آموزش تجربه کاربری (UX)

شروع موضوع توسط abizebel ‏18 مارس 2017 در انجمن مسایل عمومی طراحی و توسعه‌وب

  1. abizebel

    abizebel New Member

    ارسال‌ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    تجربه کاربری چیست
    تجربه کاربری یا UX
    احساسی است که کاربر در تجربه ی اول استفاده از یک وسیله بدست می آورد حال این تجربه میتواند خوب یا بد باشد هر چه کاربر در تجربه اول استفاده از یک وسیله احساس بهتری داشته باشد به استفاده ی دوباره از آن محصول بر می خیزد و این موضوع برای طراحان UX مهم است.

    طراح تجربه‌ کاربری کسیه که حواسش به تجربه‌های خوب و بد کاربران محصول شما هست و تلاش می‌کنه اونها رو بهتر کنه
    تجربه‌کاربری یه چیزی به همین سادگیه فقط باید مواظب باشید که هیچ کدوم از تجربه‌های کاربر بدون اطلاع شما اتفاق نیفته. اما انجام همین کار ساده گاهی اونقدر پیچیده می‌شه که حتی حرفه‌ایی‌ترین طراحان هم توی انجامش به مشکل بر می‌خورن. این پیچیدگی دو دلیل عمده داره:

    ما با رفتارهای پیچده انسانی سروکار داریم و این انسان‌ها خیلی پیچیده‌تر از اونی هستن که بشه در موردشون یه تصمیم قطعی و دفعی گرفت.
    تجربه های کاربران مدام در حال تغییره بنابراین هر روز با مسائل جدید برخورد می‌کنیم که نیاز به راه حل‌های جدیدی هم دارن.

    برای ایجاد یک تجربه کاربری عالی ،کاربر ابتدا باید به این سؤالات پاسخ دهد :
    [​IMG]

    آیا می توانید از آن استفاده کنید؟ (usablity)
    یکی از اصولی ترین نیازهای تجربه کاربری اینه که شما بتونی به چیزایی که مد نظرتون بوده دست پیدا کنید و ازش استفاده کنید در غیر اینصورت بلا استفاده است

    آیا می توانید آن را پیدا کنید؟ (findable)
    اگه شما مدت زیادی دنبال چیزی بگردید و به سختی پیداش کنید، تجربه کاربری ضعیف است

    آیا نیاز شما را برطرف می کند؟ (useful)
    یک محصول می تونه خیلی خوب طراحی شده باشه و نحوه استفاده ازش آسان باشه ، اما در صورتی که نیازهای شما را بر طرف نکند علاقه ای به استفاده از آن نخواهید داشت.

    آیا برای شما ارزشمند است؟ (valuable)
    اگر محصول ، در مدت مشخصی ارزش هایی را برای شما ارائه نکنه ، شانس اینکه برای درازمدت ازش استفاده کنید کم میشه.
    مثلا اینکه یه چیز خاص توش دیده باشید که جای دیگه نباشه مثل یک جستجوی خاص که شما رو زود تر به هدف میرسونه

    آیا به آن اعتماد می کنید؟ (credible)
    اعتبار مهم است. اگر شما به یک وب سایت اعتماد نداشته باشید ، اطلاعات کارت بانکی خود را برای خرید از آن سایت وارد نخواهید کرد.

    آیا برای شما در دسترس است؟ (accessible)
    اگر شما نتوانید به مقصد مورد نظرتان برسید ، نمی توانید از خدمات و سرویس هایی که قراره به شما پیشنهاد بشه استفاده کنید. کاربرانی که دچار ناتوانی هستند هم باید در نظر گرفته شوند تا مطمئن شوید هر کسی می تواند به محصول شما دسترسی داشته باشد.


    در پایاان این قسمت یک کانال تلگرام به شما معرفی میکنم
    UI/UX World
     
    نوشته شده توسط abizebel در ‏18 مارس 2017

به اشتراک بگذارید