راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی۳

قسمت سوم

تجهیزات اضافی یک استودیو:

علاوه بر تجهیزات اصلی (کامپیوتر ، هدفون ، میکروفن و …) که در قسمت های قبلی به آنها اشاره کردیم و از ملزومات اصلی و ابتدایی راه اندازی یک استودیوی خانگی هستند تجهیزات دیگری هم مورد نیاز هستند که در اینجا به آنها اشاره می کنیم.

  • پاپ فیلتر :
قطعه ای توری شکل که بر روی میکروفن قرار می گیرد و ازعبور صداهای ناخواسته و زائد خواننده جلوگیری می کند . (هجا هایی مثل پ ، ب …) این قطعه اگر چه ضروری نیست اما بسیار مفید و کاربردی است و توصیه ما به تازه کاران این است که از آن صرف نظر نکنند .

پاپ فیلترهای پیشنهادی صدابرداران

پاپ فیلتر پارچه ای POP SHILD 5

پاپ فیلتر ۵ اینچ – برای جلوگیری از آسیب دیدگی میکروفن – کاهش شدت حمله اولیه کلمات



  • وسایل آکوستیک سازی :
اگر تا بدین جای کار جلو آمده اید (که باید به شما تبریک گفت) باید در ادامه مسیر به آکوستیک سازی استودیوی خود بپردازید. فرآیندی که در آن با ایزوله کردن اتاق ضبط و اتاق فرمان ، از ورود صداهای مزاحم جلوگیری کرده و به صدای ضبط شده کیفیت می بخشند. برای آکوستیک سازی می توان از مخلوط چند روش اساسی استفاده کرد .

سه روش اصلی آکوستیک سازی استفاده از بیس ترپ، دی فیوزر و پنل های آکوستیکی است.

شما باید از هر کدام به میزان نیازتان خریداری کرده و بعد با همدیگر به صورت هماهنگ برای آکوستیک سازی استفاده کنید. اما از آنجایی که این شیوه هزینه بالاتری خواهد داشت می توانید از بخشی از آنها استفاده کرده و تا حدی به هدف خود برسید .

مهمترین محصول بیس ترپ ها هستند چرا که فرکانس های بیس را جذب می کنند و اجازه عبور به صداهای مزاحم بم را نمیدهند.

پنل آکوستیک ACSO جذب کننده دو کنج اتاق ( بیس ترپ)

مورد بعدی آکوستیک پنل ها هستند که صداهای با فرکانس میانی را جذب می کنند و از آن مهم تر موجهای ایستا (پدیده ای مزاحم) را از بین می برند.

مورد بعدی دی فیوزر ها هستند که انرژی های صوتی پخش شده از اسپیکر مانیتورینگ ها را به صورت غیر منظم در محیط پخش میکند و باعث یکنواختی طول موجها میگردد. اگر قصد حرفه ای تر کار کردن را دارید می توانید از دی فیوزر استفاده کنید.

  • ۳- فیلتر های بازتابنده (Reflection Filters):
در پشت سر خواننده قرار می گیرد و باعث بهبود صدای ضبط شده او می گردد .

  • ۴- پدهای زیرین اسپیکر مانیتور
با حالت اسفنج مانند فشرده ای که دارد جلوی لرزش اسپیکرهایتان را میگیرد و کیفیت صدای پخش شده را بالا می برد . (نویز حاصل از لرزش اسپیکر و برخورد آن با سطح زیرینش کیفیت صدا را پایین آورده و بر ارزیابی شما در هنگام میکس اثری مخرب می گذارد)

پد اسپیکر مانیتورینگ پیشنهاد صدابرداران

پد اسپیکر مانیتورینگ VICOUSTIC SPEAKER FEET

  • ۵- پایه های اسپیکر مانیتورینگ :
با این پایه ها می توانید اسپیکر مانیتورهایتان را درارتفاع دلخواه خود قرار دهید و فاصله و زاویه آنها با یکدیگر را هم به راحتی تنظیم کنید . نکته ای که اهمیت بالایی دارد چرا که جایگاه اسپیکر مانیتورهایتان بر صدای پخش شده و در نتیجه نتیجه تنظیم و میکس قطعه موسیقی تان اثر زیادی می گذارد .

SAMSON MS 200

BESPECO PN90FL

  • UPS منبع تغذیه برق بی وقفه
اگر بلای قطع برق در میانه انجام کار(و در نتیجه از دست رفتن تلاشهایتان) بر سرتان آمده باشد به فکر خرید این محصول مفید خواهید افتاد چرا که در هنگام قطع برق یا باتری به شما زمان زیادی برای ذخیره کردن پروژه هایتان می دهند.

  • پلاگین های نرم افزاری :
در جریان میکس کردن قطعاتتان به پلاگین های مختلفی نیاز دارید چرا که پلاگین های رایگانی که بر روی کارت صدایتان دارید اکثرا ناکافی و غیر مفید هستند. البته باید این را در نظر داشته باشید که اگر دانش و مهارت کافی نداشته باشید از پلاگین ها کاری بر نمی آید.

  • سازها و آلات موسیقی مجازی Virtual Instrument
خیلی از علاقه مندان افسوس نداشتن آلات متنوع موسیقی را می خورند چرا که در هنگام راه اندازی یک استودیوی خانگی اکثر پس انداز خود را صرف تجهیزات و وسایل آن می کنند و در نتیجه پولی برای خرید سازهای مختلف باقی نمی ماند. بدون داشتن سازهای مختلف نمی توان موسیقی جالبی ساخت اما خوشبختانه در این زمانه مدرن شما میتوانید با پرداخت مبلغ مناسبی به یک مجموعه از سازهای مختلف به صورت مجازی دسترسی داشته باشید و با این ابزار مجازی به شیوه ای بسیار عالی صداها و نواهای مورد نیاز خود از اکثر سازها را به دست بیاورید و استفاده کنید. برای بسیاری از تازه کاران این دو محصول را توصیه می کنیم. اول یک نرم افزار(vst) خوب درام نوازی و دوم یک نرم افزار (vst )خوب کیبورد نوازی. با همین دو محصول می توانید کارهای زیادی انجام دهید .

  • میدی کنترلر MIDI Controller
مشکل بسیار بزرگی که در کار کردن با یک نرم افزار سازهای مجازی برای کاربر وجود دارد آن است که نمی توان به راحتی با کیبورد و موس کامپیوتر با آن موسیقی ساخت. این گونه موسیقی ساختن بسیار وقت گیر بوده و حاصل آن خیلی بی روح خواهد بود. برای آنکه بتوانید از یک نرم افزار سازهای مجازی یک صدای واقعی به دست بیاورید باید یک ابزار خوب در اختیار داشته باشید. و اینجاست که میدی کنترلر خودش را معرفی می کند. درست است که میدی کنترلر صد در صد توان یک ساز را در اختیار شما قرار نمی دهد اما با کمک آن شما از نرم افزار مجازی خود بسیار بهتر استفاده کرده و بسیار راحت تر به ریتم و ملودی دلخواهتان خواهید رسید. در واقع میدی کنترلر یک سخت افزار بسیار عالی است که نرم افزارسازهای مجازی را با استفاده به راه انداخته و ساز مورد نظر خودتان را می نوازید .

M-AUDIO KEYSTATION 88 MK2

باتوجه به ساختار کلاویه دو کاربره و برگشت های تقریبا سریع کلاویه امکان استفاده در سبک های مختلف برای این میدی کیبورد مقدور است. این میدی کیبورد یک محصول با کیف و با تناسب قیمتی مناسب می باشد و یکی از پر فروش ترین میدی کیبوردهاست.

NOVATION IMPULSE 49

میدی کنترلر Impulse 49 دارای ۴۹ کلید نیمه سنگین (semi-weighted) با aftertouch، کلیدهای کنترلی کامل و نرم افزار Automap 4 می باشد. همچنین Impulse دارای ۸ درام پد می باشد که برای نواختن آرپژ، درام بیت و پخش کلیپ در نرم افزار Ableton Live به کار می روند.

NOVATION LAUNCHKEY 49

شرکت پر آوازه Novation یک محصول حرفه ای به نام Launchkey 49 را به بازار موسیقی وارد کرد که بسیاری از کاربران را به سمت خود جذب کرد. این محصول حرفهای دارای ۴۹ کلید سبک کیبوردی با کیفیت ساخته شده از بهترین متریال ها است. دارا بودن ۱۶ پد و کلید های چرخشی قابل برنامه ریزی از مشخصات این دستگاه است. همچنین این محصول دارای رابط IOS بوده که آنرا می توان مسقیم به Ipad متصل کرد.

  • کنترلر اسپیکر مانیتورها:
بسیاری از متخصصین برای آنکه متوجه شوند قطعه آنها در سیستم های مختلف پخش کیفیت یکسانی خواهد داشت با استفاده از این سیستم و تنظیمات آن قطعه خود را می سنجند تا مطمئن شوند موزیکشان در سیستم های پخش ارزان قیمت هم قدرت خود را نشان خواهد داد.

  • نویز گیر ( Direct box)
این قطعه سیگنال ساز نواخته شده را بالانس کرده و نویز آن را می گیرد و سپس به ورودی میکروفن تحویل میدهد. در صورت استفاده از آن می توانید بدون نگرانی از نویز افتادن بر سیگنال ، با کابل چندین متر فاصله از مکان نواختن تا میکسر خودتان را پوشش دهید .

  • کابل هشت یا ده پر( Snake Cables)
با چندین کابل که از پشت رک مونت شما بیرون زده و در کف استودیویتان پخش شده اند ،چهره ناخوشایندی به استودیویتان بخشیده شده است . راه حل این مشکل استفاده از کابل مخصوصی است که درون خود چندین کابل را جای داده است .

  • تبدیل کننده دیجیتال :
صوت آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می کند و برعکس (A/D) و (D/A)

  • ساعت دیجیتال :
قطعه ای که زمان های تجهیزات مختلف را با هم تنظیم و هماهنگ می کند . درکارکرد هر بخش از سیستم ها زمان نواخته شدن ساز یا صدای آواز ضبط شده را اندازه می گیرد و در هنگام میکس و مسترینگ و … به یاری کاربر می آید .

  • سخت افزار آنالوگ:
خوشبختانه در این روزگار فن آوری دیجیتال مراحل ساخت یک موسیقی را ساده تر و ارزان تر کرده ، اما بعضی افراد که می خواهند برخوردی حرفه ای تر داشته باشند می توانند از یک سخت افزار آنالوگ هم استفاده کنند. سخت افزاری که از دید اساتید حرفه ای هنوز هم پلاگین ها و تجهیزات دیجیتال نتوانسته اند کیفیتی برابر با آن را ارائه دهند .

امید است که از این قسمت استفاده کافی را برده باشید. در قسمت های بعدی با صدابرداران همراه باشید…

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دوم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت سوم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت چهارم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت پنجم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت ششم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هفتم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هشتم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت نهم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دهم

منبع : ehomerecordingstudio.com

ترجمه: میثم موخر

گردآوری: صدابرداران
 

جدیدترین ارسال ها

بالا