راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی۵

قسمت پنجم

سه پلاگین اصلی میکس:

از بین ده ها پلاگین مورد استفاده، سه ابزار هسته ای هستند که تقریبا ً در هر قطعه ای استفاده می شوند .

اکولایزاسیون

کامپرشن (فشرده سازی)

ریورب( واخنش)

با همین پلاگین ها می توانید صدا و لحن هر سازی را شکل بدهید تا همه صداها در کنار هم یک میکس متوازن را تشکیل دهند.

اکولایزاسیون:

وقتی به یک قطعه گوش می دهید متوجه می شوید که صدای تمام سازها مشخص است، روش به دست آمدن این نتیجه اکولایز کردن(EQ) است. به طور طبیعی وقتی دو ساز قدرتمند در یک طیف فرکانسی نزدیک به هم قرار دارند برای شنیده شدن رقابت کرده و صدای هم را می پوشانند. در هر لحظه آنکه بلندتر است شنیده شده و دیگری در میکس صداها پوشانده می شود.

با اکولایز برای هر صدایی یک جایگاه مشخص در طیف فرکانس ها به وجود می آورید و بدین ترتیب جلوی پوشانده شدن صدای سازها را می گیرید و هیچ سازی را در میکس از دست نمی دهید. چرا که هر سازی محدوده فرکانسی مختص به خود را برای شنیده شدن در اختیار دارد.

کامپرشن :

محدوده دینامیکی صدای هر ساز باعث می شود بعضی نت ها بلندتر و بعضی نت ها نرم تر شنیده شوند. اگرچه برای بعضی سازها این موضوع دلنشین است اما برای خیلی از سبک ها (مثل پاپ و راک) این قضیه مناسب نیست. دراین سبک ها محدوده دینامیکی بسیار باریک تر است. با کامپرشن (فشرده سازی) این نوسان بین نت ها را کاهش داده و باعث شنیده شدن صدای همه نت ها می شوید. مزیت جانبی مناسبی که از کامپرشن به دست می آید این است که صداهای میکس شده بلندتر شنیده می شوند چرا که میانگین لول سیگنال را افزایش می دهد.

ریورب:

در زمانهای قدیم تنها ریوربی که می توانستید به قطعه خود اضافه کنید صدای آمبیانس اتاق ضبطتان بود که چندان مفید نبود چرا که اتاق ضبط های قدیمی آکوستیک مناسبی نشده بودند و صداهای مزاحم زیادی وارد قطعه می شد. اما حالا و در استودیوی خانگی خودتان وقتی با تجهیزات آکوستیک سازی اتاق ضبط خود را از صداهای مزاحم در امان نگه داشته اید می توانید با نرم افزار ریورب دیجیتال، آمبیانس هر محیطی را که می خواهید به طور مصنوعی به صدایتان اضافه کرده و نتیجه ای واقعی به دست آورید گویی در آن مکان ضبط خود را انجام داده اید. از محیطی کلیسایی گرفته تا غاری زیرزمینی.

همانند اکولایز و فشرده سازی، ریورب راهی موثر برای بخشیدن احساس یکپارچگی به میکس است.

حالا که نرم افزارهای اصلی را معرفی کردیم نوبت به پلاگین های افکت می رسد-

ابتدا تاخیر:

اصطلاح متداول آن اکو است. اکو راهی بسیار مناسب برای پر کردن فضاهای خالی یک میکس است. با استفاده از تکرارهای محو شونده صدای اصلی، توجه شنونده جلب می شود. اکو با ریورب تفاوت های زیادی دارد مثلا اکو به طور مشخص شنیده می شود در حالی که ریورب صرفا ً درک می گردد. یکی از مهمترین استفاده ها از اکو در موزیک های سبک رگه است که باید با مهارت و دقت استفاده شود.

مدولاسیون:

دسته گسترده ای از پلاگین ها را شامل می گردد و می توان گفت این پلاگین ها بر نوسانات صداها تغییر اعمال می کند. مدولاسیون ( در لغت تلفیق یا سوار سازی معنا می دهد ) را میتوان به طور خلاصه جلو و عقب بردن در زمان نامید. دسته های اصلی مدولاسیون اینها هستند:

مرحله سازی (phasing/flanging ) : تغییر تراز فازها در بازه زمانی

تحریر (لرزش : tremolo) : بالا و پایین بردن صدا (ولوم) در بازه زمانی

ویبراتو: تغییر دادن پیچ (تیون) در بازه زمانی

اتوپن: تغییر دادن مکان استریو ها در بازه زمانی

در حالیکه این چند مدل با هم متفاوت هستند اما خصوصیت مشترکی که به هم وصلشان می کند توان بخشیدن تحرک، شادابی و پیچیدگی به موسیقی است. کاری که باعث می گردد قطعه شما از یکنواخت و کسل کننده بودن فاصله بگیرد.

تصور استریویی بخشیدن (Stereo Imaging):

سابقا ً تنها راه عمق استریویی بخشیدن به یک قطعه این بود که آن را به صورت استریویی ضبط کنید اما با گذشت زمان متخصصین به وسیله تاکتیک های اکو و اکولایز های خاص بعد استریویی به قطعه ها بخشیدند. اما این کار هم سخت و مستر کردن آن دشواراست و علاوه بر آن تاثیر ضبط استریویی را هم ندارد. این روزها پلاگین هایی در دسترس هستند که می توانند به سادگی بعد استریویی ساختگی به قطعه شما ببخشند (بدون مشخص شدن ساختگی بودن) و نتیجه ای عالی داشته باشند. یکی از نمونه های معروف Izotope Ozone است که بعد چند بانده استریویی به قطعه تان می بخشد به طوریکه صداهای فرکانس بالاتر در ابعاد بیشتری پخش گردند و فرکانس های پایین تر در ابعاد کوچکتری و با این روش هر صدایی به بهترین وجه ممکن شنیده شود. این پلاگین می تواند برای صدای هر سازی به کار رود اما بیشتر در مرحله مستر کردن استفاده می شود تا صدای کل میکس را تا جای ممکن گسترده گرداند.

حالا که این مراحل را معرفی کردیم پیشنهاد میکنیم بعد از تسلط بر پلاگین های رایگان موجود در DAW نسبت به تهیه پلاگین های بعدی اقدام کنید. میتوانید آنها را جداگانه بگیرید و یا در یک بسته نرم افزاری همه یا منتخبی از آنها را تهیه کنید. که پیشنهاد میکنیم از روش دوم استفاده کنید چون در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده اید و علاوه بر آن با پلاگین هایی آشنا می شوید که ممکن است خودتان در تهیه جداگانه پلاگین ها به آنها بر نخورید.

برای سفارش پلاگین های اصلی میکس با صدابرداران تماس بگیرید.

امید است که از این قسمت استفاده کافی را برده باشید.در قسمت های بعدی با صدابرداران همراه باشید…

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دوم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت سوم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت چهارم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت پنجم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت ششم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هفتم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هشتم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت نهم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دهم

منبع : ehomerecordingstudio.com

ترجمه : میثم موخر

گردآوری : صدابرداران
 

جدیدترین ارسال ها

بالا