PDA

مشاهده نسخه کامل : دسته بندی انواع گونه های بازیگری سینما



Amir_edius
پنجشنبه 30 خرداد 1387, 12:53
هر کس در هر کجا پیدا شود اگر در نقش مناسب قرار داده شود یک شخصیت سینمایی خلق خواهد کرد
در سینما دسته های مختلف بازیگر وجود دارند دسته هایی بر اساس گونه و سبک نیروی جاذبه ای که بر روح بینندگان اعمال می کند
ما می تونیم این طبقه بندی گونه های سینمایی را به 4 بخش ساده تقسیم کنیم

بازیگر شخصیت
بازیگر تیپ
بازیگر فیزیکی
بازیگر طبیعی

این تقسیمات کمک می کند تا ما طبیعت زیبایی شناسانه هنر فیلم را بهتر بشناسیم چه بسا از بازیگران خوبی که شاید از این مرزها عبور کرده باشند

Amir_edius
پنجشنبه 30 خرداد 1387, 12:55
بازیگر شخصیت :

بازیگر شخصیت بازیگری است که می کوشد شخصیتی خلق کند که آمیزه ای از روان و روح خود و روح پرسونا نوشته شده
بازیگران شخصیت می توانند پرسوناهای خویش را پالوده کرده و آنها را در جلد پرسوناهای جدیدی بپوشانند که کامل و طبیعی و بر اساس واقعیت هستند
اگر چه تماشاگر از وجود بازیگر آگاه است ولی به تصویر شخصیت واکنش نشان می دهد و فورا خود بازیگر را فراموش می کند
بازی داستین هافمن در کابوی نیمه شب ( ساخته جان شلزینگر ) تبدیل درخشان بازیگر به شخصیت است
راتسو یک فرد خوش قلب و کمی عقب مانده است . راه رفتن و طرز حرف زدن و درجه اعتماد عاطفی هافمن او به دیگران همگی انتخابهلی متمایز تصویر سینمایی هافمن هستند

هافمن بیش از اکثر بازیگران دیگر می کوشد یعنی برای هر شخصیتی که بازی می کند یک پرسونای جدید خلق می کند

دوگانگی خلق شده در واکنش تماشاگر دو گانگی ایجاد می کند .
پیچیدگی این کنش درونی هم در بازیگر شخصیت و هم در تماشاگر در بعضی از موارد علت شیفتگی ما به بازیگران شخصیت را توجیه می کند و تمایل ما را برای دیدن آنها در نقش های پیاپی قوت می بخشدما در بسیاری از این شخصیت پردازی های موفق یک مخرج مشترک پیدا می کنیم بر روی دو گانگی بودن و بازی کردن بازیگر ما همزمان یک دو گانگی شخصیت مشاهده می کنیم

هنگامی که به شادی کاذب هافمن در فیلم کابو نیمه شب واکنش نشان می دهیم در آن لحظه از عدم اعتماد به نفس عمیق او نیز آگاه هستیم

Amir_edius
پنجشنبه 30 خرداد 1387, 12:58
بازیگر تیپ :

دومین گونه بازیگر سینما بر اثر قابلیت فیزیکی فیلم و وزن زیبایی شناسانه افراد به کار گرفته شده در آن ، پدید می آید .
همانگونه که یک نقاش از طریق فرم ، ترکیب بندی ، رنگ و بافت واکنش بیننده را بر می انگیزد ، حضور فیزیکی بازیگر به همین نحو عمل می کند .

این حالت ویژه ، ترکیبی از هوش ، قیافه ظاهری و آسیب پذیری است .

دوربین شروع به ضبط این حالات دارد چه بازیگر آگاه باشد چه نباشد !

چهره ، رفتارها و حال خاص هر کس در سینما می تواند یک زندگی جدا از زندگی فرد یا بازیگر را پدید آورد .
لباس ، گریم ، دکور و شرایط تغییر می کند ولی شخصیت و واکنش های او به لحاظ عمق و پیچیدگی به همان صورت باقی می مانند.

برخی از منتقدین می گوینند این بستاره های بزرگ بازیگر نیستند.

شاید بازیگر تیپ با ویژگی بازیگر یک تیپ معین یا یک نقش خاص ترقی کند و محدود شود .
جان وین ، بوگارت یا پیتر لور ، خصوصیات فردی و فیزیکی آنها از چنان بیان قدرتمندی برخودار است که تقریبا برای تماشاگر غیر ممکن می شود که در یک نقش آها خفه بشوند !!

عبور از مرز میان بازیگری شخصیت و بازیگری تیپ نیازمند آن است که بازیگر نقشی را پیدا کند که اجازه این عبور را به او بدهد
این عبور زمانی حاصل می شود که بازیگر نقشهای متناسب با رفتارها و مکانیسم های شخص خود پیدا کند .

اغلب بازیگران تیپ نمی کوشند آدمهای دیگری غیر از پرسونای سینمایی شان را بازی کنند
بسیاری هم نتوانستند این کار را بکنند.

این نمایانگر پیوندی است که میان حالات شخص روی پرده و بیننده وجود دارد .
آنها هرگز نمی توانند شخصیتی خلق کنند اما قادرند از طریق یک سلسله بروزهای عاطفی واقعی و ارگانیک پیشرفت کنند

Amir_edius
پنجشنبه 30 خرداد 1387, 13:01
بازیگرفیزیکی :

سومین گونه بازیگر سینما ، بازیگر فیزیکی است . این بازیگر کسی که یا تیپی را تجسم می بخشد که در زمان حال برای عموم ایده آل است یا کسی است که دارای اندامی خاص و خارق العاده و یا غیر معمول است

با تماشای این بازیگران در فیلم گاهی ما به علت عدم توانایی آنها در انجام اعمال یا حتی بیان لغات به نحو قابل باوری بی آنکه بخواهیم بر خود میلرزیم .

عمل شخصیت بودرک در تارزان ترکیبی از به دندان گرفتن انگشت و کمی گشاد کردن چشم بود .
ما بازیگران فیزیکی را می پذیریم زیرا نگاه کردن به آنها را دوست داریم .

در زندگی خیره شدن به یک زن زیبا یا یک مرد جذاب حاکی از بیشرمی است ولی در یک فیلم بدون ایجاد هیچ گونه محدودیتی به این کار مبادرت می ورزیم .

بودرک ، تب هانتر ، جورج همیلتون ، راکوئل ولش ، مرلین مونرو و الیزابت تیلور تصاویر بصری از بازیگران فیزیکی هستند .

البته مونرو و الیزابت تیلور از بازیگران صرف فیزیکی فرا تر می روند . تیلور در فیلم چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد ؟ یکی از بهترین شخصیت پردازی های طول تاریخ سینما را ارائه داد .

بنابراین واضح است که نقش مناسب به هر یک از این تیپ ها ی بازیگری اجازه می دهد تصویری از یک شخصیت را تجسم ببخشند .

مونرو در ایستگاه اوتوبوس و ناجورها و جورج همیلتون در ایول نیول ، در نقشها ویژگی هایی شخصیتی پیدا کردند که به خوبی با حالت خاص و وزن زیبایی شناسانه شخصیت آنها منطبق بود .

یک نمونه از بازیگران فیزیکی آرنولد شواردزینگر هست که ما همیشه از نگاه کردن به او لذت می بریم
البته آرنولد نیز صرفا بازیگر فیزیکی به شمار نمی آید و بیشتر متمایل به بازیگران تیپ هست

Amir_edius
پنجشنبه 30 خرداد 1387, 13:03
بازیگر طبیعی :

چهارمین گونه بازیگر سینما بازیگر طبیعی است . چنین کسی معمولا فردی است که توسط کارگردان از توی خیابان پیدا میشود . اگر چه شخصیت فرد چندان جذاب نیست ولی یک هویت منحصر به فرد است که به درستی در خصوصیات فیزیکی مناسب عینیت پیدا کرده .

بعضی از کارگردان همچون فلینی به آنها لقب حرفه ای تر از حرفه ای داده است .

با مشاهده فیلم های فلینی باید قبول کرد که برای هر بازیگری به نهایت دشوار است که لباس به تن کرده و گریم شود و شخصیت را به اندازه فردی که در خیابان پیدا شده ، زنده بازی کند .

ساترلند کسی است که کار خود را در فیلم کازانوی فلینی آغاز کرد .

بازیگر طبیعی وقتی موفق است که کارگردان او را در مقابل دوربین آزاد و رها کند