ترفندها و نکات مخفی 3ds Max

DIMO

Active Member
اميد جان منظورت از براش هاي جديد، براش براي مدلسازي پلي هست؟

آره دقیقاً منظورم همینه....

يعني مثل زيبراش؟

یه چیزی تو همین مایه ها.....

فكر نكنم بشه، اگه ميشد كه ديگه كسي سراغ زيبراش نمي رفت!

نه....اتفاقاً میشه....ولی نمیدونم برنامه یا پلاگین خواصی داره.....این تصویر رو نگاه کن نظرت عوض میشه....



خیلی وقته درگیرشم....بالاخره پیداش میکنم..


پیروز باشی
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
اميد اگه بشه كه عاليه، ولي تو اين عكسي هم كه گذاشتي، طرف چيز جديدي اضافه نكرده
اينا كه تو خود پلي هست كه! اين load , save هم كه ميبيني تا اونجا كه من ميدونم براي اينه كه اگه تغييري تو براشت دادي بتوني ذخيرش كني و بعدا دوباره تو پروژه هاي ديگه ازش استفاده كني
 
آخرین ویرایش:

AVGHH

Member
undo برای ویوپورتها

سلام بچه ها؛ :rose:

بعد از 4 روز دوباره پست میدم، دمتون گرم، تاپیک رف صفحه 2! دس بجنبونین. البته ممکنه دوباره یه 3، 4 روزی من نباشم.

همونطور که میدونید undo کارش برگردوندن تغییرات انجام شده رو اجسامه، اما اگه یکی از نماهاتونو تغییر دادین و میخواین به همون حالت قبلی برگرده چی؟!

بجای کلیدهای Ctrl+z اینبار Shift+z رو بزنین.

:oops:
 
آخرین ویرایش:

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام دوستان.
یه چند نکته درباره متریال و نور پردازی داشتم گفتم شاید به درد دوستان بخوره

1 - اول نور پردازیه پروژتونو تموم کنین.بعدا سراغ متریال دهی برین.چون متریال رو هر زمان میشه تغییر داد
2 - شما میتونین محسبات Global Illumination رو تو فایلی ذخیره کنین که هر دفعه از اول محاسبه نشه.
3 - شما میتونین برا عکسهای بزرگ با اندازه مناسب محاسبات GI و متریال و جسم ها رو تو یه فایل ذخیره کنین.بعد اندازه دلخواه رندر بگیرین

موفق و پیروز باشین
 
آخرین ویرایش:

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام دوستان
برا انیمشن های صحنه آهسته چیکار میکنین

مثل ماتریکس

خلاصه میگم
1-
هر ثانیه مثلا 24 فریمه.پخش هم 24 فریمه.پس 1 به 1 میشه
حالا شما اگه 24*5 120 فریم رو رندر بگیرین.یعنی 120 فریم در ثانیه .
با نرم افزارهایی مثل Adobe Primireبا سرعت یک پنجم پخش کنین.
البته یادتون نره.پس از اتمام مراحل طراحی انیمیشن و این چیزا این کارو باید کرد.

فکرشو بکنین.یه لحظه انفجار مثلا فریم 100 تا 120 پس میشه 20 فریم اصلی از کلید تنظیمات زمانبندی کنار جایی که عدد فریم رو تایپ میکنین انیمیشن رو تنظیم کنین از فریم 100 تا 120 .
چون فقط با این بازه سروکار دارین.بعد مثلا 10 برابر کنین.پس میشه 200 فریم.(یه خورده ریاضی شد ببخشید:rose:)

حالا مثلا دوربینو طوری تنظیم کنین تو این 200 فریم یه بار دور چسم بچرخه .
رندر بگیرین.
تو پریمیر کارشو برسین.حالا آخر کار تیکه ها رو به هم بچسبونین میشه بووم ...:neutral: انفجار بعد لحظه انفجار صحنه آهسته دوربین یه بار دور انفجار با سرعت کم میچرخهک تماشاچیها از هنر شما لذت میبره و ...
:oops::oops::oops:
 
آخرین ویرایش:

roohollah

Banned
رندر تستی: F9
رندر اصلی: کنترل +w
تفاوت : وقتی سیو کردین فایل رو یا بازه ای برای رندر تایین کردید، با اف نه فقط فریم موجود رو رندر میکنه.
 
آخرین ویرایش:

:Mohsen:

کاربر باتجربه
رندر تستی: F9
رندر اصلی: کنترل + q
تفاوت : وقتی سیو کردین فایل رو یا بازه ای برای رندر تایین کردید، با اف نه فقط فریم موجود رو رندر میکنه.

روح الله جان، من كه متوجه نشدم چي گفتي
q+ctrl كه اصلا كاري نمي كنه!!!!
بيشتر توضيج ميدي؟
 

roohollah

Banned
اميد اگه بشه كه عاليه، ولي تو اين عكسي هم كه گذاشتي، طرف چيز جديدي اضافه نكرده
اينا كه تو خود پلي هست كه! اين load , save هم كه ميبيني تا اونجا كه من ميدونم براي اينه كه اگه تغييري تو براشت دادي بتوني ذخيرش كني و بعدا دوباره تو پروژه هاي ديگه ازش استفاده كني
نه، توی پلی براش ها 2 تا کاربرد اساسی دارن، یکی همینی که کشیدی، یکی دیگه هم برای سافت سلکت هستش، لاکن زد براش به خاطر سرعت وحشد ناکشه که محبوبه.
سرعت= تیم ملی استرالیا + ریکلمه*2!:lol:
 

hoseini_smm

Member
1- ابتدا نورتونو وارد صحنه کنید.آخه نور که تثبیت بشه بعد میشه متریال رو کم یا زیاد کرد.منظورم شدت روشنی یا تاریکیشه.
ویوپرتهای داخل برنامه که نمیتونند اطلاع دقیقی از نورپردازی انتهایی بدهند. کار هم تا تموم نشه آدم دقیقا نمیدونه چه اتفاقی میافته. اگه میخوای بدونی جسمت به هنگام نورپردازی چقدر روشن میشه شدت روشنی یک جسم برابر باضریبی از میزان value در تنظیم رنگ دیفیوز جسم بر اساس سیستم hsv هست. اگر نور با مولتیپلایر یک و به طور عمود بر سطح جسم بتابد ( معادل 1500 لوکس) value رنگ تغییر نمیکند و متناسب با ضریب شدت نوری که بهش میرسه این مقدار تغییر میکنه و نهایتا اگه value به بالاتر از عدد 255 برسه حالت اکسپوژر اتفاق میافته و این تنظیم به هم میخوره. پس کافیه بدونیم که حدودا چه مقدار نور به جسم میرسه و بر اساس اون حدس بزنیم چه اتفاقی میافته. پیشنهاد من اینه که به جای تنظیم رنگ ماتریال برای روشنایی اون سعی کنیم پس از انتهای کار کار را به صورت rpf برای هر نور به صورت جداگانه ذخیره و در یک برنامه مثل digital fusion نسبت نورها رو به هم تنظیم کنیم. اینطوری در یک زمان کم بدون اینکه بخواهیم برای هر تنظیم نور وقت زیادی بگذاریم و کلی منتظر نتیجه رندرهای متعدد باشیم میتوانیم به سرعت به بهترین ترکیب انتخابی برسیم.
2 - بعد از اینکه کارتون تمام شد میتونید یه کلک بزینید سر giآخه جی آی مثلا اگه زمینتون خیلی سبز باشه اتاقو سبز میکنهک
شما میتونین با متریال خاکستری ( آخه خاکستری رنگ بی اثره) رندر بگیرین.بعد محاسبات giدر فایلی ذخیره کنین.بعد دیگه بقیش معلومه دیگه...
البته منتال ری و اسکن لاین هم حتما مشابه اینو دارند. ولی من چون با ویری کار میکنم فقط اونو میگم. ماتریال سیزت به صورت overridemtl کن و بعد حالت gi رو خاکستری کن. اینطوری دوبار هم نمیخواد رندر بگیری. اگر هم میخوای کل ماتریالهات رنگشون رو هم تاثیر نذاره saturation رو در gi (همون قسمت بالای تنظیمات indirect illumination) به جای یک صفر بگذار. یا عددی مابین آن دو تا رنگشون کمتر روی هم تاثیر بگذاره.
 
آخرین ویرایش:

roohollah

Banned
منظورت Shift+Q بود دیگه ؟؟؟؟
آقا تاثیر امتحان ریاضی کاربرده، به من ربطی نداره به جان خودم:lol:
آره شیفت + کیو:lol:
عجب سوتی شدم من این چند روزه:lol:
Alt +W تمام صفحه کردم اکتیو ویو
Control+w تغییر زوم ویو های پرسپکتیو( مثل خود پرسپکتیو و کمرا)، زوم با تعیین محدوده در نماهای ارتوگرافی
Alt + Q ایزولیت میکنه
Shift + Q رندر گرفتن نهایی
ctrl +v کپی میگیره
v پنجره ویو
---------------------------------------تایم اسکرول:
اون نوار لقزنده زمان هست:
Shft رو بگیرید و جا به جاش کنید: کلید میسازه
Alt+ control روی جاییکه زمان رو نوشته: رایت کلیک شروع رو جابه جا میکنه، وسط کلش رو، لفت کلیک هم پایان رو
-------------------------------------مهم:
شیفت رایت کلیک شکل اسنپ ها رو مشخص میکنه:
فایل مکس استارت(فکر کنم گفتم): یک بار مکس رو برای شروع شدن تنظیم کنید، هر طوری که میخواین، شکل پنجره ها و تعداد فرم در ثانیه، شکل رندر و ...، بعد در یک فایل به نام maxstart توی فولدر سن(پیشفرض) ذخیره کنید.
 

hamid-xp

Member
با سلام .
من چند وقتیه که با مکس آشنا شدم ، یه سوال خیلی اساسی برام مطرحه که اگه منو راهنمایی کنید خوشحال میشم .

چطور میشه یه پروژه را با تمام تکسچرهایی که در اقصی نقاط هارد دیسکمون داریم رو Archive کنیم و روی سیستم دیگه بدون مشکل open کنیم ؟

ممنون از شما .
 

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام خدمت آقا حمید.خوبید؟
چطور میشه یه پروژه را با تمام تکسچرهایی که در اقصی نقاط هارد دیسکمون داریم رو Archive کنیم و روی سیستم دیگه بدون مشکل open کنیم ؟
ببین شما تو منوی فایل گزینه آرشیو داری
Files\Archives
بعد بهش آدرس میدی.خودش تمام چیزای مربوط به پروژه اعم از تکسچرها ، محاسبات نور پردازی و اجسام، آبجکتها
جالب اینجاست که فایل رو براتون فشرده هم میکنه و این خودش کلی برای حمل و نقل خوبه.
 

AVGHH

Member
با سلام .
من چند وقتیه که با مکس آشنا شدم ، یه سوال خیلی اساسی برام مطرحه که اگه منو راهنمایی کنید خوشحال میشم .

چطور میشه یه پروژه را با تمام تکسچرهایی که در اقصی نقاط هارد دیسکمون داریم رو Archive کنیم و روی سیستم دیگه بدون مشکل open کنیم ؟

ممنون از شما .


سلام دوست عزیز :rose:
فک کنم شما به عنوان تاپیک توجه نکردی، این تاپیک برای اینه که اگه کسی ترفندی از مکس بلده بذاره تا همه یاد بگیرن.
شما میتونید برای سوالاتون یه تاپیک جداگونه بزنید، آخه اینجوری تاپیک یه پارچگی موضوعشو از دست میده و بحث منحرف میشه. (یاد ایمان و امین افتادم :D (منظورم اینه پستم شبیه پست مدیرا شد :cool: ))
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
تو قسمت align كه چند تا گزينه كارامد وجود داره، يه گزينه اون براي تنظيم نور اطراف جسمه، كه مثلا ببينيم نور در كدوم حالت بهترين كارايي رو داره
منبع نورو انتخاب كنيد و پانل align هارو باز كنيد و place highlight رو بزنيد و كليك كنيد و نگهش داريد و بعدش اشاره گر ماوس رو كه به شكل يك خط آبي در ميادو روي آبجكتتون حركت بديد تا مسير تابش نور روي اونو تغيير بديد
 

AVGHH

Member
فرق Mesh و Polygon

سلامی به قلمبگی و گندگی دلهای شما؛

خب، جوگیر نشید.
تا مدتها این سوال تو ذهنم بود که اصولا چه فرقی بین مش و پالی هس، از هر کسم که میپرسیدم، یا نمیدونست یا بی ربط جواب میداد تا اینکه...
تا اینکه کتاب راهنمای جامع 3ds Max 2008 رو خریدم، که تو اون نوشته بود...


فرق Mesh و Polygon:


در اصل نرم افزار 3ds Max فقط از اجسام هندسی Mesh و همه ی اجسامی که وجوه آن سه ضلعی بودند پشتیبانی میکرد. تقسیم بندی وجوه یک جسم به وجوه سه ضلعی این اطمینان را میدهد که هنگام رندرسازی مشکلی پیش نخواهد آمد، چون موتورهای رندر قادر به رندر کردن اجسام با وجوه چهار ضلعی و بیشتر از آن نبودند. :-?

به مرور زمان موتورهای رندر بهبود یافته و عملکردشان تقویت شد که دیگر نیازی به تقسیم بندی یک سطح به وجوه متشکل از سه ضلع نبود، به عبارت دیگر نرم افزار قادر به رندر وجوه چهارضلعی و بیشتر از آن نیز شد. :idea:

علاوه بر این، کاربران میتوانند با اجسام هندسی Poly نسبت به Mesh راحتتر کار کنند چون در این حالت به جای وجوه سه ضلعی با وجوه چهار ضلعی کار میکنند. به همین خاطر، امکانی به نام Edit Poly در داخل 3ds Max کار گذاشته شد که کاربران بتوانند از مزایای این نوع اجسام هندسی بهره مند شوند، به مرور زمان امکانات جدیدی به جسم هندسی Edit Poly اضافه شد، درحالیکه اجسام هندسی Edit Mesh بدون تغییر میماندند.

Edit Poly از نسخه 7 به نرم افزار اضافه شد.

باشد تا به درد شما و آیندگان نیز بخورد. :oops:
 

hoseini_smm

Member
اگر میخواهید یک polygon داخل یک object را به spline تبدیل کنید اول اون رو به مش تبدیل کنید سپس edge های دور چندضلعیتون انتخاب و گزینه create shape from edges را در قسمت edit geometeries بزنید.
 

AVGHH

Member
! ! !

اگر میخواهید یک polygon داخل یک object را به spline تبدیل کنید اول اون رو به مش تبدیل کنید سپس edge های دور چندضلعیتون انتخاب و گزینه create shape from edges را در قسمت edit geometeries بزنید.

:shock:
چه کاریه؟!! :-?

تو edit poly تو subobject لبه (edge)، لبه های مورد نظرت (مثلا همون پالیگانه) رو انتخاب کن و دکمه ی Create shape from selection رو بزن.
میتونی اسمشو و نوعشوهم (نرم یا خطی، دقیقا مثل خود اج های انتخابی) مشخص کنی.

به نظرت اینجوری ترفندتر نیس؟ :wink:
 

پیوست ها

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    13.3 کیلوبایت · بازدیدها: 35

جدیدترین ارسال ها

بالا