Recent content by مهدی عینی

  1. م

    حساسیت نور (iso)

    حساسیت آیسو ISO : عکاسی یعنی نقاشی با نور ، پس مهمترین وسیله برای خلق یک اثر نور است . در بخشی از این تالار به دیافراگم و شاتر اشاره کردیم و حال میخواهیم در مورد آیسو صحبت کنیم که یکی از ضلعهای دیگراین مثلث نوری به حساب می آید . در عکاسی مبحثی با عنوان نوردهی صحیح داریم که از (اندازه دیافراگم...
  2. م

    روشهای نورسنجی

    نورسنجی میانگینی: در این حالت دوربین را در حالت M یا دستی قرار داده و کارت خاکستری 18% را در در کنار سوژه قرار میدهیم و دیافراگم را تا نصف میفشاریم و حال با دیدن اعداد ارائه شده (دیافراگم/شاتر) در داخل نمایاب ، آنها را به ذهن میسپاریم و دوربین را از حالت دستی به تغییربرنامه (A-S-P) انتقال میدهیم...
  3. م

    نورسنج چیست ؟ روشهای نورسنجی با دوربینهای دیجیتال

    نورسنج چیست ؟ شاید خیلی وقتها دوربین را به سمت محلی پرنور گرفته باشید و مشاهده کرده باشید که دوربین تصویر را تیره تر کرده است مثل شخصی که در کنار یک پنجره ایستاده . و شاید بارها برعکس این اتفاق نیز برای شما رخ داده باشد که وقتی دوربین را به سمت محلی تاریک نشانه رفته اید ، بلافاصله دوربین نور...
  4. م

    دیافراگم و میدان وضوح

    میدان وضوح : میدان وضوح منطقه ای است که در پس و پیش فاصله تنظیم شده وجود دارد . بهتر است قبلا توضیحی در مورد مفهوم وضوح بدهیم : تصویر وقتی واضح است که نقطه های آن حقیقتا به شکل نقطه درآمده باشد و زمانی ناواضح است که نقطه ها در میان لکه های کوچک کم و بیش گسترده ای غوطه ور باشند . این لکه ها را...
  5. م

    درخواست کمک از دوستان

    سلام دوست عزیز من شاید بتونم کمکتون بکنم ویرایش، عدم رعایت قوانین
  6. م

    دیافراگم یا روزنه چیست ؟

    دیافراگم یا روزنه (میدان وضوح) : علاوه بر پرده مسدود کننده ، برای کنترل مقدار نوری که از عدسی میگذرد ، پرده دیگری بنام دیافراگم وجود دارد که از تیغه های نازک فلزی ساخته شده و مانند مردمک چشم ، کوچک و بزرگ یا تنگ و گشاد میگردد . با این عمل نور کمتر یا بیشتر به داخل دوربین راه می یابد . به...
  7. م

    شاتر shutter (تعیین سرعت دوربین و مقدار نوردهی)

    شاتر مانعی است به شکل پرده که پس از لنز قرار میگیرد و مانع نور به دوربین یا برخورد آن به فیلم میشود . هنگام عکسبرداری و با فشار دکمه ، شاتر کنار رفته و نور به داخل میتابد . در دوربینها 2 عامل وجود دارد که میتوان مقدار نور ورودی را معین ساخت :(شاتر و دیافراگم) سرعت شاترها در دوربینهای سنتی...
  8. م

    انواع لنز ( فاصله کانونی چیست ؟ )

    انواع لنز : 1) لنزهای نرمال (normal lenses) : دارای زاویه دید شفاف چشم انسان (45 درجه) هستند . فاصله کانونی آنها حدود mm 75- 38 میباشد . 2) لنزهای واید (wide lenses) : فاصله کانونی آنها از لنزهای نرمال کمتر است و در حدود mm 38-24 میباشد . زاویه دید آنها بیشتر از لنز نرمال است و برای...
  9. م

    عکسبرداری از منظره (2)

    دریا و آب : در مرد دریا نیز میتوان همان نکته اشتباه نورسنج را متذکر شد . پس برای نورسنجی صحیح حتما دیافراگم را 1 الی 2 درجه باز کنید و یا از جبران نوردهی استفاده کنید . فیلتر uv ، کمک بسیار بزرگی به زیبایی تصویر میکند . برای اینکه امواج واضح دیده شوند از سرعتهای نسبتا بالا ، مثل 250/1 یا...
  10. م

    عکسبرداری از منظره (1)

    عکسبرداری از منظره: این موضوع به خاطر تنوع زیاد آن ، یکی از رشته های بسیار جالب عکاسی است و توجه اکثر آماتورها در ابتدای کار به آن جلب میشود . عکاسی از منظره در مقایسه با موضوعهای دیگر این مزیت را دارد که برای آن وسایل و لوازم زیاد و مخصوصی مورد احتیاج نیست ، به طوری که حتی یک دوربین ساده...
  11. م

    قوانین ترکیب بندی

    پر کردن کادر : راه ساده ی موثر کردن تصویر این است که به موضوع نزدیکتر شوید تا موضوع تقریبا کل کادر شما را پر کند . این باعث میشود که موضوع از پسزمینه جدا شده و نمایان تر جلوه کند . اگر برای شما امکان ندارد که به موضوع نزدیک شوید ، از عدسی تله استفاده کنید . کادر عمودی باشد یا افقی ؟ در کادر...
  12. م

    کمپوزیسیون تصویر (2)

    نظم و ترتیب یا آشفتگی : اگر با دقت و توجه تصاویر جالب و خوب و معروف عکاسان بزرگ را مورد بررسی قرار دهید ، اغلب خواهید دید که عکسهای ساده ای هستند . نظم و ترتیب سبب میشود که موضوع اصلی ارزش کامل خود را بیابد و بهتر به چشم بخورد و از مجموعه تصویر احساس وضوح شود . آنچه ما را در شکل دادن به...
  13. م

    کمپوزیسیون تصویر (1)

    عکس از الحاق و به هم پیوسستگی عناصر متعددی پدید می آید که بر حسب نوع عکس (پرتره ، منظره و غیره ) تفاوتهایی با یکدیگر دارند . در شرایط متعددی ، تصویر دارای عناصر تابع و یا درجه دوم است که هر یک میتواند موضوع اصلی برا تصویری دیگر باشد ، اما نسبت به موضوع اصلی صرفا نقش (بالا برنده قدر و قیمت)...
  14. م

    نور و سایه

    نور ، سایه ،ضدنور سایه روشن : عکس جز یک انعکاس دوبعدی از جهان سه بعدی چیزی نیست ، جهانی که عمق دارد و از چشم ما تا افق طبقه ها و ردیف هایی عرضه میکند . برای احساس عمق ، بعد و برجستگی از یک سطح مسطح ، پرسپکتیو هندسی به تنهایی کفایت نمیکند و لازم است دارای پلانهای مختلف همراه با امکانات کمکی...
  15. م

    پرسپکتیو

    پرسپکتیو به وسیله خطوط دورشونده : اگر خطوطی که در اصل با هم کاملا موازی هستند چنان عکسبرداری شوند که رفته رفته به هم نزدیک شوند و چنین به نظر آید که از قسمت جلوی عکس (پلان اول) به سوی نواحی دورتر (پلانهای دوم و سوم) در حال گریز هستند ، از تصویری که ایجاد میشود ، احساس فضا و عمق خواهد شد . از...
بالا