فرق بین کیبورد و میدی کیبورد کنترلر

هدف اصلی اینه که بتونید از طریق یک سری کلاویه ، انتهای مورد نظرتون رو بنوازید و اونها رو به کامپیوتر منتقل کنید.

کیبورد:

کیبورد یکی از سازهای بسیار مردمی و پرطرفدار هست. یک ساز الکترونیک که شامل انواع صدا و ریتم میشه.

تفاوت عمده ای که با سینتی سایزر داره اینه که برخلاف سینتی سایزر ، در کیبورد معمولا شما هیچ نقشی در ساخت صدا به عهده ندارید و تنها از یک سری Preset یا صدای از قبل ساخته شده استفاده میکنید. همچنین در کیبورد امکاناتی وجود داره که در سینتی سایزر این امکانات مشاهده نمیشه. مانند ریتم و کورد و سکوئنسر و ….
اکثر کیبورد ها یا بهتر بگم تقریبا تمام کیبورد ها خروجی میدی دارند. پس اگه شما کیبورد در اختیار دارید احتمالا میتونید از این کیبورد به عنوان کنترلر استفاده کنید.

%D9%85%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%AF.jpg


میدی کیبورد کنترلر:

میدی کیبورد کنترلر یک کیبورد هست و از نظر ظاهری تقریبا تفاوتی با کیبورد نداره. مهمترین تفاوت میدی کیبورد کنترلر با کیبورد یا سینتی سایزر اینه که میدی کیبورد کنترلر هیچ صدایی تولید نمیکنه و تنها چیزی که به شما ارائه میکنه نتهای میدی هست. اکثر افراد میدی کیبورد کنترلر به اختصار میدی کنترلر اسم میبرن. البته این عبارت تا حدی میتونه ایجاد اشتباه کنه. چون کنترلر هایی که تنها برای کنترل پارامترهای نرم افزار ها به کار میرن و کلاویه ندارند هم میدی کنترلر نام دارن. اما ما هم در این مقاله ازمیدی کنترلر به جای میدی کیبورد کنترلر استفاده خواهیم کرد.

%D9%85%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%AF-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84%D8%B1.jpg


در ادامه وارد جزئیات میشم و کیبورد و میدی کنترلر رو دقیق تر باهم مقایسه میکنیم و معایب و مزایای هر کدوم رو نسبت به همدیگه بیان میکنم.

مزیت اصلی کیبورد نسبت به کنترلر اینه که کیبورد صدا تولید میکنه. در نتیجه هیچ لزومی برای استفاده ی کیبورد به همراه کامپیوتر وجود نداره. با کیبورد میتونید یک آهنگ کامل رو اجرا کنید. از صداهای کیبورد استفاده کنید و …. عموما با استفاده از کیبورد هیچ محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت. اما یک میدی کنترلر به کامپیوتر یا یک سخت افزار دیگه مانند کیبورد, ساند ماژول, سمپلر و یا هر سخت افزاری که ورودی میدی داشته باشه متکی هست. اگه یه کیبورد داشته باشید که میدی و یو اس بی بخوره ، خیلی بهتر از یه میدی کنترلره .
حداقل از صداهای خوده کیبورد به صورته جداگونه میتونید بهره ببرید. به عبارت دیگه تنها با استفاده از میدی کنترلر نمیتونید صدا تولید کنید. همونطور که گفته شد, تنها چیزی که میدی کنترلر ارائه میکنه نتهای میدی هست.

اما مزیتی که میدی کنترلر نسبت به کیبورد داره, کنترل چیزهایی غیر از نت هست. زمانی که شما یک میدی کنترلر خریداری میکنید, روی کنترلرتون غیر از کلاویه ها, یک سری ناب (پیچ) و دکمه و احتمالا چند اسلایدر (فیدر) مشاهده میکنید. توسط این ابزار میتونید متغیرهایی که درون نرم افزار وجود داره رو کنترل کنید. فرضا درون نرم افزار یک فیلتر روی خروجی سینتی سایزر مورد نظرتون قرار بدید. توسط نرم افزار ناب شماره ی ۳ از روی کنترلر رو به ناب مربوط به کات آف فیلتر وصل کنید. حالا میتونید با کلاویه های کنترلر نت ها رو بنوازید و زمانی که ناب شماره ی ۳ روی کنترلر رو کم و زیاد میکنید, صدای خروجی سینتی سایزر فیلتر میشه و کات آف فیلتر بصورتی که شما ناب رو میچرخونید تغییر میکنه.

این میدی کنترلرا به درده اونایی که موسیقیه الکترونیک کار میکنن میخوره .
باید میدی کنترلر رو از طریقه پورته میدی یا usb به کامپیوتر وصل کرد و به کمکه نرم افزار های آهنگسازی (سکوئنسر ها) مثله fl studio –nuendo – sonar- cubase… به آهنگسازی مشغول شد .
حالا چجوری ؟؟ میگم !!
توی آهنگسازیه الکترونیک یه سری ساز های مجازی هستن که بهشون میگن vsti که مخففه Virtual Studio Technology Instrument هست. توی این vsti ها صدا های ساز های مختلف نمونه برداری شده و با کیفیته خیلی خوب ذخیره شده و شخصه آهنگساز میتونه از این صدا ها به جای سازه واقعی توی آهنگش استفاده کنه ! که این کار به کمکه همون Midi Controller میسر میشه .

کیبورد و کنترلر از نظر ارسال نت تفاوتی ندارند. در نتیجه اگه تنها قصد نواختن نت رو دارید تفاوتی نمیکنه اگه از کیبورد استفاده کنید یا میدی کنترلر. اما اگه قصد تغییر صدا همزمان با نواختن دارید و به کنترلر های ناب و اسلایدر نیاز دارید باید از میدی کنترلر استفاده کنید و کیبورد ها چنین امکانی رو در اختیارتون نمیذارن. البته اگه شما با این مقادیر قبلا کار نکردید شاید به نظرتون بیاد که چنین امکاناتی بسیار برای شما مفید خواهند بود. اما به نظر من (تنها نظر شخصی خودمه و بس) تنها روزهای اول که تازه کنترلر رو خریداری کردید از ناب ها و اسلایدرها استفاده میکنید و بعد از مدتی ازشون زده میشید. چون خیلی کم پیش میاد که واقعا بخوایید از ناب و اسلایدر استفاده کنید. مهمترین و شاید تنها موارد استفاده از ناب و اسلایدر کارهای زنده و لایو همچنین صدا سازی هست. زمانی که قصد اجرا بصورت زنده دارید نمیتونید همزمان که نت ها رو مینوازید ماوس رو به دست بگیرید و مقادیر صدا رو تغییر بدید. اما اگه از کنترلر استفاده کنید میتونید توسط ناب و اسلایدرهای موجود روی صفحه ی کنترلر, هر کدام از مقادیر مورد نظرتون رو تغییر بدید و صدا ها رو عوض کنید. همچنین زمانی که قصد صدا سازی دارید میتونید ناب های میدی کنترلر رو به هر کدام از ناب های سینتی سایزر نرم افزاری درون کامپیوتر وصل کنید و بدون اینکه به ماوس یا کیبورد دست بزنید صدای مورد نظرتون رو بسازید. اما برای مواردی مانند رکورد اتومیشن من شخصا ترجیح میدم از ماوس استفاده کنم. مگر اینکه هدف, رکورد همزمان چند اتومیشن باشه.
اگه با اینکه “میدی کنترلر به تنهایی کاری نمیتونه انجام بده و باید حتما به کامپیوتر یا سخت افزار های صدا ساز دیگه متصل بشه” مشکلی ندارید پیشنهاد میکنم به جای کیبورد, میدی کنترلر خریداری کنید. میدی کنترلر های امروزی قیمت بسیار پائینی دارند.
در صورتی که تصمیم به خرید میدی کنترلر دارید, نکته ی دیگه ای که باید ازش اطلاع داشته باشید کلاویه های پیانوئی هست. اگه قصد شما تنها رکورد نتها هست و تمرین کیبورد, میتونید هر میدی کنترلری رو خریداری کنید. اما شاید مایل باشید که پیانو یاد بگیرید و بنوازید. صد در صد پیانو سازی هست که نمیشه به سادگی از اون گذشت. برای یادگیری پیانو میتونید از هر کیبورد یا میدی کنترلری استفاده کنید. اما پیانو تفاوت هایی با کیبورد یا میدی کنترلر داره. مثلا پیانو ۷ اکتاو داره, اما اکثر کنترلرها و میدی کیبورد ها فقط ۵ اکتاو دارند. تفاوت دیگه در کلاویه ها هست. کلاویه های کیبورد و میدی کنترلر معمولا نرم و روان هست. اما پیانو کلاویه های بسیار سنگین و خاص خودش رو داره. به همین دلیل اصلا جالب نیست که پیانو رو روی یک ساز ۵ اکتاو که کلاویه هاش شباهتی به کنترلر نداره تمرین کنید. اما نگران نباشید.

میدی کنترلر هایی هم ساخته شده که از لحاظ کارکرد کاملا شبیه به پیانو های آکوستیک هستند. این کنترلر ها هم مانند کنترلرهای دیگه, هیچگونه صدایی تولید نمیکنند. اما کلاویه های این میدی کنترلر ها مانند کلاویه ی پیانو سنگین و چکشی هست. همچنین این کنترلر ها ۷ اکتاو هستند. در نتیجه هیچ مشکلی در یادگیری پیانو نخواهید داشت. میتونید این میدی کنترلر رو به کامپیوتر وصل کنید, یک نرم افزار پیانوی مناسب مانند Steinberg the Grand یا Native Instruments Akoustic Piano رو اجرا کنید و به نواختن پیانو بپردازید. این کنترلر ها یک عیب دارند. اگه شما قصد داشته باشید با میدی کنترلر, نتهای سریع و سرعتی بنوازید با یک میدی کنترلر با کلاویه های پیانویی زود خسته میشید و اصولا این کار بسیار سخته. چون کلاویه ی این کنترلر ها مانند پیانو, سنگین و چکشی هست.
طبق معمول هیچ انتخاب اولیه ای وجود نداره و مناسبترین گزینه رو خودتون و با توجه به شرایط انتخاب میکنید. اما در اکثر موارد, خرید یک میدی کنترلر معمولی ۵ اکتاو بهترین انتخاب خواهد بود.

گردآوری:صدابرداران
 

جدیدترین ارسال ها

بالا