آموزش پایه ومقدماتی نرم افزار سینمافوردی/ یک گرافیست تازه کار!

Mosoly

Member
آموزش پایه ی سینما فوردی_قسمت اول-چرا سینمافوردی؟

به نام خدا



آموزش سینمافوردی-قسمت اول



توی قسمت اول این آموزش یعنی آموزش پایه ی نرم افزار سینمافوردی(که قطعا در مجموع آموزش طولانی ای خواهد بود! ) قصد دارم در ابتدا به معرفی نرم افزار سینمافوردی بپردازم و بعد از این در کمی پایین تر قسمت اول آموزش پایه ومقدماتی نرم افزار سینمافوردی روآغاز خواهیم کرد.

rainbow.png
به دنیای انیمیشن خوش آمدید!



دنیای انیمشین سه بعدی به خاطر جذابیت و زیبایی منحصر به خاصی که در درون اون وجود داره ، روز به روز در حال پیشرفت و گسترشه و به جرات می توان گفت که هنر گرافیک سه بعدی رایانه ای از برترین هنر های دنیای گرافیک به حساب میاد و اما نرم افزارهایی که در این زمینه در حال فعالیت هستند ، هر کدوم از اونها ویژگی، نقاط ضعف وقوت خودشون رو دارند.

دراین میان با کمی جستجو و تحقیق نام نرم افزار های بزرگ و عظیمی مانند 3D MAx ، Maya و Cinema 4d رو می شنوید والبته نرم افزارهای نوظهور تر والبته قدرتمندی مثل Blender.


نرم افزار های 3d Max و Maya از کمپانی اتودسک (Autodesk) که از بزرگترین نرم افزارهای انیمیشن سازی به حساب میان هم دارای قدرت فوق العاده برای انجام پروژه های بزرگ هستند و هم منابع آموزشی متنوع و فراوانی برای اون ها وجود داره.


ولی چرا سینمافوردی؟!




اما با این همه نرم افزار سینما فوردی حاصل کمپانی بزرگ مکسون (Maxon ) رو به علت ویژگی های خاصی که در اون قرار داره ، میشه از جهاتی به نرم افزارهای بالا ترجیح داد.در این جا به برخی از این ویژگی ها اشاره میکنم…



User Interface(رابط کاربری در سینمافوردی):




User Interface in Cinema 4D



یکی از ویژگی های نرم افزار سینما فوردی ، سادگی و در عین حال کاربردی بودن وکامل بودن محیط کاری اونه. شما در نگاه اول که به نرم افزار سینمافوردی نگاه می کنید به راحتی متوجه این سادگی میشید.


Materials and Textures (بافت و تکسچر در سینمافوردی)



Materials and Textures in Cinema 4D



ساخت بافت ها(Materials) وتکسچر یکی از مهم ترین بخش های هر نرم افزار سه بعدی است و سینما فوردی در این قسمت هم برترین ابزارها رو برای ساخت بافت ها وتکسچر به کاربران خود ارائه میکنه.


Render( رندر در سینمافوردی)




!Cinema 4D Render



یکی از مهم ترین قسمت های هر نرم افزار سه بعدی ، بخش رندر اونه و یکی از برترین ویژگی های سینمافوردی سرعت فوق العاده اون در رندره.به طوری که اگه رندر صحنه ای در نرم افزار تری دی مکس ده دقیقه زمان ببره ، شما در سینمافوردی حداقل در نصف این زمان همون صحنه رو رندر می گیرید. سرعت در صرفه جویی وقت و هزینه ی انجام هر پروژه نقش بسیار مهمی داره.


***آموزش مقدماتی نرم افزار سینما فوردی-قسمت اول***



نرم افزار سینمافوردی همچون همه ی نرم افزار های بزرگ انیمیشن سازی دیگه دارای بخش هایی است که دراین جا خیلی کوتاه از اونها نام می برم.شناخت اولیه با این امکانات زمینه ی یادگیری شما را آماده می کنه.


اول از همه این نکته رو بگم که نرم افزار سینمافوردی دارای نسخه های متفاوتی است:



all Cinema 4d Version





  • 1: نسخه Cinema 4d Prime
  • 2: نسخه Cinema 4D Broadcast
  • 3: نسخه Cinema 4D visualize
  • 4: نسخه Cinema 4D Studio


1:
ساده ترین و البته ارزان ترین نسخه از سینمافوردی است.فضای کاری (UI) متفاوتی از دیگر نسخه ها داره و برای مبتدیان و تازه واردان سینمافوردی ساخته شده.


2: کامل تر از نسخه پیشین و البته ابزار هایی مثل کتابخانه مدل های سه بعدی و موتور رندر حرفه ای تر


3: نسخه کامل تر از لحاظ بافت ها وساخت متریال که برای مهندسان معماری و تعامل با نرم افزار های معماری وساختمان سازی ارایه شده.


4: و کامل ترین نسخه از نرم افزار سینمافوردی که شامل همه ی ابزارهای سینمافوردی است.از مهم ترین امکانات ای که تنها در این نسخه اون ها رو پیدا می کنید، رندر شبکه ای و سیستم پیشرفته ی دینامیک (Dynamic) و…


بریم سراغ آموزش…


درقسمت اول با آشنایی با محیط کاری (work Space) سینما فوردی شروع می کنیم. فضای کاری در سینما فوردی یا User Interface یا UI شامل بخش های زیر میشه که در همین قسمت تک تک اونها رو بررسی میکنیم.


وقتی برای نخستین بار وارد سینما فوردی بشید ، با چنین محیطی روبرو میشید.



فضای کاری در سینما فوردی (UI)




هشت قسمت مشخص شده که قسمت های اصلی نرم افزار سینمافوردی رو می سازند، این ها هستند:


1:منوی بالای نرم افزار Options Menu: در سینمافوردی هم مانند هر نرم افزاری منوهایی وجود دارند که بخش اصلی گزینه ها و ابزارها را در خودشون جا میدن.گزینه هایی مثل File , Edit , Help و…قسمت مشترک همه ی این نرم افزارهاست و بعضی از منوها در حالت خاصی نمایان میشن.


2: منوی نوار ابزار Tool Menu : بخش مهمی از ابزارهای مدل سازی وهم چنین انیمیت کردن آبجکت ها در جعبه ابزار در دسترس شما هستند.با نگه داشتن کروی موس و جابه جاکردن موس ، روی جعبه ابزار به چپ یا راست ، می تونید همه ی منوهای جعبه ابزار رو ببینید.


3: پنجره ی نمایشگر viewer window : پنجره نمایشگر شما برای دیدن همه کارهای شماست.شما در پنجره ی Viewer کاراکترهای خودتون رو میسازید،متریال و بافت بهش می دید،تکسچر رو تعیین می کنید ونورپردازی و انیمیت و در نهایت رندر پایانی خودتون رو انجام می دید.
نمایشگر تنظیمات خیلی مهمی داره که درآینده درباره اون حرف خواهم زد.


4: پنجره ی مدیریت آبجکت Object Manager : از مهم ترین وضروری تربن پنجره های هر نرم افزار انیمیشن سازی.در این پنجره فهرستی از همه آبجکت ها و اشیای درون صحنه تان خواهید داشت و اون ها رو مدیریت خواهید کرد.


پنجره ی Object Manager



در این پنجره نام هر آبجکت ای رو که ایجاد کنید ، می بینید. هر آبجکت نام پیش فرض خودش رو داره و شما می تونید با انتخاب هر آبجکت و زدن کلید Enter از کیبرد، نام آبجکت رو تغییر بدین یا اینکه برای تغییر نام روی آبجکت دوبار پشت سرهم کلیک کنید.



نمایش لایه ها در پنجره یObject Manager


معمولا در پروژه های بزرگ که حجم کار بسیار زیاده باید از لایه ها استفاده کنیم.لایه ها این امکان رو به ما میدن که آبجکت هامون رو دسته بندی و مرتب کنیم تا خیلی راحت بهشون دسترسی داشته باشیم.درسینما فوردی می تونیم با انتخاب رنگ ، لایه ها رو از هم تفکیک کنیم و هر آبجکت رو در لایه ی جداگانه ای قرار بدیم.


برای انتخاب رنگ برای هر آبجکت روی شکل دایره ی بزرگیکه روبروی هر آبجکت می بینید چپ کلیک کنید.(تصویر بالا)با این گزینه ها روبرو خواهید شد.

انتخاب لایه برای هرآبجکت



اگه گزینه ی Add to New Layer رو انتخاب کنید ، برای اون آبجکت یک رنگ ظاهر میشه.می تونید این کار رو برای آبجکت های دیگه هم انجام بدید. حالا برای اینکه مشخص کنید چه آبجکت هایی در یک لایه قرار بگیرند،رنگ اون آبجکت ها رو یک رنگ انتخاب کنید

آبجکت های با رنگ یکسان در یک لایه قرار می گیرند





انتخاب لایه ها با انتخاب رنگ!



درسمت راست رنگ ها، در روبروی هر آبجکت دو دایره کوچک باهم می بینید.این دایره های کوچک چه هستند؟
شما در سینمافوردی برای پنهان کردن هر آبجکت ، دوانتخاب پیش رو دارید. از پنجره ی نمایشگر پنهان شود یا از پنجره ی رندر…فرق این دو حالت چیه؟!


وقتی آبجکتی را در پنجره ی نمایشگر پنهان کنید،دیگه اون رو در پنجره ی نمایشگر نخواهید دید(که امری کاملا طبیعی است!) و وقتی آبجکتی رو از پنجره ی رندر پنهان کنید،در رندر شما دیده نمیشه یا به عبارتی اصلا رندر نمیشه.!


برای درک بهتر این موضوع این کار را انجام بدید…


از منوی ابزار از قسمت Add Object یک مکعب (Cube) و یک صفحه (Plane) ایجاد کنید.



ایجاد آبجکت از منوی ابزار



حالا در پنجره ی مدیریت آبجکت (Object Manager) ، نام های Cube و Plane رو می بینید.با کلیک روی مکعب ، آبجکت Cube رو انتخاب کنید.حالاروی دایره کوچک بالایی کلیک کنید.دایره ی کوچک به رنگ سبز میشه ، این یعنی تایید برای دیده شدن آبجکت ،حالا دوباره روش کلیک کنید،رنگش به قرمز تغییر پیدا می کنه و این یعنی که آبجکت در پنجره ی نمایشگر دیده نشه که البته اگه به پنجره ی نمایشگر ( Viewer ) نگاه کنید،می بینید که آبجکت Cube دیده نمیشه.


همین روند برای دایره ی کوچک پایینی برقراره،با این تفاوت که اگه رنگ دایره کوچک پایینی سبز باشه، در رندر شما دیده میشه واگه قرمز باشه در رندر دیده نمیشه.



رنگ سبز دیده میشه و رنگ قرمز دیده نمیشه.دایره کوچک بالایی برای نمایشگر و دایره کوچک پایینی برای رندر.



اگه کلید Alt رو پایین نگه دارین و روی یکی از دایره ها کلیک کنید،هردو دایره با هم تغییر می کنند.اگه آبجکت های زیادی داشته باشیم و بخوایم همه رو با هم تغییر بدیم، تنها کاری که باید بکنید اینه که روی یکی از آبجکت ها کلیک کنید و وضعیت دایره های کوچک اون رو مشخص کنید و بعد بدون رها کردن کلیک موس ، موس رو به روی آبجکت های دیگه بکشید.به همین راحتی وضعیت دایره های آبجکت نخست به دیگر آبجکت ها منتقل میشه.


نکته : اگه روی دایره های کوچک کلیک نکنید، اون ها بدون رنگ دیده میشن.


با کلیک بر روی علامت تیک سبزرنگ هم می تونید آبجکت ها رو فعال و یا غیر فعال کنید.


5: پنجره ی مهم تنظیمات آبجکت Attribute Manager :


این پنجره از مهم ترین پنجره هاست که تنظیمات هر آبجکت مانند جابه جایی ، چرخش و اندازه و…قابل کنترل و در دسترسه.این پنجره در ساخت مدل ها نقش خیلی مهمی داره.
روی مکعبی که در پنجره ی Object Manager ایجاد کردید ، کلیک کنید حالا می تونید تنظیمات آبجکت انتخاب شده رو در این پنجره (پنجره ی تنظیمات) مشاهده کنید.با انتخاب هر آبجکت ،تنظمات مربوط به اون نشون داده میشه ولی اگه خواستید که پنجره ی تنظیمات مثلا برای مکعب ثابت بمونه و تغییر نکنه،روی آیکون قفل دربالای این پنجره کلیک کنید.



پنجره ی تنظیمات



6:پنجره ی تایم لاین Time Line : پنجره ی ای که انیمیشن شما را خواهد ساخت.انیمیت و حرکات و روِش های یک کاراکتر ، تنظیم زمان انیمشین و…همگی با نوار زمانی یا همان Time Line است.درمورد این پنجره در آینده بیشترخواهم گفت.


7: پنجره ی متریال،بافت،شیدر و تکسچر Material ,Shader , AND Texture Window : بخش جداناشدنی هر نرم افزار انیمیشن سازی.شما در این پنجره پس از ساخت مدل ها ، کاراکتر ها و آبجکت های خودتون برای اون ها متریال و تسکچر ها رو ایجاد می کنید.درآینده ای نزدیک همه چیز رو درباره ی این پنجره ی جالب و هیجان انگیز خواهم گفت.


8: پنجره ی ابزارهای مدلسازی Modeling Tool Window :دراین جا ابزارهای لازم و ضروری برای ساخت مدل های خودتون رو پیدا می کنید که این پنجره رو هم به قسمت دوم این آموزش موکول می کنم…


تا قسمت دوم این آموزش بر روی موارد گفته شده تمرین کنید تا بر موضوعات ساده ی گفته شده ولی مهم، تسلط پیدا کنید…امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.

این آموزش رو با نظرات خودتون ارتقا بدید…
search.png

از سایت یک گرافیست تازه کار
Www.One-Graphist.ir
سید مرتضی طهماسبی

 
آخرین ویرایش:

Mosoly

Member
آموزش پایه ومقدماتی نرم افزار سینمافوردی-قسمت دوم!

آموزش پایه ی سینمافوردی-قسمت دوم-حرکت در فضای سه بعدی

به نام خدا
سلام به همه ی دوستان وان گرافیست ، به این آموزش خوش آمدید…
cool.png



آموزش سینمافوردی-قسمت دوم-حرکت در فضای سه بعدی



در قسمت پیش (آموزش پایه ی سینمافوردی-قسمت اول) با محیط نرم افزار سینمافوردی و پنجره های اصلی نرم افزار آشنا شدید و حالا قسمت دوم این آموزش رو با معرفی انوع حرکت در فضای سه بعدی سینمافوردی ادامه میدیم…


حرکت در فضای سه بعدی در سینمافوردی / Moving in 3D Workspace


حرکت در فضای سه بعدی به سه دسته تقسیم میشه. پیش از آشنایی با حرکت ها ، ابتدا از گزینه Create در بالای نرم افزار وارد بشید و از بخش Object روی مربع (Cube) کلیک کنید تا یک مربع در صحنه ی شما فراخوانی بشه.





البته برای فراخوانی آبجکت هامی تونید از قسمت add Object در منوی بالایی نمایشگر هم استفاده کنید.(نگاره زیر)





سه نوع حرکت در زاویه ی دید در سینمافوردی:

Move around = Alt +Left Click « 1 (حرکت در اطراف)

برای حرکت کردن به اطراف می تونید کلید Alt رو پایین نگه دارید و در حالیکه کلیک چپ موس رو به درون فشار میدید ، موس رو به اطراف بچرخونید.با این کار می بینید که به راحتی به اطراف جسم تون حرکت می کنید.


2» Move Side to Side = Alt + Middle Click (حرکت جهت به جهت)
برای حرکت جهت به جهت یعنی به چپ یا راست و بالا یا پایین ، میتونید کلید Alt رو پایین نگه دارید و کروی موس رو به داخل فشار بدید و موس رو به سمت چپ،راست،بالا و پایین حرکت بدید. مشاهده می کنید که در جهت های گفته شده حرکت می کنید.


3 » Dolly and Zoom = Alt + Right Click (نزدیک یا دور شدن و زوم کردن)
برای حرکت به جلو و عقب یعنی نزدیک شدن به آبجکت و یا دورشدن از اون و به عبارتی دیگه زوم کردن به سمت آبجکت ، باید باز هم کلید Alt رو پایین نگه دارید و در حالیکه کلیک سمت راست موس رو به درون فشار می دید ، موس رو حرکت بدید. با این کار می بینید که به آبجکت نزدیک و یا دور میشید.


از آیکون های مشخص شده در تصویر زیر ، در قسمت بالای نمایشگر (Viewer) می تونید به انواع حرکت در فضای سه بعدی سینمافوردی دسترسی داشته باشید.





از سمت چپ به راست (حرکت به اطراف – حرکت جهت به جهت – حرکت زوم )
البته شرت کات های دیگه ای هم برای دسترسی به این انواع حرکت وجود داره. در زیر با اون ها آشنا میشید.


» اگه کلید شماره 3 رو از کیبرد نگه دارید و با چپ کلیک ، موس رو حرکت بدید در اطراف حرکت می کنید.(حرکت شماره ی یک)
» اگه کلید شماره ی 2 رو از کیبرد نگه دارید و با چپ کلیک ، موس رو حرکت بدید به آبجکت نزدیک یا دور میشید.(حرکت شماره ی سه )
» اگه کلید شماره ی 1 رو از کیبرد نگه دارید و با چپ کلیک ، موس رو حرکت بدید در جهت های بالا، پایین ، چپ و راست جابه جا میشید.(حرکت شماره دو)


آخرین آیکون در تصویر بالا (از سمت چپ) مربوط به تغییر تعداد نمایشگر هاست.با کلیک روی این آیکون تعداد نمایشگرهای شما به چهار نمایشگر تغییر پیدا می کنه که هر کدوم از اونها برای یک زاویه دید مخصوص به خودش استفاده میشه.


اگه کروی موس رو به داخل فشار بدید می بینید که همین تغییر رخ میده یعنی تبدیل نمایشگر به چهار نمایشگر!





با این کار خیلی راحت می تونید از زوایای مختلف (Front – Right – Top) به آبجکت های خودتون دسترسی و دید دقیقتر داشته باشید.درآینده این امکان در مدلسازی ها و تغییر آبجکت ها بسیار برای شما مفید وسودمند واقع میشه.در قسمت های آینده در بخش آشنایی با مدلسازی ، کاربرد این امکان رو خواهید دید…


دقت داشته باشین که هر کدوم از نمایشگر ها رو به طور مستقل از دیگر نمایشگر ها می تونید کنترل و مدیریت کنید. مثلا درهر نمایشگر حرکت کنید که با این کار تنها درنمایشگری حرکت تون رو می بینید که اون رو انتخاب کردید.(در سینما فوردی وقتی موس رو روی هر نمایشگر ببرید، همون نمایشگر انتخاب میشه.)


برای برگشت به حالت عادی (یک نمایشگر) کافیه روی علامتی که کلیک کردید ، دوباره کلیک کنید یا کروی موس رو دوباره به داخل فشار بدید…


نکته : دقت داشته باشید وقتی کروی موس رو به داخل فشار میدید ، نمایشگری رو بزرگ میکنه که موس شما روی اون قرار داره. مثلا برای اینکه فقط یک نمایشگر و اون هم از زاویه ی بالا (Top) داشته باشید ، کافیه که موس رو نمایشگر Top ببرید و روی علامت مشخص شده (در نگاره ی زیر) کلیک کنید ، یا اینکه کروی موس رو به داخل فشار بدید.





این تغییر نمایشگر حالت پیش فرض در سینمافوردیه و شما می تونید بنا بر نیازی که دارید ، نوع نمایشگرها از نظر زوایای دید و تعداد اونها رو کنترل کنید.برای این کار از منوی Panel در بالای نمایشگر وارد بشید و از قسمت Arrangement فهرستی رو از انواع حالت های نمایشگر ببینید. با کلیک روی هر کدام از حالت ها می تونید تغییر نمایشگر رو ببینید.






تاکید بر آبجکت انتخاب شده


وقتی در حال کار در یک صحنه شلوغ در سینمافوردی باشین ، طبیعتا پیدا کردن آبجکت های موردنظر و زوم کردن روی اونها میتونه خیلی سخت و وقت گیر و گاهی هم غیر ممکن باشه. سینمافوردی راه حلی برای این موضوع درنظر گرفته…
ابتدا از قسمت Add Object یا منوی Create در بالای نرم افزار چند آبجکت مختلف فراخوانی کنید.






حالا از منوی View در بالای نمایشگر وارد بشید تا گزینه های زیر رو ببینید:





گزینه ی Frame All : نمایش دادن همه ی آبجکت های درون صحنه

اگه در محیط سه بعدی حرکت کنید و از اجزای صحنه دور بشید ، با انتخاب این گزینه همه ی اجزای صحنه رو به شما نشان میده.


گزینه ی Frame Geometry : با انتخاب این گزینه تنها محدوده ای که در اون آبجکت ها حضور دارند رو نمایش میده.
دقت کنید این با گزینه ی قبل متفاوته. در گزینه ی قبل همه ی اجزای صحنه ( هم آبجکت ها ، هم نورها ،هم دوربین ها و…) رو نمایش میده ولی با انتخاب این گزینه تنها محدوده ای از فضا رو که آبجکت ها حضور دارن ، نمایش میده.


گزینه ی Frame Default: با انتخاب این گزینه زاویه ی دید شما به صورت پیش فرضِ سینمافوردی خواهد شد. یعنی همان زاویه ی دید ای که تازه وارد نرم افزار سینمافوردی میشوید، می بینید.


گزینه ی Frame selected Object : با انتخاب این گزینه ، هر آبجکتی رو که انتخاب کنید روی اون زوم میکنه و به اون نزدیک میشه. همان راه حلی که کمی بالاتر درباره ی اون حرف زدیم. شرت کات این گزینه ی مهم هم کلید O از کیبرد شماست.


انتخاب حالت های مختلفی برای حرکت

در سینمافوردی، شما برای حرکت می تونید حالت های مختلفی رو انتخاب کنید تا حرکت تون (هر سه نوع حرکت در فضای سه بعدی) به حرکتی که شما در نظر دارین ، نزدیک تر بشه. برای این کار از منوی بالای نمایشگر روی گزینه ی Camera کلیک کنید و از بخش Navigation وارد بشید. حالا با این گزینه ها روبرو میشید.





یک نکته : در هر کدوم از منوها و پنجره های نرم افزار سینمافوردی اگه روی علامت خط چینی که در بالای اون منو یا پنجره وجود داره ، کلیک کنید اون منو یا پنجره به صورت جداگانه نمایش داده میشه.





توضیح گزینه های بالا


Cursor Mode (حالت نشانه گر موس): با انتخاب این گزینه همه حرکت های شما در فضای سه بعدی نسبت به جای نشانه گر موس شماست.هر مکانی که نشانه گر موس شما قرار داشته باشه ، حرکت های سه گانه (Move around_Move Side to Side_Dolly and Zoom) نسبت به همان مکان انجام میشه.


Center Mode (حالت مرکز ) : همه ی حرکت ها نسبت به مرکز صفحه مختصات انجام میشه.


Object Mode(حالت آبجکت) : همه ی حرکت ها بر اساس آبجکت انتخاب شده خواهد بود.


Camera Mode(حالت دوربین) : همه ی حرکت ها نسبت به دوربین (زاویه دید شما) انجام خواهد شد.


هر کدوم از چهار حالت بالا رو انتخاب کنید و در فضای سه بعدی حرکت کنید، با این کار متوجه تغییر در نوع حرکت ها خواهید شد.


انشالله در قسمت بعد، با جابه جایی ، چرخش و تغییر اندازه آبجکت ها و هم چنین انتخاب متریال و تنظیمات نمایش هر کدوم از آبجکت ها آشنا خواهیم شد…نظر فراموش دوستان نشه…


*** پایان قسمت دوم از آموزش پایه و مقدماتی نرم افزار سینمافوردی***​
نوشته شده به دست : سید مرتضی طهماسبی
منبع آموزش : Www.One-Graphist.ir
 
آخرین ویرایش:

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلام.
دوست عزیز شما میتونید کل آموزشتون رو بگذارید اینجا و در انتها منبعش رو ذکر کنید. اما اینطوری که گذاشتی ادامه مطالب توی یه سایت دیگه خلاف قوانین هست. اصلاحش کنید سریعا.
با تشکر.
 

Mosoly

Member
آموزش سینمافوردی/قسمت سوم/مولفه های اصلی در سینمافوردی!

آموزش سینمافوردی/قسمت سوم/مولفه های اصلی در سینمافوردی!

به نام خدای بزرگ


با عرض سلام و همچنین تسلیت و تهنیت ایام سوگواری وعزاداری سیدالشهدا، امام حسین (ع) خدمت همه ی عزاداران حسینی…طاعات وعبادات وعزاداری شما قبول درگاه حق…


آموزش سینمافوردی-قسمت سوم



در ادامه قسمت های پیشین:


در این قسمت مباحث ساده والبته مهمی از این نرم افزار قدرتمند رو بررسی خواهیم کرد.در قسمت سوم آموزش مقدماتی نرم افزار سینمافوردی شما درباره ی مطالب زیر خواهید خواند:



  • آشنایی با روش های گوناگون نمایش آبجکت ها در صحنه : Shading
  • آشنایی با جابه جایی ، چرخش ، تغییر انداره آبجکت ها : Move_Rotate_Scale
بیایین شروع کنیم..​
آشنایی با روش های گوناگون نمایش آبجکت ها در صحنه :Shading


شما در صحنه ی خودتون می تونید حالت های مختلفی رو برای چگونه نمایش دادن آبجکت ها انتخاب کنید.هر کدوم از این حالت های گوناگون در شرایط خاصی کاربرد پیدا می کنند.در زیر با انواع این حالت ها که Shading نامیده میشن، آشنا بشید:



فهرست کاملی از Shading !


توضیح کوتاهی از هریک…


Gouraud Shading : در این حالت نمای اصلی آبجکت دیده میشه بدون خطوط آبجکت ها.(سینمافوردی در حالت پیش فرض روی همین گزینه قرار داره.)


(Gouraud Shading (Lines : مانند همان حالت قبلی است که البته خطوط آبجکت هم دیده میشه.منظور از خطوط آبجکت ، نقطه ها، خط ها و صفحه های هر آبجکت است.درآینده در این باره بیشتر خواهم گفت…


Quick Shading : با انتخاب این حالت نمای اصلی آبجکت دیده میشه ولی انعکاس سایه ها ونورها در روی شکل دید نمیشه.


(Quick Shadingd (Lines : همان حالت بالایی است به علاوه ی خطوط آبجکت!


Constant Shadnig : با انتخاب این گزینه حالت تختی از آبجکتی نمایش داده میشه که تنها ماهیت دوبعدی (یعنی طول وعرض)آبجکت قابل تشخیص است.


(Constant Shadnig (Lines : همان حالت بالایی + خطوط آبجکت !!


Hiding Lines : با انتخاب این حالت نمای اصلی بدون خطوط دید میشه…


Lines : تنها خطوط آبجکت شما دیده میشه.


حالت های مختلف Shading !

برای دیدن شرت کات های هر کدوم از حالت ها کافیه که نشانه گر موس رو ، روی اون حالت ببرید. با این کار در پنجره ی زیرین نمایشگر شرت کات اون گزینه رو نشون میده.دقت کنید با بردن نشانه گر موس رو دیگر گزینه های سینمافوردی هم شرت کات ها نمایش داده میشند.(نگاره ی زیر)



نمایش شرت کات هر گزینه با قراردادن نشانه گر موس روی گزینه ها !



با فشردن کلید N از کیبرد هم می تونید فهرستی از حالت های مختلف shading رو ببینید. کلید N رو از کیبرد بزنید و حالا با فشردن هر حرف از این فهرست ، همون گزینه انتخاب میشه…
مثلا برای انتخاب گزینه Gouraud Shading ابتدا کلید N و سپس کلید A روبزنید.



شرت کات های حالت های مختلف Shading = کلید N از کیبرد



سه مولفه ی اصلی ” جابه جایی ، چرخش ، تغییر اندازه Move_Rotate_Scale “



در تمام نرم افزار های انیمیشن سازی ، در هر حرکتی این سه مولفه حرف اول رو می زنند و اما راه های دسترسی به این سه مولفه ی مهم…
اولین راه برای دسترسی به این سه ابزار، برای این کار از منوی بالای نمایشگر استفاده کنید…(نگاره ی زیر)



ابزارهای جابه جایی ، چرخش ، تغییر اندازه!



نخستین علامت (از سمت چپ) برای جابه جا کردن آبجکت یا آبجکت های انتخاب شده، دومین علامت برای چرخش و سومین علامت هم برای تغییر اندازه است.چهارمین علامت هم همیشه نمایانگرمولفه ی انتخاب شده است.


روش دیگه برای دسترسی به این سه مولفه ، شرت کات های اون هاست.اگه نشانه گر موس رو هر کدام ازاین سه مولفه ببرید،می تونید شرت کات اون رو در پایین نمایشگر ببینید.



  • شرت کات جابه جایی (Move Short-cut) : کلید E
  • شرت کات چرخش (Rotate Short-cut) : کلید R
  • شرت کات تغییر اندازه (Move Short-cut) : کلید T

وقتی هر کدام از این سه مولفه رو انتخاب می کنید،شکل محورهای X-Y-Z تغییر پیدا می کنه.یعنی هر مولفه شکل خاص خودش رو داره که اون شکل ما رو آگاه می کنه که چه مولفه ای
انتخاب شده…به عکس زیر دقت کنید.



جابه جایی-چرخش-تغییراندازه!



با بردن نشانه گر موس روی هر یک از راستاهای X-Y-Z می بینید که اون راستا به رنگ سفید در میاد.در این حالت حالا کافیه که کلیک چپ موس رو به درون فشار بدید و حالا موس رو حرکت بدید.با توجه به مولفه ای که انتخاب کردید(جابه جایی-چرخش-تغییراندازه) می بینید که آبجکت انتخاب شده در همان راستا کارمولفه رو انجام میده.
مثلا در عکس زیر،مولفه جابه جایی(Move) انتخاب شده و آبجکت در راستای Z در حال جابه جا شدنه.



جابه جایی آبجکت در راستای Z


اگه می خواین جسم رو در دوجهت همزمان جابه جا کنید یا بچرخونید و یا تغییراندازه بدید،باید از علامت بین دو راستا که به شکل یک مثلث(یا حرفA) هست استفاده کنید.با این کار جسم در اون دو راستا هم زمان،جابه جا میشه،می چرخه و یا تغییراندازه میده.



جابه جایی یا چرخش یا تغییراندازه در دو راستا ،همزمان


با دوبار پشت سرهم کلیک کردن روی هر کدوم از مولفه ها (جابه جایی-چرخش-تغییراندازه) ، پنجره ی تنظیمات اون مولفه در پنجره ی Attributes در سمت راست سینمافوردی بازمیشه.



پنجره ی تنظیمات برای هر مولفه!


در آینده و در قسمت های بعدی با تنظیمات مربوط به این سه مولفه بیشتر آشنا خواهیم شد…هم چنین در قسمت بعدی آموزش پایه ی سینمافوردی ، ما درباره ی متریال ها هم به طور کامل صحبت می کنیم.
این آموزش رو با نظرات تون ارتقا بدید…
lamp.png

نوشته شده به دست: سید مرتضی طهماسبی
cool.png

 

جدیدترین ارسال ها

بالا