سلام جمیعاً
واقعاً خوشم میاد که یکی پیگیر یه قضیه بشه تا به جواب برسه.
ببین داداش
کلیات کار رو قبلاً هم گفتم ... ولی شما باید اون ذهنیتی رو که از برنامه سازی داشتی کنار بذاری و یه بار دیگه جوابا رو بخونی.
ولی مشکلی نیست ... بازم توضیح می دم.
اگه کسی بخواد تبلیغ کنه باید ما تو قرارداد بیاریم و آیا باید به صداوسیما پول بدیم یا نه
خب هیچ جای دنیا، تبلیغ بدون هزینه نیست. حتی اگه بخوای یه آگهی توی روزنامه هم بدی، باید هزینه پرداخت کنی.
مثلاً شما رفتی یه کسی رو پیدا کردی که اسپانسر قسمتی از برنامت بشه. اونم می گه که پس باید اسم منم توی برنامه بگی.
موقع بستن قرارداد با شبکه، باید مشخص کنی که قراره اسم این شرکت، مثلاً 4 بار توی برنامه تکرار بشه و آرمشون هم نمایش داده می شه. شبکه همبا کمک قسمت ارزیابی خودش، برآورد می کنن که واسه همین مقدار تبلیغ X تومن برای هر برنامه باید پرداخت بشه.
اینا چیزاییه که توی قرارداد کاملاً مشخص می شه و بالاخره به یه توافقی می رسید.
حالا اگه این 4 بار تبلیغ توی یه برنامه، بشه 3 بار، خودتون ضرر کردید (چون استفاده نکردید) ولی اگه بشه 5 بار، باید پول تبلیغات اضافی رو پرداخت کنید.
اگه بخوام تهیه کنندگی این برنامه رو بگیرم شما قبلا" گفتی که تهیه کننده هم پول میگیره پس حالا سوال اینه که تهیه کننده پس چیکاره هستش
- اگه کسی یه طرح برای برنامه سازی داشته باشه و خودش هم از پس هزینهء ساختش بربیاد، می شه
مجری طرح.
- کسی که عین یه مربی فوتبال، آدما رو انتخاب می کنه و می چینه و یه گروه تشکیل می ده، می شه تهیه کننده.
- ممکنه یه نفر فقط طرح داشته باشه؛ ولی پولشو نتونه جور کنه، با یه تهیه کننده صحبت می کنه که پشتیبان مالی هم فراهم کنه.
- کارگردان کسیه که از لحاظ فنی و هنری مهارت کافی رو داره و از امکانات و نیروهایی که تهیه کننده براش در نظر گرفته، استفاده می کنه تا بهترین برنامه رو بسازه.
این کار عین کارای بانکیه ... یعنی پول بین افراد در جریانه و هر کسی بهرهء خودشو می بره (که این بهره همیشه فقط مالی نیست ... ممکنه از نظر اعتباری و هنری و سابقهء کاری باشه).
آیا صدا و سیما به ما کمک می کند یانه البته از نظر مالی و...
بله ... ممکنه موقعی که طرح رو به شبکه پیشنهاد می دید، اونا هم قبول کنن که بخشی از هزینه رو بپردازن. البته اینا همش توافقیه و بستگی به نوع طرح و برنامهء کاری شبکه و خیلی چیزای دیگه داره.
اگه میشه این سوالا رو جواب بدید تا من بیشو بگم البته اگه زحمتی نیست واسم یه مثال بزنید مثل برنامه نود که اون از اول چی کار کرده
اینو که قبلاً گفتم که:
همین برنامهء نود رو مثال بزنم:
تولید یه برنامهء ورزشی دربارهء برای کی مفیده؟
1- سازمان تربیت بدنی
2- فدراسیون فوتبال
3- سازمان لیگ
4- باشگاه ها
5- گروه ورزش شبکه
چرا واسه اینا مفیده؟
چون به هر حال بخشی از وظیفهء کاریشون اینه که بخش از بودجه شونو برای اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ و آموزش همومی و این چیزا صرف کنن. خب وقتی کسی (مثل همین عادل خان) پیدا می شه که همه کار می تونه انجام بده و به خاطر سابقهء کاریش، مطمئناً از پس ساخت یه برنامهء پربیننده به خوبی برمیاد، خب بهترین کار اینه که این هزینه رو در احتیار همچین کسی قرار بدن.
حالا در کنار این 5 مورد بالا، شرکت هایی رو هم که می خوان از فرصت تجاری این برنامه استفاده کنن اضافه کن.
کافیه که هر کدوم از این بخش ها، قسمتی از هزینهء ساخت این برنامه رو به عهده بگیرن. مسلمه که کلی پول می شه.
دوباره می گم:
شما باید اون ذهنیتی رو که از برنامه سازی داشتی کنار بذاری و یه بار دیگه جوابا رو بخونی.
بازم سوالی بود در خدمتیم.
التماس دعا
یا علی