PDA

مشاهده نسخه کامل : روشهای باز آفرینی و ساخت رنگ در چاپ



lpi
دوشنبه 17 اردیبهشت 1386, 14:19
وقت به خیر دوستان عزیز
از اونجا که این موضوع به نظرم دارای اهمیت ویژه ای هست از شما اجازه می خوام که کمی مفصل راجع به اون صحبت کنیم.

در اینجا هدف ما اینه که پی ببریم اصولا وقتی صحبت از چاپ رنگی می شه با استفاده از چاپ با چه روشهایی می شه رنگها رو بازآفرینی و چاپ کرد
در کل ما از دیدگاه چاپی 3 گروه کلی «رنگ» که بر اساس نوع باز آفرینی و ساخت طبقه بندی می شن داریم :
1. رنگهای تقلبی یا fake
2 . رنگهای موضعی یا Spot
3 . رنگهای پردازش شده یا Process

1. رنگهای تقلبی یا fake: شاید این نام برای این دسته از رنگها کمی انتزاعی باشه اما این نوع رنگها به رنگ هایی گفته می شه که از چاپ یک لایه رنگ بر روی سطح چاپ شوند ه ای مثل کاغذ که خودش دارای رنگ هست به وجود می یاد . برای مثال وقتی شما یک لایه رنگ آبی رو بر روی کاغذی که خودش رنگ زرد داشته باشه چاپ کنی از ترکیب این دولایه رنگ یک رنگ ساختگی به وجود می یاد و رنگی که شما می بینید رنگ سبز خواهد بود. در اینجا کاغذ مورد استفاده شما هر رنگی می تونه داشته باشه و رنگی هم که چاپ می کنید باز هر رنگی می تونه باشه منتها لزوما این رنگ با زدن یک لایه مرکب و نه بیشتر به وجود می یاد.

2. رنگهای موضعی یا spot : هر رنگی که از مخلوط کردن دو یا چند نوع مرکب دیگه بدست بیاد یک رنگ موضعی هست. در اینجا صحبت از مخلوط کردن چند نوع رنگ هست طوریکه یک نوع مرکب با رنگ خاص تولید بشه. در کل رنگهای موضعی به 2 روش بدست می یاند:
الف : با مخلوط کردن چند رنگ دیگه به صورت دستی و آزمون و خطایی
ب : با استفاده از یک سیستم مشخص ترکیب رنگ برای مثال روش ترکیب رنگ پنتن که یک نام تجاری هست و اشاره به سیستمی داره که در اون رنگها کد گذاری می شن و بعد به صورت نمونه رنگ در کاتالوگ های مخصوص چاپ می شن . در واقع اونجا شما رنگهایی رو می بینید که مثلا شرکت پنتون می سازه و با دفتر چه ای که داره شما رو برای استفاده از اونها چه بصورت یک رنگ خاص یا چه بصورت ترکیبی از رنگهای خاص تولید شده راهنمایی می کنه.

3 . رنگهای پروسس یا پردازش شده رنگهایی هستند که ما اونها رو با ترکیب مشخصی از 2/3 یا 4 رنگ چاپی یعنی سایان، ماژنتا ، زرد و سیاه به عنوان رنگ مکمل بدست می یاریم .

hyazdi
دوشنبه 17 اردیبهشت 1386, 19:31
سلام
مرسی آقا که بچه ها رو با این اصطلاحات آشنا می کنی .
یه سوال
رنگ پروسس که وضعش مشخصه اما رنگهای اسپات و تقلبی ( 2 و 1 ) کجاها استفاده می شن و برای استفاده از اونا طراح باید کار خاصی بکنه یا اینکه باید طرحش رو بزنه و بعدش به چاپخونه بگه تا از این رنگها استفاده کنه ؟

lpi
سه شنبه 18 اردیبهشت 1386, 17:31
سلام
مرسی آقا که بچه ها رو با این اصطلاحات آشنا می کنی .
یه سوال
رنگ پروسس که وضعش مشخصه اما رنگهای اسپات و تقلبی ( 2 و 1 ) کجاها استفاده می شن و برای استفاده از اونا طراح باید کار خاصی بکنه یا اینکه باید طرحش رو بزنه و بعدش به چاپخونه بگه تا از این رنگها استفاده کنه ؟

سلام
اصولا نوع طراحی ما نشون دهنده این هست که ما از چه روشی باید برای بازسازی و طراحی رنگ استفاده کنیم. در واقع نوع رنگهای بکار رفته و ارتباط رنگها از لحاظ خصوصیات و نوع ترکیب اونها نشون دهنده روش ساخت رنگ هست و این روش ها بر پایه تنوع ترکیب رنگها در طرح ما هست که به وجود اومدن.
1. در مورد رنگهای تقلبی عموما ما با یک طرح ساده از لحاظ رنگ طرفیم. در واقع اینجا ما واقعا قصد نداریم رنگی رو با دقت بالا بسازیم بلکه می خوایم از امکانات موجود برای رنگی به نظر رسیدن طرح یا نهایتا به کار بردن نوعی خلاقیت استفاده کنیم. البته از لحاظ تاریخی این روش مدتها به عنوان تنها روش خلق رنگها توسط چاپ کاربرد داشته و محدودیتهایی که تا زمان قابل چاپ نبودن رنگها به صورت سایه روشن یا تن های رنگ و یا ترکیب اونها به این صورت وجود داشت مانع از این می شد که طراح از ابتدا چنین طرحی های پیچیده ای رو تولید کنه و با همین روش کلاه اش رو هوا می انداخت!!

2. اما در مورد رنگهای موضعی باید بگیم که در این حالت طرح ما از لحاظ به کار بردن رنگ می تونه چند رنگ باشه اما باز هم این چند رنگ بودن نشون دهنده پیچیده بودن اون نیست . رنگها در این حالت یا یکدست و flat یعنی بدون سایه روشن هستند یا اگر هم سایه روشنی با اونها ایجاد شده در یک محدوده خاص و معین هست . پس مرز بندی ساختار رنگ در این حال مهمه طوری که به ما امکان می ده رنگ یک محدوده خاصی از طرح رو تفکیک کنیم و بصورت یک لوح چاپ مستقل ( زینک یا پلیت و ... ) در بیارم و بعد با رنگی که بصورت دستی یا با استفاده از مرکب های از پیش آمده شده به اون رنگ خاص تولیده شده چاپ کنیم . اما از لحاظ ساختاری این روش به نوعی نسبت به حالت تقلبی دارای جنبه حرفی تری هست و در واقع با توجه به قابلیت ایجاد سایه روشن می تونه تا حدودی ما رو به ایجاد یک طرح زیبا تر با استفاده از رنگ و جلو های بصری دیگه ترغیب کنه . اما باز هم می گم که این روش هم بر اساس اونچه که گفتیم از لحاظ تاریخی بعد از روش تقلبی می یاد و بعد از ایجاد روش پروسس هست که محدودیتها بر داشته می شه .

3. اما روش پروسس روشی هست که ما در اون محدودیت خاصی از لحاظ ساختار رنگ نداریم . منتها ما باید ابتدا ساختار این روش رو کاملا درک کنیم . این روش دو مبنای اساسی داره :
الف : تفکیک رنگ
ب : ترامه کردن
تفکیک رنگ : وقتی ما می فهمیم که با استفاده از تئوری رنگ ها قادریم با ترکیب 4 رنگ اصلی چاپی رنگها رو بسازیم پس ابتدا باید روشی باشه که بتونیم رنگ های موجود در تصویر رو به این 4 رنگ تفکیک کنیم . بنابراین تفکیک رنگ اولین مرحله هست .
ترامه کردن: خوب حالا به اینجا می رسیم که چه طوری سایه روشنها رو بدست بیاریم و چه طور کاری کنیم که بشه سایه روشن ها رو با استفاده از چاپ دوباره سازی کرد.
بنابراین مشکلات ایجاد رنگها تا حده بسیار زیادی در روش پروسس حل می شه . اما باید بدونیم هنوز یک سری مسائل هست.
اول اینکه با روش پروسس نمی شه هنوز همه رنگها رو ایجاد کرد . بنابراین اینجا یک نقطه پیوندی باید ایجاد بشه و اون نقطه پیوند روش پروسس با روش موضعی هست. در واقع روش موضعی کمک می کنه که ما رنگهای اضافی رو که با روش پروسس نمی شه ایجاد کرد بدست بیاریم . منتهی اینجا هم یک سری مسائل هست. چون ما می دونیم که روش موضعی روشی نیست که بشه در اون سایه روشنهای بدون مرز رو به وجود آورد . بنابراین روش موضعی در یک طرحی که با روش پروسس تفکیک شده زمانی می تونه به راحتی به کار بره که ما نواحی خاصی از طرح رو که قراره رنگ اضافی ایجاد بشه از فرآیند تفکیک پروسس جدا کنیم و اون نواحی رو برای چاپ با مرکب اضافی جدا کنیم . بنابراین رنگ اضافی برای نقاطی از طرح یا تصویر که جدا از سیستم 4 رنگ تفکیک بشن به راحتی قابل تعریف و استفاده هستند.
اونچه که منطقی به نظر می رسه روش پروسس روشی برای تفکیک رنگها به 4 رنگ اصلی هست و اگر قرار ه یک رنگ اضافی وارد این سیستم بشه اولا باید بشه اونرو به صورتی که در تصویر هست جدا کرد و ثانیا باید تونست اونرو در نظم ترامه کردن و بعد چاپ در میان 4 رنگ اصلی قرار داد. البته این کار ممکنه منتها با استفاده از سیستم های دیجیتالی و البته با سیستم های جدید ترامه کردن که در جای خودشون قابل بحث هستند

majideptp
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1386, 23:10
سلام lpi عزیز خیلی خیلی ممنون برای راهنمایی هایی که میکنی
راستش سوالهای من زیاده چون جدیدا به عنوان ناظر چاپ در شرکت مشغول به کار شده در صورتی که چیزی از چاپ نمی دونم

می خواستم راهنمایی کنید که من چظور میتونم اطلاعاتم رو بالا ببرم و به قولی سوتی ندم

و مشخصا میخواستم بپرسم :

لترپرس چیست؟ کارش چیست؟ چه زمان استفاده میشود؟

تفاوت رنگ ترکیبی با تفکیکی در چیست؟

در کاری که برای چاپ ارسال میشود چطور ترام را تعیین میکنیم؟

و از همه مهمتر overprint چیست ؟ کجا استفاده میشود؟ چرا؟

خیلی ؟ کردم معذرت میخوام. من این سوالها رو جاهای مختلف گذاشتم شاید بدرد خیلی ها بخوره.

داداش lpi راهنماییم کن.ممنون

parham85
پنجشنبه 17 آبان 1386, 09:09
چطور میشه راهنمای رنگ افست و اسپات را بدست آورد؟
لطفا راهنمایی کنید.
ممنون