ایجاد خروجی pdf از مجموعه تصاویر

maya 2015

Banned



شایدكمتر كسی كه به نحوی با رایانه ارتباط دارد با PDFآشنایی نداشته باشد؛ فرمتی كه امروزه دیگر یكی از فرمت‌های استانداردبه منظورمشاهده كتاب‌ها بوده و تقریبا تمام دستگاه‌ها آن را اجرا میكند و نمایش می‌دهد.

اینفرمت كه خلاصه شده عبارت Portable Document Formatاست، به فرمتی اطلاق می‌شود كه به كمك آن می‌توانیم متون، اسناد و تصاویرخود را با ویژگی‌های بسیار خاص در محیط وب و بین رایانه‌های مختلف به اشتراك بگذاریم.این فرمت سال 1993 توسط شركت ادوب معرفی و برای نمایش و اجرای آن نرم‌افزار Adobe Acrobat ارائه شد. این فرمت كه با گذشتسال‌های متمادی تغییرات بسیاری در آن ایجاد شده، امروزه یكی از پرطرفدارترین فرمت‌هایبه اشتراك‌گذاری اطلاعات در دنیای مجازی به شمار می‌رود؛ زیرا در صورت ذخیره كردن فایلخود با این فرمت می‌توان بدون وابستگی فایل به محیط نرم‌افزاری كه توسط آن ایجاد شده،آن را برای استفاده دیگران به اشتراك گذاشت.

از ویژگی‌هایجذابی كه باعث گسترش استفاده از این نوع فرمت در جهت انتشار كتاب‌ها و مطالب می‌شود،علاوه بر امكان ارائه هر نوع محتوا اعم از متون، تصاویر، فایل‌های سه بعدی و... درقالب آن، امكانات امنیتی بسیار بالای موجود در آن در جهت رمزنگاری محتوا و جلوگیریاز دسترسی‌های غیرمجاز است. امروزه نیز به علت گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌هاو رایانه‌های همراه و محدودیت استفاده از روش‌های سنتی ارائه محتوا، ارائه محتوای دلخواهبا این فرمت ـ كه در بیشتر رسانه‌ها قابل اجرا و مشاهده باشد ـ بسیار مهم و ضروری است.با این كه تقریبا بهترین گزینه برای اجرای فایل‌های PDFنرم‌افزار Acrobatشركت ادوب است، اما برای تولید فایل‌های PDF روش‌های متفاوت و نرم‌افزارهایمختلفی معرفی شده كه می‌توانیم با توجه به اهداف مورد نظر از آنها استفاده كنیم.

امانكته جالب توجه امكان تولید فایل‌های PFDتوسط نرم‌افزار Bridge‌شركت ادوب است، با این نرم‌افزار كه به عنوان نرم‌افزار مدیریت و مرتب‌سازیتصاویر شركت ادوب همراه فتوشاپ و بیشتر نرم‌افزار‌های مجموعه CS ادوب نصب می‌شود، قبلا آشنا شدیمو درباره روش‌های تولید گالری تصاویر توسط آن صحبت كردیم. در این مقاله درباره تولیدفایل‌های PDF توسط این نرم‌افزار مطالبی را خواهیم‌آموخت.

برایایجاد فایل‌های PDF توسط این نرم‌افزار باید پس از اجرای نرم‌افزار با فشار دكمه‌های Ctrl+F4 یا كلیك روی گزینه OutPut در قسمت بالای محیط نرم‌افزار،پانل OutPut را فعال كنیم. در پانل OutPutدر صورتی كه گزینه PDFانتخاب شده باشد با كلیك روی آن، آن را فعال كرده و با توجه به نیازخود تنظیمات دلخواه خود را روی آن انجام می‌دهیم.

پانلOutPut در بخش PDF علاوه بر قسمت اصلی كه امكان انتخابقالب تولید فایل PDF را فراهم می‌آورد، از طریق هفت قسمت دیگر امكانات بسیار جالبی برای مدیریتفایل PDF را به این شرح ارائه می‌كند:

1. Document: به كمك این بخش می‌توانیم تنظیماتی از قبیلاندازه و ابعاد خروجی، كیفیت آن Quality،رنگ پس‌زمینه Background و موارد امنیتی فایل مثل تعریف رمز ورود OpenPassword و رمز ویرایش و دسترسی Permission و حتی غیرفعال كردن حالت چاپ Disable Printing را انجام دهیم.

2. Layout: در این بخش علاوه بر امكان تنظیم موقعیت قرارگیریتصاویر، فواصل در لبه‌ها، تعداد سطرها و ستون‌ها، می‌توانیم مواردی چون تنظیم فواصلبه صورت خودكار، Rotate for Best Fit چرخش تصویر برای بهترین حالت نمایش و تكرار یك تصویر در همه صفحات Repeat one photo per page را نیز انتخاب كنیم.

3. Overlay: در این بخش می‌توانیم تنظیمات توضیح نمایش دادهشده همراه تصویر را كه معمولا نام تصویر و پسوند آن است، مثل تنظیم فونت، اندازه متنو رنگ آن را انجام داده و صفحات خود را شماره‌گذاری كنیم و تنظیمات آن را انجام دهیم.

4. Header: به كمك این بخش امكان تعریف سربرگ با ویژگیتكرار در همه صفحات فایل خروجی فراهم می‌شود. با فعال كردن حالت سربرگ add Header‌ می‌توانیم متن مورد نظر (Text)، فونت، اندازه و رنگ آن را تنظیم و فاصله دلخواهبرای نمایش آن را (Distance) نیزمشخص كنیم. به كمك قسمت Divide می‌توان جداكننده‌ای برای بخش سربرگ از بقیه بخش‌ها تعریف كرده و رنگ دلخواهیبه آن نسبت دهیم.

5. Footer: این بخش نیز برای اضافه‌كردن پابرگ روی صفحاتاستفاده می‌شود كه تنظیمات آن مشابه تنظیمات Headerاست.

6. Play Back: یكی از امكانات بسیار جالبیكه هنگام تولید فایل PDF در این نرم‌افزار می‌توانیم روی آن اعمال كنیم، امكان پخش خودكار صفحات باقابلیت اعمال جلوه‌های ویژه و تنظیم زمان نمایش هر صفحه است. به كمك این بخش می‌توانیمحالت تمام صفحه هنگام اجرای فایل (Open in FullScreenMode)، رفتن خودكار به صفحه بعد پس از زمان دلخواه(Automatic advance to the next page)، زمانمكث برای هر صفحه (Duration)، قابلیتتكرار پس از اتمام اجـــــــرای فایل (Loop)،اعمال جلوه‌های ویژه برای زمان تعویض یك صفحه با صفحه دیگر (Transition)با 14 جلوه مختلف و تنظیم جهت (Direction)و سرعت (Speed) تعویض صفحات را انتخاب كنیم.

7. Water Mark: به كمك این بخش می‌توانیمواترمارك دلخواه خود را برای جلوگیری از استفاده‌های غیرمجاز یا به منظور نمایش متوندلخواه روی كل صفحات اعمال كنیم. پس از فعالسازی این بخش از قسمت Add Water Mark و انتخاب نحوه نمایش آن (Foreground روی تصویر و Background پشت آن) می‌توانیم از بخش Insert text متن دلخواه و از بخش Insert Image تصویر دلخواهی برای آن در نظربگیریم كه در بخش متن می‌توانیم نوع فونت، اندازه و رنگ آن را تنظیم و در بخش تصویردلخواه خود را از قسمت Path فراخوانی كرده و تنظیمات مورد نظر را روی آن انجام دهیم.

در نهایتپس از اعمال تنظیمات مورد نظر به كمك دكمه Refresh Previewدر قسمت بالای پانل OutPutپیش‌نمایشی از فایل خود را مشاهده می‌كنیم و با فشار دكمه Save‌ در پایین پانل OutPut فایل ذخیره می‌شود. دقت كنید قبـــلاباید در پنجره Content تصاویر مورد نظر را جهت تولید فایل PDFانتخاب كنیم. با فعال كردن گزینه ViewPDF after save پس از ذخیره‌سازی فایل PDF فایل ذخیره شده را اجرا كرده ونمایش می‌دهد.

در تهیهو تولید فایل‌های PDF توسط این نرم‌افزار توجه به چند نكته ضروری است:
1. برایمشاهده جلوه‌های ویژه اعمال شده روی صفحات و تعویض خودكار صفحات باید نسخه جدیدAdobe Acrobat روی سیستم نصب شده باشد و در صورتیكه فایل مورد نظر توسط سایر نرم‌افزارهای PDFمثل PDF Reader یا نسخه‌های پایین آكروبات گشوده شود، ممكن است این جلوه‌ها بدرستی نمایش دادهنشود.

2. دربخش‌هایی كه امكان اضافه‌كردن متن فراهم بود مثل سربرگ، پابرگ و واتر مارك، در صورتیكه بخواهیم متون فارسی اضافه كنیم باید از فارسی‌نویس مناسب و فونت‌های مربوط به آناستفاده كنیم؛ در غیر این صورت، متون به صورت جدا از هم و معكوس درج خواهد شد.

منبع:jamejampress.ir
 

جدیدترین ارسال ها

بالا