تمام اصطلاحات 3d

Reza-GK

Member
دوستان اگه کسی میتونه تمام اصطلاحات 3d را بگه.

تو بیشتر تاپیک ها اصطلاحاتی دوستان به کار میبرند که نمی فهمم چی میگن!

اگه معنی تمام این اصطلاحات یک جا باشه خیلی خوب میشه.
 
فرهنگ کوچک اصطلاحات سه بعدي
تصویر دو بعدی (2D Projection)
یک صحنه سه بعدی است که به صورت تصویر دو بعدی تفسیر می شود، بدین ترتیب این تصویر دو بعدی به یک صفحه نمایش دو بعدی تبدیل خواهد شد. فرض کنید یک صحنه سه بعدی، روی یک قطعه کاغذ(دو بعدی) به تصویر کشیده شده است و این کاغذ جلوی لنز دوربین قرار دارد. شما می توانید قسمت های بالا، پائین، چپ و راست کاغذ را با کنترل pan و تغییر مقیاس ترسیم را نیز با ابزارهای zoom/scale کنترل نمایید. مقادیر تصویر دوبعدی ، عامل مهمی در تعریف یک نمای تصویر هستند.

تغییر شکل سه بعدی
این اصطلاح به هر عملیاتی اطلاق می شود که به اندازه، چرخش و موقعیت یک object مربوط باشد. اگر چه، انواع دیگری از تغییر شکل های سه بعدی در فضای سه بعدی وجود دارند، ولی برایس یک برنامه مدل سازی نیست و فقط از سه اصل اندازه، چرخش و موقعیت پشتیبانی می کند.

3D MF
قالب 3D MetaFile ساخت شرکت apple است که برای تبادل شکل هندسی سه بعدی بین برنامه های کاربردی به کار می رود.

مختصات مطلق
مقادیری هستند که نشان دهنده یک مکان، اندازه و چرخش مطلق هستند(خواه مختصات مکان باشند یا درجه های چرخش واحدهای اندازه گیری)


حالتadditive (افزایشی)
یک الگوریتم تلفیق رنگ است که مقدار روشنایی رنگ ها را از یک آیتم به مقادیر روشنائی آیتم دیگری اضافه می کند.

الگوریتم
یک رویه گام به گام و متناهی برای حل مسائل است.

ناصافی (aliasing)
یک چیز مصنوعی بصری است که در نمونه برداری با وضوح پائین ایجاد می شود و یک نمای دندانه ای یا ناصاف در لبه های سخت و نواحی پرتکرار یک تصویر به وجود می آورد.

کانال آلفا
یک کانال مقیاس خاکستری جداگانه است که همراه با فایل های PICT/BMP می باشد و می تواند نواحی قابل رویت PICT/BMP در تصویر نهایی را تعیین کند. معمولا نواحی سفید در کانال آلفا، نواحی قابل رویت در تصویر متناظر و همچنین نواحی سیاه در این کانال، نواحی غیر قابل رویت در تصویر متناظر را تعریف می کنند. این کانال به عنوان یک ماسک در نظر گرفته می شود. در صورت عدم وجود کانال آلفا، برایس می تواند مقادیر روشنی هر 2D PICT یا بافت سه بعدی را به عنوان اطلاعات آلفا استفاده نماید.
انیمه انیمیشن مانگا كميك AnimCentral [فقط اعضای سایت قادر به دیدن لینک ها و یا دانلود کردن فایلها میباشند، لطفا ثبت نام نمایید سپس از همه امکانات سایت استفاده نمایید. ]

ارتفاع(altitude)
واحد اندازه گیری بلندی در برایس است. عملکرد بسیاری از بافت های موجود در برایس، بر اساس ارتفاع تغییر می کند.

Ambient
به نوری گفته می شود که فاقد نقطه مبدا یا جهت معین می باشد و با همه نقاط موجود در هر object که چگالی یکسانی دارند برخورد می کند. از آن جا که این نور تحت تاثیر نورهای محیطی دیگر قرار نمی گیرد، فقط بر object هایی که در سایه قرار دارند تاثیر می گذارد و آنها را بدون هیچ منبع نور خاصی قابل رویت می کند.

دامنه (amplitude)
در برایس، این اصطلاح به تعریف چگالی ابر اطلاق می شود. با افزایش این مقدار، خطوط محدود کننده ابر نیز مشخص تر خواهند شد. در حالی که کاهش مقدار دامنه، لبه های ابر را هموار می کند و در نتیجه، ابر پراکنده می شود.

ضد پلگی(antialiassing)
به فرآیند رفع ناصافی و پلگی از طریق نمونه برداری با مقدار وضوح بالاتر اطلاق می شود، به طوری که لبه های سخت و دندانه ای(ناصاف) به صورت هموار و مرتب دیده می شوند.

نسبت ابعاد(aspect ratio)
به رابطه بین عرض و بلندی سند گفته می شود که بر حسب پیکسل و به صورت نسبت عرض به بلندی بیان می گردد.

بهنگام سازی اتوماتیک
ویژگی موجود در پالتsky & fog و nana – Preview است که به طور اتوماتیک تغییرات را در صحنه پرداخت شده با nana – Preview بهنگام می کند.

کچ شدن (banking)
چرخش دوربین حول محورZ است. نوعی کج شدن به سمت چپ یا راست می باشد که به آن roll نیز اطلاق می شودو توهم یک افق کج را به وجود می آورد.

پرداخت دسته ای (batch rendering)
فرآیندی است که به شما امکان می دهد پرداخت چند صحنه را به طور اتوماتیک انجام دهید. فقط کافی است گروهی از فایل های صحنه را به سمت آیکون برنامه کاربردی برایس بکشید و بقیه کار را برایس انجام می دهد.

بیت مپ
معنای تحت اللفظی این اصطلاح،"نگاشت بیت" می باشد. صفحه نمایش، از پیکسل هایی تشکیل شده است که هریک از آنها یک سطح رنگ را نشان می دهند، خواه رنگ این سطح یک بیتی(یعنی سیاه و سفید) باشد یا 24 بیتی (یعنی میلیون ها رنگ). تصویر را می توان پس از پرداخت، به صورت یک نقشه رنگی پیکسل به پیکسل در نظرگرفت (یعنی همان اصطلاح ( “ Bitmap” ).

پرداخت بولی
فرآیندی است که درآن، فضای اشغال شده با object های "منفی" از فضای object های "مثبت" کم (تفریق) می شوند و object ای با بخش های حذف شده به وجود می آید یا این که دو یا چند object با هم ترکیب می شوند تا یک object مرکب ایجاد شود.

بولی
یک کلمه فانتزی است و برای تعریف سیستمی استفاده می شود که دو حالت ممکن برای آن وجود دارد:On/Off، Yes/No، 0/1، True/False و غیره. با توجه به پرداخت برایس، یک خصیصه بولی نظیر Intersect یا Negative تعیین کننده این است که بخش خاصی از گروه object ها پرداخت خواهد شد یا نخواهد شد.

واحدهای اندازه گیری برایس
یک سیستم اندازه گیری برای object های سه بعدی در برایس سه بعدی است. اندازه اکثر object های برایس در موقع ایجاد، به طور پیش فرض 2048*2048*2048 واحد برایس است.

نگاشت برآمدگی (bump mapping)
فرآیندی است که تغییرات موجود در مقادیر رنگ و روشنایی سطح یک object را تفسیر می کند(بدون اینکه بر شکل هندسی object تاثیر بگذارد) و آنها را به صورت آشفتگی هایی روی سطح object نشان می دهد.

فضای دوربین
روشی برای نمایش نواحی موجود در یک صحنه می باشد. این ابزار مجازی، به تصویر مخروطی شکلی از صحنه در یک سطح دو بعدی در جهت خاصی اطلاق می شود.

تغییر مقیاس مرکز
توانایی اجرای عملیات های تغییر اندازه یا چرخش در یک object است که (به جای هر نقطه دیگری) مبتنی بر مرکز object می باشد.

رنگ CMYK
یک رنگ کم شونده (subtractive) استانداردی است که به طور گسترده در صنعت چاپ استفاده می شود. در مدل های رنگ CMY، رنگ های زرد، نارنجی و سبز آبی با هم تلفیق می شوند تا رنگ های چاپ شبیه سازی گردند و همیشه با جوهر چهارم یعنی سیاه رنگ (K) به کار می روند تا ناخالصی های جوهر خنثی شوند.

تبدیل (conversion)
فرآیند تبدیل یک object به object ای از یک نوع دیگر می باشد. از پیکانه های کوچک در پالت edit استفاده کنید و ...

بدریخت کردن (deformation)
نوع خاصی از تغییر شکل سه بعدی است که شکل هندسی یک object را بدریخت نموده و در نتیجه برجستگی، پیچش، خمیدگی و غیره ایجاد می کند. برایس سه بعدی از این نوع تغییر شکل پشتیبانی نمی کند، ولی می توانید objectهای بدریخت شده مورد نظرخود را از سایر برنامه های کاربردی مدل سازی (از طریق ویژگی 3DMF و Import DXF ) به برایس وارد نمایید.

DepthCueing
جلوه استفاده شده برای ایجاد نمایی است که درآن قاب های سیمی دورتر از دوربین، تاریکتر از قابهای سیمی نزدیک به دوربین هستند. این جلوه قابل تنظیم است.

Object های اشتقاقی
اکثر شکل های ابتدایی موجود درپالتcreate دارای چند object اشتقاقی هستند. مثلا همراه با sphere، شکل های ابتدایی squashed sphere و ellipsoidsphere نیز ارائه می شوند که در برایس به عنوان sphere در نظر گرفته می شوند، ولی مقداری پس پردازش در آنها اعمال شده و در نتیجه، اندازه آنها تغییر کرده است.

Diffuse (انتشار نور)
نوری که از سطح یک object منعکس می شود و بدون توجه به زاویه نمایش آن، قابل رویت است. Diffuse به object های matte (مات) مربوط می شود.

وضوح سند
اندازه واقعی ناحیه کاری سند است که بر حسب پیکسل بیان می شود. وقتی گزینه Render Resolution روی 1:1 تنظیم شود، وضوح پرداخت (Render Resolution) نیز همان مقدار خواهد بود.

DXF
اصولا، برای استفاده در AutoCAD توسعه یافته است و متداول ترین قالب مبادله فایل سه بعدی می باشد.

ویرایش
به هر عمل اجرا شده دریک object( پس از ایجاد اولیه) اطلاق می شود که شامل جابه جایی، تغییر اندازه، چرخش، کپی کردن، انتساب بافت ها، چسباندن و غیره می باشد.

تیره(family)
نوعی ارتباط منطقی است که یک خصیصه family را به یک مجموعه object نسبت می دهد و امکان انتخاب و نمایش مجموعه هایی از objectها (براساس رنگ فایل انتساب قاب سیمی و نام تیره مربوطه) را برای شما فراهم می سازد. بدین ترتیب، objectهایی که دارای ویژگی های مشترکی(نظیر فاصله، ساختار، ماده یا سایرموارد) هستند، می توانند به راحتی مشاهده و انتخاب (وغیره) شوند و قابل جداسازی می باشند.

میدان دید
مقادیرField of View، محدوده ای (از 1تا 180 درجه) است که برای دوربین قابل پذیرش می باشد.

فرکانس(فراوانی)
اندازه گیری تعداد دفعاتی است که ویژگی های خاص بافتی دریک ناحیه ثابت تکرار می شوند.

ژل(gel)
یک بافت یا تصویری است که به یک نور اعمال می شود و به صورت ترانسپارنت یا لغزان به نظر می آید و باعث می گردد که نور به رنگ ها، بافت ها یا تصاویر روی object های صحنه بتابد.

شیب(gradient)
پیشروی آرام دو یا چند رنگ می باشد.

نورهای شیب
یک object نوراست که سطوح را به طور متفاوت و براساس فاصله سطح از object نور رنگ آمیزی می کند.

نگاشتgrayscale –to - height
فرآیندی است که یک محدوده مقیاس خاکستری را از سیاه به سفید تفسیر نموده و محدوده آن را به صورت بلندی (از پایین به بالا) بیان می کند.

گروه
گروه بندی(نوعی ارتباط فضایی) یکسری object ها را به گونه ای به یکدیگر مرتبط می کند که به عنوان یک object در نظر گرفته شوند. برای دستیابی به جلوه های پرداخت بولی، object ها را باید گروه بندی کرد.

رنگHLS
یک مدل رنگ می باشد: Hue(فام)، Lightness(روشنی) و Saturation(اشباع).

رنگHSV
یک مدل می باشد: Hue، Saturation و Value(مقدار).

روشنایی(illumination)
در برایس سه بعدی، هر خصوصیت یا ویژگی مربوط به نحوه عکس العمل یک
Object به نور است. این خصوصیت شامل ambient، color، diffuse، reflectivity، refraction، specular وtransmitivity می باشد.

وضوح تصویر
از آن جا که برایس، بیت مپ ها را با وضوح dpi72 پرداخت می کند، تنها وضوح تصویر که باید تعیین نمایید، نسبت بلندی به عرض تصویر است.

سطح بیکران
یک سطح دوبعدی است که به طور نامحدود در طول محورهایz وx امتداد دارد. Ground، cloud و water plane های برایس سه بعدی جزو سطوح بیکران هستند، در حالی که هر یک از آنها دارای خصوصیات بافتی متفاوتی هستند و با ارتفاعات مختلفی در صحنه به چشم می خورند.

مستقر کردن(landing)
قرار دادن یک object دیگر، اصطلاحا دراین جا مستقر کردن نامیده می شود. معمولا برای "مستقر کردن" یک object روی زمین استفاده می شود.

لینک کردن به نما
یکی از ویژگی های برایس است که موقعیت خورشید نسبت به دوربین را قفل می کند تا شما بتوانید برای تنظیم موقعیت خورشید از کنترل آن استفاده نمایید، در این صورت حتی اگر دوربین را حرکت دهید، موقعیت قبلی را از دست نخواهید داد.
انیمه انیمیشن مانگا كميك AnimCentral [فقط اعضای سایت قادر به دیدن لینک ها و یا دانلود کردن فایلها میباشند، لطفا ثبت نام نمایید سپس از همه امکانات سایت استفاده نمایید. ]

مکان یابی(location)
موقعیت object در فضای سه بعدی است و با افست و موقعیت (position) دراین برنامه مترادف می باشد.

نگاشت کردن(mapping)
فرآیند تفسیر ورودی داده های یک نوع و بیان آنها به صورت نوع دیگر می باشد.

انتخاب خیمه ای (marquee selection)
خیمه نامی است که دربسیاری از برنامه های کاربردی به یک ابزار اطلاق می شود ویک ناحیه انتخاب را ایجاد می کند. همچنین، می توانید خیمه را برای خود انتخاب نیز استفاده نمایید. برایس فاقد این ابزار است، ولی می توانید در پنجره قاب سیمی کلیک کنید وماوس را بکشید تا خیمه ای برای یک انتخاب ایجاد شود. همچنین، می توانید در تصویر پرداخت شده کلیک نمایید وماوس را بکشید تا برای انتخابی که می خواهید به طور مجزا پرداخت شود، خیمه ای به وجود آید.

ماده (material)
در برایس سه بعدی، از مجموع چهار عنصر بافتی (خواه عنصر رویه ای سه بعدی باشد یا عنصر مبتنی بر تصویر دو بعدی) تشکیل شده است و برای فعال کردن کانال های مختلف جلوه (علاوه بر پس پردازش) به کار
منبع:جستجو در هارد خودم:lol: نمیدونم از کدوم سایت برداشتم:green:
 

Reza-GK

Member
دوست عزیز خیلی ممنون.

اگه امکانش هست،اصطلاحاتی که برای ساخت خودرو در محیط Maya و Max به کار می برند هم نام ببرید.

مثلا چند مدل مدلینگ کردن خودرو داریم؟متریال چی هست؟چند مورد موتور رندر گیری داریم؟و...
 

dead_makers

Active Member
دوست عزیز خیلی ممنون.

اگه امکانش هست،اصطلاحاتی که برای ساخت خودرو در محیط Maya و Max به کار می برند هم نام ببرید.

مثلا چند مدل مدلینگ کردن خودرو داریم؟متریال چی هست؟چند مورد موتور رندر گیری داریم؟و...

فکر کنم چیزایی که شنیدی رو بگی راحت تر بتونیم کمکت کنیم

استفاده از BluePrint:
یکی از راه های مدل سازی هست،اینجوری که عکس ماشین مورد نظر رو از چند جهت میگیرن(یا نقش می کننش)
میزارن تو مکس از روش مدل سازی می کنن

مدل سازی low poly داریم که با جزییات کم مدلینگ می کنیم
high poly هم مشخصا با detail بالا انجام میشه
نمیدونم منظورت همیناست یا چیزه دیگه...

Material یا همون ماده،نقش (texture) که باعث میشه یه object جنسیت مشخصی پیدا کنه...
مثلا متریال آهن یا چرم،بصورت اماده پیدا میشه یا اینکه میشه با فتوشاپ ساخت
موتور رندر زیاده
معروفتریناش:
Scanline موتور سریع و شاید بدون کیفیت و قدیمی مکس
Mental-ray یا به اختصار MR به صورت پیش نصب روی مکس نصب هست،نورپردازی دقیق و واقعی با استفده از GI یا Global Illumination
V-ray یه موتور رندر خیلی محبوب،سریع با قابلیت GI
Brazil
fry Render
final render
و... تا دلت بخواد هست
 

Reza-GK

Member
بابت راهنمایی های کاملی که انجام دادید خیلی ممنون.

من 2 تا اموزش ساخت ماشین دارم که یکیش عکس ها را روی پلان قرار میده توی یک محیط و یکی توی هر محیط عکس مربوط به اون قسمت را میگذارد.Front.Back.Left.Top

می خواستم بدونم اسم این جور مدلینگ کردن خودروها چی میباشد؟
 

dead_makers

Active Member
بابت راهنمایی های کاملی که انجام دادید خیلی ممنون.

من 2 تا اموزش ساخت ماشین دارم که یکیش عکس ها را روی پلان قرار میده توی یک محیط و یکی توی هر محیط عکس مربوط به اون قسمت را میگذارد.Front.Back.Left.Top

می خواستم بدونم اسم این جور مدلینگ کردن خودروها چی میباشد؟

blueprint
 

Reza-GK

Member
بلوپرینت که اسم عکس از نماهای مختلف اون وسیله هست.من اسم نحوه های ساخت مدلینگ را میخواهم.
 

30min

Banned
خوب رضا خان باید مشخص کنی که چطور مد رو ایجاد میکنی .
اون آموزش Digital Tutors از روش Poly Modeling استفاده میکنه که از رینگ با یک استوانه شروع میکنه و اون رو به Poly تبدیل میکنه و کار رو با ابزارهای مختلف و از طریق Vertex ها و Edge ها ادامه میده که روش مدل سازی Poly هستش .
البته میشه از طرق دیگری مثل Nurbs یا Mesh هم اجسام رو ایجاد کرد که هر کس با یک نوع مدل کردن راحت هستش .
موفق باشید .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا