ترفندها و نکات مخفی 3ds Max

AVGHH

Member
دردسرهای صحنه شلوغ

نبینم مجید آنلاینی کم آورده! :wink:

وقتی یه صحنه سنگین دارید و میخواید مدام اونو از زاویه های مختلف چک کنید، برای جابجایی دوربین احتمالا سیستم باید زجر زیادی بکشه، برای اینکه این اتفاق نیافته کلید O رو بزنید تا زمانیکه دارید زاویه دیدتون رو تغییر میدید اجسام تو صحنه به شکل Bounding Box بشن تا راحتتر کارتونو بکنید.
:oops:
 

AVGHH

Member
سلام
حالا که هیشکی نمیاد خودم یه تنه ادامه میدم... :cool:

تو مکس زمانی که شما کلید f4 رو میزنید edge های تمام اجسام تو صحنه تون رو میبینید. خب تا اینجاش که تکراری بود و آسون...
حالا اگه بخوایم فقط edge های آبجکتهایی که انتخابن نشون داده بشه چیکار باید کرد؟؟

1-کلیک راست رو اسم یکی از نماها
2-انتخاب configure
3-انتخاب گزینه display selected with edged faces
4-همین :D
 
آخرین ویرایش:

:Mohsen:

کاربر باتجربه
نمي دونم كسي با ActiveShade كار كرده يا نه، حتما كار كرديد، ولي گفتنش ضرر نداره
آيتم اون زير همون عكس قوري موجود در نوار ابزار بالاست، كه براي رندر استفاده ميشه، كارشم همون رندره با يه تفاوت
اين دكمه رو بزنيد، ميبينيد كه ظاهرا محيطتون رندر شده، خوب حالا بدون اينكه ببنديتش يك متريال رو به آبجكتتون نسبت بديد، ميبينيد كه تغييرات تو پنجره ActiveShade اعمال ميشه، گزينه جالبيه، ولي بدرد كارهاي سبك ميخوره
يك خصوصيت ديگه اي هم كه داره اينه، توي بعضي از تغييرات متريال، با سرعت بيشتري كار رندرو انجام ميده، مثلا اگه يه آبجكت شيشه اي درست كرده باشين كه رندرش طول بكشه، اگه Specular level اونو تغيير بديد، نمي ياد دوباري از اول كل شيشه رو با سرعت پايين رندر كنه، فقط Specular رو با سرعت بالاتري تغيير ميده
 

AVGHH

Member
حذف آبجکتهای اضافه زمان رندر

حتما تا حالا براتون پیش اومده که میخواین توی یک صحنه شلوغ از یک قسمت خاص رندر بگیرین و بعضی از آبجکت ها میان جلوی دوربین و مزاحمتون میشن. یک راه حل اینه که اونا رو مخفی کنین.
راه حل بهتر اینه که توی تنظیمات مربوط به دوربین گزینه Clip Manually رو در قسمت Clipping Planes فعال کنین. حالا دو Plane (صفحه) در میدان دید دوربینتون درست میشه و به این صورت هر چیزی که بین این دو صفحه قرار بگیره رندر می شه و با تنظیم کردن فاصله این دو صفحه می تونیم آبجکتهایی که جلوی دوربین قرار گرفتن رو در رندر حذف کنید.
 

roohollah

Banned
نمیدونم کسی گفته یا نه.
من دو تا چیز رو میگم که فرق کار حرفه ای کوچیک و کار غیر حرفه ای، توی مباحث تکنیکی، یکیش اینجا روشن میشه:
یکی رندر المنت هست. توی پنجره رندر باید برید، نمیدونم، یک برگه هست که اسمش یا المتس هست یا کامپوننتس، اون رو ببینید، دنیاتون عوض میشه! (اگر ندیدین)
یکی کار کردن با لایر ها هستش...
بخش لایر ها رو باز کنید، راهش اینه، برین گوشه تولبار بالا، لبه پایینیش، رایت کلیک که کنید، یک تولتیپ باز میشه، گزینه لایر رو بزنید، زندگی کنید با این بخش! توی سن های شلوغ واقعا نجات بخش هستند...
بخش اسنپ ها هم همون جاست، اگر مدل کار های حرفه ای هستید، این خیلی کمکتون میکنه...(s رو بزنید.)
دیگه الان چیزی یادم نیست...
یا علی...
 

Farrokh

Active Member
نمي دونم كسي با activeshade كار كرده يا نه، حتما كار كرديد، ولي گفتنش ضرر نداره
آيتم اون زير همون عكس قوري موجود در نوار ابزار بالاست، كه براي رندر استفاده ميشه، كارشم همون رندره با يه تفاوت
اين دكمه رو بزنيد، ميبينيد كه ظاهرا محيطتون رندر شده، خوب حالا بدون اينكه ببنديتش يك متريال رو به آبجكتتون نسبت بديد، ميبينيد كه تغييرات تو پنجره activeshade اعمال ميشه، گزينه جالبيه، ولي بدرد كارهاي سبك ميخوره
يك خصوصيت ديگه اي هم كه داره اينه، توي بعضي از تغييرات متريال، با سرعت بيشتري كار رندرو انجام ميده، مثلا اگه يه آبجكت شيشه اي درست كرده باشين كه رندرش طول بكشه، اگه specular level اونو تغيير بديد، نمي ياد دوباري از اول كل شيشه رو با سرعت پايين رندر كنه، فقط specular رو با سرعت بالاتري تغيير ميده


آقا من بلد نیستم
آیکونش رو هم نتونستم پیدا کنم

می شه یه عکس ازش بذاری؟
ممنون

راستی توی ویری هم جواب می ده؟
 

hamid-xp

Member
سلام .

برای اینکه در حالت EDITABLE POLY در حالتی که مثلا EDGE ها در دوردیف انتخاب شده است ( به وسیله LOOP)
برای انتخاب بین این دو مسیر edge انتخابی کلید shift را نگه داشته و روی آیکون polygon کلیک کنید . همچنین برای انتخاب vertex های انتخابی روی این edg ها کلید shift را نگه داشته و بر روی آیکون vertex کلیک کنید .

در زمان رسم spilines ها ، برای خاتمه کار ، راست کلیک کنید .


گاهی نیاز می شود ، تصاویر متریالی که به اشیا داده شده است ، قبل از رندر در محیط مکس واضح و آشکار و با وضوح بالا دیده شود ( مثلا عکس منظره ای که پشت پنجره قرار داده اید ) برای این کار می بایست از منوی customize گزینه preferences را برگزینید و به منوی viewports رفته و در زیر گزینه configure driver را بفشارید . در این وضعیت پنجره configure direct 3d 'گشوده می شود .
در قسمت مرکزی این پنجره ( Appearance Preferences) وجود دارد . در قسمت background texture size مقدار عددی 1024 را برگزینید . در قسمت download texture size نیز عدد 512 را برگزینید و ok کرده و پنجره را ببندید. در این حالت اگر در صحنه متریالی همراه با عکس دارید به متریال مربوطه رفته و و در قسمت مشاهده تصویر آن متریال گزینه ای به نام Reload وجود دارد برای وضوح بهتر تصویر یکبار Reload کنید . روش دیگر اینکه مکس را یک ار ببندید و بار دیگر که برنامه لود شود تمامی تصاویر را با وضوح بالا نشان می دهد .


اوه ه ه ..:rose:
 
آخرین ویرایش:

DIMO

Active Member
آقا من بلد نیستم
آیکونش رو هم نتونستم پیدا کنم

با اجازه محسن........فرخ جان f10 رو بزن پاینن پنجره یه Production هست و یه ActiveShade یه راه دیگش هم اینه که از نوار ابزارmain Toolbar همون نوار ابزاری که آیکون Move و Rotation روشه،دقیقاً آخره Toolbar هستش سمت راست پنجره،آیکون Quick Render و ActiveShade رو انتخاب بکن.


شاد و پیروز باشی
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
آخ ببخشيد يادم رفت فرخ جان
اميد جان دستت درد نكنه كه پاسخ دادي
البته متاسفانه تو vray تا اونجا كه من مي دونم جواب نميده
 

AVGHH

Member
کاربردهای اعجاب انگیز Xref!!

سلام بچه ها؛
با اینکه سرم در حد بازیکنای تیم ملی شلوغه اما باهاتون هستم تا تهش... :wink:

Xref تا جاییکه من میدونم دوتا کاربرد داره که اول اون دومیه رو میگم بعد اولیه که مهمتره! :D
1-زمانیکه شما یه صحنه شلوغ پلوغ و سنگین دارین میتونید آبجکتاتون و تک تک ذخیره کرده و تو محیط جدید Xref روشون کار کنید و نتیجشو تو کار اصلی ببینین.

حالا دومی که مهمتره:
2-زمانی که چند نفر دارن رو یه پروژه همزمان کار میکنن برا اینکه نتیجه کار همدیگرو همزمان ببینن از Xref استفاده میکنن. (که تقریبا میشه همون اولی ولی تحت شبکه)

شاد و پیروز باشیت :rose::oops:
 

AVGHH

Member
Render Preset

سلام دوستان؛

اگه شما برا رندراتون تنظیمات پیچیده ای دارین که هر بار مجبورین اونا رو انجام بدین، دست نگه دارید... :D
با Save کردن تنظیماتتون به صورت Preset در پنجره ی رندر (میانبر F10) هروقت که به اونا احتیاج داشتین در کمتر از سه سوت به اونا دست پیدا کنید.
:oops:
 

AVGHH

Member
Smooth قوی، زمان رندر

سلام بچه ها؛

حتما براتون پیش اومده که چون رو آبجکتتون Turbo Smooth یا Mesh Smooth اعمال شده کار باهاش براتون سخت میشه.
برا اینکه ما فقط نتیجه Smoothمون رو به طور دقیق و مورد نظر در زمان رندر داشته باشیم میتونید میزان Iteration محیطتون رو رو 1 یا صفر و Render Iteration رو به عدد دلخواه تغییر بدید.
نتیجه کاملا محسوسه
:oops:
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
Reference

اينم يه نكته جالب كه شايد بعضي ها باهاش كار نكرده باشن
وقتي از يه آبجكت كپي ميگيريد و تو پنجره clone option گزينه Reference رو مي زنيد يه امكان جديد علاوه بر Instance بهتون ميده كه اين هست: اگه تو قسمت modify دقت كنيد ميبينيد كه يك شيار يا خط در بالاي آبجكتتون ظاهر شده، وقتي توابع خودتونو به آبجكتي كه الان نقش Reference رو بازي ميكنه اضافه كنيد، مي تونيد با كشيدن هر تابع و انداختن اون به بالا يا پايين اين شيار آبجكت ديگتونو از از اين تابع محروم يا بهش اجازه استفاده از تابع رو بديد
جالب اينجاست كه به ازاي هر كپي ديگه اي كه از آبجكتتون بگيريد مكس بهتون اجازه ميده يكي ديگه از اين شيارها ايجاد كنيد
مثلا آبجكت رفرنس شما 10 تا تابع داره و از اون آبجكت 10 تا كپي هم گرفتيد، حالا ميتونيد طوري اين توابع رو در بين 10 شيار موجود تنظيم كنيد تا هر آبجكتي تابع مورد نظرتونو به خودش بگيره و بعضي ها هم از توابع مشترك استفاده كنن
اگه اين شيار بعد از كپي يا Instance ايجاد نشد مي تونيد با كليك راست در قسمت انتخاب مديفايرهاي آبجكتتون و زدن گزينه make Reference اونو به ليستتون اضافه كنيد
اوه چه سخت گفتم!!!
نمي دونم كسي فهميد چي گفتم يا نه؟!
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
با رفتن به منوي tools و زدن Grab Viewport كه تقريبا آخراي منو هست متونيد يه رندرخشك و خالي از ويوپورتتون بگيريد، اولش يه نام ازتون مي پرسه، كه بعدشم در زير ويوپورت رندر شده نمايشش ميده، البته بهتره بگيم يه عكس ميندازه نه رندر!
يه توصيه هم مي كنم به اونهايي كه از مكس 9 و پايين تر از اون استفاده مي كنن، من خودم تا همين چند وقت پيش از 9 استفاده مي كردم، ولي به خاطر يك سري مشكلاتي كه باهاش پيدا كردم رفتم سراغ 2008 كه الان هم اصلا پشيمون نيستم و به همه توصيه مي كنم برن سراغش به چند دليل، سرعت و هماهنگيش به نظر من بهتر از 9 هست، مشكلاتي كه با وي ري تو مكس 9 داشتم الان ندارم و هماهنگي وي ري هم باهاش بهتر شده، من تا حالا موفق شدم همه پلاگينهاي مكس 9 رو كه باهاشون كار ميكردم روش نصب كنم و فكر كنم همه پلاگين هاي 9 رو ساپورت ميكنه!
 

Farrokh

Active Member
اگه اين شيار بعد از كپي يا Instance ايجاد نشد مي تونيد با كليك راست در قسمت انتخاب مديفايرهاي آبجكتتون و زدن گزينه make Reference اونو به ليستتون اضافه كنيد
اوه چه سخت گفتم!!!
نمي دونم كسي فهميد چي گفتم يا نه؟!

می شه دقیق تر بگی؟


راستی یه سوال :
تفاوت instance و refrence چیه؟
من خودم یه حدثایی می زدم که امتحان کردم دیدم اشتباه حدث زدم

یه سوال دیگه:
می دونیم که وقتی دو تا آبجکت یکی از روابط بالا رو با هم دارند می تونیم توی پانل modify با زدن کلید make unique اون رابطه رو بینشون از بین ببریم

حالا سوال من اینه که چطور می شه بین دو تا آبجکت که دقیقا کپی همدیگه هستند یکی از دو رابطه ی instance و refrence رو بر قرار کرد؟



خداییش سوال رو حال کردید؟
حالا جواب بدید تا منم حال کنم :wink::D
 

Farrokh

Active Member
فكر كنم همه پلاگين هاي 9 رو ساپورت ميكنه!

نه همشون رو ساپورت نمی کنه ولی اکثریتشون رو ساپورت می کنه
ولی منم قبلنا یه سری مشکل داشتم که با همین کار حل شد !


با رفتن به منوي tools و زدن Grab Viewport كه تقريبا آخراي منو هست متونيد يه رندرخشك و خالي از ويوپورتتون بگيريد، اولش يه نام ازتون مي پرسه، كه بعدشم در زير ويوپورت رندر شده نمايشش ميده، البته بهتره بگيم يه عكس ميندازه نه رندر!

کاش مزیت این کار رو هم مینوشتی تا پستت کامل می شد :wink:
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
می شه دقیق تر بگی؟


راستی یه سوال :
تفاوت instance و refrence چیه؟
من خودم یه حدثایی می زدم که امتحان کردم دیدم اشتباه حدث زدم

واي فرخ جان، كلي به خودم فشار آوردم تا همونو گفتم، دوباره از اول بگم!!!!؟؟
تنها چيزي كه بايد اضافه كنم اينه كه يكم گيج كنندس، بايد يكم باهاش ور بريد تا دستون بياد
و اينم بگم آبجكتي كه كپي گرفتيد و به صورت refrence هست ديگه نقش آبجكت اصلي و مرجعو بازي ميكنه و اگه تابع رو زير اين شكاف بندازيد روي آبجكتهاي ديگه اثر ميكنه و اگه بالا بندازيدش فقط روي آبجكت مرجع موثره
تفاوت instance و refrence هم تا اونجا كه من مي دونم سر همون شياريه كه درموردشون توضيح دادم

حالا سوال من اینه که چطور می شه بین دو تا آبجکت که دقیقا کپی همدیگه هستند یکی از دو رابطه ی instance و refrence رو بر قرار کرد؟



خداییش سوال رو حال کردید؟
حالا جواب بدید تا منم حال کنم :wink::D
اينم نمي دونم، فكر نكنم بشه
حالا مگه چه سختي داره خوب يه كپي ديگه بگير!!!

نه همشون رو ساپورت نمی کنه ولی اکثریتشون رو ساپورت می کنه
ولی منم قبلنا یه سری مشکل داشتم که با همین کار حل شد !

همين كه اصل كاري رو ساپورت ميكنه عاليه، vray ميگم!

کاش مزیت این کار رو هم مینوشتی تا پستت کامل می شد :wink:

تنها مزيتشم كه فكر كنم خوراك ايمان و امين باشه، اينه كه لازم نيست از صفحه عكس بگيريد براي واير قسمت گالري، اين كار راحت تر انجام ميشه!!!
فكر كنم آتودسك اين امكانو مخصوص مجيد آنلاين گذاشته! :D
 

Farrokh

Active Member
حالا مگه چه سختي داره خوب يه كپي ديگه بگير!!!

سختیش در اینه که بیست تا نور داری که جهت ها و موقعیت قرار گیری خودشون و تارگت هاشون رو تنظیم کردی بعد حالا می خوای یه دهم شدت همه رو زیاد کنی باید . . .

گیر نده دیگه
وقتی می پرسم یعنی نیازش رو حس کردم دیگه . . . :wink:
تنها مزيتشم كه فكر كنم خوراك ايمان و امين باشه، اينه كه لازم نيست از صفحه عكس بگيريد براي واير قسمت گالري، اين كار راحت تر انجام ميشه!!!
فكر كنم آتودسك اين امكانو مخصوص مجيد آنلاين گذاشته! :D __________________

آهاند الان دوزاریم افتاد
مرسی
 

AVGHH

Member
مهمترین Shortcut های مکس

سلام؛

اين دفه يه فايل jpg از مهمترين کليدای ميونبر مکس و براتون آپلود کردم، تا اگه خواستيد اونو بندازين رو دسکتاپ تا هميشه جلو چشمتون باشه تا کم کم حفظشون کنين. البته برای ديدن ميونبرای کامل مکس ميتونيد بريد به منوي هلپ، Hotkey map (يه چيزی تو اين مايه ها).

موفق باشيد :rose:
 

پیوست ها

  • 3ds Max Shortcuts JPG.rar
    387.4 کیلوبایت · بازدیدها: 793

hosienmax100

3D Artist
فكر كنم همه پلاگين هاي 9 رو ساپورت ميكنه

محسن منظورت اينه كه بايد نسخهي هر پلاگين مربوط به 2008 رو بريزيم توش ديگه ؟

يا اينكه همونايي كه ماله 9 داريم رو ميپذرونه ههه :

خداييش تو دنيا مكس هم فقط مكسه 8 چقدر باحاله حيف كه عمرشو داد به شما :)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا