ساخت اسلحه برای بازی در مایا و topogun

mehdidante

New Member
به نام خدا
سلام .
فرقی نمیکنه که چه بازی در چه سبکی ساخته بشه ، به هر حال گرافیک یکی از ارکان بازی محسوب میشه . ساخت گرافیک سه بعدی امروزه چرخه متفاوتی نسبت به سالهای پیش پیدا کرده و به اصطلاح نسل جدید شده .
دیگه ساخت مدل و تکسچرش در نرم افزار سه بعدی برای اینکه مدل به اندازه کافی زیبا به نظر برسه کافی نیست و باید از روش های جدید استفاده کرد که هم باعث زیباتر شدن میشه و هم تعداد پلی گون ها رو کاهش میده .
در این دوره ( course ) آموزشی شما رو با نحوه ساخت یک مدل برای استفاده در بازی آشنا می کنم . برای اینکار ساخت یک اسلحه رو در نظر گرفتم که در اکثر بازی ها یک نیازه و مورد درخواست هم بوده .
من ابتدا مدل اسلحه رو با پلی بالا (highpoly ) میسازم . نکات زیادی در هنگام مدلسازی highpoly وجود داره که در این آموزش ها شما رو با اونها آشنا می کنم .
هدف اصلی در این مرحله توپولوژی و اینه که به شما اهمیت قرار گیری خطوط مش (edgeflow) رو نشون بدم و با بعضی تکنیک ها که در هنگام مدل سازی ، با در نظر گرفتن این نکته که قراره از مدل highpoly برای ساخت نرمال مپ استفاده بشه ، مانند مش های جدا ( flying geometry ) آشنا کنم .
من مدلسازی رو با استفاده از مایا انجام دادم ولی با توجه به این نکته که فقط از ابزار ابتدائی ( که در همه نرم افزارهای سه بعدی مشترک هستن ) استفاده می کنم ، میشه این کارها رو در هر نرم افزاری انجام داد .







در ادامه من مش رو با اسفاده از zbrush تکسچردهی می کنم . به این کار polypaint گفته میشه که امروزه دیگه روش معمول ساخت تکسچر به حساب میاد . در ضمن اینکه این مرحله رو میشه با استفاده از هر نرم افزار با این قابلیت انجام داد . نرم افزارهایی مثل texture mari , bodypaint , mudbox و یا حتی خود مایا .
در مرحله آخر من با استفاده از نرم افزار topogun ، مش کم پلی ( lowpoly) رو روی مش اصلی میسازم . در این مرحله شما علاوه بر اینکه با نرم افزار topogun آشنا میشید ، با انجام یک پروژه عملی با این نرم افزار کاملا روش کار رو یاد می گیرید . در ادامه مرحه bake کردن جسم highpoly روی جسم lowpoly رو انجام میدم . در نهایت مپ ها رو با استفاده از photoshop نهایی می کنم و برای استفاده در انجین یونیتی آماده می کنم و نتیجه رو در این انجین به شما نشون میدم .
( نکته : من مدل یک colt رو انجام دادم چون اسلحه های رگباری از پارتهای زیادی تشکیل شدن و تعداد پارت ها خیلی میشد و مناسب قرار گیری توی سایت نبود ولی به هر حال روش یکیه و میشه همین روش رو برای ساخت اسلحه های بزرگتر هم تعمیم داد )

لینک مرجع : ساخت اسلحه برای بازی

آموزش مدل کردن highpoly :

- دانلود قسمت اول : آماده سازی اولیه

download_button.png
دانلود ویدئوی آموزش با لینک مستقیم


- دانلود قسمت دوم : ساخت توپولوژی قسمت اصلی

download_button.png
دانلود ویدئوی آموزش با لینک مستقیم


- دانلود قسمت سوم : ساخت مدل اولیه قسمت های اصلی

download_button.png
دانلود ویدئوی آموزش با لینک مستقیم


- دانلود قسمت چهارم : ایجاد حفره در مش اصلی

download_button.png
دانلود ویدئوی آموزش با لینک مستقیم

ادامه دارد ...
 
آخرین ویرایش:

clickrast

Member
ساخت اسلحه برای بازی – قسمت پنجم

در این مرحله کار ساخت اسلحه رو ادامه میدم . مش رو آماده می کنم تا بتونم از حالت دوبعدی به حالت سه بعدی ببرمش .آخرین جزئیات رو به اون اضافه می کنم ، ایرادات احتمالی رو برطرف می کنم و برای آخرین بار مکان vertex ها رو مشخص می کنم .






ساخت اسلحه برای بازی – قسمت ششم

خب بالاخره رسیدیم به مرحله جذاب کار . در این مرحله شروع می کنم و مش رو به حالت سه بعدی میبرم . دلیل انجام بیشتر کارهایی که تا این مرحله انجام دادیم و تصمیماتی که برای توپولوژی گرفتیم در این مرحله مشخص میشن .
بعد از عمق دادن به مش با قرار دادن edge های مناسب در مش ، اونها رو تکمیل می کنم .


 

جدیدترین ارسال ها

بالا