راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی۶

قسمت ششم

حالا که با مقدمات آشنا شدید وقت آن است که متوجه شوید این مراحل در کنار هم چگونه کار می کنند. مثلا ً جریان سیگنال در قسمت های مختلف را درک کنید. (جریان سیگنال به طور خلاصه یعنی بررسی مسیر عبور سیگنال در دستگاه های مختلف سیستم استودیو از ابتدا تا انتها)

بعد از آن نوبت به کابل های یک استودیو می رسد. وقتی تکه های مختلف سیستم را شناختید باید آنها را به همدیگر متصل کنید و این کار با کابل ها انجام می گردد.

کابل ها دو دسته کلی آنالوگ و دیجیتال هستند اما تفاوت این دو سری کابل در چیست؟

به طور خلاصه : کابل های آنالوگ اطلاعات را تبدیل به جریان الکتریسیته کرده و منتقل می کنند و کابل های دیجیتال اطلاعات را تبدیل به کدهای باینری (صفر و یک) کرده و منتقل می کنند.

ابتدا آنالوگ را بررسی کنیم:

در کل دو دسته کابل آنالوگ وجود دارد:

بالانس

غیر بالانس

از این دو نوع برای انتقال سه مدل سیگنال استفاده می شود لول سیگنال میکروفن٬ لول سیگنال لاین با کابل بالانس و لول سیگنال آلات موسیقی با کابل غیر بالانس منتقل می شوند.

لول لاین پهنای سیگنال استاندارد است و سیگنال ابزار آلات موسیقی به وسیله دایرکت باکس و سیگنال میکروفن به وسیله پری آمپ به این مدل از سیگنال تبدیل می گردد.

اما سوال بعدی که به وجود می آید این است:

تفاوت بین بالانس و غیر بالانس چیست؟

تفاوت اصلی آن است که کابل های بالانس از نویز مصون هستند (نویز رادیویی ، نویز دستگاه ها و آلات موسیقی و …) کابل های بالانس سه سیم داخلی دارند: سیگنال مثبت، سیگنال منفی و گراند (زمین ، ارس) و کابل های غیر بالانس دو سیم دارند مثبت و منفی. وجود سومین سیم (گراند) است که باعث می شود امکان از بین بردن نویز را به کابل می دهد.

اتصالات آنالوگ (فیش یا جک):

XLR نر

XLR مادگی

Xlr-connectors-1024x602.jpg


TRS برای خروجی و ورودی های مختلف

trs.jpg


هر کدام از این سه اتصال، سه نقطه تماس مختلف دارند که سیگنال مثبت، منفی و گراند را عبور می دهد. XLR نر سه میخ دارد، XLRمادگی سه سوراخ و فقط سه سطح دارد (مشهور به تیپ، رینگ و اسلیو میباشد که تیپ برای سیگنال مثبت ٬ رینگ برای منفی و اسلیو برای گراند است)

کابل های غیر بالانس آنالوگ فقط یک دسته اتصال دارند که به TS مشهورند و فرق آنها باTRS ها در این است که فقط دو سطح دارند و سومین سطح که مربوط به سیگنال منفی است را دارا نیستند. (تیپ برای مثبت و اسلیو برای گراند)

چگونه کابل های بالانس جلوی انتقال نویز را میگیرند؟

سیمهای مثبت و منفی نسخه یکسانی از سیگنال را با جهت مخالف منتقل می کنند و هر کدام موج نویزی را دارا هستند در سر دیگر سیم وقتی آنها دوباره با همدیگر مخلوط می گردند سیگنال منفی جهت خود را برعکس می کند تا با سیگنال مثبت هم جهت شده و بتواند با آن همراه گردد پس نویز آن هم جهت خود را عوض می کند (بر عکس می شود) و در جمع شدن با نویز سیگنال مثبت آنرا خنثی کرده (حاصل جمع نویز ها صفر می شود ) و باعث از بین رفتن نویز می گردد. بدین طریق کیفیت صوتی بالا می رود .

اما اگر کابل های غیر بالانس نویز دارند چرا از آنها استفاده می شود؟ باید گفت خیلی از آلات موسیقی (مثل گیتار الکتریک) را به علت طراحی شان نمی توان با کابل بالانس به سیستم ها متصل کرد. برای این مشکل باید ابتدا با کابل غیر بالانس سیگنال را از گیتار الکتریک گرفته به قطعه ای به نام دایرکت باکس آورد و بعد از دایرکت باکس سیگنال بالانس شده را با کابل بالانس به میکسر(کارت صدا) تان ببرید.

دایرکت باکس اکثرا ً برای تغییر سیگنال غیر بالانس گیتار الکتریک به سیگنال بالانس مناسب میکروفن استفاده می شود.

مونو بالانس و استریوی غیر بالانس:

خیلی ها می پرسند چرا اتصالTRS در هدفون ها و کابل های بالانس یکی هستند وقتی که هدفون استریو است و کابل های بالانس مونو هستند.

پاسخ این است که کابل هدفون های استروی غیر بالانس هستند و بر خلاف کابل های مونوی بالانس که سه سطح TRSمخصوص سیگنال مثبت، منفی و گراند است.

در هدفون ها این سه سطح برای کانال چپ ،کانال راست و گراند استفاده می شوند. (سطح تیپ TRSبرای چپ، رینگ برای راست و اسلیو برای گراند)

حالا که کابل های آنالوگ را بررسی کردیم٬ نوبت به کابل های دیجیتال می رسد که در قسمت هفتم به آنها میپردازیم…

امید است که از این قسمت استفاده کافی را برده باشید.در قسمت های بعدی با صدابرداران همراه باشید…

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دوم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت سوم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت چهارم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت پنجم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت ششم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هفتم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هشتم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت نهم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دهم

منبع : ehomerecordingstudio.com

ترجمه : میثم موخر

گردآوری : صدابرداران
 

جدیدترین ارسال ها

بالا