فرق زبان phpو html

mahyarsa

New Member
تفاوت هاي html با php و Asp.net


HTML یه زبان برنامه نویسی وب به حساب میاد ولی در حال حاضر به خاطر مشکلاتی که داره کمتر استفاده میشه .

اما در حال حاضر زبانهای متععددی وجود داره که سعي دارم مهمترين زبان برنامه نويسي در وب را ASP , PHP , ASP.NET مقايسه کنم و در آخر نتيجه بگيريم .

اکثر ASP نويسان با PHP نويسان بر سر اين مسئله که کدام بهتر است هميشه مشکل دارند ! دلايل PHP کاران براي برتري به ASP (مهمترين ) :

سرعت بيشتر

کار با ديتابيس بهتر مثل MY SQL

امنيت بيشتر

سرعت : اصلا اين موضوع درست نيست که سرعت PHP بهتر از ASP است يا برعکس ! PHP روي Linux کار مي کند و ASP هم روي Windows و سرعت آن بستگي به توان سرور دارد يعني به هيچ وجه به زبان برنامه نويسي ربطي ندارد .

ديتابيس : اغلب برنامه نويسان PHP با MY SQL کار مي کنند و ASP کاران با Access . مشکل اصلي Access اين است که در حجم بالا جواب نمي دهد مثلا وقتي 1500 نفر در يک زمان جستجو کنند کارايي ندارد ولي MY SQL از اين نظر از Access بهتر است. اين را هم بايد بگم شايد غير ممکن است 1500 نفر از سايت ما آنلاين در يک زمان بخواهند با هم جستجو کنند ! پس اين مشکل خيلي مشکل حادي نيست و مي توان در حجم هاي بالا نوع ديتابيس را عوض کرد مثلا SQL SERVER ( شرکت مايکروسافت که شايد بيشترين بازديد کننده را دارد بدون هيچ مشکلي با ASP کار مي کند)

امنيت : اين مورد هم به سرور بستگي دارد که مثلا IIS را به درستي تنظيم کنند و اگر هم از نظر ديتابيس بگويد راه هاي زيادي دارد مثلا مي شود براي Access رمز عبور گذاشت يا از System DNS استفاده کرد پس اين هم مشکلي نيست ! ( در اينجا بايد گفت که مشکل امنيت کاملا در ASP.NET حل شده است )

امنیت در وب یکی از دقدقه های مهم توسعه گران و وب مسترها است ، خوشبختانه DotNET تدابیر امنیتی بسیار جالبی برای جلوگیری از نفوذ هکر ها به کار برده است ، این امر یکی از مهمترین عوامل برتری Asp.NET بر Php است .

اگر شما یک سایت تولید شده توسط یک برنامه نویس مبتدی Asp.NET را با یک برنامه نویس مبتدی Php مقایسه کنید کامل متوجه خواهید شد که دات نت چگونه به صورت پیشفرض از هک شدن وب سایت شما جلوگیری می کند .

مزيتي هم که ASP نسبت به PHP دارد خوانايي بيشتر است يعني کدهاي ASP خيلي راحت قابل فهم و درک هستند .


در کل به اين نتيجه مي رسيم که ASP و PHP هيچ فرقي با هم ندارند و برنامه اي نيست که با ASP بشود نوشت و با PHP نشود و بالعکس !


حالا مي رسيم به تکنولوژي جديد مايکروسافت ASP.NET
د Asp.NET را با زبان ها VB.NET ، C Sharp , Delphi , J Sharp و چند زبان دیگر .... میتوان توسعه داد در حالی که Php را فقط با زبان Php می توان نوشت
Php از بدو تولد به صورت یک زبان اسکریپتی ارائه شد در حالی که Asp.NET با مفهوم شی گرایی (کلاس ، خاصیت ، رویداد و ...) پا به عرصه گذاشت . کار با Asp.NET بسیار شبیه کد نویسی برای یک نرم افزار تحت ویندوز است و تمام امکانات مورد نیاز برای یک برنامه نویسی شی گرا را فراهم نموده است .


به جرات مي توان گفت بهترين زبان برنامه نويس تحت وب همين زبان است به دلايل زير :

سرعت کامپايل بالا


قدرت خطايابي بسيار بالا

داشتن محيط برنامه نويسي استاندارد VS.NET


امنيت بالا

کارکردن بسيار خوب با بانک هاي اطلاعاتي مختلف مثل SQL SERVER


نوع برنامه نويسي ساخت يافته تر


استفاده از فايل اطلاعاتي سندي مثل XML

و ....

در دات نت ما از Name Space استفاده مي کنيم و يا براي کار با SQL SERVER بايد به صورت SQL CLIENT برنامه نويسي کنيد و براي بانک هاي ديگر مثل Access بايد از OLE DB استفاده کنيم و کار کردن با ديتابيس ها بسيار راحت است.

در دات نت هر چيز به صورت جدا تعريف شده است و تکليف برنامه نويسي روشن است . مهمترين مسئله در دات نت اين است که از يک محيط برنامه نويسي بسيار کارا به نام VS.NET بهره مي برد که در زبانهاي ديگر اين مورد وجود ندارد.

.
ASP.NETیک زبان کامپایل شده است در صورت که Php یک زبان مفسری است ، تمامی کد های Asp.NET پس از توسعه کامپایل شده و به Dll تبدیل می شوند ولی Php به صورت کد بارگزاری شده و در هنگام اجرا تفسیر می شود . همانطور که میدانید Asp.NET دارای کنترل های زیادی است و به علت سادگی استفاده بسیار پر کاربر هستند ، این کنترل ها در هنگام Generate شدن باید به کنترل های Html تبدیل شوند در صورتی که Php به این صورت نیست و از کنترل های Html استفاده می کند . این موضوع در عمل تاثیری در سرعت لود صفحه ندارد چرا که عمل Generate شدن در سرور انجام می شود و در صورت وجود سخت افزار مناسب در سرور این کار در کسری از ثانیه انجام می شود ، همچنین کاربران Asp.NET می توانند از کنترل ها Html استفاده کنند و محدودیت از این لحاظ نیز برای آنها وجود ندارد .


وجود ViewState در Asp.NET که باعث حفظ اطلاعات کنترل ها پس از PostBack می شود یکی از دلایل عمده افت سرعت در Asp.NET می باشد ، اما خوشبختانه Asp.NET این امکان را به کاربر می دهد که در صورت عدم نیاز به ViewState آن را غیر فعال نماید ولی برخی از توسعه گران به دلیل عدم اطلاع از این موضوع با مشکل کاهش سرعت مواجه می شوند . عمل فشرده سازی صفحات در Php وجود داشته و اکثر توسعه گران Php با یک خط کد نویسی این امکان را به پروژه های خود اضافه می کنند ، عمل فشرده سازی تا 10 ها برابر حجم خروجی صفحه را کاهش داده و باعث افزایش سرعت لود آن می شود ، خوشبختانه عمل فشرده سازی در Asp.NET نیز وجود دارد ولی خیلی از توسعه دهندگان Asp.NET از آن بی اطلاع هستند نکته مهم این است استفاده ناشیانه از این تکنولوژی نه تنها باعث کاهش سرعت بارگزاری صفحات شده بلکه دیدگاه شما را نسبت به آن خدشه دار می کند .


در پايان نتيجه مي گيريم که ASP , PHP مانند هم هستند و ASP.NET از اين دو بهتر است با این وجود خیلی از سایت های معروف مثل یاهو ، گوگل و فیس بوک از پی اچ ی استفاده میکنند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

لیلا1990

New Member
HTML یه زبان برنامه نویسی وب به حساب میاد ولی در حال حاضر به خاطر مشکلاتی که داره کمتر استفاده میشه . این جمله یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
html زبان سمت کاربر هست و هیچ ربطی نداره که بخوای با php مقایسه ش کنی !!!!!!!!!!!!!
کجا html مشکل داره آخه ؟؟؟؟؟ html زبان مرورگره آخرین ورژنی هم که من مطالعه کردم html5 بوده . خواهش میکنم بدون مطالعه پست نذارین. html کمتر استفاده میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟
 

Webber

Well-Known Member
HTML یه زبان برنامه نویسی وب به حساب میاد ولی در حال حاضر به خاطر مشکلاتی که داره کمتر استفاده میشه . این جمله یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
html زبان سمت کاربر هست و هیچ ربطی نداره که بخوای با php مقایسه ش کنی !!!!!!!!!!!!!
کجا html مشکل داره آخه ؟؟؟؟؟ html زبان مرورگره آخرین ورژنی هم که من مطالعه کردم html5 بوده . خواهش میکنم بدون مطالعه پست نذارین. html کمتر استفاده میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟
بله حق با شماست . کمی اطلاعات قدیمی هست . احتمالا منظورشون این بوده HTML کمتر به صورت تنها برای یک سایت استفاده میشه و اکثرا همراه زبان های دیگه هست
 

جدیدترین ارسال ها

بالا