برند چیست ؟ و چگونه می توانیم برندسازی کنیم

amirbarmaj

New Member
برندینگ (branding)یا همان برندسازی مهمترین اصل در تمام کسب و کارها است و یکی از مسائل رقابتی است که امروزه به آن اهمیت زیادی داده می شود. به نحوی که امروزه به عنوان یک مزیت برتر در میان کسب و کارهای رقابتی شناخته می شود.

تعریف برند
برند به طور خلاصه آمیخته ای از نشان تجاری و برداشت و احساس افراد از یک نام است، در بیان کارکردهای ویژه برند برای محصول، اصطلاحا گفته می شود که یک برند قوی از جانب مصرف کننده دارای ضمانت است. یک برند نشان دهنده کار و یا خدمات شما می باشد.

مزایا و فواید برندسازی
  • اصلی ترین مزیت، هک شدن در ذهن مخاطبان و مشتریان است. که از این طریق مشتری در انتخاب محصولی در میان هزاران محصول می تواند به سرعت تصمیم گیری کند.
  • مشتری با اطمینان خاطر یک محصول را انتخاب می کند و صرفا اقدام به خرید آن می نماید.
  • از لحاظ احساسی با برند و کالا درگیر است و می تواند با محصول ارتباط برقرار کند.
  • مزیت های یک محصول برندسازی شده را درک می کند و از نظر عقلی تصمیم گیری راحت تر است.
  • خود مشتریان تبلیغ کنندگان اصلی و حامیان نام شما هستند.
  • ایجاد وفاداری در مشتریان
  • ایجاد حس مالکیت در مشتریان نسبت به برند
  • حس تفاوت در ذهن مخاطب که نسبت به یک برند در میان دنیای رقابتی دارند.
  • ایجاد اعتبار در ذهن مشتریان
  • برآوردن انتظارات مشتریان، مشتریان این حس را نسبت به محصول شما دارند که انتظارات و توقعات آنها از جانب شما برآورده می شود.
  • باعث موفقیت در بازاریابی و فروش خواهد شد.
  • افزایش اعتبار و قدرت سازمان در میان رقبا
  • توسعه فعالیت های سازمان و خلق ایده ها و نوآوری در میان کارکنان
  • در نهایت جریان ثروت و درآمد به سمت کسب و کار شما
%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C.jpg
با ویژگی های ذکر شده در مورد برندسازی، حال میتوان اهمیت آن را بیشتر درک کرد.

اصول برندسازی
این اصول حکم کلیت را دارد و الزاما در تمام کسب و کارها یکسان نیست:

  1. آگاهی نسبت به مشتریان و نیاز آنها
شاید کمی برای شروع برندسازی این موضوع اغراق به نظر بیاید و حتی مخالفانی داشته باشد، اما باید بدانیم آگاهی نسبت به مشتریان اولین اصل در شروع هر بخش از یک کسب و کار است و در ادامه دلایل خود را بر این موضوع ذکر می کنم.

برای شروع هر کسب و کاری قبل از هر چیز باید مشتریان محصولات و خدمات را شناسایی کنیم، باید بدانیم با چه افراد و چه سلیقه هایی در ارتباط هستیم، مخاطبان ما زن هستند یا مرد، کودک یا جوان یا میانسالان، در غیر این صورت اگر هیچ آشنایی نسبت به مخاطبان نداشته باشیم از همان ابتدا برند و محصولات ما با شکست مواجه خواهد شد.



۲٫ انتخاب نام
نام برند ارتباط کلامی شما با مشتریان است و مشتری از طریق حس شنوایی با آن ارتباط برقرار می کند. نام برند باید با توجه بهکسب و کار اینترنتی شما انتخاب شود، در بعضی مشاغل انتخاب نام خانوادگی نشان از ارزشمندی و اعتبار نام در آن حوزه است، نام باید به شیوه ای انتخاب شود که روان، گویا و خاص باشد و با مخاطب ارتباط برقرار کند و در ذهن وی باقی بماند.

۳٫ انتخاب لوگو
لوگو، همان نشان تجاری یا مارک است، لوگو آمیخته ای از تصاویر، حروف، اشکال و رنگ ها است. ما با لوگو از طریق بصری با مخاطب ارتباط برقرار می کنیم. لوگو باید متعارف باشد و قابلیت نمایش در رسانه ها را داشته باشد، اصول روانشناسی رنگ ها در آن رعایت شود و در کل هر زمان مخاطب لوگوی ما را در هر جایی ببینید یک سری احساسات و تفکرات خاص نسبت به ما در او ایجاد شود.



۴٫شعار تبلیغاتی
شعار تبلیغاتی هدف شما و نحوه صحبت شما را در برندینگ بیان می کند. با یک شعار تاثیرگذار می توانید همیشه در ذهن مخاطب با آنها صحبت کنید. شعار خوب می تواند در ذهن حک شود.

۵٫ایجاد رسانه و شبکه های اجتماعی مناسب با کسب و کار
ایجاد رسانه، حضور در شبکه های مجازی هم به نحوی تبلیغات است و حس اعتماد را در مشتریان ایجاد می کند. داشتن یک سایت و کانال از الزامات هر کسب و کاری است، فعالیت در بعضی رسانه ها همچون توییتر مختص افرادی است که محصول و خدمات آنها، عقیده و بیان آنها است، حضور در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و فیس بوک بیشتر برای کالاها استفاده می شود.

%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C.jpg
۶٫شناسایی رقبا

در حوزه فعالیت شما چه افرادی مشغول به کار هستند و کسب و کار آنها در چه سطحی است. نحوه برندسازی آنها چگونه بوده و اطلاعاتی از این قبیل می توانید در این امر به شما کمک شایانی نماید.

۷٫شفافیت در کسب و کار
شفافیت در کسب و کار باعث ایجاد حس اعتماد به مشتری می شود، در اهمیت این موضوع می توان شرکت های بورس را نام برد که فقط با شفاف سازی و در دسترس گذاشتن اطلاعات در اختیار عموم می توانند از طریق بورس سرمایه کسب کنند و کسب و کارشان را توسعه دهند.

۸٫ارزش سازی برند
ارزش سازی شامل تمامی مباحث مذکور می شود، با تمام تلاش ها و ایجاد حس خوب در ذهن مخاطبان و رقبا در تمام جامعه شما تبدیل به یک برند ارزشمند می شوید، مثال بنز را در نظر بگیرید، که فقط نام بنز چه حسی در شما ایجاد می کند، همین احساس یعنی ارزشمندی برند بنز که در سطح جامعه وجود دارد.



۹٫تبلیغات(درون سازمانی و برون سازمانی)
باید در نظر داشته باشید اولین مشتریان شما خود شما و کارکنان شما هستند، پس اهمیت معرفی محصول و تبلیغات را در درون سازمان نباید فراموش کنید. اگر افراد درون سازمان برند شما را قبول داشته باشند و با آن آشنا باشند خود باعث تبلیغ می شوند.

۱۰٫ایجاد حس ارزشمندی در کارکنان سازمان
فرض کنید شما کارمند شرکت گوگل هستید، چه احساسی در شما ایجاد می شود؟ یکی از مهمترین نکات این است که کارکنان شما از روسا و مدیران تا کارمندان ساده شرکت احساس ارزشمندی نسبت به سازمانی که در آن مشغول به کار هستند، داشته باشند.

۱۱٫ارتباط با مشتری
چون هدف ما از برندینگ ایجاد ارتباط با مشتریان است، پس چه ما و چه مشتریان باید بتوانند به راحتی با ما ارتباط برقرار کنند و در دسترس آنها باشیم، که این مورد از طریق وب سایت و شبکه های اجتماعی به راحتی مقدور شده است.

۱۲٫کمپین تبلیغاتی
راه اندازی کمپین تبلیغاتی یکی از روش های موثر در ارتباط با مشتریان است. کمپین تبلیغاتی در جهت معرفی محصولات و خدمات شما اهمیت بسزایی دارد؛ که بخشی از آن رسانه ها و شبکه های اجتماعی است و تبلیغات محیطی، بیلبوردها، ایمیل،روزنامه، مجله، پیامک و حتی ارسال نامه به صورت خیلی کلاسیک را شامل می شود. در این حوزه می توان ادوایزرها نیز نام برد. افرادی که صاحب رسانه هستند و می توانند با نظرات خود در جلب مخاطب به سمت کسب و کار شما تاثیرگذار باشند، مثل: موضوع ادوایزرهای صنعت غذا، رستوران ها و کافی شاپ ها که این روزها محبوبیت زیادی دارند.



۱۳٫رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی به شیوه ای از معرفی و تبلیغ محصول گفته می شود که به صورت خیلی نامحسوس این کار انجام می شود یعنی مخاطب کامل با متن ارتباط برقرار می کند و اصلا درک نمی کند که متن تبلیغاتی است، در لابلای متون لینک و سایت کسب و کار یا محصول مورد نظر داده می شود. این روش یکی از موثرترین شیوه های تبلیغات است. به این شیوه ها برنامه های تلویزیونی یا رادیویی به معرفی یک محصول یا خدمت می پردازند و مخاطب به قدری در موضوع فرو می رود که جنبه تبلیغاتی را درک نمی کند.

Post-red-300x300.jpg
۱۴٫تولید محصول و خدمات با کیفیت

با تمام توصیفات در برندسازی اگر محصول با کیفیت و یا حتی خدمات با کیفیت به مشتری ارائه ندهیم، تمام تلاش های ما بیهوده و عبث است، چون در نهایت هدف اصلی ما فروش محصول است مشتری قرار است از محصولات ما استفاده کند.

۱۵٫بسته بندی با کیفیت
هنگامی که کالای شما به دست مخاطب برسد، اولین موضوع با در دست گرفتن و مشاهده بسته بندی و جلد محصول در یک آن تمام احساسات خوبی که نسبت به برند شما، نام، لوگو و شعار داشته در یک آن برایش تداعی شود.

%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C.jpg
۱۶٫ایجاد حس ارزشمندی در مشتری نسبت به خرید محصول

مشتری باید با استفاده از محصول شما احساس ارزشمندی داشته باشد و هنگامی که آن را به سایرین معرفی می کند باید همین حس را منتقل کند، اگر به این قسمت از ایجاد حس ارزش در مشتری دست یافتید، می توانید بگویید که برندسازی شما نتیجه بخش بوده است.

با این اوصاف هنگامی که برندینگ به شیوه صحیح آن انجام شود محصول نهایی از جانب مشتری ضمانت شده است و می توان با اطمینان خاطر نسبت به مشتریان محصول را تولید و روانه بازار کرد و یا خدمات را ارائه داد. چون مطمئن هستیم مشتریان وفادار ما سراغ محصولات دیگر هر چند با قیمت های پایین تر نخواهند رفت.
 

Connector

New Member
همه اینها درسته ولی اگر بخوایم برند رو فقط در یک جمله خلاصه کنیم برند یعنی "مردم درباره شما چه میگویند؟"
 

جدیدترین ارسال ها

بالا