سیلر دندانپزشکی چیست و انواع آن

MrYazdani

New Member
چندین عامل مختلف باعث بروز و شروع فرآیند پوسیدگی هستند که در طول زمان منجر به تخریب موضعی بافت ‌های سخت دندان توسط اسیدهای ضعیف می شوند. آب بندی موثر حفره ها و شکاف های موجود در سطح دندان می تواند از این ضایعات جلوگیری کند. سیلر دندانپزشکی سیستم‌ی است که می ‌تواند بر روی سطح اکلوزال دندان ‌ها اعمال شده، به حفره‌ها و شکاف ‌ها نفوذ کند و در نهایت یک مانع فیزیکی روی سطح دندان ایجاد نماید. سیلرهای کانال ریشه به همراه ترکیباتی مانند گوتا پرکا جهت ابچوریشن (Obturation) کانال ‌های دندانی به کار برده می شوند. البته باید بدانید که گاهی اوقات سیلرها بدون استفاده از گوتا پرکا استفاده می‌شوند.

ترکیبات اصلی تشکیل دهنده سیلرهای اندو بسیار متنوع می باشند و از ترکیباتی مانند زینک اکساید، رزین‌های اپوکساید آمین، بیسموت اکسی کلراید، باریم سولفات، کلسیم هیدروکساید و بسیاری از مواد دیگر می ‌توان برای تولید سیلر استفاده کرد. به طور کلی سیلرهایی که در درمان ریشه نقش دارند در دو دسته سیلرهای حاوی اوژنول و سیلرهای فاقد اوژنول تقسیم بندی می شوند. در واقع ماده زینک اکساید اوژنول موجود در سیلرهای حاوی اوژنول به صورت موقت برای کاهش التهاب و حساسیت در حفره کانال دندان به کار برده می شود. در این مطلب قصد داریم به مخاطبین عزیز در مورد سیلر دندانپزشکی مطالبی را آموزش داده و انواع آن را به همراه مزایا و معایب به شما معرفی کنیم.

سیلر دندانپزشکی چیست؟​


سیلرهای دندانپزشکی به جهت پر کردن کامل سیستم کانال ریشه در طول انواع درمان‌ اندودنتیکس به همراه سایر ترکیبات جامد و نیمه جامد ابچوریشن به کار گرفته می شود. استفاده از انواع سیلرها می تواند از رشد و نفوذ باکتری ‌ها به داخل کانال ریشه جلوگیری کند. در واقع هدف از به کارگیری سیلر به عنوان یک روش مناسب، برای پر کردن نقایص و فضاهای خالی بین دیواره کانال ریشه و ماده پرکننده core است. با توجه به مطالبی که عنوان شد، دریافتیم که سیلرها کاربردهای فراوانی دارند که برای درک بهتر به صورت زیر طبقه بندی شده اند:

  • ابچوریشن انواع کانال ‌های جانبی
  • ماده لوبریکانت برای داخل کانال
  • فراهم کردن حداکثر میزان دسترسی در عین نفوذ ناپذیری
  • کمک به کنترل و حذف انواع میکروب‌ ها
  • افزایش رادیواپاسیته
  • کاربردی برای کانال ریشه
  • کاربرد در ژل بی حسی دندان


حال یک سوال مهم مطرح می شود که مزایای سیلر دندانپشکی یا اندو چیست؟ باید بدانید که ترکیبات تشکیل دهنده سیلر مزایای فراوانی را برای بیمار، دندانپزشک و متخصص درمان ریشه (اندودنتیست ها) فراهم می ‌آورند، به عنوان مثال:

  • قابلیت سیل کردن فوق العاده پس از تکمیل تنظیمات یا ستینگ
  • جلوگیری از رشد باکتری ها و همچنین کشتن آن ها
  • تحریک ناپذیری برای بافت پری رادیکولار
  • ایجاد چسبندگی قابل قبول بین سیلر، دیواره ‌های کانال و ماده پرکننده
  • قابلیت ترکیب شدن و استعمال آسان در داخل کانال ریشه و همچنین خارج شدن آسان در صورت نیاز
  • عدم انحلال پذیری در مایعات بافتی
  • ستینگ آهسته به جهت تضمین تایم کاری کافی
  • دارای خاصیت رادیواپاسیته
  • عدم ایجاد لکه و ثبات ابعادی بالا
برخی از سیلرها ممکن است در برابر سایش مقاوم تر بوده یا راحت تر به داخل حفره ها و شکاف دندان ها نفود نمایدد. اما صرف نظر از گزینه انتخابی شما برای درمان، باید بدانید که سیلرها کاملا بی خطر هستند.

انواع سیلر دندانپزشکی

سیلرهای دندانپزشکی بر پایه ترکیبات مختلفی تولید می شوند و بر این اساس، می توان آن ها را با توجه به مواد به کار رفته در آن ‌ها به پنج گروه اصلی تقسیم بندی کرد:

  • سیلر بر پایه زینک اکساید اوژنول
  • سیلر بر پایه کلسیم هیدروکساید
  • سیلر بر پایه گلاس آیونومر
  • سیلر بر پایه بیوسرامیک
  • سیلر بر پایه رزین
در ادامه به توضیح و بررسی هر یک از انواع سیلر دندانپزشکی پرداخته می شود. با ما همراه باشید.

  • سیلر بر پایه زینک اکساید اوژنول
سیلرهای حاوی زینک اکساید اوژنول به طور ویژه جهت درمان ریشه به کار گرفته می شوند. مدت زمان زیادی است که اندودنتیست ها و همچنین دندانپزشکان از سیلرهای زینک اکساید اوژنول استفاده می کنند و همواره نتایج موفقیت آمیز و قابل توجهی را از به کارگیری این مواد بدست آورده اند. مهمترین مزیت و نقطه قوت این سیلر این است که در صورتی که بیش از حد در داخل بافت پری اپیکال گسترش یابد، به راحتی جذب شده و بنابراین هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

از سمت دیگر، این ترکیبات خواص ضد میکروبی بسیار خوبی داشته و ستینگ تایم آن ها به گونه ‌ای تنظیم می شود تا ورکینگ تایم قابل قبولی را برای دندانپزشک فراهم آورد. با وجود تمام این مزایا، این نوع سیلر ممکن است موجب ایجاد لکه و تغییر رنگ در برخی از ساختارهای دندانی شود. بنابراین بهتر است برای انتخاب سیلر حاوی زینک اکساید اوژنول این مورد مهم مدنظر قرار گیرد.

  • سیلرهای رزینی
این سیلر تمام منافذ و کانال ‌های جانبی را به خوبی پر کرده و دارای خاصیت فلوپذیری بسیار بالایی است. از سمت دیگر چسبندگی عالی و رادیواپاسیته جز نقاط قوت این سیلرها محسوب می گردند. رادیواپاسیته منجر به متراکم شدن سیلر تز نظر ظاهری شده و خروج آسان آن ‌ها را در صورت نیاز به درمان مجدد امکان پذیر می کند. با این حال یک نقطه ضعف مهم این سیلر، انقباض آن‌ها بعد از ستینگ است که بایستی در نظر گرفته شود.

  • سیلر حاوی کلسیم هیدروکساید
دلیل اولیه استفاده از ترکیبات کلسیم هیدروکساید، افزایش خواص ضد میکروبی برای سیلرهای اندودنتیک بوده است. در حالیکه این ویژگی به ندرت در این سیلرها مشاهده شده به این علت که آزادسازی کلسیم هیدروکساید از سیلر به حلالیت آن در آب نیاز دارد که به طور کلی با نوع کارکرد سیلر متفاوت است. این نوع سیلر مانند زینک اکساید اوژنول از جذب بالایی برخوردار می باشد.

  • سیلر بر پایه گلاس آیونومر
محبوبیت بالای سیلر گلاس آینومر به دلیل ویژگی مهم آن یعنی خاصیت باندینگ این مواد خصوصاً باندینگ به دنتین است. این نوع برخلاف مواد سیلری دیگری که نام برده شد، تحریک بافتی کمتری ایجاد کرده و سمیت پایین‌تری دارد. اگرچه این سیلر بسیار محبوب بوده اما فاقد خاصیت ضدمیکروبی است و در صورتی که نیاز به درمان مجدد باشد، خارج سازی آن از کانال ریشه به سختی صورت خواهد گرفت. به همین علت است که امروزه این سیلرها در درمان اندودنتیک کاربردی نیستند.

  • سیلر بر پایه بیوسرامیک
سیلر حاوی بیوسرامیک‌ برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ در درمان اندودنتیک استفاده شد و بعدها به علت تقویت خاصیت فلوپذیری آن و امکان استفاده از روش Single cone برای اب بندی بسیار محبوب و کاربردی شد. این سیلرها تا حدود ۲/۰ درصد امکان انبساط پذیری دارند و از همین رو موجب کاهش استفاده از گوتا پرکا می شوند. کاهش بیوسرامیک‌ بعد از ستینگ خاصیت جذب بالایی از خود نشان نداده و به همین دلیل دندانپزشک باید در حین کار با آن ‌ها مراقب بیرون زدن سیلر باشد. علاوه بر این مورد یک نقطعه ضعف دیگر برای اینسیلر وجود دارد. این مواد درمان مجدد را بسیار دشوار می سازند و گاهی اوقات برای خارج کردن بیوسرامیک‌ها نیاز به جراحی است. از سمت دیگر برخی از سیلرهای حاوی بیوسرامیک منجر به تغییر رنگ دندان می شوند که تا حدی با فرمولاسیون جدید قابل حل شده است.

علاوه بر طبقه بندی ذکر شده برای انواع سیلر دندانپزشکی لازم به ذکر است که این مواد را می توان بر اساس نوع واکنش آن ها حین قرار گرفتن در دهان، به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد گلاس آینومرها و پرکننده های کامپوزیت رزین.

  • رزین کامپوزیت
سیلر دندانپزشکی بر پایه رزین کامپوزیت با گذشت زمان فلوراید آزاد نکرده، بنابراین هیچ خطری برای لایه های مینای دندان ندارند. رزین کامپوزیت را می توانید متناسب با رنگ طبیعی دندان خود انتخاب نمایید تا ظاهری طبیعی داشته باشد. رزین کامپوزیت با نور کیورینگ به دندان ها چسبیده می شود. این نوع سیلر در مقایسه با گلاس آینومرها دوام بیشتری دارد.

  • گلاس آینومر
این سیلر، بسیار انعطاف پذیرتر است و می توان برای دندان های شیری از آن استفاده نمود. گلاس آینومرها هنگام گیرش تحت یک واکنش اسید-باز قرار گرفته، در حالی که رزین‌ های کامپوزیت در معرض یک واکنش پلیمریزاسیون که معمولاً با نور پخت دندان آغاز می‌شود، قرار می ‌گیرند. این سیلر خمیری انعطاف پذیر، به دندان ها چسبده و به آرامی فلوراید آزاد می کند که در نهایت منجر به تقویت مینای دندان در مدت زمان طولانی می گردد. باید بدانید که سیلرهای گلاس آینومر به میزان همتایان رزینی خود دوام نداشته با این حال، مزایای فراوان و قابل توجهی را برای پیشگیری از پوسیدگی در طول درمان ارائه می دهند. سیلر گلاس آینومر به خوبی با رنگ طبیعی دندان بیمار ترکیب می شوند، به همین علت افراد زیادی این مواد را به عنوان یک درمان زیبایی ترجیح می دهند.

در این مطلب به بررسی انواع سیلر دندانپزشکی موجود در بازار پرداخته شد و انواع سیلرها بر مبنای نوع ترکیب اصلی به کار رفته در آن ‌ها طبقه بندی شده و همچنین کاربرد و مزایای کلی سیلر دندانپزشکی نیز ارائه گردید. معمولاً طبقه بندی سیلر دندانپزشکی با توجه به خواص مکانیکی و فیزیکی آن ها شامل ترکیبات رزینی، بیوسرامیک ‌ها، گلاس آینومرها، ترکیبات بر پایه کلسیم هیدروکساید و نیز ترکیبات حاوی زینک اکساید اوژنول می باشد. و هر یک از سیلرها به عنوان یک ترکیب منحصر به فرد نقش مهمی برای پر کردن کانال ریشه حین درمان اندودنتیک دارند. بد نیست بدانید که ورکینگ تایم این ترکیبات بل توجه به برند تولید کننده، بسیار متغیر بوده و بنابراین لازم است قبل از انتخاب انواع سیلر دندانپزشکی در ابتدا خصوصیات محصولات را با یکدیگر مقایسه نمایید. سیلرها در محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی نقش بسزایی دارند. با این حال، اگر سیلر دچار آسیب شد، ضروری است که جهت انجام معاینات به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید تا دندانپزشک بتواند سلامت سیلر را بررسی کند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا