‌ اعمال‌ بسياري‌ از‌ رويه‌هاي‌ استاندارد،‌ مستلزم‌ هزينه‌ ناچيز‌ بوده‌ و‌ در‌ صورت‌ تمايل‌ و‌ آگاهي‌ مديران‌ به‌ تدريج‌ قابل‌ دستيابي‌ خواهد‌ بود.
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
طبقه بندي انواع كاغذها براساس استانداردهاي جهاني‌



آن‌چه در ايران به نام كاغذ تحرير شناخته مي‌‌شود در طبقه‌بندي بين‌المللي كاغذها كاغذ تحرير و چاپ (writing and printing paper) ناميده شده و انواع مختلف دارد. اين كاغذ به دو صورت پوشش‌دار يا اندوده شده (Coated) و بدون پوشش يا اندود نشده (uncoated) عرضه مي‌‌شود. آنچه در ايران كاغذ تحرير ناميده مي‌شود معمولاً بدون پوشش است و به گونه‌اي است كه مي‌‌توان با جوهر روي هر دو طرف آن نوشت بدون اين‌كه مركب به سمت ديگر كاغذ نفوذ كرده و يا نشت كند.


كاغذ تحرير معمولاً در ابعاد 4 A عرضه مي‌‌شود و براي چاپ نيز مناسب است. اين كاغذ براساس نياز و نوع كاربرد آن يا استفاده از خمير شيميايي (woodfree) و يا به‌صورت مكانيكال توليد مي‌‌شود. اضافه كردن پركن‌ها (Fillers) به خمير اين نوع كاغذ باعث كاهش پشت‌نمايي و كدر شدن آن مي‌‌شود. نوعي از كاغذ چاپ و تحرير نيز وجود دارد كه در ساخت آن از چوب استفاده نشده‌ (tree ftree) است. اين نوع كاغذ را كاغذ چاپ و تحرير دوستدار محيط‌زيست يا Environmental Printing and Writing Paper مي‌‌گويند.

انواع مختلف كاغذهاي چاپ و تحرير

كاغذ چاپ و تحرير همانگونه كه در ابتدا گفتيم به دو دسته اصلي پوشش‌دار و بدون پوشش يا Coated و Uncoated تقسيم مي‌‌شود.

كاغذهاي پوشش‌دار داراي يك لايه نرم از مواد معدني و معمولاً از مواد چيني (clay) هستند كه روي كاغذهاي ساخته شده از خمير مكانيكي يا خمير شيميايي پوشانده مي‌‌شود. كاغذهاي بدون پوشش به جاي لايه چيني داراي سطحي الياف‌دار هستند. در مجموع 70 تا 90 درصد از مواد تشكيل‌دهنده اين نوع كاغذ از الياف ساخته شده است.

انواع كاغذهاي پوشش‌دار

كاغذ پوشش‌دار ممتاز primium coated

اين كاغذ بهترين نوع كاغذ پوشش‌دار است و از انواع ديگر آن سنگين‌تر است. ميزان شفافيت و درخشندگي آن بالا است و از آن براي چاپ كارهاي با كيفيت از جمله بازتوليد آثار هنري و بروشورهاي لوكس استفاده مي‌‌شود.

كاغذهاي پوشش‌دار شماره‌هاي 1، 2، 3، 4و 5

اين كاغذها براساس همين درجه‌بندي به ترتيب ارزانتر شده و از كيفيت آن‌ها كاسته مي‌‌شود. به اين معني كه مثلاً كاغذ پوشش‌دار شماره 5 از 4 كيفيت پايين‌تري دارد و ميزان درخشندگي و شفافيت آن نيز كم‌تر است. بر همين اساس كاربردهاي آن‌ها نيز تغيير كرده و كاغذهاي پوشش‌دار شماره 4 و 5 براي نشريات تيراژ بالا و چاپ كاتالوگ در حجم بالا استفاده مي‌‌شود و شماره‌هاي 1 تا 3 براي نشريات و ژورنال‌هاي مد و همچنين تبليغات مناسب است.

مقواي پوشش‌دار (Coated Board)

نوعي كاغذ با وزن بالا كه براي جلد كتاب راهنماي تلفن و يا اقلام تبليغاتي نقاط فروش (فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و...) استفاده مي‌‌شود. اين نوع كاغذ بايد آنقدر استحكام داشته باشد تا بتواند به تنهايي و با كمترين وسايل كمكي درون ويترين بايستد.



كاغذ (Coated CIS ( CIS

كاغذي كه يك طرف آن داراي پوشش باشد. اين كاغذ معمولاً براي چاپ ليبل استفاده مي‌‌شود.

كاغذ پوشش‌دار ليزري
Coated laser paper

اين كاغذ با كيفيت و به‌صورت گلاسه ساخته شده و براي چاپ عكس توسط چاپگرهاي روميزي به‌كار مي‌‌رود.

كاغذ پستي (Coated Reply Card)

گراماژ اين كاغذ در حدي است كه مي‌‌توان آن را به تنهايي براي مصارف پستي از جمله كارت پستال تبليغات پستي و كارت‌هاي پستي جواب قبول مورد استفاده قرار داد.

كاغذ (Coated SCA) SCA

كاغذ SCA يا Super Calendered Type A به كاغذهاي فوق صيقلي اطلاق مي‌‌شود. در طول فرآيند توليد، اين كاغذ از ميان مجموعه سيلندرهاي به هم چسبيده ماشين كاغذسازي عبور كرده و سطح آن‌ها كاملاً صاف و يا به اصطلاح صيقلي مي‌شود. از اين كاغذها براي لايي روزنامه‌ها، چاپ تبليغات و آگهي و همچنين مجله و كاتالوگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

انواع كاغذهاي بدون پوشش‌
(Uncoated)



كاغذ افست
Offset paper

مهم‌ترين ويژگي اين نوع كاغذ سازگاري آن با ماشين چاپ و مقاومت در مقابل رطوبت است. اين كاغذ را اسب باركش چاپخانه‌ها مي‌‌نامند. معمولاً رنگ اين كاغذ سفيد است ولي انواع رنگي آن نيز وجود دارد. سطح اين كاغذ معمولاً نرم و در مواردي نيز داراي طرح است و يا به‌صورت خط‌دار پرداخت مي‌ شود.

مصارف اين نوع كاغذ فراوان است و از كتاب و مجله، مصارف پستي گرفته تا موارد ديگر را در بر مي‌‌گيرد. تبديل‌كاران اين كاغذ را به‌صورت فرم‌هاي به هم پيوسته نيز در مي‌‌آورند.

كاغذ كدر Opaque Paper

نوعي كاغذ افست با ميزان پشت پوشاني بالاتر. اين نوع كاغذها از كاغذهاي افست معمولي گران‌تر است و براي چاپ كتاب و مجله به‌كار مي‌‌روند.

كاغذ افست براي كتاب
Offset book paper

جلد كتاب‌ها معمولاً براساس كتاب طراحي مي‌‌شوند. كاغذ بايد از چنان حجمي برخوردار باشد كه به خوبي در عطف بنشيند. بنابر اين براي كتاب‌هايي كه صفحات آنها زياد نباشد، استفاده از كاغذهاي حجيم‌تر مناسب است. كاغذهاي كتاب افست را براساس تعداد صفحه در هر اينچ يا pages per inch (ppi) مي‌‌سازند تا طراحان جلد كتاب دقيقاً بتوانند ضخامت كتاب را براساس تعداد صفحات كتاب مشخص كرده يا ناشر به تعداد مورد نياز كاغذ سفارش دهد. شيرازه و عطف كتاب براي بازاريابي كتاب بسيار اهميت دارد. عطف ضخيم‌تر بيشتر مي‌‌تواند نگاه خريداران را جذب كند. زيرا هنگامي كه كتاب در قفسه كتاب‌فروشي قرار مي‌‌گيرد تنها عطف آن است كه ديده مي‌‌شود و مي‌‌تواند خريدار را به سوي خود بكشد. بسياري از كاغذهاي افست به‌صورت مصرفي (commodity) و يا كدر (opaque) ساخته مي‌‌شوند. ولي مي‌‌توان آن‌ها را به‌صورت ppi نيز توليد كرد و آن‌ها را كاغذ كتاب افست ناميد. ميزان انعكاس نور از اين كاغذها بسيار كم است زيرا بازتاب نور در هنگام خواندن چشمان را مي‌‌آزارد. نوعي از اين كاغذها به نام‌ hi-bulk نيز توليد مي‌‌شود كه هم سبك است و هم صخيم زيرا در ميان الياف آن هوا با فشار وارد شده است.


كاغذ كپي
copy paper

همانگونه كه از اسمش پيداست از اين كاغذ در دستگاه‌هاي كپي استفاده مي‌‌شود. توازن رطوبت در اين كاغذها كاملاً رعايت شده تا درون ماشين مشكل ايجاد نكند. اخيراً شركت‌هايي كه اين‌گونه كاغذها را توليد مي‌‌كنند آن‌ها را به سه دسته كاغذ كپي، كاغذ ليزري و كاغذ جوهرافشان تقسيم كرده‌اند. با اين‌كه در مجموعه اين كاغذها بسيار شبيه به هم هستند تفاوت‌هاي اندكي از نظر سطح پرداخت و جذب مركب دارند.

كاغذ متن و جلد (text and cover paper)

اين كاغذ ويژه طراحان است و هم به‌صورت سفيد و هم رنگي و با پرداخت‌هاي گوناگون به‌صورت فانتزي و طرح‌دار ارايه مي‌‌شود. بيشتر اين كاغذها بازيافتي هستند.

كاغذ تحرير / نوشتار
writing / script paper

از اين كاغذها معمولاً براي سربرگ استفاده مي‌‌شود. آن‌ها كاملاً با چاپگرهاي ليزري و دستگاه‌هاي فتوكپي سازگار هستند و اغلب در قطع 4 A ارايه مي‌‌شوند. سطح آن‌ها داراي پرداختي نرم و صاف است.


كاغذ بريستول
Bristol paper

اين كاغذ سنگين است و از كاغذهاي متن و جلد ارزانتر است و كيفيت پايين‌تري دارد. از اين كاغذ براي جلد گزارش شركت‌ها، نشانه‌ها و اقلام تبليغاتي فروشگاهي استفاده مي‌شود كه در توليد آن‌ها به كاغذ ضخيم و انعطاف‌ناپذير نياز است.

كاغذ پاكت (Envelope paper)

تبديل‌كاران اين كاغذ را به پاكت تبديل مي‌‌كنند.

كاغذ اداري (Forms Bond)

اين كاغذ به‌صورت رول ساخته شده و در اختيار شركت قرار مي‌‌گيرد تا آن را به كاغذهاي فرم پيوسته تبديل كنند. از اين كاغذها براي مصارف اداري از جمله صورت حساب، قبض و غيره استفاده مي‌‌شود.

كاغذ پوشه (Inde paper)

از اين كاغذ براي ساخت پوشه‌هاي اداري و كارت‌هاي انديكس استفاده مي‌‌شود.

كاغذ (MICR Paper) MICR

اين كاغذها از نوع كاغذهاي امنيتي است و مندرجات روي آن‌ها را با استفاده از مواد شيميايي يا روش‌هاي ديگر نمي‌‌توان پاك كرد. از اين كاغذ در بانك‌ها و براي توليد دسته چك استفاده مي‌‌شود.

كاغذ پستي (Reply Card Paper)

اين نوع كاغذ به‌صورت بدون پوشش‌ نيز عرضه مي‌شود و همان ويژگي‌هايي را كه در بخش انواع كاغذهاي پوشش‌دار مطرح شد ، دارا مي‌‌باشد.

كاغذ مقوا و اتيكت (Tag and Board)

اين كاغذ سنگين است و از آن معمولاً براي اتيكت لباس در فروشگاه‌ها استفاده مي‌‌شود.

كاغذ پشت‌نما Translucent Paper

كاغذي كه پشت آن ديده مي‌‌شود (شبيه كاغذ كالك و پوستي). از اين كاغذ در گزارش‌هاي سالانه و يا كارت‌هاي دعوت بسيار نفيس استفاده مي‌‌شود.

طبقه بندي كاغذ

كاغذ را مي‌توان به روش‌ها و شيوه‌هاي مختلف طبقه بندي كرد. انواع كاغذ‌هاي موجود در بازار هم اكنون از 1000 نوع بيشتر است. برخي از روش‌هاي عمده طبقه بندي كاغذ به شرح زير است:



- بر اساس وزن كاغذ

تيشو: (Tissue كمتر از 40 گرمي است‌
كاغذ: بين 40 تا 120 گرمي است‌
كاغذ مقوايي: بين 120 تا 200 گرمي است‌
مقوا: بيش از 200 گرمي است‌

- بر اساس كاربرد

مصارف صنعتي : بسته بندي، دورپيچ، فيلتر، الكتريكي و ...
مصارف فرهنگي: تحرير، چاپ، روزنامه، اسكناس و ...
مصارف غذايي : براي پيچيدن غذا، شكلا‌ت، آبنبات و ...

- بر اساس پرداخت سطح كاغذ

داراي پوشش : از مواد چيني يا مواد معدني‌
بدون پوشش: پوشش ندارد
داراي روكش: آلومينيوم، پلي و غيره‌

- بر اساس رنگ‌

قهوه‌اي : رنگ زدايي نشده است‌
سفيد : رنگ زدايي شده است‌
رنگي : ابتدا رنگ زدايي شده و مجددا رنگ شده است‌

- بر اساس مواد خام‌

چوب : داراي الياف‌هاي چوبي‌
ضايعات كشاورزي : اليافي كه از نيشكر، صمغ يا گياهان ديگر گرفته‌مي‌شود
بازيافتي : الياف بازيافتي يا ثانويه‌

- بر اساس پرداخت‌

لطيف‌
صيقلي يا فوق صيقلي‌
پرداخت با ماشين / گلا‌سه شده توسط ماشين‌
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
حال مبحث رنگ سازی 1

نرم‌افزارهاي مركب‌سازي

معمولاً چاپخانه‌ها براي اطمينان از كيفيت و ثبات رنگ بسياري از مركب‌هاي ساختني (رنگ‌هاي اختصاصي) مورد استفاده در كار به خدمات مركب‌سازها روي مي‌‌آورند. در چنين مواقعي دغدغه اصلي چاپخانه، كيفيت كار مركب‌ساز و رساندن مركب در زمان مقرر است تا در انجام سفارش مشتري تأخيري به وجود نيايد.
معمولاً چاپخانه‌داران به ذخيره بعضي از رنگ‌هاي ساختني اقدام مي‌‌كنند تا در موقع لزوم به سرعت بتوانند نياز مشتريان ثابت خود را با كيفيتي يكسان نسبت به دفعات قبل و با ثبات رنگي قابل قبول به انجام برسانند.
اما هميشه نمي‌‌توان از اين راه‌حل استفاده كرد، چرا كه هزينه‌هاي زيادي را روي دست چاپخانه‌‌داران مي‌‌گذارد. داشتن امكانات مركب‌سازي دقيق نيز در همه چاپخانه‌ها عملي مقرون‌به صرفه نيست. پس چه راه حلي براي بخش عمده‌اي از سفارشات مي‌‌توان پيشنهاد كرد؟
پاسخ مناسب براي اين سؤالات در استفاده از نرم‌افزارهاي مركب‌سازي است كه به كمك آن‌ها، ماشين‌چي‌ چاپخانه قادر خواهد بود فرمول دقيق ساخت مركب‌هاي مورد استفاده در سفارشات مختلف را ذخيره كرده و در مواقع مشابه به سادگي و به سرعت بسازد؛ حساب ذخيره مركب‌هاي خود را هميشه داشته باشد؛ مقدار مركب مورد نياز هر سفارش را به‌طور دقيق محاسبه كند و بدين ترتيب از ساخت مقادير اضافي بي‌‌نياز باشد.
براي مثال از مهم‌ترين نرم‌افزارهاي مركب‌ساز موجود در بازار كه داراي گزينه‌هاي اختصاصي براي چاپ سيلك هستند به موارد زير مي‌‌توان اشاره كرد:

1)Ink Manager
2)Colormate PRO
3) ColorManager MCM2
4) ColorStar
5) Inovex Ink Management System
6) (IMS) erawtfoS tnemeganaM knI
7) M2000 Formulation Guide Sofware
8) Color Sense
9) Unimix


مديريت سفارشات چاپخانه رول باريك
Label Traxx يك نرم‌افزار مديريت سفارش است كه اختصاصاً براي چاپخانه‌هاي فلكسو رول باريك يا چاپخانه‌هايي كه از تجهيزات تبديلي پيوسته‌اي نظير طلاكوب يا لترپرس روتاري استفاده مي‌‌كنند، به بازار عرضه شده است.
نرم‌افزار Label Traxx از 9 بخش جداگانه تشكيل شده است. هر كدام از اين اجزا وظيفه محوله به خود را به‌صورت مستقل به انجام رسانده و چاپخانه‌دار با بهره‌گيري از مجموع آن‌ها موفق به كليه عمليات مديريتي مرتبط با سفارشات در حال توليد شده و بدين ترتيب بهره‌وري سازماني خود را به بالاترين حد ممكن مي‌‌رساند. اين 9 بخش اصلي عبارتند از:

1) قيمت‌گذاري
2) ثبت سفارش
3) صدور صورتحساب
4) حسابداري اسناد پرداختي
5)حسابداري قيمت تمام شده
6) كنترل موجودي انبار
7) كنترل كيفيت
8) E-traxx يا بستر اينترنتي اتصال مشتري به چاپخانه
9) دفتر دريافت‌ها و پرداخت‌ها
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
حال مبحث رنگ سازی 2

مديريت رنگ براي بسته‌بندي
شركت Compose به تازگي ويرايش جديد نرم‌افزار مديريت رنگ خود را براي صنعت بسته‌بندي عرضه كرده است. نام اين نرم‌افزار Star Proof V5 است. به ويرايش جديد، ويژگي‌هايي از جمله سيستم كاليبراسيون ICC يا دنسيته، امكانات بهينه براي صنايع بسته‌بندي و فلكسوگرافي و همچنين تأييد پروف اضافه شده است. نرم‌افزار Star Proof از فايل ريپ شده و ترام‌گذاري شده براي ارايه نمونه‌هاي جوهرافشان با كيفيت بالا استفاده مي‌‌كند و براي اين كار از فرمت‌هاي پرطرفدار از جمله Len و يا 1Bit Tiff استفاده مي‌‌كند.
نرم‌افزار همچنين از امكاناتي براي جبران از دست رفتن نقاط روشن بسيار ريز (Small highlight dots) هنگام انتقال تصوير به سطح پليت استفاده مي‌‌كند. از اين طريق نمونه ارايه شده يك بازنمايي واقعي از كار چاپ شده نهايي است.
سازنده نرم‌افزار ادعا مي‌‌كند Star Proof امكان توليد يك نمونه با كيفيت ارايه كرده و به كاربر امكان مي‌‌دهد كنترل خوبي روي چاقي ترام داشته باشد. اين ويژگي براي چاپ فلكسو بسيار مهم است. براي اين كار يك حاشيه يك يا دو پيكسلي دور نقاط نمونه‌گيري شده قرار مي‌‌‌دهد تا از اين طريق آن‌چه در واقعيت روي ماشين‌ چاپ اتفاق مي‌‌افتد، به نمايش بگذارد.
نرم‌افزار امكان وارد كردن رنگ‌هاي خاص را در قالب مقادير Lab يا KYMC از طريق اسپكتروفتومتري و يا ورودي دستي امكان‌پذير مي‌‌كند. پس از وارد كردن اين مقدار رنگ خاص را مي‌‌توان در يك محيط Lab و يا با افزايش دنسيته تا حد 10 /0 درصد تنظيم كرد.
Star Proof از تمام طيف رنگ موجود در تجهيزات جوهرافشان براي تطبيق كامل و دقيق رنگ‌هاي خاص استفاده مي‌‌كند. از آن جايي كه در چاپ فلكسو و بازار بسته‌بندي هر كار در نوع خود منحصر به فرد است، نياز بالايي براي تنظيم ترتيب رنگ‌هايي كه از يك كار به‌كار ديگر تغيير مي‌‌كند، وجود دارد. از آنجايي كه نرم‌افزار از همان فايل‌هاي ريپ شده و ترام‌گذاري شده‌اي استفاده مي‌‌كند كه براي ظهور كليشه‌ به‌كار مي‌‌روند، مي‌‌تواند ترتيب و نظمي را كه فايل براي نمونه نهايي پردازش مي‌‌شوند، تغير دهد.
اين ويژگي اجازه مي‌‌دهد تا رنگ‌هاي CMYK و تكي (SPOT) بتوانند تأثير چاپ روي چاپ (Overprinting)، لب‌پوشاني مركب
(Ink‌ ‌‌‌‌trapping) و پشت پوشاني (Opacity) را به نمايش بگذارند.
مديريت رنگ براي بسته‌بندي
شركت Compose به تازگي ويرايش جديد نرم‌افزار مديريت رنگ خود را براي صنعت بسته‌بندي عرضه كرده است. نام اين نرم‌افزار Star Proof V5 است. به ويرايش جديد، ويژگي‌هايي از جمله سيستم كاليبراسيون ICC يا دنسيته، امكانات بهينه براي صنايع بسته‌بندي و فلكسوگرافي و همچنين تأييد پروف اضافه شده است. نرم‌افزار Star Proof از فايل ريپ شده و ترام‌گذاري شده براي ارايه نمونه‌هاي جوهرافشان با كيفيت بالا استفاده مي‌‌كند و براي اين كار از فرمت‌هاي پرطرفدار از جمله Len و يا 1Bit Tiff استفاده مي‌‌كند.
نرم‌افزار همچنين از امكاناتي براي جبران از دست رفتن نقاط روشن بسيار ريز (Small highlight dots) هنگام انتقال تصوير به سطح پليت استفاده مي‌‌كند. از اين طريق نمونه ارايه شده يك بازنمايي واقعي از كار چاپ شده نهايي است.
سازنده نرم‌افزار ادعا مي‌‌كند Star Proof امكان توليد يك نمونه با كيفيت ارايه كرده و به كاربر امكان مي‌‌دهد كنترل خوبي روي چاقي ترام داشته باشد. اين ويژگي براي چاپ فلكسو بسيار مهم است. براي اين كار يك حاشيه يك يا دو پيكسلي دور نقاط نمونه‌گيري شده قرار مي‌‌‌دهد تا از اين طريق آن‌چه در واقعيت روي ماشين‌ چاپ اتفاق مي‌‌افتد، به نمايش بگذارد.
نرم‌افزار امكان وارد كردن رنگ‌هاي خاص را در قالب مقادير Lab يا KYMC از طريق اسپكتروفتومتري و يا ورودي دستي امكان‌پذير مي‌‌كند. پس از وارد كردن اين مقدار رنگ خاص را مي‌‌توان در يك محيط Lab و يا با افزايش دنسيته تا حد 10 /0 درصد تنظيم كرد.
Star Proof از تمام طيف رنگ موجود در تجهيزات جوهرافشان براي تطبيق كامل و دقيق رنگ‌هاي خاص استفاده مي‌‌كند. از آن جايي كه در چاپ فلكسو و بازار بسته‌بندي هر كار در نوع خود منحصر به فرد است، نياز بالايي براي تنظيم ترتيب رنگ‌هايي كه از يك كار به‌كار ديگر تغيير مي‌‌كند، وجود دارد. از آنجايي كه نرم‌افزار از همان فايل‌هاي ريپ شده و ترام‌گذاري شده‌اي استفاده مي‌‌كند كه براي ظهور كليشه‌ به‌كار مي‌‌روند، مي‌‌تواند ترتيب و نظمي را كه فايل براي نمونه نهايي پردازش مي‌‌شوند، تغير دهد.
اين ويژگي اجازه مي‌‌دهد تا رنگ‌هاي CMYK و تكي (SPOT) بتوانند تأثير چاپ روي چاپ (Overprinting)، لب‌پوشاني مركب
(Ink‌ ‌‌‌‌trapping) و پشت پوشاني (Opacity) را به نمايش بگذارند. براي اطلاعات بيشتر به سايت اينترنتي www.compose.co.ukمراجعه كنيد.


تصاويري شبيه سه بعدي
شركت Dr. Wirth Gravur Systeme نرم‌افزاري را به بازار عرضه كرده است كه به توسط آن مي‌‌توان به تصاوير دو بعدي بسيار شبيه به شكل سه بعدي احجام رسيد. كيفيت اين تصاوير دو بعدي به حدي است كه هر بيننده‌اي را به اشتباه انداخته و او را به لمس كردن ناخودآگاه تصوير چاپ شده وادار مي‌‌كند. براي اسكن اريژينال سه بعدي از فن‌آوري خاصي به نام 6 به 5 استفاده مي‌‌شود.
در اين روش از ارژينال سه بعدي از جهات مختلف تصويربرداري شده و در نهايت به معادله‌اي رياضي از جسم در مختصات R،G ، B، z،y،x مي‌‌رسيم كه در حقيقت يك حجم سه بعدي تمام رنگي است. در مرحله بعد، مختصه z به اطلاعات تيره ـ روشن تعبير شده و جسم سه بعدي رنگي به‌صورت يك تصوير دو بعدي رنگي (قابل چاپ) با سايه ـ روشن‌هاي بسيار دقيق تبديل مي‌‌شود. در تصاوير زير نمونه‌هايي از عملكرد روش را مشاهده مي‌‌نماييد.
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
چاپ مي‌‌ماند! شك نكنيد! 25 دليل وجود دارد


گوتنبرگ در سال 1452 حروف متحرك را اختراع كرد. اختراع او سنگ پايه‌اي براي يك صنعت نوين شد و تكنولوژي‌هاي پيشين را با يكديگر مرتبط ساخت. اما اين ماركوپولو بود كه در پايان قرن سيزدهم چاپ كليشه‌اي (Block-Printing) را به اروپا آورد. در واقع دستگاهي كه سال‌ها در آسيا و اروپا براي گرفتن آب انگور و روغن زيتون مورد استفاده قرار مي‌‌گرفت با تغيير مهندسي تبديل به نخستين دستگاه چاپ شد.
اما اختراع ديگر چيني‌ها كاغذ بود كه از قرن دوازدهم در اروپا شناخته شد و هنوز با ما است.
صنعت چاپ هرگز از توليد تكنولوژي‌ها و ماشين‌آلات جديد حتي در شرايط بروز تكنولوژي‌هاي راديو تلويزيوني و ارتباطات الكترونيك باز نايستاده است. چاپ بقاي خود را حفظ كرده و اينكار را در مقايسه با ساير رسانه‌ها بهتر انجام داده است.
البته هنوز عده‌اي مي‌‌نالند كه چاپ در ده سال آينده منزوي خواهد شد و همه چيز بر روي شبكه قرار خواهد گرفت، اما به آن‌ها ثابت كنيد كه در اشتباه هستند.
براي اين‌كه اثبات كنيد آن‌ها در اشتباه هستند كه چنين پيشگويي‌هايي مي‌‌كنند نشريه گرافيك مانتلي 25 دليل دارد، 25 دليل براي اين‌كه چاپ كماكان بهترين است.

دليل 1 : چاپ زيباست‌

مردم نخستين نسخه‌هاي نشريات را جمع كردند، چرا كه در روزهاي انتشار نخستين نشريات تجاري چاپ واژه‌ها بر روي صفحات واضح و شفاف بود. اما در نسخه‌هاي بعدي اين تأثير كم‌تر شد. ما از آن هنگام تا امروز راه درازي را پيموده‌ايم. حالا در برابر هر كيوسكي كه بايستيد مجموعه‌اي از مجلات رنگي را مي‌‌بينيد، پنج رنگ، شش رنگ، هفت رنگ، متاليك، فلورسنت، دايكات، ورق دولا، تيپوگرافي ظريف، عكس‌هاي كيك پنير شكلاتي كه اشتهايتان را تحريك مي‌ كند و ديدن سواحل استوايي كه مي‌‌شود در فرودگاهي در همان نزديكي‌ها رفت و با استفاده از كارت اعتباري به آن‌جا رسيد. در هر حال، چه مجله، چه بروشور يا كاتالوگ و يا كتاب‌هاي مصور، هيچ چيز نمي‌‌تواند جاي چاپ زيباي يك صفحه را بگيرد.

دليل 2: چاپ واقعي است‌

بوي مركب... حس كردن كاغذ ... رنگ سياهي كه به خاطر برداشتن كاغذهاي تازه چاپ شده به دستانتان مي‌‌چسبد... وزن كتاب جنگ و صلح (تولستوي) در دستانت ... شنيدن صداي ورق زدن يك كتاب جلد سخت، وقتي كه براي اولين بار آن را باز مي‌كنيد.

دليل 3: چاپ به شما و به مشتري‌هايتان امكان‌ كنترل مي‌‌دهد

البته مشتري شما ممكن است به جاي ديدن كيك پنير شكلاتي به‌صورت چاپي، ترجيح بدهد آن را در تلويزيون و يا در يك وب‌سايت ببيند. اما اگر دست به چنين كاري بزند، بخش زيادي از كنترل نگاه بر روي تصوير و يا كنترل احساس را از دست مي‌‌دهد چرا كه نمي‌‌داند چه نوع نرم‌افزار يا سخت‌افزار و يا تجهيزات تلويزيوني براي تماشاي آن تصوير به‌كار مي‌‌روند. آيا اين تصاوير زيبا در يك كامپيوتر قديمي همان زيبايي و جذابيت را دارند يا اين‌كه كامپيوتر قديمي باعث از بين بردن زيبايي آن‌ها مي‌‌شود. اما هيچگاه‌ پيش نمي‌‌آيد كه آشپزها به خاطر يك كتاب آشپزي‌ كه خوب طراحي و چاپ شده سرشان را به ديوار بكوبند.

دليل 4: چاپ قابل حمل است‌

در كوله‌پشتي‌تان جايش بدهيد، در جيبتان بگذاريد و يا با احتياط تا كنيد و آن را در كيف‌تان قرار دهيد. هر وقت و هر كجا كه برويد چاپ همراه شماست. كريستا نيكولاس معاون چاپخانه دولكو در اوتاوا مي‌‌گويد: چاپ در سه جا يعني رختخواب، حمام و ساحل جايگزين ندارد.

از طرف ديگر، مايكروسافت مي‌‌خواهد تا سال 2010 كتاب‌هاي الكترونيكي را به بازار بفرستد كه بتوانند چنين كاركردهايي داشته باشند.

اما نيكولاس مي‌‌افزايد: آن‌ها در تلاش هستند تا كتاب‌هاي الكترونيك را شبيه كتاب‌هاي چاپ درآورند. اما ترديدي نيست كه نسخه‌هاي چاپي كاراتر هستند و مردم از آن‌ها دست نخواهند كشيد.

دليل 5 : چاپ مستقل است‌

همه مي‌‌دانيم افراد مي‌‌توانند لپ‌تاپ‌هايشان را به ساحل ببرند، اما دير يا زود باتري لپ‌تاپ‌هايشان تمام مي‌‌شود و ديگر چيزي براي ديدن نخواهند داشت. نيكولاس مي‌‌گويد: هنوز شكاف ديجيتال باقي است، همه به ابزارهاي الكترونيك دسترسي ندارند. مشتري شما شايد بخواهد به يكي از اين افراد <بي‌‌سيم> دست يابد، اگر مسأله اين است، راه چاپ را بايد پيمود. چاپ احتياج به برق و ابزارهاي جانبي برقي ندارد و مشتري شما مي‌‌تواند به پيام دلخواه خود برسد و گاه حتي تصاوير كار واژه‌ها را مي‌‌كنند. چاپ فقط به نور طبيعي احتياج دارد تا ديده شود و چيزي جز يك نظام توزيع نمي‌‌خواهد.

دليل 6: چاپ زودتر به مردم مي‌‌رسد

براي بقا در اين عصر پيام‌رساني سريع، صنعت چاپ يك نظام توليد و توزيع قابل اتكا، منعطف و متنوع به وجود آورده كه بسيار سريعتر از اينترنت است. وارد گريفين رييس گروه لومارتين كه در اوتاوا مستقر است مي‌‌گويد شصت ميليون نسخه از يك كاتالوگ 6 صفحه‌اي را مي‌‌توان ظرف چند روز به هر كجا كه مي‌‌خواهيم برسانيم.

به روزنامه‌هاي يوميه نگاهي بيندازيد حتي به تعداد انگشتان دستتان نرسيده كه روزنامه‌تان صبح‌ها ساعت پنج در منزل‌تان نبوده باشد.

دليل 7: هيچ رسانه‌اي مثل چاپ نمي‌‌تواند بازارها را هدف بگيرد

بارها ديده‌ايد كه در صندوق نامه‌هاي الكترونيك شما ايميل‌هاي ناخواسته وجود دارد. اما چاپ در بازاريابي خود به چنين فضايي وارد نمي‌‌شود. جان گرين هاف مدير اجرايي چاپخانه كه اكنون بازنشسته شده است معتقد است بسياري از نشريات تخصصي و تجاري در طول سال‌ها با گردآوري مطالب مختلف به پايگاه‌هاي داده‌رساني خوب تبديل شده‌اند. گذاشتن يك لا‌يي در يك مجله تخصصي به اين معني است كه پيام شما به‌دست مخاطب مورد نظرتان مي‌‌رسد. حتي با وجود امكان ايميل و فراگيري آن، چاپ با داده‌هاي متغير هم به اين معنا است كه شما مي‌ توانيد مخاطبان مورد نظرتان را به طرزي دقيق‌تر هدف بگيريد در پايه‌اي‌ترين سطح ممكن، حتي با يك بانك داده‌هاي معمولي يك كدپستي هم مي‌ تواند از موقعيت اجتماعي مشتري شما و نيز از موقعيت اقتصادي او به شما اطلاعاتي بدهد كه ايميل قادر به آن نيست. آيا باز هم بايد دلايل بيشتري به شما داد؟ نتايج نظرسنجي انجمن بازاريابي آمريكا نكات مهمي در بردارد.

بازاريابي از طريق ايميل49/5 %بازاريابي از راه دور45/5 % ايميل مستقيم 73/2 % كاتالوگ 45/2% ايميل 31/2 % نتايج اين تحقيق حاكي از آن است كه بازاريابان از طريق وب، تنها بر روي يك جنبه سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه برايشان مقرون به صرفه باشد. اما آن‌ها در حالي كه بر بازگشت سرمايه‌اي معادل 4/9 فكر كرده بودند، حاصل كار 6/1 بوده است. پس اگر مشتري شما مي‌‌خواهد دنبال مشتريان تازه‌تر و بيشتري باشد، چاپ را به او توصيه كنيد.

دليل 8: چاپ ويروسي ندارد

چاپ نه ويروسي دارد و نه با پنجره‌هايي كه در اينترنت به‌طور ناخواسته بازمي‌شوند، همراه است.

دليل 9: چاپ منحصر به فرد است‌

چاپ واقعاً منحصر به فرد است. ما مي‌‌توانيم در يك سطح گسترده به سفارش‌هايمان جنبه شخصي بدهيم. به ده و نيم ميليون سفارش شخصي در سال جواب داده مي‌‌شود، اين را سانفورد مك فارلين مدير يك شركت چاپگرهاي امنيتي و مالي در تورنتو مي‌‌گويد.

شايد شما فكر كنيد كه با آمدن كارت‌هاي اعتباري حالا از ميزان نياز مردم به چك كاسته شده باشد. مك فارلين در اين باره مي‌‌گويد: بله بازار در اين زمينه از دهه 1990 رو به كاهش گذاشته اما آن‌چه شركت ما در اين عرصه انجام داده چاپ براساس تقاضا بوده كه آن هم سودآور بوده است.

مك فارلين مي‌‌افزايد: چاپ در زمينه كاربردهاي ويژه و به عنوان رسانه‌اي براي ابراز وجود، بي‌‌نظير است. چك‌ها حالا حالت يك مد يا يك نوع ابراز وجود اجتماعي را پيدا كرده‌اند، ما اكنون چك‌هايي را براي خيريه طراحي كرده‌ايم كه درصدي از آن هم به امور خيريه اختصاص مي‌‌يابد و هر چه اين نوع چك‌ها بيشتر توزيع شود توجه عموم را به مسايل موردنظر بيشتر جلب مي‌‌كند. مشتريان مي‌‌توانند دسته چك‌ها را خريداري كنند كه بر روي آن‌ها نيز شعارهاي مرتبط با موضوع خيريه نقش بسته است، يا به عنوان مثال پاكت‌هايي را بخرند كه براي فارغ‌التحصيلي، ازدواج و تولد و غيره چاپ شده‌اند، آن‌ها هم جزو همين موارد مرتبط به موقعيت‌هاي خاص هستند و تقريباً محرز است كه هيچكس كارت دعوت به عروس را ايميل نمي‌‌كند.

دليل 10: چاپ در يك نگاه ارتباط برقرار مي‌‌كند

واقعاً فرم‌هاي چاپي در اين دنياي ديجيتالي قرار است چه كار كنند؟

بايد پرسيد چرا هنوز شركت‌ها ترجيح مي‌‌دهند كه فاكتورهايشان را به‌صورت چاپي و كاغذي و از طريق همين پست‌هاي معمولي بفرستند. گرين هاف مي‌ گويد يكي از دلايل اين كار اين است كه اين صورتحساب‌ها رنگي هستند و درك اطلاعات موجود بر روي آن‌ها، براي مردم آسان است. شما در يك نگاه مي‌‌فهميد كه چقدر بدهكار هستيد و چه وقت بايد بدهي خود را پرداخت كنيد، اما چنين ارتباطي را نمي‌‌توان با فرم‌هاي الكترونيك برقرار ساخت. نگاهي به نمودارهاي رنگي مربوط به رقابت‌هاي انتخاباتي هم مي‌‌تواند به سرعت به شما بفهماند كه برنده احتمالي چه كسي است. گرين هاف مي‌‌افزايد: واقعاً فكرش را بكنيد كه چطور مي‌‌توان يك رقابت انتخاباتي را بدون چاپ برقرار كرد. شما شايد جزوه‌هايي را كه كانديداها جلوي در خانه‌تان مي‌‌گذارد نخوانيد، اما همين كار به شما نشان مي‌‌دهد كه كانديداها حضور دارند و تلاش كرده‌اند تا به اين شيوه با شما حرف بزنند.

دليل 11: چاپ موقعيت ايجاد مي‌ كند

مشتري بالقوه شما شركتي به راه انداخته تا كالاهاي چرمي شيك وارد كند. او دو كارمند دارد و مغازه‌اش را در زيرزمين خانه مادرشوهر خودش راه‌اندازي كرده است. او مي‌‌خواهد محصولات خودش را به جزيي فروش‌ها بفروشد و براي اين‌كه جدي گرفته شود بايد چهره باپرستيژ و متمولي از خودش به نمايش بگذارد.

حالا شما مي‌ توانيد نزد او برويد و شيوه‌هاي اين كار را به او بگوييد و برايش با چك‌هاي سربرگ طلاكوب و بروشورهاي رنگي و گلاسه اين كار را انجام دهيد. چاپ مي‌‌تواند به سرعت براي او يك پرونده كاري تشكيل دهد. دست‌اندركاران بسته‌بندي مي‌‌توانند به او بگويند كه چاپ از بسته‌بندي جدا نيست.

ران هريس رييس شركت بسته‌بندي پرزيدنت اند جونز كه در لندن مستقر است مي‌‌گويد: همه چيز بسته‌بندي در گرو بازاريابي است و فرقي نمي‌‌كند كه شما درباره يك محصول تبليغ مي‌‌كنيد يا درباره يك ستاره هاليوود.

دليل 12 : چاپ براي خريد ضروري است‌

بعضي از ما آنلاين خريد مي‌‌كنيم و بعضي با كاتالوگ (هر چند كه در حالت خريد آنلاين هم بايد بالاخره محصول را با بسته‌بندي به‌دست مخاطب رساند)

هريس مي‌‌گويد: مردم هميشه خريد مي‌‌كنند و دوست دارند هر آن‌چه را كه مي‌‌خرند، لمس كنند، ببينند و احساس كنند. خرده‌فروشان هرگز نمي‌‌توانند بدون چاپ كارشان را انجام دهند: بسته‌بندي، برچسب‌هاي قيمت‌ها، ليبل‌ها، جعبه‌ها، كيسه‌ها، تبليغات در نقطه خريد، كوپن‌ها و...

هريس مي‌‌افزايد: برخي از اطلاعات هم بايد پابه‌پاي بسته‌ها باشند مثلاً الزامات حقوقي مربوط به داروها و اطلاعات مربوط به مواد غذايي را نمي‌‌توان بدون چاپ ارايه كرد.

دليل 13: چاپ اقتدار مي‌‌آورد

شما نمي‌‌توانيد بدون پاسپورت كه چاپ شده است، به كشور ديگري سفر كنيد. اين را گرين هاف مي‌ گويد و مي‌‌افزايد آيا مي‌‌شود بدون گواهي قبولي وارد دانشگاه شد و يا از آن فارغ‌التحصيل شد و آيا مي‌‌توان به فارغ‌التحصيلان مدرك ديجيتال داد؟ پاسخ احتمالاً منفي است. ايميل‌ها، گذرا هستند و براي اين‌كه برخي از چيزها معتبر شوند و اعتبار بگيرند راهي جز چاپ نيست. چاپ به كساني كه مي‌‌خواهند به خود اعتبار بدهند اين امكان را مي‌‌دهد.

دليل 14: چاپ ايمن است‌

جنيس پاركر رييس شركت پد اند پرينتينگ مي‌‌گويد: شما مي‌‌توانيد مطالبي را بر روي يك وب سايت قرار دهيد و از مردم بخواهيد تا با وصل شدن به آن سايت، مطالب را بخوانند. اما اگر مي‌خواهيد مطمئن شويد كه آيا واقعاً آن اطلاعات را دريافت مي‌‌كنند، آن‌ها را برايشان پست كنيد. از طرف ديگر، تجارت الكترونيك هنوز در محيط وب يك اقدام نامعلوم است. كريستا نيكولاس از شركت دولكو پوينتز مي‌‌گويد: رسانه‌هاي الكترونيك هنوز مثل غرب وحشي هستند و هنوز مقرراتي بر اين محيط به‌خصوص در زمينه حريم شخصي وجود ندارد. سرقت هويت هم در محيط وب جاري است و ايميل هم قرباني مي‌‌گيرد.

دليل 15: چاپ دوام دارد

آرشيو هيچ شركت يا كتابخانه‌اي در برابر هر بيت اطلاعاتي كه توليد مي‌‌كند بدون نسخه چاپي آن‌ها كامل نيست. جو ايراسي توضيح مي‌‌دهد كه چرا اين اعتقاد وجود دارد. او عضو يك انستيتو كانادايي است.

طول عمر رسانه‌ها:
نوار مغناطيسي: 15 تا 30 سال‌
ديسك مغناطيسي: 12 تا 15 سال‌
ديسك نوري: 5 تا 300 سال‌

(البته اين طول عمرها هم به نوع مواد آن‌ها وابسته است و بهتر است ابتدا به اين نكته هم فكر كنيد كه آيا اصلاً سخت‌افزار شما مي‌‌تواند 300 سال عمر كند)

ميكروفيلم: 40 تا 1000 سال(وابسته به نوع مواد)
كاغذ (با بدترين كيفيت): 50 تا 100 سال‌

اما كاغذ با كيفيت چطور؟ يكي از قديمي‌ترين متون چاپي كه هنوز هم وجود دارد Dimond Sutra است كه در سال 1900 از غاري در چين به‌دست آمده و هنوز خوانا است. اين متن در سال 868 پس از ميلاد نوشته شده است.

دليل 16: چاپ قابل بازيافت است‌

وقتي به آن‌چه چاپ شده ديگر احتياجي نباشد، مي‌‌توان كاغذهاي باطله را به نحوي شايسته مورد استفاده قرار داد. يكي از صنايعي كه نسبت به محيط‌زيست مي‌‌توانسته مضر باشد همين صنعت كاغذ و خمير كاغذ است كه اكنون به شيوه‌هاي مختلف درصدد تغيير روش‌هاي خود برآمده است. صنعت چاپ هم همين راه را در پيش گرفته است. حالا مي‌‌توان به مشتري اين اطمينان را داد كه مصرف كاغذ او به جنگل لطمه نمي‌‌زند و مركب مورد استفاده نيز سبزي پايه است و فرآيندهاي چاپ مي‌‌تواند بدون استفاده از آب كار كند و باطله‌ها و ضايعات به حداقل برسد. حالا خودتان اين موضوع را با ضايعات سخت‌افزارهاي كامپيوتري و تلفن‌هاي موبايل كه هر روز بر هم تلنبار مي‌‌شوند، مقايسه كنيد.

دليل 17: كاربرد چاپ آسان است‌

يك سؤال سريع: هنگام خريد كداميك آسانتر است؟

الف - هي پشت سر هم كليك كنيد و با كاتالوگ آنلاين مدام عقب و جلو برويد و وب سايت‌ها را صفحه به صفحه جستجو كنيد، اسير پنجره‌هايي كه‌

نا خواسته باز مي‌‌شوند، بشويد، صبر كنيد تا عكس‌ها باز شوند و موقع پرينت گرفتن هم اسير تنظيمات چاپگر شويد و بعد هم كامپيوترتان در بعضي از مواقع مانع پرينت گرفتن شود!

ب - پاهايتان را روي يكديگر بيندازيد، يك فنجان چاي بنوشيد و در همان حال به تماشاي كاتالوگ‌ها و بروشورهاي چهاررنگ بپردازيد.

دليل 18: چاپ همه كارها را مي‌كند

جانيس پاركر از شركت پاركر پد مي‌‌گويد مقوله چاپ يك مقوله مربوط به نسل‌ها است. مي‌‌گويند: ديگر از دوره شكوفايي كاغذ خبري نيست، كتاب‌هاي موسوم به اي بوك (الكترونيك) يا كارت‌هاي موسوم به اي‌كارت و خلاصه هر آن‌چه در برابرش يك e قرار مي‌ گيرد، فراگير مي‌‌شود، اما من بايد به پسر جوان خودم ياد بدهم كه چطور كارهاي بانكي‌اش را آنلاين انجام بدهد. او واقعاً به اينترنت اعتماد ندارد. از نظر جانيس پاركر موضوع نه به سن و سال و نسل، بلكه به شخصيت افراد مربوط مي‌‌شود.

شما از يك طرف با تكنولوژي زده‌هايي سروكار داريد كه مي‌‌خواهند از طريق محيط وب دست به پژوهش بزنند و اطلاعاتي را كه به سوي آن‌ها مي‌‌آيد كنترل كنند واز طرف ديگر جمعي از ما از دست اين‌كه به اطلاعات موردنظرمان در اينترنت دست نمي‌‌يابيم، كلافه مي‌‌شويم. بهتر آن است كه اطلاعات مورد نظر ما در فرصتي مناسب، ويرايش شده و با چاپ خوب به دستمان برسد و بايد به مشتري گفت كه مي‌‌خواهد با كدام گروه باشد و يا با آميزه‌اي از هر دو گروه و بنابراين با آميزه‌اي از رسانه‌ها مشتمل بر چاپ.

دليل 19: چاپ كامل مي‌‌كند

چاپ مكمل و تقويت كننده ساير رسانه‌هاست و بحث يا اين يا آن در ميان نيست. آن‌ها كه درگير كارهاي تبليغاتي هستند به خوبي مي‌‌دانند كه هر رسانه‌اي تاثيرات خاص خودش را دارد و وقتي كه از همه رسانه‌ها استفاده مي‌‌شود قدرت تبليغ بالاتر مي‌‌رود. اگر مشتري شما يك وب سايت دارد، خوب اين عالي‌است. او چطور مخاطبان را به وب سايت خودش مي‌‌كشاند. با چاپ آگهي در يك روزنامه يا مجله؟ كارت‌پستال مي‌‌فرستد؟ هر كاري كه بخواهد در اين زمينه بكند با چاپ سر و كار دارد. چاپ يك مكمل قوي براي رسانه‌هاي الكترونيك است.

گريفين از شركت لومارتين مي‌‌گويد: اين حالت در واقع حالت يك به علاوه يك مساوي با سه است. استفاده از آميزه‌اي از رسانه‌ها قدرت واكنش نسبت به پيام را تقويت مي‌‌كند. تبليغ‌گرها با اين موضوع به خوبي آشنا هستند. اكثر دارندگان سايت‌ها مي‌‌دانند كه با دادن آگهي‌هاي چاپي درخواست از سايت‌هايشان بالا مي‌‌رود. مردم به كاتالوگ‌هاي چاپي نگاه مي‌‌كنند و بعد آنلاين خريد مي‌‌كنند.

دليل 20:چاپ سرزده نمي‌‌آيد

بله چاپ سرزده به سراغ شما نمي‌‌آيد و هيچ بسته‌اي كه برايتان پست مي‌‌شود، مزاحم ناهارتان نخواهد شد.

دليل 21: چاپ رابطه‌ساز است‌

چرا بازار مجلات رونق گرفته است؟ چرا مجلات الكترونيك و مجلات تلويزيوني نتوانسته‌اند جاي مجلات چاپي را بگيرند؟ <چاپ رسانه‌اي است كه مخاطبان را بهتر از ساير رسانه‌ها درگير خود مي‌‌سازد> اين حرف را توني گاگليانو مي‌‌زند كه رييس شركت كانادايي جوزف كاميونيكيشنز است. اين شركت مجلات تبليغاتي منتشر مي‌‌كند. وقتي شما مشترك يك مجله مي‌‌شويد در واقع به يك گروه منتخب مي‌‌پيونديد به گروهي كه مثل شما فكر مي‌‌كنند.

سردبيران و ستون‌نويسان مجله‌اي كه انتخاب مي‌‌كنيد به دوستان شما تبديل مي‌‌شوند و با آن‌ها در مباحث دوستانه شركت مي‌‌كنيد و به اين ترتيب بين شما رابطه‌اي نزديك برقرار مي‌‌شود كه به آگهي‌ها هم تسري مي‌‌يابد. گاگليانو مي‌‌گويد: مخاطبان نشريات برخلاف فضاي اينترنت كه از آگهي مي‌‌گريزند، آگهي‌ها را نگاه مي‌‌كنند.

شركت پسي يك پژوهش در زمينه مصرف‌كنندگان انجام داده كه نتايج آن در سال 2004 در نشريه لايف وايدپرينت منتشر شده است. يكي از مسايل موجود در اين پژوهش اين بوده است: <من آگهي‌هاي رسانه‌اي را كه مي‌بينم، نگاه نمي‌كنم>.

مجلات: 11 درصد
تلويزيون كابلي: 23 درصد
اينترنت: 30 درصد
شبكه‌هاي تلويزيوني: 36 درصد


دليل 22: چاپ در وقت صرفه‌جويي مي‌‌كند

هدف مشتري شما هدف گرفتن مديران مياني است كه قدرت خريد دارند. هر مدير مياني روزانه با ده‌ها ايميل در صندوق پستي الكترونيك خود مواجه مي‌‌شود، اما بروشور مشتري شما را در كيف خودش مي‌گذارد و به خانه مي‌‌برد. او بروشور مزبور را در فاصله شام يا زماني كه پسرش براي تمرينات ورزشي از خانه خارج شده است، مطالعه مي‌‌كند.

اطلاعات ارسالي با ايميل‌ها در مورد محصولات، زمان بيشتري براي مطالعه نياز دارد و اشتغال مديران در طول روز زياد است. آن‌ها فرصت مطالعه ندارند و باز كردن ايميل‌ها و خواندن پيوست‌هاي آن‌ها هم مستلزم صرف وقت است و تازه بايد از آن‌ها پرينت هم گرفت. واقعاً براي يك مدير كه پر از مشغله است چه رسانه‌اي مطلوب است؟

دليل 23 : چاپ نسبتا ارزان است‌

قيمت‌هاي چاپ رو به تنزل است و اين در حالي است كه قيمت‌هاي مربوط به وسايل الكترونيك رو به افزايش است. البته در هر شغلي متغيرهاي متعددي در اين رابطه وجود دارد و مقايسه نسبي قيمت‌ها در زمينه ايميل، آگهي‌هاي چاپي و يا راديو و تلويزيوني كار دشواري است.

اما شما به هر حال بايد به مشتري خودتان بگوييد كه استفاده از چه رسانه‌اي براي او مقرون به صرفه است و چقدر پول بايد در هر زمينه‌اي هزينه كند. ورود به عرصه بازاريابي از طريق ايميل ارزان است، اما تهيه يك فهرست معتبر براي ارسال كار ارزاني نيست و از طرف ديگر هر چه اينترنت به طرف معتبر شدن‌تر پيش مي‌‌رود، گران‌تر هم مي‌‌شود.

دليل 24 : چاپ مي‌‌فروشد

شايد بد نباشد دليل هفتم را دوباره مرور كنيد. طبق يافته‌هاي يك پژوهش ديگر كه در سال 2002 به عمل آمده است هشتاد درصد سفارشات مستقيم برخاسته از كاتالوگي‌هاي چاپي بوده و اين در حالي است كه سهم وب سايت‌ها در اين زمينه 20 درصد بوده است. طبق يافته‌هاي تحقيق پسي- كه به آن اشاره شد - درباره اين مسأله كه <من غالب خريدهايم را در اثر تبليغات اين رسانه‌ها صورت داده‌ام> چنين نتايجي به‌دست آمده است:

مجلات: 44 درصد
شبكه‌هاي تلويزيوني : 34 درصد
تلويزيون كابلي: 16 درصد
اينترنت: 6 درصد

دليل 25: چاپ ابدي است‌

آخرين حرف‌ها را از زبان گريفين از شركت لومارتين مي‌‌شنويم كه مي‌‌گويد: بيش از پانصد سال است كه صنعت چاپ بر نياز انسان به ارتباط متكي است و اين نياز يك نياز ابدي است.
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
این مطلب خیلی جالبه


واژگان جهاني چاپ

Big-pocket format

قطع جيبي بزرگ. يکي از قطع هاي انتشار مجله.ابعاد اين قطع 1/25× 3/19 سانتي متر است.

Billboard

اسامي . بله! بيلبورد دو معني دارد . يک معني آن اسامي کساني است که در آغاز يا پايان يک برنامه مي آيند، اما معني دوم مربوط به تبليغات است: تهيه پوسترهاي بسيار بزرگ براي نصب در فضاي باز.

Bleed

آگهي لب بر. آگهي هايي که روزنامه نگاران به آنها آگهي هاي لب بر مي گويند . اين نوع آگهي ها تمام سطح چاپي يک صفحه را مي پوشاند (به طوري که حاشيه را قطع مي کند).

Commonly used technologies

تكنولوژي‌هاي مورد استفاده عمومي. اخيراً تكنولوژي‌هاي اينك‌جت پايه آب، پايه حلال و يووي از سوي عده اي تحت عنوان تكنولوژي‌هاي مورد استفاده عمومي طبقه‌بندي مي شوند تا تعريفي از لارج‌فرمت‌هايي به‌دست دهند كه اكثر آن‌ها از تكنولوژي‌ اينك‌جت پايه حلال پيزوالكتريك استفاده مي‌‌كنند.

به جز اينك‌جت، ساير تكنولوژي‌هاي كه در لارج‌فرمت مورد استفاده قرار مي‌‌گيرند عبارتند از الكترواستاتيك ، ليتو افست و سيلك اسكرين.

اين تكنولوژي‌ها در جايگزيني فرايندهاي دستي چاپ كه وقت‌گير و كاربر است براي ايجاد بيل بورد و نقاشي‌هاي ديواري موفق بوده‌اند.

Cost per Thousand (c.p.t)

هزينه تبليغ در ازاي هر هزار مشتري بالقوه توسط يک انتشاراتي ، بنگاه پخش يا تبليغات بيرون از خانه .

اين رقم معمولا در برنامه ريزي هاي رسانه اي طرف توجه قرار مي گيرد .

Direct Thermal (DT)

چاپگرهاي حرارتي مستقيم. چاپگرهاي حرارتي مستقيم از هد حرارتي و كاغذهاي حساس به حرارت استفاده مي‌‌كنند كه هنگام عبور از زير هد، تيره مي‌‌شود. هد چاپي اغلب از نقاط مربع شكل تشكيل شده و با كنترل ميكروپروسسور سرد مي‌‌شود. چاپ حرارتي مستقيم يك تكنولوژي قديمي است كه ابتدا براي ماشين‌هاي كپي و فاكس ارزان قيمت طراحي شده و سپس به تكنولوژي مناسب براي چاپ باركد تبديل شده است.

E-paper

روزنامه الکترونيک که به نسخه‌هاي ديجيتال digital issues هم معروف شده‌اند. بعضي از اين نشريات عين نسخه چاپي يك روزنامه هستند و برخي هم با نسخه چاپي متفاوت مي‌‌باشند.

E-subscribers

مشتركان الكترونيك . مشترکان روزنامه هاي الکترونيک. كساني كه با ثبت‌نام رايگان و يا با پرداخت پول مشترك روزنامه‌هاي الكترونيك مي‌‌شوند.

FIPP

فدراسيون بين‌المللي نشريات ادواري. فدراسيوني كه مسؤول مسايل مرتبط با نشريات ادواري است.

IAA (International Advertising Agency)

انجمن بين‌المللي تبليغات. اين انجمن نهاد مركزي آژانس‌هاي تبليغات است.

Ifra (Inca-Fiej Research Association)

ايفرا يك موسسه پژوهشي آلماني و بزرگ‌ترين انجمن مطرح در عرصه نشر رسانه‌اي است ‌كه درحال حاضر2000‌ عضو از عرصه نشر را در كارنامه خود دارد و به‌طوركلي به‌مقولات مربوط به‌ توليد و نشر مي‌پردازد. سابقه ايفرا در مقوله پژوهش و نشر به ‌40 سال مي‌رسد.

ايفرا همه ساله در ماه اكتبر Ifraexpo را برگزار مي‌كند‌ كه يكي ازبزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي مربوط به ‌تكنولوژي‌هاي روزنامه‌هاست.

ايفرا گزارش‌هاي ويژه‌اي را نيز منتشر مي‌سازد ‌كه در واقع ماحصل پژوهش‌هاي آن است. علاوه براين، تشكيل سمپوزيوم‌هاي بين‌المللي،‌ سمينار‌هاي بين‌المللي و برپايي كلاس‌هاي آموزشي براي حرفه‌هاي صنعت روزنامه از فعاليت‌هاي ديگر ايفرا به‌حساب مي‌آيد.

ايفرا درعرصه مشاوره نيز فعال است و به‌اعضاي خود در اين زمينه تخفيف مي‌دهد. مجله ماهانه ايفرا‌كه به‌شش زبان منتشر مي‌شود تكنيك‌هاي روزنامه (Newspaper techniques) نام دارد.

مقر اصلي ايفرا در دارمشتات (نزديك فرانكفورت) است اما 12 دفتر هم در سراسر جهان دارد. بودجه ساليانه ايفرا هم‌كه صرفا از طريق فعاليت‌هاي خود ايفرا حاصل مي‌شود 9 ميليون يورو است.

Large / Wide / Grande Formats

فرمت‌هاي بزرگ (Large)، گسترده (Wide) و كلان (Grande) به طيف وسيعي از ماشين‌ها اطلاق مي‌‌شوند. از پلاترهاي ساده كه فقط براي چاپ فني و اسناد مهندسي مورد استفاده قرار مي‌‌گيرند تا ماشين‌هاي پيچيده با فرمت‌هاي بزرگ كه براي كارهاي بسيار با كيفيت مورد استفاده قرار مي‌‌گيرند.

Media Convergence

عبارت Media Convergence كه اين روزها در بحث‌هاي مربوط به نشر بين رسانه‌اي رايج شده است به اين معناست: توليد و بهره‌ وري از محتواي مشترك بر روي رسانه‌هاي مختلف.

Newsplex

پروژه Newsplex. پروژه Newsplex طرح تازه ايفرا با آموزش روزنامه‌نگاران در اتاق خبر آينده است. اين اتاق‌ها اكنون در كانون بحث‌هاي مرتبط با نشر بين رسانه‌اي قرار گرفته‌اند.

در واقع ايفرا سازمان پژوهشي فعال درعرصه صنايع روزنامه‌اي در يك پروژه مشترك با دانشگاه كاروليناي جنوبي اتاق خبر نمونه‌اي را برپا كرده كه به اتاق خبر آينده معروف شده است.اتاق خبر آينده آميزه‌اي از تكنولوژي‌هاي تازه و روش‌هاي تازه كار در جهان نشر بين رسانه‌اي است و ايفرا قصد دارد اين پروژه را در آسيا و اروپا هم دنبال كند.

Pocket format

فرمت جيبي .اکنون بسياري از ناشران مجلات و روزنامه ها به يک فرمت يا قطع کوچکتري رسيده اند که به اصطلاح به قطع دوستانه يا دوستدار کاربر معروف شده و يکي از اين قطع ها فرمت جيبي است. در واقع قطع جيبي يک فرمت استاندارد نيست و هر ناشري ابعاد مورد نظر طرح خود را براي قطع جيبي در نظر مي گيرد : عرض رول ، برش کار و تجهيزات تاکن همه در انتخاب اين ابعاد نقش ايفا مي کنند .

کوچک ترين قطع در زمينه قطع جيبي از عرض 8/14 سانتيمتر شروع مي شود که ازافست استفاده مي کند و قطع بعدي 5/16 سانتي متري است که با گراور چاپ مي شود . نکته ديگر اين است که کارهايي که طول 21 سانتيمتر دارند توسط افست و کارهايي که طول آن ها 22 سانتي متر است با گراور چاپ مي شوند .

Point of Purchase (POP)

تبليغات در نقطه خريد يا همان پاپ

يكي از بزرگ‌ترين بازارهاي صنعت چاپ که رشد چاپ ديجيتال و به موازات آن، رشد رسانه‌هاي ديجيتال، آنرا به دنياي مدرن انتقال داده است.



POPAI

انجمن تجاري بين‌المللي تبليغات در نقطه خريد که به مسائل مرتبط با تبليغات در نقطه خريد مي پردازد.

Publishers’ Electronic printing concept (PEPC)

ناشران مفهوم چاپ الكترونيك. اين عبارت نام يك كمپاني هلندي است كه توسط يك گروه جوان پنج نفره در دسامبر 1999 پايه‌گذاري شد. آن‌ها طرحي را در سر مي‌‌پروراندند كه براساس آن بتوان به يك كيوسك ويژه مطبوعاتي دست يافت كه بتواند نسخه چاپي هر روزنامه را در اختيار مشتري قرار دهد.

اين كيوسك در واقع با ايجاد امكان Download و پرينت گرفتن از روزنامه مورد نظر حالا ديگر يك طرح و رويا نيست و به وقوع پيوسته است.

Run of press

در خواست چاپ آگهي .. در خواست چاپ آگهي سياه و سفيد براي هرجا كه در روزنامه امکان پذير باشد.

Satellites Newspaper Kiosk

كيوسك روزنامه‌هاي ماهواره‌اي. هر كيوسك روزنامه‌هاي ماهواره‌اي قادر است فايل‌هاي روزنامه‌ها را دريافت كند،‌ عمليات مالي (دريافت هزينه‌ها) را پردازش كرده و بر حسب درخواست كاربر به او پرينت دلخواه از روزنامه موردنظرش را بدهد.

به ديگر زبان هر كيوسك حكم يك واحد نقطه فروش را دارد (Point – of – Sales Unit) كه پيوسته فايل‌ها را از شبكه ماهواره‌اي دريافت مي‌‌كند و نسخه‌هاي روزنامه‌هاي محلي و بين‌المللي را بر روي مانيتور خود به نمايش در مي‌‌آورد.

Split run

چاپ ويژه دو آگهي.

چاپ ويژه دو آگهي با دو شکل از يک آگهي دهنده در دو جاي گوناگون يک نشريه در يک زمان.

Standard Formats

فرمت هاي استاندارد در مورد قطع مجلات مطرح مي باشند و عبارتند از : A4 که 21×7/29 سانتي متر است و قطع آمريکايي که 9/27 × 6/21 سانتي متر است . کلاسيک ترين مجله قطع جيبي ريدرز دايجست است که ابعاد آن 4/18 × 5/13 سانتي متر مي باشد . فرمت غير عادي ريدرز دايجست تا چند دهه جزو مميزه هاي آن از ساير مجلات بود و در واقع به نوعي پيشتاز گرايش رعايت حال خواننده به هنگام استفاده از نشريه به حساب مي آيد . اما قطع بزرگ هم مي تواند در تعقيب ريشه هاي خود به يک نشريه کلاسيک ديگر که در سطح جهاني معروف است برسد : نشنال جئو گرافيک که ابعاد آن 4/25 × 5/17 است . اين قطع کمي بزرگ تر از قطع مجلات خبري است که time آغازگر آن بود و اکنون ساير مجلات خبري هم از آن بهره مند شده اند . در هر حال اگر چه شرکت هاي دست اندر کار امور بازاريابي تا چندين دهه از وجود بازاز بالقوه براي مجلات قطع کوچک غافل بودند ، اما اين قطع هميشه خواهان داشته و تاپيش از اين با لتر پرس و اکنون با افست چاپ مي شود . رمان هاي کوچک دلربا و عاشقانه و موج ماهيانه مشتاقان مجلات جدول و مجلات مربوط به چيستان ها شاهد اين ادعاست .

Thermal Transfer (TT)

چاپگرهاي انتقال حرارتي. چاپگرهاي انتقال حرارتي از همان تكنولوژي چاپگرهاي حرارتي مستقيم استفاده مي‌‌كنند. تنها تفاوت در اين‌جا، حذف ابزار پوشش زدن شيميايي به نفع كاغذهاي معمولي (حساس نشده) و ريبون مخصوص مركب است. يك فيلم ريبون مقاوم پلي‌استر كه با يك مركب خشك انتقال حرارتي پوشش مي‌‌خورد بين هد چاپي حرارتي و ليبل قرار مي‌‌گيرد. هد چاپي حرارتي براي ذوب مركب بر روي سطح ليبل مورد استفاده قرار مي‌‌گيرد. ريبون پلي‌استر سپس كنار مي‌‌رود و تصويري ثابت و منفعل از خود به جاي مي‌‌گذارد ليبل‌هاي انتقال حرارتي به سهولت از طريق سطح شفاف و شكننده خود قابل شناسايي هستند.
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور

آزمايش‌هايي براي چاپ بالشتكي



نويسنده :
مارابو آلمان 01-ارديبهشت-1386

چاپ بالشتكي برخلاف افست، كم‌تر روي كاغذ و مقوا و بيشتر روي مواد پلاستيكي و اجناس گوناگون صورت مي‌‌گيرد. بسياري از محصولاتي كه به روش چاپ بالشتكي چاپ مي‌‌شوند، در معرض تأثيرات مكانيكي و شيميايي گوناگون قرار مي‌‌گيرند. براي اندازه‌گيري مقاومت رنگ روي جنس‌هاي مختلف و در شرايط محيطي گوناگون تست‌هاي استاندارد وجود دارد.



پارامترهاي تست استاندارد جهت ارزيابي كيفيت چاپ پد و سيلك اسكرين

تأثير مكانيكي

اگر يك چاپكار پد پرينت بخواهد كيفيت يك چاپ را از نظر مقاومت مكانيكي بررسي كند، فقط و فقط لازم است كه تست چسبندگي (ADHESION) و خراش‌پذيري رنگ چاپ اسكرين را انجام دهد و گاهي (به ندرت) نيز ممكن است تست چين و چروك ضروري باشد.



چسبندگي

چسبندگي درجه پيوند لايه رنگ به سطح چاپي است. چسبندگي رنگ‌هاي چاپ اسكرين به لايه چاپ از دو طريق انجام مي‌‌شود: ابتدا از طريق چسبندگي ساده بين لايه زيرين رنگ و سطح لايه اصلي چاپ.

سطوح زبر يا تار و پود دار چسبندگي بهتري دارند.

لايه‌هايي مثل شيشه، فلز و پلي اتيلن و پلي پروپيلن از طريق حلال‌هاي رنگ نرم نمي‌‌شوند و به همين دليل رنگ پد پرينتر نياز به قدرت چسبندگي بيشتر دارد. اين رنگ‌ها كوره‌اي هستند؛ رنگ‌هاي دوگانه و رنگ‌هايي كه از طريق احتراق (تركيب با اكسيژن) خشك مي‌‌شوند.

دومين نوع پيوند رنگ به لايه اصلي چاپ، زبرسازي شيميايي است. حلال موجود در رنگ، سطح لايه اصلي چاپ را حل مي‌‌كند. در واقع، واكنش فقط در مواردي كه مستعد پذيرش حلال‌ها هستند صورت مي‌‌گيرد مانند پي‌وي‌سي و يا پلي استرين و يا اكريليك.



مقاومت خراش

نقش اصلي در برابر خراش، مصونيت از صدمات مكانيكي است. هر قدر كه لايه سخت‌تر باشد، در مقابل صدمات مكانيكي مقاوم‌تر است. اگر در مواردي به دليل چسبندگي ناكافي، قسمتي از رنگ ترك خورده باشد، دليل آن كمبود مقاومت مكانيكي است. البته به نوع موادي كه چاپ روي آن انجام مي‌‌شود، نيز بستگي دارد. براي مثال بعضي از كاغذها داراي اسيد يا مواد قليايي هستند كه پيوند رنگ به لايه اصلي چاپ را از بين مي‌‌برند و موجب كاهش مقاومت مكانيكي مي‌‌شوند. نرم‌كننده‌ها، به‌خصوص در پي وي سي، مي‌‌توانند بعد از مدتي سطح لايه چاپ شده را نرم كرده و مقاومت مكانيكي آن را كاهش دهند.



مقاومت چين و چروك

لايه رنگ چاپ بالشتكي به‌خصوص در مواد انعطاف‌پذير، بايد بتواند تابع تمام تغييرات در شكل لايه اصلي باشد (حالت‌دهي فلزات در حالت سرد). اين تغييرات، نخست چين و چروك است كه هنگام به‌كار بردن ليبل‌ها و كاغذهاي پشت چسبدار حاصل مي‌‌شود. علاوه بر مشخصه چسبندگي بسيار خوب براي لايه اصلي چاپ، لايه رنگ مي‌‌بايستي از نظر انعطاف‌پذيري مانند سطح چاپي باشد كه اين انعطاف‌پذيري را لزوماً نبايد فقط از مواد قابل انعطاف انتظار داشت.



ساير تأثيرات مكانيكي

در بعضي موارد، رنگ چاپ بالشتكي بايد بتواند ساير تأثيرات مكانيكي را نيز تحمل كند. مانند تأثيرات آب و هوايي كه در اين نوع موارد ساختار سازش پذيري با عواملي همچون چين و چروك، خط تا و شيار، برش، تيغ‌زني و دايكات، مته‌كاري، اره، حالت دهي در حالت سرد، حالت دهي در حالت گرم، ضربه و فشار و سايش را نيز مي‌‌بايستي داشته باشد.



روش‌هاي تست

چند گزينه از تست‌هاي كاربردي كه اجراي آنها بسيار آسان است، در زير معرفي مي‌‌شوند:

تست چسبندگي (تست نوار چسب)

اين تست، DIN 53232 است كه بسيار استفاده مي‌‌شود. ابتدا نوار چسب را روي محل مورد نظر فشار داده و به خوبي روي آن را مالش مي‌‌دهيم. و ناگهان آن را در همان جهتي كه مركب روي كار چاپ شده است، مي‌‌كشيم. در اين صورت مقداري از رنگ به نوار چسب مي‌‌چسبد كه نشان دهنده كيفيت چسبندگي رنگ است. توجه داشته باشيد كه اين آزمايش، تفاوت در چسبندگي لايه رنگ روي نوار چسب از يك طرف و لايه اصلي چاپ از طرف ديگر را نشان مي‌‌دهد.

آزمايش برش عرضي

بر طبق استاندارد DIN 53151 چسبندگي يك يا چند لايه رنگ را مي‌‌توان تست كرد اما نه روي لايه نرم. اگر فيلم رنگ (يعني قشر رنگ روي كار) را با تيغ به‌صورت ضربدري تا سطح چاپ شونده برش بدهيم و سپس قسمت برش را به آرامي قلم مو بزنيم، مقدار رنگي كه از طريق قلم مو از ناحيه برش جابه‌جا شده، ميزان چسبندگي را نشان مي‌‌دهد.

آزمايش براي خراش‌پذيري

كليه روش‌هايي كه سختي لايه رنگ را نشان دهد مناسب است. روش‌هاي زير عمومي است و فقط در مورد لايه‌هاي سخت و در واقع فلزات كاربرد دارد. با افزايش نرمي مواد، اين تست اعتباري ندارد.

تست ناخن

تست ناخن معمول‌ترين تست لايه رنگ براي محك زدن سختي و شكنندگي آن است اما نتيجه معقول و منطقي نيست زيرا ميزان سختي ناخن در افراد يكسان نيست.

آزمايش با مداد

با يك مداد كه خوب تراشيده باشد و سختي آن 1 H تا 10 H باشد نيز مي‌‌توان ميزان سختي و شكنندگي لايه رنگ را تست كرد.

آزمايش آونگ

فقط براي چاپ‌هاي سيلك اسكرين قابل اعتبار است زيرا ضخامت لايه‌اي كه آزمايش مي‌‌شود اغلب نازك‌تر از لايه واجد شرايط است و در نتيجه براي تست مناسب نيست و لازم به ذكر است كه اين آزمايش در مورد مواد قابل انعطاف مانند پي.وي.سي نرم منجر به خطا مي‌‌شود.

طرز كار اين تست بدين صورت است كه آونگ به‌طور افقي روي سطح مورد نظر و به منظور تماس با سطح نوسان دارد. زمان انجام اين حركت سختي لايه رنگ را نشان مي‌‌دهد.

تأثيرات شيميايي

توليدات چاپ شده با پد در معرض تأثيرات مواد شيميايي مختلف قرار دارد. غير از نوع بسته‌بندي كه لازم است از محتويات آن حفاظت كند، مي‌‌بايستي نسبت به شوينده‌هاي خانگي استاندارد كه روزانه مورد استفاده قرار مي‌‌گيرند نيز مقاوم باشند.

مقاومت شيميايي

مقاومت شيميايي يعني مقاومت توليدات چاپ شده با پد، نسبت به تغييراتي كه به وسيله مواد شيميايي ايجاد مي‌‌شود. لازم به ذكر است كه مقاومت مطلق شيميايي وجود ندارد. اين بستگي به عواملي مانند ويژگي سطوح چاپي و مشخصات رنگ دارد كه تعيين‌كننده ميزان مقاومت مورد نياز براي هر مورد خاص است.

مواد شيميايي

تجربه نشان مي‌‌دهند كه كارهاي چاپي كه به روش بالشتكي چاپ مي‌‌شوند، معمولاً لازم است كه نسبت به مواد شيميايي كه در زير آمده مقاوم باشد: الكل- بنزين- مواد تميزكننده خانگي- كرم پوست – بزاق و عرق بدن (در اسباب بازي‌ها).

از آنجا كه شدت اثرات مواد شيميايي بستگي به غلظت، دما و حركت دارد و با ذكر اين نكته كه نيروي مكانيكي مي‌‌تواند هنگام چاپ و يا بعد از نوردهي به مواد شيميايي تأثيرگذار باشد تقريباً ارايه يك دستورالعمل قابل اجرا غيرممكن است.

يك كرم پوست با يك غلظت و دماي بالاي چربي با يك كرم ديگر كه داراي غلظت و دماي پايين است از نقطه نظر اثر ساييدگي تفاوت دارد. در اين صورت نوع رنگ پد پرينتينگ مورد استفاده مي‌‌بايستي مقاومت خاصي براي هر نوع از كرم‌هاي پوست داشته باشد.



عوامل مؤثر روي توليدات چاپ شده به روش بالشتكي

عوامل مؤثر روي لايه رنگ

واكنش مواد شيميايي روي لايه رنگ ممكن است موجب آماس يا نرمي در محصول چاپ شود كه در نتيجه منجر به جدا شدن تمام يا قسمتي از لايه رنگ مي‌‌شود و به دنبال آن تغييراتي نيز در ميزان درخشندگي، شيد و ضخامت رنگ حاصل مي‌‌شود. تغييرات ديگري كه ممكن است در محصول چاپي ايجاد شود، عبارتند از جمع شدن، شكستن و حباب‌دار شدن. اگر چاپ‌ها بعد از پايان نوردهي با يك زمان قابل قبول به شرايط قبلي چاپ برگردند، لايه رنگ ممكن است در بعضي كاربردها مناسب باشد.



تشخيص تغييراتي كه مواد شيميايي در يك محصول چاپ ايجاد مي‌‌كند

اين تغييرات بر طبق استاندارد DIN 53168 مشخص مي‌‌شود كه بستگي به نوع استفاده از محصول و نوردهي آن دارد. با تشخيص اين موارد استاندارد، مي‌‌توان گفت كه يك مقاومت كلي نسبت به مواد شيميايي غيرممكن است. لازم است نكات مورد درخواست را مشخص كرده و پاسخ براي آن‌ها را نيز جست‌وجو كنيم. تغييراتي كه از طريق مواد شيميايي در محصولات چاپ پد حاصل مي‌‌شود اغلب يا به دليل ويژگي‌هاي رنگ است و يا موادي كه روي آن چاپ انجام مي‌‌شود.

از آنجايي كه نور، رنگدانه‌ها را از بين مي‌‌برد، مقدار باقيمانده رنگ را مي‌‌توان از طريق ضخامت رنگ با چگالي‌سنج اندازه گرفت.



روش‌هاي تست

انتخاب تست مناسب بايد با توجه به ويژگي‌هاي محصولاتي باشد كه با پد چاپ شده باشد. تست را مي‌‌توان قبل يا بعد از نوردهي انجام داد.

به‌طور معمول معيارهاي زير مورد آزمايش قرار مي‌‌گيرد: ميزان درخشندگي، چسبندگي، شيد رنگ، خراش‌پذيري، ضخامت و سختي رنگ.

يكي از تست‌هاي با ارزش، طبق استاندارد DIN 53160، تست مقاومت اسباب‌بازي‌هاي رنگي در برابر بزاق و عرق بدن است. براي اين كار يك كاغذ خيس شده را كه با يك مايع تست قبلاً آغشته شده است، روي سطح رنگي قرار مي‌ دهيم. اگر خرده‌هاي رنگ كه به كاغذ چسبيده است زير استاندارد مشخص شده باشد، پوشش رنگ مقاومت در برابر عرق بدن را دارد.

تمام نكات بالا اين مطلب را مشخص مي‌‌كند كه انتخاب يك رنگ پد پرينتينگ كه در برابر مواد شيميايي مقاومت لازم را داشته باشد نياز به آگاهي دقيق تمام معيارهاي نوردهي لازم و پايدار نسبت به رنگ‌ مصرفي است تا بتوان رنگ مناسب‌ براي هر كاربردي را پيدا كرد.
 
آخرین ویرایش:

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
توصيه‌هاي كاربردي براي كار با ورني و مركب‌هاي هيبريد


نويسنده : لاله اوصیا
15-بهمن-1385

در چاپ افست ورقي، ماشين‌آلات چاپ هيبريد به ماشين‌هايي گفته مي‌‌شود كه مي‌‌توانند از مركب‌هاي هيبريد، ورني رو كار UV، مركب‌هاي معمولي افست و مركب‌هاي پايه آبي به راحتي استفاده كنند، بدون اين‌كه به تعويض لاستيك، نوردهاي لاستيكي و شرايط خشك‌كن نيازي داشته باشند.

مركب‌هاي هيبريد نيز به همين ترتيب از دو نوع خاصيت خشك شدن شيميايي بهره مي‌‌برند. بدين معني كه اولاً مانند مركب‌هاي معمولي افست به روش نفوذ (جذب) و اكسيداسيون خشك مي‌‌شوند و ثانياً تحت تابش اشعه ماوراء بنفش مانند مركب‌هاي UV پليمري شده و تثبيت مي‌‌شوند. به همين دليل ماشين‌هاي افست ورقي هيبريد، خشك‌كن‌هاي مختلف IR، هواي داغ و UV را همزمان دارند.

اعمال ورني‌هاي (كوتينگ‌ها) هيبريد نيز يك روش مقرون به صرفه و چند منظوره براي محافظت چاپ و افزايش كيفيت كار است كه به‌صورت فرآيندي آسان در خط چاپ مي‌‌تواند انجام گيرد، و در مقايسه با چاپ UV نيز بسيار آسان‌تر و بي‌‌دردسرتر است. درجه مراقبتي كه از يك لايه ورني UV روي مركب هيبريد به‌دست مي‌‌آيد معادل براقيتي است كه از چاپ با مركب‌هاي چند رنگ UV حاصل مي‌‌شود.

فرمولاسيون و خشك شدن مركب‌ها و ورني‌هاي افست ورقي

اصلي‌ترين مواد سازنده مركب‌هاي افست، رزين (بيندر)، رنگدانه و مواد كمكي افزودني است. تمام اين مواد در يك مركب در تعامل و عملكرد متقابل با يكديگر هستند و هميشه اين احتمال وجود دارد كه يك جزء روي عملكرد اجزاي ديگر مركب تأثيرگذار باشد. بنابراين به جرأت مي‌‌توان گفت كه توليد يك مركب به صورتي كه خواص ويژه‌اي را در زمينه خشك شدن، سهولت چاپ، كيفيت‌هاي بصري، قابليت انجام عمليات پس از چاپ، بو و مزه و ... دارا باشد، كار ساده‌اي نيست.

در مركب افست ورقي اصلي‌ترين جزو سازنده، بيندر است كه اولاً جايي براي نگه‌داري ساير اجزا محسوب مي‌‌شود و ثانياً وظيفه تشكيل فيلم با لايه روي سطح چاپ شونده را به عهده دارد.

بيندر به‌طور كلي مخلوطي از رزين (سخت‌شونده)، روغن‌هاي گياهي يا معدني و خشك‌كن است. به بيان ديگر بيندر چيزي شبيه به يك مركب بدون رنگ يا ورني است. روغن‌ها را براي حل كردن و روان كردن رزين سخت و چسبانك به مركب اضافه مي‌‌كنند تا مركب به سياليت مناسبي برسد. علاوه بر اين روغن‌ها وظيفه پخش يكنواخت رنگدانه‌ها را نيز بر عهده دارند. روغن‌هاي گياهي به‌طور مستقيم بر خشك شدن اكسيداتيو مركب تأثير مي‌‌گذارند و هرگاه در مركب به‌طور كامل جايگزين روغن‌هاي معدني شدند، آن مركب را مركب زيست محيطي مي‌‌نامند.

رزين‌ها را بر مبناي نحوه خشك شدنشان طبقه‌بندي مي‌‌كنند. مركب‌هايي كه فقط به روش اكسيداسيون يا تركيبي از اكسيداسيون و جذب، خشك مي‌‌شوند داراي مقادير بسيار زيادي آلكيد رزين و روزين هستند، در اين حال روغن براي اين رزين‌ها مانند حلال و روان‌كننده عمل مي‌‌كند.

رزين‌هاي خشك شونده با اشعه به هيچ روغن يا حلالي احتياج ندارند. مركب‌ها و ورني‌هايي كه با UV يا به ندرت با اشعه الكتروني (EB) خشك مي‌‌شوند معمولاً از رزين آكريليك ساخته مي‌‌شوند.

مركب‌هاي كاتيوني UV نيز نوع ديگري از مركب‌هاي UV هستند كه با رزين اپوكسي آكريلات توليد مي‌‌شوند.

به‌طور كلي رزين در مركب‌هاي UV از مولكول‌هاي ساده و پيچيده‌اي تشكيل شده كه براي سهولت در درك مي‌‌توان مولكول‌هاي ساده را به روغن (يا حلال) و مولكول‌هاي پيچيده و بزرگ‌تر را به رزين مركب‌هاي روغني شباهت داد. مولكول‌هاي كوچك و ساده را مونومر مي‌‌نامند كه تأثير مستقيمي بر ويسكوزيته و سياليت مركب دارند. اين مولكول‌ها آزاد هستند و در فرايند خشك شدن شبكه سه بعدي نمي‌‌شوند.

مولكول‌هاي بزرگ‌تر و پيچيده‌تر اليگومر نام دارند. اين‌ها در حقيقت زنجيرهاي مولكولي هستند كه از قبل كمي پليمري شده‌اند و در براقيت نهايي، سختي، مقاومت‌هاي سايشي و شيميايي لايه مركب تأثير مستقيم دارند.

در مركب‌هاي UV تابش اشعه باعث فعاليت آغازگرهاي نوري موجود در مركب مي‌‌شود. اين آغازگرها معمولاً شكسته و به دو راديكال فعال تجزيه مي‌‌شوند و مونومرها و اليگومرها را به‌صورت شبكه‌اي سه بعدي با هم پيوند مي‌‌دهند. كه به اين عمل پليمريزاسيون يا شبكه‌اي شدن گويند. عملكرد مولكول‌ها را هنگام خشك شدن به دو روش اكسيداتيو و UV در شكل 1 مي‌‌توان ديد. مركب‌هاي هيبريد شامل رزين‌هايي هستند كه هم به روش اكسيداسيون/ جذب و هم به روش راديكالي با اشعه UV خشك مي‌‌شوند. بنابراين بهترين ويژگي‌هاي هر دو سيستم خشك شدن را در خود دارند. مثلاً وجود روغن در مركب‌هاي هيبريد مانع از بروز پرش مركب (كه شكلي رايج در مركب‌هاي معمولي UV است) مي‌‌گردد.
799_jadvale-hibred-3.gif


نمودار
همچنين مركب‌هاي هيبريد را مي‌‌توان مستقيماً ورني UV زد. از طرفي ديگر به دليل خورندگي بالا و قوي بودن تركيبات شيميايي موجود در مركب‌هاي UV، براي استفاده از اين مركب‌ها به لاستيك و نوردهاي مقاوم و مخصوص و شوينده‌هاي ويژه‌اي نياز است، در حالي كه مركب‌هاي هيبريد به نسبت ملايم هستند و براي استفاده از آن‌ها نيازي به تعويض لاستيك و نوردهاي معمول در ماشين‌هاي افست نيست و بالاخره در استفاده از ورني‌ها و مركب‌هاي UV، به دليل توليد ازن حتماً بايد سيستم تهويه و خروج ازن در آخرين خشك‌كن پيش‌بيني شود. همچنين در مركب‌هاي EB بايد از خروج اشعه X به محيط جلوگيري شود در حالي كه هيچ يك از اين مشكلات در مركب‌هاي هيبريد وجود ندارد.

مواد خشك‌كننده و تسريع‌كننده پليمريزاسيون:

در مركب‌ها همواره موادي وجود دارد كه خشك شدن شيميايي يا پليمريزاسيون را سرعت بخشند. اين مواد مي‌‌توانند تدريجي عمل كنند مانند آن‌چه كه در خشك‌ شدن به روش اكسيداسيون اتفاق مي‌‌افتد يا آني و سريع عمل كنند مشابه آن‌چه كه در مركب‌هاي UV رخ مي‌‌دهد.

در مركب‌هايي كه فقط به روش اكسيداسيون خشك مي‌‌شوند (يا بخشي از خشك شدن آن‌ها به اين روش است)، عامل خشك‌كننده، ماده‌اي اكسيدان است كه توسط ماشين‌چي به تدريج به داخل مركب ريخته مي‌‌شود.

از آن‌جا كه اكسيژن هوا در فرآيند اكسيداسيون نقش دارد لايه مركب به تدريج از بالا به سمت عمق (پايين) مركب خشك مي‌‌شود. بنابراين تشكيل يك سطح يا پوسته خشك شده به معني خشك شدن عمق لايه چاپ شده نيست. به تجربه ثابت شده كه با كمك حرارت مي‌‌توان اين فرايند آهسته را سرعت بخشيد.

مركب‌هاي هيبريد در چندين مرحله خشك و پليمري مي‌‌شوند. اين مركب‌ها توسط يك خشك‌كن UV كه بعد از آخرين برج رنگ وجود دارد به‌طور عمقي خشك مي‌‌شوند ولي تا قبل از اين مرحله، روغن موجود در مركب وظيفه خود را انجام مي‌‌دهد و جذب اين روغن توسط كاغذ باعث سست شدن و بي‌‌حركت ماندن رنگ‌هاي چاپ شده نيز مي‌‌گردد. در پايان براي سرعت بخشيدن به خشك شدن اكسيداتيو، وجود يك خشك كن حرارتي (كه مي‌‌تواند يك لامپ IR باشد) ضروري است.

هر گاه پس از چاپ رنگ‌ها و عبور از خشك كن UV پس از آخرين رنگ نياز به يك لايه ورني UV باشد مي‌‌توان خشك كن IR را پس از برج ورني زني و قبل از خشك‌كن انتهايي UV قرار داد. عبور از خشك‌كن IR به لايه ورني UV فرصت كافي مي‌‌دهد تا لايه‌اي يك دست و صاف تشكيل دهد كه اين امر در ايجاد حداكثر براقيت بسيار مؤثر است.

پليمري شدن تحت اشعه UV؛ با و بدون آغازگرهاي نوري:

مركب‌ها و ورني‌هاي UV و نيز مركب‌هاي هيبريد (به ميزان كم‌تر) حاوي موادي به نام آغازگرهاي نوري هستند كه تحت تابش اشعه UV تجزيه مي‌‌شوند. با شكستن هر مولكول آغازگر نوري آلي، دو يون راديكال بسيار فعال مثبت يا منفي ايجاد مي‌‌شود كه اين‌ها به مولكول‌هاي اليگومري رزين متصل مي‌‌شوند و باعث شبكه‌اي شدن رزين و در نهايت خشك شدن مركب مي‌‌گردند. سازنده مركب اين مواد را از قبل به داخل مركب مي‌‌ريزد، لذا مركب‌هاي UV و هيبريد بايد دور از نور نگه‌داري شوند.

آغازگرهاي نوري موادي بسيار خورنده هستند و به همين دليل در ماشين‌هاي چاپ UV بايد از نوردها و لاستيك‌هاي خاص استفاده شود ولي در مركب‌هاي هيبريد از آغازگرهاي نوري به مقدار بسيار كمتري استفاده مي‌‌شود. لذا همان لاستيك و نوردها در ماشين چاپ معمولي افست براي چاپ مركب‌هاي هيبريد نيز كاربرد دارد. كاهش مقدار آغازگرها در مركب‌هاي هيبريد، در كاهش بوي كار تمام شده نيز اثر دارد، گرچه كارهاي چاپ شده با مركب‌هاي هيبريد كاملاً بدون بو نيستند.

در حال حاضر تمام مركب‌ها و ورني‌هاي UV و هيبريد كه در ماشين‌هاي افست ورقي به‌كار مي‌‌روند حاوي آغازگرهاي نوري راديكالي هستند كه با دريافت مقدار كافي از تابش اشعه و لامپ‌هاي UV با قدرت مشخص در حدود يك ثانيه خشك مي‌‌شوند. از طرف ديگر ورني‌هاي UV راديكالي را مي‌‌توان با ضخامت بيشتري نسبت به ورني‌هاي UV كاتيونيك چاپ كرد كه اين (ضخامت بالا) خود يك عامل مهم در كسب حداكثر براقيت است.

البته لازم به ذكر است كه مركب‌هاي UV كاتيونيك اين قابليت را دارند كه پس از قطع تابش UV نيز به خشك شدن خود ادامه مي‌‌دهند و اين امر شايد امكان چاپ ورني با ضخامت بالا را امكان‌پذير سازد. ولي خشك شدن يك لايه ضخيم ورني UV كاتيونيك به ساعت‌ها وقت احتياج دارد.

بايد توجه داشت كه در چاپ‌هايي با سرعت بالا فقط يك خشك‌كن UV پايان خط براي خشك شدن كامل كفايت نمي‌‌كند و بايد خشك‌كن UV ديگري در مسير داشت تا جمع كل زمان تابش اشعه بيشتر شود. و اين خود زماني را كه ورني براي يكنواخت و صاف شدن داشت از بين مي‌‌برد.

تحقيقات زيادي براي توليد مركب‌هايي كه امروزه به آن‌ها Duall-Cure مي‌‌گويند نيز در دست انجام است. اين مركب‌ها در اصل توسط اكسيداسيون و نفوذ به كاغذ خشك مي‌‌شود ولي در ابتدا مختصري توسط اشعه UV سطح‌شان خشك مي‌‌شود (Pre-hardning)، به صورتي كه كارهاي چاپ شده بدون تأخير براي عمليات تكميلي آماده مي‌‌باشند. اگر اين تحقيقات به نتيجه مطلوب برسد مركب‌هاي دو مرحله‌اي يا همان duall cure را مي‌‌توان به عنوان سومين گزينه چاپي روي ماشين‌هاي چاپ هيبريد و نيز دومين گزينه براي ماشين‌هاي معمولي در نظر گرفت.

در همين جا لازم است اشاره شود كه مركب‌هاي EB به آغازگرهاي شيميايي يا نوري نياز ندارند، زيرا اشعه X در سيستم EB آنقدر قوي است كه خود مولكول‌هاي اليگومر را بدون وجود راديكال آزاد به فعاليت و پليمري شدن وادار مي‌‌كند.

از آنجايي كه اشعه EB خاصيت ميكروب‌كشي هم دارد اين روش بيشتر براي چاپ بسته هاي استريل به‌كار مي‌‌رود. البته اين روش به سرمايه‌گذاري سنگين اوليه نياز دارد كه اين سرمايه‌گذاري، با خشك شدن هم زمان چاپ زير و رو در حالي كه اشعه فقط به يك طرف مي‌‌تابد توجيه مي‌‌شود.

اثرات رنگ مواد رنگ‌زا بر خشك شدن

پيگمنت‌ها عامل رنگ دهنده در مركب‌ چاپ افست ورقي مي‌‌باشند. اين مواد به دو دسته آلي و معدني تقسيم‌بندي شده و به‌صورت توده‌اي از كريستال‌هاي به هم چسبيده‌اند كه به اين توده آلگومرات گويند. پيگمنت‌ها در رزين يا بيندر پخش مي‌‌شوند.

هر قدر اندازه ذره‌اي پيگمنت‌ها بزرگ‌تر و هر قدر غلظت آن‌ها در مركب بيشتر باشد مركب سريع‌تر خشك يا پليمريزه مي‌‌شود.

در مركب‌هاي هيبريد از پيگمنت‌هايي استفاده مي‌‌شود كه خواص شيميايي، اندازه ذره‌اي و غلظت آن‌ها تا حد بسيار زيادي به مركب‌هاي معمولي افست شباهت دارد. به همين دليل مسايلي مانند رشد نقطه در مركب‌هاي هيبريد دقيقاً مشابه مركب‌هاي معمولي افست رخ مي‌‌دهد و براي استفاده از آن‌ها‌، برعكس مركب‌هاي UV نيازي به تغييرات خاص نيست. لذا استفاده از مركب هيبريد روي ماشين‌هاي ورقي معمولي بسيار آسان‌تر است و تغيير كاربري ماشين چاپ براي مركب افست هيبريد به مراتب آسان‌تر از تغيير كاربري ماشين چاپ از افست معمولي به افست UV مي‌‌باشد.

ولي به هر حال در مركب‌هاي هيبريد، بخشي از پيگمنت‌ها مشابه پيگمنت‌هاي مركب UV مي‌‌باشند. لذا تأثيراتي كه رنگ اين مقدار از پيگمنت‌ها بر فرآيند خشك شدن توسط UV مي‌‌گذارند كاملاً مشابه تأثيرات رنگ پيگمنت‌هاي مركب UV است. بدين معني كه هر قدر طول موج رنگ مركب بيشتر باشد (يعني از منطقه UV دورتر باشد) تأثيرات اشعه UV بر خشك شدن آن مركب كم‌تر است. به بيان ديگر تأثير يك لامپ UV بر رنگ زرد پروسس و قرمزهاي تنپلات كم‌تر است.

زيرا اين پيگمنت‌ها بخش زيادي از تابش طيفي UV را جذب مي‌‌نمايند و مقدار كمتري از اشعه را عبور مي‌‌دهند و بدين طريق تا حدودي در مقابل اشعه مانع مي‌‌شوند.

در مركب‌هاي هيبريد اين مشكل را مي‌‌توان توسط افزودن كمي ماده اكسيدكننده كه سرعت اكسيداسيون را افزايش مي‌‌بخشد بهبود داد. بنابراين مركب زرد يا قرمز هيبريد توسط بخش اكسيداتيو خود سريع‌ترخشك شده و سپس براي خشك شدن نهايي از خشك‌كن UV عبور مي‌‌كند. بديهي است كه اين راه‌حل ساده در مورد مركب‌هاي افست UV غيرقابل اجراست.

لزوم استفاده از مواد افزودني

اجراي موفق يك كار چاپي به تأثيرات متقابل مواد شميايي موجود در مركب (رزين، پيگمنت، روغن، خشك‌كننده‌ها و تسريع‌كننده‌هاي واكنش) و نيز تأثيرات فيزيكي ديگري مانند شرايط ماشين چاپ، فضاي چاپخانه، ويژگي‌هاي سطح چاپ شونده، خشك كن و ... بستگي دارد. براي انجام يافتن اين سناريوي پيچيده چاپخانه‌ها ناگزيرند كه از مواد افزودني و كمكي بهره گيرند.

افزودني‌ها، موادي شيميايي هستند كه بسته به وظيفه‌شان از رويه بستن مركب جلوگيري مي‌‌كنند، يا مثلاً مانع از خشك شدن مركب روي نوردها، تيغه و ساير اجزاي ماشين مي‌‌شوند. يا اين‌كه حتي باعث بهبود و تسريع در امر خشك شدن يك‌رنگ خاص مي‌‌گردند.

ديسپرس‌كننده‌ها نوع ديگري از افزودني‌ها هستند كه باعث مي‌‌شوند روغن موجود در مركب‌ها مانند يك لايه محافظ كاملاً دور پيگمنت‌ را فرا بگيرد و از رسوب و تغييرات فاز پيگمنت در طي زمان جلوگيري كند. تينرها يا حلال‌ها هم وظيفه تنظيم خواص سياليت را به عهده دارند.

افزودني‌هاي ديگري هم بر پايه روغن‌هاي سيليكوني وجود دارند كه براي مركب‌هاي افست بدون آب مناسبند. گروه ديگري از افزودني‌ها براي تنظيم PH، كنترل كشش سطحي و امولسيون نشدن مركب در محلول آب به‌كار مي‌‌روند. اين دسته از افزودني‌ها تأثيرات متقابل مركب، كاغذ و محلول آب را تنظيم مي‌‌كنند. و بالاخره افزودني‌هايي با عنوان يكنواخت‌كننده‌ها باعث مي‌‌شوند تا لايه‌ مركب چاپ شده هر چه سريع‌تر و قبل از خشك شدن، يك دست و هم طراز شوند كه اين امر براي كسب براقيت بالا ضروري است.
797_jadvale-hibred-2.gif

797_jadvale-hibred-2.gif

جالب اينجاست كه تمام اين افزودني‌ها به‌طور طبيعي در مركب‌هاي هيبريد، قابل مصرف است و به جز واكس‌ها كه در اعمال لايه ورني پس از چاپ مزاحمت ايجاد مي‌‌كنند، تمام اين افزودني‌ها به سادگي توسط اپراتورها قابل مصرف مي‌‌باشند.

در پايان اين بخش ذكر اين نكته ضروي است كه صرف استفاده از يك مركب هيبريد به معني اجراي راحت و بي‌ دغدغه يك كار چاپي نيست و چاپ مركب‌هاي هيبريد نيز مشابه مركب‌هاي UV و معمولي به تنظيمات و اصلاحات لازم توسط اپراتور نيازمند مي‌‌باشند. و اين امر صرفاً از پيچيدگي و تعداد عوامل دخيل در فرمولاسيون و تأثيرات متقابل مركب، كاغذ، ماشين چاپ، خشك كن و ... ناشي مي‌‌شود.

روش‌هاي خشك شدن مركب و كاربردهاي احتمالي
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
مبحث مرکب

سيستم‌هاي تركيب رنگ‌ و مركب‌دهي‌

منبع‌ نشريه‌: ‌world ‌Ink

ساختن‌ يك‌ رنگ‌ اختصاصي،‌ معمولا‌ كار‌ دشواري‌ است،‌ حتي‌ براي‌ چاپكاران‌ با‌ سابقه،‌ اغلب‌ با‌ افزودن‌ و‌ كم‌ و‌ زياد‌ كردن‌ مكرر‌ امكان‌پذير‌ است.‌ از‌ اين‌ گذشته،‌ ساختن‌ رنگ‌ به‌ اين‌ ترتيب،‌ معمولا‌ موجب‌ باقي‌ ماندن‌ مقداري‌ از‌ مركب‌ است‌ كه‌ نمي‌‌توان‌ آن‌ را‌ دور‌ ريخت.‌ حالا‌ دستگاه‌هايي‌ درست‌ شده‌ كه‌ هر‌ دو‌ مشكل‌ را‌ حل‌ مي‌كنند.

سيستم‌هاي‌ اتوماتيك‌ تركيب‌ مركب‌ها‌ و‌ مركب‌دهي‌ مزاياي‌ فراواني‌ براي‌ چاپكاران‌ دارد.‌ زيرا‌ با‌ استفاده‌ از‌ اين‌ سيستم‌ها‌ مي‌‌‌توان‌ از‌ طريق‌ تركيب‌ مركب‌هاي‌ مختلف‌ به‌ رنگ‌ دلخواه‌ و‌ به‌ ميزان‌ دلخواه‌ رسيد‌ و‌ چاپخانه‌دار‌ نيازي‌ ندارد‌ اضافه‌ مركب‌هاي‌ تكي‌‌(spot) با‌ رنگ‌هاي‌ گوناگون‌ را‌ در‌ قوطي‌هاي‌ ريز‌ و‌ درشت‌ نگه‌ دارد.‌ از‌ سوي‌ ديگر‌ اين‌ سيستم‌ها‌ را‌ مي‌‌توان‌ روي‌ يونيت‌هاي‌ چاپ‌ سوار‌ كرد‌ تا‌ مركب‌ به‌ ميزان‌ مورد‌ نياز‌ در‌ مركبدان‌ ريخته‌ شود.‌ شركت‌هاي‌ مركب‌سازي‌ نيز‌ به‌ عنوان‌ نوعي‌ پشتيباني‌ از‌ مشتريان‌ خود‌ با‌ همكاري‌ سازندگان‌ مختلف‌ اين‌ سيستم‌ها‌ را‌ توليد‌ و‌ به‌ بازار‌ عرضه‌ مي كنند.‌ مقاله‌اي‌ كه‌ مي‌‌خوانيد‌ اين‌ سيستم‌ها‌ را‌ معرفي‌ كرده‌ و‌ سازندگان‌ عمده‌ آنها‌ را‌ نيز‌ معرفي‌ مي‌كند.



استفاده‌ از‌ رنگ‌هاي‌ تكي‌‌(Spot) در‌ يك‌ پروژه‌ چاپي‌ اعم‌ از‌ بسته‌بندي،‌ نشريات‌ و‌ موارد‌ ديگر‌ مي‌‌تواند‌ جلوه‌ ويژه‌اي‌ به‌كار‌ ببخشد‌ و‌ آن‌ را‌ از‌ ديگركارهاي‌ چاپي‌ متمايز‌ كند.‌ با‌ اين‌ حال‌ به‌دست‌ آوردن‌ تركيب‌ ايده‌آل‌ يك‌ رنگ‌ تكي‌ و‌ يا‌ استفاده‌ به‌ ميزان‌ مناسب‌ (نه‌ كم‌تر‌ و‌ نه‌ بيشتر)‌ از‌ رنگ‌هاي‌ تكي‌ اهميت‌ فراواني‌ دارد.‌ زيرا‌ برخلاف‌ رنگ‌هاي‌ اصلي‌ چاپكار‌ تنها‌ به‌ ميزان‌ بسيار‌ محدود‌ و‌ در‌ موارد‌ خاص‌ از‌ مركب‌هاي‌ تكي‌ استفاده‌ مي‌‌كند‌ و‌ برايش‌ به‌ صرفه‌ نيست‌ اين‌ مركب‌ها‌ را

انبار‌ كند.

هدر‌ دادن‌ مركب‌ نيز‌ هزينه‌ مضاعف‌ به‌ چاپكار‌ تحميل‌ مي‌‌كند‌ كه‌ در‌ شرايط‌ دشوار‌ كنوني‌ به‌ هيچ‌ وجه‌ عاقلانه‌ نيست.‌ از‌‌ سوي‌ ديگر‌ يك‌ بار‌ سفارش‌ يك‌ محموله‌ از‌ انواع‌ رنگ‌هاي‌ تكي‌ نحوه‌ مقرون‌ به‌ صرفه‌اي‌ براي‌ انجام‌ يك‌ كار‌ چاپي‌ نيست.‌ از‌ سوي‌ ديگر‌ ممكن‌ است‌ مدت‌ها‌ طول‌ بكشد‌ تا‌ مركب‌ها‌ به‌دست‌ چاپخانه‌دار‌ برسد.‌ سازندگان‌ همواره‌ به دنبال‌ راه‌‌هاي‌ مختلفي‌ بوده‌اند‌ تا‌ بتوانند‌ به‌ مشتريانشان‌ در‌ زمينه‌ عمليات‌ تركيب‌ كردن‌ مركب‌ها‌ با‌ دقت‌ و‌ به‌صورت‌ كارآمد‌ كمك‌ كنند.‌ دقت‌ در‌ اين‌ عمليات‌ نقش‌ كليدي‌ را‌ ايفا‌ مي‌‌كند.

اگر‌ سيستم‌ دقيق‌ نبوده‌ و‌ استفاده‌ از‌ آن‌ چندان‌ آسان‌ نباشد،‌ چاپكار‌ از‌ كل‌ فرايند‌ و‌ هزينه‌ به‌ بار‌ آمده‌ كه‌ رنگ‌هاي‌ نامطلوب‌ است‌ نااميد‌ مي‌‌شود.‌ ابعاد‌ سيستم‌‌ نيز‌ اهميت‌ دارد.‌ هيچ‌كس‌ مايل‌ نيست‌ دستگاهي‌ براي‌ تركيب‌ مركب‌ها‌ استفاده‌ كند‌ كه‌ فضاي‌ زيادي‌ از‌ چاپخانه‌ را‌ به‌ خود‌ اختصاص‌ مي‌‌دهد.‌ استفاده‌ از‌ يك‌ سيستم‌ كامپيوتري‌ كه‌ به‌ يك‌ نرم‌افزار‌ پيشرفته‌ مجهز‌ است،‌ اهميت‌ فراواني‌ دارد.‌ ‌ اگر‌ يك‌ اپراتور‌ بتواند‌ فرمولاسيون‌ مركب‌ پانتوني‌ را‌ كه‌ در‌ حافظه‌ دستگاه‌ وجود‌ دارد‌ با‌ فشار‌ يك‌ تكمه‌ فرا‌ خواند‌ و‌ از‌ آن‌ استفاده‌ كند‌ كل‌ عمليات‌ چاپي‌ از‌ ابتدا‌ به‌ خوبي‌ جريان‌ پيدا‌ خواهد‌ كرد.‌ براي‌ چاپكاراني‌ كه‌ به‌ رنگ‌هاي‌ تكي‌ متعدد‌ نياز‌ دارند،‌ يك‌ سيستم‌ تركيب‌ مركب‌ خوب‌ به‌ مفهوم‌ كاهش‌ خواب‌ ماشين‌ چاپ‌ است.

مزاياي‌ اصيل‌ دستگاه‌هاي‌ پخش‌ مركب‌ ‌ براي‌ پاسخگويي‌ به‌ نياز‌ مشتريان،‌ برخي‌ از‌ شركت‌هاي‌‌ مركب‌سازي‌ با‌ همكاري‌ سازندگان‌ سيستم‌هاي‌ تركيب‌ مركب‌ و‌ مركب‌دهي‌ (مثل‌Stork ‌Prints ،‌Nova ‌flex ،‌ ‌Rexson ،‌Tech-Vale ،‌GFI ،‌GSI ،‌‌Accel و ‌(Color ‌Matic سيستم‌هاي‌ كامپيوتري‌ ابداع‌ كرده‌اند‌ كه‌ مي‌‌تواند‌ به‌ چاپكاران‌ كمك‌ كند‌ تا‌ به‌صورت‌ كارآمد‌ و‌ موثر‌ رنگ‌هاي‌ تكي‌ خود‌ را‌ توليد‌ كنند.

جوبندرسكي‌ رييس‌ شركت‌ مركب‌سازي‌ ون‌ سان‌ مي‌‌گويد:‌ <تقاضا‌ براي‌ سيستم‌هاي‌ مركب‌دهي‌ اتوماتيك‌ افزايش‌ يافته‌ و‌ از‌ سوي‌ ديگر‌ سازندگان‌ ماشين‌ چاپ‌ از‌ اين‌ گزينه‌ هر‌ چه‌ بيشتر‌ در‌ ماشين‌ خود‌ استفاده‌ مي‌‌كنند.‌ استفاده‌ از‌ پمپ‌هاي‌ مركب‌ روي‌ ماشين‌ چاپ‌ مزاياي‌ فراواني‌ دارد.‌ برخلاف‌ سيستم‌هاي‌ شست‌وشو‌ و‌ نصب‌ لاستيك،‌ زينك‌ و‌ غيره‌ هنوز‌ در‌ بيشتر‌ ماشين‌ها‌ مركب‌ به‌صورت‌ دستي‌ در‌ مركبدان‌ ريخته‌ مي‌‌شود‌ و‌ سيستم‌ خودكار‌ هنوز‌ به‌ اين‌ بخش‌ از‌ صنعت‌ چاپ‌ نرسيده‌ است.‌

شركت‌ سان‌كيميكال‌ با‌ كمپاني‌هاي‌ مختلف‌ براي‌ ساخت‌ اين‌ سيستم‌ها‌ همكاري‌ مي‌‌كند.‌ جان‌ كوالسكي‌ مدير‌ بازاريابي‌ سان‌ كيميكال‌ مي‌‌گويد:‌<تقاضاي‌ بالايي‌ وجود‌ دارد.‌ به‌ويژه‌ در‌ ميان‌ چاپكاراني‌ كه‌ حجم‌ زيادي‌ مركب‌ مصرف‌ مي‌‌كنند‌ و‌ براي‌ مخلوط‌ كردن‌ رنگ‌هاي‌ ويژه‌ به‌ اين‌ دستگاه‌ نياز‌ دارند.‌ اين‌ چاپكاران‌ همواره‌ بايد‌ در‌ اسرع‌ وقت‌ به‌ رنگ‌هاي‌ تكي‌ مختلف‌ دسترسي‌ داشته‌ باشند.‌ يكي‌ از‌ شركت‌هايي‌ كه‌ در‌ زمينه‌ ارايه‌ سيستم‌هاي‌ پخش‌ مركب‌ موفقيت‌ فراواني‌ داشته‌ است،‌ شركت‌‌INK ‌International است.‌ نام‌ تجاري‌ سيستم‌ اين‌ شركت‌‌Magnum است.‌ شركت‌‌Storks ‌print نيز‌ يك‌ سيستم‌ موفق‌ ديگر‌ روانه‌ بازار‌ كرده‌ كه‌‌Colorsat ‌Match نام‌ دارد.‌ اين‌ دستگاه‌ مي‌‌تواند‌ تا‌ 20‌ مركب‌ مختلف‌ و‌ تا‌ حجم‌ 60‌ كيلوگرم‌ را‌ با‌ يكديگر‌ مخلوط‌ كند.‌ اين‌ سيتم‌ قادر‌ است‌ با مركب‌هاي‌ يووي‌ و‌ آب‌پايه‌ فلكسو،‌ سيك‌اسكرين‌ و‌ گراور‌ با‌ ويسكوزيته‌ 2500‌‌mPas كار‌ كند.‌ دستگاه‌ داراي‌ نرم‌افزار‌ مديريت‌ مركب‌ است.‌

اين‌ نرم‌افزار‌ با‌ ويندوز‌‌XP سازگار‌ است‌ و‌ مي‌‌تواند‌ انواع‌ فرمولاسيون‌هاي‌ مركب‌ را‌ توليد‌ كند.‌ چاپكاران‌ مي‌‌توانند‌ رنگ‌ دلخواه‌ مشتريان‌ خود‌ را‌ بسازند.‌ شركت‌ها‌ سيستم‌هايي‌ براي‌ كمك‌ به‌ ماشين‌چي‌ها ‌ ارايه‌ كرده‌اند.‌ اين‌ سيستم‌ها‌ ماشين‌چي‌ را‌ قادر‌ مي‌‌سازد‌ تا‌ مركب‌ به‌ اندازه‌ مورد‌ نياز‌ براي‌ يك‌ نوبت‌ كار‌ بسازد،‌ از‌ اين‌ طريق‌ مركب‌ كم‌تر‌ مصرف‌ شده‌ و‌ نياز‌ به‌ انبار‌ كردن‌ مركب‌ نيز‌ كاهش‌ پيدا‌ مي‌‌كند.

خطاي‌ ديگر‌ كه‌ همواره‌ رخ‌ مي‌‌دهد،‌ محاسبه‌ وزن‌ مركب‌ است.‌ ترازوها‌ معمولا‌ دقيق‌ نيستند‌ و‌ خطاي‌ انساني‌ نيز‌ همواره‌ باعث‌ افزايش‌ استفاده‌ از‌ مركب‌ مي‌‌شود.‌ به‌ همين‌ خاطر‌ در‌ هنگام‌ مخلوط‌ كردن‌ مركب‌ امكان‌ دارد‌ ميزان‌ استفاده‌ از‌ يك‌ رنگ‌ بيش‌ از‌ اندازه‌ مورد‌ نياز‌ باشد‌ و‌ نتيجه‌ مطلوب‌ براي‌ چاپكاران‌ به بار نيايد.‌ با‌ استفاده‌ از‌ اين‌ سيستم‌ها‌ ديگر‌ نيازي‌ نيست‌ ماشين‌چي‌ به‌صورت‌ دستي‌ مركب‌ را‌ از‌ قوطي‌ برداشته‌ و‌ به‌ داخل‌ مركبدان‌ بريزد‌ و‌ سپس‌ ميزان‌ مصرف‌ مركب‌ را‌ كنترل‌ كند.‌ با‌ استفاده‌ از‌ اين‌ سيستم‌ مركب‌ داخل‌ قوطي‌ و‌ ظرف‌هاي‌ مختلف‌ پوسته‌ نشده‌ و‌ هدر‌ نمي‌‌رود.

به‌ همين‌ خاطر‌ نيازي‌ به‌ برداشتن‌ پوسته‌هاي‌ مركب‌ از‌ سطح‌ مركب‌ نيست.‌ اين‌ سيستم‌ها‌ مي‌‌توانند‌ با‌ حداقل‌ ميزان‌ مركب‌ كار‌ كنند.‌

جالب‌ توجه‌ است‌ كه‌ بيشترين‌ ميزان‌ هدر‌ رفتن‌ مركب‌ به‌ خاطر‌ استفاده‌ بيش‌ از‌ حد‌ آن‌ در‌ مركبدان‌ است.‌ استورك‌ ادعا‌ مي‌‌كند‌ دستگاه‌ اين‌ شركت‌ مي‌‌تواند‌ از‌ 4‌ مركب‌ مختلف‌ يك‌ آميزه‌ 5‌ كيلوگرم‌ را‌ بين‌ 3‌ تا‌ 4‌ دقيقه‌ آماده‌ كند.‌ از‌ سوي‌ ديگر‌ نرم‌افزار‌ دستگاه‌ هر‌ جا‌ كه‌ امكان‌ داشته‌ باشد‌ مي‌تواند ميزان‌ مركب‌هاي‌ باقيمانده‌ از‌ كار‌ قبلي‌ را‌ ‌ محاسبه‌ كرده‌ و‌ از‌ آن‌ رنگ‌هاي‌ جديد

تهيه‌ كند.

سيستم‌هاي‌ سازندگان‌ ديگر‌ نيز‌ كم‌ و‌ بيش‌ از‌ همين‌ مكانيزم‌ استفاده‌ مي‌‌كنند.‌ شركت‌ سان‌كيميكال‌ در‌ آرشيو‌ خود‌ فرمولاسيون‌ بيش‌ از‌ 70‌ هزار‌ رنگ‌ را‌ دارد‌ كه‌ مي‌‌توان‌ اطلاعات‌ آن‌ها‌ را‌ به‌ اين‌ دستگاه‌ها‌ منتقل‌ كرد.



مزاياي‌ فراوان‌

سيستم‌هاي‌ اتوماتيك‌ مركب‌دهي‌ اين‌ نگراني‌ را‌ برطرف‌ ساخته‌ كه‌ مبادا‌ مركب‌ ساخته‌ شده‌ كافي‌ نباشد‌ و‌ يا‌ اين‌كه‌ بيش‌ از‌ اندازه‌ مورد‌ نياز‌ مركب‌ توليد‌ شود.‌ زيرا‌ اين‌ ذهنيت‌ همواره‌ وجود‌ دارد‌ كه‌ زياد‌ آمدن‌ مركب‌ بهتر‌ از‌ اين‌ است‌ كه‌ قبل‌ از‌ پايان‌ كار‌ چاپ،‌ مركب‌ تمام‌ شود.‌ بسياري‌ از‌ اپراتورها‌ نيز‌ هنگامي‌ كه‌ مركب‌ در‌ مركبدان‌ ريخته‌ شد،‌ سعي‌ مي‌‌‌كنند‌ اشتباهات‌ خود‌ را‌ جبران‌ كنند.‌ به‌ همين‌ خاطر‌ زمان‌ آماده‌سازي‌ افزايش‌ پيدا‌ مي‌‌كند.‌ اگر‌ عمليات‌ تركيب‌ مركب‌ به‌ خوبي‌ انجام‌ نشود،‌ نارضايتي‌ مشتري‌ را‌ به‌ دنبال‌ خواهد‌ داشت‌ و‌ در‌ برخي‌ مواقع‌ ممكن‌ است‌ چاپكار‌ مجبور‌ شود‌ كار‌ چاپ‌ را‌ تكرار‌ كند.

سيستم‌هاي‌ مركب‌دهي‌ كه‌ روي‌ يونيت‌هاي‌ چاپ‌ سوار‌ مي‌‌شوند‌ كاربردهاي‌ فراواني‌ براي‌ انواع‌ چاپ‌ از‌ بسته‌بندي‌ تا‌ افست‌ دارند.

هر‌ مركبي‌ را‌ مي‌‌توان‌ در‌ تيوب‌ يا‌ قوطي‌ ريخت.‌ به‌ همين‌ خاطر‌ سيستم‌هاي‌ مركب‌دهي‌ بسيار‌ انعطاف‌پذير‌ هستند.‌ اين‌ سيستم‌ها‌ براي‌ چاپخانه‌ها‌ كه‌ كار‌ چهار‌ رنگ‌ چاپ‌ مي‌‌كنند‌ بيشتر‌ مورد‌ استفاده‌ قرار‌ مي‌‌گيرند.‌ بيشتر‌ سازندگان‌ مركب‌ مي‌‌توانند‌ رنگ‌هاي‌ مورد‌ نياز‌ چاپكاران‌ را‌ تامين‌ كرده‌ و‌ در‌ اين‌ تيوب‌ها‌ بريزند‌ ولي‌ فعلا‌ بيشتر‌ از‌ چهار‌ رنگ‌ اصلي‌ در‌ اين‌ سيستم‌ها‌ استفاده‌ مي‌‌شود.‌ بيشتر‌ اين‌ سيستم‌ها‌ مي‌‌توانند‌ هنگامي‌ كه‌ مركب‌ تقريباً‌ به‌ انتها‌ مي‌‌رسد،‌ به‌ چاپكار‌ هشدار‌ دهند‌ و‌ ميزان‌ مركب‌ را‌ كنترل‌ كنند.‌ برخي‌ معتقدند‌ استفاده‌ از‌ تيوب‌هاي‌ كارتني‌ از‌ لحاظ‌ زيست‌محيطي‌ بهتر‌ از‌ قوطي‌هاي‌ فلزي‌ و‌ پلاستيكي‌ است.
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
مركب؛ چالش‌هاي پياپي در چاپ‌

نويسنده : حميد لباف

اشكال‌ پنجم-‌ مركب‌ باعث‌ كندن،‌ پاره‌ كردن‌ و‌ خرد‌ كردن‌ كاغذ‌ مي‌شود.

‌ اين‌ مشكل‌ مربوط‌ به‌ مركب‌ و‌ كاغذ‌ است.‌ قدرت‌ چسبندگي‌ مركب‌ براي‌ كاغذ‌ مصرفي‌ و‌ شرايط‌ موجود‌ در‌ ماشين‌ زياد‌ است.‌ از‌ آن‌جا‌ كه‌ اشكالات‌ مربوط‌ به‌ پاره‌ شدن‌ و‌ كنده‌ شدن‌ كاغذ‌ ناشي‌ از‌ ضعيف‌ بودن‌ آن‌ است،‌ اين‌ اشكالات‌ در‌ فصل‌ 7‌ <اشكالات‌ كاغذ>‌ بررسي‌ شده‌ است.

علت‌ الف: قدرت‌ چسبندگي‌ مركب‌ زياد‌ است.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 1‌ :‌ ‌ ‌ ‌ قدرت‌ چسبندگي‌ مركب‌ را‌ با‌ اضافه‌ كردن‌ محلول‌ مناسب‌ كاهش‌ دهيد.

راه‌حل‌ ‌ 2‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ اگر‌ راه‌حل‌ 1‌ باعث‌ كاهش‌ كيفيت‌ چاپ‌ شد،‌ از‌ كاغذ‌ بهتر‌ استفاده‌ كنيد.‌

راه‌حل‌ ‌ 3‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ ضخامت‌ لايه‌ مركب‌ را‌ افزايش‌ دهيد.‌ افزايش‌ لايه‌ مركب‌ به‌ مقدار‌ ناچيز‌ معمولاً‌ اثر‌ زياد‌ در‌ كاهش‌ جداسازي‌ الياف‌ روكش‌ سطحي‌ كاغذ‌ دارد.

علت‌ ب: خشك‌ شدن‌ مركب‌ و‌ افزايش‌ چسبندگي‌ آن‌ بر‌ روي‌ ماشين.‌ اين‌ علت‌ ممكن‌ است‌ به‌ علت‌ استفاده‌ بيش‌ از‌ اندازه‌ از‌ نمك‌هاي‌ خشك‌كن‌ در‌ مركب‌ باشد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 1‌ :‌ ‌ ‌ ‌ ورني‌ شماره‌ دو‌ صفر‌ (00)‌ را‌ به‌ مركب‌ اضافه‌ كنيد‌ تا‌ چسبندگي‌ اوليه‌ آن‌ كاهش‌ پيدا‌ كند.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 2‌ :‌ ‌ ‌ ‌ مقدار‌ كمي‌ ماده‌ ضد‌ اكسيداسيون‌ را‌ به‌ مركب‌ اضافه‌ كنيد.‌ ابتدا‌ با‌ سازنده‌ مركب‌ مشورت‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ ‌ 3:‌ ‌ ‌ از‌ مركبي‌ كه‌ خشك‌كن‌ كمتري‌ دارد،‌ استفاده‌ كنيد.

علت‌ ج: چسبندگي‌ مركب‌هاي‌ كوئيك‌ست‌ (زود‌ خشك‌شونده)‌ و‌ هيت‌ ست‌ (خشك‌شونده‌ با‌ حرارت)‌ به‌ هنگام‌ توقف‌هاي‌ ماشين‌ به‌ دليل‌ از‌ دست‌ دادن‌ محلول،‌ زياد‌ مي‌شود.‌ اين‌ شرايط‌ مي‌تواند‌ به‌ دليل‌ نو‌ بودن‌ روكش‌ نورد‌ لاستيكي‌ و‌ جذب‌ محلول‌ و‌ تبخير‌ شدن‌ آن‌ و‌ يا‌ به‌ هر‌ دو‌ دليل‌ انجام‌ شود.

راه‌حل‌ ‌ ‌ ‌ 1:‌ ‌ ‌ ‌ با‌ سازنده‌ مركب‌ مشورت‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 2‌ :‌ ‌ ‌ ‌ اگر‌ نورد‌ مركب‌ نو‌ است،‌ و‌ يا‌ مدتي‌ است‌ كه‌ بدون‌ كار‌ و‌ خشك‌ بوده،‌ قبل‌ از‌ چاپ،‌ نوردها‌ را‌ به‌ محلول‌ مركب‌ آغشته‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 3‌ :‌ ‌ ‌ ‌ هنگام‌ توقف‌ ماشين،‌ نوردهاي‌ مركب‌ را‌ اسپري‌ كنيد‌ تا‌ از‌ خشك‌ شدن‌ مركب‌ جلوگيري‌ شود.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 4‌ :‌ ‌ ‌ مركب‌ را‌ شل‌ كنيد‌ تا‌ از‌ سفت‌ شدن‌ آن‌ در‌ اثر‌ تبخير‌ محلول،‌ در‌ حين‌ آماده‌سازي‌ ماشين‌ جلوگيري‌ شود.‌ زماني‌ كه‌ ماشين‌ شروع‌ به‌ چاپ‌ كرد‌ و‌ جريان‌ مركب‌ برقرار‌ شد،‌ مركب‌ آماده‌ نبايد‌ باعث‌ به‌ وجود‌ آمدن‌ هيچ‌ اشكال‌ خاصي‌ در‌ ماشين‌ شود.

علت‌ د: پس‌ از‌ شروع‌ چاپ،‌ مركب‌ كوئيك‌ست‌ (مركبي‌ كه‌ زود‌ خشك‌ مي‌شود)‌ باعث‌ جدا‌ كردن‌ پرز‌ كاغذ‌ مي‌شود.

راه‌حل‌ ‌ ‌ ‌ 1:‌ ‌ ‌ فرمول‌ مركب‌ را‌ تغيير‌ داده‌ و‌ از‌ محلول‌ فرار‌ و‌ خشك‌كننده‌ كمتري‌ استفاده‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 2‌ :‌ ‌ ‌ ‌ به‌ ازاي‌ هر‌ كيلوگرم‌ مركب،‌ 30‌ گرم‌ ورني‌ شماره‌ چهارصفر‌ (0000)‌ به‌ مركب‌ اضافه‌ كنيد.

اشكال‌ ششم-‌ ضعيف‌ شدن‌ چاپ‌ به‌ صورت‌ مكانيكي.

‌ نوارهاي‌ چاپ‌ تنپلات‌ كه‌ در‌ جلو‌ يا‌ پشت‌ يك‌ سطح‌ وسيع‌تر‌ تنپلات‌ دريك‌ صفحه‌ قرار‌ گرفته‌ باشد،‌ باعث‌ برداشتن‌ بيشتر‌ مركب‌‌ از‌ روي‌ نوردهاي‌ روي‌ فرم‌ مي‌شود.‌ در‌ حالي‌ كه‌ اين‌ مركب‌ لازمه‌ چاپ‌ رنگ‌ قوي‌ در‌ محل‌هاي‌ تنپلات‌ پهن‌ است‌ و‌ توزيع‌ مركب‌ از‌ قسمت‌ كناره‌هاي‌ نورد،‌ كمبود‌ مركب‌ را‌ جبران‌ نمي‌كند.‌ در‌ نتيجه‌ تصوير‌ كم‌رنگ‌ شده‌ و‌ سايه‌اي‌ ازآن‌ چاپ‌ مي‌شود.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 1‌ :‌ ‌ ‌ ‌ تا‌ آن‌جا‌ كه‌ ممكن‌ است‌ قسمت‌هاي‌ چاپ‌ تنپلات‌ را‌ در‌ سرتاسر‌ لي‌آت‌ پخش‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 2‌ :‌ ‌ ‌ ‌ تغذيه‌ رطوبت‌ را‌ به‌ حداقل‌ كاهش‌ دهيد.‌ از‌ الكل‌ و‌ يا‌ افزودني‌ الكلي‌ استفاده‌ كنيد.‌

راه‌حل‌ ‌ 3‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ ضخامت‌ لايه‌ مركب‌ را‌ افزايش‌ دهيد.‌ براي‌ جلوگيري‌ از‌ ايجاد‌ لكه‌هاي‌ مركب‌ بر‌ روي‌ قسمت‌هاي‌ بدون‌ چاپ،‌ از‌ ته‌ مانده‌ مركب‌هايي‌ كه‌ از‌ كارهاي‌ قبلي‌ باقي‌ مانده‌ است‌ استفاده‌ نكنيد.‌ مركب‌ مصرفي‌ را‌ كمي‌ ضعيف‌تر‌ كرده‌ و‌ جريان‌ آن‌ را افزايش‌ دهيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 4‌ :‌ ‌ ‌ در‌ صورت‌ امكان‌ در‌ چاپ‌ تنپلات‌ به‌ جاي‌ مركب‌ شفاف‌ (ترانسپارنت)‌ از‌ مركب‌ كدر‌ (اُپك)‌ استفاده‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ 5‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ نوسان‌ نورد‌ صلايه‌ را‌ افزايش‌ دهيد.

راه‌حل‌ ‌ 6‌ ‌ :‌ ‌ ‌ آخرين‌ نورد‌ مركب‌ روي‌ زينك‌ را‌ از‌ نوع‌ صلايه‌ نصب‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 7‌ :‌ ‌ ‌ سختي‌‌ نوردهاي‌ روم‌ فرم‌ را‌ كم‌ كرده‌ و‌ يا‌ از‌ نوردهاي‌ نو‌ استفاده‌ نماييد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 8‌ :‌ ‌ ‌ ‌ تصوير‌ را‌ به‌ شكلي‌ بر‌ روي‌ زينك‌ قرار‌ دهيد‌ كه‌ سايه‌ تصوير‌ به‌طور‌ مستقيم‌ در‌ اطراف‌ سيلندر‌ قرار‌ نگيرد.

اشكال‌ هفتم-‌ پوسته‌ شدن‌ مركب‌ روي‌ كاغذ‌ گلاسه.

‌ پوسته‌ شدن‌ كاغذ‌ بر‌ روي‌ كاغذ‌ حالتي‌ است‌ كه‌ مركب‌ خشك‌ شده‌ را‌ مي‌توان‌ به‌ راحتي‌ از‌ روي‌ كاغذ‌ پاك‌ كرد.‌

علت‌ الف: حامل‌ مركب‌ بيش‌ ازاندازه‌ معمول‌ در‌ كاغذ‌ نفوذ‌ مي‌كند.‌ اين‌ شرايط‌ مي‌تواند‌ به‌ علت‌ تغيير‌ يافتن‌ فرمول‌ مركب‌ و‌ يا‌ نامناسب‌ بودن‌ آن‌ و‌ يا‌ در‌ اثر‌ چاپ‌ بر‌ روي‌ كاغذي‌ كه‌ از‌ قدرت‌ جذب‌ زياد‌ برخوردار‌ است،‌ پديد‌ آيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 1‌ :‌ ‌ ‌ ‌ با‌ سازنده‌ مركب‌ مشورت‌ كنيد‌ تا‌ مركب‌ مناسب‌ با‌ نوع‌ كاغذ‌ مصرفي‌ را‌ تهيه‌ كند.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 2‌ :‌ ‌ ‌ ‌ براي‌ كاهش‌ ميزان‌ نفوذ‌ حامل‌ مركب،‌ ورني‌ شماره‌ 8،‌ ژل‌ و‌ يا‌ ورني‌ براق‌ و‌ يا‌ هر‌ نوع‌ ورني‌ سفت‌كننده‌ را‌ به‌ مركب‌ ‌ اضافه‌ كنيد.

علت‌ ب: ‌ تأخير‌ در‌ خشك‌ شدن.‌ اگر‌ خشك‌ شدن‌ مركب‌ به‌ كندي‌ انجام‌ شود،‌ نشان‌دهنده‌ اين‌ است‌ كه‌ قبل‌ از‌ جذب‌ شدن‌ مركب،‌ حامل‌ آن‌ بيش‌ از‌ حد‌ لازم‌ جذب‌ شده‌ و‌ رنگدانه‌ (پيگمنت)‌ آن‌ بدون‌ قدرت‌ چسبندگي‌ رها‌ شده‌ است.

راه‌حل‌ ‌ 1‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ علت‌ تأخير‌ در‌ خشك‌ شدن‌ مركب‌ را‌ بررسي‌ كنيد.‌ هر‌ يك‌ از‌ عومل‌ ذكر‌ شده‌ مي‌تواند‌ باعث‌ پوسته‌ شدن‌ مركب‌ شود.‌ راه‌حل‌ توضيح‌ داده‌ شده‌ را‌ به‌ كار‌ بريد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 2‌ :‌ ‌ ‌ ‌ پوسته‌ شدن‌ مركب‌ معمولاً‌ تا‌ چند‌ ساعت‌ پس‌ از‌ اتمام‌ چاپ‌ مشخص‌ نمي‌شود،‌ ولي‌ كار‌ چاپ‌ شده‌ و‌ پوسته‌ شده‌ را‌ مي‌توان‌ با‌ چاپ‌ مجدد‌ به‌ وسيله‌ ورني‌ شفاف‌ حفظ‌ كرد‌ تا‌ چسبندگي‌ لازم‌ فراهم‌ شود.

اشكال‌ هشتم-‌ پاك‌ شدن‌ مركب.‌

مركب‌ پس‌ از‌ چاپ‌ خشك‌ شده‌ است‌ ولي‌ در‌ مرحله‌ تا‌ كردن‌ كاغذ‌ و‌ صحافي‌ پاك‌ مي‌شود.

علت:

لايه‌ مركب‌ به‌ علت‌ عدم‌ وجود‌ مواد‌ خشك‌كننده‌ بسيار‌ ضعيف‌ است.‌

راه‌حل‌ ‌ 1‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ با‌ تهيه‌ مركب‌ مناسب‌ مشكل‌ را‌ برطرف‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ 2‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ از‌ مواد‌ افزودني‌ نفتي‌ و‌ روغن‌هاي‌ معدني‌ استفاده‌ نكنيد‌ و‌ فقط‌ از‌ حداقل‌ مواد‌ افزودني‌ مجاز‌ كه‌ به‌ وسيله‌ توليدكننده‌ مركب‌ معرفي‌ و‌ عرضه‌ مي‌شود،‌ استفاده‌ نماييد.‌ مواد‌ ضد‌خشك‌كن‌ باعث‌ پلاستيكي‌ شدن‌ لايه‌ مركب‌ خشك‌ شده‌ مي‌شوند‌ و‌ مقاومت‌ پاك‌ شدن‌ آن‌ را‌ كاهش‌ مي‌دهند.‌ خشك‌كن‌هاي‌ ضعيف‌تر‌ نيز‌ موجود‌ هستند.‌ بنابراين‌ از‌ مصرف‌ اضافي‌ اين‌ مواد‌ خودداري‌ كنيد.

اشكال‌ نهم-‌ چسبندگي‌ ضعيف‌ ورني‌ و‌ يكنواخت‌ نبودن‌ آن.‌

علت‌ الف: از‌ موم‌ و‌ يا‌ مواد‌ مشابه‌ در‌ مركب‌ استفاده‌ شده‌ است‌ تا‌ مقاومت‌ آن‌ را‌ در‌ مقابل‌ پاك‌ شدن‌ افزايش‌ دهد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ در‌ صورت‌ استفاده‌ از‌ ورني‌ از‌ مركب‌ بدون‌ موم‌ استفاده‌ كنيد.‌

علت‌ ب: دير‌ خشك‌ شدن‌ مركب‌ باعث‌ چسبندگي‌ لعاب‌ كاغذ‌ به‌ مركب‌ مي‌شود.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 1‌ :‌ ‌ ‌ ‌ از‌ مركبي‌ كه‌ زودتر‌ خشك‌ مي‌شود،‌ استفاده‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 2‌ :‌ ‌ ‌ ‌ از‌ افزودني‌هاي‌ مناسب‌ كه‌ خشك‌ شدن‌ مركب‌ را‌ سريع‌تر‌ مي‌كند،‌ در‌ آب‌ ماشين‌ استفاده‌ كنيد.

علت‌ ج: ‌ افزودني‌هاي‌ الكلي‌ داراي‌ مواد‌ شيميايي‌ هستند،‌ و‌ قدرت‌ تبخير‌ آن‌ها‌ مثل‌ الكل‌ ايزوپروپيل‌ نيست.‌ بنابراين‌ زماني‌ كه‌ اين‌ مواد‌ بر‌ اثر‌ تبخير‌ آب‌ در‌ جريان‌ سيستم‌ رطوبت‌ ماشين‌ اشباع‌ مي‌شوند،‌ با‌ مركب‌ مخلوط‌ شده‌ و‌ چسبندگي‌ ورني‌ را‌ تحت‌ تأثير‌ قرار‌ مي‌دهند.

راه‌حل‌ ‌ ‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ سيستم‌ آب‌ ماشين‌ را‌ تميز‌ كرده‌ و‌ آب‌ را‌ حداقل‌ هفته‌اي‌ يك‌ بار‌ تعويض‌ كنيد.

اشكال‌ دهم-‌ عدم‌ چسبندگي‌ يكنواخت‌ مركب‌ در‌ چاپ‌ با‌ پلاستيك.‌

علت‌ الف:‌ مقاومت‌ سطح‌ پلاستيكي‌ فوق‌العاده‌ كم‌ است.

راه‌حل‌ ‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ از‌ پلاستيكي‌ استفاده‌ كنيد‌ كه‌ مقاومت‌ سطح‌ آن‌ بين 40‌ تا‌ 50‌ دين‌‌ ‌(dyne) باشد.

علت‌ ب: مركب‌ مصرفي‌ مناسب‌ براي‌ چاپ‌ پلاستيك‌ تهيه‌ نشده‌ است.

راه‌حل‌ ‌ ‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ از‌ مركب‌ قوي‌ و‌ داراي‌ محلول‌ كم‌ استفاده‌ كنيد.

علت‌ ج: مركب‌ با‌ آب‌ مخلوط‌ شده‌ است.

راه‌حل‌ ‌ ‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ موقع‌ چاپ‌ روي‌ سطوحي‌ كه‌ آب‌ را‌ جذب‌ نمي‌كنند،‌ مركب‌ چاپ‌ مورد‌ استفاده‌ بايد‌ به‌ صورتي‌ ساخته‌ شده‌ باشد‌ كه‌ محتوي‌ حداقل‌ رطوبت‌ بوده‌ و‌ از‌ حداقل‌ آب‌ ممكن‌ در‌ آن‌ استفاده‌ شود.

اشكال‌ يازدهم-‌ ساييدگي‌ لايه‌ مركب‌ (در‌ چاپ‌ جلد‌ كتاب‌ و‌ مجلات،‌ برچسب‌ و‌ كارتن).

علت: مقاومت‌ مركب‌ در‌ برابر‌ سايش‌ ناچيز‌ است.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 1‌ :‌ ‌ ‌ از‌ مركبي‌ كه‌ نسبت‌ به‌ سايش‌ مقاوم‌ است،‌ استفاده‌ كنيد‌ ومناسب‌ترين‌ نوع‌ را‌ بر‌ اساس‌ نوع‌ كاغذ‌ مصرفي‌ انتخاب‌ كنيد.‌ چون‌ يك‌ مركب‌ مقاوم‌ ممكن‌ است‌ براي‌ چاپ‌ با‌ يك‌ نوع‌ كاغذ‌ مناسب‌ ولي‌ براي‌ كاغذ‌ ديگر‌ نامناسب‌ باشد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 2:‌ ‌ ‌ ‌ كاغذ‌ را‌ تعويض‌ كنيد.‌ بعضي‌ از‌ انواع‌ كاغذ‌ بسيار‌ زبر‌ و‌ خشن‌ هستند.

اشكال‌ دوازدهم-‌ ساييدگي‌ مركب‌ روي‌ جلد‌ در‌ هنگام‌ حمل‌ و‌ نقل.

علت‌ الف: نداشتن‌ لفاف‌ مناسب‌ در‌ موقع‌ حمل‌ و‌ نقل‌ و‌ باز‌ بودن‌ كتاب‌ باعث‌ سر‌ خوردن‌ و‌ ماليده‌ شدن‌ آن‌ بر‌ روي‌ يكديگر‌ و‌ ساييدگي‌ و‌ پاك‌ شدن‌ مركب‌ مي‌شود.

راه‌حل‌ ‌ ‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ اگر‌ جلد‌ كتاب‌ در‌ هنگام‌ حمل‌ و‌ نقل‌ آسيب‌ ديده‌ باشد،‌ اصلاح‌ كردن‌ آن‌ امكان‌پذير‌ نخواهد‌ بود.‌ در‌ بيشتر‌ موارد،‌ تعويض‌ جلد‌ آسيب‌ديده،‌ خيلي‌ بهتر‌ از‌ چاپ‌ مجدد‌ كل‌ كتاب‌ است.‌ البته‌ بهترين‌ راه‌ حل،‌ جلوگيري‌ از‌ پاك‌ شدن‌ و‌ ساييده‌ شدن‌ جلد‌ با‌ استفاده‌ از‌ بسته‌بندي‌ مناسب‌ است.

علت‌ ب: ورني‌ روي‌ جلد‌ كافي‌ نيست.

راه‌حل‌ ‌ ‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ دقت‌ كنيد‌ كه‌ ورني‌ مصرفي،‌ مناسب‌ با‌ نوع‌ كار‌ چاپي‌ تهيه‌ شده‌ باشد.‌ جلدهايي‌ كه‌ بر‌ اثر‌ كافي‌ نبودن‌ ورني‌ ساييده‌ شده‌اند،‌ بايد‌ در‌ قسمت‌ صحافي‌ دور‌ ريخته‌ شوند.

علت‌ ج: ‌ پودر‌ زياد‌ است.‌ پودر‌ خشك‌كن‌ مي‌تواند‌ باعث‌ ساييدگي‌ مركب‌ شود.

راه‌حل‌ ‌ ‌ ‌ :‌ ‌ ‌ تغذيه‌ پودر‌ را‌ به‌ حداقل‌ ممكن‌ كم‌ كنيد.‌ در‌ موقع‌ حمل‌ و‌ نقل،‌ كتاب‌ و‌ مجلات‌ را‌ با‌ لفاف‌ مناسب‌ بسته‌بندي‌ كنيد.

اشكال‌ سيزدهم-‌ مركب‌ رنگ‌ اول‌ خشك‌ شده‌ و‌ رنگ‌ دوم‌ روي‌ مركب‌ چاپ‌ رنگ‌ اول‌ نمي‌نشيند.

مركب‌ ‌ رنگ‌ دوم‌ بر‌ روي‌ مركب‌ خشك‌ شده‌ رنگ‌ اول‌ قرار‌ نمي‌گيرد،‌ چون‌ مركب‌ رنگ‌ اول‌ به‌ حالت‌ بلوري‌ شكل‌ درآمده‌ است.‌ در‌ حقيقت‌ روغن‌ موجود‌ در‌ مركب‌ خشك‌ نمي‌شود‌ و‌ به‌ سطح‌ كاغذ‌ نفوذ‌ كرده‌ و‌ مانع‌ از‌ جذب‌ مركب‌ تازه‌ مي‌شود.

علت: مقدار‌ روغن‌ مصرف‌ شده‌ در‌ مركب‌ زياد‌ است.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 1‌ :‌ ‌ ‌ قبل‌ از‌ اقدام‌ به‌ چاپ،‌ نيازهاي‌ خود‌ را‌ در‌ مورد‌ نوع‌ مركب‌ مصرفي‌ با‌ فروشنده‌ در‌ ميان‌ بگذاريد.

راه‌حل‌ ‌ 2‌ :‌ ‌ ‌ ‌ اگر‌ قرار‌ است‌ رنگ‌ دوم‌ روي‌ اولي‌ چاپ‌ شود،‌ از‌ مصرف‌ روغن‌ در‌ مركب‌ خودداري‌ كنيد.‌ استفاده‌ از‌ خشك‌كن‌ را‌ به‌ حداقل‌ برسانيد.‌ چون‌ خشك‌كن‌هايي‌ كه‌ در‌ مركب‌ مصرف‌ مي‌شوند،‌ خود‌ موادي‌ دارند‌ كه‌ خشك‌ نمي‌شوند.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 3‌ :‌ ‌ چاپ‌ رنگ‌ دوم‌ را‌ بلافاصله‌ پس‌ از‌ خشك‌ شدن‌ رنگ‌ اول‌ انجام‌ دهيد.‌ هر‌ قدر‌ مركب‌ ديرتر‌ خشك‌ شود،‌ مواد‌ روغني‌ موجود‌ در‌ آن‌ بيشتر‌ به‌ سطح‌ كاغذ‌ نفوذ‌ كرده‌ و‌ از‌ روي‌ نشستن‌ رنگ‌ها‌ روي‌هم‌ جلوگيري‌ مي‌كنند.

راه‌حل‌ 4‌ :‌ ‌ ‌ در‌ چاپ‌ رنگ‌ اول‌ از‌ خشك‌ كن‌ خميري‌ استفاده‌ كنيد.‌ اگر‌ از‌ خشك‌كننده‌ خميري‌ استفاده‌ مي‌كنيد،اپراتور‌ ماشين‌ بايد‌ مقدار‌ نمك‌ خشك‌كن‌ در‌ مركب‌ را‌ به‌ حداقل‌ كاهش‌ دهد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 5‌ :‌ ‌ ‌ مقداري‌ مواد‌ ثابت‌كننده‌ رنگ‌ به‌ مركب‌ چاپ‌ اول‌ اضافه‌ كنيد.

اشكال‌ چهاردهم-‌ بلوري‌ شدن‌ مركب.

مركب‌ چاپ‌ شده‌ در‌ رنگ‌ دوم‌ به‌ درستي‌ بر‌ روي‌ رنگ‌ اول‌ مي‌نشيند،‌ ولي‌ پس‌ از‌ خشك‌ شدن‌ خاصيت‌ چسبندگي‌ آن‌ كم‌ است‌ و‌ به‌ راحتي‌ با‌ خراش‌ ناخن‌ پاك‌ مي‌شود.

علت: مركب‌ رنگ‌ اول‌ بلوري‌ شده‌ است.‌ به‌ صورتي‌ كه‌ رنگ‌ها‌ روي‌ يكديگر‌ چاپ‌ مي‌شوند،‌ اماقدرت‌ چسبندگي‌ ندارند.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 1‌ :‌ ‌ ‌ ‌ در‌ مورد‌ ترتيب‌ چاپ‌ رنگ‌ها‌ با‌ كارخانه‌ سازنده‌ مركب‌ مشورت‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 2‌ :‌ ‌ ‌ ‌ از‌ بلوري‌ شدن‌ مركب‌ در‌ چاپ‌ رنگ‌ اول‌ جلوگيري‌ كنيد.‌ (به‌ راه‌حل‌ اشكال‌ 13‌ رجوع‌ كنيد.)

راه‌حل‌ ‌ 3‌ ‌ :‌ ‌ ‌ كاغذهاي‌ چاپ‌ شده‌ را‌ از‌ خشك‌كن‌ حرارتي‌ عبور‌ دهيد.‌ حرارت‌ خشك‌ كن‌ باعث‌ چسبندگي‌ مركب‌ مي‌شود.

اشكال‌ پانزدهم-‌ در‌ ماشين‌هاي‌ چند‌ رنگ‌ مركب‌هاي‌ خيس‌ برج‌هاي‌ مختلف‌ روي‌هم‌ نمي‌نشينند.

علت‌ الف: چسبندگي‌ مركب‌ رنگ‌ دوم‌ بيشتر‌ از‌ رنگ‌ اول‌ است.‌ اين‌ شرايط‌ به‌ خصوص‌ در‌ چاپ‌ با‌ كاغذهاي‌ فويل‌ و‌ موادي‌ كه‌ از‌ قدرت‌ جذب‌ كمتري‌ برخودار‌ هستند،‌ شايع‌ است.

در‌ مورد‌ چاپ‌ با‌ كاغذهايي‌ كه‌ قدرت‌ جذب‌ بيشتري‌ دارند،‌ كاهش‌ چسبندگي‌ مركب‌ در‌ ترتيب‌ چاپ‌ رنگ‌ها‌ از‌ اهميت‌ كمتري‌ برخوردار‌ است.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 1‌ :‌ از‌ مركب‌هايي‌ با‌ ميزان‌ چسبندگي‌ بالا‌ استفاده ‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 2‌ :‌ چسبندگي‌ مركبي‌ را‌ كه‌ به‌ درستي‌ بر‌ روي‌ رنگ‌ قبلي‌ نمي‌نشيند،‌ كم‌ كنيد.‌ در‌ مورد‌ چاپ‌ كارهاي‌ چند‌ رنگ،‌ مركبي‌ را‌ انتخاب‌ كنيد‌ كه‌ به‌ ترتيب‌ چاپ‌ رنگ‌ها،‌ چسبندگي‌ آن‌ نيز‌ كم‌ شود.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 3‌ :‌ ‌ ‌ ضخامت‌ لايه‌ مركبي‌ را‌ كه‌ به‌ درستي‌ روي‌ رنگ‌ قبلي‌ نمي‌نشيند،‌ افزايش‌ دهيد.‌ لايه‌ ضخيم‌تر‌ آسان‌تراز‌ لايه‌ نازك‌‌ برروي‌ كار‌ قرار‌ مي‌گيرد.

علت‌ ب: مناسب‌ نبودن‌ قدرت‌ رنگ.‌ اين‌ حالت‌ در‌ نتيجه‌ استفاده‌ از‌ دو‌ نوع‌ مركب‌ متفاوت‌ در‌ چاپ‌ رنگ‌ اول‌ و‌ دوم‌ پديد‌ مي‌آيد.‌ يعني‌ رنگ‌ اول‌ را‌ با‌ مركب‌ تازه‌ و‌ قوي‌ چاپ‌ كنيم‌ و‌ براي‌ رنگ‌ دوم‌ از‌ ته‌مانده‌ مركب‌هاي‌ چاپخانه‌ استفاده‌ شده‌ باشد.‌ در‌ اين‌ صورت‌ مركب‌ نمي‌تواند‌ با‌ قدرت‌‌ رنگ‌ كافي‌ بر‌ روي‌ رنگ‌ اول‌ چاپ‌ شود.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 1‌ :‌ ‌ ‌ فقط‌ از‌ مركبي‌ كه‌ درجه‌ چسبندگي‌ مشخصي‌ دارد،‌ ستفاده‌ كنيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 2‌ :‌ ‌ ‌ از‌ مركب‌هاي‌ كارخانه‌هاي‌ مختلف‌ و‌ يا‌ سري‌هاي‌ متفاوت‌ يك‌ كارخانه‌ استفاده‌ نكنيد.

راه‌حل‌ ‌ ‌ 3‌ :‌ ‌ ‌ ‌ از‌ مركب‌هايي‌ استفاده‌ كنيد‌ كه‌ قدرت‌ رنگ‌ آن‌ها‌ به‌ صورتي‌ تنظيم‌ شده‌ باشد‌ كه‌ به‌طور‌ تقريبي‌ حجم‌ معين‌ و‌ مساوي‌ از‌ هر‌ كدام،‌ داراي‌ قدرت‌ رنگ‌ يكسان‌ است.

اشكال‌ شانزدهم-‌ لرزش‌ تصوير.

علت: وجود‌ فشار‌ چاپ‌ در‌ كاغذهاي‌ گلاسه.‌ وجود‌ فشار‌ اضافي‌ بين‌ سيلندر‌ زينك‌ و‌ لاستيك‌ در‌ چاپ‌ با‌ زينك‌هاي‌ نرم،‌ لرزش‌ و‌ انحراف‌ كاغذهايي‌ با‌ سطح‌ ناصاف‌ در‌ موقع‌ قرار‌ گرفتن‌ در‌ سطح‌ تماس‌ دو‌ سيلندر،‌ تغذيه‌ مركب‌ اضافي‌ در‌ چاپ‌ كاغذهاي‌ گلاسه‌ و‌ يا‌ استفاده‌ از‌ مركب‌ بسيار‌ نرم‌ و‌ رقيق.

راه‌حل‌ ‌ ‌ ‌ :‌ ‌ ‌ ‌ فشار‌ ماشين‌ را‌ بر‌ اساس‌ استاندارد‌ كارخانه‌ سازنده‌ تنظيم‌ كنيد‌ و‌ با‌ مركب‌ مناسب‌ چاپ‌ كنيد.‌ زيربندي‌ سيلندر‌ زينك‌ و‌ لاستيك‌ را‌ طبق‌ دستور‌ داده‌ شده‌ تنظيم‌ كنيد‌ و‌ ضخامت‌ مركب‌ را‌ در‌ اندازه‌ مناسب‌ قرار‌ دهيد.‌ (به‌ فصل‌ دوم،‌ اشكال‌ چهارم‌ رجوع‌ كنيد.)
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور

هيچ مركبي براي همه كارها خوب نيست‌


مركب‌هاي ‌چاپ افست با فرمول و خواص مختلف عرضه مي‌شوند. چون ‌چاپ ‌بر ‌روي ‌مواد ‌متنوع ‌و ‌مختلفي ‌انجام ‌مي‌شود. ‌بنابراين ‌مركب ‌چاپ ‌با ‌تنوع ‌و ‌ويژگي‌هاي ‌متفاوت ‌عرضه ‌مي‌شود، ‌كه ‌خواص ‌موجود ‌در ‌آن ‌بر ‌اساس ‌نوع ‌سطح ‌چاپ ‌شونده، ‌ماشين ‌چاپ، ‌روش ‌صحافي ‌و ‌پايان ‌كار، ‌متفاوت ‌است.

‌مركب‌هاي ‌معمول ‌كه ‌براي ‌چاپ ‌كارهاي ‌روزمره ‌و ‌تجاري ‌استفاده ‌مي‌شوند، ‌از ‌نوعي ‌است ‌كه ‌ماشين‌چي ‌مي‌تواند ‌به‌راحتي ‌آن ‌را ‌براساس ‌نوع ‌كاغذ ‌مصرفي، ‌مشخص ‌سازد ‌و ‌مورد ‌استفاده ‌قرار ‌دهد. ‌مركب‌هاي ‌خاصي ‌نيز ‌وجود ‌دارند ‌كه ‌براي ‌چاپ ‌برچسب، ‌پوستر، ‌جلد ‌مجلات ‌و ‌كتاب، ‌كارت ‌تبريك، ‌برچسب، فويل‌آلومينيوم ‌، ‌پلاستيك ‌و ‌فلز ‌و ‌موارد ‌ديگر ‌مصرف ‌دارند. ‌اين ‌نوع ‌مركب‌ها ‌اغلب ‌آماده ‌مصرف ‌بوده ‌و ‌نيازي ‌به ‌آماده ‌كردن ‌آن ‌به‌وسيله ‌ماشين‌چي ‌نيست. ‌مركب‌ها، ‌بدون ‌در ‌نظر ‌گرفتن ‌سطح ‌چاپ‌شونده ‌مي‌توانند ‌از ‌نظر ‌شفافيت، ‌پرداخت، ‌پاك ‌شدن، ‌ساييدگي ‌و ‌مقاومت ‌در ‌برابر ‌حرارت، ‌نور، ‌مواد ‌شيميايي ‌و ‌محلول‌ها ‌با ‌يكديگر ‌متفاوت ‌باشند. ‌در ‌نتيجه ‌هزاران ‌نوع ‌مركب ‌مختلف ‌و ‌با ‌فرمول‌هاي ‌متفاوت ‌وجود ‌دارد، ‌كه ‌هر ‌كدام ‌با ‌فرمول ‌خاص ‌براي ‌چاپ ‌با ‌كاغذ ‌مشخصي ‌و ‌يا ‌مواد ‌چاپ ‌شونده ‌ديگر ‌و ‌شرايط ‌خاص ‌چاپ ‌و ‌بعد ‌از ‌چاپ ‌طراحي ‌شده‌اند.

مركبي ‌كه ‌بتواند ‌به ‌عنوان ‌بهترين ‌نوع ‌براي ‌انجام ‌همه ‌نوع ‌كارهاي ‌چاپي ‌باشد ‌وجود ‌ندارد. ‌مركبي ‌كه ‌براي ‌چاپ ‌انواع ‌مختلف ‌كاغذ ‌مناسب ‌تشخيص ‌داده ‌شده، ‌نمي‌تواند ‌براي ‌هر ‌كار ‌چاپي ‌ديگري ‌هم ‌بهترين ‌باشد. ‌چاپخانه‌داران ‌بايد ‌با ‌توليد ‌كنندگان ‌مركب ‌در ‌تماس ‌نزديك ‌باشند ‌و ‌مناسب‌ترين ‌مركب ‌را ‌برحسب ‌نياز ‌كار ‌چاپي ‌خود ‌فراهم ‌سازند.

مركب ‌چاپ ‌از ‌پراكندگي ‌رنگدانه ‌(پيگمنت) ‌در ‌مايعي ‌به ‌نام ‌حامل ‌تشكيل ‌مي‌شود. ‌رنگ ‌آن ‌بوسيله ‌رنگدانه ‌مشخص ‌شده ‌و ‌شفافيت ‌و ‌يا ‌كدر ‌بودن ‌آن ‌را ‌تعيين ‌مي‌كند. ‌حامل، ‌ويژگي ‌روان ‌بودن ‌مركب ‌را ‌بصورتي ‌فراهم ‌مي‌كند ‌كه ‌بتواند ‌به‌راحتي ‌بر ‌روي ‌نوردهاي ‌مركب ‌جريان ‌يافته ‌و ‌به ‌حالت ‌يكنواخت ‌به ‌زينك ‌مركب ‌بدهد. ‌در ‌مرحله ‌چاپ ‌و ‌پس ‌از ‌قرار ‌گرفتن ‌لايه ‌مركب ‌بر ‌روي ‌سطح ‌چاپ ‌شونده، ‌حامل، ‌از ‌حالت ‌مايع ‌به ‌حالت ‌جامد ‌تغيير ‌يافته ‌و ‌به ‌اين ‌وسيله ‌رنگدانه ‌به ‌سطح ‌چاپ ‌شونده ‌مي‌چسبد.

مركب ‌چاپ ‌با ‌روش‌هاي ‌مختلف ‌خشك ‌مي‌شود. ‌مركب‌هاي ‌معمولي ‌محتوي روغن خشك كننده‌اي هستند كه با فرآيند شيميايي و جذب شدن، خشك مي‌شوند. اين حالت اغلب به طريق اكسيداسيون و پليمريزاسيون ‌است.

‌مركب‌هايي ‌كه ‌داراي ‌خاصيت ‌خشك ‌شدن ‌سريع ‌هستند (Quick set) ، ‌محتوي ‌روغن ‌خشك ‌كننده ‌و ‌رزين ‌و ‌محلول‌هايي ‌هستند ‌كه ‌سرعت ‌روند ‌خشك ‌شدن ‌را ‌در ‌مرحله ‌جذب ‌فراهم ‌مي‌سازند. ‌مرحله ‌نهايي ‌در ‌خشك ‌شدن ‌اين ‌نوع ‌مركب ‌نيز ‌به ‌حالت ‌اكسيداسيون ‌و ‌پليمريزاسيون ‌انجام ‌مي‌شود. ‌اين ‌نوع ‌مركب ‌براي ‌چاپ ‌با ‌كاغذهاي ‌گلاسه ‌و ‌مقوا ‌بسيار ‌مناسب ‌است. ‌مركب‌هاي ‌هيت‌ست ‌(كه ‌توسط ‌حرارت ‌خشك ‌مي‌شوند) ‌با ‌تبخير ‌محلول، ‌خشك ‌مي‌شوند ‌و ‌در ‌ماشين‌هاي ‌افست ‌ورقي‌ كاربرد ‌دارند.

دو ‌علت ‌عمده ‌باعث ‌بروز ‌اشكالات ‌خشك ‌شدن ‌مي‌شوند. ‌اول، ‌استفاده ‌از ‌مركب ‌نامناسب ‌براي ‌نوع ‌كارچاپي، ‌دوم ‌استفاده ‌از ‌آب ‌اضافي ‌(رطوبت ‌نسبي ‌زياد) ‌و ‌اسيد ‌اضافي ‌(پ- ‌هاش ‌پايين). ‌مركب ‌افست ‌بايد ‌همراه ‌با ‌رطوبت ‌كار ‌كند. ‌هميشه ‌مقداري ‌از ‌رطوبت ‌آب، ‌در ‌حين ‌چاپ ‌به ‌مركب ‌نفوذ ‌مي‌كند، ‌اما ‌مركب ‌نبايد ‌پر ‌آب ‌شود ‌و ‌به ‌حالت ‌خميري ‌و ‌يا ‌شكننده ‌درآيد ‌و ‌يا ‌با ‌آب ‌مخلوط ‌شود. ‌مركبي ‌كه ‌با ‌آب ‌ماشين ‌مخلوط ‌شده ‌و ‌به ‌حالت ‌امولسيون ‌(مخلوط ‌آب ‌و ‌مركب) ‌درآيد، ‌به ‌سيستم ‌آب‌ ‌ماشين ‌منتقل ‌شده ‌و ‌در ‌نتيجه ‌به ‌تمام ‌قسمت‌هاي ‌سفيد ‌و ‌بدون ‌چاپ ‌كاغذ ‌منتقل ‌مي‌شود. ‌توليدكنندگان ‌مركب ‌با ‌انتخاب ‌صحيح ‌رنگدانه ‌و ‌حامل ‌و ‌تنظيم ‌غلظت، ‌ويژگي ‌مناسب ‌را ‌به ‌منظور ‌كاركرد ‌صحيح ‌آن ‌فراهم ‌مي‌سازند.

عوامل ‌مؤثر ‌در ‌مركب‌سازي ‌و ‌چاپ ‌افست ‌بسيار ‌زياد ‌هستند. ‌ماشين‌چي ‌افست ‌با ‌مشكلات ‌ناشي ‌از ‌عملكرد ‌مركب ‌روبرو ‌مي‌شود ‌كه ‌براي ‌حل ‌آن ‌نياز ‌به ‌دانش، ‌تجربه ‌و ‌قضاوت ‌صحيح ‌دارد.

پيشنهاد ‌مي‌شود ‌از ‌مركب‌هاي ‌آماده ‌چاپ ‌استفاده ‌كنيد. ‌به ‌اين ‌وسيله ‌زمان ‌لازم ‌براي ‌تغيير ‌دادن ‌مركب ‌كاهش ‌پيدا ‌مي‌كند. ‌همكاري ‌نزديك ‌بين ‌چاپخانه‌داران ‌و ‌توليدكنندگان ‌مركب ‌براي ‌تهيه ‌مركب ‌مناسب، ‌ضرورت ‌دارد. ‌بنابراين ‌هميشه ‌با ‌فروشنده‌اي ‌كه ‌آشنايي ‌كافي ‌با ‌فرمول ‌ساخت ‌مركب ‌چاپ ‌و ‌استفاده ‌از ‌افزودني‌هاي ‌مناسب ‌براي ‌رفع ‌مشكلات ‌چاپي ‌دارد ‌مشورت ‌و ‌همكاري ‌كنيد.

در ‌اين ‌فصل، ‌اطلاعات ‌لازم ‌به ‌منظور ‌كمك ‌و ‌تشخيص ‌سريع ‌و ‌رفع ‌اشكالات ‌مركب ‌در ‌اختيار ‌ماشينچي ‌قرار ‌مي‌گيرد.

اشكال ‌اول- ‌مركب ‌دير ‌خشك ‌مي‌شود.

‌اين ‌اشكال ‌معمولاً ‌پس ‌از ‌پايان ‌چاپ ‌مشخص ‌مي‌شود. ‌حفظ ‌چنين ‌كار ‌چاپ ‌شده‌اي ‌مي‌تواند ‌هزينه ‌بيشتري ‌را ‌در ‌برداشته ‌باشد ‌تا ‌جلوگيري ‌از ‌بروز ‌مشكل.

علت ‌الف: ‌مركب ‌مصرفي ‌مناسب ‌با ‌كار ‌چاپي ‌نيست.

راه‌حل ‌ ‌1 ‌: ‌ ‌ ‌قبل ‌از ‌شروع ‌چاپ، ‌در ‌مورد ‌نوع ‌كار ‌چاپي ‌و ‌مركب ‌مصرفي ‌با ‌فروشنده ‌آن ‌مشورت ‌كنيد، ‌بهترين ‌درمان ‌براي ‌مشكل ‌خشك ‌شدن، ‌پيشگيري ‌از ‌بوجود ‌آمدن ‌آن ‌است. ‌در ‌هر ‌صورت ‌چنانچه ‌با ‌مشكل ‌كندي ‌خشك ‌شدن ‌مواجه ‌شديد، ‌با ‌سازنده ‌مركب مشورت ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌2 ‌: ‌ ‌تغييري ‌در ‌تركيب ‌مواد ‌مركب ‌ايجاد ‌نكنيد. ‌اگر ‌انجام ‌تغييرات ‌در ‌فرمول ‌ساخت ‌مركب ‌لازم ‌شد، ‌حتماً ‌با ‌مشورت ‌سازنده ‌آن ‌اقدام ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌3 ‌: ‌ ‌ ‌براي ‌جلوگيري ‌از ‌بوجود ‌آمدن ‌اين ‌مشكل، ‌حتماً ‌قبل ‌از ‌چاپ، ‌قدرت ‌خشك ‌شدن ‌مركب ‌بر ‌روي ‌كاغذ ‌را آزمايش ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌4 ‌: ‌ ‌ ‌به ‌كار ‌چاپ ‌شده ‌ورني ‌مناسب ‌بزنيد.

علت ‌ب: ‌اسيد ‌اضافي ‌در ‌محلول ‌آب.

راه‌حل ‌ ‌1 ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ ‌<پ- ‌هاش> ‌آب ‌را ‌بين ‌5/4 ‌و ‌5/5 ‌حفظ ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌2 ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ ‌روي ‌كار ‌چاپي ‌خشك ‌نشده ‌ورني ‌و ‌يا ‌مركب ‌شكري ‌چاپ ‌كنيد.

علت ‌ج: ‌مواد ‌خشك ‌كننده ‌موجود ‌در ‌مركب ‌كافي ‌نيست.

راه‌حل ‌ ‌1 ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ ‌با ‌آزمايش ‌مركب ‌بر ‌روي ‌كاغذ، ‌قبل ‌از ‌چاپ ‌از ‌اين ‌مشكل ‌جلوگيري ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌2 ‌ ‌: ‌ براي ‌حفظ ‌كار ‌چاپ ‌شده، ‌آن ‌را ‌با ‌ورني ‌و ‌يا ‌مركب ‌شكري ‌حاوي ‌خشك‌كن ‌چاپ ‌كنيد. ‌همانند ‌علت ‌ب ‌راه‌حل ‌2 عمل ‌كنيد.

علت ‌د: ‌نبودن ‌اكسيژن ‌كه ‌مركب ‌را ‌خشك ‌كند. ‌اين ‌وضع ‌در ‌چاپ ‌فرم‌هايي ‌كه ‌تنپلات ‌زيادي ‌دارند، ‌پيش ‌مي‌آيد.

راه‌حل: ‌در ‌مرحله ‌خشك ‌شدن، ‌چندين ‌بار ‌به ‌كاغذ ‌هوا ‌بدهيد. ‌توجه ‌داشته ‌باشيد ‌كه ‌هوا ‌دادن ‌به ‌كاغذ، ‌اگر ‌در ‌زمان ‌مناسب ‌و ‌به ‌مقدار ‌كافي ‌صورت ‌نگيرد، ‌باعث ‌ماليده ‌شدن ‌كاغذها ‌به ‌يكديگر ‌و ‌يا ‌اثر ‌گذاشتن ‌و ‌علايم ‌ناخواسته ‌بر ‌روي ‌كاغذ ‌خواهد ‌شد.

علت ‌ه ‌: ‌ دماي ‌ماشين‌خانه ‌و ‌كاغذ ‌بسيار ‌كم ‌است.

راه‌حل ‌ ‌1 ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ ‌دماي ‌ماشين‌خانه ‌را ‌بين ‌21 ‌تا ‌25 ‌درجه ‌سانتيگراد ‌تنظيم ‌كنيد. ‌اگر ‌اين ‌توصيه ‌مفيد ‌واقع ‌نشد، ‌يكي ‌از ‌موارد ‌ذكر ‌شده ‌در ‌ذيل ‌مي‌تواند ‌كارساز ‌باشد.

1- ‌با ‌نصب ‌لامپ ‌مادون ‌قرمز ‌بر ‌روي ‌تخته ‌تغذيه، ‌كاغذ ‌را ‌در ‌موقع ‌ورود ‌به ‌ماشين ‌گرم ‌كنيد.

2- ‌در ‌تخته ‌عقب، ‌لامپ ‌مادون ‌قرمز ‌معمولي ‌نصب ‌كرده ‌و ‌كاغذ ‌را ‌گرم ‌كنيد. ‌(تهيه ‌و ‌نصب ‌اين ‌لامپ‌ها ‌آسان ‌و ‌قيمت ‌آن ‌ارزان ‌است.)

3- ‌از ‌وسيله ‌گرم ‌كن ‌مادون ‌قرمز ‌بر ‌روي ‌ماشين ‌استفاده ‌كنيد. ‌(در ‌ايران ‌ماشين‌هاي ‌جديد ‌معدودي ‌به ‌اين ‌وسيله ‌مجهزند.)

4- ‌چنانچه ‌از ‌هر ‌يك ‌از ‌روش‌هاي ‌گرم ‌كردن ‌براي ‌كاغذ ‌استفاده ‌مي‌كنيد، ‌توجه ‌داشته ‌باشيد ‌كه ‌در ‌موقع ‌توقف ‌ماشين ‌آنرا ‌خاموش ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌2 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌قبل ‌از ‌شروع ‌به ‌چاپ، ‌امكان ‌هم ‌دما ‌شدن ‌كاغذ ‌سرد ‌را ‌با ‌محيط ‌چاپخانه ‌فراهم ‌سازيد. ‌(يعني ‌قبل ‌از ‌چاپ، ‌كاغذ ‌را ‌مدتي ‌در ‌ماشين‌خانه ‌نگه ‌داريد، ‌تا ‌درجه ‌حرارت ‌آن ‌به ‌اندازه ‌دماي ‌محيط ‌برسد.) ‌كاغذ ‌را ‌در ‌لفاف ‌قرار ‌دهيد ‌تا ‌لبه ‌آن ‌موج‌دار ‌نشود.

اشكال ‌دوم- ‌وجود ‌ذرات ‌ناخواسته ‌بر ‌روي ‌كاغذ (آشغال ‌آوردن).

‌اين ‌ذرات ‌ناشي ‌از ‌گرد ‌و ‌غبار ‌ (Hickeys)‌و ‌وجود ‌اجسام ‌خارجي ‌است ‌كه ‌روي ‌زينك ‌و ‌لاستيك ‌قرار ‌دارد. ‌اين ‌ذرات ‌مي‌توانند ‌از ‌قسمت‌هاي ‌مختلفي ‌بيايند، ‌مركب، ‌كاغذ، ‌ماشين، ‌محيط ‌ماشين ‌خانه، ‌بي‌دقتي ‌در ‌هنگام ‌توليد ‌مركب ‌و ‌عدم ‌توجه ‌كافي ‌در ‌مصرف ‌مركب ‌مي‌تواند ‌موجب ‌پوسته ‌شدن ‌آن ‌در ‌قوطي ‌شود ‌كه ‌سرانجام ‌باعث ‌بوجود ‌آمدن ‌نقاط ‌ناخواسته ‌بر ‌روي ‌كاغذ ‌چاپ ‌شده ‌مي‌شود. ‌به‌طور ‌معمول ‌كثيف ‌بودن ‌ماشين ‌و ‌عدم ‌توجه ‌به ‌سرويس ‌و ‌نگه‌داري ‌يكي ‌از ‌عوامل ‌رايج ‌در ‌بوجود ‌آمدن ‌اين ‌اشكال ‌است.

علت ‌الف: ‌وجود ‌مركب ‌خشك ‌شده ‌و ‌يا ‌گرد ‌وغبار ‌روي ‌ماشين.

راه‌حل ‌ ‌ ‌1 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌ماشين ‌را ‌تميز ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌2 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌از ‌نوردها ‌خوب ‌نگه‌داري ‌كنيد.

علت ‌ب: ‌گرد ‌وخاك ‌در ‌ماشين‌خانه.

راه‌حل ‌ ‌ ‌ ‌1: ‌ ‌ ‌ماشين‌خانه ‌را ‌تميز ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌2 ‌: ‌ ‌ ‌ماشين ‌را ‌با ‌روكش ‌پلاستيكي ‌بپوشانيد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌ ‌3: ‌ ‌ ‌ ‌از ‌نورد ‌پاك‌كننده ‌گردوغبار ‌بر ‌روي ‌ماشين ‌استفاده ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌4 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌از ‌تيغه ‌پاك‌كننده ‌گردو ‌غبار ‌از ‌روي ‌لاستيك ‌و ‌زينك ‌استفاده ‌كنيد. ‌

راه‌حل ‌ ‌5 ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ ‌مركب ‌را ‌زياد ‌كنيد. ‌اين ‌عمل ‌باعث ‌پاك ‌كردن ‌گردوخاك ‌از ‌روي ‌زينك ‌مي‌شود.

علت ‌ج: ‌ وجود ‌مركب ‌خشك ‌شده ‌و ‌پوسته ‌شده ‌در ‌قوطي ‌مركب.

راه‌حل ‌ ‌ ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ مركب ‌را ‌مرجوع ‌كنيد، ‌در ‌مورد ‌چگونگي ‌كار ‌با ‌مركب ‌به ‌پرسنل ‌خود ‌آموزش ‌دهيد. ‌سطح ‌مركب ‌باقي ‌مانده ‌در ‌پايان ‌كار ‌را ‌با ‌يك ‌لايه ‌كاغذ ‌پوست ‌پيازي ‌پوشانده ‌و ‌درب ‌قوطي ‌را ‌محكم ‌ببنديد.

علت ‌د: گردوخاك ‌كاغذ ‌

راه‌حل ‌ ‌ ‌1 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌از ‌يك ‌دستگاه ‌پرزگير‌ ‌براي ‌گرفتن ‌گردوخاك ‌از ‌روي ‌كاغذ ‌استفاده ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌2 ‌: ‌ ‌ ‌كاغذ ‌را ‌مرجوع ‌كنيد.

اشكال ‌سوم- ‌سياه ‌كردن ‌(زمينه ‌آوردن).

اين ‌اشكال ‌وقتي ‌روي ‌مي‌دهد ‌كه ‌قسمت‌هاي ‌بدون ‌چاپ ‌زينك ‌هم ‌مركب ‌بگيرند، ‌زمينه ‌آوردن ‌معمولاً ‌با ‌آب ‌و ‌اسفنج ‌پاك ‌نمي‌شود. ‌اگر ‌ذرات ‌مركب ‌كم ‌و ‌سبك ‌باشند، ‌معمولاً ‌با ‌شست‌وشوي ‌شيميايي ‌زينك ‌پاك ‌خواهد ‌شد. ‌مركب ‌مي‌تواند ‌اين ‌مشكل ‌را ‌بر ‌روي ‌زينك ‌به ‌وجود ‌آورد، ‌اما ‌علت‌هاي ‌مختلف ‌نيز ‌وجود ‌دارد ‌كه ‌مربوط ‌به ‌مركب ‌نيست.

علت ‌الف: ‌استفاده ‌از ‌حجم ‌زياد ‌مركب ‌و ‌يا ‌كار ‌با ‌مركب ‌شل.‌ ‌مركب ‌در ‌قسمت‌هاي ‌بدون ‌چاپ ‌زينك ‌فشرده ‌و ‌پخش ‌مي ‌شود ‌كه ‌به ‌تدريج ‌باعث ‌حساس ‌شدن ‌اين ‌قسمت‌ها ‌مي‌شود.

راه‌حل ‌ ‌ ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ ‌براي ‌چاپ ‌ترامه ‌رنگي ‌از ‌مركب ‌سفت ‌استفاده ‌كنيد.

علت ‌ب: نامناسب ‌بودن ‌فرمول ‌مركب. ‌مواد ‌اوليه ‌مصرفي ‌در ‌ساخت ‌مركب ‌آلوده ‌هستند ‌كه ‌مصرف ‌آن‌ها ‌احتمال ‌زمينه ‌آوردن ‌و ‌سياه ‌كردن ‌را ‌زياد ‌مي‌كند.

راه‌حل ‌ ‌ ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ ‌مركب ‌را ‌مرجوع ‌كنيد.

علت ‌ج: ‌مواد ‌خشك‌كننده ‌و ‌تركيبي ‌مركب ‌زياد ‌است.

راه‌حل ‌ ‌1 ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ ‌از ‌تغيير ‌دادن ‌خواص ‌مركب ‌در ‌چاپخانه ‌خودداري ‌كرده ‌و ‌با ‌فروشنده ‌آن ‌مشورت ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌2 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌از ‌حداقل ‌مواد ‌خشك‌كننده ‌استفاده ‌كنيد. ‌اگر ‌به ‌بيش ‌از ‌60 ‌گرم ‌مواد ‌خشك‌كننده ‌در ‌هر ‌كيلوگرم ‌ازمركب ‌نياز ‌باشد، ‌بهتر ‌است ‌از ‌مواد ‌خشك‌كننده ‌غليظ‌تري ‌استفاده ‌كنيد. ‌از ‌اضافه ‌كردن ‌مواد ‌تركيبي ‌به ‌مركب ‌خودداري ‌كنيد.

علت ‌د: ‌وجود ‌مواد ‌ساينده ‌در ‌مركب، ‌به ‌تدريج ‌باعث ‌ضعيف ‌شدن ‌زينك ‌در ‌محدوده ‌تصوير ‌شده ‌و ‌موجب ‌غليظ‌تر ‌شدن ‌مركب ‌مي‌شود.

راه‌حل: ‌اگر ‌مي‌توانيد ‌مركب ‌را ‌نورد ‌(نرم) ‌كنيد ‌و ‌يا ‌از ‌مركب ‌بهتري ‌استفاده ‌نماييد.

علت ‌ه: ‌اشكال ‌زينك ‌

راه‌حل ‌ ‌ ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ به ‌فصل ‌چهارم ‌رجوع ‌كنيد.

اشكال ‌چهارم- ‌پشت ‌زدن ‌( ‌انتقال ‌مركب‌ ‌تر ‌از ‌روي ‌يك ‌ورق ‌به ‌پشت ‌ورق ‌ديگر)

علت ‌الف: مركب ‌با ‌قدرت ‌جذب ‌كاغذ ‌تناسبي ‌ندارد ‌و ‌قبل ‌از ‌اين‌كه ‌كاغذ ‌چاپ ‌شده ‌بعدي ‌روي ‌آن ‌قرار ‌گيرد، ‌مركب ‌خوب ‌خشك ‌نمي‌شود، ‌بنابراين ‌مركب ‌تر ‌ورق ‌زيري ‌به ‌پشت ‌ورق ‌روي ‌آن ‌مي‌چسبد. ‌علت ‌آن ‌اين ‌است ‌كه ‌كاغذ، ‌حامل ‌مركب ‌را ‌خوب ‌به ‌خودش ‌جذب ‌نمي‌كند ‌يا ‌قابليت ‌جذب ‌مركب ‌توسط ‌كاغذ ‌كم ‌است.

راه‌حل ‌ ‌ ‌1 ‌: ‌ اگر ‌اين ‌مشكل ‌در ‌مورد ‌چاپ ‌با ‌كاغذ ‌گلاسه ‌و ‌استفاده ‌از ‌مركب ‌معمولي ‌پديد ‌آيد، ‌مركب ‌را ‌با ‌نوع ‌كوئيك‌ست ‌(مركب ‌با ‌قابليت ‌خشك ‌شدن ‌سريع) ‌تعويض ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌2 ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ ‌از ‌پودر ‌خشك‌كن ‌استفاده ‌كرده ‌و ‌در ‌صورت ‌استفاده، ‌مقدار ‌پودر ‌را ‌زياد ‌كنيد. ‌از ‌حداقل ‌پودر ‌لازم ‌براي ‌خشك ‌كردن ‌مركب ‌و ‌جلوگيري ‌از ‌پشت ‌زدن ‌استفاده ‌كنيد. ‌به ‌خصوص ‌اگر ‌كار ‌چاپي ‌دو ‌رنگ ‌بوده ‌و ‌ثابت ‌ماندن ‌مركب ‌مورد ‌نظر ‌باشد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌3 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌30 ‌تا ‌60 ‌گرم ‌روغن ‌بزرك ‌جوشيده ‌شده ‌و ‌يا ‌ورني ‌شماره ‌چهار ‌صفر ‌(0000) ‌را ‌به ‌هر ‌كيلوگرم ‌مركب ‌اضافه ‌كنيد. ‌اضافه ‌كردن ‌مقدار ‌كمي ‌محلول ‌خشك ‌كن ‌به ‌مركب ‌نيز ‌نتيجه ‌مشابهي ‌دارد. ‌

راه‌حل ‌ ‌ ‌ ‌5: ‌ ‌ ‌ ‌از ‌مركب ‌با ‌قدرت ‌چسبندگي ‌قوي‌تر ‌استفاده ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌ ‌6: ‌ ‌ ‌ ‌با ‌استفاده ‌از ‌لامپ ‌مادون ‌قرمز ‌سرعت ‌خشك ‌شدن ‌مركب ‌را ‌افزايش ‌دهيد.

اگر ‌پشت ‌زدن ‌به ‌عنوان ‌يك ‌مشكل ‌مداوم ‌مطرح ‌باشد، ‌نصب ‌سيستم ‌خشك‌كن ‌مادون ‌قرمز ‌توصيه ‌مي‌شود.

راه‌حل ‌ ‌ ‌7 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌مقدار ‌كمي ‌پودر ‌خشك‌كن ‌به ‌مركب ‌اضافه ‌كنيد، ‌از ‌حداقل ‌مواد ‌خشك‌كننده ‌استفاده ‌كنيد، ‌چون ‌استفاده ‌اضافي ‌از ‌اين ‌مواد ‌باعث ‌كاهش ‌مقاومت ‌مركب ‌و ‌افزايش ‌اشكالات ‌لاستيك ‌و ‌جلوگيري ‌از ‌چسبندگي ‌مركب ‌خواهد ‌شد.

علت ‌ب: ‌دسته ‌كردن ‌و ‌جابه‌جا ‌كردن ‌غلط ‌كاغذ ‌چاپ ‌شده. ‌

راه‌حل ‌ ‌ ‌1 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌وسايل ‌دسته‌كننده ‌كاغذ ‌بر ‌روي ‌تخته ‌عقب ‌را ‌كنترل ‌و ‌در ‌صورت ‌نياز ‌تنظيم ‌كنيد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌2 ‌: ‌ ‌از ‌پايين ‌آوردن ‌سريع ‌تخت ‌عقب ‌بر ‌روي ‌زمين خودداري كنيد

‌راه‌حل ‌ ‌ ‌3 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌از ‌جابه‌جايي ‌تخته ‌چاپ ‌شده ‌بر ‌روي ‌سطح ‌ناهموار ‌خودداري ‌كنيد. ‌در ‌صورت ‌استفاده ‌از ‌ليفت ‌تراك ‌يا ‌جك ‌دستي ‌براي ‌جابه‌جايي ‌پالت‌هاي ‌چاپ ‌شده ‌از ‌حركت ‌و ‌توقف ‌ناگهاني ‌آن ‌خودداري ‌كنيد.

علت ‌ج: به ‌كار ‌بردن ‌مركب ‌اضافي ‌باعث ‌افزايش ‌زمان ‌خشك ‌شدن ‌مي‌شود.

راه‌حل ‌ ‌ ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ ‌از ‌مركب ‌قوي‌تر ‌استفاده ‌كرده ‌و ‌استفاده ‌از ‌آب ‌را ‌به ‌حداقل ‌برسانيد.

علت ‌د: كاغذ ‌پس ‌از ‌چاپ، ‌برجسته ‌و ‌برآمده ‌مي‌شود. ‌اگر ‌با ‌چاپ ‌تنپلات، ‌كاغذ ‌لوله ‌شود، ‌قبل ‌از ‌خشك ‌شدن ‌مركب ‌بر ‌روي ‌كاغذ، ‌برگ ‌بعدي ‌با ‌قسمت‌هاي ‌لوله ‌شده ‌برخورد ‌مي‌كند، ‌در ‌اين ‌حالت ‌استفاده ‌از ‌باد ‌تخته ‌عقب ‌در ‌دسته ‌كردن ‌مؤثر ‌نخواهد ‌بود.

راه‌حل ‌ ‌ ‌1 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌از ‌پودر ‌خشك‌كن ‌استفاده ‌كنيد. ‌(به ‌علت ‌الف ‌راه‌حل ‌2 ‌رجوع ‌كنيد.)

راه‌حل ‌ ‌ ‌2 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌ ‌قدرت ‌نفوذ ‌مركب ‌را ‌افزايش ‌دهيد. ‌(به ‌علت ‌الف، ‌راه‌حل ‌3 ‌رجوع ‌كنيد.)

راه‌حل ‌ ‌3 ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ ‌در ‌صورت ‌امكان ‌از ‌كاغذي ‌كه ‌قابليت ‌لوله ‌شدن ‌كمتري ‌دارد ‌استفاده ‌كنيد.

اگر ‌كار ‌يك ‌رنگ ‌در ‌ماشين ‌چند ‌رنگ ‌چاپ ‌مي‌شود، ‌كاغذ ‌را ‌از ‌راه ‌كوتاه ‌آن ‌به ‌ماشين ‌بدهيد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌4 ‌: ‌ ‌ ‌از ‌دستگاه ‌كاغذ ‌صاف‌كن ‌بر ‌روي ‌ماشين ‌استفاده ‌كنيد.

علت ‌ه: برآمدگي ‌و ‌خميدگي ‌كاغذ. ‌وجود ‌اين ‌حالت‌ها ‌در ‌كاغذ ‌اثري ‌شبيه ‌به ‌باد ‌كردن ‌را ‌در ‌چاپ ‌ايجاد ‌مي‌كند ‌(به ‌علت ‌د ‌رجوع ‌كنيد).

راه‌حل ‌ ‌ ‌ ‌: ‌ ‌ ‌ از ‌پودر ‌خشك‌كن ‌استفاده ‌كنيد، ‌قدرت ‌نفوذ ‌مركب ‌را ‌افزايش ‌دهيد، ‌از ‌مركب ‌كمتري ‌استفاده ‌كنيد.

علت ‌و: چاپ ‌با ‌مركب ‌براق. ‌مركب‌هاي ‌براق ‌حداقل ‌نفوذ ‌را ‌در ‌كاغذ ‌دارند ‌و ‌مانع ‌از ‌جذب ‌مركب ‌مي‌شوند. ‌ورني ‌به ‌كار ‌رفته ‌در ‌مركب‌هاي ‌براق ‌مانع ‌از ‌پشت ‌زدن ‌كاغذ ‌مي‌شود. ‌اما ‌به ‌ندرت ‌در ‌مورد ‌چاپ ‌با ‌مركب‌هاي ‌بسيار ‌براق ‌كارايي ‌دارد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌1 ‌: ‌ ‌ ‌ ‌كم‌ترين ‌درجه ‌پودرپاش ‌را ‌باز ‌كنيد. ‌پودر ‌اضافي ‌باعث ‌كاهش ‌مقاومت ‌پخش ‌مركب ‌مي‌شود. ‌كاغذ ‌را ‌زود ‌به ‌زود ‌خالي ‌كنيد ‌و ‌نگذاريد ‌كاغذ ‌زيادي ‌روي ‌تخته ‌عقب ‌جمع ‌شود. ‌بدين ‌ترتيب ‌كاغذ ‌را ‌در ‌دسته‌هاي ‌كوچك‌تري ‌از ‌ماشين ‌خارج ‌كرده ‌و ‌امكان ‌خشك ‌شدن ‌مركب ‌را ‌فراهم ‌سازيد.

راه‌حل ‌ ‌ ‌2 ‌: ‌ ‌ ‌پودرپاش ‌را ‌بررسي ‌كنيد. ‌در ‌صورت ‌لزوم ‌آن ‌را ‌تنظيم ‌و ‌سرويس ‌كنيد.
 

mahoo painter

مدیر انجمن گرافیک وکتور
قش‌ نور‌ استاندارد‌ در‌ محيط‌هاي‌ توليد‌ محصول‌ چاپي‌

منبع : پايرا - ويژه نامه آيپكس 2006

چند‌ سالي‌ است‌ كه‌ در‌ كنار‌ روش‌هاي‌ سنتي‌ انتقال‌ پيام‌ (نظير‌ چاپ‌ و‌ تلويزيون)،‌ ‌ با‌ گسترش‌ روش‌هاي‌ اطلاع‌رساني‌ و نشر چند‌ رسانه‌اي‌ و‌ بين‌ رسانه‌اي‌ و‌ به‌ واسطه‌ اينترنت‌ نيز‌ امكان‌ رويت‌ پيام‌ و‌ تصاوير‌ فراهم‌ شده‌ است‌ كه‌ در‌ تمامي‌ اين‌ موارد،‌ ‌ رنگ،‌ از ‌اركان‌ اصلي‌ پيام‌ شمرده‌

مي‌شود.

علاوه‌ بر‌ اين،‌ تجهيزات‌ نرم‌ افزاري‌ و‌ سخت‌ افزاري‌ مورد‌ استفاده‌ در‌ بخش‌هاي‌ مختلف‌ صنعت‌ چاپ‌ نيز‌ پيوسته‌ در‌ حال‌ تغيير‌ بوده‌ و‌ سازندگان‌ تجهيزات‌ اندازه‌گيري‌ رنگ‌ و‌ نور‌ چاره‌اي‌ جز‌ نوآوري‌ دايمي‌ ندارند.‌ از‌ آنجايي‌ كه‌ فايل‌هاي‌ ديجيتال‌ در‌ مسير‌ توليد‌ يك‌ محصول‌ چاپي‌ نقش‌ عمده‌اي‌ دارند،‌ ارزيابي‌ و‌ كنترل‌ كيفيت‌ رنگي‌ اين‌ فايل‌ها‌ از‌ موضوعات‌ مهم‌ و‌ اساسي‌ تلقي‌ مي‌شود.



سه‌ ويژگي‌ اساسي‌ رنگ‌

در‌ عمليات‌ مختلفي‌ كه‌ در‌ فرايند‌ توليد‌ به‌ وقوع‌ مي‌پيوندد‌ بارها‌ و‌ بارها‌ شاهد‌ بازسازي‌ رنگ‌ هستيم‌ كه‌ براي‌ مثال‌ به‌ عملياتي‌ نظير‌ اسكن‌ ارژينال،‌ روتوش‌ و‌ تصحيح‌ رنگ،‌ تغيير‌ مود‌ رنگي‌ يك‌ فايل‌ بيت‌ مپ،‌ ‌ پرينت‌ سياه‌ و‌ سفيد‌ يا‌ رنگي‌ ،‌ نمايش‌ محتواي‌ فايل‌ بر‌ روي‌ مونيتور‌ ،‌ تهيه‌ خروجي‌ فيلم‌ يا‌ پليت‌ و‌ چاپ‌ مي‌توان‌ اشاره‌ كرد.

بدين‌ ترتيب‌ صرفنظر‌ از‌ پيچيدگي‌هاي‌ فني‌ و‌ اجرايي،‌ يك‌ فرايند‌ توليد‌ محصول‌ چاپي‌ در‌ صورتي‌ از‌ منظر‌ كيفيت‌ رنگي‌ تحت‌ كنترل‌ است‌ كه‌ از‌ سه‌ ويژگي‌ زير‌ برخوردار‌ باشد:

1 - ‌ تكرار‌ پذيري‌ فرايند؛‌ بدين‌ معنا‌ كه‌ اجراي‌ فرايند‌ بگونه‌ اي‌ مستند‌ و‌ تدوين‌ شده‌ باشد‌ كه‌ هر‌ بار‌ با‌ اجراي‌ مو‌ به‌ موي‌ اين‌ جزييات،‌ به‌ محصولي‌ با‌ همان‌ كيفيت‌ رنگي‌ ثابت‌ برسيم.

2‌- به‌ آنچه‌ ديده‌ مي‌شود‌ بتوان‌ اعتماد‌ كرد؛‌ يعني‌ آنچه‌ كه‌ به‌ صورت‌ بصري‌ در‌ مراحل‌ مختلف‌ فرايند‌ توليد‌ (بر‌ روي‌ مونيتور‌ يا‌ پروف‌ ديجيتال‌ و‌ امثال‌ آن)‌ مي‌بينيم‌ مطابق‌ با‌ داده‌هاي‌ كمّي‌ محصول‌ در‌ حال‌ توليد‌ باشد.

3‌ - امكان‌ پيش‌بيني‌ مراحل‌ بعد؛‌ ‌ در‌ هر‌ مرحله‌ از‌ مراحل‌ توليد‌ امكان‌ پيش‌ بيني‌ آنچه‌ كه‌ در‌ مراحل‌ بعد‌ با‌ آن‌ مواجه‌ مي‌شويم‌ وجود‌ داشته‌ باشد‌ و‌ بخصوص‌ امكان‌ پيش‌ گويي‌ بصري‌ كيفيت‌ رنگي‌ محصول‌ نهايي‌ وجود‌ داشته‌ باشد.

بدين‌ ترتيب‌ هدف‌ اصلي‌ را‌ مي‌‌توان‌ بازسازي‌ رنگ‌ در‌ مسير‌ توليد‌ يك‌ محصول‌ چاپي‌ يا‌ الكترونيك‌ با‌ حداكثر‌ تطابق‌ با‌ ارژينال‌ دانست.‌ در‌ اين‌ راستا،‌ استفاده‌ از‌ نرم‌ افزارهاي‌ مديريت‌ رنگ‌ و‌ استانداردي‌ كه‌ بر‌ طبق‌ آن‌ بتوان‌ پروفايل‌هاي‌ رنگ‌ را‌ بين‌ سيستم‌هاي‌ مختلف‌ رد‌ و‌ بدل‌ كرد‌ بسيار‌ مهم‌ است.

اما‌ اهميت‌ رنگ‌ در‌ چيست؟‌ با‌ اين‌كه‌ همه‌ ما‌ با‌ رنگ‌ زندگي‌ مي‌كنيم‌ اما‌ شايد‌ ابعاد‌ پيچيده‌ آن‌ براي‌ بسياري‌ از‌ ما‌ روشن‌ نشده‌ باشد.‌ برداشت‌ هر‌ فردي‌ از‌ رنگ‌ اجسام‌ به‌ خصوصيات‌ فيزيولوژيكي‌ و‌ روانشناختي‌ او‌ بستگي‌ داشته‌ و‌ بدين‌ ترتيب‌ علم‌ رنگ‌شناسي‌ علاوه‌ بر‌ جنبه‌ فيزيكي‌ داراي‌ جنبه‌هاي‌ انساني‌ نيز‌ هست.

براي‌ اين‌كه‌ اشياء‌ ديده‌ شوند‌ به‌ سه‌ عامل‌ نور،‌ شيء‌ و‌ بيننده‌ احتياج‌ است.‌ پرتوهايي‌ كه‌ با‌ عبور‌ از‌ جسم‌ يا‌ بازتابش‌ از‌ سطح‌ آن‌ به‌ چشم‌ ما‌ مي‌رسد‌ توسط‌ مغز‌ مورد‌ پردازش‌ قرار‌ مي‌‌گيرد‌ و‌ پس‌ از‌ تفسير‌ و‌ ترجمه،‌ آنچه‌ را‌ كه‌ در‌ معرض‌ ديد‌ ما‌ قرار‌ گرفته‌ مي‌‌ببينيم‌ و‌ رنگ‌ را‌ تجربه‌ مي‌‌كنيم.

بدين‌ ترتيب‌ تحقيق‌ در‌ مورد‌ ماهيت‌ رنگ‌ پيوسته‌ در‌ علوم‌ مختلف‌ تجربي‌ و‌ انساني‌ انجام‌ مي‌شود‌ و‌ آنچه‌ كه‌ در‌ حال‌ حاضر‌ از‌ رنگ‌ مي‌دانيم‌ حاصل‌ دركنارهم‌ قراردادن‌ نتايج‌ بدست‌ آمده‌ از‌ تحقيقات‌ علمي‌ مختلف‌ است‌ كه‌ از‌ گذشته‌ دور‌ بدست‌ آمده‌ است.

تحقيق‌ در‌ مورد‌ رنگ‌ و‌ چگونگي‌ ارزيابي‌ كيفي‌ و‌ كمي‌ آن‌ از‌ پيچيدگي‌ زيادي‌ برخوردار‌ است‌ و‌ برخلاف‌ بسياري‌ از‌ موضوعات‌ علمي‌ ديگر‌ ،‌ نتايج‌ بدست‌ آمده‌ از‌ هر‌ تحقيقي‌ پيرامون‌ رنگ‌ بايد‌ به‌ صورت‌ بصري‌ آزمايش‌ و‌ مورد‌ ارزيابي‌ قرار‌ گيرد‌ چرا‌ كه‌ رنگ‌ منهاي‌ بيننده‌ معنا‌ و‌ مفهومي‌ ندارد.

بدين‌ ترتيب‌ در‌ كليه‌ روش‌هاي‌ توليد‌ رسانه‌اي،‌ محصول‌ نهايي‌ مورد‌ قضاوت‌ يك‌ بيننده‌ قرار‌ مي‌گيرد.‌ اين‌ محصول‌ رسانه‌اي‌ در‌ صورتي‌ در‌ بازار‌ مصرف‌ مورد‌ اقبال‌ قرار‌ مي‌گيرد‌ كه‌ از‌ جنبه‌ كيفيت‌ رنگي،‌ مورد‌ قبول‌ بيننده‌ها‌ باشد.

البته‌ همانطور‌ كه‌ گفته‌ شد‌ قضاوت‌ پيرامون‌ كيفيت‌ رنگي‌ يك‌ محصول‌ رسانه‌اي‌ علاوه‌ بر‌ بيننده‌ به‌ مشخصات‌ منبع‌ روشنايي‌ نيز‌ مربوط‌ خواهد‌ بود‌ و‌ بنابر‌ اين‌ برداشت‌ صحيح‌ از‌ رنگ‌ يك‌ جسم‌ امكان‌ پذير‌ نخواهد‌ بود‌ مگر‌ آنكه‌ منابع‌ روشنايي‌ استاندارد‌ باشند.

بر‌ طبق‌ نظر‌‌CIE يا‌ انجمن‌ بين‌ المللي‌ روشنايي،‌ مشخصات‌ يك‌ منبع‌ روشنايي،‌ ‌ توسط‌ منحني‌ توزيع‌ توان‌ نسبي‌ بيان‌ مي‌شود.‌ منبع‌ روشنايي‌ ‌ چيزي‌ است‌ كه‌ از‌ خود‌ شار‌ روشنايي‌ منتشر‌ مي‌كند.

سري‌ منابع‌ روشنايي‌‌D كه‌ توسط‌‌CIE در‌ سال‌ 1968‌ معرفي‌ شد‌ به‌ منظور‌ معرفي‌ نور‌ روز‌ در‌ درجه‌ حرارت‌هاي‌ مختلف‌ بود‌ كه‌ البته‌ در‌ اكثر‌ مواقع‌ از‌ 65‌D يا‌ 50‌D استفاده‌ مي‌شود.



ضرورت‌ نمونه‌گيري‌ پيش‌ از‌ چاپ‌

در‌ فرايند‌ توليد‌ محصول‌ چاپي،‌ اگر‌ نمونه‌گيري‌ يك‌ امر‌ حياتي‌ تلقي‌ نشود‌ حداقل‌ بسيار‌ ضروري‌ است.‌ شبيه‌ سازي‌ محصول‌ نهايي‌ توسط‌ نمونه‌گيري‌ قبل‌ از‌ چاپ‌ آخرين‌ مرحله‌ براي‌ اطمينان‌ از‌ صحت‌ كارهاي‌ انجام‌ شده‌ قبل‌ از‌ توليد‌ نهايي‌ با‌ تيراژ‌ بالاست.‌ البته‌ در‌ بعضي‌ مواقع‌ به‌ خاطر‌ عواملي‌ نظير‌ سرعت‌ كار‌ و‌ كاهش‌ هزينه‌هاي‌ جاري،‌ به‌ جاي‌ تهيه‌ پروف‌هاي‌ چاپي‌ ،‌ از‌ كنترل‌ رنگ‌ محصول‌ بر‌ روي‌ مونيتور‌ استفاده‌ مي‌شود.

براي‌ سازندگان‌ اتاقك‌‌ مشاهده‌ كار‌ چاپي‌ يا‌ كابين‌هاي‌ ارزيابي‌ رنگ،‌ هدف‌ نهايي‌ رسيدن‌ به‌ دقيق‌ترين‌ الزامات‌ براي‌ رويت‌ دقيق‌ رنگ‌ اجسام‌ است‌ و‌ در‌ اين‌ راه‌ توجه‌ به‌ تطابق‌ ميان‌ رنگ‌ پرينت‌ با‌ آنچه‌ كه‌ روي‌ مونيتور‌ ديده‌ مي‌شود‌ به‌ همان‌ اندازه‌ اهميت‌ دارد‌ كه‌ تطابق‌ ميان‌ رنگ‌ پرينت‌ باداده‌هاي‌ كمي‌ و‌ حاصل‌ از‌ اندازه‌ گيري‌ رنگ‌ ارژينال.

ترسيم‌ مسيري‌ كه‌ منجر‌ به‌ توليد‌ محصول‌ قابل‌ قبول‌ و‌ رضايت‌بخش‌ براي‌ مشتري‌ صنعت‌ شود‌ نيز‌ از‌ اهميت‌ ويژه‌ اي‌ برخورداراست.

با‌ طراحي‌ درست،‌ اتاقك‌هاي‌ استاندارد‌ مشاهده‌ كارهاي‌ چاپي‌ را‌ به‌ گونه‌اي‌ مي‌توان‌ ساخت‌ كه‌ شامل‌ محلي‌ براي‌ قراردادن‌ مونيتورهاي‌ پيشرفته‌ براي‌ پروف‌ مونيتوري‌ و‌ رويت‌ انواع‌ پروف‌ چاپي‌ يا‌ كار‌ چاپي‌ تحت‌ نورهاي‌ استاندارد‌ باشد‌ و‌ كاملا‌ مورد‌ استقبال‌ مشتري‌ها‌ قرار‌ گيرد.



ملاحظات‌ كاغذ،‌ مركب‌ و‌ ...

در‌ مورد‌ پروف‌ مونيتوري‌ بايد‌ متوجه‌ اين‌ مساله‌ بود‌ كه‌ عوامل‌ مختلفي‌ در‌ مشاهده‌ نهايي‌ رنگ‌ يك‌ كار‌ چاپي‌ موثر‌ است.‌ خصوصيات‌ كاغذ‌ مورد‌ استفاده‌ و‌ كيفيت‌ مركب‌ از‌ عوامل‌ اصلي‌ شمرده‌ مي‌شوند.‌ ميزان‌ زبري‌ و‌ چگونگي‌ جذب‌ مركب‌ توسط‌ كاغذ‌ يا‌ پخش‌ مركب‌ در‌ سطح‌ كاغذ،‌ در‌ كيفيت‌ و‌ ظاهر‌ رنگ‌ نهايي‌ كار‌ چاپي‌ تاثير‌ بسزايي‌ دارد. گاموت‌ رنگ‌ معمولا‌ از‌ مرحله‌ نمايش‌ كار‌ بر‌ مونيتور‌ تا‌ مرحله‌ چاپ‌ سوژه‌ بر‌ روي‌ كاغذ‌ كاهش‌ پيدا‌ مي‌كند.‌ به‌ عبارت‌ ديگر‌ رنگ‌هايي‌ بر‌ روي‌ مونيتور‌ ديده‌ مي‌شوند‌ كه‌ بعضي‌ از‌ آن‌ها‌ توسط‌ مركب‌ قابل‌ بازسازي‌ نيستند.‌ بدين‌ خاطر‌ در‌ مورد‌ تبديل‌‌RGB به‌ ‌CMYK تحقيقات‌ بسيار‌ زيادي‌ شده‌ است‌ و‌ افراد‌ و‌ موسسات‌ زيادي‌ نظير‌‌CIE بر‌ روي‌ مشكلات‌ اين‌ تبديل‌ و‌ راه‌هاي‌ رسيدن‌ به‌ بالاترين‌ دقت‌ ممكن،‌ تلاش‌ كرده‌ اند. در‌ نشر‌ روميزي‌ دانستن‌ توانايي‌ها‌ و‌ مشخصات‌ رنگي‌ مونيتوري‌ كه‌ استفاده‌ مي‌كنيد‌ ضروري‌ است.‌

با‌ تنظيم‌ دقيق‌ اين مشخصات،‌ مي‌توان‌ به‌ نزديكترين‌ حالت‌ ميان‌ آنچه‌ كه‌ روي‌ مونيتور‌ مي‌بينيد‌ با‌ آنچه‌ كه‌ در‌ نهايت‌ چاپ‌ مي‌شود‌ رسيد.‌ معمولا‌ در‌ صنعت‌ چاپ‌ از‌ درجه‌ حرارتهاي‌ استاندارد‌ 65‌D و‌ 50‌D به‌ عنوان‌ درجه‌ حرارت‌ رنگ‌ مونيتور‌ استفاده‌ مي‌شود.

حدود‌ 40سال‌ است‌ كه‌ سازمان‌ جهاني‌ استاندارد‌ روشنايي،‌ استانداردي‌ را‌ براي‌ كاربردهاي‌ صنعتي‌ مختلف-‌ كه‌ در‌ آنها‌ به‌ ارزيابي‌ رنگ‌ اقدام‌ مي‌شود-‌ تدوين‌ كرده‌ است.‌ بر‌ اساس‌ اين‌ استانداردها،‌ اتاقك‌هاي‌ خاصي‌ ساخته‌ شده‌ است‌ تا‌ به‌ توسط‌ آنها‌ بتوان‌ نور‌ استاندارد‌ را‌ از‌ نور‌ محيطي‌ جدا‌ كرده‌ و‌ شرايط‌ ديدن‌ رنگ‌ اجسام‌ مختلف‌ تحت‌ نورهاي‌ استاندارد‌ را‌ فراهم‌ كرد.

اين‌ كابين‌ها‌ بگونه‌‌اي‌ طراحي‌ شده‌ است‌ كه‌ نور‌ استاندارد‌ موجود‌ در‌ اطاقك،‌ خود‌ را‌ از‌ نور‌ مزاحم‌ محيطي‌ جدا‌ كرده‌ و‌ از‌ تداخل‌ اين‌ دو‌ منبع‌ نور‌ جلوگيري‌ مي‌شود.‌ بدين‌ ترتيب‌ استفاده‌ از‌ اين‌ كابين‌ها‌ براي‌ مشاهده‌ و‌ مقايسه‌ رنگ‌ ارژينال‌ با‌ رنگ‌ نمونه‌ چاپ‌ شده،‌ رنگ‌ نمونه‌هاي‌ پارچه‌ و‌ لباس‌ و‌ رنگ‌ هر‌ نوع‌ شيء‌ ديگر‌ بسيار‌ راضي‌ كننده‌ به‌ نظر‌ مي‌رسد.

با‌ متداول‌ شدن‌ استفاده‌ از‌ مونيتور‌ براي‌ پروف‌ كارهاي‌ ديجيتال،‌ بايد‌ براي‌ مشكل‌ ناشي‌ ازتاثير‌ منابع‌ نوري‌ مزاحم‌ بر‌ مونيتور،‌ فكري‌ كرد.‌ براي‌ رفع‌ اين‌ مشكل‌ كابين‌هاي‌ خاصي‌ مورد‌ استفاده‌ قرار‌ مي‌گيرد‌ كه‌ در‌ آنها‌ امكان‌ تنظيم‌ شدت‌ نور‌ بدون‌ آنكه‌ بر‌ درجه‌ حرارت‌ منبع‌ نور‌ تاثيري‌ گذاشته‌ شود‌ وجود‌ دارد.

كابين‌هاي‌ اختصاصي‌ ارزيابي‌ رنگ‌ جانشين‌ بسيار‌ مناسبي‌ براي‌ نور‌ روز‌ استاندارد‌ هستند‌ و‌ با‌ استفاده‌ از‌ 5‌ نوع‌ فسفر‌ و‌ بر‌ طبق‌ استاندارد‌ 51‌CIE اين‌ كابين‌ها‌ قادرند‌ كه‌ بهترين‌ نوع‌ فلورسنت‌ را‌ با‌ بالاترين‌ ‌CRI توليد‌ كنند.‌ امروزه‌ از‌ اين‌ كابين‌ها‌ در‌ اكثر‌ واحدهاي‌ حرفه‌ اي‌ چاپ‌ و‌ پيش‌ از‌ چاپ‌ براي‌ مشاهده‌ اشياي‌ رفلكتيو‌ استفاده‌ مي‌شود.

اكثر‌ سازندگان‌ تجهيزات‌ سخت‌ افزاري‌ و‌ نرم‌ افزاري‌ مورد‌ استفاده‌ در‌ صنعت‌ چاپ،‌ نهايت‌ سعي‌ خود‌ را‌ مي‌كنند‌ تا‌ با‌ ارايه‌ راه‌حل‌هاي‌ مناسب،‌ حداكثر‌ انطباق‌ رنگ‌ از‌ مرحله‌ توليد‌ تا‌ چاپ‌ امكان‌پذير‌ شود‌ ،‌ آگاهي‌ از‌ روش‌ها‌ و‌ ابزار‌ كنترل‌ كيفيت‌ از‌ مواردي‌ است‌ كه‌ بستگي‌ به‌ سطح‌ آگاهي‌ و‌ دانش‌ فني‌ نيروي‌ انساني‌ شاغل‌ در‌ بخش‌هاي‌ مختلف‌ صنعت‌ چاپ‌ داشته‌ و‌ بي‌ توجهي‌ به‌ آن‌ كيفيت‌ محصول‌ نهايي‌ را‌ تا‌ حد‌ زيادي‌ غير‌ قابل‌ پيش‌ بيني‌ و‌ مخدوش‌ مي‌كند.‌

ارزش‌ سرمايه‌ گذاري‌ بر‌ روي‌ تجهيزات‌ كنترل‌ كيفيت‌ تنها‌ باعث‌ ارتقاي‌ كيفيت‌ محصول‌ نمي‌شود‌ بلكه‌ اين‌ اطمينان‌ را‌ براي‌ دست‌اندركاران‌ توليد‌ و‌ مشتريان‌ محصولات‌ چاپي‌ ايجاد‌ مي‌كند‌ كه‌ آنها‌ نيز‌ همگام‌ با‌ پيشرفت‌ فناوري‌ ديجيتال‌ به‌ سوي‌ توسعه‌ قدم‌ برمي‌دارند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا