دقت در خرید ماوس و کیبورد مناسب

.:taymaz:.

مدیر انجمن‌ها
واقعا مواظب باشيد......و اطلاع رساني كنيد

کاربران رایانه حسابی بترسند:
استفاده نادرست از "کيبورد" و "ماوس" کامپيوتر موجب بروز عارضه ي موسوم به "سندرم تونل کارپال" ميشود اين عارضه بسيار آزار دهنده و دردناک بوده و درمان و جراحي دشواري دارد.

اين عارضه بسيار آزار دهنده و دردناک بوده و درمان و جراحي دشواري دارد.در زير چند عکس از عمل جراحي اين عارضه و همينطور تکنيک هاي صحيح استفاده از اين دو ابزار و نيز چند نرمش ساده دست آمده اميد که در نشر اين اطلاعات اهتمام بورزيد من از نزديک درگيري و مبارزه ي سخت يکي از عزيزانم با اين عارضه، و نيز آثار بد شکل انجام اين جراحي را روي دست يکي از دوستانم ديده ام

attachment.php

 

پیوست ها

  • 269460_215435895159144_195500217152712_526108_2797459_n.jpg
    269460_215435895159144_195500217152712_526108_2797459_n.jpg
    84.7 کیلوبایت · بازدیدها: 259
آخرین ویرایش:

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام.مرسی.این تایپیک رو اختصاص بدیم به ماوس و کیبورد های مناسب هم به لحاظ قیمت هم مفید و کارا خوب میشه.
حتی تایماز ببر بالا جزء تایپیک های مهم بشه.چون واقعا چیزی هست که همه ازش غافلن.
با مدیرا صحبت کن یه آیکون خوشگل براش طراحی کنن و همه تو امضامون بزاریم.چون مطلبی هست که همه ازش غافلن.
 
V

Violet89

کاربر مهمان
سلام به همگی

من این مطالب رو از لینک زیر برداشتم, به نظرم جالب بود, گفتم شاید برای شما هم مفید باشه:
http://www.yadbegir.com/main/hard/mouse_keyboard.htm

بعد از خوندن این مطلب پیشنهاد میکنم, یه سر هم به لینک زیر بزنید, برای من جالب بود, کیبرد مجازی:
http://www.trustedreviews.com/i-Tech-Bluetooth-Virtual-Keyboard_Peripheral_review

چگونه موس و کیبورد مناسبی را انتخاب کنیم؟

خرید کیبورد یا موس چیزی نیست که به سادگی از آن بگذریم. اگرچه ممکن است با کامپیوتر یک یا دو سال قبل از آنکه نیاز به ارتقا یا تعویض پیدا کند، بتوانید کار کنید اما احتمالاٌ کار با کیبورد و موس چندین سالها طول می کشد. بنابراین مهم است که قبل از اقدام به خرید مواردی را در نظر بگیرید و سیستمی را تهیه کنید که تمام ویژگی های مورد نظر شما را داشته باشد، بسیار راحت باشد، و سالیان زیادی برای شما کار بدهد. مطالبی که در اینجا آورده شده اند، مواردی هستند که می بایست پیش از چنین خرید مهمی مورد توجه قرار دهید.

1-
با سیم یا بي سیم!؟
آیا شما کیبورد خود را زیاد جابجا می کنید؟ شاید دوست دارید بعضی اوقات به صندلی خود تکیه دهید و کیبورد را کمی عقب تر ببرید. یا شاید کابل متصل به موس وسط بازی به لبه ی میز گیر کرده و بازیتان را خراب کند. امروزه وسایل بی سیم در حال جایگزینی با وسایل سیم دار هستند. اگر به یاد داشته باشید، دستگاههای قدیمی تر (با حساسیت dpi پایین) سبک و متحرک و دارای تاخیر در کار بودند که برای بازی بسیار بد، و برای مصارف عمومی آزار دهنده است. بطور کلی برای استفاده های روی میزی کیبورد ها و موس های سیم داری مانند Logitech G15و G9 Laser پیشنهاد می شود، اما اگر کامپیوتری از نوع سینمای خانگی دارید که نیاز به کنترل از راه دور دارد، به یک combo بیسیم مانند Logitech diNovo Edgeنیاز خواهید داشت که دارای دکمه های مدیا پلیر باشد.

2-
ویژگی های پیشرفته ی بازی و مدیا پلیر
امروزه بازار کیبورد (و موس که کمی جلوتر درباره ی آن توضیح می دهیم) به دو قسمت تقسیم شده است: کیبوردهای بازی و کیبوردهای مدیا پلیر. هر دو گروه تعدادی دکمه ی اضافه جهت ارسال برنامه­ها، تنظیم صدا و دیگر امکانات جانبی دارند. واضح است شما باید کیبوردی را انتخاب نمایید که ابزار مورد نیازتان را داشته باشد.

3- موس مخصوص بازی یا موس معمولی؟
گفته می شود که کیبوردهای مخصوص بازی بسیار شبیه به کیبورد­های معمولی هستند؛ تنها تفاوت بین آنها در کلیدهای اضافی است. اما در مورد موس­های بازی که دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به موس های قدیمی هستند، نمی توان چنین گفت. مهمترین ویژگی موس های بازی حساسیت آنهاست که دقت عمل موس را تعیین می نماید. بطور کلی هرچه حساسیت بالاتر باشد، دقت موس نیز بیشتر است. یک موس استاندارد ممکن است حساسیت نسبتاٌ کم 800dpi(800 نقطه در هر اینچ) داشته باشد، در حالی که این مقدار در اکثر موس های بازی به 2000dpiمی رسد، و اینکه Razer اخیراً صحبت از موسی با حساسیت بی سابقه­ی 4000dpi کرده است!
شما نمی توانید این ویژگی ها را در موسهای عادی بیابید، یا اگر چنین باشد قدرت آنها کاهش می یابد و همانند مدلهای بازی نمی شوند. اگر خیلی بازی می کنید یا به بالاترین دقت موس نیاز دارید، موسهای مخصوص بازی پیشنهاد می شود و اگر دنبال بازی نیستید، نیازی نیست برای ویژگی های بالایی که به آن نیاز ندارید، هزینه ی زیادی بپردازید.

4-
لیزری در برابر نوری!
در گذشته حرکت موس از طریق یک توپ کوچک درون آن (در موسهای غلتکی) ردیابی می شد. و این بد بود زیرا ممکن بود پرز و مواد زائد بطور ناخواسته به این توپی بچسبد و دقت موس را پایین بیاورد. بنابراین موسهای نوری از راه رسیدند که از یک لامپ LED و یک دوربین کوچک برای گرفتن تصاویر از سطحی که موس بر آن حرکت می کند، استفاده می کردند. آنها بسیار بهتر بودند زیرا نیاز به موس پت را کاهش دادند. اما موسهای نوری روی هر سطحی کار نمی کردند، بنابراین در پی آنها موسهای لیزری روی کار آمدند، که بجای LED برای منعکس کردن تصاویر برای دوربین، از لیزر استفاده می کردند. لیزر قادر بود جزئیات بیشتری از میدان حرکت موس بگیرد، و از اینرو با انواع بیشتری از سطوح سازگار بود و بطور کلی نسبت به موسهای نوری دقیق تر است. موسهای نوری برای استفاده های روزمره مناسب اند، ولی همه ی موسهای پیشرفته­ی امروزی که برای بازی به فروش می رسند، از تکنولوژی لیزری بهره می برند.

5-
انحنا دار یا استاندارد؟
همه­ی ما با کیبوردهای "قدیمی" استاندارد آشنا هستیم که روی میز قرار می گیرند و نبستاً غیر جذاب و خسته کننده به نظر می رسند.
ممکن است بعضی ها با کیبوردهای استاندارد احساس راحتی کنند. اما اگر اگر دنبال چیز بهتری برای تناسب حالت طبیعی دستها یا مچ­هایتان باشید، باید بدانید که دامنه ی وسیعی از کیبوردهای ارگونومیک وجود دارد که در آنها راحتی و کاهش فشار رعایت شده است، شامل کیبوردهای Logitech Waveکه کلیدهای پایین تری برای انگشتان میانی و کلیدهای برجسته تری برای انگشتان کوچکتر دارد، تا کیبوردهای Microsoft Entertainment Desktopکه صفحه کلید V شکل دارد. به عنوان مثال Microsoft طرح هایی با صفحه کلیدهای دو تکه­ای پیشنهاد می کند که کلیدها را به دو بخش مجزا تقسیم می کنند تا با انحنای طبیعی دستها به سمت کیبورد متناسب باشد. همچنین تنوع زیادی از انواع کیبوردهای انحنا دار، دو تکه ای و غیره وجود دارد.
تهیه کردن کیبورد و موس مناسب تا حد زیادی به سلیقه ی شخصی بر می گردد. کیبوردی که برای یک فرد مناسب نیست، ممکن است دقیقاً مناسب انگشتان و مچ شما باشد. توصیه می شود برای خرید ابتدا کیبوردی را که پسند کردید از لحاظ راحتی در تایپ آزمایش کنید. و اگر نمی توانید کیبوردی را همانجا تست کنید، قبل از بررسی دقیق و خرید، از سیاست های تعویض یا پس گرفتن شرکت مربوطه اطمینان حاصل نمایید.

همگی سلامت باشید و موفق
 
به نظر من (من کیه ؟) موس و کیبورد زیاد مهم نیست ، طرز استفاده از اون مهمه . توی پست اول ، همین طور که معلومه طرز قرار گرفتن مچ دستتون روی موس و کیبورد مهمه ... که خیلی ها نمی دونند
البته موس و کیبورد هم خیلی مهمه و برای خریدشون باید خیلی دقت کرد ، موس زیاد بزرگ و کوچیک نباشه ،بهتره به اندازه دستتون بخرین تا راحت باشین، دگمه های نرم داشته باشه که صداش اذیتتون نکنه . کیبورد هم همین طور نرم و اندازه و راحت
در اخر میز و صندلی که از موس و کیبورد و گرافیک :green: ، مهمتره یه صندلی نرم با فنر های نرم و یه میز راحت که با اندازه ی قدتون متناسب باشه تا بتونید راحت دستتون رو تکون بدین
 

.:taymaz:.

مدیر انجمن‌ها
موس و کیبورد زیاد مهم نیست
اینجوری هم نیست که زیاد مهم نباشه یعنی به نظر شما یه ماوس مثلا 500 :shock:گرمی با 20 گرمی فرقی نداره؟!
فقط نحوهی استفاده مهم نیست جنسی که شما میخری هم خیلی خیلی مهمه
بی دلیل نیست که قیمت بعضی ماوس و کیبور بالاست
 

.:BehzAd:.

Active Member
وای بچه ها من که ترسیدم چون اصلا خوشم نمیاد که دستم همچین جایی جراحی رو دستم بمونه خدا خیرت بده تایماز جان ممنون تز اطلاع رسانیت.:rose:
 

wall_e

Well-Known Member
حالا یه ماوس بیسیم خوب تا 50-60 تومن معرفی کنین برم بگیرم.
 

.:taymaz:.

مدیر انجمن‌ها
راهنمای انتخاب یک موس و کیبورد عالی - بخش اول: موس

939e63840b72e52ad28a528f96bd3ee3.jpeg



آیا شما هنوز از همان موس و صفحه کلیدی استفاده می کنید که همراه با کامپیوترتان خریده اید؟ یا مدام موس خود را برای بدست آوردن بهترین کیفیت عوض می کنید؟ حتی شاید دچار دردهای شدید دست به علت ارگونومیک نبودن موس و کیبورد شده باشید. اگر از سیم های در هم پیچیده آنها خسته شده اید. اگر موس تان تاخیر دارد و از شما عقب می افتد. پس باید به دنبال یک فرز و چالاک تر باشید. اگر کیبوردتان همیشه سه چهار حرف از شما عقب تر است. علاوه بر اینکه نشان می دهد، شما تایپیست ماهری هستید، به معنی این نیز هست که باید یک کیبورد جدید بخرید!

قصد داریم طی یک مقاله دو قسمتی نکات ضروری برای خرید موس و کیبرد را یادآوری کنیم، تا پس از یک هزینه نسبتا گزاف از خریدتان راضی باشید و به راحتی از آن استفاده کنید. بخش اول به موس ها اختصاص دارد.

در ادامه نکاتی نوشته شده که هنگام خرید موس، بهتر است به آنها توجه کنید.​

موس

موس های ارزان و ساده دو دکمه ای فراوانی در بازار وجود دارند. اما شاید باور نکنید که یک موس خوب چقدر می تواند کار روزانه شما را راحت تر کند. بنابراین یه موس خوب ممکن است کمی گران تر از یک موس معمولی دو دکمه ای باشد، اما در عوض شما را از مچ دردهای گهگاهی رهایی می بخشد. در حقیقت ۸۰ هزار تومانی که من بابت موسم خرج کردم، یکی از مفیدترین پول هایی بوده که تاکنون پرداخته ام. پس توصیه می کنم همیشه از کیفیت خوب ابزارهایتان مطمئن باشید. با این خلاصه اگر آماده باشید برویم سراغ نکاتی که هنگام خرید یک موس باید به آنها توجه کنید.

اندازه و ارگونومی
بدون شک مهمترین فاکتور در انتخاب موس احساسی است که هنگام کار با آن به شما دست می دهد. اگرچه با رعایت نکات این مطلب شما از مشکلات بسیاری جلوگیری می کنید، اما یک موس خوب نیز می تواند نقش عظیمی در راحتی شما بازی کند. در این مورد دو نکته نسبت به سایر موارد اهمیت بیشتری دارند: اندازه و نحوه قرارگیری در دست (grip). اندازه مناسب موس از شخصی به شخص دیگر تفاوت می کند. این اندازه بستگی به این دارد که چقدر می خواهید موس تان قابل جابجایی (Portable) داشته باشد و چقدر فضا در کیف تان برای موس دارید و در نهایت اندازه دست تان هم مهم است. اما مسئله دوم و شاید مهم تر نحوه قرار گیری موس در دست است. نحوه قرارگیری در سه حالت بررسی می شود:​

موس کف دستی

در این وضعیت، تمام دست از نوک انگشتان تا کف دست روی موس قرار می گیرد و از کف دست برای جابجایی موس استفاده می شود. سرعت حرکت موس در این حالت سریع تر از سایر موارد است، گرچه دقت آن کمتر است. بنابراین این موس برای بازیخورها (Gamers) که نیاز به دقت زیاد در حرکت موس هستند، مناسب نیست. اما در عوض این موس نسبت به دو نوع بعدی راحت تر است. بنابراین برای افرادی که دچار مچ درد هستند توصیه می شود. اما برای سایر کاربران چنین موسی پیشنهاد نمی شود. این موس ها معمولا پشت باریک و درازی دارند که تا انتهای کف دست می رسد. مثال برای این نوع موس Razer Lachesis و Microsoft IntelliMouse Explorer است.​

موس های چنگکی

همان طور که در عکس می بینید، در این نوع، مانند قبلی کف دست در عقب روی موس می نشیند، اما انگشتان خم شده و مانند یک چنگک جلوی موس قرار می گیرند. در این حالت ممکن است از انگشتان شست، حلقه و کوچک برای کنترل بیشتر موس استفاده کنید. دقت این موس بیشتر از نوع کف دستی است، اما نسبت به نوع کف دستی، راحتی کمتری نیز برای دست فراهم می کند. این موس ها معمولا بزرگتر هستند، هنگام کار به لبه موس پد می رسند و مجبور می شوید آنها را بردارید و جابجا کنید. این موس در واقع چیزی بین موس کف دستی و نوک انگشتی است. به همین دلیل برای تمام کارها مناسب اند. در این گروه Razer DeathAdder و Logitech G9x موس های محبوب بازیخورها و Logitech Performance Mouse MX عالی برای کاربران عادی است.​

موس های نوک انگشتی

این نوع موس در نقطه مقابل موس های کف دستی است. در این نوع کف دست شما به هیچ وجه در حال استراحت نیست و تمام کنترل موس با نوک انگشتان است. در این روش دقت در بالاترین حد خود می باشد، اما به بهای بیشترین ناراحتی برای دست. بسیاری از کاربران با این نوع موس ها مچ درد پیدا می کنند (و به همین دلیل اکثر کاربران از موس های کف دستی استفاده می کنند). بنابراین اگر شما سابقه مچ درد به علت کار زیاد با موس و کیبورد دارید، توصیه می کنم از این موس ها دوری کنید. این موس ها معمولا کوچک و جذاب هستند، مانند Razer Abyssus و Logitech Marathon Mouse M705 ‫.‬​

عکس های بالا از راهنمای ارگونومی رازر هستند. خواندن این مطلب را برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم. این مطلب در واقع برای بازیخورها (Gamer) نوشته شده است، اما قابل استفاده برای همگان می باشد.

در آخر توجه کنید که نکات بالا فقط راهنما هستند، زیرا دست هر کسی با دیگری متفاوت است. اندازه دست حتی ممکن است روی نحوه به دست گرفتن موس نیز تاثیر بگذارد.

اگر توجه کرده باشید این طیف از موس های راحت و بی دقت کف دستی شروع می شود و در آن سو به موس های ناراحت و با دقت نوک انگشتی ختم می شود. موس های چنگکی نیز در میانه طیف قرار دارند. اگر دست شما کوچک است ممکن است یک موس چنگکی برای دست های عادی، مانند یک موس کف دستی برای دست شما باشد. بهترین توصیه من این است که شخصا به خرید موس بروید و یکی یکی آنها را در دست بگیرید و امتحان کنید. خرید آنلاین، یا سپردن خرید به فرد دیگر، فرصت امتحان کردن را به شما نمی دهد.​

سیم دار و بی سیم

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای یک موس خوب، داشتن یا نداشتن سیم است. به طور کلی وایرلس (بی سیم) راحت تر است. زیرا دیگر سیمی وجود ندارد که محیط کار را شلوغ کند یا جلوی حرکت موس را بگیرد. اما موس های وایرلس ممکن است باعث لگ (تاخیر) در حدود ۸ میلی ثانیه شوند، که شاید در اثنای یک بازی حساس همین هشت میلی ثانیه یک ساعت احساس شود. دیگر اینکه، موس های وایرلس ممکن است با سایر ابزارهای وایرلس خانه مانند روترهای تلفن های بیسیم تداخل کنند. موس های وایرلس نیازمند باتری هستند و اگر فراموش کنید آنها را شارژ کنید یا باتری ذخیره ای نداشته باشید که دیگر واویلا.

همچنین به خاطر داشته باشید، در میان وایرلس ها شما چند انتخاب دارید: موس بلوتوث و یا موس فرکانس رادیویی (RP). موس های فرکانس رادیویی سرعت بیشتر و تاخیر کمتری نسبت به بلوتوث دارند، اما آنها نیاز به یک گیرنده یو اس بی نیاز دارند و یکی از پورت های یو اس بی کامپیوترتان را اشغال می کنند. در ضمن موس های فرکانس رادیویی تداخل بیشتری با سایر ابزارهای وایرلس پیدا می کنند. موس های بلوتوث کمی کم یاب تر هستند و کامپیوتر نیز باید قابلیت بلوتوث داشته باشد. پیدا کردن یک موس بلوتوث خوب هم مشکل است. اما موس های فرکانس رادیویی بسیار در میان کاربران شایع شده اند و اگر تعداد پورت های یو اس بی کامپیوترتان کم نیست می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. فقط توصیه می کنم زیاد راجع به انتخاب بین بلوتوث و فرکانس رادیویی وسواس به خرج ندهید و یکی را انتخاب کنید.​

دکمه های اضافی

دکمه های اضافی دیگر فقط برای بازیخورها نیستند. شما در کارهای عادی نیز می توانید برای هر یک از دکمه ها یک وظیفه تعیین کنید. مثلا دکمه های back و forward در مرورگر یا هر کار دیگری. بعضی از موس های لاجیتک (Logitech) دکمه «اسکرول سریع» دارند. با زدن این دکمه سرعت اسکرول موس سریع می شود و این دکمه، هنگام کار با مطالب طولانی و بلند کمک خوبی است. البته هنگام خرید من تمام تصمیمم را بر پایه تعداد دکمه های اضافی موس نمی گیرم. اما بدانید داشتن چند دکمه اضافه برای انجام یکسری اعمال که زیاد استفاده می شوند، واقعا کمک کننده است. آیا در طول روز زیاد کپی و پیست (Paste) می کنید؟ خب می توانید این وظایف را به دکمه های کناری موس تان بسپارید. جابجا شدن بین پنجره های ویندوز چطور؟ موس های لاجیتک برای این کار دکمه های کناری عالیی دارند. شما کافی است فکر کنید که از چه میان بر (Shortcut) هایی در کیبورد استفاده می کنید و آیا آنها شما را اذیت می کنند. اگر چنین است می توانید یکی از دکمه های کناری موس تان را به آنها اختصاص بدهید و آنوقت است که تفاوت را احساس می کنید.​

حساسیت

پیشتر کمی راجع به آن صحبت کردیم. اگر شما در حال کاری هستید که نیاز به دقت در حرکت موس دارد (مثلا هنگام بازی یا ویرایش یک عکس) باید از یک موس با حساسیت بالا استفاده کنید. هر چه حساسیت موس بالاتر باشد، شما با حرکت کمتری در موس نشانگر آن را روی مانیتور به حرکت در می آورید. شاید دقت کرده باشید که در بعضی موس ها، هنگام حرکت آرام دست، نشانگر در جای خود ثابت و بدون حرکت باقی می ماند و شما مجبور هستید با ضربه ناگهانی به موس نشانگر را به حرکت در آورید. موس های با حساسیت بالا این مشکل را ندارند. نشانگر (cursor) با حرکات آرام دست نیز به آرامی حرکت می کند.

واحد حساسیت نقطه در اینچ است (DPI = Dots per inch). میزان حساسیت متوسط تا بالا، معمولا بزرگتر مساوی ۱۲۰۰ DPI است. این مقدار برای کار شما بیش از حد کافی است. پس اگر دقت در کار برایتان اهمیت دارد از این بحث فقط این را به خاطر داشته باشید که نباید یک موس ارزان ۴۰۰ DPI بخرید. بعضی از موس ها دکمه ای برای تغییر میزان حساسیت دارند. در این صورت شما می توانید حساسیت بالا را برای ویرایش عکس یا بازی و حساسیت عادی را برای کار روزمره استفاده کنید.​

آنچه ما استفاده می کنیم (لایف هکر)

حداقل چهار نفر ما از موس Logitech Performance Mouse MX که معمولا با نام MX Revolution شناخته می شود را استفاده می کنیم و عاشق آن هستیم. این موس به خوبی در دست جا می گیرد، چند دکمه کناری دارد که می توان برای هر کدام وظیفه ای تعیین کرد و حرکت اسکرول روان و عالی دارد. این موس طراحی کف دستی یا چنگکی دارد. در صورتی که دنبال یک موس وایرلس خوب هستید، این موس انتخاب کاملا عالی و مناسبی است. (البته این موس اندازه بزرگی دارد و در جابجایی آن کمی مشکل خواهید داشت.)

موس انتخابی یکی از بچه ها Microsoft Wireless Mouse 5000 است. یک موس ساده، ارزان، وایرلس و کوچک که جابجایی آن آسان است.

موس مخصوص بازی یکی از بچه ها Razer Naga است که بیشتر شبیه کابین خلبان ها است. شمردیم ۱۲ دکمه داشت. این موس برای بازی های مولتی پلیر اکشن مانند World of Warcraft طراحی شده است، اما می توان آن را برای هر بازی دیگری نیز به کار برد. هرچند اگر دنبال چیزهای جالب باشید می توانید در کارهای عادی نیز از آن استفاده کنید.

شما هم اکنون از چه موسی استفاده می کنید؟ موس ایده آل شما چه مشخصاتی دارد؟ موس بعدی که می خواهید بخرید کدام مارک و مدل است؟ موس رویایی تان چیست؟ ایده های خرید موس تان را با ما و دیگر نارنجی خوان ها به اشتراک بگذارید.

در قسمت بعد درباره کیبوردها خواهیم نوشت.
منبع : نارنجی
 

.:taymaz:.

مدیر انجمن‌ها
برای ماوس یه مدل خیلی خوب پیدا کردن قیمتش 28000 تومان هست، مارکش a4tech X7 xl-750bk oscar هست
کلا a4tech ماوس های خوبی داره بیسیم هاش رو شنیدم که زیاد خوب نیست
attachment.php

attachment.php

attachment.php
attachment.php
 

پیوست ها

  • x7-game-mouse-xl-750bk 2.jpg
    x7-game-mouse-xl-750bk 2.jpg
    43.8 کیلوبایت · بازدیدها: 90
  • 221838400_220534661158475ce80887c5ddd29ae093d1f210d0ce4e198.jpg
    221838400_220534661158475ce80887c5ddd29ae093d1f210d0ce4e198.jpg
    26.4 کیلوبایت · بازدیدها: 95
  • x7-game-mouse-xl-750bk.jpg
    x7-game-mouse-xl-750bk.jpg
    36.2 کیلوبایت · بازدیدها: 96
  • XL-750BK_2.jpg
    XL-750BK_2.jpg
    29.8 کیلوبایت · بازدیدها: 89

.:taymaz:.

مدیر انجمن‌ها
راهنمای انتخاب یک موس و کیبورد عالی - بخش دوم: کیبورد

How_to_Choose_the_Perfect_Mouse_and_Keyboard_part_2_5.jpeg



چندی پیش در نارنجی بخش اول راهنما را در مورد انتخاب موس خواندید. اینک بخش مربوط به انتخاب کیبورد مناسب در اختیار شما است.​

تا زمانی که شما از کیبورد فقط انتظار تایپ داشته باشید، یک کیبورد ۱۰ هزار تومانی به خوبی این انتظار را براورده می کند. اما شما خیلی بیشتر می توانید از یک کیبورد استفاده کنید. یک کیبورد خوب به شما دکمه های اضافه برای کنترل سریع مدیا پلیر، صدا و حتی اجرای بعضی برنامه ها می دهد. از طرفی اگر شما از دست دردهای ناشی از کار زیاد (RSI) رنج می برید، یک کیبورد خوب می تواند با مجبور کردن شما به قرارگیری در یک وضعیت خوب (ارگونومیک) کمک فراوانی کند. اگر آماده شدید که تصمیم کبری را بگیرید و یک کیبورد جدید بخرید، ما در ادامه مطلب برایتان یکسری توصیه داریم.​

ارگونومی

مانند موس، کیبورد نیز جزو وسایلی است که در تمام زمانی که پشت میزتان نشسته اید، از آن استفاده می کنید. پس باید از خوب بودن آن و اینکه صدمه ای به دست تان وارد نکند مطمئن شوید. بنابراین به سراغ کیبوردهایی بروید که می توان ارتفاع و شیب شان را تنظیم کرد و ارتفاع را در موقعیت مناسبی تعیین کنید. علاوه بر این کیبوردتان باید لبه ای برای قرارگیری مچ (wrist rest) داشته باشد. البته می توان این قسمت را جداگانه نیز خریداری کرد. بعضی عاشق کیبوردهای ارگونومیک مانند Microsoft Natural Keyboard Elite یا Logitech K350 هستند. زیرا این کیبوردها شما را مجبور می کنند تا مچ دست تان را در یک وضعیت راحت و سالم تر قرار دهید. نکته دیگر درباره ارگونومی، احساسی است که هنگام لمس دکمه ها به شما دست می دهد. در گذشته کیبوردها دکمه های برجسته تر داشتند، اما امروزه کیبوردهای لپ تاپی مانند Logitech DiNovo Edge یا حتی کیبوردهای چیکلت مانند ساخت شرکت اپل بسیار شایع شده اند.​

اگر قصد دارید پول بیشتری خرج کنید، اخیرا کیبوردهای مکانیکی مانند SteelSeries 6Gv2 بسیار شایع شده اند. در کیبوردهای مکانیکی، به جای لاستیک ارتجاعی، یک فنر مکانیکی زیر هر دکمه قرار دارد. دکمه های این کیبوردها کمی سفت تر است و باید انرژی بیشتری برای پایین بردن آنها به کار ببرید. اما در عوض دکمه ها با سرعت بیشتری به جای خود برمی گردند. در مجموع مدل مکانیکی بهتر از مدل لاستیکی است و هنگام کار با آن احساس بهتری به دست شما منتقل می شود. دکمه ها در کیبوردهای مکانیکی بر خلاف لاستیکی لق و شل - ول نیستند. در این کیبوردها کمتر اتفاق می افتد، یکی از دکمه ها پایین تر از سایرین قرار بگیرد. چیزی که در کیبوردهای لاستیکی فرسوده زیاد دیده می شود. اگر توانستید یکی از این کیبوردها را پیدا کنید، حتما امتحان اش کنید. بسیاری از کسانی که با کیبوردهای مکانیکی کار کرده اند، می گویند، دیگر هرگز به کیبوردهای معمولی لاستیک ارتجاعی دست نخواهند زد. البته به خاطر داشته باشید، این کیبوردها کمی گران تر از سایرین هستند.​

سیم دار و بی سیم

مانند موس ها، مهمترین برتری سیم دارها سرعت آنهاست که یک فاکتور مهم در بازی ها به شمار می رود. کیبوردهای وایرلس نسبت به موس های وایرلس یک برتری کمتر دارند. موس ابزاری است که شما مرتب آن را تکان می دهید. سیم دار بودن این ابزار گاهی واقعا آزاردهنده است. اما کیبورد معمولا در جای خود ثابت می ماند. پس تنها نکته این است که آیا به ظاهر کیبوردتان اهمیت می دهید؟ آیا برایتان مهم است که یک سیم از کیبوردتان خارج شده باشد؟ از سوی دیگر کیبوردهای وایرلس تمامی معایب موس های وایرلس را دارند. آنها گران تر و نیازمند به باتری هستند. یکی از پورت های یو اس بی کامپیوترتان را اشغال می کنند (مگر اینکه بلوتوث باشند). زمانی که مشکلی وجود داشته باشد، همیشه این احتمال وجود دارد که ایراد از وایرلس این کیبوردها باشد و برای رد این احتمال، نهایتا مجبور هستید، سیستم را با یک کیبورد سیم دار تست کنید.​

البته در صورتی که بخواهید کیبوردتان را جابجا کنید یا با یک کامپیوتر سینمای خانگی کار کنید، این کیبوردها راحت ترین گزینه برای خلاص کردن شما از شر سیم هستند.​

دکمه های اضافی

امروزه بسیاری از کیبوردها دکمه های اضافه برای اجرای برنامه ها، کنترل مدیا پلیر، صدای کامپیوتر و غیره دارند. اغلب این دکمه ها بالای دکمه های اف ۱ تا اف ۱۲ یا به عنوان یک امکان اضافه روی دکمه های اف قرار می گیرند و با فشردن دکمه FN قابل دسترسی هستند. آنها کاملا سودمند بوده و معمولا می توانند (با استفاده از نرم افزار ارائه شده همراه کیبورد) به هر آنچه که بخواهید تغییر عملکرد بدهند. در صورتی که نرم افزار همراه امکانات مناسبی نداشت، همیشه می توانید با روش هایی مانند اتوهات کی خودتان عملکرد دکمه های کیبوردتان را تعیین کنید .​

سایر نکات قابل توجه

این روزها کیبوردها با دنیایی از امکانات متفاوت عرضه می شوند و بررسی تمام آنها خارج از حوصله مطلب است. برای مثال بعضی کیبوردها دکمه های اعداد را ندارند، بعضی مانند دواک کلا طرز قرارگیری دکمه های متفاوتی دارند. حتی بعضی پورت های یو اس بی اضافی (مانند یک هاب) برای سایر ابزارها دارند. دکمه های دارای نور پس زمینه همچنین یک امکان معمول برای بازیخورها یا آنها که عادت دارند در تاریکی کار کنند می باشد. اگر شما یک بازیخور هستید، باید به بسیاری امکانات دیگر نیز توجه کنید. مثلا پنل های اضافی برای تعیین Hotkey های بازی و anti-ghosting features .​

گوستیگ به معنی کار نکردن بعضی دکمه ها است، زمانی که همزمان چندین دکمه از کیبورد را فشار داده اید. در این زمان معمولا صدای بوق کامپیوتر هم در می آید! برای مثال هنگام بازی، در حالی که کارکتر بازی در حال حرکت است (دکمه های w و a یا d)، قصد سینه خیز رفتن (دکمه c)، یا پرش (دکمه space)، و تیراندازی (مثلا دکمه g) دارید!​

مانند بقیه سخت افزارها، اینجا نیز باید شخصا به فروشگاه بروید و کیبورد بخرید. در خرید به احساسی که هنگام کار با کیبورد به شما دست می دهد، توجه کنید. برای تست فقط دکمه ها را فشار ندهید. طوری با کیبورد کار کنید که در طول یک روز معمولی کار می کنید. من شخصا هنگام تست، چند خطی از یک مقاله که در ذهن دارم تایپ می کنم (توجه کنید که کیبورد به جایی وصل نیست، فقط برای بدست آوردن احساس کار با کیبورد). سپس چند بار کپی پیست می کنم. بعد چند بار دستم را فرضی از موس به کیبورد و برعکس جابجا می کنم تا بتوانم احساسی را که بعدا و پس از چند روز کار با کیبورد پیدا می کنم درک کنم. طبعا، با سر زدن به فروشگاه های بیشتر و دیدن امکانات جدیدتر (مانند کیبوردهای با نور پس زمینه)، دقت تصمیم گیری شما بالاتر خواهد رفت.​

آنچه ما استفاده می کنیم (لایف هکر)

ما توصیه می کنیم که هریک از شما به دنبال یک مدل مناسب برای خود بگردید. اما آنچه ما استفاده می کنیم از این قرار است:​

سه نفر از ما از طرفداران کیبوردهای اپل هستند. کیبوردهای چیکلت-استایل اپل واقعا زیبا هستند. نسخه های سیم دار آنها یک پورت یو اس بی دارند. به معنی اینکه اگر خودشان یک پورت یو اس بی کامپیوتر را اشغال می کنند، در عوض یک یو اس بی روی خودشان به ارمغان می آورند.​

Logitech G19 کیبورد بازی یکی از بچه ها و پر از دکمه های اضافی است. می توان در بازی های مختلف کارایی های مختلفی برای هر کدام تعیین کرد. علاوه بر این یک ال سی دی کوچک و جمع جور نیز برای نمایش اطلاعات در بازی های مختلف دارد که فوق عالی است. عالی تر اینکه نور پس زمینه دکمه های مختلف، رنگ های مختلف و متفاوت دارد. آیا می توانید به چنین معجزه ای نه بگویید؟​

یکی دیگر از بچه ها Microsoft Comfort Curve 3000 دارد. اگر شما از دست دردهای (RSI) رنج می برید، حتما این کیبورد را امتحان کنید. طراحی ارگونومیک و خوب آن، شما را مجبور می کند، در یک وضعیت خوب و ارگونومیک با آن کار کنید.​

من خودم نیز شخصا در طی سالیان با چند کیبورد کار کردم. اما هرگز کیبوردهای slim-profile لاجیتک را فراموش نمی کنم. به عنوان کسی که زیاد در تاریکی کار می کنم، اخیرا به Logitech Illuminated Keyboard علاقمند شده ام، که در حد کافی نیز دکمه های اضافی دارد تا کار من را راه بیاندازد. در صورتی که قصد دارید پول بیشتری برای بدست آوردن امکانات بیشتر هزینه کنید، توصیه می کنم کیبورد Logitech's diNovo را امتحان کنید.​

در آخر، به خاطر داشته باشید راحتی و سلامت مهمترین فاکتورها هستند. شما ساعت ها روی میزتان می نشینید و با این ابزارها کار می کنید. هر چه آنها راحت تر باشند، بهتر است و احتمال دست دردهای بعدی کمتر.​

خب، موس یا کیبورد مورد علاقه تان را پیدا کردید؟ شاید هم قصد دارید نظرات تان را راجع به آنچه استفاده می کنید با ما به اشتراک بگذارید؟ در این صورت بخش نظرات منتظر شما است.
منبع: نارنجی
 

.:BehzAd:.

Active Member
کاش قبل از خرید موس یه بار دیگه این تاپیک رو میخوندم

یه a4tech مدل g10 گرفتم خوبه بد نیست فقط کاش یه خورده بزگتر میبود تا تموم دست رو پر میکرد.

فقط بعضی موقع ها که فلش usb 3 رو وصل میکنم موس از کار میافته مدل فلش هم سیلیکون پاور هست 32 GB ظرفیتش هم هست یه محض اینکه فلش رو REMOVE میکنم دوباره درسته میشه موس رو هم 34 تمون خرریدم ولی اگه دنبال یه موس خوب و حرفه ای هسید این رو بخررید تا پاساژ پایتخت 159 تونم قیمت زده بودن

e1c411429b0fb3c50404d1841a833a28.jpeg
 

جدیدترین ارسال ها

بالا