Mosoly
Member
آموزش پایه ی سینما فوردی_قسمت اول-چرا سینمافوردی؟
به نام خدا
آموزش سینمافوردی-قسمت اول
توی قسمت اول این آموزش یعنی آموزش پایه ی نرم افزار سینمافوردی(که قطعا در مجموع آموزش طولانی ای خواهد بود! ) قصد دارم در ابتدا به معرفی نرم افزار سینمافوردی بپردازم و بعد از این در کمی پایین تر قسمت اول آموزش پایه ومقدماتی نرم افزار سینمافوردی روآغاز خواهیم کرد.
به دنیای انیمیشن خوش آمدید!
دنیای انیمشین سه بعدی به خاطر جذابیت و زیبایی منحصر به خاصی که در درون اون وجود داره ، روز به روز در حال پیشرفت و گسترشه و به جرات می توان گفت که هنر گرافیک سه بعدی رایانه ای از برترین هنر های دنیای گرافیک به حساب میاد و اما نرم افزارهایی که در این زمینه در حال فعالیت هستند ، هر کدوم از اونها ویژگی، نقاط ضعف وقوت خودشون رو دارند.
دراین میان با کمی جستجو و تحقیق نام نرم افزار های بزرگ و عظیمی مانند 3D MAx ، Maya و Cinema 4d رو می شنوید والبته نرم افزارهای نوظهور تر والبته قدرتمندی مثل Blender.
نرم افزار های 3d Max و Maya از کمپانی اتودسک (Autodesk) که از بزرگترین نرم افزارهای انیمیشن سازی به حساب میان هم دارای قدرت فوق العاده برای انجام پروژه های بزرگ هستند و هم منابع آموزشی متنوع و فراوانی برای اون ها وجود داره.
ولی چرا سینمافوردی؟!
اما با این همه نرم افزار سینما فوردی حاصل کمپانی بزرگ مکسون (Maxon ) رو به علت ویژگی های خاصی که در اون قرار داره ، میشه از جهاتی به نرم افزارهای بالا ترجیح داد.در این جا به برخی از این ویژگی ها اشاره میکنم…
User Interface(رابط کاربری در سینمافوردی):
User Interface in Cinema 4D
یکی از ویژگی های نرم افزار سینما فوردی ، سادگی و در عین حال کاربردی بودن وکامل بودن محیط کاری اونه. شما در نگاه اول که به نرم افزار سینمافوردی نگاه می کنید به راحتی متوجه این سادگی میشید.
Materials and Textures (بافت و تکسچر در سینمافوردی)
Materials and Textures in Cinema 4D
ساخت بافت ها(Materials) وتکسچر یکی از مهم ترین بخش های هر نرم افزار سه بعدی است و سینما فوردی در این قسمت هم برترین ابزارها رو برای ساخت بافت ها وتکسچر به کاربران خود ارائه میکنه.
Render( رندر در سینمافوردی)
!Cinema 4D Render
یکی از مهم ترین قسمت های هر نرم افزار سه بعدی ، بخش رندر اونه و یکی از برترین ویژگی های سینمافوردی سرعت فوق العاده اون در رندره.به طوری که اگه رندر صحنه ای در نرم افزار تری دی مکس ده دقیقه زمان ببره ، شما در سینمافوردی حداقل در نصف این زمان همون صحنه رو رندر می گیرید. سرعت در صرفه جویی وقت و هزینه ی انجام هر پروژه نقش بسیار مهمی داره.
***آموزش مقدماتی نرم افزار سینما فوردی-قسمت اول***
نرم افزار سینمافوردی همچون همه ی نرم افزار های بزرگ انیمیشن سازی دیگه دارای بخش هایی است که دراین جا خیلی کوتاه از اونها نام می برم.شناخت اولیه با این امکانات زمینه ی یادگیری شما را آماده می کنه.
اول از همه این نکته رو بگم که نرم افزار سینمافوردی دارای نسخه های متفاوتی است:
all Cinema 4d Version
1: ساده ترین و البته ارزان ترین نسخه از سینمافوردی است.فضای کاری (UI) متفاوتی از دیگر نسخه ها داره و برای مبتدیان و تازه واردان سینمافوردی ساخته شده.
2: کامل تر از نسخه پیشین و البته ابزار هایی مثل کتابخانه مدل های سه بعدی و موتور رندر حرفه ای تر
3: نسخه کامل تر از لحاظ بافت ها وساخت متریال که برای مهندسان معماری و تعامل با نرم افزار های معماری وساختمان سازی ارایه شده.
4: و کامل ترین نسخه از نرم افزار سینمافوردی که شامل همه ی ابزارهای سینمافوردی است.از مهم ترین امکانات ای که تنها در این نسخه اون ها رو پیدا می کنید، رندر شبکه ای و سیستم پیشرفته ی دینامیک (Dynamic) و…
بریم سراغ آموزش…
درقسمت اول با آشنایی با محیط کاری (work Space) سینما فوردی شروع می کنیم. فضای کاری در سینما فوردی یا User Interface یا UI شامل بخش های زیر میشه که در همین قسمت تک تک اونها رو بررسی میکنیم.
وقتی برای نخستین بار وارد سینما فوردی بشید ، با چنین محیطی روبرو میشید.
فضای کاری در سینما فوردی (UI)
هشت قسمت مشخص شده که قسمت های اصلی نرم افزار سینمافوردی رو می سازند، این ها هستند:
1:منوی بالای نرم افزار Options Menu: در سینمافوردی هم مانند هر نرم افزاری منوهایی وجود دارند که بخش اصلی گزینه ها و ابزارها را در خودشون جا میدن.گزینه هایی مثل File , Edit , Help و…قسمت مشترک همه ی این نرم افزارهاست و بعضی از منوها در حالت خاصی نمایان میشن.
2: منوی نوار ابزار Tool Menu : بخش مهمی از ابزارهای مدل سازی وهم چنین انیمیت کردن آبجکت ها در جعبه ابزار در دسترس شما هستند.با نگه داشتن کروی موس و جابه جاکردن موس ، روی جعبه ابزار به چپ یا راست ، می تونید همه ی منوهای جعبه ابزار رو ببینید.
3: پنجره ی نمایشگر viewer window : پنجره نمایشگر شما برای دیدن همه کارهای شماست.شما در پنجره ی Viewer کاراکترهای خودتون رو میسازید،متریال و بافت بهش می دید،تکسچر رو تعیین می کنید ونورپردازی و انیمیت و در نهایت رندر پایانی خودتون رو انجام می دید.
نمایشگر تنظیمات خیلی مهمی داره که درآینده درباره اون حرف خواهم زد.
4: پنجره ی مدیریت آبجکت Object Manager : از مهم ترین وضروری تربن پنجره های هر نرم افزار انیمیشن سازی.در این پنجره فهرستی از همه آبجکت ها و اشیای درون صحنه تان خواهید داشت و اون ها رو مدیریت خواهید کرد.
پنجره ی Object Manager
در این پنجره نام هر آبجکت ای رو که ایجاد کنید ، می بینید. هر آبجکت نام پیش فرض خودش رو داره و شما می تونید با انتخاب هر آبجکت و زدن کلید Enter از کیبرد، نام آبجکت رو تغییر بدین یا اینکه برای تغییر نام روی آبجکت دوبار پشت سرهم کلیک کنید.
نمایش لایه ها در پنجره یObject Manager
معمولا در پروژه های بزرگ که حجم کار بسیار زیاده باید از لایه ها استفاده کنیم.لایه ها این امکان رو به ما میدن که آبجکت هامون رو دسته بندی و مرتب کنیم تا خیلی راحت بهشون دسترسی داشته باشیم.درسینما فوردی می تونیم با انتخاب رنگ ، لایه ها رو از هم تفکیک کنیم و هر آبجکت رو در لایه ی جداگانه ای قرار بدیم.
برای انتخاب رنگ برای هر آبجکت روی شکل دایره ی بزرگیکه روبروی هر آبجکت می بینید چپ کلیک کنید.(تصویر بالا)با این گزینه ها روبرو خواهید شد.
انتخاب لایه برای هرآبجکت
اگه گزینه ی Add to New Layer رو انتخاب کنید ، برای اون آبجکت یک رنگ ظاهر میشه.می تونید این کار رو برای آبجکت های دیگه هم انجام بدید. حالا برای اینکه مشخص کنید چه آبجکت هایی در یک لایه قرار بگیرند،رنگ اون آبجکت ها رو یک رنگ انتخاب کنید
آبجکت های با رنگ یکسان در یک لایه قرار می گیرند
انتخاب لایه ها با انتخاب رنگ!
درسمت راست رنگ ها، در روبروی هر آبجکت دو دایره کوچک باهم می بینید.این دایره های کوچک چه هستند؟
شما در سینمافوردی برای پنهان کردن هر آبجکت ، دوانتخاب پیش رو دارید. از پنجره ی نمایشگر پنهان شود یا از پنجره ی رندر…فرق این دو حالت چیه؟!
وقتی آبجکتی را در پنجره ی نمایشگر پنهان کنید،دیگه اون رو در پنجره ی نمایشگر نخواهید دید(که امری کاملا طبیعی است!) و وقتی آبجکتی رو از پنجره ی رندر پنهان کنید،در رندر شما دیده نمیشه یا به عبارتی اصلا رندر نمیشه.!
برای درک بهتر این موضوع این کار را انجام بدید…
از منوی ابزار از قسمت Add Object یک مکعب (Cube) و یک صفحه (Plane) ایجاد کنید.
ایجاد آبجکت از منوی ابزار
حالا در پنجره ی مدیریت آبجکت (Object Manager) ، نام های Cube و Plane رو می بینید.با کلیک روی مکعب ، آبجکت Cube رو انتخاب کنید.حالاروی دایره کوچک بالایی کلیک کنید.دایره ی کوچک به رنگ سبز میشه ، این یعنی تایید برای دیده شدن آبجکت ،حالا دوباره روش کلیک کنید،رنگش به قرمز تغییر پیدا می کنه و این یعنی که آبجکت در پنجره ی نمایشگر دیده نشه که البته اگه به پنجره ی نمایشگر ( Viewer ) نگاه کنید،می بینید که آبجکت Cube دیده نمیشه.
همین روند برای دایره ی کوچک پایینی برقراره،با این تفاوت که اگه رنگ دایره کوچک پایینی سبز باشه، در رندر شما دیده میشه واگه قرمز باشه در رندر دیده نمیشه.
رنگ سبز دیده میشه و رنگ قرمز دیده نمیشه.دایره کوچک بالایی برای نمایشگر و دایره کوچک پایینی برای رندر.
اگه کلید Alt رو پایین نگه دارین و روی یکی از دایره ها کلیک کنید،هردو دایره با هم تغییر می کنند.اگه آبجکت های زیادی داشته باشیم و بخوایم همه رو با هم تغییر بدیم، تنها کاری که باید بکنید اینه که روی یکی از آبجکت ها کلیک کنید و وضعیت دایره های کوچک اون رو مشخص کنید و بعد بدون رها کردن کلیک موس ، موس رو به روی آبجکت های دیگه بکشید.به همین راحتی وضعیت دایره های آبجکت نخست به دیگر آبجکت ها منتقل میشه.
نکته : اگه روی دایره های کوچک کلیک نکنید، اون ها بدون رنگ دیده میشن.
با کلیک بر روی علامت تیک سبزرنگ هم می تونید آبجکت ها رو فعال و یا غیر فعال کنید.
5: پنجره ی مهم تنظیمات آبجکت Attribute Manager :
این پنجره از مهم ترین پنجره هاست که تنظیمات هر آبجکت مانند جابه جایی ، چرخش و اندازه و…قابل کنترل و در دسترسه.این پنجره در ساخت مدل ها نقش خیلی مهمی داره.
روی مکعبی که در پنجره ی Object Manager ایجاد کردید ، کلیک کنید حالا می تونید تنظیمات آبجکت انتخاب شده رو در این پنجره (پنجره ی تنظیمات) مشاهده کنید.با انتخاب هر آبجکت ،تنظمات مربوط به اون نشون داده میشه ولی اگه خواستید که پنجره ی تنظیمات مثلا برای مکعب ثابت بمونه و تغییر نکنه،روی آیکون قفل دربالای این پنجره کلیک کنید.
پنجره ی تنظیمات
6:پنجره ی تایم لاین Time Line : پنجره ی ای که انیمیشن شما را خواهد ساخت.انیمیت و حرکات و روِش های یک کاراکتر ، تنظیم زمان انیمشین و…همگی با نوار زمانی یا همان Time Line است.درمورد این پنجره در آینده بیشترخواهم گفت.
7: پنجره ی متریال،بافت،شیدر و تکسچر Material ,Shader , AND Texture Window : بخش جداناشدنی هر نرم افزار انیمیشن سازی.شما در این پنجره پس از ساخت مدل ها ، کاراکتر ها و آبجکت های خودتون برای اون ها متریال و تسکچر ها رو ایجاد می کنید.درآینده ای نزدیک همه چیز رو درباره ی این پنجره ی جالب و هیجان انگیز خواهم گفت.
8: پنجره ی ابزارهای مدلسازی Modeling Tool Window :دراین جا ابزارهای لازم و ضروری برای ساخت مدل های خودتون رو پیدا می کنید که این پنجره رو هم به قسمت دوم این آموزش موکول می کنم…
تا قسمت دوم این آموزش بر روی موارد گفته شده تمرین کنید تا بر موضوعات ساده ی گفته شده ولی مهم، تسلط پیدا کنید…امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.
به نام خدا
آموزش سینمافوردی-قسمت اول
توی قسمت اول این آموزش یعنی آموزش پایه ی نرم افزار سینمافوردی(که قطعا در مجموع آموزش طولانی ای خواهد بود! ) قصد دارم در ابتدا به معرفی نرم افزار سینمافوردی بپردازم و بعد از این در کمی پایین تر قسمت اول آموزش پایه ومقدماتی نرم افزار سینمافوردی روآغاز خواهیم کرد.
دنیای انیمشین سه بعدی به خاطر جذابیت و زیبایی منحصر به خاصی که در درون اون وجود داره ، روز به روز در حال پیشرفت و گسترشه و به جرات می توان گفت که هنر گرافیک سه بعدی رایانه ای از برترین هنر های دنیای گرافیک به حساب میاد و اما نرم افزارهایی که در این زمینه در حال فعالیت هستند ، هر کدوم از اونها ویژگی، نقاط ضعف وقوت خودشون رو دارند.
دراین میان با کمی جستجو و تحقیق نام نرم افزار های بزرگ و عظیمی مانند 3D MAx ، Maya و Cinema 4d رو می شنوید والبته نرم افزارهای نوظهور تر والبته قدرتمندی مثل Blender.
نرم افزار های 3d Max و Maya از کمپانی اتودسک (Autodesk) که از بزرگترین نرم افزارهای انیمیشن سازی به حساب میان هم دارای قدرت فوق العاده برای انجام پروژه های بزرگ هستند و هم منابع آموزشی متنوع و فراوانی برای اون ها وجود داره.
ولی چرا سینمافوردی؟!
اما با این همه نرم افزار سینما فوردی حاصل کمپانی بزرگ مکسون (Maxon ) رو به علت ویژگی های خاصی که در اون قرار داره ، میشه از جهاتی به نرم افزارهای بالا ترجیح داد.در این جا به برخی از این ویژگی ها اشاره میکنم…
User Interface(رابط کاربری در سینمافوردی):
User Interface in Cinema 4D
یکی از ویژگی های نرم افزار سینما فوردی ، سادگی و در عین حال کاربردی بودن وکامل بودن محیط کاری اونه. شما در نگاه اول که به نرم افزار سینمافوردی نگاه می کنید به راحتی متوجه این سادگی میشید.
Materials and Textures (بافت و تکسچر در سینمافوردی)
Materials and Textures in Cinema 4D
ساخت بافت ها(Materials) وتکسچر یکی از مهم ترین بخش های هر نرم افزار سه بعدی است و سینما فوردی در این قسمت هم برترین ابزارها رو برای ساخت بافت ها وتکسچر به کاربران خود ارائه میکنه.
Render( رندر در سینمافوردی)
!Cinema 4D Render
یکی از مهم ترین قسمت های هر نرم افزار سه بعدی ، بخش رندر اونه و یکی از برترین ویژگی های سینمافوردی سرعت فوق العاده اون در رندره.به طوری که اگه رندر صحنه ای در نرم افزار تری دی مکس ده دقیقه زمان ببره ، شما در سینمافوردی حداقل در نصف این زمان همون صحنه رو رندر می گیرید. سرعت در صرفه جویی وقت و هزینه ی انجام هر پروژه نقش بسیار مهمی داره.
***آموزش مقدماتی نرم افزار سینما فوردی-قسمت اول***
نرم افزار سینمافوردی همچون همه ی نرم افزار های بزرگ انیمیشن سازی دیگه دارای بخش هایی است که دراین جا خیلی کوتاه از اونها نام می برم.شناخت اولیه با این امکانات زمینه ی یادگیری شما را آماده می کنه.
اول از همه این نکته رو بگم که نرم افزار سینمافوردی دارای نسخه های متفاوتی است:
all Cinema 4d Version
- 1: نسخه Cinema 4d Prime
- 2: نسخه Cinema 4D Broadcast
- 3: نسخه Cinema 4D visualize
- 4: نسخه Cinema 4D Studio
1: ساده ترین و البته ارزان ترین نسخه از سینمافوردی است.فضای کاری (UI) متفاوتی از دیگر نسخه ها داره و برای مبتدیان و تازه واردان سینمافوردی ساخته شده.
2: کامل تر از نسخه پیشین و البته ابزار هایی مثل کتابخانه مدل های سه بعدی و موتور رندر حرفه ای تر
3: نسخه کامل تر از لحاظ بافت ها وساخت متریال که برای مهندسان معماری و تعامل با نرم افزار های معماری وساختمان سازی ارایه شده.
4: و کامل ترین نسخه از نرم افزار سینمافوردی که شامل همه ی ابزارهای سینمافوردی است.از مهم ترین امکانات ای که تنها در این نسخه اون ها رو پیدا می کنید، رندر شبکه ای و سیستم پیشرفته ی دینامیک (Dynamic) و…
بریم سراغ آموزش…
درقسمت اول با آشنایی با محیط کاری (work Space) سینما فوردی شروع می کنیم. فضای کاری در سینما فوردی یا User Interface یا UI شامل بخش های زیر میشه که در همین قسمت تک تک اونها رو بررسی میکنیم.
وقتی برای نخستین بار وارد سینما فوردی بشید ، با چنین محیطی روبرو میشید.
فضای کاری در سینما فوردی (UI)
هشت قسمت مشخص شده که قسمت های اصلی نرم افزار سینمافوردی رو می سازند، این ها هستند:
1:منوی بالای نرم افزار Options Menu: در سینمافوردی هم مانند هر نرم افزاری منوهایی وجود دارند که بخش اصلی گزینه ها و ابزارها را در خودشون جا میدن.گزینه هایی مثل File , Edit , Help و…قسمت مشترک همه ی این نرم افزارهاست و بعضی از منوها در حالت خاصی نمایان میشن.
2: منوی نوار ابزار Tool Menu : بخش مهمی از ابزارهای مدل سازی وهم چنین انیمیت کردن آبجکت ها در جعبه ابزار در دسترس شما هستند.با نگه داشتن کروی موس و جابه جاکردن موس ، روی جعبه ابزار به چپ یا راست ، می تونید همه ی منوهای جعبه ابزار رو ببینید.
3: پنجره ی نمایشگر viewer window : پنجره نمایشگر شما برای دیدن همه کارهای شماست.شما در پنجره ی Viewer کاراکترهای خودتون رو میسازید،متریال و بافت بهش می دید،تکسچر رو تعیین می کنید ونورپردازی و انیمیت و در نهایت رندر پایانی خودتون رو انجام می دید.
نمایشگر تنظیمات خیلی مهمی داره که درآینده درباره اون حرف خواهم زد.
4: پنجره ی مدیریت آبجکت Object Manager : از مهم ترین وضروری تربن پنجره های هر نرم افزار انیمیشن سازی.در این پنجره فهرستی از همه آبجکت ها و اشیای درون صحنه تان خواهید داشت و اون ها رو مدیریت خواهید کرد.
پنجره ی Object Manager
در این پنجره نام هر آبجکت ای رو که ایجاد کنید ، می بینید. هر آبجکت نام پیش فرض خودش رو داره و شما می تونید با انتخاب هر آبجکت و زدن کلید Enter از کیبرد، نام آبجکت رو تغییر بدین یا اینکه برای تغییر نام روی آبجکت دوبار پشت سرهم کلیک کنید.
نمایش لایه ها در پنجره یObject Manager
معمولا در پروژه های بزرگ که حجم کار بسیار زیاده باید از لایه ها استفاده کنیم.لایه ها این امکان رو به ما میدن که آبجکت هامون رو دسته بندی و مرتب کنیم تا خیلی راحت بهشون دسترسی داشته باشیم.درسینما فوردی می تونیم با انتخاب رنگ ، لایه ها رو از هم تفکیک کنیم و هر آبجکت رو در لایه ی جداگانه ای قرار بدیم.
برای انتخاب رنگ برای هر آبجکت روی شکل دایره ی بزرگیکه روبروی هر آبجکت می بینید چپ کلیک کنید.(تصویر بالا)با این گزینه ها روبرو خواهید شد.
انتخاب لایه برای هرآبجکت
اگه گزینه ی Add to New Layer رو انتخاب کنید ، برای اون آبجکت یک رنگ ظاهر میشه.می تونید این کار رو برای آبجکت های دیگه هم انجام بدید. حالا برای اینکه مشخص کنید چه آبجکت هایی در یک لایه قرار بگیرند،رنگ اون آبجکت ها رو یک رنگ انتخاب کنید
آبجکت های با رنگ یکسان در یک لایه قرار می گیرند
انتخاب لایه ها با انتخاب رنگ!
درسمت راست رنگ ها، در روبروی هر آبجکت دو دایره کوچک باهم می بینید.این دایره های کوچک چه هستند؟
شما در سینمافوردی برای پنهان کردن هر آبجکت ، دوانتخاب پیش رو دارید. از پنجره ی نمایشگر پنهان شود یا از پنجره ی رندر…فرق این دو حالت چیه؟!
وقتی آبجکتی را در پنجره ی نمایشگر پنهان کنید،دیگه اون رو در پنجره ی نمایشگر نخواهید دید(که امری کاملا طبیعی است!) و وقتی آبجکتی رو از پنجره ی رندر پنهان کنید،در رندر شما دیده نمیشه یا به عبارتی اصلا رندر نمیشه.!
برای درک بهتر این موضوع این کار را انجام بدید…
از منوی ابزار از قسمت Add Object یک مکعب (Cube) و یک صفحه (Plane) ایجاد کنید.
ایجاد آبجکت از منوی ابزار
حالا در پنجره ی مدیریت آبجکت (Object Manager) ، نام های Cube و Plane رو می بینید.با کلیک روی مکعب ، آبجکت Cube رو انتخاب کنید.حالاروی دایره کوچک بالایی کلیک کنید.دایره ی کوچک به رنگ سبز میشه ، این یعنی تایید برای دیده شدن آبجکت ،حالا دوباره روش کلیک کنید،رنگش به قرمز تغییر پیدا می کنه و این یعنی که آبجکت در پنجره ی نمایشگر دیده نشه که البته اگه به پنجره ی نمایشگر ( Viewer ) نگاه کنید،می بینید که آبجکت Cube دیده نمیشه.
همین روند برای دایره ی کوچک پایینی برقراره،با این تفاوت که اگه رنگ دایره کوچک پایینی سبز باشه، در رندر شما دیده میشه واگه قرمز باشه در رندر دیده نمیشه.
رنگ سبز دیده میشه و رنگ قرمز دیده نمیشه.دایره کوچک بالایی برای نمایشگر و دایره کوچک پایینی برای رندر.
اگه کلید Alt رو پایین نگه دارین و روی یکی از دایره ها کلیک کنید،هردو دایره با هم تغییر می کنند.اگه آبجکت های زیادی داشته باشیم و بخوایم همه رو با هم تغییر بدیم، تنها کاری که باید بکنید اینه که روی یکی از آبجکت ها کلیک کنید و وضعیت دایره های کوچک اون رو مشخص کنید و بعد بدون رها کردن کلیک موس ، موس رو به روی آبجکت های دیگه بکشید.به همین راحتی وضعیت دایره های آبجکت نخست به دیگر آبجکت ها منتقل میشه.
نکته : اگه روی دایره های کوچک کلیک نکنید، اون ها بدون رنگ دیده میشن.
با کلیک بر روی علامت تیک سبزرنگ هم می تونید آبجکت ها رو فعال و یا غیر فعال کنید.
5: پنجره ی مهم تنظیمات آبجکت Attribute Manager :
این پنجره از مهم ترین پنجره هاست که تنظیمات هر آبجکت مانند جابه جایی ، چرخش و اندازه و…قابل کنترل و در دسترسه.این پنجره در ساخت مدل ها نقش خیلی مهمی داره.
روی مکعبی که در پنجره ی Object Manager ایجاد کردید ، کلیک کنید حالا می تونید تنظیمات آبجکت انتخاب شده رو در این پنجره (پنجره ی تنظیمات) مشاهده کنید.با انتخاب هر آبجکت ،تنظمات مربوط به اون نشون داده میشه ولی اگه خواستید که پنجره ی تنظیمات مثلا برای مکعب ثابت بمونه و تغییر نکنه،روی آیکون قفل دربالای این پنجره کلیک کنید.
پنجره ی تنظیمات
6:پنجره ی تایم لاین Time Line : پنجره ی ای که انیمیشن شما را خواهد ساخت.انیمیت و حرکات و روِش های یک کاراکتر ، تنظیم زمان انیمشین و…همگی با نوار زمانی یا همان Time Line است.درمورد این پنجره در آینده بیشترخواهم گفت.
7: پنجره ی متریال،بافت،شیدر و تکسچر Material ,Shader , AND Texture Window : بخش جداناشدنی هر نرم افزار انیمیشن سازی.شما در این پنجره پس از ساخت مدل ها ، کاراکتر ها و آبجکت های خودتون برای اون ها متریال و تسکچر ها رو ایجاد می کنید.درآینده ای نزدیک همه چیز رو درباره ی این پنجره ی جالب و هیجان انگیز خواهم گفت.
8: پنجره ی ابزارهای مدلسازی Modeling Tool Window :دراین جا ابزارهای لازم و ضروری برای ساخت مدل های خودتون رو پیدا می کنید که این پنجره رو هم به قسمت دوم این آموزش موکول می کنم…
تا قسمت دوم این آموزش بر روی موارد گفته شده تمرین کنید تا بر موضوعات ساده ی گفته شده ولی مهم، تسلط پیدا کنید…امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.
سید مرتضی طهماسبی
آخرین ویرایش: