آموزش کامل نرم افزار معروف پریمیر 7 / 6.5

سلام

اینم آموزش کامل نرم افزار معروف پریمیر 7 / 6.5

یکی از محصولات بسیار جالب شرکت Adobe که محبوبیت زیادی در بین علاقه مندان تدوین فیلم پیدا کرده است برنامه Adobe premiere می باشد.

توسط این برنامه تنها با کمی ممارست و پشتکار به سادگی می توانید فیلمهای خانوادگی و توریستی خود را به نحو زیبایی تدوین نمایید.

چه تفاوتی بین نسخه 6/5 premiere و نسخه های قبلی آن است؟

بین نسخه 6/5 برنامه پریمیر و نسخه های قبلی آن ( مثلاً نسخه 6/0 ) تفاوت زیادی وجود ندارد.

در واقع چند جلوه صوتی و تصویری جدید به برنامه پریمیر 6/5 اضافه گردیده و در بعضی از پیش گزینه ها ساده تر گردیده است.

برای کار با پریمیر شما به چه چیزهایی نیاز دارید؟

برای کار با برنامه پریمیر شما به امکانات سخت افزاری خاصی نیاز دارید که به شرح زیر است:

-پردازنده پنتیوم 500 مگاهرتز یا بالاتر

-سیستم عامل ویندوز ( 95 - 98- 2000 – ME - XP )

-128 مگابایت RAM

-حدود 85 مگابایت فضای هاردیسک

-CD-Rom

-CD برنامه پریمیر 6/5 و برنامه QuikTime که همراه با برنامه پریمیر ارائه می شود.

-کارت گرافیکی مناسب

-مانیتور با وضوح بالا

-کارت صدا و بلندگو

-علاقه مندی به کارهای هنری

بوسیله پریمیر 6/5 چه کارهایی می توان انجام داد؟

-تدوین فیلمها: قابلیت مهم برنامه پریمیر در میکس و مونتاژ و به قولی تدوین فیلم می باشد.

شما توسط این برنامه به سادگی می توانید کلیپ های مختلف فیلم را ویرایش کرده و در فضای بین آنها از ترانریشن استفاده کنید.

-اضافه کردن صدا: در پریمیر به سادگی می توانید آهنگ، موسیقی و حتی صدای خود را به فیلم اضافه کنید و یا در صورت تمایل به جای هنرپیشه اول صحبت کنید و به نوعی دوبلور بودن را تجربه کنید.

-اضافه کردن افکت: شما دقیقاً مانند کیک تولدتان می توانید فیلم مورد نظرتان را تزیین کنید مثلاً نوشته ای را به صورت متحرک به تصویرتان اضافه کنید.

-ارائه فیلم: شما در این برنامه می توانید با فرمتها و به صورتهای مختلف تصویر خود را ارائه دهید.

-ایجاد بستری مناسب برای بروز خلاقیتها: برنامه پریمیر بستری را برای کاربران ایجاد نموده که در آن می توان خلاقیت های هنری خود را شکوفا کرد.

کلام آخر:

در این قسمت قصد داشتیم چشم اندازی از برنامه پریمیر را در اختیار شما بگذاریم. پریمیر برنامه جذابی است که شروع با آن ممکن است کمی مشکل باشد ولی مطمئناً در ادامه بسیار جذاب خواهد بود. در قسمتهای بعدی با این برنامه بیشتر آشنا خواهیم شد.
:wink:
 
آخرین ویرایش:
آموزش Adobe Premiere

در قسمت قبل به بررسی شمایلی کلی از برنامه پریمیر پرداختیم و با قابلیتهای این برنامه آشنا گشتیم. در این قسمت می خواهیم در اولین گام با پریمیر شروع به کار نماییم پس با ما همراه باشید.

استفاده از برنامه پریمیر

1-برای باز نمودن این برنامه کافی است بر روی آیکون مربوط به این برنام دوبار کلیک کنید تا بعد از چند لحظه برنامه پریمیر فعال گردد.

2-بعد از چند لحظه کادر محاوره ای Initail Workspace در روی صفحه نمایش ظاهر می گردد.

از بین دو حالت Editing A/B Editing و Single- Trak شما می توانید شکل و حالت فضای کاری خود را انتخاب کنید. اگر شما فردی

مبتدی در کار با پریمیر هستید بهتر است گزینه Select A/B Editing را انتخاب نموده و اگر قبلاً تجربه کار با برنامه پریمیر را دارید

گزینه Editing Trak - Single Select را انتخاب کنید. در کادر محاوره ای فوق شما گزینه Editing Trak - Single Select را انتخاب

نمایید زیرا شما قرار است یکی از ماهرترین کاربران برنامه پریمیر گردید.

3-با انتخاب نوع فضای کار، کادر محاوره ای Lood Project Setting در روی صفحه نمایش ظاهر می گردد. در این کادر محاوره ای

شما می توانید تنظیماتی را برای برنامه پریمیر تعریف نمایید. این تنظیمات شامل انتخاب نوع سیستم پخش ، انتخاب نوع ورودی

فیلم، وضعیت صدا و .... می باشد.

نکته: برای انتخاب نوع سیستم پخش در این قسمت بهتر است شما گزینه Standard 48KHZ را فعال نمایید.

بعد از انجام تنظیمات لازم در کادر، کادر محاوره ای Lood Project Setting بر روی کلید OK کلیک نمایید.

4-بعد از انتخاب OK پنجره برنامه پریمیر بر روی صفحه نمایش ظاهر می گردد. به طور معمول شما در پنجره اصلی برنامه پریمیر با

سه پنجره رو به رو هستید که عبارتند از:

پنجره Project

پنجره Monitor

پنجره Time Line
 
پنجره Project چیست؟

پنجره Project در واقع دروازه ای برای ورود فایلهای صوتی ، تصویری و فیلم از منابع مختلف چون دوربین های فیلمبرداری و CD های تصویری و صوتی می باشد.

به وسیله این پنجره شما می توانید فایلهای مختلف موجود را دسته بندی کرده و به نحو احسن از آن استفاده نمایید. در پنجره Project شما با ایجاد Bin ( صندوق ) می توانید به مدیریت فایلهای خود شکل بهتری ببخشید.

برای ایجاد Bin کافی است گزینه Bin را از زیر منوی گزینه New در منوی File انتخاب کرده و اسمی را برای Bin تعیین نمایید.

نکته: یکی از پنجره هایی که شما در کار با برنامه پریمیر به صورت مکرر حتماً با آن کار خواهید کرد پنجره Project می باشد. در این

پنجره شما به سادگی می توانید به اطلاعات زیادی درباره نوع فایل، اندازه و مدت زمان آن و یا در صورت نیاز مشاهده پیش

نمایش از فیلم وعکس بپردازید.
 
پنجره Monitor چیست؟

برای مشاهده پیشرفت کار یک پروژه کاری در برنامه پریمیر شما نیاز به پنجره ای به نام پنجره Monitor دارید. توسط این پنجره

می توانید به صورت دقیق بر رشد روند کار اجحاف داشته باشید.

علاوه بر مشاهده پیش نمایش از پروژه در این پنجره شما می توانید به سادگی تغییراتی را مانند نقطه شروع و خاتمه کلیپ را بر

روی پروژه در حال پخش اعمال نمائید.

پنجره Monitor دارای دو نما به شرح زیر می باشد:

نمای Source که عموماً در سمت چپ پنجره Monitor می باشد: شما در این نما می توانید نمایی از کلیپ مبدا را مشاهده کنید.

برای مشاهده یک کلیپ شما کافی است که در پنجره Project کلیک نموده و آن را به داخل نمای Source بکشید.

نمای Program : شما در این نما می توانید کلیپ های موجود در پنجره TimeLine را مشاهده کنید.

نکته: برای مشاهده کلیپ منبع و یا کلیپ های موجود در پنجره Project در پنجره Monitor کافی است بر روی کلید Play کلیک کنید.

نکته: در صورتی که پنجره Monitor را در پنجره اصلی برنامه پریمیر مشاهده ننمودید کافی است گزینه Monitor را از زیر منوی Window کلیک نمایید.
 
پنجره TimeLine چیست؟

برای ساخت یک پروژه تدوین شما باید کلیپهای صوتی و تصویری را از پنجره Project به پنجره TimeLine وارد نموده و محل

قرارگیری و مدت زمان پخش را در آن مشخص نمائید. پنجره TimeLine در حقیقت جایی است که شما می توانید روی کلیپهای

خود کارهایی از قبیل اضافه کردن، کپی کردن، جابجایی و تنظیم مدت زمان پخش فیلم را تنظیم کنید.

در پنجره TimeLine شما با دو نوع تراک رو به رو هستید که عبارتند از تراکهای تصویری و تراکهای صوتی. در برنامه پریمیر شما

حداکثر 99 تراک صوتی و 99 تراک تصویری می توانید داشته باشید. پنجره TimeLine شامل قسمتهای مختلفی به شرح زیر می

باشد:

خط کش زمانی: توسط این خط کش شما می توانید موقعیت خود را در پروژه تشخیص دهید.

خط تدوین: توسط این خط شما می توانید محل قرارگیری فیلم ها را به کمک خط زمانی تنظیم نمایید.

تراکهای ویدیویی: در قسمت تراکهای ویدیویی شما می توانید کلیپ و تصاویر مورد نظرتان را وارد کرده و تنظیمات خود را بر روی

آنها اعمال کنید.

تراکهای صوتی: در قسمت تراکهای صوتی شما می توانید تراکهای صوتی خود را وارد کرده و تنظیماتی مثل مدت زمان پخش و

محل قرارگیری را انجام دهید.

نکته: در صورتی که پنجره TimeLine در پنجره اصلی برنامه پریمیر باز نبود کافی است گزینه TimeLine را از زیر منوی Window انتخاب کنید.
 
Transitions چیست؟

تبدیل یک صحنه به صحنه بعدی و یا یک کلیپ به کلیپ بعدی را Transitions گویند، مثلاً شما در یک فیلم می خواهید کلوزآپی از

دوران پیری به دوران جوانی بزنید فقط کافی است از یک Transitions برای این منظور استفاده نمایید و با اگر می خواهید یک

پرش رویایی را بین دو تصویر در پروژه خود ایجادکنید Transitions ها بیشترین کاربرد را برای شما خواهند داشت.

برنامه پریمیر امکانات وسیعی را برای اعمال این افکت در اختیار شما قرار می دهد. شما برای استفاده از Transitions ها ابتدا

باید از پالت آنرا با انتخاب دستور Transitions Show از زیر منوی Window انتخاب کنید.
 
آشنایی با اصول تولید فیلم در پریمیر

در قسمت قبلی ما روش تدوین نمودن ابتدایی کلیپها را تجربه کردیم و با اضافه نمودن ترانزیشن کلیپ خود را زیباتر نمودیم.

در این قسمت قصد داریم به بررسی روشهای اعمال کنترل بر ساخت یک ترانزیشن و افکتهای ویژه بپردازیم.

تلفیق نمودن کلیپ ها بدون یکدیگر

1-برنامه پریمیر را فعال کرده و کلیپی را به پنجره Timeline اضافه کنید. ترجیحاً کلیپ وارد شده را در Video 1 قرار دهید.

2-گزینه File را از زیر منوی import از منوی File انتخاب نمایید و یک تصویر را با فرمت eps. انتخاب کنید و وارد پنجره Project

نمایید.

3-از پنجره Project تصویر وارد شده را انتخاب کرده و به تراک Video 2 وارد کنید.

4-در پنجره Timeline ابزار انتخاب را انتخاب کنید و لبه تصویر وارد شده به تراک Video 2 را انتخاب نموده و آن را بکشید تا کل کلیپ

را پوشش دهد.

نکته: در پوشه Sampel برنامه پریمیر به صورت پیش فرض تصویری به نام Veloman وجود دارد، در این قسمت شما می توانید از این تصویر استفاده کنید.

5- برای مشاهده پیش نمایشی از تصویر اضافه شده به کلیپ گزینه Preview را از منوی Timeline انتخاب کنید. اگر شما از تصویر

Veloman برای این استفاده کرده باشید بر روی کلیپ خود این تصویر را به صورت ثابت مشاهده می کنید.
 
اعمال افکت به تصویر اضافه شده

اگر می خواهید به تصویر اضافه شده بر روی کلیپ افکتی را اضافه کنید یکی از زیباترین افکتهایی که ما به شما پیشنهاد

می کنیم شفاف نمودن تصویر از یک مقطع کلیپ و پر رنگ شدن تدریجی آن است.

برای این منظور:

1-تصویر Veloman را در پنجره Timeline انتخاب کرده و دستور Transparency را از زیر منوی Video در منوی Clip انتخاب کنید تا

پنجره Setting Transparency در روی صفحه نمایش ظاهر شود.

2-در کادر محاوره ای ظاهر شده شما می توانید تصویر را در نمای Sample مشاهده کنید. در این هنگام آیکون Page Peel را انتخاب نمایید.

3-در کادر محاوره ای Setting Transparency از منوی کشویی Key Type گزینه White AlPha Matte را انتخاب کنید این گزینه

عمل Key out کردن را در هر محیطی که شامل کانال آلفاست انجام می دهد.

4-در نمای Sample حالا شما می توانید تصویر Veloman را در حالی که شفاف شده و کلیپ از پشت آن نمایان است مشاهده کنید.

5-بر روی کلید OK کلیک نمایید.

6-برای مشاهده پیش نمایش ، در حالی که کلید ALT را نگاه داشته اید. مکان نما را روی Time ruler قرار داده و آن را بکشید.
 
متحرک کردن کلیپ

برای تنوع بخشیدن به تصویر اضافه شده به کلیپ شما می توانید به آن حرکت داده ، آن را بچرخانید یا بزرگ و کوچک نمایید.

برای این منظور:

1-در پنجره Timeline فایل Veloman را انتخاب کنید.

2-دستور Motion را از زیر منوی Video در منوی Clip انتخاب کنید تا کادر محاوره ای Motion Settings در روی صفحه نمایش ظاهر

گردد.
3-در سمت راست کادر محاوره ای باز شده شما می توانید پیش نمایشی از تصویر را مشاهده نمایید.

در این نما توسط یک خط می توانید مسیر حرکت تصویر را در روی کلیپ مشاهده نمایید. فضای قابل مشاهده کلیپ در این نما با

اسم Visible Area مشخص گردیده است.

4-نقطه شروع مسیر ( Start ) را به سمت داخل بکشید و در کادرهای ( Rotation ) چرخش ، ( Zoom ) بزرگنمایی و ( Delay )

درنگ تصاویر مورد نظرتان را برای نقطه شروع و پایان چرخش وارد نمایید.

5-برای اضافه نمودن نقطه دیگری به خط مسیر حرکت تصویر بین نقطه شروع و پایان کلیک کنید تا یک نقطه حرکت دیگر تعریف

گردد. به انتخاب نقطه می توانید آن را در جهت مورد نظرتان تغییر مکان دهید.

6-در کادر محاوره ای فوق برای اتمام فرآیند بر روی کلید OK کلیک کنید.

7-برای دیدن پیش نمایشی از افکت اضافه شده گزینه Preview را از منوی Timeline انتخاب کنید.
 
اعمال کنترل بر ترانزیشن اضافه شده به کلیپ

همانطور که گفته شده در قسمت قبلی ما به بررسی نحوه اضافه نمودن ترانزیشن بر کلیپ خود پرداختیم. برنامه پریمیر به

صورت پیش فرض دارای 75 ترانزیشن مختلف می باشد که هر کدام دارای پارامترهای مختلف جهت تنظبم هستند، برای اعمال

کنترل بر روی این ترانزیشن ها:

1-بر روی ترانزیشن اضافه شده به کلیپ دو بار کلیک کنید تا کادر محاوره ای تنظیمات آن در روی صفحه نمایش ظاهر گردد.

2-در کادر محاوره ای تنظیم ترانزیشن شما با دو نما روبرو هستید که بنام A و B نامگذاری شده.

در کادر محاوره ای فوق برای مشاهده کلیپهای در حال اعمال ترانزیشن در نماهای موجود کادر تنظیم گزینه Show Actual Saurces را فعال کنید.

3-برای تنظیم کردن نقطه شروع و پایان عمل ترانزیشن، از اهرم های پنجره های مانیتور استفاده نمایید.

نکته: در کادر محاوره ای اکثر ترانزیشن ها شما می توانید جهت حرکت و تبدیل ترانزیشن را تغییر دهید.

4-در کادر محاوره ای تنظیم ترانزیشن شما حتی می توانید سرعت و حالت تغییر را بسادگی کنترل نمایید.

5-برای مشاهده پیش نمایش گزینه Preview را از منوی Timeline انتخاب کنید.
 
در این قسمت روشهای اعمال افکتهای مختلف بر روی کلیپ خود را بررسی خواهیم کرد.

افکتهایی مانند اضافه نمودن صدا ، فیلتر ، محوشدگی و....

اضافه کردن صدا به ویدیو کلیپ ها

1-برای وارد کردن یک کلیپ، همان طور که در قسمتهای قبلی نیز ذکر گردید، گزینه File را از زیرمنوی Import در منوی File

انتخاب کرده و از پنجره باز شده کلیپ مورد نظرتان را انتخاب نموده تا به پنجره Project اضافه گردد.

2-کلیپ وارد شده به پنجره Project را توسظ ماوس گرفته و به پنجره Timeline در Video1 اضافه کنید.

3-حالا می خواهیم موزیک مورد نظرمان را به پروژه اضافه کنیم، برای این منظور گزینه File را از زیر منوی Import در منوی File

انتخاب کرده و یک فایل موسیقی را به پنجره Project اضافه کنید.

4-بر روی آیکون فایل صوتی در پنجره Project کلیک کرده و آن را به تراک Audio1 بکشید.

5-بر روی پیکان سمت چپ نام تراک کلیک کنید تا تراک مربوطه باز گردد. حالا شما می توانید نمایی موجی شکل را از تراک

صوتی مشاهده کنید.

6-درکنار نام تراک صوتی ، بعد از آیکون بلندگو بر روی کادر مربوطه کلیک کنید تا تراک صوتی قفل گردد.

7-در پنجره مانیتور، در نمای Program بر روی کلید Play کلیک کنید تا بتوانید پیش نمایش را از پروژه مشاهده کنید.
 
محو تدریجی یک کلیپ و نمایش یک کلیپ دیگر

در این قسمت روش محو کردن تدریجی یک کلیپ و رسیدن به کلیپ دیگر را می بینیم.

برای این کار گزینه opacity بیشترین کاربرد را برای ما خواهد داشت.

برای این کار:

1-کلیپی را به تراک Video2 وارد نمایید.

2-بر روی فلش سمت چپ نام تراک Video2 کلیک کنید تا نوار opacity در زیر تراک نمایان گردد.

به صورت پیش فرض opacity برابر %100 می باشد.

3-مکان نمای ماوس را بر روی نوار opacity قرار دهید ( در این زمان مکان نمای شما به یک انگشت تبدیل می شود.) بعد از طی

حدود 3 یا 4 دقیقه از مسیر کلیپ بر روی خط opacity کلیک کنید تا یک مربع سیاهرنگ در روی نوار opacity ظاهر شود.

این مربع سیاهرنگ دستگیره یا handle نام دارد. با کلیک نمودن روی این دستگیره شما می توانید جهت محو شدگی را تنظیم نمایید.

به وسیله این دستگیره ها میزان محو شدگی دلخواه را بر روی کلیپ اعمال کنید.

نکته: در صورتی که در هنگام جابجا کردن دستگیره ها کلید Shift را در صفحه کلید فشار دهید.

میزان جابجایی به صورت 5 درصد ، 5 درصد خواهد بود.

4-به وسیله دستگیره ها یک شیب رو به پایین ایجادکنید. فراز و فرود این شیب میزان opacity را کنترل می کند.

5-برای مشاهده پیش نمایش کلید Alt را در صفحه کلید فشار دهید و به آرامی Timeline را در بالای کلیپ ویرایش شده بکشید.
 
افزودن فیلتر به ویدیو کلیپ ها

در برنامه پریمیر شما به سادگی می توانید فیلترهای مختلف را بر روی کلیپ های ویدیویی اعمال نمایید.

و افکتهای زیبایی را خلق کنید. برای این کار:

1- کلیپی را به پنجره Timeline وارد نمایید و آن را به حالت انتخاب درآورید.

2- گزینه Filter را از زیر منوی Clip انتخاب کنید تا پنجره Filter در روی صفحه نمایش ظاهر گردد.

3- در پنجره ظاهر شده گزینه Camera Blur در روی صفحه نمایش ظاهر گردد. در این پنجره اولین فریم کلیپ به صورت پیش فرض نمایش داده می شود.

4- در پنجره فوق اهرم مربوطه را بر روی نقطه صفر برده و بر روی ok کلیک کنید. فیلتر Camera Blur درپنجره Filters در دستور

Current نمایان می گردد، فیلترهایی که در این ستون لیست می شوند به کلیپی که در حال حاضر در Timeline در حالت انتخاب

است اعمال می شوند.

5- برای کنترل افکت فیلتر Camera Blur می توانید از تغییرات وضوح استفاده نمایید ، برای این منظور شما باید از Key Frames استفاده کنید.

Key Frames در واقع یک خط زمانی است که در پایین کادر محاورده ای ظاهر می شود و نشان دهنده زمانهای تداوم کلیپ جاری می باشد.

پیکانهای سیاه و سفید در این خط زمانی به شما امکان کنترل شکل شروع و پایان افکت و میزان تیرگی را درکل مسیر می دهند.

با حرکت Key Frame کلیپ نیز متقابلاً در نمای Program در پنجره Monitor حرکت می کند.

1-پنجره Filters را حرکت دهید تا نمای Program در پنجره Monitor قابل روئت باشد سپس بر روی اولین پیکان Keyfram کلیک

کرده و به سمت راست بکشید ( اولین مثلث سمت چپ ) تا به صحنه مورد نظرتان برسید.

2-بر روی کلید Edit کلیک کنید.

3-مطمئن شوید که اهرم کشویی بر روی نقطه صفر تنظیم شده و سپس بر روی OK کلیک کنید.

با این کار یک Keyfram جدید ساخته شده و میزان محو شدگی نیز افزایش می یابد.

4-در پنجره Filters در بین Key frame کلیک کنید تا صفحه مربوط به تنظیمات فیلتر Camera Blur در روی صفحه نمایش ظاهر
گردد.
5- درکادر محاوره ای ظاهر شده اهرم کشویی را به نقطه %80 بکشید و کلید OK را کلیک کنید.

نکته: محل دقیق Key fram های ایجاد شده را به دقت و به دلخواه تنظیم کنید. از آنجا که در این بخش هدف خاصی را از اعمال

این فیلتر دنبال می کنیم فقط این بار از مراحل ارائه شده ما پیروی نمایید.

11- Key frame جدید را بکشید تا در timecode عدد 00:00:25:00 خوانده شود.

12- Key frame انتهایی را انتخاب کنید ( پیکان سمت راست ) و روی کلید Edit کلیک کنید.

13- یک بار دیگر اهرم کشویی را حرکت داده تا به نقطه %80 برسید و بر روی کلید ok کلیک کنید.

14- در پنجره Filter بر روی کلید ok کلیک کنید.

15- پیش نمایش از پروژه را مشاهده و آن را ذخیره کنید.
 
زمان در برنامه پریمیر

در ساخت کلیپ های ویدیویی زمان نقش بسیار مهم و کلیدی را ایفا می کند. در هر پروژه فیلمسازی با معین نمودن timebase

زمان را به کنترل خود در می آورید، برای مثال timebase برابر 30 به این معنی است که هر ثانیه به 30 واحد تقسیم گردیده است.

زمان دقیق محل مورد ویرایش به timebase مشخص شده شما بستگی دارد. از طرفی استفاده از timebase متفاوت باعث وقوع

تقسیمات زمانی در محلهای مختلف می شود.

تقسیمات زمانی در یک کلیپ به وسیله Source frame rate تعیین می گردد. برای مثال هنگامی که از کلیپ مبدا با استفاده از

دوربین ویدیویی با frame rate برابر 30 فریم در ثانیه تصویربرداری می کنید دوربین هر صحنه را در یک سی ام ثانیه ضبط می کند.

توجه داشته باشید که هر اتفاقی که بین این فواصل یک سی ام ثانیه ای رخ داده، ضبط نمی شود. بنابر این یک frame rate

بالاتر، متناسب با زمان، درجه وضوح بالاتری را فراهم می کند.

برای پخش ثابت و آرام باید frame rate timebase مبدا frame rate پروژه ، یکسان باشند. عموماً از 24 Fps ( فریم در ثانیه )

برای ویرایش تصاویر متحرک، از 25 Fps برای ویرایش تصاویر ویدیویی PAL ، ECAM S ، از 27/97 Fps برای ویرایش تصاویر ویدیویی

NTSC و از 30 Fps برای سایر تصاویر ویدیویی استفاده می گردد.

بعضی مواقع سیستم های زمانی با هم منطبق نمی گردند. برای مثال از شما می خواهند یک فیلم ویدیویی جهت توزیع CD-

ROM بسازید به طوری که باید کلیپ های تصاویر متحرک مبدا با ضبط 24 Fps با کلیپ های ویدیویی مبدا با ضبط Fps 30 با

استفاده از timebase برابر 30 برای frame rate نهایی CD-ROM با حالت 15 Fps ترکیب شود. وقتی هیچ یک از این تصاویر

تطابق پیدا نکنند در محاسبه لازم می شود که برخی از فریم های تکراری را حذف کنید، در نتیجه ممکن است کار خراب و

غیرقابل مشاهده گردد و این امر به timebase و frame rate به کار رفته در پروژه بستگی دارد.

نکته:

همیشه کلیپ های خود را با همان سرعت فریمی ضبط کنید که می خواهید آن را نهایتاً ارسال کنید. برای مثال اگر می دانید که کلیپ های مبدا با 30 Fps ضبط کنید.

همانطور که ذکر کردیم هنگامی که سیستم های زمانی با هم تطبیق نمی یابند عامل بسیار مهم تنظیم timebase است که

شما باید برای بیشتر رسانه های نهایی حساس به صورت مناسب انتخاب کنید. برای مثال اگر درحال تهیه یک تصویر متحرک

هستید که می خواهید در تلویزیون پخش گردد باید بدانید که مهمترین عامل در پروژه تعریف یک timebase برابر 24 Fps است.
 
تنظیم زمان به وسیله Time Base

توسط timecode شما می توانید شمارش فریم های موجود در یک پروژه فیلمسازی را تعریف کنید.

برای هر پروژه timecode را به نحوی تنظیم کنید که بیشترین تناسب رسانه ای را با پروژه شما داشته باشد.

Deck ها و Camcorder های نوار ویدیویی می توانید timecode را مستقیماً روی نوار ویدیویی بخوانند و بنویسند

و به شما اجازه می دهند که صدا و تصویر را همزمان نموده ، ویرایش کنید و یا ویرایش غیرخطی انجام دهید.

وقتی که timebase استاندارد NTSC برابر 29/97 Fps استفاده می کنید اختلاف اعشاری 30 Fps بین

Timecode و Timebase موجب ایجاد یک اختلاف بین زمان تداوم برنامه به نمایش درآمده و زمان تداوم

واقعی آن می شود اگر چه این اختلاف در ابتدا کم است ولی هر چه زمان تداوم افزایش یابد مانع ایجاد

یک برنامه در زمان تعیین شده می گردد.
Timecode ریزش فریم یک استاندارد SMPTE) انجمن مهندسین تلویزیون و تصاویر متحرک) برای تصاویر

با درجه فریم 29/97 فریم Fps است که این خطا را از بین می برد و زمان دقیق NTSC حفظ می شود،

وقتی از ریزش timecode استفاده می کنید. پریمیر و فریم اول هر دقیقه را به جز دقیقه دهم، دوباره

شماره گذاری می کند، برای مثال فریم بعد از 59/29 برچسب 1:00:02 می خورد. نوار فریمی از بین نمی رود

زیرا ریزش فریم timecode ، واقعاً سبب ریزش فریم ها نمی شود بلکه فقط شماره فریم ها را از قلم می اندازد.

در پریمیر ریزش فریم timecode به وسیله نقطه ویرگول بین اعداد در نرم افزار نمایش داده می شود و timecode

بدون ریزش، فریم را به وسیله دو نقطه روی هم بین اعداد در صفحه نمایشهای timecode نمایش می دهد.

تصاویر پیوسته و ناپیوسته:

یک تصویر در صفحه تلویزیون و یا مانیتور شما شامل خطوط افقی است. در اینجا بیش از یک راه برای نمایش

این خطوط وجود دارد. اکثر کامپیوترهای شخصی با استفاده از سیستم تصویری ناپیوسته مطالب را نمایش

می دهند که این خطوط در یک فریم از بالا به پایین قبل از اینکه فریم دیگری ظاهر شود در یک گذر به نمایش

درمی آیند.

استانداردهای تلویزیونی از قبیل استانداردهای PAL ، NTSC و SECAM سیستم های تصویری پیوسته هستند.

جایی که هر فریم به دو ناحیه تقسیم شده است، هر ناحیه شامل خطوط افقی در فریم است یک تلویزیون اولین

ناحیه از خطوط متناوب را روی تمام صفحه ، نمایش می دهد و سپس دومین ناحیه را برای تکمیل فضای خالی

مابین ناحیه قبلی را به نمایش در می آورد. یک فریم تصویری NTSC تقریباً هر یک سی ام ثانیه نشان داده

می شود که حاوی دو ناحیه پیوسته است که هر کدام تقریباً در یک شصتم ثانیه نمایش داده می شوند،

ناحیه ای که شامل بالاترین خط پویش در فریم است ناحیه بالایی و ناحیه پایینی نامیده می شوند.

وقتی که در حال پخش یا ارسال تصویر پیوسته هستید، اطمینان حاصل کنید که ترتیب نواحی ای که تعیین

می کنید با سیستم گیرنده ویدیویی مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است با پرش ظاهر شود

و لبه های موضوعات در فریم مانند دندانه های شانه، شکسته نشان داده شود.

اضافه نمودن عنوان به کلیپ

همه شما تا به حال حتماً عنوان بندی فیلم ها را دیده اید، شما هم در برنامه پریمیر می توانید به کلیپ و فیلم خود

عنوان مورد نظرتان را اضافه کنید و یا حتی فیلم مورد نظرتان را به سادگی زیرنویس دار نمایید. عنوان بندی صحیح

یک کلیپ تاثیر زیادی بر روی بیننده می گذارد، بنابراین باید بسیار به آن توجه کرد در پریمیر هفت، جهت عنوان بندی

به ابزاری کارآمد به نام Adobe Title Designer مجهز هستید. برای استفاده از این ابزار جهت اضافه نمودن عنوان با

ما همراه باشید:

نقطه شروع

1-جهت اضافه نمودن عنوان ابتدا کلیپ مورد نظرتان را باز نموده و دستور Title را از زیر منوی New در منوی

File انتخاب کنید تا پنجره Adobe Title Designer در روی صفحه نمایش ظاهر شود.

2-از جعبه ابزار موجود در سمت چپ پنجره ابزار متن ( که با نماد T مشخص شده ) را انتخاب کرده و روی کادر

موجود کلیک کنید تا علامت درج به شکل چشمک زن ظاهر شود.

3-حالا متن مورد نظرتان را تایپ کرده و به روی علامت ضربدر در گوشه سمت راست ( بالا) کلیک کرده و در کادر

محاوره ای ظاهر شده OK را انتخاب کنید.

4-حالا شما می توانید با فشار کلید اینتر در صفحه کلید پیش نمایشی از عنوان اضافه شده به کلیپ را مشاهده

کنید.
 
کار با پنجره Adobe Title Designer

پنجره اصلی Adobe Title Designer شامل سه قسمت اصلی به شرح زیر است.

1-جعبه ابزار: که در سمت چپ پنجره ظاهر شده قرار دارد.

2-کادر متن: در این کادر شما می توانید متن موردنظرتان را وارد نمایید.

3-قسمت object Style : این قسمت شامل گزینه هایی چون نوع فونت، اندازه ، فاصله حروف،

فاصله سطر و افکت هایی چون دور خط و سایه می باشد که با کلیک نمودن روی هر گزینه شما

می توانید آن را به صورت دلخواه تنظیم نمایید.
 
حاشیه ظاهر شده در کادر متن چیست؟

در کادر متن موجود در پنجره اصلی Adobe Title Designer ، حاشیه ای قرار دارد که توسط آن می توانید از قرار گرفتن دقیق

عنوان بندی در محل قابل روئت مطمئن گردید.

در صورتی که عنوان بندی کلیپ شما خارج از این حاشیه باشد ممکن است که در کلیپ به صورت مقطع ظاهر شود.

برای ظاهر شدن و خاموش کردن این حاشیه شما می توانید دستور View را از زیر منوی Title انتخاب کرده و از زیرمنوی ظاهر

شده گزینه Safe Title Margin را انتخاب کنید.

نکته: در صورتی که می خواهید در محل خاصی از کلیپ ، متن و نوشته شما ظاهر گردد گزینه Show Video را انتخاب کنید و

اعداد زمانی فعال ، کد زمانی مورد نظرتان را وارد کنید.
 
اضافه نمودن افکت به متن عنوان بندی

بعد از اینکه متن مورد نظرتان را در کادر مربوطه در پنجره Adobe Title Designer وارد نمودید از کادر Styles پایین

پنجره می توانید نوع افکت قابل اعمال را انتخاب و با کلیک نمودن روی آن به عنوان تایپی اعمال نمایید. این الگوها

در پنجره Adobe Title به صورت پیش فرض موجود می باشد، ولی شما با انتخاب هر یک از آنها می توانید تغییرات

مورد نظرتان را به روی آنها اعمال نمایید.

در صورتی که می خواهید به تعداد این الگوها اضافه کنید بر روی پیکان کوچک در بالا سمت راست کادر Styles کلیک

کرده و از منوی کشویی ظاهرشده گزینه Load Style Labrary را انتخاب کنید و از پنجره ظاهر شده مجموعه الگوهای

موردنظرتان را انتخاب کنید تا به مجموعه الگوهای پنجره اضافه گردد.
 
دوران دادن متن عنوان بندی

اگر می خواهید به عنوان بندی خود کمی دوران دهید برای این کار کافی است

( بعد از تایپ متن مورد نظرتان ( به روی ابزار دوران ( Rotation ) در جعبه ابزار کلیک

کرده و متن را به صورت دلخواه دوران دهید.
 
پیروی کردن متن عنوان بندی از مسیر

شما می توانید متن عنوان را به صورت دلخواه پیچ و تاپ دهید برای این کار:

1-در پنجره Adobe Title Designer ، از جعبه ابزار، ابزار Path Type را انتخاب نموده و یک مسیر را به صورت

دلخواه در روی کادر مربوطه رسم نمایید.

مسیر ترسیمی شما می تواند ساده یا پیچیده باشد، ترسیم مسیر با چند کلیک پی در پی به سادگی

امکان پذیر است.

2- بعد از اینکه مسیر مورد نظرتان را ترسیم نمودید. ابزار متن ( Type ) را از جعبه ابزار انتخاب نموده و به

روی مسیر ترسیم کلیک کنید تا علامت درج در روی مسیر ظاهر گردد حالا کافی است متن مورد نظرتان

را تایپ کنید، متن تایپی شما در این حالت از جهت مسیر پیروی می کند
 

جدیدترین ارسال ها

بالا