شهر هوشمند؛مردم هوشمند

بهیدو

Member
تعریف شهر هوشمند
شهرها داری زیرساخت یا سرمایه فیزیکی هستند و در عین حال به دانش ارتباطی یا زیرساخت اجتماعی که به آن سرمایه فکری هم می‌گویند احتیاج دارند. سرمایه فکری در جهان معاصر برای رقابت شهرها با یکدیگر یک عامل تعیین کننده به حساب می‌آید و به همین خاطر است که شهر هوشمند به تدریج به عنوان یک مفهوم مهم و یک ابزار راهبردی در روند ضرورت‌های تولید مدرن شهری مطرح شده است. شهر هوشمند برخاسته از توجه به تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان است. این نوع شهرها به خاطر توجهی که به سرمایه‌های زیست محیطی و اجتماعی دارند؛ این روزها به ادبیات بازاریابی هم پیوسته‌اند.
ملاحظات شهر هوشمند
آیا شما هم فکر می‌کنید شهرها، اکنون شلوغ هستند؟ اگر اینطور فکر می‌کنید باید این را بدانید که پيش بيني شده تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵ میلیارد نفر از ساکنان زمین در شهرها زندگی خواهند کرد. حال با اين شرايط چه باید کرد؟ بهتر است، پیش از آن‌که به چنین جمعیتی برسیم، شهرها را آماده پذیرش این خیل جمعیت کنیم. به عبارتی، شهرها باید مدرن، به روز و هوشمندتر شوند تا پاسخگوی نیاز‌های فراوان این جمعیت شوند. بعضی‌ها فکر می‌کنند با افزایش برج‌ها و آسمان خراش‌های زیبا و یا راه‌ ‌سازی‌های متعدد می‌توان، ظاهری مدرن به یک شهر بدهند، غافل از اینکه در دنیای مدرن امروزی، شهر باید مجهز به شالوده‌ها و سیستم‌های متعدد هوشمند باشد تا بتوان آن را مدرن و امروزی نامید.

smart-city1.jpg


شهر هوشمند و شش معیار اصلی زندگی هوشمند
در شهرهای که براساس زیرساخت‌های زندگی الکترونیک طراحی می‌شود نیازهای افراد به روشی هوشمندانه و با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا تامین می شود. اگرچه زیرساخت‌های فیزیکی از مهم ترین و ضروری ترین نیازهای توسعه زندگی شهرنشینی است، اما این روزها شهرها بیش از پیش به ابزارهای ارتباطی مبتنی بر فناوری های روز دنیا نیاز دارند. محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، زندگی هوشمند و از همه مهم تر شهروندان هوشمند از معیارهای اصلی شهرهای هوشمند آینده است. امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی ما براساس ادبیاتی از جنس فناوری تعریف تازه ای پیدا کرده است. بطورکلی شهر هوشمند در دنیای معاصر به شهری گفته می‌شود که داری شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید است:

  • اقتصاد هوشمند (smart economy)
  • جابجایی یا حمل نقل هوشمند (smart mobility)
  • محیط هوشمند (smart environment)
  • مردم هوشمند (smart people)
  • زندگی هوشمند (smart living)
  • حکمرانی هوشمند (smart governance)
افزایش شهرهای هوشمند در دنیا
شاید تصور کنید نوید زندگی در این شهرها اندکی دور از ذهن است، اما در سال های اخیر بیش از ۴۰۰ شهر و شهرک هوشمند در نقاط مختلف در سطح دنیا ساخته شده است و روز به روز به تعداد افرادی که قصد دارند زندگی در شهرهای هوشمند را تجربه کنند افزوده می شود. مونترال، شیکاگو، پورتلند، ونکوور، سانتاندر در اسپانیا، وین اتریش و تورنتو آمریکای شمالی تنها نمونه ای از شهرهای هوشمند دنیا هستند.شما می توانید در ادامه یک خانه هوشمند را در مقاه دیگر ما به عنوان”مزایای یک خانه هوشمند” را در ادامه مطالعه فرمایید
منبع:بهیدو
 

جدیدترین ارسال ها

بالا