اخبار انیمیشن (داخلی)

animations

Active Member
انیمیشن "کودک و اشغالگر" به کودکان غزه اهدا می‌شود

100938382587.jpg

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی شبکه سحر اعلام کرد این مجموعه انیمیشن در مراسمی با عنوان "غنچه‌های مقاومت" که اواخر بهمن ماه و در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، به دکتر ابواسامه عبدالمعطی به عنوان نماینده دولت قانونی حماس در ایران تقدیم خواهد شد.

"کودک و اشغالگر" یک مجموعه انیمیشن سه‌بعدی رایانه‌ای است که تولید و پخش آن همزمان است و تاکنون 39 قسمت از انیمیشن پخش شده و 13 قسمت دیگر به زودی آماده پخش می‌شود.

شخصیت‌های اصلی" کودک و اشغالگر" یک خواهر و برادر خردسال فلسطینی و یک سرباز رژیم صهیونیستی هستند و داستان درباره درگیری بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی است.این انیمیشن علاوه بر شبکه سحر از شبکه دو، شبکه خبر و برخی شبکه‌های تلویزیونی ترکیه و سوریه نیز پخش شده و شبکه سحر قصد دارد با اهداء آن به کودکان غزه که نماد مظلومیت ملت فلسطین در مقابل سبعیت و درنده‌خویی رژیم متجاوز صهیونیستی است، از اندیشه ظلم‌ستیزی و شخصیت استوار، مستقل و قدرتمند آحاد ملت سرافراز فلسطین از جمله کودکان و نوجوانان آن تجلیل کند.مراسم اهدا انیمیشن "کودک و اشغالگر" شبکه جهانی سحر به کودکان غزه 27 بهمن در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.


منبع: پیلبان
 

animations

Active Member
کارگاه مشترک انیمیشن ایران و جهان

امید خوش نظر ، کارگردان انیمیشن «پارازیت»، محصول مشترک ایران و سوئیس، گفت: راه‌اندازی کارگاه مشترک انیمیشن ایران وجهان در حوزه هنری، مهمترین رخ داد فرهنگی عرصه انیمیشن در 30 سال گذشته است.

omid-khoshnazar.jpg

به گزارش کارتون3000 و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، امید خوش نظر، کارگردان انیمیشن با بیان این مطلب، افزود: از مزایای راه‌اندازی کارگاه مشترک انیمیشن ایران و جهان در حوزه هنری، بهره مندی انیمیشن سازان ایرانی برای «تولید آثار کیفی» و «دست یابی به بازارهای جهانی» و «پخش مطلوب آثارشان در سراسر جهان» است.

این کارگردان، با تاکید بر این که انیمیشن ایران، با وجود کیفیت نسبی آن، از پخش جهانی و ورود به بازار انیمیشن صنعتی محروم بوده است، افزود: نوع وکیفیت انیمیشن اروپا به گونه‌ای است که از نظراجرایی و صرفه اقتصادی، نیازمند استفاده از توانایی‌های کشورهای دیگر هستند و با توجه به توانایی انیمیشن سازان کشور در تولید کم هزینه و سریع و با کیفیت بالا، به خصوص در عرصه مجموعه‌های انیمیشنی بلند، این کارگاه می‌تواند بخش مهمی از سفارش تولید انیمیشن اروپا را به سمت ایران متمایل کند.

خوش نظر گفت: اکنون بیشتر تولید انیمیشن اروپا در کشورهای هند، سنگاپور و مالزی انجام می‌شود، درحالی که ایران از این توان برخوردار است که جایگزین این کشورها شود.

حوزه هنری به تازگی با راه‌اندازی کارگاه مشترک انیمیشن ایران وجهان، تولید برنامه‌های انیمیشن مشترک با کشورهای مختلف جهان به خصوص کشورهای اروپایی را در دستور کار خود قرار داده است.

انیمیشن پارازیت به کارگردانی امید خوش نظر محصول مشترک ایران و سوئیس نخستین اثر تولیدی این کارگاه است.


منبع: cartoon3000





انیمیشن «پارازیت» با همکاری ایران و سوییس تولید می‌شود

انیمیشن کوتاه پارازیت به کارگردانی امید خوش‌نظر ‌با همکاری مشترک مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری و مدرسه عالی هنر Hochshule Luzern کشور سوییس تولید می‌شود.

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری حوزه هنری، این انیمیشن 35 میلی‌متری در مدت زمانی کمتر از شش دقیقه، شروع یک جنگ را که مسبب آن توهم یک سرباز‌ است به تصویر می‌کشد.

پارازیت روایت‌گر داستان فانتزی سربازی‌ است که ماموریت نگهبانی از یک مرز فرضی را دارد و صدای رادیویی که در دکل است و مورچه‌ها و حشرات اطراف این سرباز، برای او توهم جنگ را ایجاد می‌کنند.

خوش‌نظر این انیمیشن را با تکنیک دو بعدی و سیاه و سفید در دو شرکت Floid سوییس و Rpca Pictures حوزه هنری خواهد ساخت.

مرکزمطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری تولید مشترک با سایر کشورها را به عنوان یکی از روش‌های جهانی شدن انیمیشن ایران پی‌گیری می‌کند.


منبع: پایگاه خبری فیلم کوتاه
 
آخرین ویرایش:

animations

Active Member
مراسم معارفه مهدی ارگانی برگزار شد

مراسم معارفه مهدی ارگانی رئیس جدید اداره کل پویانمایی صبا صبح روز 20 بهمن 1387 با حضور مسئولان صدا و سیما و جمعی از هنرمندان رشته انیمیشن برگزار شد که البته این مراسم با حواشی و شایعه های بسیاری همراه بود.

در این جلسه ابتدا مقصود نعیمی ذاکر مدیر اسبق اداره کل پویانمایی صبا گزارش کوتاهی از فعالیتهای دو سال اخیر خود و تیم مدیرانش را ارائه داد و سپس مهدی ارگانی با ارائه بیوگرافی مختصری از خود و تشکر از مدیر سابق مرکز صبا ، نقطه نظرات و برنامه های مدنظر خود را بیان کرد و به این ترتیب وی رسما مسئولیت خود را به عنوان مدیر جدید اداره کل پویانمایی صبا آغاز کرد. همچنین در این مراسم مهدی فرجی مدیر شبکه دوم سیما از تلاشهای نعیمی ذاکر در مرکز صبا تشکر و برای مهدی ارگانی آرزوی موفقیت کرد.

mehdi-aragani.jpg

البته این مراسم حاشیه های جالبی هم در پی داشت از جمله اینکه بسیاری از هنرمندان و تهیه کنندگان مرکز صبا از این تغییرات مدیریتی ناگهانی حیرت زده بودند و برخی از آنها همان روز صبح از جایگزینی مهدی ارگانی به جای مقصود نعیمی ذاکر مطلع شده بودند.

از دیگر حواشی مهم این جلسه که به نوعی جلسه را تا پایان تحت الشعاع خود قرار داد اعتراض شدید میرباقری ( یکی از انیمیشن سازان با سابقه مرکز صبا) به تعریف و تقدیر های مهدی ارگانی از مقصود نعیمی ذاکر و همچنین به نحوه مدیریت کلان انیمیشن در صدا و سیما و نیز تغییرات پی در پی مدیران بدون توجه به خواست واقعی هنرمندان این عرصه بود که با اقبال تقریبی حضار نیز مواجه شد.

اما در این میان شایعه های زیادی نیز به گوش می رسید از جمله اینکه به احتمال قوی امور مالی مرکز صبا دوباره مستقل شده و ردیف بودجه این مرکز مستقیما به حساب خود مرکز واریز خواهد شد!!!!

از دیگر شایعه های جالب این مراسم این مطلب بود که به احتمال قوی مرکز صبا از تمرکز صرف بر روی آثار انیمیشن بیرون خواهد آمد و فعالیتهای این مرکز در تمامی حوزه های برنامه سازی کودک گسترش خواهد یافت! که البته اگر این موضوع صحت داشته باشد تضادی آشکار با اهداف اولیه و بنیادین تشکیل این مرکز فرهنگی و هنری خواهد داشت و لطمه بزرگی به صنعت انیمیشن ایران وارد خواهد آورد ، چرا که اداره کل پویانمایی صبا تنها مرکز تخصصی متولی انیمیشن حال حاضر در ایران است.


منبع: کارتون 3000



نخواستم یه پست دیگه براش بزنم. اگه دوست داشتید زندگی نامه این آقای ارگانی رو بخونید، برید اینجا. رئیس اداره کل پویانمایی صبا یه آدم کم بیناست!!
 
آخرین ویرایش:

animations

Active Member
سه نامزد اسکار در ششمین جشنواره پویانمایی تهران

سه فيلم انيميشن كه امسال نامزد دريافت اسكار در رشته پويانمايي شده‌اند، در بخش مسابقه بين‌الملل ششمين جشنواره پويانمايي تهران به نمايش در مي‌آيند.

به گزارش کارتون3000 و به نقل از روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، فيلم "داستان عاشقانه لاواتوري " به كارگرداني "كنستانتين برونزيت " از كشور روسيه كه محصول سال 2006 است، يكي از بخت‌هاي اصلي اسكار پويانمايي است. اين فيلم تحسين شده، پيش از اين هم برنده 18 جايزه معتبر بين‌المللي شده بود.

3nominate_animation.jpg

"مادام توتلي پوتلي " به كارگرداني "كريس لاويس " محصول سال 2006، ديگر فيلمي است كه نامزد دريافت جايزه بهترين پويانمايي اسكار شده است. اين فيلم تاكنون توانسته 39 جايزه بين‌المللي را از آن خود كند.

انيميشن "آن طرفي " به كارگرداني "اسميت و فوكز " از كشور انگلستان كه محصول 2008 است، يكي ديگر از بخت‌هاي اصلي اسكار در رشته پويانمايي است. هفت جايزه ديگر نيز تاكنون نصيب اين فيلم شده است.

علاوه بر اين سه فيلم، فيلم‌هاي برتر جهان در بخش انيميشن كه برنده جوايز متعدد در جشنواره‌هاي بين‌المللي شده‌اند، در بخش بين‌الملل جشنواره پويانمايي تهران با هم به رقابت مي‌پردازند.

برگزيدگان اسكار در بخش‌هاي مختلف روز 4 اسفند (24 فوريه) معرفي خواهند شد.

ششمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران 11 تا 15 اسفند برگزار مي‌شود.


منبع: cartoon3000
 
آخرین ویرایش:

animations

Active Member
نگرش به انيميشن بايد تخصصي شود

A0321138.jpg

امير مسعود علمداري درباره لزوم برگزاري دوره‌هاي آموزش تخصصي انيميشن گفت: براي بهره برداري فرهنگي و اقتصادي از انيميشن، بايد اين هنر صنعت به صورت تخصصي آموزش داده شود.

به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، به نقل از روابط عمومي حوزه هنري، امير مسعود علمداري، پژوهشگر، روزنامه نگار و مجري برگزاري دوره‌هاي آموزشي مركز مطالعات و توليدات انيميشن حوزه هنري، با اشاره به اينكه انيميشن هنر صنعتي پرهزينه است، گفت: با توجه به اينكه انيميشن يك صنعت پرخرج است و سازماندهي و مديريت بالايي نسبت به سينما، از لحاظ برنامه‌ريزي و سرمايه گذاري و مديريت توليد و سازمان دهي احتياج دارد، توليد و توزيع در ايران ضعيف بوده است و با آن كه تاكنون شش، هفت كار سينمايي بلند توليد كرده‌ايم بخش مستقلي براي توزيع نداريم و سرمايه باز نمي‌گردد.
وي درباره تاثير حوزه هنري و ديگرسازمان‌ها در رشد و تقويت انيميشن، گفت: حوزه هنري در حدود 10 سال پيش در يك مقطع خاص كاركرد ولي ادامه نيافت، اما در دو سال اخير در زمينه انيميشن كارها و توليداتي از جمله شكرستان را داشته و با تاكيد بر كيفيت فعاليت‌هاي قابل توجهي را ارايه كرده است كه برخي از آنها در سطح جهاني هستند.

علمداري با تاكيد بر اينكه آموزش انيميشن در ايران حرفه‌اي نيست، توضيح داد: كارشناسان معتقدند كه در توليد انيميشن 32 پست تخصصي احتياج است ولي هيچ مكاني درايران به صورت تخصصي اين نيازها را آموزش نمي‌دهد.

وي ادامه داد: در شرايط فعلي آموزش در دانشگاه‌ها بسيار ضعيف است و فارغ التحصيلان اين رشته در طول يك سال و نيم فقط كلياتي از انيميشن را ياد مي‌گيرند، در صورتي كه آموختن يكي از پست‌هاي انيميشن (مانند طراحي شخصيت، كارگرداني و ...) به طور تخصصي، به تنهايي يك سال آموزش احتياج دارد.

مجري برگزاري دوره‌هاي آموزشي مركز مطالعات و توليدات انيميشن حوزه هنري گفت: كساني كه به صورت تجربي يا با مدرك دانشگاهي و با اطلاع كمي گسترده و سطحي، وارد اين حرفه مي‌شوند بيشتر تمايل به كارگرداني دارند، در حالي كه اگر بخواهيم انيميشن رشد كند به چهار ستون توليد، آموزش، پژوهش و توزيع احتياج داريم و تا اين مشكل حل نشود توليد در كشورمان رشد پيدا نمي‌كند و در كيفيت و كميت محدود مي‌ماند.

علمداري در مورد برگزاري دوره‌هاي آموزشي تخصصي انيميشن در مركز مطالعات و توليدات مركز انيميشن حوزه هنري، گفت: اين دوره‌هاي آموزشي كاربردي است تا شركت كنندگان پس از طي آن حداقل در يكي از پست‌هاي انيميشن مشغول به كار شوند.

وي با بيان اينكه الگوي اين دوره‌ها بر اساس موفقيت‌هاي آن در ساير كشورها (از جمله كانادا) است، كه بر اساس نيازسنجي‌ها و شناخت كافي ازشرايط خودمان برگزار مي‌شود، اظهار كرد: دراين دوره‌ها دو نوع كلاس داريم، يكي كلاس‌هاي ترمي يكساله، كه به سه ترم سه ماه تقسيم شده و در سه رشته تخصصي برگزار مي‌شود و نوع دوم كلاس‌هاي ترمي موردي است كه براي فعالان و علاقه مندان اين هنر صنعت طراحي شده است.

علاقه مندان مي‌توانند براي آگاهي بيشتر از اين دوره‌هاي آموزشي به خيابان فاطمي، خيابان دوم، پلاك 14، مركز مطالعات و توليدات مركز انيميشن حوزه هنري مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 88963360 تماس بگيرند.


منبع: پیلبان
 

animations

Active Member
نخستین بازار مستقل پویانمایی در ایران برپا می‌شود

A0536179.jpg

نخستین بازار پویانمایی ایران همزمان با ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 11 تا 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی کانون اعلام کرد سیدحسین وزیری رئیس جشنواره پویانمایی تهران همچنین افزود: در این بازار 36 شرکت تولید‌کننده انیمیشن و چهار شرکت visual effect حضور دارند که پتانسیل اصلی هنر پویانمایی ایران را تشکیل می‌دهند. این شرکت‌ها دارای مجوز هستند و بیش از یک دهه از عمر فعالیت آنان در این عرصه می‌گذرد.

وی گفت: سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی که برای معرفی کالای خود از هنر انیمیشن استفاده می‌کنند، می‌توانند در این بازار حضور یابند. دبیرخانه جشنواره پویانمایی با روابط عمومی سازمان‌ها و شرکت‌ها مکاتبه کرده و از آنها برای بازدید از این بازار دعوت کرده است.

وزیری افزود: علاوه بر شرکت‌های خصوصی و دولتی، 12 غرفه نیز به بخش دانشگاهی اختصاص داده شده است. در این بازار علاوه بر فروش و عرضه انیمیشن‌های تولید شده از سوی شرکت‌ها، محلی برای نمایش فیلم‌ها و تبلیغات و همچنین آموزش جنبه‌های مختلف انیمیشن در نظر گرفته شده است.

رئیس جشنواره پویانمایی تهران در انتها اظهار امیدواری کرد که این بازار از دوره بعد به صورت بین‌المللی برگزار شده و امکانی برای عرضه آثار ایرانی در سطح بین‌المللی و کمک به اقتصاد انیمیشن در ایران فراهم کند. ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 11 تا 15 اسفند در تهران برگزار می‌شود.


منبع: پیلبان







داوری جشنواره ششم پویانمایی تهران

داوری بخش داخلی ششمین دوره جشنواره پویانمایی تهران توسط فرد مقدم- صفورا- رازانی- عربانی و خانم سربندی انجام میگیرد.

معرفی داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی تهران:

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 4 هنرمند از کشورهای فرانسه، کانادا، سوییس و کرواسی و یک هنرمند ایرانی از روز پنجم اسفند کار بررسی 137 فیلم پویانمایی خارجی را آغاز می‌کنند.

بنابراین گزارش، الیویه کاترین یکی از داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی تهران نماینده کشور فرانسه در آسیفا و مسؤول برگزاری روز جهانی پویانمایی است. او همچنین عضو هیأت مدیره انجمن فیلم پویانمایی فرانسه (افکا) نیز هست.

نانسی مری رییس بخش فروش و بازاریابی اروپا و آفریقای مرکز ملی فیلم کانادا دیگر داور این بخش است.

اوتو آلدر مؤسس جشنواره بین‌المللی پویانمایی فانتوچ سوییس، مدرس گروه پویانمایی کالج هنری اچ.جی.کی و مشاور و عضو هیأت انتخاب چندین جشنواره در آلمان، استونی و فنلاند نیز یکی دیگر از داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی تهران است.

دیگر داور این بخش بوریووی داونیکوویچ (بوردو) از کشور کرواسی است. وی عضو شورای جشنواره پویانمایی زاگرب، دبیرکل آسیفا (1994 تا 2000) و سازنده آثار بسیار مشهور انیمیشن است.

پنجمین عضو هیأت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی عبدالله علیمراد انیماتور مطرح ایرانی است. آثار علیمراد در بیش از 8 جشنواره پویانمایی جهان جوایزی را کسب کرده است. او همچنین مؤلف دو کتاب با نام‌های "نگاه" (چگونه فیلم بسازیم) و "روش‌های ساده متحرک سازی"‌ است.


منبع: انیمیشن از نگاه گلپایگانی
 
آخرین ویرایش:

animations

Active Member
صبا 15 انيميشن براي پخش در نوروز آماده كرده است

pictures

مركز فرهنگي هنري صبا 15 انيميشن را براي پخش از شبكه‌هاي مختلف سيما در ايام نوروز آماده كرده است.
بنابر اين گزارش، اسامي 15 انيميشن توليدي مركز صبا عبارتند از:
انيميشن «آژي دهاك» در يك قسمت به كارگرداني كساوندي
انيميشن «اين نشانه‌هاي زيبا» در 26 قسمت به كارگرداني بلندا
انيميشن «چه كاري خوبه چه كار بد» در 13قسمت به كارگرداني خراساني و اسكويي
انيميشن «خمره» در 13قسمت به كارگرداني حسيني
انيميشن «دوستان جنگل (خرخري)» در26 قسمت به كارگرداني بادكوبه
انيميشن «رستم و برزو» در يك قسمت به كارگرداني ميگلي
انيميشن «زبر و‌ زرنگ» در27 قسمت به كارگرداني زرين آبادي
انيميشن «شيطنت‌هاي كودكانه» در 13 قسمت به كارگرداني عرفان نژاد
انيميشن «قصه‌هاي تقي» در 13 قسمت به كارگرداني هاشمي
انيميشن«كوكو قصه امروز كو» در 13قسمت به كارگرداني قلي بيگيان
انيميشن «ليلي حوضك» در يك قسمت به كارگرداني چيتايي
انيميشن «ماجراهاي كج و كوله» در 13 قسمت به كارگرداني درخشان
انيميشن «مشاغل قرآني» در17قسمت به كارگرداني فرشچيان
انيميشن «ملكه مورچه‌ها» در يك قسمت به كارگرداني فاطمه قدرت


منبع: انیماتورهای ایران
 

animations

Active Member
راجع به جشنواره پویانمایی تهران

جون گرتز:آمده‌ام ظرافت انیمیشن ایران را لمس کنم


«متاسفانه تاکنون فرصت زیادی برای آشنایی با انیمیشن ایران نداشتم. حالا که به ایران آمده‌ام امیدوارم فرصت آن را بیابم که ظرافت‌های انیمیشن ایران را لمس کنم.»
به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جون گرتز، برنده اسکار بهترین انیمیشن کوتاه در سال 1993 که در تهران کارگاهی برای دانشجویان رشته پویانمایی برگزار کرده است با بیان این مطلب افزود: «من معمولاً در کشورهای مختلف به عنوان سخنران حضور پیدا می‌کنم اما در ایران این فرصت را پیدا کرده‌ام که با دانشجویان انیمیشن از نزدیک آشنا شوم و کار کنم.»
این انیماتور برجسته جهانی تأکید کرد: «تاکنون مخاطبان من در چنین برنامه‌هایی، گروه گسترده‌ای از مردم بودند اما این بار با گروه کوچکی از دانشجویان روبرو هستم و از این موضوع استقبال می‌کنم چون می‌توانم جزئیات کارم را به طور کامل برای آنها تشریح کنم. از سوی دیگر این امکان را نیز به دست می‌آورم که آثار آنها را بهتر بشناسم.»
گرتز مبدع شیوه "نقاشی با خمیر" در خلق آثار انیمیشن است و قصد دارد همین تکنیک را به دانشجویان ایرانی در یک کارگاه آموزش دهد. او در این باره گفت: «تمرکز اصلی کارگاه بر "نقاشی با خمیر" خواهد بود. البته به تکنیک‌های دیگر که به طور مستقیم در مقابل دوربین کار می‌شوند نیز خواهیم پرداخت.»
"جون گرتز" در سال 1992 فیلم "مونالیزا از پله پایین می‌آید" را تولید و کارگردانی کرد. یک سال بعد، این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی کوتاه را به دست آورد. این فیلم با تکنیک نقاشی با خمیر ساخته شد و علاوه بر جایزه اسکار توانست جوایز جشنواره‌‌های معتبری همچون جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند، کوتاه و انیمیشن بمبئی، جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انیمیشن اوتاوا را به دست بیاورد. در این تکنیک با استفاده از خمیر روغنی، سطحی از تصاویر متحرک به صورت مستقیم در زیر دوربین ایجاد می شود.

منبع: کانون




دانیل سولجیک؛ پویانماهای ایرانی، نگاه سنتی دارند

.resized_234x329_2128.jpg

"هنرمندان ایرانی از نظر تکنیک تولید و طراحی آثار پویانمایی خیلی خوب کار می‌کنند اما در روایت داستان، نگاهی سنتی دارند."
دانیل سولجیک، عضو هیأت داوران مسابقه بین‌المللی ششمین جشنواره پویانمایی تهران با بیان این مطلب، گفت: "در جشنواره، بخشی تحت عنوان آثار تجربی در نظر گرفته شده است اما این آثار را نمی‌توان به معنای حقیقی تجربی دانست. برای خلق آثار تجربی باید به دنبال تکنیک‌های اجرایی و شیوه‌های روایی نوآورانه و خلاقانه بود."
این هنرمند که تاکنون در هیأت داوری جشنواره‌های مختلفی همچون جشنواره زاگرب حضور داشته است درباره کیفیت آثار راه یافته به این دوره از جشنواره پویانمایی عنوان کرد: "این جشنواره را می‌توان در سطح دیگر جشنواره‌هایی دانست که در آنها حضور داشتم. تنها تفاوت آن به سلیقه هیأت انتخاب آثار باز می‌گردد. در جشنواره‌های دیگر، معمولاً آثار تجربی را ترجیح می‌دهند اما در این جشنواره به آثار سنتی علاقه بیشتری وجود دارد."
وی افزود: "من به جشنواره‌های زیادی رفته‌ام. جشنواره انسی یکی از آنهاست که همه پویانماهای جهان به آنجا می‌روند. اما واقعیت این است که کیفیت آثار آن جشنواره هم تفاوت زیادی با جشنواره تهران ندارد."
دانیل سولجیک در باره تجربه حضورش در ایران، تصریح کرد:"معمولاً فرصت چندانی برای دیدن آثار ایرانی نداریم. خوشبختانه در تهران از شانس دیدن آثار ایرانی برخوردار شده‌ام.

منبع: کانون




پل دریزن: انیمیشن‌های ایران بر اساس سنت‌‌های داستان‌گویی کهن شکل گرفته‌اند


انیمیشن‌های ایرانی بر همان سنت‌هایی استوارند که در کشور شما برای داستان‌گویی استفاده می‌شود. آثار بسیار خوبی نیز بر همین اساس ساخته شده است اما متاسفانه در عرصه جهانی فضای کافی به آنها داده نمی‌شود.
به گزارش "آنا" پل دریزن، انیماتور آلمانی که در هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل ششمین جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد، با بیان این مطلب در باره کیفیت آثار این دوره از جشنواره گفت: "خوشبختانه مجموعه آثار بسیار خوبی در جشنواره جمع شده است و تاکنون کارهایی با کیفیت بالا دیده‌ام. شاید اگر هیات اولیه انتخاب آثار با سخت‌گیری بیشتری عمل می‌کرد، کیفیت آثار نهایی از آثار فعلی هم بهتر می‌شد."
این هنرمند که ریاست دانشکده انیمیشن سنتی و دیجیتال مدرسه فیلم آلمان را بر عهده دارد در باره شیوه کار خودش در خلق آثار انیمیشن عنوان کرد: "اساس سبک من، داستان‌گویی است و به همین دلیل هم از شیوه کار ایرانی‌ها خوشم می‌آید. با توجه به همین موضوع همیشه سعی می‌کنم در تنهایی کامل آثارم را بسازم و فقط در مراحل تکنیکی از متخصصان استفاده کنم."
این هنرمند که تاکنون در جشنواره‌های مختلفی در هیات داوران عضویت داشت در باره شیوه کار هیات داوری برای جشنواره پویانمایی تهران، گفت: "بر اساس تجربه‌هایی که در جشنواره‌های دیگر به دست آورده‌ام، عقیده دارم اگر هیات داوران در همان سالنی حضور داشته باشند که تماشاگران به تماشای فیلم می‌نشینند به نتایج بهتری دست می‌یابند چون شاهد عکس‌العمل مخاطبان نسبت به هر صحنه خواهند بود."

منبع: کانون
 

animations

Active Member
اعلام آمادگی یک شرکت آلمانی برای معرفی آثار ایرانی در سطح بین‌المللی

3356392_tmb3.jpg

"گرد وانیه" مدیر و تهیه کننده شرکت انیمیشن‌سازی "دیج تریک" آلمان که در بازار فیلم ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران شرکت کرده است، گفت: آماده معرفی آثار خوب انیمیشن ایران در سطح بین‌المللی هستیم.
به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی گفت: علت حضورم در این جشنواره بر مبنای صحبت‌های اولیه در فستیوال برلین با دبیر جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران است و به قصد ایجاد ارتباطات هنری به واسطه کانون به تهران آمده‌ام.
این تهیه کننده آلمانی ادامه داد: در آلمان با انیمیشن ایرانی رابطه‌ای نداشتم اما با مشاهده آثار ایرانی در این جشنواره متوجه استعداد شگرف جوانان ایرانی شدم.
وی با بیان اینکه علاقمند به معرفی آثار ایرانی در سطوح گسترده بین‌المللی است، افزود: این جشنواره از نظر سازماندهی و برگزاری در حد جشنواره‌های بین‌المللی مانند "آنسی" است.
این تهیه کننده آلمانی گفت: چنین علاقمندی و استقبال را از انیمیشن هنری در هیچ جشنواره‌ای در دنیا تاکنون مشاهده نکرده‌ام.
ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران تا 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب دایر است.


منبع: کانون
 

animations

Active Member
14 ‬کارگاه پویانمایی از شبکه آموزش پخش می‌شود

برنامه ضبط شده ‪ ۱۴‬کارگاه آموزش پویانمایی ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در ایام نوروز از شبکه آموزش سیما پخش خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این ‪ ۱۴‬کارگاه آموزشی در روزهای برگزاری جشنواره پویانمایی تهران برای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین برخی از دانشجویان رشته انیمیشن برگزار می‌شود.

از میان این ‪ ۱۴‬کارگاه، ‪ ۱۰‬کارگاه آموزشی از سوی بهزاد فراهت انیماتور مطرح ایرانی برپا خواهد شد.

چهار کارگاه دیگر نیز زیرنظر جون گرتز برنده جایزه اسکار سال ‪ ۱۹۹۳‬میلادی در روزهای برگزاری جشنواره پویانمایی تهران تشکیل می‌شود.

گرتز، این چهار کارگاه را برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده صدا و سیما برگزار خواهد کرد.

کارگاه‌های آموزشی ششمین جشنواره پویانمایی تهران در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پررش فکری کودکان و نوجوانان برپا می‌شود نخستین کارگاه آموزشی این جشنواره، زیر نظر بهزاد فراهت برگزار شد.


منبع: کانون
 

animations

Active Member
برگزيدگان ششمين دوره‌ي جشنواره انيميشن معرفي شدند

با وعده‌هايي برپايي سالانه‌ي جشنواره پويانمايي، برگزيدگان ششمين دوره‌ي جشنواره انيميشن معرفي شدند.


8-11-1387%5CIMAGE633686475316631250.jpg


ششمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران روز پنج شنبه 15 اسفندماه با برگزاري مراسم اختتاميه و معرفي برگزيدگان مسابقه ايران و بين الملل به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مراسم اختتاميه كه با حضور مرتضي ميرباقري معاون سيماي سازمان صدا و سيما، مهدي فرجي مدير شبكه دو سيما، محمد ميركياني مدير گروه كودك شبكه دو، محسن چيني فروشان مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و مسئولان فرهنگي و هنرمندان پويانما و جمعي از رايزنان فرهنگي سفارت خانه‌هاي خارجي در ايران برگزار شد، حسين وزيري رئيس ششمين جشنواره پويانمايي تهران به ارائه گزارشي از اين دوره پرداخت.

وزيري گفت: حدود شش ماه پيش 18 هزار نامه الكترونيك به پويانماهاي سراسر دنيا ارسال و از آنها دعوت شد تا در ششمين جشنواره پويانمايي تهران شركت كنند. در پاسخ به اين دعوت 824 فيلم از 60 كشور جهان و 564 فيلم از ايران به دبيرخانه جشنواره ارسال شد.
وي افزود: 20 هزار دقيقه پويانمايي از سوي كارشناسان مورد بازبيني قرار گرفت و 270 فيلم براي بخش مسابقه ايران، مسابقه بين الملل و بخش‌هاي جانبي جشنواره انتخاب شد. در مدت پنج روز 615‌هزار نفر در 205 سانس و هفت سينما به تماشاي فيلم‌هاي بخش‌هاي مختلف جشنواره پويانمايي نشستند و تازه‌ترين توليدات ايران و جهان را در اين حوزه ديدند.
معاون پژوهش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ايران برگزاري نخستين بازار ملي انيميشن ايران را گام بلند اين دوره از جشنواره پويانمايي دانست و گفت: اين بازار كه در آن 45 شركت مختلف حضور داشتند امكان تماشاي آثار پويانمايي، دسته‌بندي و ارائه آن را براي پويانماها فراهم كرد.
وزيري با بيان اينكه جشنواره پويانمايي تهران زماني مي‌تواند به مفهوم واقعي موفق باشد كه راهي براي فروش توليدات پويانمايي و كمك به اقتصاد فيلم‌ها فراهم كند و اين هنر از هنري رويايي به يك صنعت تبديل شود.
او ابراز اميدواري كرد كه در دوره آينده بازار انيميشن به صورت بين‌المللي برگزار شود تا شركت‌هاي داخلي و خارجي بتوانند براي توليد و خريد انيميشن گام‌هاي موثرتري بردارند.

سپس فيلم پويانمايي «مايسترو» كه در سال 2007 كانديداي بهترين پويانمايي اسكار شده بود، پخش شد و وجيه الله فرد مقدم نماينده هيأت داوران بخش مسابقه ايران بيانيه اين هيأت را قرائت كرد.

پس از آن برگزيدگان رشته‌هاي مختلف اعلام شدند و جوايز خود را دريافت كردند.

و در ادامه فيلمي به كارگرداني مهدي گنجي از حاشيه‌هاي ششمين جشنواره پويانمايي تهران پخش شد.

پل دريزن انيماتور آلماني به نمايندگي از هيأت داوران بخش مسابقه بين الملل به روي صحنه آمد و بيانيه اين هيأت را خواند كه اكبر عالمي يكي ديگر از اعضاي هيأت داوران ترجمه آن را به عهده داشت.

براي دريافت جوايز انيماتورهاي خارجي كه در جشنواره حاضر نبودند، رايزن فرهنگي سفارت آلمان، سفير آفريقاي جنوبي در ايران، دبير سوم سفارت جمهوري چك و كنسول و رايزن فرهنگي سفارت مجارستان، نماينده سفارت كانادا و نمايندگان سفارت ايتاليا روي صحنه حضور يافتند.

سپس اعضاي هيأت داوران بخش بين الملل براي دقايقي با حاضران در مراسم اختتاميه سخن گفتند و با ابراز خرسندي از حضور در اين رويداد اعلام كردند كه از ظرفيت‌هاي انيميشن در ايران و حجم وسيع علاقه‌مندان به اين هنر شگفت زده شده‌اند.

پل دريزن جايزه ويژه هيأت داوران براي 50 سال فعاليت هنري در زمينه انيميشن را دريافت كرد. او گفت: فكر نكنيد من پير شده‌ام. وقتي به كشورم برگردم، دو فيلم انيميشن ديگر در دست ساخت دارم كه آنها را توليد خواهم كرد و به زودي به ايران برمي گردم تا اين دو اثر را به شما تقديم كنم.

آسيفاي ايران نيز در پايان مراسم بيانيه خود را قرائت و دوجايزه ويژه خود را به محمدرضا كريمي صارمي دبير جشنواره پويانمايي تهران و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اهدا كرد.

مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در مراسم اختتاميه ششمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران ابراز اميدواري كرد كه اين جشنواره از سال آينده به صورت سالانه برگزار مي‌شود.
محسن چيني‌فروشان عنوان كرد: اين جشنواره تا به حال دو سال يكبار برگزار شده اما به نظر مي‌رسد كه فضاي انيميشن ايران به آن حد رسيده كه آن را به صورت سالانه برگزار كنيم.
وي افزود: يكي از مقولاتي كه مي‌تواند به رونق انيميشن در كشور كمك كند، اكران اين فيلم‌هاست. ما بايد به اين مقوله كمك كنيم و سانس‌ها و سينماهاي خاصي را براي اكران انيميشن اختصاص دهيم تا اين هنر عمومي‌تر شود.
چيني‌فروشان همچنين از خريد كپي‌رايت فيلم‌هاي برگزيده امسال و 5 دوره پيشين جشنواره پويانمايي خبر داد و گفت: آثار منتخب دوره‌هاي مختلف جشنواره خريداري و در مراكز كانون در سراسر ايران نمايش داده خواهد شد.



برگزيدگان جشنواره‌ي پويانمايي:

ششمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران در بخش بين‌الملل جوايز خود را به كشورهاي ايتاليا، كانادا و مجارستان اهدا كرد.

- فيلم «موتو» از ايتاليا به كارگرداني بلو به عنوان فيلم اول بخش مسابقه بين‌الملل و تنديس طلايي جشنواره انتخاب شد.

- «مادام تتلي تپلي» از كشور كانادا و به كارگرداني كريس لاويس و ماسيك سربوسكي به عنوان فيلم دوم و برنده تنديس نقره‌اي جشنواره شناخته شد.

- تنديس برنزي مسابقه بين‌الملل ششمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران نيز به فيلم «كي جي اف جي شماره 5» به كارگرداني الكسي الكسيف از كشور مجارستان رسيد. اين فيلم در سال 2008 جوايز جشنواره‌هاي انسي، زاگرب، هيروشسما و لايپزيك را نصيب خود كرد.

- جايزه ويژه هيأت داوران و تنديس طلايي بخش مسابقه بين‌الملل جشنواره نيز به راشين خيريه براي فيلم «مرد جوان و خياط حيله‌گر» اهدا شد.

- در ششمين دوره از جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران همزمان با پنجاهمين سال شكل‌گيري هنر انيميشن در ايران، جايزه ويژه دبير جشنواره به دليل تلاش‌هاي بي‌وقفه «پل دريزن» در آموزش آكادميك انيميشن به اين هنرمند هلندي تعلق گرفت.

- در مسابقه بين‌الملل اين دوره از جشنواره پويانمايي تهران جايزه بهترين فيلم تبليغي به فيلم «خميربازي سوني باواريا» به كارگرداني دارن واش، بهترين فيلم تلويزيوني به فيلم «جان و كارن» به كارگرداني ميتوواكر، بهترين فيلم دانشجويي به «طبيعت شگفت‌انگيز» به كارگرداني «توم اشد»، بهترين فيلم كودك و نوجوان به فيلم «الفباي پرنده كوچولو» به كارگرداني ديك گروبلر و بهترين فيلم بلند به «شبي در شهر» به كارگردان يان بالي تعلق گرفت.

- هيأت داوران مسابقه بين‌الملل ششمين جشنواره پويانمايي، چهار فيلم «زودتر يا ديرتر» به كارگرداني يادويگا كريستيناكو السكا، «بارون مياد جرجر» به كارگرداني مهين جواهريان، «در خانه ما» به كارگرداني مريم كشكولي نيا و «پازل» به كارگرداني علي اكبر فرشباف روحي را شايسته دريافت ديپلم افتخار دانست.



همچنين هيأت داوران بخش مسابقه ايران ششمين جشنواره بين‌المللي پويانماي تهران در مراسم پاياني جشنواره ضعف‌ها و قوت‌هاي فضاي انيميشن را در بيانيه خود برشمردند.
اين هيأت متشكل از نازنين سبحان سربندي، محمدعلي صفورا، وجيه‌ا... فردمقدم، ابوالفضل رازاني و احمد عرباني در اين بيانيه تأكيد كردند: سرمايه‌گذاري‌هاي چندين ساله اخير با وجود ضعف‌هاي موجود در مديريت‌هاي توليد و برخي از آثار، تأثير مثبت خود را آشكار ساخته و فعالان هنر پويانمايي و مخاطبين مشتاق را به آينده اين هنر، در رسيدن به استانداردهاي جهاني اميدوارتر كرده است.

در اين بيانيه همچنين آمده است: موقعيت‌هاي تجاري و هنري گسترده در جهان پويانمايي، ما را بر آن مي‌دارد تا با پشتيباني فرهنگ ملي و ديني و با مديريت هاي آگاه و علاقمند،‌ خود را براي حضوري فعال در عرصه هنري و اقتصادي اين هنر كه رشد خيره كننده‌اي در دنيا داشته، مهيا سازيم. مسلماً رسيدن به اين موفقيت‌ها كه در افق نزديكي سوسو مي‌زنند به كمك داشتن برنامه و چشم اندازي روشن و نيز به كمك شناخت آسيب‌هاي موجود محقق مي‌شود.
هيأت داوران مسابقه ايران در بيانيه خود اعلام كرد كه پس از ديدن، بررسي و تدقيق در آثار انتخاب شده، در بخش‌هاي مختلف مسابقه ايران، وظيفه خود مي‌داند در كنار همه دست آوردهاي مهمي كه اين سينماي پويا در تمامي زمينه‌هاي توليد، فني و زيبايي شناسانه تاكنون بدست آورده، به مواردي كه به نوعي آسيب‌شناسي سينماي پويانمايي ايران به شمار مي‌رود نيز اشاره كند. تا به دور از يك جانبه‌نگري، به ضعف‌هاي موجود در توليدات مختلف نيز اشاره شود.
هيأت داوران درباره ضعف‌ها و قوت‌هاي بخش دانشجويي نوشته است: در بخش فيلم‌هاي دانشجويي جشنواره، تلاش صادقانه آينده‌سازان اين عرصه كاملاً مشهود است اما عدم توجه به توليد گروهي، جذب ايده اوليه شدن و غافل ماندن از خلق فيلم‌نامه‌اي منسجم و دراماتيك، توجه به يك يا چند عنصر و شتاب‌زدگي در استفاده از ساير عناصر سازنده يك فيلم، به كليت برخي از اين آثار آسيب رسانده است.
علاوه بر اين، در بخش آثار تجربي، هيأت داوران با قدرداني از آثار متفاوت و تأثيرگذار كه به نمايش درآمد، عنوان كرد: عدم خلق فضاهايي بكر به كمك خلق فرم بصري و شيوه روايتي تازه نبوده، تجربه‌گرايي در استفاده از تنوع تكنيكي و يا تجربه در تكنيك و مواد به كار گرفته نشده، و نيز كمبود تجربه‌گرايي در استفاده از تمامي جنبه‌ها و ظرفيت‌هاي بياني و گسترده انيميشن در آثار اين بخش مشهود است. در اين بخش، برخي از فيلم‌ها مخاطب را گاه به آثاري مشابه و گاه به آثار پيشين همان فيلم‌ساز ارجاع مي‌دهند. بر اين باوريم كه تكرار نكردن و تكرار نشدن رمز ماندگاري و حركت در سينماي تجربي به شمار مي‌رود.
همچين در بيانيه درباره بخش تلويزيوني به كمبود ساختار و قصه‌هاي پر كشش، استفاده اندك از عنصر طنز و فانتزي، عدم ايجاد فضاي شاد و مفرح و نيز عدم خلق شخصيت‌هاي جذاب براي كودكان و نوجوانان مواردي اشاره شده كه لازم است در توليدات آينده از سوي سازندگان، توجه عميق به آنها صورت پذيرد.
هيأت داوران در پايان بيانيه خود آورده است: در بخش آثار بلند، با قدرداني از اقدامات صورت گرفته، اغلب موارد و آسيب‌هايي كه در بخش‌هاي ديگر برشمرده شد و مي‌تواند به شكلي مرتبط با آثار بلند باشد، در اين بخش نيز ديده مي‌شود. واضح است به دليل پيچيدگي‌هاي موجود در ساخت آثار بلند و سينمايي، براي تأثيرگذاري و جذب مخاطب، بهتر است نگاه عميق‌تري از سوي مديران فرهنگي و توليد كنندگان نسبت به توليد آثار صورت پذيرد، چرا كه در حال حاضر فاصله موجود تا رسيدن به استانداردها زياد است.



هيأت داوران بخش مسابقه ايران اسامي برگزيدگان رشته‌هاي مختلف را به شرح زير اعلام كرد:

- تنديس طلايي فيلم اول به «مرد جوان و خياط حيله‌گر» به كارگرداني راشين خيريه ، تنديس نقره‌اي فيلم دوم به «گرگ و ميش» به كارگرداني محمدعلي سليمان زاده ، تنديس برنز فيلم سوم به «در خانه ما» به كارگرداني مريم كشكولي‌نيا

- تنديس طلايي بهترين فيلم با موضوع كودك و نوجوان به «بارون مياد جرجر» به كارگرداني مهين جواهريان
- تنديس طلايي بهترين اثر دانشجويي به «داستان سفال» به كارگرداني مريم بياني
- تنديس طلايي بهترين اثر تلويزيوني به «دروغي كه از دروازه تو نمي‌آيد» به كارگرداني بابك نظري
- تنديس طلايي بهترين اثر تبليغي به «شامپو بچه گلرنگ» به كارگرداني محمد خيرانديش
- تنديس نقره‌اي بهترين فيلم تجربي به «خرمالو» به كارگرداني فرشيد شفيعي
- تنديس طلايي بهترين فيلمنامه به «چرا سگ‌ها از گربه متنفرند» به كارگرداني ليدا فضلي
- تنديس طلايي بهترين پويانما به «قصه‌هاي يك خطي 2» به كارگرداني بهزاد فراهت
- تنديس طلايي بهترين فضاسازي به «تنهايي» به كارگرداني مهرداد شيخان
- تنديس طلايي بهترين موسيقي به عباس دبيردانش براي فيلم «بارون مياد جرجر»
- تنديس طلايي بهترين صداگذاري به فرهاد عليزاده براي فيلم «آن كس كه مادر است»
- تنديس طلايي بهترين اثر بلند به «افسانه ماردوش 2» به كارگرداني حسين مرادي زاده
- جايزه ويژه هيأت داوران به فيلم «لابيرنت» به كارگرداني امير خوش نظر
- همچنين به فيلم‌هاي «دانشمندان بزرگ ابن مقفع» به كارگرداني فرخ يكدانه، «گلها» به كارگرداني مينو جان محمدي، «قصه كوچك ما» به كارگرداني آمنه اسلامي، «هزار و يك شب» به كارگرداني هدا مسعودي و «عاشورائيان» به كارگرداني ناهيد صمدي امين ديپلم افتخار تعلق گرفت.


منبع: ایسنا





دانلود بعضی از این انیمیشن ها توی تاپیک های زیره: :wink:

دانلود انیمیشن های کوتاه
ششمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران 1387
 
آخرین ویرایش:

AVGHH

Member
ممنون Animation جان، چن روز پیش میخواستم ازت بخوام اگه خبری شد از نتایج بگی که ماشاالله خودت تیزتر از این حرفایی. :wink:

18 هزار نامه الكترونيك به پويانماهاي سراسر دنيا ارسال و از آنها دعوت شد
:shock:

ولی حرف اصلیم اینه که جالبه که هیچ اثر خارجی ای انتخاب نشده! با این که این کار یه جورایی تشویق خودیاس، ولی امیدوارم این کار باعث ناامید شدن انیماتورهای خارجی برای شرکت تو جشنواره تهران سالهای بعد نشه.
 
آخرین ویرایش:

animations

Active Member
ممنون Animation جان، چن روز پیش میخواستم ازت بخوام اگه خبری شد از نتایج بگی که ماشاالله خودت تیزتر از این حرفایی. :wink:


:shock:

ولی حرف اصلیم اینه که جالبه که هیچ اثر خارجی ای انتخاب نشده! با این که این کار یه جورایی تشویق خودیاس، ولی امیدوارم این کار باعث ناامید شدن انیماتورهای خارجی برای شرکت تو جشنواره تهران سالهای بعد نشه.


خواهش می کنم AVGHH جان. خودم هم خیلی کنجکاو بودم ببینم کدوم کارها برنده شدن.

در بخش مسابقه بین الملل که 8 تا خارجی برنده شدن و چهار تا ایرانی. :wink:
اما انگار مثل دوره قبل، راجع به کارهای ایرانی در بخش بین الملل پارتی بازی شده. کلی کارهای بهتر خارجی بود که می تونست برنده بشه. نمی دونم برای تشویق ایرانی هاست یا نه. ولی به نظر من عدالت مهمتره.
 

AVGHH

Member
در بخش مسابقه بین الملل که 8 تا خارجی برنده شدن و چهار تا ایرانی. :wink:
آخ راس میگی، من این همه خوندم تیکه اصلیشو که نوشته بودی مسابقه ایران رو دقت نکردم!
 

sara.mp

Member
برگزیدگان جشنواره بین المللی فیلم شهر در بخش انیمیشن اینها بودند :
برنده تندیس جشنواره و دیپلم افتخار کیارش اسدی زاده برای فیلم پشت سر من و برنده تندیس جشنواره و دیپلم افتخار در بخش تیزر ارد پیکان فر برای همیار پلیس .
برای اطلاع از برگزیدگان سایر بخشها و دیدن عکسهای مرتبط به اینجا بروید


8_8712190579_L600.jpg


 

animations

Active Member
شکار هنری!

اتفاق بسیار بزرگ‌تر از از آن است که در ابتدا به نظر می‌آید. حتماً به خاطر دارید که چند سال پیش جوان انیماتورنمای(!) هنرمندی فیلمی از بوزتو را برداشت، تدوینی دوباره کرد (حذف تیتراژ) و سپس به نام خود و دوستانش مزین نمود. او این فیلم را در جشن‌واره‌ی فیلم کوتاه تهران شرکت داد و همه را شگفت‌زده کرد. برگزارکنندگان شادمان از این‌که یک استعداد جوان را کشف و در این جشن‌واره به هم معرفی می‌کنند و بازدیدکنندگان متعجب که چگونه چنین هنرمندی تاکنون به جهانیان معرفی نشده است. هر چند زمانی که این سرقت هنری بزرگ برملا شد، فیلم از برنامه‌ی جشن‌واره خارج شد و دوستان انیماتور فریاد برآوردند که عاقبت جشن‌واره‌ای که در هیئت انتخابش یک نفر از خانواده‌ی انیمیشن حضور ندارد همین است.

نکته‌ی عجیب این ماجرا این بود که چرا جوان هنرمند ما، دست کم سراغ یک فیلم و کارگردان گم‌نام تر نرفته است؟!

prey.gif

نگران نباشید! خبر خوبی برای شما دارم! خوشبختانه نسل جدید انیماتورهای ایران در راهند که بسیار هوشمندانه تر از قبل عمل می‌کنند. در جشن‌واره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران، فیلمی حضور داشت به نام شکار. یک فیلم با تکنیک مدادی، گرافیک ساده و قدرتمند و انیمه‌ی درخشان. با ایده‌ای که هرچند به سرعت پایان خود را فاش می‌کرد اما دست کم، خوش‌ساخت بود. کارگردان، نویسنده، انیماتور، فیلم‌نامه نویس، صداپیشه، صدابردار، صداگذار و بسیاری عوامل دیگر فقط یک جوان ایرانی بود. (متاسفانه از این گونه اسامی مخفف مانند ه.خ. که برای برخی بزه‌کاران استفاده می‌شود متنفرم!)

اگر کاتالوگ جشن‌واره را در اختیار دارید به سرعت این فیلم را پیدا کنید، به تصویر آن دقت کرده و خلاصه‌ی داستانش را بخوانید. حال به این آدرس در سایت YouTube بروید.

جالب نیست؟ فیلم کوتاه انیمیشن Prey ساخته‌ی Tom Kyzivat که در سال 2007 در جشن‌واره‌ی Anima Mundi در برزیل موفق به دریافت جایزه شده است. نام اصلی فیلم Prey به مفهوم شکار، صید و طعمه است که در کاتالوگ جشن‌واره Hunting ترجمه شده که در واقع به فعل شکار کردن اشاره دارد.

دوستان انیماتور! بیایید این بار فریاد نزنیم! هیئت انتخاب این جشن‌واره همه از اهالی انیمیشن هستند. این فیلم به جشن‌واره آمد و حق یک فیلم دیگر که به جشن‌واره راه پیدا نکرد پایمال شد. مطمئن نیستم که حق گرفتنی است یا خوردنی، اما احتمال می‌دهم اگر این فیلم با تیتراژ اصلی خود و از طرف صاحب اثر به جشن‌واره ارسال می‌شد نظر دوستان در هیئت داوری را جلب می‌کرد و چه بسا با دست پر به خانه می‌رفت! اما با تیتراژ فعلی چنگی به دل نمی‌زند!

منتظر پاسخ شما هستم. به من بگویید چه فکر می‌کنید و چه باید کرد. آیا حق این نیست که صاحب اثر را محترم شمرده و از این فاجعه خبردار کنیم؟


منبع: سحرخیز
 

animations

Active Member
گزارش فيلم‌ها و انيميشن‌هاي ويژه كودك و نوجوان در شبكه دو

A0641826.jpg

شبكه دو سيما براي ايام نوروز 14 فيلم سينمايي ويژه گروه كودك و نوجوان تهيه كرده و اداره كل توليد پويانمايي نيز براي نوروز 88 كارتون‌هاي جذاب و فراواني تدارك ديده است

به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، فيلم‌هاي سينمايي جيمز و هلوي غول پيكر، خانواده رابينسون، اسپايدر ويك، غول آهني، كيدو، باب اسفنجي، آلبرتو و دزدان دريايي، قصه سبزيجات، داستان اسباب بازي 3، دنياي آينده، راز نيمه، شرلوك هلمز، سربازان آسمان و خرس قطبي از اول تا 14فروردين ماه ويژه گروه كودك و نوجوان از شبكه دو سيما به روي آنتن خواهند رفت.

همچنين سريال 26 قسمتي آژي دهاك به نويسندگي و كارگرداني كساوندي و «دوستان جنگل» به كارگرداني بادكوبه به همراه «ماجراهاي كج و كوله» شاخص‌ترين كارتون‌هاي جذاب تدارك ديده شده مركز صبا با حال و هواي نوروزي و شاد است كه نوروز امسال از شبكه دو پخش مي شود.

همچنين كارتون‌هاي ديگري نيز مانند «خاطرات كوچك يك مرد بزرگ»، سريال سيزده قسمتي «حفره»، فيلم تلويزيوني «رستم و برزو» و مجموعه «زبرو زرنگ»، «شيطنت‌هاي كودكانه»، سريال13 قسمتي «قصه‌هاي تقي» و مجموعه 13 قسمتي «كو؟كو؟ قصه امروز كو؟»، «لي لي حوضك»، مجموعه «مشاغل قرآني» و فيلم «ملكه مورچه‌ها» نيز از برنامه‌هاي جديدي هستند كه در قالب برنامه‌هاي كودك و نوجوان در نوروز 88 از شبكه دو پخش مي‌شوند.


منبع: پیلبان
 

AVGHH

Member
پس خمره کو؟!
این انیمیشنم قراره عید پخش بشه. فکر کنم اشتباها بجای خمره نوشته شده حفره.

خیلی قشنگه، این یکی رو پیشنهاد میکنم حتما ببینین.
 

animations

Active Member
اهم اخبار انیمیشن ایران در سال 87

مهمترين رويدادهاي حوزه انيميشن در سال 87 كه سال انيميشن نامگذاري شده بود حول تغيير و تحولات در مركز صبا بوده است كه قرار گرفتن آن زير نظر شبكه دو سيما، تغيير نام آن به «اداره كل پويانمايي» و سپردن مديريت آن از مقصود نعيمي ذاكر به مهدي ارگاني از آن جمله‌اند.

از اوايل مرداد ماه بحث قرار گرفتن مركز صبا زير نظر شبكه دو سيما، از سوي معاونت سيما مطرح شد و هدف از اين كار نزديك شدن اين مركز به آنتن و برنامه‌سازي هدفمند عنوان شد. قرار بود با نزديكي صبا به شبكه دو سيما، حجم توليدات اين مركز افزايش يافته و خدمات نزديك‌تر و دقيق‌تري، به رسانه ارائه شود تا با نزديكي به آنتن فرصت بهتري براي استفاده پيدا كنند.

با گذشت زمان شبكه دو سيما به عنوان شبكه‌ي كودك و نوجوان تعريف شد و در اين راستا يك باكس فيلم‌ سينمايي و انيميشن در اين گروه سني به روزهاي جمعه اين شبكه اضافه ‌شد؛ همين امر سبب شد تا بستري مناسب براي افزايش توليدات مركز صبا و گذشتن آن از مرز 450 ساعت توليد انيميشن فراهم شود. از سوي ديگر شبكه پنج سيما نيز در كنار پخش انيميشن هاي روز دنيا باكسي را به پخش توليدات صبا اختصاص داد.

ـ اداره كل پويا نمايي (مركز صبا) در اين مسير امسال بيش از 17 انيميشن را به مناسبت ايام محرم الحرام و نوروز 88 محياي نمايش براي کودکان و نوجوانان كرد همچنين صدساعت انيميشن‌ داستاني و مذهبي ويژه ماه مبارك رمضان گردآوري كرد كه از اين ميان 19 ساعت آن تنها به زندگي و فضايل اخلاقي پيامبران و ائمه الهي، پنج ساعت و 38 دقيقه آن به انيمشين‌هاي مذهبي با مضامين ماه مبارك رمضان، معاد، آموزش قرآن، احكام و داستان‌هاي پندآموزاختصاص يافته بود. اداره پويانماي سيما در چهارمين جشنواره پويانمايي تهران نيز كه در اسفند ماه برگزار شد با بيش از 40 انيميشن شركت داشت.

ـ مديريت نعيمي ذاكر در اداره كل پويانمايي بيش از 5 ماه طول نكشيد و در اسفند سالي كه گذشت طي حكمي از سوي مهدي فرجي (مدير شبكه دو سيما) جاي خود را به مهدي ارگاني داد.

ـ يكي از اقدامات برجسته‌يي كه در دوران مديريت نعيمي ذاكر در مركز صبا اتفاق افتاد برگزاري نشستي با انجمن نويسندگان كودك و نوجوان بود كه منجر به جدي شدن همكاري آنها با يكديگر شد.

ـ مدير صبا در اوايل سال ادعا كرده بود كه مركز صبا 300 پروژه در حال توليد دارد همچنين گفته بود در سال ‌85 كه صبا را تحويل گرفته است مطابق آمار حدود ‌200 ساعت ذخيره آرشيو داشته‌اند يعني از اواسط ‌85 تا الآن حدود ‌400 ساعت.

حال بايد منتظر بمانيم و ببينيم كه آيا با آمدن ارگاني و گذشت يكسال از اين اظهارات نعيمي ذاكر آيا اين ساعت توليد انيميشن به بيش از 400 افزايش پيدا خواهد كرد.

از ديگر رويدادهاي مهم حوزه انيميشن در كشورمان مي توان به رخدادهاي زير اشاره كرد:

ـ در حاشيه جشنواره انيميشن در تهران كه در اسفند ماه برگزار شد شركت ديجيتريك آلمان براي ساخت 19 قسمت از سريال 52 قسمتي خود در ايران اعلام آمادگي كرد. در صورتي كه اين شركت با يك شركت توليد انيميشن در ايران براي سرمايه گذاري به توافق برسد، 19 قسمت از مجموعه "دي موفلز" در ايران با همكاري يك شركت ايراني توليد خواهد شد. تا كنون هفت قسمت از اين مجموعه انيميشن آماده شده و جوايز بسياري را در سطح بين الملل از آن خود كرده است.

ـ در بهمن ماه مقارن با جنگ 22 روزه در غزه مجموعه انيميشن «كودك و اشغالگر» كه ويژه كودكان ستمديده لبناني و فلسطيني در شبكه جهاني سحر توليد شده بود در مراسمي به كودكان غزه اهداء شد؛ «كودك و اشغالگر» پويانمايي سه بعدي رايانه است كه شخصيت‌هاي اصلي داستان يك خواهر و برادر خردسال فلسطيني هستند، اين مجموعه انيميشن علاوه بر شبكه‌ي سحر از شبكه دو و شبكه خبر و برخي شبكه‌هاي تلويزيون تركيه و سوريه نيز پخش شده بود.

ـ همزمان با ايام دهه فجر، بهره‌برداري از سايت انيميشن صدا و سيماي مركز قزوين با هدف توليد برنامه‌هاي انيميشن با اعتباري بالغ بر 3ميليارد و 500ميليون ريال آغاز شد.

ـ مديركل صدا وسيماي مركز لرستان در آغاز نيمه دوم سال از توليد 100 ساعت انيميشن در اين استان خبر داده بود كه اين در مقايسه با ديگر استان هاي كشور رقم بالايي بوده است. از سوي ديگر مديركل صداوسيماي مركز كرمان از توليد 850 دقيقه انيميشن در سال 87 خبر داد. ديگر استان‌هاي كشور نيز با توليد 60 تا 100 دقيقه انيميشن تلاش كردند در اين حوزه فعال باشند.

ـ در آذر ماه انيميشن فيلم «پورياي ولي» از مجموعه انيميشن «قصه ما مثل شد» در نخستين حضور بين‌المللي خود برنده جايزه فيلم‌هاي ورزشي ايتاليا شد. اين مجموعه به نويسندگي محمد ميركياني و كارگرداني اميرمحمد دهستاني توليد شده بود تهيه‌كنندگي آن را موسسه فرهنگي حور به سفارش شبكه اول سيما به عهده داشت.

ـ در 19 مردادماه ساخت پروژه پويانمايي «فرهنگ و تمدن ايران و اسلام» به كارگرداني روانبخش صادقي، در 100 قسمت 15 دقيقه اي بر اساس کتابي نوشته دکتر علي اکبر ولايتي كليد خورد. به گفته اميد نجيب زاده، تهيه کننده اين پويانمايي، کار تحقيق و نگارش اين اثر تقريباً 14 ماه به طول انجاميده و در اين مدت فيلمنامه بارها بازنويسي شده است. همچنين حدود 6 ماه نيز براي آماده سازي استوديو و پيش توليد زمان صرف شده است. پويانمايي فرهنگ و تمدن ايران و اسلام با تکنيک سه بعدي ساخته مي شود که در مجموع سه سال و نيم براي اتمام اين پروژه پيش بيني شده است.

ـ در تيرماه پس از پخش انيميشن «دست‌هاي كوچك، قلب‌هاي بزرگ» با موضوع فاجعه حمله‌ي ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربري ايرباس، جواد شمقدري در مقام مشاور هنري رييس جمهور با ادعاي اينكه اين انيميشن به تحريف اين فاجعه و كوچك انگاشتن آن پرداخته است به آن انتقاد كرد پس از اين انتقاد سازندگان انيميشن «دست‌هاي كوچك، قلب‌هاي بزرگ» در نامه در پاسخ به وي اعلام كردند كه بازنويسي فيلمنامه اثر زيرنظر خود او انجام شده است، همين امر باعث شد شمقدري با ارسال نامه‌ ديگري به رييس صدا و سيما با طرح گلايه‌هايي، خواستار حذف نامش از تيتراژ اين انيميشن شود.

ـ معاون مجلس و امور استان‌هاي صداوسيما در نشستي با رييس و مديران مرکز انيميشن صبا بار ديگر سال 87 را سال انيميشن ناميد و برگزاري يک جشنواره بين‌المللي در حوزه پويانمايي را پيشنهاد داد.


سميه مغني‌زاده (خبرنگار ايسنا)
منبع: ایرانیان انیمیشن
 

جدیدترین ارسال ها

بالا