shahrisajad
New Member
تارا دنده ای چگونه خلق شد؟
پس از تصویب برجام و همکاری مجدد پژو سیتروئن (PSA Group) با خودروسازی های داخلی، مقدمات راه اندازی خط تولید دو خودروی جدید پژو 2008 و پژو 301 انجام شد. از آنجا که درصد داخلی سازی پژو 301 خیلی بیشتر از 2008 بود و داخلی سازی بدنه و موتور هم در دستور کار ایرانخودرو قرار داشت، عرضه پژو 301 با تاخیر بیشتری نسبت به 2008 انجام شد. اما با پاره شدن برجام و خروج مجدد پژو از ایران، ایرانخودرو پروژه 301 داخلی سازی شده را با تارا جایگزین نمود. از انجا که خیلی از قطعات 301 داخلی سازی شده بود، شباهت انکار ناپذیر تارا و 301 قابل توجه می باشد.خودروی تارا روی دستگاه داینو
معرفی تارا اتوماتیک
در اواخر سال 1400 تحویل مدل اتوماتیک خودروی تارا توسط ایرانخودرو آغاز شد. جدا از آپشن های رفاهی بیشتر که در این نسخه نسبت به مدل دنده دستی به آن اضافه شده است (که در پایین اشاره خواهد شد.) استفاده از گیربکس 6 سرعته دنا اتوماتیک، مهمترین نکته فنی مثبت این خودرو به حساب می آید. استفاده از گیربکس اتوماتیک با دنده های بیشتر منجر به افزایش توانایی های حرکتی این خودرو می شود و نشان از دست برداشتن ایرانخودرو از گیربکس AL4 برای خانواده Tu5 و +Tu5 می باشد! که با ارائه 207MC ادامه پیدا کرد.جلو پنجره مشبک لوزی شکل ، مهمترین تفاوت نمای جلو مدل اتوماتیک است
نکات مثبت تارا
- استفاده از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) بصورت استاندارد
- طراحی جلو و عقب پویاتر نسبت به 301
- استفاده از موتور اصلاح شده +TU5 با توان بیشتر
- کروز کنترل
- سیستم کمک حرکت در سربالایی (Hill ASSISST)
- فرمان برقی
- نمایشگر داخلی به همراه نویگیشن
- صندلی برقی ، رینگ اسپرت و سانروف (در مدل اتوماتیک)
- پلت فرم جدید و به روز
- هزینه نگهداری کمتر نسبت به دنا
نکات منفی تارا
- فقدان رینگ اسپرت و سانروف و صندلی برقی در نسخه دنده ای
- تاخیر پدال گاز در دورهای پایین
- ارگونومی ضعیف داشبورد بخصوص در محل کلیدهای بالابر
- طراحی قدیمی داشبود
- ضعف لیور دنده و جا به جایی زیاد دسته دنده در تعویض یک به دو
- مونتاژ بسیار ضعیف قطعات بدنه
- افت توان قابل ملاحظه در مدل اتوماتیک نسبت به استفاده از گیربکس اتوماتیک 6سرعته
- شوک وارد کردن گیربکس در معکوس کشیدن در مدل های اتوماتیک (با لگد گیربکس اشتباه نشود.)
محل قرارگیری نامناسب دکمه های شیشه بالابر تارا که متاسفانه در طرح داخلی سازی هم اصلاح نشده. (به شباهت عجیب دسته دنده با جک اس5 دنده ای هم دقت کنید!)
دلایل ریمپ تارا
ایسیو مورد استفاده در خودرو تارا از نوع Kesens بوده که ساخت چین می باشد و توسط شرکت سازه پویش تامین شده. این ایسیو استاندارد آلایندگی یورو5 را پاس کرده.ایسیو کزنس تارا
در ادامه به ایرادات نرم افزاری ایسیو تارا می پردازیم که توسط مالکین به مجموعه کاراکال تیونینگ منتقل شده است: