لترپرس چیست؟ زمان استفاده آن در چاپ چه وقت است؟

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست عزیز
لترپرس یکی از انواع روشهای چاپ هست. همنطوری که می دونی ما روشهای مختلف چاپی داریم که تقسیم بندیهای برای اونها از ابعاد مختلف وجود داره . یکی روشهای تقسیم بندی روش های چاپ روشی هست که در اون ما لوح چاپی رو مبنای تقسیم قرار می دیم . منظور ما از لوح چاپی هر سطحی هست که ما با استفاده از روشهای خاص تصاویر و حروف مورد نظرمون رو برای چاپ باید ابتدا بر روی اون منتقل کنیم تا در مراحل بعدی با آغشته شدن اون به مرکب یا هر روش ماده دیگه ای غیر از مرکب بشه تصاویر رو از روی اون بر روی سطح چاپ شونده ای مثل کاغذ یا ... منتقل کرد.
لوح چاپ به عنوان یک سطح می تونه انواع و اشکال مختلفی داشته باشه اما وقتی صحبت از چاپ هست شکلی که تصاویر ما بر روی اون نقش بسته اهمیت پیدا می کنه و مبنای ما برای تقسیم بندی روش های چاپ می شه
1. روش برجسته
2. روش گود
3 . روش غربالی (یا اسکرین )
4 . روش مسطح ( یا لیتوگرافی)
اینها در واقع 4 روش ایجاد تصاویر بر روی لوحها و به تبع اون 4 روش برای چاپ تصاویر هستن (‌ البته نه همه روشها بلکه روش های اصلی)
اما در مورد لترپرس
روش لتر پرس یک روش چاپ برجسته هست که در اون تصاویر پس از برخورد مرکب با سطح برجسته لوح از روی اون بر روی مثلا کاغذ منتقل می شن. روش لترپرس یکی از روشهای اولیه و اساسی چاپ بوده روشی که گوتنبرگ پدر صنعت چاپ اونرو به عنوان یکی از اصلی ترین روش های چاپ ابداع و مطرح کرد. اما اصطلاح لترپرس در اون دیده اولیه که ما بهش داریم شاید اشاره به برجسته بودنه این روش نداشته باشه چون معنی اون « چاپ حروف » هست. دلیله این نامگذاری بیشتر تاریخی هست و به طور خلاصه علتش این هست که روش لترپرس یکی از روشهایی بوده که ابتد از اون برای چاپ حروف چاپی استفاده می کردن و در اون مقطع روشی که برای چاپ تصاویر به کار می رفته عموما جدایه از روش چاپ حروف بوده.
پس اساسا از لترپرس برای چاپ حروف استفاده می شده . قدیمی ترین روش کار هم برای آماده کردن لوح چاپ استفاده از روش حروف چینی حروف چاپی سربی در کنار هم و استفاده از اون برای چاپ بوده. که به مرور بظهور انقلاب صنعتی ، اختراع عکاسی و روش های نوین جای خودش رو به روش های دیگه حروف چینی داد. این یک توضیح مختصری از روش لترپرس بود. اما اجازه بده ببینیم که این روش و کاربرد اون امروزه چه طوری هست:
باید گفت که روش لترپرس و استفاده از اون امروز با به وجود اومدن روش هایی مثل چاپ افست و دیگر روش های چاپی از اون حالت یک روش عمومی و خیلی رایجش بیرون اومده. پس می شه گفت حروف چینی سربی هم به اون معنای عامش دیگه منسوخ شده. اون چیزی که در ایران و از روش لترپرس باقی مونده یک روش اختصاصی برای انجام دادن یک سری کارهای خاص هست. عمده دستگاه هایی که از این روش هنوز ه می شه اسم اونرو شنید و ازش استفاده کرد دستگاه ملخی هست که به خاطره شکل کاره این دستگاه و شباهت ظاهر اون به پای ملخ در ایران به این اسم معروف شده.( البته یک نوع دستگاه دیگه هم برای این روش وجود داره که به اون دستگاه مسطح می گن)
اما کارهایی که می شه امروزه با لترپرس انجام داد بیشتر به سمت قالب زنی متمایل هست. در این حالت از روش لتر پرس برای انواع کارهای پرفراژ زنی و ایجاد خط تا و یا قالب زنی و برجسته کاری استفاده می شه که همگی در اندازه عموما محدود و مشخص دستگاه به عنوان یک روش تکمیلی بعد از چاپ به کار می رن. شما با استفاده از روش لترپرس می تونی برای کارهایی که احتیاج به خط تا دارن یا احتیاج هست که یه حالت برجسته کاری روی اونها ایجاد بشه با استفاده از کلیشه هایی که ساخته می شه یا فرمی که باستفاده از ابزار حروف چینی سربی در چاپخونه ساخته می شه استفاده کنی. همینطور می تونی از اون به عنوان یک دستگاه دایکات و قالب زنی ( خصوصا از نوع مسطح این دستگاه ) برای ساخت مثلا جعبه یا کلا قالب زنی استفاده کنی. یکی دیگر از استفاده های این دستگاه کاربرد اون در شماره زنی سریال بر روی ورقهای چاپی هست که با اضافه کردن یک قطعه خاص به دستگاه امکان پذیره. البته همونطور که گفتم دیگه کمتر برای چاپ به اون عنوان استفاده از مرکب از این دستگاه استفاده می شه ولی هنوز هم میشه جاهایی رو پیدا کرد که با استفاده از این روش کارت تبریک و دعوت چاپ می کنن. اما به هر حال استفاده از این روش و تحت نام لترپرس بستگی به کاربرد خاصی داره که شما باید در نظرش بگیری و می شه ابتکارات جالبی هم با توجه به خصوصیت این روش برای اون در نظر گرفت.

لطفا اگر سوالی بود بپرس
با تشکر
امین زردوزی
Lpi
 
آخرین ویرایش:

sedayjavan5

New Member
چاپ لترپرس (چاپ حروفی) Letterpress چیست ؟
لترپرس، یکی از روش های چاپ برجسته، از قدیمی ترین روش های چاپی است و تا اوایل سال های ۱۹۷۰ عمده ترین روش چاپی بود که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می گرفت.

اما در مورد لترپرس روش لترپرس یک روش چاپ برجسته هست که در اون تصاویر پس از برخورد مرکب با سطح برجسته لوح از روی اون بر روی مثلا کاغذ منتقل می شوند. روش لترپرس یکی از روشهای اولیه و اساسی چاپ بوده روشی که گوتنبرگ پدر صنعت چاپ اون رو به عنوان یکی از اصلی ترین روش های چاپ ابداع و مطرح کرد. اما اصطلاح لترپرس در اون دیده اولیه که ما بهش داریم شاید اشاره به برجسته بودنه این روش نداشته باشه چون معنی اون « چاپ حروف » هست. دلیله این نامگذاری بیشتر تاریخی هست و به طور خلاصه علتش این هست که روش لترپرس یکی از روشهایی بوده که ابتد از اون برای چاپ حروف چاپی استفاده می کردن و در اون مقطع روشی که برای چاپ تصاویر به کار می رفته عموما جدایه از روش چاپ حروف بوده. پس اساسا از چاپ لترپرس برای چاپ حروف استفاده می شده . قدیمی ترین روش کار هم برای آماده کردن لوح چاپ استفاده از روش حروف چینی حروف چاپی سربی در کنار هم و استفاده از اون برای چاپ بوده. که به مرور به ظهور انقلاب صنعتی ، اختراع عکاسی و روش های نوین جای خودش رو به روش های دیگه حروف چینی داد. این یک توضیح مختصری از روش لترپرس بود.
لترپرس(به انگلیسی: Letterpress printing) یکی از روش‌های چاپ برجسته از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است و تا اوایل ۱۹۷۰ عمده‌ترین روش چاپی بود که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گرفت پیدایش چاپ افست و دیگر روش‌های چاپی به دلیل سرعت بیشتر و کیفیت بهتر و هزینه کمتر جایگزین چاپ برجسته یا لترپرس شد.

پیدایش چاپ افست و دیگر روش های چاپی به دلایل زیادی که شامل سرعت بیشتر و کیفیت بهتر و هزینه کمتر است جایگزین چاپ برجسته لترپرس شد.

تا آن جا که مشخص شده است، شکل اولیه این روش با کنده کاری بر روی قطعات چوب انجام می شده، به صورتی که پس از کنده کاری و تراشیدن چوب، تصویر مورد نظر به شکل برجسته ظاهر شود. سپس با قرار دادن کاغذ بر روی لوح چوبی که به آن مرکب زده شده و وارد کردن فشار، عمل چاپ انجام می گرفته است. بعدها حروف چاپی از جنس چوب تراشیده می شد که پس از آن حروف سربی متحرک اختراع شده و جایگزین چوب گردید.

اختراع حروف متحرک در اروپا را عموما به يوهان گوتنبرگ نسبت می دهند. وی در سال های ۱۴۴۰ میلادی شروع به تجربه اولین کار چاپی نمود و شهرت وی به دلیل تکامل و گسترش حروف متحرک و ارائه آن به بازار کار تجاری در سال ۱۴۵۰ بود که اولین کتاب خود را با استفاده از این روش در سال ۱۳۵۵ به چاپ رساند. اختراع چاپ را نمی توان به گوتنبرگ نسبت داد، بلکه باید گفت که وی با اختراع خود، روش چاپ لترپرس را به مرحله عمل رساند و توانست با امکانات موجود و دانش خود، آن را به مرحله کار تجاری نیز وارد کند.

اجزای حروف به صورت جداگانه و با پمپ کردن فلز مذاب در قالب حروف با ابعاد بسیار دقیق تولید می شد، بعد از آن حروف به صورت یک خط يکپارچه تولید شد. در ماشین های لترپرس مسطح حروف سربی در یک شاسی فلزی بسته شده و سپس با دقت کامل بر روی صفحه ماشین لترپرس قرار داده می شود. ارتفاع شاسی به صورتی تنظیم می شود که سطح برجسته حروف به صورت یکنواخت مرکبی شده و چاپ بدهد، قسمت های بدون چاپ نیز در ارتفاع پایین تر قرار گرفته و چاپ نمی شوند.

حکاکی با دست بر روی چوب و فلز به عنوان یک روش کاری برای تولید تصاویر برجسته که به همراه حروف چاپ می شوند تا قرن بیستم ادامه پیدا کرد. کاربرد تکنیک عکاسی در چاپ امکان کلیشه سازی و حکاکی با استفاده از عکس را پدید آورد و به این وسیله روش تولید حروف برجسته با به کارگیری تکنیک عکاسی به همراه روش های مکانیکی پدید آمد.

اولین ماشین چاپ با استفاده از صفحات چوبی ساخته شد که مجهز به یک پیچ عمودی برای بالا و پایین آوردن صفحه تخت آن بود که به وسیله آن کاغذ را بر روی حروف مرکب خورده فشار می داد تا عمل چاپ صورت گیرد. پیشرفت های بیشتر از سال ۱۷۹۸ ادامه پیدا کرد و در آن زمان اولین ماشین چاپ دستی که از آهن ساخته شده بود، به بازار عرضه شد و به دنبال آن اولین ماشین چاپ سیلندری که با نیروی بخار کار می کرد، در سال ۱۸۴۱ معرفی گردید و پس از آن ماشین چاپ با سیلندر مدور یا روتاتیو ساخته شد که در آن از پلیت های نیم دایره فلزی موسوم به اشتریوتایپ استفاده می شد که بعدا جای خود را به پلیت های قابل انعطاف از جنس لاستیک و پلاستیک داد.

روش چاپ لترپرس بیش از ۵۰۰ سال به عنوان مهم ترین و فراگیر ترین روش چاپی شناخته شد و با ظهور روش چاپ افست سهم آن در بازار چاپ از سال های ۱۹۶۰ رو به افول نهاد و از اوایل سال های ۱۹۷۰ چاپ افست مشخصا جایگزین لترپرس شد.

چاپ لترپرس یکی از انواع روشهای چاپ هست. همنطوری که می دونید ما روشهای مختلف چاپی داریم که تقسیم بندیهای برای اونها از ابعاد مختلف وجود داره . یکی روشهای تقسیم بندی روش های چاپ روشی هست که در اون ما لوح چاپی رو مبنای تقسیم قرار می دیم . منظور ما از لوح چاپی هر سطحی هست که ما با استفاده از روشهای خاص تصاویر و حروف مورد نظرمون رو برای چاپ باید ابتدا بر روی اون منتقل کنیم تا در مراحل بعدی با آغشته شدن اون به مرکب یا هر روش ماده دیگه ای غیر از مرکب بشه تصاویر رو از روی اون بر روی سطح چاپ شونده ای مثل کاغذ یا … منتقل کرد.
لوح چاپ به عنوان یک سطح می تونه انواع و اشکال مختلفی داشته باشه اما وقتی صحبت از چاپ هست شکلی که تصاویر ما بر روی اون نقش بسته اهمیت پیدا می کنه و مبنای ما برای تقسیم بندی روش های چاپ می شود
• روش برجسته
• روش گود
• روش غربالی (یا اسکرین )
• روش مسطح ( یا لیتوگرافی)
اینها در واقع ۴ روش ایجاد تصاویر بر روی لوحها و به تبع اون ۴ روش برای چاپ تصاویر هستن (‌ البته نه همه روشها بلکه روش های اصلی)

سیستم‌ لترپرس‌ چگونه‌ کار‌ می‌کند‌ و‌ چه‌ مزایایی‌ دارد؟
چاپ‌ لترپرس‌ قدیمی‌ترین‌ روش‌ چاپی‌ است‌ و‌ استفاده‌ از‌ آن‌ به‌ زمان‌ گوتنبرگ‌ بر‌می‌گردد.‌ در‌ این‌ روش‌ از‌ سطحی‌ سخت،‌ فلزی‌ یا‌ فوتوپلیمر‌ به‌ عنوان‌ فرم‌ چاپ‌‌(master) استفاده‌ می‌شود‌ که‌ در‌ آن‌ قسمت‌های‌ تصویردار‌ نسبت‌ به‌ بقیه‌ سطح‌‌ فرم‌ چاپ‌ برجسته‌اند.‌ سطح‌ این‌ پلیت‌ به‌ مرکبی‌ با‌ ویسکوزیته‌ بالا‌ آغشته‌ شده‌ و‌ سپس‌ تصاویر‌ با‌ کمک‌ فشار‌ به‌ سطح‌ بستر‌ چاپی‌ منتقل‌ می‌شوند.‌ در‌ حقیقت‌ وجه‌ تمایز‌ لترپرس‌ مدرن‌ با‌ فلکسوگرافی‌ در‌ سختی‌ پلیت،‌ خواص‌ مرکب‌ و‌ نوع‌ سیستم‌ مرکب‌ رسانی‌ این‌ روش‌ است.



مزایای‌ اصلی‌ چاپ‌ لترپرس‌
  • خوانا‌ بودن‌ متون‌ حتی‌ روی‌ کاغذهای‌ بدون‌ پوشش (uncoated)
  • پایین‌ بودن‌ باطله‌ کار‌ حتی‌ با‌ وجود‌ توقف‌های‌ مکرر‌ در‌ ضمن‌ چاپ‌
معایب اصلی‌ چاپ‌ لترپرس‌
  • هزینه‌ تهیه‌ پلیت‌‌ لترپرس‌ به‌ نسبت‌ زیاد‌ است.
  • کیفیت‌ چاپ‌ نوانس‌های‌ رنگی‌ در‌ مقایسه‌ با‌ چاپ‌ افست‌ بسیار‌ ضعیف‌ است‌ که‌ از‌ درشت‌ بودن‌ ترام‌ ها‌ در‌ این‌ روش‌ ناشی‌ می‌شود.
  • سرعت‌ چاپ‌ نیز‌ نسبت‌ به‌ افست‌ پایین‌ است.
ماشین های لترپرس به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند؟
به طور معمول ماشین های لترپرس به سه شکل یافت می شوند :

  • فرم‌ چاپ‌ و‌ سطح‌ چاپ‌شونده‌ هردو‌ روی‌ صفحه‌ تخت‌ قرار‌ دارند‌ (platen)
  • فرم‌ چاپ‌ روی‌ سطح‌ تخت‌ و‌ سطح‌ چاپ‌شونده‌ روی‌ سیلندر‌ قرار‌ دارد (flatbed)
  • فرم‌ چاپ‌ و‌ سطح‌ چاپ‌شونده‌ هردو‌ روی‌ سیلندر‌ قرار‌ دارند (rotary)


مرکب و سیستم مرکب رسانی ماشین لترپرس چه ویژگی هایی دارند؟
به خاطر ویسکوزیته مرکب لترپرس و این نکته که برای انتقال مرکب از طریق کلیشه های خشک لترپرس، به نوردهای لاستیکی قابل ارتجاع نیاز است،سیستم مرکب رسانی و مرکب مورد استفاده در لترپرس و اصول خشک کنی مرکب در این روش شبیه چاپ افست است.

پلیت‌ های‌ لترپرس‌ از‌ چه‌ جنسی‌ ساخته‌ شده‌ ‌ و‌ به‌ چه‌ روشی‌ تهیه‌ می‌شوند؟‌
با‌ اینکه‌ هنوز‌ از‌ پلیت‌های‌ فلزی‌ برای‌ چاپ‌ لترپرس‌ استفاده‌ می‌شود‌ اما‌ استفاده‌ از‌ پلیت‌های‌ فتوپلیمری‌ متداولتر‌ است‌ که‌ تفاوت‌ اساسی‌ این‌ پلیت‌ها‌ با‌ پلیت‌های‌ چاپ‌ فلکسو‌ در‌ سخت‌تر‌ بودن‌ آنهاست.‌ برای‌ تهیه‌ پلیت‌ فوتوپلیمری،‌ اشعه‌ فرابنفش‌ را‌ از‌ طریق‌ یک‌ فیلم‌ نگاتیو‌ واسط‌ به‌ پلیت‌ تابانده‌ و‌ در‌ نهایت‌ با‌ ظهور‌ و‌ شستشو،‌‌ پلیت‌ نهایی‌ تولید‌ می‌شود.‌ ‌ از‌ جمله‌ این‌ روش‌ها‌ به‌‌NAPP و‌‌Nyloprint می‌توان‌ اشاره‌ کرد.


چگونه با استفاده از سیستم چاپ لترپرس بر روی فلز نیز می توان چاپ کرد؟
از چاپ لترپرس افست (Offset Letterpress) برای چاپ روی قوطی های نوشیدنی و ورقه های فلزی استفاده می شود. مزیت این روش انتقال رنگ های مختلف تصویر طراحی شده برای چاپ از سیلندر چاپ به لاستیک افست است. یک تصویر یک به یک از طرح روی کلیشه، بر لاستیک نقش می بنددو سپس به بستر چاپ شونده انتقال داده می شود.

چاپ لترپرس اغلب برای چاپ چه اقلامی به کار می رود؟
ماشین های چاپ لترپرس مسطح و سیلندری هنوز هم برای انجام بخشی از کارهای چاپی کم تیراژ و محدود به کار می روند، به خصوص برای چاپ کارت ویزیت، سربرگ و دفترچه های کوچک و همچنین برای چاپ بر روی پاکت نامه، چاپ کاتالوگ و دیگر موارد چاپی که با قلم حروف متفاوت چاپ می شوند.

اغلب کارهای چاپی که با روش لترپرس انجام می شود، به صورت مشکی و یا تک رنگ موضعی هستند. ماشین های چاپ لترپرس مسطح عمر کاری طولانی را پشت سر گذاشته اند و هم اکنون نیز بیشتر برای انجام عملیات تیغ زنی، پرفراژ، برجسته کردن، خط زنی و شماره زنی به کار می روند. بعضی از این عملیات را می توان به همراه چاپ نیز انجام داد . و به این ترتیب چند عمل، به صورت یکجا و با هزینه کم انجام می شود.

ماشین های چاپ لترپرس رول عمدتا جای خود را به ماشین های چاپ فلکسو و با چاپ افست رول داده اند، هرچند که هنوز هم برای چاپ بعضی از روزنامه ها که عمدتا با رنگ مشکی و یا تک رنگ موضعی چاپ می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی از موارد حرفه ای نیز برای چاپ فرم های تجارتی و برچسب نیز استفاده می شوند.
منبع : چاپ لترپرس - مجله چاپخونه
 

جدیدترین ارسال ها

بالا