(آموزش 2) طريقه كار با Hue/Saturation

وضعیت
موضوع بسته شده است.

nemesis

Member
با سلامي گرم خدمت همه دوستان بزرگوار و گرامي

همانطور كه در مقاله قبلي ام مطرح كرده بودم امروز مي خواهم درباره مبحث hue/saturation مقاله بنويسم. باز هم مي گويم شايد شما اين مطالب را بدانيد ولي خوب بگذاريد براي مبتدي هايي مثل من و شايد حتي تكراري باشد ولي چون ديدم كسي نگفت تكراري است اين مقاله را مي نويسم كه البته فكر مي كنم كه به طور مفصل توضيح داده ام تا ديگر مشكلي دركار نباشه. مطمئنم كه حتما يه روزي به درد شما مي خوره و مفيد واقع مي شه. اين راهي كه مي گويم شايد به نظر بعضي ها خيلي موثر براي تعويض رنگ اشياء نباشه چرا كه ممكنه عكسي را كه مي خواهيد مثلا رنگ قرمز شيئي را به رنگ ديگري تغيير دهيد اگر رنگ پس زمينه آن نيز قرمز باشد كار ما دور از انتظار مي شود و رنگ پس زمينه نيز همراه با آن عوض مي شود كه البته راه حل آن را (به نظر خودم) در قسمت نكته ها نوشته ام. براي همين در اين كار يك ريزه كاري هايي است كه لازم دونستم درباره آن توضيح دهم. خوب برسيم به اصل مطلب:
1- براي اينكه رنگ يك شيئ و يا هر چيز ديگري را كه فكرش را بكنيد بخواهيد تغيير دهيد در گام اول بايد عكس مورد نظرتون را باز كنيد. (كه من در اين جا عكس يك مداد را باز كردم كه توضيح آن راحت تر باشد.)
1.jpg

2- خوب، حالا بايد به اين مسير برويد: image>adjustments>hue/saturation
2.jpg

3- بعد از اينكه پنجره hue/saturation باز شد، براي اينكه مثلا رنگ آبي آن را به رنگ سبز يا قرمز تغيير دهيم ابتدا از منوي باز شونده به جاي گزينه master رنگ blues را انتخاب مي كنيم. اين كار باعث مي شود كه فقط رنگهاي آبي در عكس را تغيير دهد.
3.jpg

4- بعد از اين كار مي بينيم كه تغييري ايجاد نمي شود كه نبايد هم بشود. بعد از اين كار به سراغ ميله هاي hue ، saturation و lightness مي رويم كه با حركت اون مثلث روي ميله ها باعث تغيير رنگ مي شود. خودتان هم مي توانيد امتحان كنيد.
4.jpg

كه البته اگر ديديد مي خواهيد رنگ آن را روشن تر و يا تيره تر كنيد از ميله ي lightness استفاده كنيد و اگر خواستيد شفاف تر و پر رنگ تر كنيد مي توانيد از ميله ي saturation استفاده كنيد. ميله ي hue را هم كه حتما خودتان تا حالا فهميديد. بنابراين با اين كار و تنظيماتي كه من انجام دادم رنگ مداد از رنگ آبي به سبز تبديل شد. به همين راحتي. البته راه ديگري هم براي تغيير رنگ هم هست مانند كار با color Balance در همان مسير hue/saturation ولي به نظر من اين راه عكس را بهتر در مي ياره.
اين هم يك عكس ديگه اي كه رنگ آن را با همين hue/saturation تغيير دادم. كه رنگ سيب سبز را به سيب قرمز تبديل كرده ام. به نظر شما چطوريه؟
apple.jpg
g%20apple.jpg


نكته:
خوب حالا اگر هنوز خسته نشديد به اين چند نكته مهم توجه كنيد:
1) آن دو مثلث قائمي كه در آن ميله ها با رنگ رنگين كمان هستند براي تعيين محدوده تغيير رنگ به كار مي روند كه من پيشنهاد مي كنم به همان حالت پيش فرض رهايش كنيد ولي اگر نخواستيد مي توانيد دامنه گسترش آن را افزايش و يا كاهش دهيد. اين ديگه به تجره خودتان بستگي داره.
2) اگر ديديد كه همراه با رنگ شيئ رنگ پس زمينه يا شيئ ديگري نيز كه هم رنگ با همان شيئ است تغيير كرد نظر من اين است كه يا دور آن شيئي را با magnetic lasso انتخاب كنيد و اين فيلتر را روي آن انجام دهيد و يا اينكه آن شيئ را به صورت يك لايه مجزا در آوريد كه البته شايد راه ديگري هم باشد كه دوستان بايد لطف كنند و نظر بدهند.
3) اگر دقت كرده باشيد حتما يك گزينه تيك نخورده به نام Colorize را در گوشه پنجره hue/saturation ديده ايد. كه اگر آن را تيك بزنيد اين كار باعث مي شود كه كل تصويرمان تغيير رنگ كند مانند اينكه يك طلق رنگي روي آن گذاشته باشيد. كه رنگ آن مطابق با رنگي است كه در foreground هم هست. حالا مي توانيد با حركت ميله ها تيرگي، پر رنگي و رنگ آن را تغيير دهيد.
4) اگر خواستيد همزمان دو رنگ را در عكستان تغيير دهيد. مثلا هم رنگ زرد و هم رنگ آبي در عكستان تغيير كند بايد روي قطره چكاني كه كنار آن علامت « + » است كليك كنيد و بدون بستن پنجره hue/saturation رنگ مورد نظرتون را از روي عكس انتخاب كنيد با اين كار مشاهده مي كنيم كه محدوده رنگي ما باز تر مي شود تا رنگهاي بيشتري را دربر بگيره. در ضمن اين كار براي عكسهايي كه رنگ آنها خوب عوض نميشه مانند عكس سيب بالايي بسيار موثر است چون كه من با يكبار كليك كردن روي جايي كه رنگ نشده بود توانستم رنگ را به نحو عالي عوض كنم.
اگر سوالي برايتان پيش آمد حتما سوال كنيد شايد توانستم كمكتون كنم. البته ما كه مبتدي هستيم ولي خودتون كه ديگه يه پا فيلسوف هستيد. و لطف كنيد اگر راه ديگري هم بود از مطرح كردن آن دريغ نكنيد با اين كار هم اين مقاله كاملتر ميشه هم ديگران چيز جديدي ياد مي گيرند هم من !
با تشكر فراوان
بنده‌ي حقير:
NEMESIS
 

davoodvajdi

Member
فكر نمي كنم با اين اموزش شما نكته مبهمي در مورد
hue/saturation مونده باشه اميدوارم اموزش هاي بعدي شما اينگونه كامل و مفيد باشه
موفق باشي
 

nemesis

Member
با سلام مجدد به دوستان عزيز با مهر و محبت

از اينكه يه كم دير شد كه از جوابهاي شما تشكر كنم ببخشيد. چراكه اولا كريسمس بود و خطها همه شلوغ و ثانيا اين چند روزه هر كاري كردم نتوانستم به اين سايت وصل بشوم فكر مي كنم سرور يه مشكلي داشت.
در ضمن از اينكه اين همه لطف و حوصله به خرج دادين و اين مقاله را خوانديد بسيار متشكرم و يك سوال از حضور مباركتان داشتم كه به نظر شما آيا اين مقاله را به آقا مجيد ارسال كنم تا در قسمت مقالات سايت قرار بدهد يا خير؟
ارادت مند شما
NEMESIS
 

nemesis

Member
با تشكر از همه شما عزيزان
اين كار را انجام دادم. انشاالله كه آقا مجيد هم خوشش بياد.
يك دنيا ممنون
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

جدیدترین ارسال ها

بالا