آموزش فلش - Actions Script

FlashBank

کاربر فعال
با سلام .

دوستان زیادی در این زمینه فعالیت داشته و دارند ، من هم آموزش های زیادی رو در این انجمن قرار داده ام که به علت سوالات کاربران کمی پایین رفته اند .

نمیشه در تاپیک های دوستان دخالت کرد و آموزش های خودم رو اونجا قرار دهد چون روند اموزشی دوستان نیز با مشکل روبرو خواهد شد . واسه همین در این تاپیک میخوام آموزش Action Script رو در سطح کاملا مبتدی شروع و به سطح بالا برسونم ./

نکته 1 : تقریبا تمامی آموزش ها رو همراه با نمونه فایل آموزشی و همچنین ADF آموزش قرار خواهم داد .
نکته 2 : همان طور که گفته شد آموزش ها از سطح کاملا مبتدی قرار داده شده لذا کاربران حرفه ای Flash میتوانند برای یادگیری بیشتر به تاپیک های دیگر دوستان که سطح بالاتری دارند مراجعه فرمایند.

توجه : تمامی اموزش ها بر اساس یادگیری از کتاب های انگلیسی زبان و فارسی زبان بوده و بر همین اساس تشابه نوع آموزشی نیز کاملا مشخص خواهد بود .

این دوره آموزش ها تنها در سایت FlashMan.Biz و این سایت قرار داده شده . البته به علت اینکه آموزش ها بیشتر به کار بیاد در جلسات آینده تنها در این سایت قرار داده خواهد شد .

با تشکر : FlashMan
 
آخرین ویرایش:

FlashBank

کاربر فعال
جابه جایی یک شی با استفاده از ماوس

برای این کاردر ابتدا یک شی ( به دلخواه )بر روی صحنه اصلی رسم کرده و آن را به movie Clip تبدیل کنید . سپس بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Actions را زده و دستورات زیر را همان طور که در تصویر آمده و همچنین در خود صفحه میباشد را تایپ کنید و نمونه کاره خود را امتحان کنید .

PHP:
on (press) {
startDrag (this);
}
on (release){
stopDrag();
}
 

پیوست ها

  • mouse-m.jpg
    mouse-m.jpg
    16.2 کیلوبایت · بازدیدها: 8
  • Mouse-Mo.zip
    6.4 کیلوبایت · بازدیدها: 31
آخرین ویرایش:

FlashBank

کاربر فعال
توابع – Functions

اگر گرو ه ها و عناصر را قلب Actions Script فرض کنیم ، توابع مغز آن می باشند . توابع ، سازمان دهنده های ActionsScript هستند .توابع ، عبارات عبارات Actions Script را برای انجام عملی خاص گروه بندی می کنند. اغلب برای انجام عملی خاص بار ها و بار ها نیاز به نوشتن کد دارید . توابع ، خستگی و تکرار ناشی از این کار را از بین برده و این کد ها را در جایی می گذارند که می توانید ان ها را هر کجا ، هر زمان و هر چند بار که می خواهید احضار کنید .
همان طور که قبلا گفته شده ، عناصر Mohammad . Mohsen.Mehrdad کار های خاصی به نام روال (method) را انجام می دهند . اگر این عناصر در یک مهمانی شام قرار بگیرند می توانند خود را سازمان دهی کرده و کار های زیر را انجام دهند . :

PHP:
Mohammad.answerDoor();
Mehrdad.serveDinner();
Mohsen.chitChat();
ولی هر جمعه شب آنها که مهمانی دارند باید این کد هارا وارد کنید . در عوض می توانید تابعی بنویسید که تمامی انها را یکجا دسته بندی کند.

PHP:
 Function dinerParty(){
Mohammad.answerDoor();
Mehrdad.serveDinner();
Mohsen.chitChat();
}
اکنون هر جمعه شب می توانید این تابع را با نوشتن نام و کد dinnerParty() احضار کنید .
 
آخرین ویرایش:

FlashBank

کاربر فعال
مختصری درباره Actions Script – Dot Syntax

مانند زبان های دیگر در زبان برنامه نویسی Action Script برای قرار دادن کلمات در کنار یکدیگر نیاز به قواعد و قانون هایی داریم که به ترکیب نقطه ای معروف هستند .
با استفاده از این ترکیب نقطه ای ، عناصر ، ویژگی ها و .. را کنار هم قرار می دهیم.


PHP:
Amir.weight=180
Mohsen.weight.170
این عبارت ها ۱۷۰-۱۸۰ را به وزن Amir-Mohsen اختصاص می دهد که با استفاده از ( . ) از یکدیگر جدا شده اند .


PHP:
Mehradad.Shirt.Color.gray
این عبارت عنصر mehrdad را به پیراهن (Shirt) مرتبط می کند و از طرفی عنصر پیراهن دارای ویژگی رنگ (Color ) می باشد که با مقدار خاکستری (Gray) تعریف شده است .
( با ترکیب نقطه ای برای حفظ سلسله مراتب عنصر ، می توان از چندین نقطه استفاده کرد ) و در این گونه عبارت ها که چندین عنصر داریم بهتر است این گونه بخوانیم ( خاکستری ، رنگ پیراهن مهرداد است )


PHP:
Amir.run();
این عبارت باعث می شود عنصر Amir ، روال دویدن (run) را احضار کند .
نکته :
پرانتز های بعد از Run نشان می دهد که run یک روال است نه ویژگی .
(این ساختار را میتواند به صورت اسم ،نقطه ، فعل (noun-dot-verb) در نظر بگیریم .)
توجه :
روال ها معمولا شاخصها (Parameters ) یا شناسه های درون پرانتز خود دارند که این شاخصها تعیین کننده چگونه گی انجام روال می باشند


PHP:
Mouse.hide()
نشانگر ماوس را مخفی می کند .


PHP:
Amir.run(fast)
Mohsen.run(slow)
در هر دو این دو عبارت amir ، mohsen در حال دویدن می باشند ولی چون روال دویدن دارای شاخصهای مختلفی می باشد نتیجه کار متفاوت خواهد بود .
Amir به سرعت و Mohsen به آرامی می دود .


PHP:
gotoAndplay(scene 1 , 20)
نمایشگر (playhead) به سن شماره ۱ و نمایش را از فریم ۲۰ شروع می کند .
(تا قبل از Flash 5 از ترکیب ممیزی در Action استفاده می شد )
 

پیوست ها

  • Actions Script – Dot Syntax.rar
    36.6 کیلوبایت · بازدیدها: 21
آخرین ویرایش:

FlashBank

کاربر فعال
اختصاص دادن رویداد در خط زمان ( TimeLine )

(با استفاده از حالت تخصصی پنل Actions )​
برای این کار شما فلش کاران عزیز باید ابتدا یک نمونه دکمه را طراحی کرده و آن را به صحنه ی اصلی آورده و سپس با استفاده از پنل Property Inspector نامی را به آن نصبت دهید ( طبق شکل زیر )​
سپس در اولین فریم کلیک راست کرده و پنل Actions را باز کرده و دستورات زیر را اعمال کنید .​
نامی را که من برای دکمه مورد نظر انتخاب کرده ام testbutton می باشد .


2-4-1.jpg

در صورتی که میخواهید دیگر کد ها را نیز قرار دهید باید دستورات مورد نظر را بین دو علامت آکولاد قرار دهید .


PHP:
testbutton.onRelease = function () {
gotoAndStop(10) ;
};
stop();




نمونه فایل آموزش داده شده و PDF اموزش در پیوست /


 

پیوست ها

  • 2-4-Actions-TimeLine.rar
    7.6 کیلوبایت · بازدیدها: 19
  • TimeLine.rar
    63.4 کیلوبایت · بازدیدها: 32

FlashBank

کاربر فعال
عناصر (Objects) و دسته ها (Classes)

به طور کلی عناصر و دسته ها را می توان هسته ی اصلی Action Script دانست . عناصر در واقع انواع اطلاعاتی از نوع صدا ، تصاویر و … می باشند که برای کنترل فیلم فلش خود از انها استفاده می کنیم . همانند عنصر تاریخ و زمان که اطلاعاتی را در زمینه زمان و تاریخ سیستم برای ما بر می گرداند . عنصر ها در Flash خود به گروه بزرگتری به نام Class(دسته ) تعلق دارند . این دسته ها در فلش تدارک دیده شده اند و می توان به راحتی از انها استفاده کرد . این دسته ها طوری طراحی شده اند که تمامی عناصر در Flash به آنها وابستگی کامل دارند .، حروف اول این دسته ها بزرگ نوشته شده اسن . همانند دسته ای که عناصر رنگ در ان قرار دارند (Color object) عنصر ها در Flash میتوانند یک برش فیلم ساده قابل دیدن باشند تا یک عنصر زمان و یا داده هایی که قابل دیدن نیستند . توجه : عناصر در فلش چند کاره هستند یعنی بسته به شرایط مختلف بارها به کار می روند . عناصر را میتوان اینگونه بیان گرد که انسان – درخت – گل ها همه عناصری در طبیعت هستند ولی به طور مثال انسانها خود به انواع مختلف تقسیم می شوند . محمد – محسن – مهرداد همه جز دسته انسان ها هستند ولی هر کدام عنصری با ویژگی های مجزا می باشند .

PDF اموزش در پیوست /
 

پیوست ها

  • Objects-Classes.rar
    31.4 کیلوبایت · بازدیدها: 18

FlashBank

کاربر فعال
روال ها (Methods) و ویژگی ها (Properties)

هر عنصر از یک دسته (عنصر محمد از دسته انسانها ) می تواند علاوه بر اسم خود از نظر ویژگی های دیگر با دیگران تفاوت داشته باشد . میتواند از نظر قد ، اندازه ، وزن و … با دیگر انسان ها متفاوت باشد
(در برنامه نویسی شی گرا می گوییم که عناصر و دسته ها خود دارای ویژگی هایی(Properties) هستند )
درFlash هر دسته ویژگی های مخصوص به خود را دارد که باعث می شود با دیگر دسته ها متفاوت باشد .
مثلا دسته صدا (Sound Class ) دارای دو ویژگی می باشد .
۱- مدت (Duration) که تعیین کننده مدت پخش صدا می باشد
۲- مکان (Position ) که زمان پخش صدا را تعیین می کند
دسته برش فیلم ها نیز دارای ویژگی هایی می باشد
۱- (_height) ارتفاع
۲- (_width) عرض
۳- (rotation) که ابعاد و میزان چرخش را تعیین می کند
( با کنترل این ویژگی ها می توانید تعیین کنید برش فیلم چه صداهایی بدهد و یا چه میزان بچرخد و …)
روال چیست ؟
روال ها به کارهایی گفته می شود که عناصر انجام می دهند ( محمد می تواند بدود ، بخندد و …)
هر دسته در Action Script مجموعه ای از روال های خاص خود را دارد ، مثلا دسته صدا (Sound Class ) ، روال Set Volume را برای کم و زیاد کردن صداها دارد و یا دسته تاریخ روال get Date را دارد که روزی از هفته را بر می گرداند .
نکته :
هنگامی که عنصری با استفاده از روا ل ، کاری را انجام می دهد اصطلاحا می گوییم روال احضار شده است و یا عنصر روال را احضار کرده است .
چرا Flash را واکنش گرا (Intractive ) می نامیم؟
زیرا در آن عنصر ها طوری کنار هم قرار میگیرند که روالها و ویژگی های یکی بر روال ها و ویژگی های دیگری تاثیر می گذارد
عناصر === اسم
ویژگی ها === صفت
روال ها === افعال
ویژگی ها عناصر را تعریف می کنند ، در حالی که روال ها ، کار هایی هستند که عناصر انجام می دهند .
 

FlashBank

کاربر فعال
علامت گذاری

ما با استفاده از ترکیب نقطه ای می توانیم به عناصر ، ویژگی ها و روال ها معنی های خاصی بدهیم .
نقطه ویرگول ( ; )
در Action Script برای پایان یک جمله یا عبارت و ایجاد یک جمله و یا عبارت دیگر از ; استفاده می کنیم . نقشی مشابه . (نقطه ) در پایان جملات دارد .


PHP:
StopAllSounds();
Play();


نقطه + ویرگول ، عبارت ها را از یکدیگر جدا می کنند . برای مثال در دو عبارت بالا ابتدا صدا ها قطع شده و سپس فیلم شروع به نمایش می کند .
نکته :
دستورات در Action Script از بالا به پایین خوانده می شوند .
آکولاد ( { } )
آکولاد از دیگر علامت ها در Action Script می باشد که به طور مکرر به کار میرود . این علامت برای گروه بندی قطعه کد ها در Action Script به کار می رود .
به طور مثال کلیه اعمالی که به دستور On(release) اختصاص می دهیم .


PHP:
On(release){
stopAllsounds();
Play();
}


در این نمونه کد دستور StopAllSounds و Play زمانی اجرا می شوند که دکمه ماوس از حالت فشرده رها شده باشد .
ویرگول ( ، )
از این علامت برای جدا سازیه شاخص های یک روال استفاده می شود (Method ) یک روال شاید بیش از ۱۰ شاخص داشته باشد و باید برای جدا سازیه هر شاخص حتما از ، استفاده کنیم .
برای مثال روال gotoAndPlay() دارای دو شاخص می باشد :
۱- شماره سن ( Scene)
2- شماره فریم


PHP:
gotoAndPlay(scene 1,20);


PNG آموزش در پیوست /
 

پیوست ها

  • 01.png
    01.png
    12.1 کیلوبایت · بازدیدها: 7

FlashBank

کاربر فعال
ساخت بازی ساده در فلش

با استفاده از آموزش های داده شده تا این لحظه میخواهیم یک بازی ساده رو در flash با استفاده از Action Script طراحی کنیم .


برای این کار ابتدا یک نمونه سمبل دکمه را ایجاد و آن را به صحنه اصلی بکشید .
به طور مثال به نمونه دکمه ی خود دستورات زیر را اعمال کنید

games-buttons-photo.jpg


کد:
on (release) {
gotoAndPlay("happy birthday");
}

در ادامه یک نمونه بین گذاری حرکتی را انجام داده ( به طور مثال نمونه دکمه ی خود را به حرکت در آورده و به اطراف بکشید )​
در خظ زمان اصلی و در پایان حرکت نمونه دکمه ی خود یک دستور


کد:
gotoAndPlay(1);

را اعمال کنید​
( با این کار فلش شما به یک حلقه ی بینهایت تبدیل خواهد شد . )​
نمونه کار خود را امتحان کرده و نتیجه را ببینید .




دانلود نمونه فایل آموزش داده شده و کل آموزش در پیوست /
پسورد : flashman
 

پیوست ها

  • Game.png
    Game.png
    20.3 کیلوبایت · بازدیدها: 4
  • games-buttons.rar
    10.6 کیلوبایت · بازدیدها: 20

FlashBank

کاربر فعال
تعیین محدوده هدف ( HitArea) یک برش فیلم

۱- یک سمبل برش فیلم ساخته و نمونه از ان را به صحنه بیاورید و در پنل Property Inspector نامی را به آن نسبت دهید . ( این نمونه برش فیلمی است که شما یم رویداد رس دکمه را به آن اختصاص می دهید . )
۲- یک سمبل برش فیلم دیگر ساخته و نمونه ای ازان را به صحنه بیاورید و در پنل Property Inspector به آن نامی را نسبت دهید . ( این نمونه ای است که نقش محدوده هدف را برای برش فیلم اول بازی می کند )
۳- یک رویداد رس دکمه ( طبق آموزش جلسه قبل ) به برش فیلم اول اختصاص دهید .
۴- اولین فریم از خط زمان اصلی را انتخاب کرده و دستور زیر را در آن وارد کنید .
توجه :
نام برش فیلم اول : myMovieClip
نام برش فیلم دوم : myHitArea
دستور مورد نظر :


PHP:
myMovieClip.hitArea=myHitArea


نکته :
نیازی نیست برش فیلمی که به ویژگی hitArea اختصاص داده شده است قابل رویت باشد می توان با استفاده از دستور _visible که در جلسات اینده درباره ان توضیح داده خواهد شد برابر با صفر قرار داد.


دانلود کل آموزش در پیوست /
 

پیوست ها

  • hitarea.png
    hitarea.png
    8.3 کیلوبایت · بازدیدها: 3

جدیدترین ارسال ها

بالا