عصب کشی دندان چیست؟

بسیاری از ما هنگام رفتن به دندانپزشکی با کلمه ی عصب کشی دندان رو به رو شده ایم و یا یا در پروسه انجام آن قرار گرفته ایم. عصب کشی دندان در واقع درمان ریشه گفته می شود که روند درمان و ترمیم کانال های داخل دندان را شامل می شود . درمان ریشه برای رفع عفونت درونی دندان و از بین بردن درد ناشی از آن انجام می شود . هدف از درمان ریشه یا عصب کشی نگهداری از دندان و پرهیز از کشیدن دندان و یا استفاده از جایگزینی مانند دندان مصنوعی می باشد. امروز کلینیک دندانپزشکی خانه لیزربه این مبحث مهم و قابل تامل خواهد پرداخت.

اولین سوال : کلمه عصب کُشی درست است یا عصب کِشی؟
امروزه طول درمان ریشه بسیار تخصصی تر از گذشته انجام می شود و مراحل درمان شامل بیرون آوردن پالپ دندان (عصب و عروق)، تمیز کردن و فرم دهی کانال ها، ضدعفونی کردن آنها و سپس مهر و موم کردن و پرکردن ریشه با مواد هماهنگ با بدن است. بنابراین عصب کُشی کلمه رایج ولی در عین حال غلطی است. در حالی که واژه عصب کِشی قدمی کوچک از مراحل فوق لحاظ می شود و کلمه ی درمان ریشه یا درمان کانال ریشه دندان، اصطلاح صحیح و مناسبی می باشد.

چند نکته پر اهمیت برای عصب کشی دندان
به احتمال زیاد درباره ی مفهوم عصب کشی می دانید که به طور عامیانه درمان دندانی که به خاطر پوسیدگی وسیع کنار اتاقک عصب در معرض از دست رفتن است و عصب در حال نابودی و درد بسیاری دارد را عصب دندان می نامند.
مسئله درمان کانال ریشه دندان همیشه برای افراد با سوال ها و درگیری هایی ذهنی بسیاری همراه است. بسیاری از افرادی که برای درمان ریشه دندان خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنند، دغدغه هایی نظیر آینده دندان عصب کشی شده دارند. اغلب مردم این باور عمومی را دارند که عصب کشی، دندان ها را تضعیف می کند البته تعدادی از دندان پزشکان هم با توصیه به روکش کردن دندان عصب کشی شده ، این ذهنیت را در مراجعین خود به وجود می آورند که دندان ها بعد از عصب کشی، تضعیف و شکننده می شوند. به دلیل وجود همین سوالات متعدد که بسیار هم بین کسانی که با این مشکل مواجه اند، مشترک است که ما به این نکته اشاره می کنیم که عصب کشی، دندان را ضعیف نمی کند در اصل خرابی و پوسیدگی دندان آن را ضعیف می کند. می توان گفت دندان پوسیده نسبت به دندان سالم به دلیل تخریب اجزای درونی مثل ریشه ی دندان ضعیف تر هستند.
در طول پرکردن دندان یا عصب کشی دندان ، تقریبا تمام بافت های مصدوم و خراب شده دندان خارج و با پر کردن دندان با ماده مخصوص انجام می شود. تعدادی از این مواد پرکردنی حتی می توانند بافت دندان تخریب شده را قوی هم کنند، در این حالت عصب کشی ، دندان را ضعیف نمی کند، بلکه پوسیدگی دندان است که باعث ضعیف شدن آن می شود. اما بعضی ساختار دندان ها بعد از عصب کشی به دلایل مختلف از جمله تغییر آب و هوا، اثرات موادی که در طول درمان ریشه استفاده می شود و… دچار تغییراتی می شوند، ولی براساس مطالعات، این تغییرات تاثیری در روند تضعیف شدن دندان ها ندارند.



Canal_Illustration.png

عصب کشی دندان



به نظر شما بعد از درمان ریشه چه اقداماتی لازم است صورت گیرد؟

بعد از درمان ریشه و قبل از پرکردن نهایی دندان نباید روی آن فشار یا ضربه ای به آن وارد شود و یا با آن غذا، نوشیدنی سرد و گرم بخورید، به این علت که دندان های درست شده بسیار مستعد به شکسته شدن هستند. به جز این موارد فقط شما باید رعایت بهداشت دهان و دندان خوبی داشته باشید و مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و چکاپ های منظم را فراموش نکنید. که از مشکل برای دندانتان جلوگیری شود.

امروزه در انجام درمان ریشه چه ابزارها و تکنولوژی های به روزی استفاده می شود؟

امروزه متخصصان با کوشش و پشتکار برای راحتی پروسه درمان ریشه دندان در سال های اخیر بر این تلاش بوده اند که درمان را بر مبنای رفاه و آرامش و کنترل درمان مراجعین دندانپزشکان انجام شود. خدمت های جدید شامل:

۱- استفاده از وسایل بزرگ نمایی مانند لوپ ها و میکروسکوپ ها، بسیاری از معالجات غیرمتعارف را ممکن ساخته و کیفیت درمان ها را به شدت افزایش داده و درمان را کیفیت بخشیده است. اغلب دندانپزشکان درمان دندان های سخت را با استفاده از میکروسکوپ دندان پزشکی انجام می دهند.
۲- دستگاه های الکترونیکی جدید توانایی نشان دادن طول کانال های دندان را با دقت بالای ۹۵درصد به آسانی نشان می دهند، بنابراین نیاز به عکس رادیوگرافی های مکرر کاهش یافته است.
۳- با استفاده از موتورهای هوشمند با تنظیم سرعت و قدرت مناسب دقت کار را به میزان زیادی افزایش و میزان خطاها را به کمترین حالت ممکن می رساند و امکان درمان ریشه بدون درد، بدون صدا و در کاملا در آرامش را فراهم می کند.

سوال دوم دیگر : آیا خطری ما را برای عصب کشی تهدید می کند یا خیر؟
اکثر بیماران ترس زیادی از درمان شدن ریشه دندان دارند و در تعداد زیادی از این موارد، همین ترس باعث تاخیر در معالجه برای درمان آن ها می شود، ولی باید این اطمینان خاطر را به بیماران در کلینیک دندان پزشکی داد که امروزه با معرفی و ارائه مواد و تکنیک های جدید و درمان همراه با بی حسی، طول درمان تقریبا بدون درد انجام می شود و بعد از انجام آن، اکثر بیماران به راحتی و بدون درد بودن درمان اذعان می کنند و از اینکه معالجه ی دندان خود را به خاطر ترس از درد به تعویق انداخته اند، اظهار ندامت می کنند.

چرا گاهی اوقات دندانی را که قبلا درمان عصب کشی شده است، مجددا درمان نیاز پیدا می کنید؟

یک درمان ریشه قابل قبول، درمانی است که کانال های ریشه به خوبی تمیز شده باشد و در عکس رادیوگرافی سراسر طول ریشه تا آخر با مواد مخصوص و با کیفیت پر شده باشد، اما در مواردی کانال های ریشه دندان تا انتها تمیز و پرنشده است که در این حالت در اثر مشکلات پیش آمده مثل بسته بودن و کج بودن کانال، شکست وسیله در کانال، یا اشکال در کار درمانگر قبلی است و در این موارد به دلیل رشد و تکثیر میکروب ها در قسمت پر و ترمیم نشده ی کانال، چرک و ضایعه استخوانی ایجاد می شود و بیمار دیر یا زود با درد و آبسه دندانی مواجه می شود، بنا به همین دلایل باید سعی شود با درمان مجدد ریشه قسمت های کارنشده، کانال کاملا درمان شود.

درصد سطح موفقیت تجدید ریشه چقدر است؟
تلاش های فراوانی باید صورت پذیرد تا بتوان مشکلات پیش آمده در درمان ریشه دندان قبلی را برطرف کرد. دربعضی موارد تا کار درمان مجددا شروع نشود، این مشکلات قبلی دندان آشکار نمی شود. میزان موفقیت درمان مجدد دندان بین ۶۰ تا ۸۰ درصد است ولی اگر بعد از درمان مجدد مشکلات و درمان به طور کامل انجام نپذیرد، باید به طور حتم جراحی قطع انتهای ریشه ی دندان صورت بگیرد

از این رو در کلینیک دندانپزشکی تهران خانه لیزر ما تمام تلاشمان را می کنیم که این مسئله برای مراجعان به آسانی و بدون درد با تجهیزات کامل انجام شود که هم استقامت دندان و هم توانایی دندان حفظ شود.
 

anarahbar

New Member

آیا واقعا در عصب کشی دندان عصب را می کشند؟

جواب این سوال یک "خیر" بزرگ و قاطعانه است. درمان ریشه دندان که اشتباها به عنوان عصب کِشی یا عصب کُشی دندان هم از آن یاد می شود، عبارت است از خارج کردن ریشه یک دندان، تمیز نمودن و شکل دادن به فضای کانال دندان و در انتها پر نمودن آن برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها به این ناحیه و بازگشت باکتری ها به سیستم اعصاب دندان. هدف از انجام درمان ریشه دندان یا در زبان لاتین روت کانال تراپی (Root Canal Therapy)، باقی ماندن دندان در دهان بدون وجود "اعصاب زنده" یا "بیمار" در آن است و با انجام این کار می توان از دندان درد احتمالی در هنگام جویدن غذا و در بحث زیبایی باقی ماندن دندان در دهان و داشتن لبخند زیبا استفاده کرد. روت کانال تراپی در اصطلاحات علمی با نام "اندودنتیک (Endodontic)* یا به طور خلاصه اندو (Endo) نیز شناخته می شود. اکنون برای از بین بردن این باور اشتباه بیایید نگاهی به ساختار دندان بیاندازیم.

*“اندو” در زبان یونانی به معنای داخل و “ادنت” به معنای دندان است. عبارت درمان اندودنتیک به معنای درمان داخل دندان می‌باشد.

مغز دندان یا پالپ دندان (Pulp) به رگ‌ ها و اعصاب دندان می گویند. حفره مرکزی در تاج دندان، اتاق پالپ نام دارد. مجرا یا کانالی هم که ریشه دندان و عصب ها در آن قرار دارند را نیز کانال دندان می گویند. در حالت عادی مغز دندان زنده و فعال است ولی پوسیدگی‌ها و آزردگی‌ های رگ ها و عصب ها باعث درد و سرانجام مرگ مغز دندان، و از بین رفتن مغز دندان می شود.

برای مطالعه ادامه این مطلب به مقاله" عصب کشی یا روت کانال؟ کدام درست است؟" مراجعه کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا