تاریخچه چمن مصنوعی ورزشی چیست و از کجا آغاز شد؟

chaman2

Member
گذری بر تاریخچه چمن مصنوعی ورزشی

تاریخچه چمن مصنوعی ورزشی

از نخستین روزهای شکل گیری ورزش فوتبالِ مدرن در اواخر قرن ۱۹ میلادی، ایجاد و نگهداری چمن ‏طبیعی در شرایط ایده آل و مناسب برای تأمین حداقل های استاندارد کیفی، بزرگترین چالش پیش روی ‏مدیران و فعالان این رشته ورزشی بود.
همین دغدغه با شدت بسیار بیشتری در ورزش های مشابه ‏یعنی فوتبال آمریکایی و راگبی اروپایی وجود داشت.
به طوری که ترمیم و تجدید ساختار و سلامت ‏چمن طبیعی پس از هر بازی فوتبال در لیگ حرفه ای آمریکا به یک معضل لاینحل تبدیل شده بود.‏

فوتبال آمریکایی و چمن مصنوعی

فوتبال آمریکایی به دلیل ماهیت خشن، پرتحرّک و با برخوردهای فیزیکی سنگین و بی رحمانه، شهرت و ‏محبوبیت فراوانی در میان مردم منطقه آمریکای شمالی دارد که گرایش اجتماعی و فرهنگی به سوی ‏آن، سبب گردش مالی و رونق اقتصادی عظیمی می گردد.‏پس از پایان جنگ جهانی دوم و برقراری آرامش نسبی و افزایش رشد اقتصادی و ارتقا سطح زندگی در ‏جوامع کشورهای درگیر جنگ، فرصت دوباره ای پیش آمد تا مردم به تفریحات و سرگرمی های متنوع ‏بپردازند که تماشای مسابقات حرفه ای رشته های ورزشی گوناگون یکی از این موارد بود.

watching-soccer-1.jpg



در خلال ‏همین سال ها، لیگ حرفه ای فوتبال آمریکایی با شور و حرارت بی سابقه ای پیگیری میشد و به طبَع ‏آن، زمین چمن طبیعی ورزشگاه ها زیر فشار دوچندانی قرار داشت. ‏آسیب وارد شده به چمن طبیعی استادیوم ها در جریان هر بازی روتین، همواره نارضایتی بازیکنان و ‏مربیان را به دنبال داشت و از قسمت های قلوه کن و کچل شده چمن و تأثیر مخرّب آن بر روی سطح ‏کیفی و فنّی بازی شکایت می کردند.لازم به ذکر است که این مشکل دردسرساز پدیده تازه ای نبوده ‏و همواره به عنوان بخشی از نگرانی فعالان رشته های ورزشی متّکی بر چمن طبیعی، حضور پررنگ ‏داشت و همین موضوع، سبب ایجاد انگیزه در صنایع و علوم مختلف برای پیدا کردن راه حلی برای آن ‏شد. ‏
سرانجام کشف پوشش مناسب بجای چمن طبیعی

متخصصان علوم نساجی و پتروشیمی پس از آزمودن راه حل های گوناگون، کسب تجربه و به کارگیری ‏درس های آموخته از شکست های پیشین، سرانجام به روشی مناسب، سریع و کم هزینه برای ‏ساخت پوششی شبیه به چمن طبیعی دست یافتند. ‏

artificial-grass-lab.jpg

تاریخچه چمن مصنوعی ورزشی

کمپانی مونسانتو ‏MONSANTO‏ پس از سال ها فعالیت در زمینه علوم کشاورزی و اصلاح نژاد گیاهان، در ‏سال ۱۹۶۴ برای نخستین بار موفق به تولید چمن مصنوعی ورزشی شد.مهندسان این کمپانی در ‏ابتدا به بررسی نیازهای رشته های ورزشی پرداختند و سپس آن را با دیدگاه های هنری و زیبایی ‏شناسی تلفیق کرده و محصولی انقلابی را تولید نمودند. ‏
نکته قابل توجه این است که افرادی موفق به انجام این کار شدند که نه در صنایع نساجی، نه صنایع ‏پتروشیمی و نه پوشش های مصنوعی دارای هیچ گونه تخصص و تجربه ای نبودند.

این محصول ‏ساخته دست کسانی است که بیشترین شناخت و دانش را از چمن طبیعی داشتند.‏
مناسب ترین ماده برای ساخت چمن مصنوعی ورزشی پلی اتیلن تشخیص داده شد.

دلایل آن نیز به این شرح است:
۱-تولید انبوه در صنایع پتروشیمی
۲-فرایند ساخت آسان، سریع و با هزینه اقتصادی
۳-ویژگی های فیزیکی و شیمیایی برتر و شباهت بالا به چمن طبیعی
artificial-turf-manufacturing-and-weaving-machine.jpg


چمن مصنوعی ساخت مونسانتو
چمن مصنوعی ساخت مونسانتو به صورت محدود در چند مدرسه مورد استفاده قرار گرفت و سرانجام ‏در سال ۱۹۶۶ مسئولان ورزشگاه آسترودوم در شهر هوستون ایالت تکزاس سنّت شکنی کرده و با ‏نصب چمن مصنوعی در زمین دو منظوره بیسبال – فوتبال آمریکایی خود، تاریخ ساز شدند. ‏


rugby-stadium-stats-or-american-football.jpg


پس از انجام بازی های لیگ همان سال، توجه و علاقه همه اقشار جامعه به این پدیده نوظهور جلب ‏شد.

چمن مصنوعی و مدیران باشگاه ها:

مدیران باشگاه های دیگر دریافتند که با نصب چمن مصنوعی می توانند مبالغ کلانی را از محل ‏هزینه های مورد نیاز چمن طبیعی صرفه جویی کرده و در نتیجه به افزایش درآمدزایی باشگاه منجر ‏شود. ‏

play-american-football-on-an-artificial-turf-and-play-rugby.jpg


فدراسیون های ورزش های دیگری همچون:

· سافتبال
· کریکت
· راگبی، گلف
· هاکی روی چمن
· فوتبال
· دو ‏و مِیدانی
· تنیس
· اسکی روی چمن
· تیراندازی
· لاکراس و…

نیز به استفاده از چمن مصنوعی ورزشی ‏روی خوش نشان داده .


نخستین دستورالعمل ها، مقررات و ضوابط را برای چمن مصنوعی، تدوین و ‏منتشر کردند که گامی بزرگ در رقم زدن سرنوشت تاریخچه چمن مصنوعی ورزشی بود.‏


watching-soccer.jpg


استفاده از چمن مصنوعی تا پایان دهه ۷۰ میلادی در آمریکای شمالی به رشد سریع خود ادامه داد.

‏با آغاز دهه ۸۰ میلادی، آرام آرام توجه کشورهای اروپایی به این کالای منحصر به فرد جلب شد.‏

استاندارد چمن مصنوعی

نگاه عمومی به چمن مصنوعی در کشورهای اروپایی همواره آمیخته با شک و تردید بوده که عمدتاً در ‏موضوعات سلامتی و محیط زیستی ریشه داشت.به همین دلیل، مؤسسات استاندارد و ارزشیابی ‏کیفی در سراسر کشورهای اروپایی، پژوهش های گسترده ای را برای بررسی احتمال وجود ترکیبات ‏مُضر و تهدید کننده سلامتی انسان آغاز کردند.
پس از انجام آزمایشات علمی و فنّی دقیق، چمن های ‏مصنوعی توانستند بسیاری از استانداردهای مورد نیاز را دریافت کرده و مسیر را برای ورود به میادین ‏ورزشی هموار نمایند. ‏به دنبال آن، برخی باشگاه های فوتبال در بریتانیا و چند کشور دیگر اروپایی، در سال های آغازین دهه ‏‏۸۰ میلادی اقدام به نصب چمن مصنوعی ورزشی در زمین های تمرینی و زمین های مورد استفاده در ‏مسابقات رسمی نمودند.
 

chaman2

Member
مراحل زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال

در این مقاله توضیحات مختصری پیرامون مراحل زیرسازی،اجرای و نصب چمن مصنوعی فوتبال ارائه می گردد.

زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال

زیر سازی یکی از مهمترین مراحل اجرای یک پروژه چمن مصنوعی فوتبالی تلقّی می شود.

زیرسازی می توانید تاثیرات فراوانی درکاهش و یا افزایش طول عمر و ضربه پذیری چمن مصنوعی ایفا کند.

بنابراین توجه به جزئیات می تواند تاثیرات بسیاری مثبتی را در بر داشته باشد. ( برای مطالعه توضیحات تکمیلی مبحث زیرسازی به مقاله زیرسازی چمن مصنوعی مراجعه فرمایید.)

lkfvsrzmhsuq.jpeg
13




۱- زیرسازی سخت (خروج آب در جهت افقی)

در این روش، سطح زمین توسط مصالحی مانند آسفالت، بتن مِگر و یا قطعات پیش ساخته پوشانده می شود.

این لایه باید دارای یک شیب ملایم از مرکز به دو ضلع طولی زمین باشد تا آب بارش بر روی سطح چمن حرکت کرده و به خارج از زمین منتقل شود.

۲- شن ریزی ناپیوسته یا unbound . (خروج آب در جهت عمودی)

در این روش، سطح خاک زمین تسطیح و کوبیده می نمایند و با چندین لایه شن با قطر دانه بندی متفاوت می پوشانند.

آب سطحی از درون این لایه های شن و ریگ عبور کرده و پس از رسیدن به لایه سخت و غیر قابل نفوذ تحتانی، روی شیب زمین حرکت می کند و به شبکه کانال های پیرامون زمین منتقل می گردد.

لوله هایی ویژه درون این کانال ها تعبیه میشوند،که توانایی انتقال حجم بالایی از آب به نقاط مختلف را دارند.

این لوله ها به مخازن و چاه های زیرزمینی متّصل می شوند که آب را درون خود انبار کرده و در زمین آزاد می کند.

مراحل نصب چمن مصنوعی فوتبال

اجرای چمن مصنوعی به روش اسپورت تنها به دست تیم های اجرایی خبره امکان پذیر سات و شامل مراحل زیر می باشد.

مرحله اول) پهن کردن ژئوتکستایل

ژئوتکستایل لایه ای نمد مانند از جنس پُلی پروپیلن می باشد که برای نرمی، ضربه گیری و محافظت از لایه بکینگِ چمن مصنوعی بر روی سطح زمین گسترده می شود.

مرحله پنجم) افزودن و پخش کردن گرانول لاستیک

حدود ۵ تا ۷ کیلوگرم گرانول لاستیک در هر مترمربع،برای پر کردن فضای خالی الیاف و ضربه گیری چمن مصنوعی اجرا میشود.

مرحله ششم) خط کشی

آخرین مرحله نصب چمن مصنوعی فوتبال خط کشی آن است.

خط کشی زمین فوتبال به دو روش انجام می شود:
 

chaman2

Member
چمن مصنوعي ماهونيا
هم‌زمان با توليد چمن مصنوعي ايراني، چمن مصنوعي ماهونيا وارد بازار ايران شد تا بتواند در فضاهاي متعددي از جمله تراس‌‌، حياط‌ و روف‌گاردن‌ مورد استفاده قرار گيرد. چمن مصنوعي ماهونيا از روي مدل اركيده كه اليافش از هلند وارد بازار مي‌شد، توليد گرديد. در آن زمان به دليل اتفاقات مختلف در زمينه سياستهاي تجاري، واردات اين محصول به ايران با مشكلات زيادي رو به رو شد و بسياري از توليدكنندگان تصميم گرفتند تا چمني مشابه به چمن مصنوعي اركيده را توليد كنند. در ابتداي اين روند، تفاوتهاي كيفي زيادي ميان الياف توليدي ايراني و هلندي وجود داشت، اما رفته رفته اين تفاوت كم‌تر شد. امروزه چمن مصنوعي ماهونيا به گزينه‌اي پرطرفدار در ميان خريداران چمن مصنوعي تبديل شده است!

ويژگي‌هاي چمن مصنوعي ماهونيا
الياف چمن مصنوعي ماهونيا ۱۵ ميلي‌متر هستند. اين چمن رنگ سبز پرانرژي دارد و رنگ منحصر به فرد آن فضا را به فضايي لوكس و دلپذير تبديل مي‌كند. اين چمن معمولا به افرادي پيشنهاد مي‌شود كه به رنگهاي سبز و پرانرژي علاقه زيادي دارند. از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين محصول قيمت بسيار مناسب و طول عمر نسبتا بالاي آن است. اين محصول معمولا ۵ تا ۶ سال طول عمر دارد. چمن مصنوعي ماهونيا به سادگي قابل نظافت است. زيرا اين چمن كم‌توده است و جايي براي گير افتادن گرد و خاك و خورده زباله وجود ندارد. الياف اين چمن نرمي و لطافت بسيار زيادي دارند. به همين دليل گزينه خوبي براي استفاده در فضاهايي مانند اتاق كودك و يا مهدكودك‌ها هستند. ذكر اين نكته در اينجا مهم است كه اين چمن مناسب براي مكان‌هايي با تردد بالا، مانند مدارس، نيست.

ويژگي‌هاي چمن مصنوعي ماهونيا در يك نگاه

  • رنگ سبز زيبا و با انرژي
  • شستشوي آسان
  • قيمت بسيار مناسب
  • طول عمر بالا
چمن مصنوعي ماهونيا در چه فضاهايي استفاده مي‌شود؟
چمن مصنوعي ماهونيا را مي‌توان در فضاهاي متعددي استفاده كرد. اين چمن در فضاهاي زير كاربرد دارد:

  • تراس
  • روف گاردن
  • مهدكودك
  • اتاق كودك ( و يا فضاهاي ديگر خانه)
  • نمايشگاههاي تجاري
  • فضاي بين سنگ‌ها
چگونه چمن مصنوعي ماهونيا را تميز كنيم؟
اين چمن، چمني تك بافت، بهاره و كم توده است و روش نظافت آساني دارد. اگر از اين چمن در فضاي باز و وسيع مانند حياط استفاده مي‌كنيد، بهترين راه نظافت آن آب شويي و در پايان پرس زني الياف آن با يك جاروي فرچه‌اي از جنس PVC است. همچنين براي شستشوي بهتر مي‌توانيد از دستگاه واترجت استفاده كند.

در فضاهايي با ابعاد كوچك نيز همين روش اما با حجم آب كمتر مناسب است. همچنين اگر امكان استفاده از آب وجود ندارد تنها مي‌توانيد آن را جارو بكشيد و با استفاده از يك فرچه مرطوب آن را تميز كنيد.

گارانتي چمن مصنوعي ماهونيا
محصولاتي كه از سوي تيم چمنزار ارايه مي‌شوند همگي داراي ضمانت‌نامه هستند. براي اطلاع از گارانتي اين محصولات مي‌توانيد وارد اين صفحه شويد.

يكي از سوالاتي كه در اين زمينه زياد پرسيده مي‌شود اين است كه آيا كوبيده شدن اين چمن نيز شامل گارانتي مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت:

كوبيده شدن يك عامل طبيعي در بسياري از چمن‌هاي مصنوعي است و ربطي به ايراني بودن يا هلندي بودن محصول ندارد. چمن مصنوعي خوب چمني است كه پس از كوبيده شدن باز هم بتواند انسجام اليافش را حفظ كند و تبديل به رشته‌هاي ريز يا كرك مانند نشود. بايد گفت: اين تعهد براي چمن ماهونيا ميل وجود دارد!

سوالات پرتكرار در مورد چمن مصنوعي ماهونيا
طول عمر اين چمن چقدر است؟

اين چمن طول عمر نسبتا بالايي دارد. طول عمر آن تقريبا بين ۵ تا ۶ سال است.

آيا از اين چمن مي‌توان در مدارس استفاده كرد؟

خير! اين چمن براي استفاده در فضاهاي پرتردد مناسب نيست.

آيا اين چمن شعله‌ور مي‌شود؟

خير! الياف اين چمن از جنس پلي اتيلن هستند. اين الياف نقطه سوز مي‌شوند اما هرگز شعله ور نمي‌شوند.

آيا خودمان مي‌توانيم اين چمن را نصب كنيم؟

سريع‌ترين پاسخ به اين سوال بله است! اما به اين موضوع توجه داشته باشيد: اگر مكاني كه از چمن مصنوعي استفاده مي‌كنيد يك دست است و نياز نيست چمن برش داده شود، خودتان مي‌توانيد كار نصب چمن را انجام دهيد. اما اگر چمن بايد برش خورده شود، بهتر است يك فرد حرفه‌اي اينكار را انجام دهد.

آيا اين چمن ثبات رنگ دارد؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا