آموزش ( maya ) . << توسط کریم کاشفی>>

kashefy

Member
با سلا م
کار خود را با مدل سازی یک آرم سه بعدی شروع میکنیم.
در این روش شما باید یک تصویر از آرم مورد نظر داشته باشید.
سعی کنید تصویر آرم شما حجم زیادی نداشته باشد .
در این صورت در هنگام کار روی تصویر در محیط مایا با مشکل
مواجه میشوید.
برای کم حجم کردن تصویر ابتدا آن را در photoshop باز کنید و
در بخش فایل از گزینه save for web استفاده کنید.
حالا کار خود را در مایا شروع میکنیم.


arm1.jpg


arm2.jpg


arm3.jpg



arm4.jpg



arm5.jpg



arm6.jpg



با تشکر
کریم کاشفی
 
آخرین ویرایش:

kashefy

Member
ساخت یک کوزه

در این بخش با مدل سازی یک کوزه آشنا میشویم.
این تکنیک مدلسازی یکی از کاربردی ترین روشهای
ساخت اشیا میباشد.
در این روش شما از curve ها بهره خواهید برد .
کار کردن با curve ها باعث میشود شما تمامی
فرمها و شکلها را به راحتی بسازید.



koze1.jpg



koze3.jpg



koze2.jpg



koze4.jpg



koze6.jpg



koze5.jpg



koze7.jpg



koze8.jpg




با تشکر
کریم کاشفی
 
آخرین ویرایش:

kashefy

Member
ساخت یک خانه با تکنیک nurbs surfaces

در این بخش در نظر داریم با استفاده از تکنیک
nurbs surfaces یک خانه را مدل سازی کنیم.
در این شیوه همانند مراحل قبل از curve ها
استفاده خواهیم کرد .
قبل از شروع کار بهتر است شما طرح مورد
نظر خود را روی کاغذ ایجاد نمایید و در مرحله
بعد آن را در مایامدل سازی کنید .
سعی کنید این کار را انجام دهید تا در هنگام
مدلسازی یک هدف را دنبال کنید.
حالا من یک حالت کلی از ساخت یک خانه را
شروع میکنم.


khane1.jpg



khane2.jpg



khane3.jpg



khane4.jpg



khane5.jpg



khane6.jpg



khane7.jpg




khane8.jpg



khane10.jpg



khane9.jpg



khane11.jpg



khane12.jpg



khane13.jpg



khane14.jpg



khane15.jpg



khane16.jpg



khane17.jpg



khane18.jpg



khane19.jpg





با تشکر
کریم کاشفی
 
آخرین ویرایش:

kashefy

Member
ساخت یک برگ درخت

با سلام
کار ساخت یک برگ درخت را شروع میکنیم.
در این تکنیک شما میتوانید در کمترین مدت زمان یک برگ درخت بسیار واقعی را ایجاد کنید .
البته این تکنیک فقط در مورده ساخت برگ درخت نیست از این روش میتوانید برای ساخت
بسیاری از فرمها و شکلهای خاص استفاده کنید . مثل یک تور ماهی گیری و یا یک نرده چوبی
و یا یک لباس توری و هر آنچه که دارای جزئیات زیادی باشد را میتوانید با استفاده از این
روش بسازید .

ابتدا یک تصویر از یک برگ درخت را انتخاب کرده و آن را وارده photoshop نمایید.

barg01.gif




در این مرحله از کار تصویر خود را transparent کنید و آن را با format --->> photoshop
در بخشی از هارد خود ذخیره کنید.

barg02.gif




حال به مایا برگشته و hyper shade را باز کنید .

barg03.gif




روی lambert کلیک کنید.

barg04.gif




روی psd file هم کلیک کنید تا فایل خود را وارد کنید.

barg05.gif




حال تصویر را وارد کنید.

barg06.gif




barg07.gif




یک plane در صفحه ایجاد کنید تا متریال ساخته شده را به آن نسبت دهید.

barg08.gif




barg09.gif




barg10.gif




هر گونه شکل و فرم دلخواه خود را به برگ بدهید.

barg11.gif




barg12.gif




به قسمت attribute editor نور ایجاد شده رفته و us ray trac shadows را فعال کنید.

barg13.gif




به قسمت attribute editor متریال ساخته شده بروید و مانند شکل زیر عمل کنید.

barg14.gif




در نهایت به render global settings بروید و تنظیمات زیر را انجام دهید و یک رندر از کار خود بگیرید.

barg15.gif




barg16.jpg





با تشکر
کریم کاشفی
 
آخرین ویرایش:

p23

Member
سلام اموزشت حرف نداره ما منتظریم راسنی ایا در مایا میشه یه متن سه بعدی تایپ کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

kashefy

Member
p23 گفت:
سلام اموزشت حرف نداره ما منتظریم راسنی ایا در مایا میشه یه متن سه بعدی تایپ کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام به خدمت دوست عزیزم. p23
برای نوشتن یک متن سه بعدی در مایا از بخش create >مربع کنار text را باز کنید تا متن خود را
وارد کنید و فونت مورد نظر را انتخاب کنید.
بعد آن را وارد صفحه کنید و برای سه بعدی کردن آن از دستوراتی مانند bevel یا bevel plus
استفاده کنید.این دستورات در بخش surfases میباشند.
با آرزوی موفقیت برای شما

کریم کاشفی
 

p23

Member
کریم جان دست درد نکنه ممنون به خاطر وقتی که برای من گذاشتی .یه سوال دیگه من حتی با فارسی ساز هم نتونستم متن سه بعدی فارسی بنوسیم اگه راه حلش بگی ممنون میشم
 

kashefy

Member
وارد کردن یک متن فارسی به مایا

با سلام
در این قسمت می خواهم در مورد وارد کردن یک متن فارسی به محیط مایا کمی توضیح بدهم .
البته این آموزش را آقای p23 از من خواسته بودن که من هم با کمال میل در این مورد توضیح میدهم.
از sam sam هم تشکر میکنیم که در این مورد مطلب نوشته اند .
ولی بهتر است کمی بیشتر در این مورد توضیح بدهم .
در مایا میتوان به راحتی یک متن لاتین را ایجاد کرد ولی در مورده یک متن فارسی کار کمی مشکل
میشود .
این هم بخاطر ساختار حروف فارسی میباشد .
حروف فارسی در هنگامی که به هم چسبیده نوشته میشوند ایجاد مشکل میکنند. که البته باز هم
به راحتی قابل حل میباشند .
شما برای اینکه یک متن فارسی را وارد مایا کنید ابتدا باید متن مورد نظر را در یک برنامه فارسی ساز
ایجاد کنید .
من برای این کار از برنامه (( دیبا )) استفاده میکنم . بهتر است شما هم از این برنامه استفاده کنید.
متن خود را در محیط دیبا نوشته و از آن یک copy بردارید.

m01.gif




حالا به سراغ مایا بروید و text curves options را باز کنید.
در این مرحله نوشته خود را که copy برداشته بودین را در قسمتtext وارد کنید . با (( paste )).
در مرحله بعد نوع فونت خود را انتخاب کنید.
برای این کار کلیدمثلثی شکل مقابل فونت را بفشارید تا نوع فونت را انتخاب کنید.

m02.gif




یکی از فونتهای دیبا را انتخاب کنید .و ok کنید.

m03.gif



حالا روی دکمه create کلیک کنید تا متن وارده مایا بشود .

m04.gif




شما در این مرحله از کار میتوانید با استفاده از دستور bevel plus نوشته
خود را سه بعدی کنید . برای این کار حروف را به صورت جدا گانه انتخاب کرده
و دستور bevel plus را اجرا کنید.
ولی اگر دقت کنید حروف از یکدیگر جدا هستند و این باعث خواهد شد که
در هنگام سه بعدی سازی در بین حروف یک شکستگی ایجاد شود .
برای رفع این مشکل مراحل زیر را انجام دهید.



با راست کلیک کردن روی خط curve point را فعال کنید و همانند شکل زیر
این نقاط را علامت دار کنید .

m05.gif




بعد دستور detach curves را اجرا کنید .این کار باعث میشود خط شما از نقاط
علامت گذاری شده بریده شوند .

m06.gif





حالا قسمت بریده شده را انتخاب کرده و delete کنید.

m07.gif


m08.gif




این مراحل از کار را روی حرف الف نیز انجام دهید .
ما در نهایت میخواهیم این دو حرف را به هم متصل کنیم.

m09.gif





در این مرحله از کار باز هم روی خطوط راست کلیک کنید و curve point را فعال کنید
و همانند شکل زیر عمل کنید .

m10.gif





حالا attach curves options را باز کنید و آن را همانند شکل زیر تنظیم کنید و
در ادامه attach را بفشارید .این کار شما باعث خواهد شد که این خطوط به هم
وصل شوند .

m11.gif





این کار را برای نقاط دیگر هم انجام دهید.

m12.gif





مشاهده میکنید که دو حرف جدا از هم حالا به هم وصل شده اند .
حالا اگر دستور bevel plus را برای این قسمت اجرا کنید دیگر خبری
از شکستگی مابین حروف نیست.

m13.gif



m14.gif




این مراحل از کار را برای تمامی حروفی که به هم چسبیده هستند انجام دهید.

m15.gif




با آرزوی موفقیت برای دوستان

کریم کاشفی
 
آخرین ویرایش:

p23

Member
بابا ایولا خیلی کامل

بابا ایولا خیلی کامل دست درد نکنه همین الان میرم امتحان کنم .
ممنون
 
آخرین ویرایش:

p23

Member
کریم جان سلام من اولین بارم است که یک فایل رو رندر میکنم بعد از رندر فایل ها رو به صورت فرمت جی پی ای جی ذخیره کردم 1200 فایل است حالا این عکسها رو شما داخل چه برنامه قرار میدیدکه به صورت فیلم در میاد من در پریمیر اینکار رو کردم ولی هر 8 تانیه یک فایل نمایش داده میشه؟؟؟؟ اگه وقت داری راهنمایی کن که همه ما استفاده کنیم ممنون.
 

lari

New Member
میخواستم بپرسم آیا شما میدونید که چطور میشه در برنامه مایا طرح گسترده یک حجم بوجود آمده را بصورت سطح وبا خطوط تا وبرش نمایش داد وطریقه رندر کردن بصورت کرو یا خطوط به چه صورت انجام میشود ودیگر اینکه چطور میشود کروهای طراحی شده در برنامه کرل را در مایا وارد کرد برنامه
راتست کردم وجواب گرفتم با کرل مشکل دارم خیلی سوال کردم ببخشید ممنونم که جواب میدید illustrator
من این سوالاتم رو دراغلب تاپیکها گذاشتم ولی هنوز جواب نگرفتم
 

kashefy

Member
با سلام
در مورد سوال p23
برای این که شما تصاویر خود را به فیلم تبدیل کنید برنامه های بسیاری
وجود دارد که من با همان premiere نحوه کار را توضیح میدم .
ابتدا انیمیشن خود را در fcheck باز کنید و آن را save animation کنید.
البته با یکی از فرمتهای شناخته شده مثل jpg یا tif .
بعد در premiere به بخش file بروید روی import کلیک کنید .
یک کادر باز میشود که در آن شما باید گزینه numbered stills را علامت دار
کنید. حالا به محل تصاویر خود رفته اولین تصویر را انتخاب کنید و کلید open را
بفشارید .
در این مرحله خواهید دید که تصاویر شما بصورت یک فیلم وارده premiere شده است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا