sitesazz

Member
سئوی منفی چیست؟و چه تاثیری بر رتبه‌ی سایت دارد؟
negativeseo2-300x250.jpg


سئوی منفی مسئله‌ی جدیدی در دنیای طراحی و مدیریت وب‌سایت نیست. گاها علیرغم تلاش فراوان وبمسترها برای داشتن محتوا و سئوی مناسب و کسب رتبه‌ی بالا برای سایت، افت ناگهانی در رتبه‌ی سایت پدید می‌آید و آمار بازدیدهای سایت کاهش پیدا می‌کند و نتیجه‌ی تلاش‌های چندین ماه یا چندین سال براحتی از دست می‌رود. یکی از احتمالاتی که می‌توان در نظر گرفت این است که، مورد حمله‌ی سئوی منفی رقیبانتان قرار گرفته اید. در این مقاله سعی خواهیم داشت اطلاعات کافی درباره‌ی negative seo، تاثیر آن بر رتبه‌ی سایت و راه‌های تشخیص انجام سئو منفی بر روی سایت و نحوه‌ی مقابله با آن در اختیار کاربران قرار دهیم.

سئوی منفی چیست؟
به اعمالی که برخی از سایت‌ها یا اشخاص برای پایین آوردن رتبه‌ی سایت شما در موتورهای جستجو انجام می‌دهند سئوی منفی گفته می‌شود. انجام سئوی مثبت و بهینه‌سازی سایت اقداماتی هستند که توسط وب‌مسترها برای افزایش رتبه‌ در کلمات کلیدی و جایگاه سایت در نتایج رتبه‌بندی انجام می‌‌شود ولی سئو منفی کارهایی هستند که توسط رقیبان سایت برای کاهش و تخریب رتبه و مقابله با اقدامات مثبت و موفقیت سایت شما انجام می‌گیرد که قطعا به کاهش بازدید از سایت منجر می‌شود.

آیا سئو منفی واقعا وجود دارد؟
پاسخ به این سوال مثبت است ولی باید در نظر داشت که سئو منفی اقدامی پیچیده و زمان‌بر است و به راحتی قابل انجام نیست. زمانی که سایتی به تبادل لینک با سایت‌های رتبه‌ی پایین یا محتوای غیر مرتبط یا خرید و فروش لینک بپردازد، این اقدامات موجب دریافت جریمه یا پنالتی از سمت الگوریتم پنگوئن خواهد شد، و زمانی که اقداماتی مانند دادن لینک‌های ضعیف و غیر مرتبط، کپی برداری از محتوا و … توسط سایت دیگر بر روی سایت شما انجام گیرد اینجاست که از سئوی منفی استفاده کرده و سایت شما مورد حمله‌ی سئوی منفی قرار گرفته است. تا قبل از سال 2003 میلادی گوگل در صفحه‌ی قوانین خود بیان کرده بود :” رقیبان شما هیچ راهی برای به خطر انداختن جایگاه و رتبه‌ی شما ندارند و نمی‌توانند شما را از ایندکس خارج نمایند” ولی پس از گذشت مدتی اولین نشانه‌های سئو منفی در قوانین گوگل با افزودن کلمه‌ی “تقریبا “به ابتدای همان جمله ظاهر شد. در واقع می‌توان گفت تخریبگران سایت‌ها با هک کردن سایت‌ها و ایجاد خرابکاری در فایل robot.txt اقدام به سئوی منفی می‌کردند. ولی سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که، اقدامات لینک‌سازی سئوی منفی چگونه بوده است؟ در واقع می‌توان گفت لینک‌های مخرب اغلب می‌توانند موجب تنزل رتبه سایت شوند ولی همواره الگوریتم‌هایی وجود دارند که با این مشکل مقابله نمایند. در سال 2012 الگوریتم پنگوئن به منظور مبارزه با بک‌لینها و لینک سازی‌های غیر عادی پا به عرصه گذاشت. و گوگل وب‌مستر تولز (ابزار وب‌مستر گوگل) با استفاده از امکانی به نام disavow کردن به وب‌مستران این اجازه را می‌داد که با معرفی برخی از لینک‌هایی نامناسب یا اسپم به گوگل، مانع از در نظر گرفتن این لینک‌ها بر رتبه‌ی سایت شوند.

negative-seo-2003-b.jpg


negative-seo-after-2003-2.jpg


به این نکته باید اشاره کنیم که هر افت رتبه یا کاهش بازدید به معنای سئوی منفی نیست و قبل از معرفی لینک‌ها به ابزارهای گوگل یا اقدامات دیگر مطمئن شوید که هیچ سئوی منفی از طرف رقیبانتان علیه سایت شما انجام نگرفته است.

نشانه هایی از سئو منفی در وب سایت:
می‌توانید برای شناسایی برخی از موارد و علائم سئوی منفی در سایت از ابزارهایی چون: گوگل وب‌مستر تولز، یا یک آمارگیر مناسب استفاده نمایید. در صورت مشاهده‌ی هریک از موارد زیر به احتمال زیاد سایت شما مورد حمله سئو منفی قرار گرفته است:

  1. دریافت لینک‌های غیر مرتبط از سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که ارتباط محتوایی با سایت شما ندارند
  2. دریافت بک لینک از سایت‌های شرط بندی و سایت‌های نامناسب غیر اخلاقی
  3. از سایت‌هایی که دامنه‌ی متفاوتی چون: ru.، .pl ، .cz، ، com.br ، com.ar،… لینک دریافت کنید. توجه کنید که تمامی این دامنه ها غیر طبیعی نیستند ولی دریافت لینک از این دامنه‌ها برای سایت‌های ایرانی عادی نیست.
  4. دریافت لینک از انجمن‌های خارجی
  5. دریافت لینک‌های فراوان از سایت‌های مختلف که همگی دارای انکر تکست یکسان باشند.
روش‌های مختلف سئوی منفی و نحوه‌ی مقابله با آنها:
برای کسب و کارها و سایت های بزرگ آشنایی با موارد زیر بسیار ضروری است.

  • کپی کردن محتوای وبسایت شما و انتشار بیش از حد آن در اینترنت:
زمانی که گوگل متوجه شود یک محتوا در چند سایت عینا کپی شده است تنها به یکی از این محتوا(اولین محتوا) رتبه می‌دهد. در بسیاری از موارد گوگل با استفاده از الگوریتم‌های خود قادر به تشخیص نسخه اصلی می‌باشد ولی با این وجود گاها پیش می‌آید که گوگل نسخه‌ی کپی شده را سریع‌تر ایندکس می‌کند. برای شناسایی سارقان محتوا می‌توانید از ابزار Copyscape استفاده نمایید. و درصورتی که سارقان محتوای خود را یافتید اولین اقدام این است که از مدیر محتوا سایت کپی کننده بخواهید، محتوای شما را از سایت خود حذف نماید در صورت کارساز نبودن این روش، می‌توانید با استفاده copyright infringement report این تخلف را به گوگل گزارش دهید.

  • هک کردن وب‌سایت:
هک کردن وب‌سایت از طریق قرار دادن لینک‌های اسپم یا اقدامات دیگر توسط هکرها انجام می‌شود. هکرها می‌توانند با هک کردن وب‌سایت شما بازدیدکنندگان سایت شما را به سمت سایت خود هدایت کنند. برای جلوگیری از هک شدن سایتتان در صورتی که یک سایت وردپرسی دارید می‌توانید از افزونه‌ی Google Authenticator استفاده نمایید.

  • ایجاد لینک‌هایی با کلمات کلیدی غیراخلاقی یا غیرقانونی و لینک دهی های اسپم:
Toxic-links1-300x250.jpg


زمانی که در سایت خود تعداد زیادی بک‌لینک با انکرتکست‌های یکسان ولی غیر مرتبط با محتوای سایت و یا انکرتکست‌هایی که یک کلمه‌ی کلیدی خاصی را مد نظر قرار داده اند، دریافت کردید مطمئن شوید این بک‌لینک‌ها از سمت سایت‌های اسپمر هستند این سایت‌ها به صورت گروهی کار می‌کنند و با مد نظر قرار دادن یک کلمه‌ی کلیدی خاص از سایت شما( که رتبه‌ی بالایی در نتایج جستجو دارد) می‌خواهند به موتورهای جستجو وانمود نمایند که خود شما مسئول ایجاد این لینک‌ها هستید یا اینکه برای افزایش رتبه بک‌لینک خریداری کرده‌اید. و اقدام دیگر این سایت‌ها به این صورت است که انکرتکست‌هایی با کلمات کلیدی غیر قانونی ایجاد می‌کنند تا از اعتبار سایت شما نزد موتورهای جستجو بخصوص گوگل بکاهند. بنابراین تشخیص به هنگام این لینک‌ها می‌تواند مانع از کاهش شدید رتبه‌ی سایت شما شود. یکی از ابزارهایی که می‌توانید در شناسایی لینک‌های اسپم استفاده نمایید SEO SpyGlass است. که نمودار تعداد لینک‌ها و سایت‌های لینک دهنده به سایتتان را می‌توانید در این ابزار مشاهده نمایید.

ایجاد صفحات و حساب کاربری جعلی به نام شما در شبکه‌های اجتماعی:
برخی مواقع سایت‌های رقیب برای تخریب نام تجاری یا سایت شما اقدام به ساخت حساب کاربری با نام سایت یا برند شما می‌کنند و با قرار دادن نام تجاری یا نام شرکت شما در انتهای مطالب و محتواهای غیر مرتبط به شهرت سایت شما آسیب می‌زنند. برای اطلاع از اینکه آیا کسی از نام تجاری شما استفاده می‌کند یا خیر می‌توانید از سایت Mention.net اقدام نمایید.

چگونه می‌توانیم جلوی آسیب رقبا را بگیریم؟
مهمترین بحث در سئوی منفی بک‌لینکهای اسپمی است که در سایت خود دریافت کرده‌اید. شما می‌توانید از Google webmaster tools استفاده کنید. و از قسمت Disavow Links لینک‌های مخرب را حذف نمایید یا اینکه از گوگل بخواهید این لینک‌ها را از سایت شما حذف نماید و در رتبه بندی اعمال نکند. در واقع شما می‌توانید با وارد کردن آدرس سایت اسپمر از گوگل بخواهید که تمامی لینک‌های دریافتی از آن سایت را در رتبه بندی شما اعمال نکند.

شناسایی سئوی منفی انجام گرفته بر سایت، به راحتی امکان‌پذیر نیست به همین دلیل مدیران وب‌سایت‌ها می‌بایست به صورت پیوسته وضعیت محتوا و بک لینک‌های خود و عملکرد کلی سایت را بررسی نمایند در صورت مشاهده‌ی هر یک از اقدامات از سایت‌های رقیب به رفع مشکل بپردازند. نکته‌ی حائز اهمیت این است که هر کاهش شدید در آمار بازدید کننده‌ها یا رتبه‌ی سایت نباید بعنوان سئوی منفی تلقی شود. عوامل مختلف دیگری وجود دارند که می‌توانند موجب کاهش رتبه و بازدید شوند. که در این موارد استفاده از یک متخصص در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.
منبع: سایت ساز زرین
# طراحی سایت اختصاصی
# ساخت سایت
 

جدیدترین ارسال ها

بالا