تجارت الکترونیک از گذشته تا امروز

photo_2015-12-17_02-26-23-jpg-1394-09-26.jpg


تجارت الکترونیک از گذشته تا امروز


باور این موضوع دشوار است که قدمت تجارت الکترونیک به بیش از 20 سال رسیده باشد. اگر به گذشته نگاهی بیندازیم به وضوح درمیابیم که اینترنت آن زمان با زمان حال تفاوت بسیاری دارد. خرید آنلاین دور از تصور بود اما زمان زیادی طول نکشید که تجارت الکترونیک تجربه اولین خرید آنلاین را فراهم آورد.

در سال 1995، Jeff Bezos، بر طبق Amazon.com ظرف 30 روزه آغازین تجارت خود، اولین کتاب خود را به خریداران آنلاین به فروش رساند.

بزرگترین سایت فروشگاهی آنلاین جهان، در تمام 50 ایالت آمریکا و 45 کشور کتاب های خود را به خریداران آنلاین می‌فروخت. از آن زمان تجارت الکترونیک به معنای واقعی آغاز شده بود، اما سال 1995 آن سالی نبود که تجارت الکترونیک توانسته باشد به معنای حقیقی توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کند.

در آن زمان تجارت الکترونیک در برقراری ارتباط با مردم نوپا بودند و در مقایسه با استانداردهای امروز در سطح پایینی از امنیت قررا داشتند، از طرفی به تجربه کاربری یا به عبارتی کاربر پسند‌ بودن توجه چندانی نشده بود.

در سال 1997، Amazon عمومی شد اما تا سال 2001 به سود چندانی دست نیافت. در حال حاضر آمازون بیش از 17000 نفر تحت استخدام خود دارد و بر طبق پیش‌بینی های انجام شده انتظار میرفت که در سال 2014، 350 میلیون دلار سوددهی داشته باشد.

کمی بعد از Amazon، رقیب دیگری پا به عرصه تجارت الکترونیک نهاد. eBay در سال 1995 با نام Auction Web وارد عرصه رقابت شد و فروش گاراژی آمازون را به فروش انبوه رساند. طبق پیش بینی های انجام شده انتظار می‌رفت که eBay در سال 2014 به میلیاردها دلار سود دست پیدا کند.

با ورود این دو غول به عرصه تجارت الکترونیک، اوضاع تغییر زیادی پیدا کرد. اینترنت به دو علت عمده تبدیل به بخشی از تجربه خرید و فروش شد.

دلیل اول اینکه، سهولت خرید به این روش سبب جذب و رضایت خریداران از خرید به این روش شده بود، علاوه بر آن، روی آوردن فروشگاه‌های بزرگ به این نوع روش فروش، سبب افزایش اعتماد و اطمینان خاطر مشتریان شده بود.

رضایت مصرف کننده از تجارت الکترونیک ، تکنولوژی را به سمتی سوق داده است که هر فرد قادر است فروشگاه شخصی برای خود ایجاد کند. بسبب وجود سرویس هایی نظیر shopify موسسان شرکت ها قادرند به آسانی طراحی سایت فروشگاهی آنلاین خود را انجام دهند.

photo_2015-12-17_02-34-16.jpg


آینده ی تجارت الکترونیک چگونه خواهد شد ؟


بسادگی میتوان پیش بینی کرد که سرعت رشد تعداد خرید های آنلاین بیش از پیش افزایش یابد. تجارت تلفن همراه یا m-commerce تجربه ی خرید آنلاین را آسانتر و لذت بخش تر کرده است و بیشتر خرید های اینترنتی از طریق تبلت ها و گوشی های هوشمند انجام میشود .

منبع: sorooshpardaz.com | تجارت الکترونیک


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا